x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Νόμος 2543/1997 - ΦΕΚ 252/Α/15-12-1997

Κύρωση του Πρωτοκόλλου της Σύμβασης 1979 περί της διασυνοριακής ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε μεγάλη απόσταση σχετικά με τον έλεγχο των εκπομπών οξειδίων του αζώτου ή των διασυνοριακών ροών τους.


ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 2543/1997

ΦΕΚ 253/Α/15-12-1997

Κύρωση του Πρωτοκόλλου της Σύμβασης 1979 περί της διασυνοριακής ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε μεγάλη απόσταση σχετικά με τον έλεγχο των εκπομπών οξειδίων του αζώτου ή των διασυνοριακών ροών τους.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

Άρθρο πρώτο

Κυρώνεται και έχει την ισχύ, που ορίζει το άρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματος, το Πρωτόκολλο της Σύμβασης 1979 περί της διασυνοριακής ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε μεγάλη απόσταση σχετικά με τον έλεγχο των εκπομπών οξειδίων του αζώτου ή των διασυνοριακών ροών τους, που υπογράφηκε στη Σόφια στις 31 Οκτωβρίου 1988, το κείμενο του οποίου σε πρωτότυπο στην αγγλική γλώσσα και σε μετάφραση στην ελληνική έχει ως εξής:

PROTOCOL  TO  THE   1979   CONVENTION   ON   LONG-RANGE  TRANSBOUNDARY

AIR POLLUTION CONCERNING THE CONTROL OF EMISSIONS OF

NITROGEN OXIDES OR THEIR TRANSBOUNDARY FLUXES

The   Parties,

Determined   to   implement   the  Convention   on  long-range Transboundary  Air Pollution,

Concerned   chat  present   emissions  of   air   pollutants  are  causing  damage,   in exposed  parts  or  Europe  and North  America,   to  natural  resources of  vital environmental   and   economic   importance,

Recalling   that   the  executive  body   for   the Convention  recognised  at   its second   session   the  need   to   reduce   effectively   the   total  annual  emissions  of nitrogen   oxides   from  stationary  and  mobile   sources  or   their   transboundary fluxes  by   1995,   and   the  need on   the  part  or  other  States   that  had  already mace progress   in  reducing   these   emissions   to  maintain   and   review   their  emission standards   for   nitrogen  oxides,

Taking   into  consideration   existing   scientific  and   technical data  on emissions,   atmospheric  movements  and  effects  on  the  environment of  nitrogen oxides   and   their   secondary  products,   as  well  as  on control   technologies,

Conscious   that  the  adverse  environmental  affects of emissions of nitrogen oxides  vary  among countries,

Determined   to  take  effective  action   to  control  and  reduce  national  annual emissions of  nitrogen oxides or   their   transboundary   fluxes by,   in particular, the  application of  appropriate  national  emission standards  to new mobile  and major  new  stationary sources  and  the  retrofitting of  existing major  stationary sources,

Recognising   that  scientific   and  technical  knowledge of   these  matters   is developing   and  chat  it will  be  necessary   to   take  such  developments   into account when  reviewing   the  operation  of   this  Protocol  and deciding  on   further action,

Noting   that   the  elaboration  of  an  approach  based  on critical   Loads   is aimed  at   the  establishment of  an  effect-oriented  scientific  basis   to  be   taken into  account  when reviewing   the  operation of   this  Protocol  and  at deciding  on further   internationally  agreed  measures   to  limit  and   reduce  emissions  of nitrogen oxides or  their   transboundary  fluxes,

Recognizing   that  the  expeditious  consideration of  procedures  to  create more   favourable  conditions   for   exchange  of   technology will contribute   to   the effective   reduction of  emissions of nitrogen oxides  in  the  region of   the Commission,

Noting   with   appreciation   the  mutual  commitment   undertaken  by  several countries   to   implement   immediate  and   substantial   reductions  of national annual emissions  of  nitrogen oxides,

Acknowledging  the measures  already  taken  by  some  countries which have  had the effect  of   reducing   emissions of  nitrogen oxides,

Have  agreed  as  follows:

 

 

ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ

ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ 1979 ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΗΣ

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ

ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ

ΤΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΟΞΕΙΔΙΩΝ ΤΟΥ ΑΖΩΤΟΥ

Η ΤΩΝ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΡΟΩΝ ΤΟΥΣ

ΤΑ ΜΕΡΗ,

ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΑ να εφαρμόσουν τη Σύμβαση περί Διασυνοριακής Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης σε Μεγάλη Απόσταση,

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΕΝΑ για το γεγονός ότι οι σημερινές εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων προκαλούν ζημίες στις εκτιθέμενες περιοχές της Ευρώπης και της Βορείου Αμερικής, σε φυσικούς πόρους ζωτικής περιβαλλοντικής και οικονομικής σημασίας,

ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ υπόψη ότι το Εκτελεστικό Σώμα της Σύμβασης αναγνώρισε στη δεύτερη συνοδό του την ανάγκη να μειωθούν αποτελεσματικά οι συνολικές ετήσιες εκπομπές οξειδίων του αζώτου, που προέρχονται από σταθερές και κινητές πηγές ή οι διασυνοριακές ροές τους μέχρι το 1995, καθώς και την ανάγκη για άλλα κράτη, τα οποία είχαν ήδη κάνει προόδους στη μείωση των εκπομπών αυτών, να διατηρήσουν και να επανεξετάσουν τα πρότυπά τους εκπομπών οξειδίων του αζώτου,

ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ υπόψη τα υφιστάμενα επιστημονικά και τεχνικά δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές, τις μετακινήσεις στην ατμόσφαιρα και τις επιπτώσεις στο περιβάλλον των οξειδίων του αζώτου και των δευτερογενών προϊόντων τους, καθώς και σχετικά με τις τεχνολογίες ελέγχου,

ΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ότι οι επιπτώσεις των οξειδίων του αζώτου στο περιβάλλον ποικίλλουν ανάλογα με τη χώρα,

ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΑ να αναλάβουν αποτελεσματική δράση για τον έλεγχο και τη μείωση των εθνικών ετήσιων εκπομπών οξειδίων του αζώτου ή των διασυνοριακών ροών τους, ιδίως με την εφαρμογή κατάλληλων εθνικών προτύπων εκπομπών για τις νέες κινητές πηγές και τις νέες μεγάλες σταθερές πηγές, όπως και με την εκ των υστέρων προσαρμογή των υφιστάμενων μεγάλων σταθερών πηγών,

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ότι οι επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις επί των θεμάτων αυτών εξελίσσονται και ότι θα είναι απαραίτητο να ληφθούν υπόψη οι εξελίξεις αυτές, όταν αναθεωρείται η λειτουργία του παρόντος Πρωτοκόλλου και αποφασίζονται περαιτέρω ενέργειες,

ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ ότι η επεξεργασία μιας προσέγγισης που βασίζεται στα κρίσιμα φορτία έχει σκοπό να δημιουργήσει μία επιστημονική βάση προσανατολισμένη στις επιπτώσεις, που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη όταν  εξετάζεται η λειτουργία του παρόντος Πρωτοκόλλου και αποφασίζονται περαιτέρω διεθνώς συμφωνηθέντα μέτρα, προκειμένου να περιορισθούν και μειωθούν οι

εκπομπές οξειδίων του αζώτου ή οι διασυνοριακές ροές τους,

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ότι η επιμελής εξέταση των διαδικασιών για τη δημιουργία ευνοϊκότερων προϋποθέσεων για την ανταλλαγή τεχνολογιών θα συμβάλλει στην αποτελεσματική μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου στην περιοχή της Επιτροπής,

ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΟΝΤΑΣ με ικανοποίηση την αμοιβαία δέσμευση από πλευράς αρκετών χωρών να υλοποιήσουν άμεσες και ουσιαστικές μειώσεις στις εθνικές ετήσιες εκπομπές οξειδίων του αζώτου,

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί από ορισμένες χώρες, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου,

ΣΥΜΦΩΝΗΣΑΝ ΤΑ ΑΚΟΛΟΥΘΑ:

Άρθρο 1 ΟΡΙΣΜΟΙ

Για τους σκοπούς του παρόντος Πρωτοκόλλου:

1.  "Σύμβαση" σημαίνει τη Σύμβαση περί Διασυνοριακής Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης σε Μεγάλη Απόσταση, που υιοθετήθηκε στη Γενεύη τη 13ην Νοεμβρίου 1979.

2.  ΕΜΕΡ" (Cooperative Programme for Evaluation and Monitoring of the long-Range Transmission of Transboundary Air Pollutants in Europe) σημαίνει το Πρόγραμμα Συνεργασίας για Παρακολούθηση και Αξιολόγηση της σε Μεγάλη Απόσταση Μεταφοράς Ατμοσφαιρικών Ρύπων στην Ευρώπη.

3.  Εκτελεστικό Σώμα" σημαίνει το Εκτελεστικό Σώμα για τη Σύμβαση, που συστάθηκε βάσει του άρθρου 10, παράγραφος 1 της Σύμβασης.

4.  "Γεωγραφικό Πεδίο του ΕΜΕΡ" σημαίνει την περιοχή, που ορίζεται στο άρθρο 1, παράγραφος 4 του Πρωτοκόλλου της Σύμβασης του 1979 περί Διασυνοριακής Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης σε Μεγάλη Απόσταση για Μακροπρόθεσμη Χρηματοδότηση του Προγράμματος Συνεργασίας για Παρακολούθηση και Αξιολόγηση της σε Μεγάλη Απόσταση Μεταφοράς Ατμοσφαιρικών Ρύπων στην Ευρώπη (ΕΜΕΡ), που υιοθετήθηκε στη Γενεύη την 28η Σεπτεμβρίου 1984.

5.  "Μέρη" σημαίνει, εκτός αν άλλως ορίζεται από τα συμφραζόμενα, τα Μέρη του παρόντος Πρωτοκόλλου.

6.  "Επιτροπή" σημαίνει την Οικονομική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη.

7.   "Κρίσιμο φορτίο" σημαίνει μία ποσοτική εκτίμηση της έκθεσης σε έναν ή περισσότερους ρύπους, κάτω από την οποία δεν εμφανίζονται σημαντικές επιβλαβείς επιδράσεις σε καθορισμένα ευαίσθητα στοιχεία του περιβάλλοντος σύμφωνα με την υφιστάμενη γνώση.

8.  "Υφιστάμενη Μεγάλη Σταθερή Πηγή" σημαίνει κάθε υφιστάμενη σταθερή πηγή της οποίας η θερμική ισχύς είναι τουλάχιστον 100 MW

9.   "Νέα Μεγάλη Σταθερή Πηγή" σημαίνει κάθε νέα σταθερή πηγή της οποίας η θερμική ισχύς είναι τουλάχιστον 50 MW.

10.  "Κατηγορία Μεγάλων Πηγών" σημαίνει κάθε κατηγορία πηγών που εκπέμπουν ή δύνανται να εκπέμπουν

ατμοσφαιρικούς ρύπους υπό μορφή οξειδίων του αζώτου, περιλαμβανομένων των κατηγοριών που περιγράφονται στο τεχνικό Παράρτημα του παρόντος Πρωτοκόλλου και οι οποίες συμβάλλουν τουλάχιστον κατά 10% στις συνολικές εθνικές εκπομπές οξειδίων του αζώτου σε ετήσια βάση, όπως μετρούνται ή υπολογίζονται το πρώτο ημερολογιακό έτος μετά την ημερομηνία θέσης του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ, και από τότε και μετά κάθε τετραετία.

11.  "Νέα Σταθερή Πηγή" σημαίνει κάθε σταθερή πηγή, της οποίας η κατασκευή ή η ουσιαστική μετατροπή άρχισε μετά το πέρας μίας διετίας από την ημερομηνία θέσης του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ.

12.  "Νέα Κινητή Πηγή" σημαίνει ένα όχημα με κινητήρα ή άλλη κινητή πηγή που είναι κατασκευασμένη μετά τη λήξη μίας διετίας από την ημερομηνία θέσης του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ.

Άρθρο 2 ΒΑΣΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ

1.  Τα Μέρη θα λάβουν, μόλις είναι δυνατόν και ως πρώτο βήμα, αποτελεσματικά μέτρα για να ελέγξουν ή/και να μειώσουν τις εθνικές τους ετήσιες εκπομπές οξειδίων του αζώτου ή τις διασυνοριακές ροές τους, με σκοπό, το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 1994, οι εν λόγω εκπομπές να μην υπερβαίνουν τις εθνικές ετήσιες εκπομπές οξειδίων του αζώτου ή τις διασυνοριακές ροές τους του ημερολογιακού έτους 1987 ή οποιουδήποτε προηγούμενου έτους, το οποίο θα προσδιορισθεί κατά την υπογραφή του Πρωτοκόλλου ή της προσχώρησης σε αυτό, υπό την προϋπόθεση επιπλέον ότι όσον αφορά κάθε Μέρος, που προσδιορίζει ένα τέτοιο προηγούμενο έτος, οι μέσες εθνικές διασυνοριακές ροές ή οι εθνικές μέσες ετήσιες εκπομπές των οξειδίων του αζώτου κατά τη χρονική περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 1987 έως την 1η Ιανουαρίου 1996 δεν υπερβαίνουν τις διασυνοριακές ροές ή τις ετήσιες εκπομπές του ημερολογιακού έτους 1987.

2.   Εξάλλου, τα Μέρη θα πρέπει ιδιαιτέρως και όχι αργότερα από δύο έτη μετά την ημερομηνία θέσης σε ισχύ του παρόντος Πρωτοκόλλου:

α) Να εφαρμόσουν εθνικά πρότυπα εκπομπών για τις νέες μεγάλες σταθερές πηγές ή/και για τις κατηγορίες πηγών και για τις ουσιωδώς τροποποιηθείσες σταθερές πηγές στις κατηγορίες μεγάλων πηγών, με βάση τις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνολογίες και Τεχνικές που είναι οικονομικά εφικτές, λαμβάνοντας υπόψη το τεχνικό Παράρτημα του παρόντος Πρωτοκόλλου.

β) Να εφαρμόσουν εθνικά πρότυπα εκπομπής στις νέες κινητές πηγές σε όλες τις κατηγορίες μεγάλων πηγών, βασισμένα στις Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνολογίες και Τεχνικές που είναι οικονομικά εφικτές, λαμβάνοντας υπόψη το τεχνικό Παράρτημα του παρόντος Πρωτοκόλλου και τις σχετικές αποφάσεις, που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο της Επιτροπής Εσωτερικών Μεταφορών της Επιτροπής.

γ) Να εισάγουν μέτρα ελέγχου της ρύπανσης για τις υφιστάμενες μεγάλες σταθερές πηγές, λαμβάνοντας υπόψη το τεχνικό Παράρτημα του παρόντος Πρωτοκόλλου και τα χαρακτηριστικά της εγκατάστασης, την

ηλικία της, το βαθμό χρησιμοποίησής της και την ανάγκη αποφυγής αδικαιολόγητης διαταραχής της λειτουργίας.

3.α) Τα Μέρη, ως δεύτερο βήμα, θα αρχίσουν διαπραγματεύσεις, το αργότερο έξι μήνες μετά την ημερομηνία θέσης του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ, σχετικά με περαιτέρω βήματα για να μειωθούν οι εθνικές ετήσιες εκπομπές οξειδίων του αζώτου ή οι διασυνοριακές ροές των εκπομπών αυτών, λαμβάνοντας υπόψη τις Βέλτιστες Διαθέσιμες επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις, τα διεθνώς αποδεκτά κρίσιμα φορτία και άλλα στοιχεία που απορρέουν από το πρόγραμμα δράσης, που έχει αναληφθεί βάσει του άρθρου 6.

β) Για το σκοπό αυτόν, τα Μέρη θα πρέπει να συνεργαστούν προκειμένου να καθορίσουν:

i) τα κρίσιμα φορτία,

ii) τις μειώσεις των ετήσιων εθνικών εκπομπών οξειδίων του αζώτου ή των διασυνοριακών ροών αυτών των εκπομπών, που απαιτείται για να επιτύχουν τους συμφωνηθέντες στόχους που βασίζονται στα κρίσιμα φορτία,

iii) τα μέτρα και ένα χρονοδιάγραμμα που θα ξεκινά το αργότερο από την 1η Ιανουαρίου 1996 για την επίτευξη αυτών των μειώσεων.

4. Τα Μέρη μπορούν να λάβουν αυστηρότερα μέτρα από εκείνα που ορίζονται στο παρόν άρθρο.

Άρθρο 3 ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

1.  Τα Μέρη, σύμφωνα και με την εθνική τους νομοθεσία, κανονισμούς και πρακτικές, θα διευκολύνουν την ανταλλαγή τεχνολογίας, προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου, ειδικότερα μέσω της προώθησης:

(α) της εμπορικής ανταλλαγής διαθέσιμης τεχνολογίας,

(β) των άμεσων επαφών και της συνεργασίας στο βιομηχανικό κλάδο, συμπεριλαμβανομένων και των κοινοπραξιών,

(γ) της ανταλλαγής πληροφοριών και εμπειρίας, και

(δ) της παροχής τεχνικής βοήθειας.

2.  Στο πλαίσιο της προώθησης των δραστηριοτήτων που ορίζονται στα ανωτέρω εδάφια α) έως δ), τα Μέρη θα δημιουργήσουν ευνοϊκές συνθήκες, διευκολύνοντας τις επαφές και τη συνεργασία μεταξύ αρμόδιων οργανισμών και ατόμων στον ιδιωτικό και στο δημόσιο τομέα, που είναι ικανά να παρέχουν τεχνολογία, υπηρεσίες μελέτης και σχεδιασμού, εξοπλισμό ή κεφάλαια.

3.  Τα Μέρη, όχι αργότερα από έξι μήνες μετά την ημερομηνία θέσης του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ, θα ξεκινήσουν τη μελέτη των διαδικασιών δημιουργίας ευνοϊκότερων συνθηκών για την ανταλλαγή τεχνολογίας για μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου.

Άρθρο 4 ΑΜΟΛΥΒΔΗ ΒΕΝΖΙΝΗ

Τα Μέρη, το συντομότερο δυνατόν και όχι αργότερα από δύο έτη μετά την ημερομηνία θέσης του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ, θα πρέπει να διαθέτουν επαρκώς αμόλυβδη βενζίνη, σε ιδιαίτερες περιπτώσεις το ελάχιστο κατά μήκος των μεγάλων αξόνων διεθνούς διαμετακόμισης για να διευκολυνθεί η κυκλοφορία των οχημάτων που είναι εφοδιασμένα με καταλυτικούς μετατροπείς.

Άρθρο 5 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗΣ

1.  Τα Μέρη θα αναθεωρούν τακτικά το παρόν Πρωτόκολλο. λαμβάνοντας υπόψη τις Βέλτιστες Διαθέσιμες επιστημονικά δεδομένα και τεχνολογικές εξελίξεις.

2.   Η πρώτη αναθεώρηση θα πραγματοποιηθεί το αργότερο ένα έτος μετά τη θέση του παρόντος Πρωτοκόλλου σε ισχύ.

Άρθρο 6 ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΑΝΑΛΗΨΗ

Τα Μέρη θα πρέπει να προσδίδουν υψηλή προτεραιότητα στην έρευνα και την παρακολούθηση σχετικά με την εξέλιξη και την εφαρμογή μίας προσέγγισης βασισμένης στα κρίσιμα φορτία για να καθοριστούν, με επιστημονικό τρόπο, οι αναγκαίες μειώσεις των εκπομπών

οξειδίων του αζώτου. Τα Μέρη, ιδίως μέσω εθνικών ερευνητικών προγραμμάτων στο σχέδιο δράσης του Εκτελεστικού Σώματος και μέσω άλλων προγραμμάτων συνεργασίας αναληφθέντων στο πλαίσιο της Σύμβασης, θα αποσκοπούν:

α) Να αναγνωρίσουν και προσδιορίσουν ποσοτικά τα αποτελέσματα των εκπομπών οξειδίων του αζώτου στον άνθρωπο, τα φυτά και τα ζώα. τα νερά, τα εδάφη και τα υλικά, λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις σε αυτά των οξειδίων του αζώτου που προέρχονται από άλλες πηγές έκτος από την ατμοσφαιρική απόθεση.

β) Να καθορίσουν τη γεωγραφική κατανομή των ευαίσθητων περιοχών.

γ) Να αναπτύξουν συστήματα μέτρησης και πρότυπα υπολογισμών (μοντέλα), συμπεριλαμβανομένων εναρμονισμένων μεθοδολογιών για τον υπολογισμό των εκπομπών, με σκοπό να προσδιορισθεί ποσοτικά η μεταφορά οξειδίων του αζώτου και σχετικών ρύπων σε μεγάλη απόσταση.

δ) Να βελτιώσουν τις εκτιμήσεις της απόδοσης και του κράτους των τεχνολογιών ελέγχου των εκπομπών οξειδίων του αζώτου και να καταγράψουν την εξέλιξη των βελτιωμένων και νέων τεχνικών και

ε) Να αναπτύξουν, στο πλαίσιο μίας προσέγγισης βασισμένη στα κρίσιμα φορτία, μεθόδους για να

ενσωματώνουν τα επιστημονικά, τεχνικά και οικονομικά δεδομένα με σκοπό να καθορισθούν κατάλληλες στρατηγικές ελέγχου.

Άρθρο 7 EΘNΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ    ΣΤΡΑΤΗΓIKEΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ

Τα Μέρη θα καταρτίζουν, χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, εθνικά προγράμματα, στρατηγικές και πολιτικές για την υλοποίηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το παρόν πρωτόκολλο και θα χρησιμοποιηθούν ως μέσο ελέγχου και μείωσης των εκπομπών οξειδίων του αζώτου η των διασυνοριακών ροών τους.

Άρθρο 8 ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ  ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ  ΕΤΗΣΙΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ

1.   Τα Μέρη θα ανταλλάσσουν πληροφορίες κοινοποιώντας στο Εκτελεστικό Σώμα τα εθνικά προγράμματα, τις πολιτικές και τις στρατηγικές που αναπτύσσουν, σύμφωνα με το άρθρο 7 ανωτέρω, και αναφέροντάς του ετησίως τις προόδους που έχουν επιτευχθεί και όλες τις μετατροπές που έχουν επέλθει σε αυτά τα προγράμματα, τις πολιτικές και στρατηγικές, και ιδιαιτέρως:

α) τα επίπεδα των εθνικών ετήσιων εκπομπών οξειδίων του αζώτου και τις βάσεις επί των οποίων αυτές έχουν υπολογισθεί.

β) τις προόδους στην εφαρμογή εθνικών προτύπων εκπομπής, όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 2, παράγραφος 2. εδάφια α) και β) ανωτέρω, και τα εθνικά πρότυπα εκπομπής που εφαρμόζονται ή πρόκειται να εφαρμοσθούν, καθώς και τις πηγές η/και τις κατηγορίες πηγών που αυτά αφορούν,

γ) τις προόδους επιβολής μέτρων ελέγχου της ρύπανσης, όπως αυτά προβλέπονται στο άρθρο 2. παράγραφος

 2. εδάφιο γ) ανωτέρω, σχετικά με τις πηγές που αφορούν και τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί ή πρόκειται να ληφθούν,

δ) τις προόδους που έχουν επιτευχθεί για τη διάθεση αμόλυβδης βενζίνης στο κοινό,

ε) τα μέτρα που λαμβάνονται για να διευκολυνθεί η ανταλλαγή τεχνολογίας,

στ) τις προόδους για τον καθορισμό των κρίσιμων φορτίων.

2.  Παρόμοιες πληροφορίες όσον είναι δυνατόν υποβάλλονται σύμφωνα με ένα ομοιόμορφο πλαίσιο αναφοράς.

Άρθρο 9 ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ

Το ΕΜΕΡ. χρησιμοποιώντας κατάλληλα μοντέλα και σε εύθετο χρόνο πριν από τις ετήσιες συνοδούς του Εκτελεστικού Σώματος, θα παρέχει στο Εκτελεστικό Σώμα υπολογισμούς των ισοζυγίων αζώτου, καθώς και των διασυνοριακών ροών τους και των αποθέσεων οξειδίων του αζώτου στη γεωγραφική περιοχή δραστηριοτήτων

του ΕΜΕΡ. Στις περιοχές εκτός του γεωγραφικού πεδίου του ΕΜΕΡ θα χρησιμοποιούνται μοντέλα

κατάλληλα με τις ιδιαίτερες περιστάσεις των Μερών της Σύμβασης.

Άρθρο 10 ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Το τεχνικό Παράρτημα του παρόντος Πρωτοκόλλου έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα , αποτελεί αναπόσπαστο  τμήμα του Πρωτοκόλλου

Άρθρο 11 ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ  ΣΤΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ

Ι. Κάθε Μέρος μπορεί να προτείνει τροποποιήσεις στο παρόν Πρωτόκολλο.

2.  Οι προτεινόμενες τροποποιήσεις 9α υποβάλλονται γραπτώς στον Εκτελεστικό Γραμματέα της Επιτροπής, ο οποίος θα τις κοινοποιεί σε όλα τα Μέρη. Το Εκτελεστικό Σώμα θα συζητά τις προτεινόμενες τροποποιήσεις στην επόμενη ετήσια σύνοδο του, εφόσον οι προτάσεις αυτές έχουν κοινοποιηθεί από τον Εκτελεστικό Γραμματέα στα Μέρη πριν από τουλάχιστον ενενήντα ημέρες.

3.  Οι τροποποιήσεις στο παρόν Πρωτόκολλο, εκτός από εκείνες στο τεχνικό Παράρτημα του, θα υιοθετούνται με κοινή συναίνεση των Μερών που είναι παρόντα σε σύνοδο του Εκτελεστικού Σώματος και τίθενται σε ισχύ για τα Μέρη που τις αποδέχθηκαν την ενενηκοστή ημέρα μετά την ημερομηνία υποβολής των πράξεων αποδοχής των τροπολογιών αυτών από τα δύο τρίτα των Μερών. Οι τροποποιήσεις θα τίθενται σε ισχύ για όποιο Μέρος θα τις έχει αποδεχθεί μόλις τα δύο τρίτα των Μερών υποβάλλουν τις πράξεις αποδοχής των τροποποιήσεων αυτών, την ενενηκοστή ημέρα μετά την ημερομηνία κατά την οποία το εν λόγω Μέρος κατέθεσε τη δική του πράξη αποδοχής των τροποποιήσεων.

4.   Οι τροποποιήσεις στο τεχνικό Παράρτημα του παρόντος Πρωτοκόλλου θα υιοθετούνται κοινή συναινέσει των Μερών που είναι παρόντα σε σύνοδο του Εκτελεστικού Σώματος και θα τίθενται σε ισχύ την τριακοστή ημέρα μετά την ημερομηνία κοινοποίησής τους σύμφωνα με την κάτωθι παράγραφο 5.

5.  Οι τροποποιήσεις που αναφέρονται στις ανωτέρω παραγράφους 3 και 4 κοινοποιούνται, το συντομότερο δυνατόν μετά την υιοθέτησή τους, σε όλα τα Συμβαλλόμενα Μέρη από τον Εκτελεστικό Γραμματέα.

Άρθρο 12 ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Στην περίπτωση διαφοράς μεταξύ δύο ή περισσότερων Μερών, όσον αφορά την ερμηνεία ή την εφαρμογή του παρόντος Πρωτοκόλλου, τα ενδιαφερόμενα Μέρη θα αναζητήσουν επίλυση της διαφοράς μέσω διαπραγμάτευσης ή οποιασδήποτε άλλης μεθόδου διευθέτησης της διαφοράς αποδεκτής από τα Μέρη.

Άρθρο 13 ΥΠΟΓΡΑΦΗ

1. Το παρόν Πρωτόκολλο θα είναι ανοικτό για υπογραφή στη Σόφια από την 1η έως και την 4η Νοεμβρίου 1988, μετά στην Έδρα των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη μέχρι τις 5 Μαΐου 1989, από τα Κράτη - Μέλη της Επιτροπής, καθώς και από Κράτη που έχουν γνωμοδοτικό καθεστώς στην Επιτροπή, σύμφωνα με την παράγραφο 8 της απόφασης 36 (IV) του Οικονομικού και Κοινωνικού Συμβουλίου της 28ης Μαρτίου 1947, και από περιφερειακούς οργανισμούς οικονομικής ολοκλήρωσης, ιδρυθέντες από κυρίαρχα Κράτη - Μέλη της Επιτροπής, που έχουν αρμοδιότητα αναφορικώς προς τη διαπραγμάτευση, σύναψη και εφαρμογή διεθνών συμφωνιών σε θέματα που καλύπτονται από το παρόν Πρωτόκολλο, εφόσον τα εν λόγω Κράτη και οργανισμοί είναι Μέρη της Σύμβασης.

2. Σε θέματα εντός της αρμοδιότητάς τους, παρόμοιοι

περιφερειακοί οργανισμοί οικονομικής ολοκλήρωσης, για

δικό τους λογαριασμό, θα ασκούν τα δικαιώματα και θα

εκπληρώνουν τις ευθύνες που το παρόν Πρωτόκολλο

αποδίδει στα Κράτη - Μέλη τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις,

τα Κράτη - Μέλη αυτών των οργανισμών δεν θα δικαιούνται να

ασκήσουν κεχωρισμένα τα εν λόγω δικαιώματα.

Άρθρο 14  ΚΥΡΩΣΗ, ΑΠΟΔΟΧΗ, ΕΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΧΩΡΗΣΗ

1. Το παρόν Πρωτόκολλο θα υπόκειται σε κύρωση,

αποδοχή ή έγκριση από τα προσυπογράφοντα Μέρη.

2. Το παρόν Πρωτόκολλο θα είναι ανοικτό για προσχώρηση

από τις 6 Μαΐου 1989 από τα Κράτη και τους

οργανισμούς που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του

άρθρου 13 ανωτέρω.

3.   Ένα Κράτος ή ένας οργανισμός που προσχωρεί

στο παρόν Πρωτόκολλο μετά τις 31 Δεκεμβρίου 1993

μπορεί να εφαρμόσει τα άρθρα 2 και 4 ανωτέρω το

αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 1995.

4. Οι πράξεις κύρωσης, αποδοχής, έγκρισης η προσχώρησης

κατατίθενται στο Γενικό Γραμματέα του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, ο οποίος εκτελεί χρέη

Θεματοφύλακα.

Άρθρο 15

ΘΕΣΗ ΣΕ ΙΣΧΥ

1.   Το   παρόν   Πρωτόκολλο  θα  τεθεί  σε  ισχύ  την

ενενηκοστή ημέρα μετά την ημερομηνία κατά την οποία

η δέκατη έκτη πράξη κύρωσης, αποδοχής, έγκρισης ή

προσχώρησης θα έχει κατατεθεί. 2.  Για κάθε Κράτος και οργανισμό που αναφέρεται

στο άρθρο  13,  παράγραφος  1, που επικυρώνει, αποδέχεται ή εγκρίνει το παρόν Πρωτόκολλο η προσχωρεί  σε αυτό μετά την κατάθεση της δέκατης έκ της πράξης κύρωσης, αποδοχής, έγκρισης η προσχώρησης, το Πρωτόκολλο θα τίθεται σε ισχύ την ενενηκοστή ήμερα μετά

την ημερομηνία κατάθεσης από το εν λόγω Μέρος της δικής  του  πράξης  κύρωσης,  αποδοχής,  έγκρισης  ή

προσχώρησης.

Άρθρο 16 ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ

Οποτεδήποτε μετά από πέντε χρόνια από την ημερομηνία κατά την οποία το παρόν Πρωτόκολλο τέθηκε σε ισχύ για κάποιο Μέρος, αυτό το Μέρος μπορεί να αποσυρθεί από το Πρωτόκολλο, δίδοντας γραπτή κοινοποίηση στο Θεματοφύλακα. Παρόμοια αποχώρηση θα τίθεται σε ισχύ την ενενηκοστή ημέρα μετά την ημερομηνία παραλαβής της από το Θεματοφύλακα ή οποιαδήποτε άλλη μεταγενέστερη ημερομηνία που θα προσδιορίζεται στην κοινοποίηση αποχώρησης.

Άρθρο 17 ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Το πρωτότυπο του παρόντος Πρωτοκόλλου, του οποίου  τα  κείμενα  στην  αγγλική,  γαλλική και ρωσική γλώσσα είναι εξίσου αυθεντικά, θα κατατεθεί στο Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

ΣΕ ΠΙΣΤΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ: οι κάτωθι υπογεγραμμένοι, δεόντως εξουσιοδοτημένοι, υπέγραψαν το παρόν Πρωτόκολλο.

Σόφια, 31 Οκτωβρίου 1988

ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

1.   Οι πληροφορίες που αφορούν την απόδοση εκπομπών και το κόστος στηρίζονται στην επίσημη τεκμηρίωση του Εκτελεστικού Σώματος και των επικουρικών Σωμάτων του. και πιο συγκεκριμένα στα έγγραφα Ε.Β. AIΡ/WG.3/R.8, R.9 και R.16. καθώς και στα ENV/WP1/R.86 και Corr.1, όπως περιλαμβάνονται στο 7ο κεφάλαιο της μελέτης "Αποτελέσματα και Έλεγχος της Διασυνοριακής Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης". Εκτός αντιθέτου ένδειξης, οι τεχνολογίες που παρουσιάζονται θεωρούνται ως αξιόπιστες με βάση τη λειτουργική εμπειρία.

2.  Οι πληροφορίες που περιέχονται στο παρόν Παράρτημα

 δεν είναι πλήρεις. Δεδομένου ότι η πείρα σχετικά με τους νέους κινητήρες και τις νέες εγκαταστάσεις, που ενσωματώνουν τεχνολογίες με, χαμηλές εκπομπές, καθώς επίσης σχετικά με την εκ των υστέρων προσαρμογή των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, επεκτείνεται

συνεχώς, θα είναι αναγκαία η τακτική επεξεργασία και τροποποίηση του παρόντος Παραρτήματος. Το Παράρτημα, άλλωστε, δεν μπορεί να αποτελέσει μία διεξοδική έκθεση τεχνικών επιλογών και στόχος του είναι να παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες στα Μέρη για την ανεύρεση οικονομικά εφικτών τεχνολογιών για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους που προκύπτουν από το Πρωτόκολλο.

Ι. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΝΟχ ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΠΗΓΕΣ

3. Η καύση ορυκτών καυσίμων είναι η κύρια σταθερή πηγή ανθρωπογενών εκπομπών ΝΟχ. Επιπλέον μερικές διαδικασίες χωρίς καύση μπορούν να συντελέσουν σε σχετικές εκπομπές ΝΟχ.

4..Οι μεγάλες κατηγορίες σταθερών πηγών εκπομπής ΝΟχ μπορούν να περιλαμβάνουν:

α) εγκαταστάσεις καύσης,

β) καμίνους βιομηχανικών διαδικασιών (π.χ. παραγωγής τσιμέντου),

ν) σταθερούς αεροστρόβιλους και μηχανές εσωτερικής καύσης, και

δ) διεργασίες άλλες εκτός της καύσης (π.χ. παραγωγή νιτρικού οξέος).

5.  Οι τεχνολογίες μείωσης των εκπομπών ΝΟχ έχουν ως επίκεντρο ορισμένες μετατροπές της καύσης ή της διεργασίας και - ειδικά για τις μεγάλες μονάδες παραγωγής - την επεξεργασία των καυσαερίων.

6. Όταν προσαρμόζονται εκ των υστέρων υφιστάμενες εγκαταστάσεις, η έκταση εφαρμογής των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών ΝΟχ μπορεί να περιοριστεί λόγω αρνητικών δευτερογενών επιδράσεων στη λειτουργία ή λόγω άλλων περιορισμών ίδιων της εγκατάστασης. Κατά συνέπεια σε περίπτωση της εκ των υστέρων προσαρμογής, δίδονται μόνον προσεγγιστικές εκτιμήσεις για τις τυπικές εφικτές τιμές των εκπομπών ΝΟχ. Στις νέες εγκαταστάσεις οι αρνητικές δευτερογενείς επιδράσεις μπορούν να μειωθούν ή να αποκλεισθούν μέσω κατάλληλων χαρακτηριστικών σχεδιασμού.

7.   Σύμφωνα με τα σημερινά διαθέσιμα δεδομένα, το κόστος των μετατροπών της καύσης μπορεί να θεωρηθεί μικρό για τις νέες εγκαταστάσεις. Αντίθετα, σε περίπτωση της εκ των υστέρων προσαρμογής π.χ. στις μεγάλες μονάδες παραγωγής, το κόστος μπορεί να ποικίλλει, εν γένει, από 3 έως 25 ελβετικά φράγκα ανά Κ Wel (για το 1985). Κατά κανόνα, το επενδυτικό κόστος για τα συστήματα επεξεργασίας των καυσαερίων είναι πολύ υψηλότερο.

8.  Για τις σταθερές πηγές, οι συντελεστές εκπομπής εκφράζονται σε milligrammes NO2 ανά κυβικό μέτρο αερίου (mg/m3) υπό κανονικές συνθήκες (0° C 1013 mb), εν ξηρώ.

Εγκαταστάσεις καύσης

9.  Η κατηγορία των εγκαταστάσεων καύσης περιλαμβάνει την καύση ορυκτών καυσίμων σε καμίνους, λέβητες, έμμεσους θερμαντές και άλλες εγκαταστάσεις καύσης, θερμικής ισχύος ανώτερης των 10 MW, χωρίς ανάμειξη των καυσαερίων με άλλα απόβλητα ή επεξεργασμένες ύλες. Για τις υφιστάμενες η τις νέες εγκαταστάσεις είναι διαθέσιμες οι κάτωθι τεχνολογίες καύσης, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό:

α) χαμηλή θερμοκρασία στο θάλαμο καύσης, περιλαμβανομένης και της καύσης ρευστοποιημένης κλίνης,

β) λειτουργία με μικρή περίσσεια αέρα.

γ) εγκατάσταση με ειδικούς καυστήρες χαμηλών εκπομπών ΝΟχ.

δ) ανακύκλωση των καυσαερίων στον αέρα καύσης,

ε) λειτουργία με βαθμιδωτή καύση/πρόσθετος αέρας, στ) επανάκαυση (καύσιμο σε βαθμιδωτή καύση ).

Τα πρότυπα αποδόσεων που είναι δυνατόν να επιτευχθούν συνοψίζονται στον Πίνακα

Μελέτες  για  την   Ατμοσφαιρική   Ρύπανση  αριθ.   4   (δημοσίευση   των   Ηνωμένων   Εθνών   αριθμός  πώλησης; Ε.87 ΙΙ.Ε.36).

Είναι δύσκολο προς το παρόν να δοθούν αξιόπιστα δεδομένα για το κόστος των τεχνολογιών ελέγχου σε απόλυτες τιμές. Όσον αφορά τα δεδομένα κόστους που περιλαμβάνονται στο παρόν Παράρτημα, θα πρέπει επομένως να δοθεί έμφαση στη σχέση μεταξύ του κόστους των διαφόρων  τεχνολογιών παρά στο κόστος που είναι εκφρασμένο σε απόλυτες τιμές. 3 Η πείρα από αυτήν την τεχνολογία καύσης είναι περιορισμένη.

(α)Οι δυναμικότητες υποδεικνύουν την θερμική ισχύ σε MW (θερμικά) ανά καύσιμο (κατώτερη θερμική τιμή). (β)Λόγω περιορισμών που είναι ίδιοι της εγκατάστασης και των μεγαλύτερων αβεβαιοτήτων από την εκ των υστέρων προσαρμογή των υφιστάμενων εγκαταστάσεων. δίδονται μόνον τιμές κατά προσέγγιση. (γ)Για τις μικρές εγκαταστάσεις (10ΜW-100MW), ισχύει μεγαλύτερος βαθμός αβεβαιότητας με τα δεδομένα στοιχεία.

10.   Η επεξεργασία των καυσαερίων με επιλεκτική καταλυτική αναγωγή (SCR) είναι ένα επιπλέον μέτρο μείωσης των εκπομπών ΝΟχ, με αποδόσεις 80% ή και περισσότερο. Υπάρχει σήμερα στην περιοχή της Eπιτροπής

σημαντική λειτουργική εμπειρία από νέες ή εκ των υστέρων προσαρμοσμένες εγκαταστάσεις, ιδιαίτερα στις μεγάλες μονάδες παραγωγής άνω των 300 MW (θερμικών). Εάν συνδυαστούν με μετατροπές στην καύση,

μπορούν εύκολα να επιτευχθούν τιμές εκπομπής 200mg/m (στερεά καύσιμα. 6% Ο2) και 150mg/m" [υγρά καύσιμα, 3% Ο2).

11.  Η επιλεκτική μη καταλυτική αναγωγή (SNCR) μια τεχνική επεξεργασία καυσαερίων που επιτρέπει να επιτευχθεί μείωση των ΝΟχ από 20 έως 60 %, είναι μια λιγότερο δαπανηρή τεχνολογία για ειδικές εφαρμογές (π.χ κάμινοι διυλιστηρίων και καύση αερίων υπό φορτίο βάσης).

Σταθεροί αεριοστρόβιλοι και μηχανές εσωτερικής καύσης

12. Οι εκπομπές ΝΟχ από σταθερούς αεριοστροβίλους μπορούν να μειωθούν είτε με μετατροπή της καύσης (ξηρός έλεγχος) είτε με έγχυση ύδατος/ατμού (υγρός έλεγχος). Αυτά τα δύο είδη μέτρων έχουν καθιερωθεί καλώς. Έτσι μπορεί να επιτευχθούν τιμές εκπομπής 150mg/m3 (αέρια. 15% Ο2) και 300mg/n3 (πετρέλαιο, 15% Ο2) . Η εκ των υστέρων προσαρμογή είναι δυνατή.

13. Οι εκπομπές ΝΟχ σταθερών μηχανών εσωτερικής καύσης που είναι εφοδιασμένοι με σπινθηριστές I. C. μπορούν να μειωθούν είτε με μετατροπή στην καύση (π.χ. πτωχό μείγμα και συστήματα ανακύκλωσης των καυσαερίων) είτε με επεξεργασία των καυσαερίων (τριοδικός καταλυτικός μετατροπέας κλειστού κυκλώματος, SCR). Η δυνατότητα εφαρμογής των διάφορων αυτών διαδικασιών από τεχνική και οικονομική άποψη εξαρτάται από το μέγεθος της μηχανής, τον τύπο της μηχανής (δίχρονος/τετράχρονος κινητήρας) και από τον τρόπο

λειτουργίας της μηχανής (σταθερό/μεταβλητό φορτίο). Το σύστημα με πτωχό μείγμα επιτρέπει να επιτευχθούν τιμές εκπομπής ΝΟχ 300 mg/m3 (5% Ο2) η μέθοδος SCR μειώνει tic εκπομπές ΝΟχ πολύ κάτω των 400 mg/m3 (5% Ο2) και ο τριοδικός καταλυτικός μετατροπέας μειώνει παρόμοιες εκπομπές και κάτω των 200 mg/m3 (5% Ο2).

Κάμινοι βιομηχανίας -   Έψηση τσιμέντου

14.  Η μέθοδος προασβεστοποίησης είναι υπό αξιολόγηση προς το παρόν στην περιοχή της Επιτροπής, ως πιθανή τεχνολογία που έχει τη δυνατότητα μείωσης των συγκεντρώσεων ΝΟχ στα καυσαέρια των νέων ή υφιστάμενων καμίνων έψησης του τσιμέντου σε περίπου 300 mg/m3 (10% Ο2).

Διεργασίες άλλες έκτος της καύσης -Παραγωγή νιτρικού οξέος

15.  Η παραγωγή νιτρικού οξέος με απορρόφηση υπό υψηλή πίεση (> 8 bar) επιτρέπει να διατηρηθούν οι συγκεντρώσεις ΝΟχ σε μη αραιωμένα απαέρια κάτω των 400 mg/m3 . Η ίδια απόδοση εκπομπών μπορεί να παραχθεί με απορρόφηση υπό μέση πίεση σε συνδυασμό με μία διαδικασία SCR η με οποιαδήποτε άλλη διαδικασία μείωσης των ΝΟχ παρόμοιας αποτελεσματικότητας. Η εκ των υστέρων προσαρμογή είναι δυνατή.

ΙΙ. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ  ΤΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΝΟχ ΑΠΟ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

16. Τα οχήματα με κινητήρα που εξετάζονται στο παρόν Παράρτημα είναι εκείνα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, ήτοι τα επιβατηγά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα ελαφρά εμπορικά οχήματα και τα βαρέα εμπορικά οχήματα. Όπου χρειάζεται αναφέρονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες των

οχημάτων (Μ1, Μ2, Μ3 Ν1, Ν2, Ν3), όπως αυτές ορίζονται στον κανονισμό αριθ. 13 της Οικονομικής Επιτροπής, ο οποίος εξεδόθη κατ" εφαρμογή της Συμφωνίας του 1958, σχετικά με την υιοθέτηση ομοιόμορφων όρων ειδοποίησης και αμοιβαίας αναγνώρισης της πιστοποίησης εξοπλισμού και μερών οχημάτων με κινητήρα.

17. Οι οδικές μεταφορές αποτελούν μια μεγάλη πηγή ανθρωπογενών εκπομπών ΝΟχ σε πολλές χώρες της Επιτροπής και συμβάλλουν από 40 έως 80% στο σύνολο των εκπομπών σε εθνική κλίμακα. Τυπικά, τα βενζινοκίνητα οχήματα συμβάλλουν κατά τα δύο τρίτα στο σύνολο των εκπομπών ΝΟχ που οφείλονται στις οδικές μεταφορές.

13. Οι διαθέσιμες τεχνολογίες για τον έλεγχο των εκπομπών οξειδίων του αζώτου που προέρχονται από τα οχήματα με κινητήρα συνοψίζονται στους Πίνακες 3 και 6. Είναι πρόσφορο να ομαδοποιούνται οι τεχνολογίες σύμφωνα με τα υφιστάμενα ή τα προτεινόμενα σε εθνική ή διεθνή κλίμακα πρότυπα εκπομπής, τα οποία διαφοροποιούνται ανάλογα με την αυστηρότητα του ελέγχου. Δεδομένου ότι οι ισχύοντες νομοθετημένοι κύκλοι δοκιμής ανταποκρίνονται μόνο σε αστική ή μητροπολιτική οδήγηση, οι εκτιμήσεις των σχετικών εκπομπών ΝΟχ που δίδονται κατωτέρω λαμβάνουν υπόψη την οδήγηση σε μεγαλύτερες ταχύτητες, όπου οι εκπομπές ΝΟχ μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικές.

19.  Τα επιπλέον στοιχεία κόστους παραγωγής για τις διάφορες τεχνολογίες, που δίδονται στους Πίνακες 3 και 6, αποτελούν εκτίμηση του κόστους κατασκευής και όχι λιανικής τιμής.

20.  Ο έλεγχος της πιστότητας στο στάδιο παραγωγής και ανάλογα επίσης και η απόδοση του οχήματος κατά τη χρήση του είναι σημαντικός για να εξασφαλίζεται ότι η δυνατότητα μείωσης των προτύπων εκπομπής επιτυγχάνεται πράγματι.

21 Οι τεχνολογίες που ενσωματώνουν ή βασίζονται στη χρήση καταλυτικών μετατροπέων απαιτούν αμόλυβδο καύσιμο. Η ελεύθερη κυκλοφορία των οχημάτων που είναι εξοπλισμένα με καταλυτικό μετατροπέα εξαρτάται από τη γενική διαθεσιμότητα αμόλυβδης βενζίνης.

Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα επιβατηγά αυτοκίνητα (Μ1)

22. Ο Πίνακας 2 συνοψίζει τέσσερα πρότυπα εκπομπής. Τα πρότυπα χρησιμοποιούνται στον Πίνακα 3 για την ομαδοποίηση των διαφόρων τεχνολογιών μηχανών για βενζινοκίνητα οχήματα ανάλογα με το δυναμικό τους μείωσης των εκπομπών ΝΟχ.

Πίνακας 2

Καθαρισμός των προτύπων εκπομπής

Πίνακας 3

Τεχνολογίες εφαρμοζόμενες στους βενζινοκινητήρες, αποδόσεις εκπομπής, κόστος και κατανάλωση καυσίμου που αντιστοιχούν στα επίπεδα εκπομπής

(α) Οι εκτιμήσεις για τη σύνθετη μείωση των NΟχ και τον δείκτη κατανάλωσης καυσίμου αφορούν ένα ευρωπαϊκό αυτοκίνητο

μέσου βάρους που λειτουργεί υπό μέσες συνθήκες οδήγησης στην Ευρώπη.

3) Το επιπλέον κόστος παραγωγής θα μπορούσε να εκφραστεί πιο πρακτικά σε επί τοις % του συνολικού κόστους του

οχήματος. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι εκτίμησης κόστους προορίζονται κυρίως για τη σύγκριση σχετικών τιμών διατηρήθηκε η

διατύπωση των πρωτότυπων κειμένων.

γ) Συντελεστής σύνθετης εκπομπής NOχ =2.5 g/km.

δ) EGR: Σημαίνει ανακύκλωση των καυσαερίων

ε) Βασισμένο ολοκληρωτικά στα δεδομένα πειραματικών κινητήρων. Στην πράξη δεν υφίσταται παραγωγή οχημάτων με

κινητήρα πτωχού μείγματος.

23. Τα πρότυπα εκπομπής Α, Β, Γ και Δ περιλαμβάνουν                              εκτιμώμενες μειώσεις εκπομπών των ρύπων αυτών, ως όρια για τις εκπομπές υδρογονανθράκων (HC), μονοξειδίου                        προς τη βάση, αναφοράς ECE R 15-04. δίδονται στον  του άνθρακος (CO), καθώς και για τα ΝΟχ. Οι                                             Πίνακα 4.

Πίνακας 4

Εκτιμώμενες μειώσεις των εκπομπών HC και CO από τα βενζινοκίνητα επιβατηγά αυτοκίνητα για

διάφορες τεχνολογίες

24.  Τα υφιστάμενα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μπορούν να ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις εκπομπής ΝΟχ των προτύπων Α, 3 και Γ. Οι αυστηρές απαιτήσεις για την εκπομπή αιωρούμενων σωματιδίων, καθώς και τα αυστηρά όρια για τα ΝΟχ του προτύπου Δ σημαίνει ότι τα επιβατηγά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα θα χρειαστούν περαιτέρω ανάπτυξη, στην οποία θα περιλαμβάνεται πιθανόν ο ηλεκτρονικός έλεγχος της αντλίας τροφοδοσίας, προωθημένα συστήματα έγχυσης του καυσίμου, η ανακύκλωση των καυσαερίων και η παγίδευση αιωρούμενων σωματιδίων. Προς το παρόν υφίστανται μόνον πειραματικά αυτοκίνητα (βλέπετε επίσης Πίνακα 6 σημείωση α).

Αλλα ελαφρά εμπορικά οχήματα (Ν1)

25.  Οι μέθοδοι ελέγχου για τα επιβατηγά αυτοκίνητα ισχύουν, αλλά οι παράγοντες μείωσης ΝΟχ, κόστους και προθεσμίας έναρξης της εμπορικής παραγωγής μπορεί να διαφέρουν.

Βαρέα βενζινοκίνητα οχήματα (Μ2, Μ3, N2 και Ν3)

26. Αυτή η κατηγορία οχημάτων έχει αμελητέα σημασία στη Δυτική Ευρώπη και φθίνει στην Ανατολική Ευρώπη. Τα επίπεδα εκπομπής ΝΟχ κατά US-1990 και US-1991 (βλέπετε Πίνακα 5) θα μπορούσαν να επιτευχθούν με μικρό κόστος χωρίς σημαντικές τεχνολογικές προόδους.

Βαρέα πετρελαιοκίνητα οχήματα (M2, M3, Ν2 και N3)

27.  Στον Πίνακα 5 συνοψίζονται τρία πρότυπα εκπομπών. Χρησιμοποιούνται στον Πίνακα 5 για να ομαδοποιηθούν οι τεχνολογίες κινητήρα για βαρέα πετρελαιοκίνητα οχήματα ανάλογα με το δυναμικό μείωσης των ΝΟχ. Η βασική μορφή του κινητήρα αλλάζει, δεδομένου ότι υπάρχει η τάση να αντικατασταθούν οι κινητήρες με φυσική αναρρόφηση από κινητήρες με στροβιλοσυμπιεστή. Η τάση αυτή έχει συνέπειες επί των βελτιωμένων αποδόσεων της βασικής κατανάλωσης καυσίμου. Επομένως δεν δίδεται στο σημείο αυτό καμία συγκριτική εκτίμηση της κατανάλωσης.

Πίνακας 5

Καθορισμός των προτύπων εκπομπών

Πίνακας 6

Τεχνολογίες πετρελαιοκινητήρων βαρέως τύπου, αποδόσεις εκπομπών (α) και κόστος επίτευξης των προτύπων επιπέδων εκπομπών

(α) Αλλοίωση της ποιότητας του καυσίμου ντηζελ θα είχε δυσμενή επίπτωση στην εκπομπή και θα μπορούσε να επηρεάσει την κατανάλωση καυσίμου στα ιδιωτικής χρήσης βαρέα και ελαφρά οχήματα.

3) Παραμένει αναγκαίο να επαληθευτεί σε μεγάλη κλίμακα η δυνατότητα διάθεσης των νέων κατασκευαστικών μερών γ) Λόγω του έλεγχου των εκπομπών των αιωρουμένων σωματιδίων και άλλων παραγόντων.

 

Άρθρο δεύτερο

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών, ρυθμίζεται κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος νόμου και του κυρούμενου Πρωτοκόλλου.

 

Άρθρο τρίτο

Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και του Πρωτοκόλλου που κυρώνεται από την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 15 αυτού.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 9 Δεκεμβρίου 1997

 

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 256 φορές
Προηγούμενο άρθρο
Νόμος 2544/1997 - ΦΕΚ 253/Α/15-12-1997