Απόφαση Ρ.Α.Ε.1513/2020 - ΦΕΚ 5094/Β/18-11-2020
Έγκριση παραμέτρων ετήσιου προγραμματισμού ΥΦΑ για το έτος 2021.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.1513/2020
ΦΕΚ 5094/Β/18-11-2020
Έγκριση παραμέτρων ετήσιου προγραμματισμού ΥΦΑ για το έτος 2021.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συνεδρίαση την 12η Νοεμβρίου 2020)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179), όπως ισχύει, και ιδίως του άρθρου 69 αυτού.
2. Την Οδηγία 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 «Σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά Φυσικού Αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ» (ΕΕ L 211/14.8.2009), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
3. Την υπό στοιχεία Δ1/Α/5346/22.03.2010 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με θέμα «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β’ 379) (εφεξής, «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ» ή ο «Κώδικας»), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1096/2011 (Β’ 2227), 526/2013 (Β’ 3131), 239/2017 (ΦΕΚ Β’ 1549 και Β’ 2159), 123/2018 (Β’ 788), 1005/2019 (Β’ 4088), 727/2020 (Β’ 1684), 1035/2020
(Β’ 2840), 1400/2020 (Β’4585) και 1433/2020 (Β’4799) αποφάσεις της ΡΑΕ.
4. Την υπ’ αρ. 1434/2020 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας με θέμα «Έγκριση Τροποποίησης Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011 - Πέμπτη Αναθεώρηση» (Β’ 4801).
5. Την υπ’ αρ. 1038/2020 απόφαση της Αρχής με θέμα «Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει» (Β’ 3367).
6. Την υπ’ αρ. 1435/2020 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση πρότασης της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. για την Τροποποίηση Πρότυπων Συμβάσεων Πλαίσιο για τη Μεταφορά Φυσικού Αερίου και τη Χρήση Εγκατάστασης ΥΦΑ» (Β’ 4802).
7. Την υπ’ αρ. 1436/2020 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση Εγχειριδίου Δημοπρασιών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου» (Β’ 4803).
8. Την υπ’ αρ. 132100/14.08.2020 επιστολή του ΔΕΣΦΑ με θέμα «Πρόταση ΔΕΣΦΑ για τον καθορισμό παραμέτρων του ετήσιου προγραμματισμού» (υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-287026/17.08.2020), και η οποία ετέθη σε δημόσια διαβούλευση από την Αρχή στο πλαίσιο της από 31.07.2020 - 11.09.2020 δημόσιας διαβούλευσης για την πρόσφατη τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.
9. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 31.07.2020 - 11.09.2020 ήτοι τα υπ’ αρ. ΡΑΕ έγγραφα: Ι-288050/11.09.2020 της ELPEDISON Α.Ε., Ι-288063/11.09.2020 της ΔΕΠΑ Α.Ε., Ι-288068/11.09.2020 της ΔΕΗ Α.Ε., Ι-288081/14.09.2020 της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ Α.Ε. και I-288085/14.09.2020 της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε., όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής.
10. Την υπ’ αρ. Ο-84046/17.9.2020 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ με θέμα «Αποδελτίωση σχολίων δημόσιας διαβούλευσης για τον ετήσιο προγραμματισμό ΥΦΑ».
11. Την από 02.10.2020 ηλεκτρονική επιστολή του ΔΕΣΦΑ «Αποδελτίωση σχολίων δημόσιας διαβούλευσης για τον ετήσιο προγραμματισμό ΥΦΑ» (υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-289287/2.10.2020).
12. Την υπ’ αρ. 133128/3.11.2020 επιστολή του ΔΕΣΦΑ με θέμα «Εφαρμογή της παρ. 8 του άρθρου 110 της 6ης Αναθεώρησης του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (Β’479)» (υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-290919/3.11.2020).
13. Το από 8.11.2020 ηλεκτρονικό μήνυμα του ΔΕΣΦΑ με θέμα «Πρόταση ειδικής ρύθμισης για θέματα ενοποίησης δυναμικότητας» (αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-291137/
9.11.2020).
14. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 4.11.2020 - 10.11.2020 ήτοι τα υπ’ αρ. ΡΑΕ έγγραφα: Ι-291193/10.11.2020 της ELPEDISON Α.Ε., Ι-291245/10.11.2020 της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ Ι- 291252/
10.11.2020 της ΔΕΗ και Ι-291258/10.11.2020 (εμπιστευτικό), όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής.
15. Το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης 2020, όπως καταρτίστηκε από τη ΡΑΕ, σύμφωνα με τις προβλέψεις των άρθρων 8 και 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1938 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) 994/2010, όπως έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από την Αρχή.
16. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011.
17. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο ’’Πρόγραμμα Διαύγεια’’ και άλλες διατάξεις» (Α’ 112), όπως ισχύει, και ιδίως τη διάταξη της περ. 4 της παρ. 4 του άρθρου 2 αυτού.
18. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, σκέφτηκε ως εξής:
Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 68 του νόμου: «ΟΔΕΣΦΑ ΑΕ λειτουργεί, συντηρεί, διαχειρίζεται, εκμεταλλεύεται και αναπτύσσει το ΕΣΦΑ και τις διασυνδέσεις που εντάσσονται σε αυτό, προκειμένου το ΕΣΦΑ να είναι οικονομικά αποδοτικό, τεχνικά άρτιο και ολοκληρωμένο, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των Χρηστών σε Φυσικό Αέριο, κατά τρόπο ασφαλή, επαρκή, αξιόπιστο και οικονομικά αποδοτικό και να διασφαλίζεται η λειτουργία μίας ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η προστασία του περιβάλλοντος».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 69 του νόμου: «Με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του ΔΕΣΦΑ ΑΕ, θεσπίζεται ο Κώδικας Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, σύμφωνα με τον οποίο διενεργείται η διαχείριση, η συντήρηση και η ανάπτυξη του ΕΣΦΑ. Ο Κώδικας αυτός δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως 2. Με τον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ ρυθμίζονται ιδίως: (α) Οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι τεχνικές λεπτομέρειες και οι ελάχιστες απαιτούμενες λειτουργικές προδιαγραφές για την πρόσβαση των Χρηστών στο ΕΣΦΑ (β) Η διαδικασία, οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι περιορισμοί σχετικά με τη δέσμευση και αποδέσμευση δυναμικότητας του ΕΣΦΑ από τους Χρήστες, καθώς και την περαιτέρω εκχώρηση της δεσμευμένης μεταφορικής ικανότητας ή δυναμικότητας, αντίστοιχα, σε άλλους Χρήστες, (γ) Η διαχείριση των σημείων εισαγωγής Φυσικού Αερίου στο ΕΣΦΑ. [...] (ε) Η διαδικασία κατανομής στους Χρήστες των μετρούμενων Ποσοτήτων Φυσικού Αερίου, στα σημεία εισόδου και εξόδου του ΕΣΦΑ».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 69 του νόμου: «Με απόφαση της ΡΑΕ εγκρίνονται οι μεθοδολογίες, οι υπολογισμοί, οι ειδικές εγκρίσεις και οι λεπτομέρειες που απαιτούνται για την εφαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, τις οποίες καταρτίζει ο ΔΕΣΦΑΑ.Ε.».
Επειδή, με την υπ’ αρ. 1433/2020 απόφαση της Αρχής (σχετικό 3) τροποποιήθηκε η διαδικασία του ετήσιου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ, η οποία έχει ως εξής:
(α) Η εκπόνηση του ετήσιου προγραμματισμού πραγματοποιείται με ορίζοντα υλοποίησης το ημερολογιακό έτος για κάθε ένα από τα επόμενα πέντε έτη. Ειδικά για την πρώτη εφαρμογή του νέου σχήματος, η διαδικασία θα αφορά μόνο ένα Έτος, ήτοι το 2021.
(β) Η διενέργεια της διαδικασίας των δημοπρασιών, μέσω ηλεκτρονικού υπόβαθρου, είναι διακριτή για κάθε έτος του Ετήσιου Προγραμματισμού. Κάθε δημοπρασία περιλαμβάνει δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση δημοπρατούνται Τυποποιημένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ και στη δεύτερη φάση Συμπληρωματική Δυναμικότητα, η οποία υποχρεωτικώς ενοποιείται με τμήματα Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ της πρώτης φάσης σε Συνεχή Δυναμικότητα για κάθε Χρήστη ΥΦΑ, ανά έτος.
(γ) Δικαίωμα συμμετοχής στις Δημοπρασίες ΥΦΑ έχουν οι Χρήστες ΥΦΑ που είναι ταυτόχρονα και Χρήστες Μεταφοράς. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή Χρηστών στη Δημοπρασία ΥΦΑ αποτελεί η παροχή εγγύησης στο πλαίσιο της Σύμβασης Μεταφοράς και της Σύμβασης ΥΦΑ που έχουν συνάψει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο κεφάλαιο 3Α περί εγγυήσεων του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.
(δ) Η ανακήρυξη Χρήστη ΥΦΑ ως πλειοδότη στην πρώτη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ ισοδυναμεί με δέσμευση Χρονοθυρίδας ΥΦΑ, ένταξη στο Ετήσιο Πρόγραμμα ΥΦΑ και δέσμευση Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ που αντιστοιχεί στη συγκεκριμένη ΧρονοθυρίδαΥΦΑ.
(ε) Κριτήριο κατακύρωσης κάθε Τυποποιημένης Χρονοθυρίδας στην πρώτη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ αποτελεί η υψηλότερη προσφορά, ενώ σε περίπτωση που δύο Χρήστες υπέβαλαν προσφορά με την ίδια τιμή, πλειοδότης αναδεικνύεται ο Χρήστης που υπέβαλε την προσφορά νωρίτερα.
(στ) Με στόχο την πλέον οικονομική αξιοποίηση της εγκατάστασης ΥΦΑ, αλλά και για την βελτιστοποίηση του χαρτοφυλακίου των Χρηστών ΥΦΑ, μετά το τέλος της πρώτης φάσης, ο Διαχειριστής υπολογίζει το ανώτατο όριο Συνεχούς Δυναμικότητας για κάθε πλειοδοτούντα Χρήστη πρώτης φάσης (ως τη διαφορά μεταξύ της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ της Εγκατάστασης ΥΦΑ, όπως αυτή ανακοινώνεται από τον Διαχειριστή και του αθροίσματος της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ επί της οποίας έκαστος των λοιπών Χρηστών ΥΦΑ έχει αναδειχθεί πλειοδότης κατά την πρώτη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ, για κάθε ημέρα του έτους στο οποίο αφορά η εν λόγω Δημοπρασία ΥΦΑ).
(ζ) Για την κατανομή της Συμπληρωματικής Δυναμικότητας στη δεύτερη φάση της Δημοπρασίας εφαρμόζεται αλγόριθμος διαδικασίας αυξανόμενου τιμήματος με πολλαπλούς γύρους υποβολής προσφορών, προκειμένου να ικανοποιηθεί το σύνολο των προσφορών των συμμετεχόντων Χρηστών ΥΦΑ στη δεύτερη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ. Κριτήριο κατακύρωσης αποτελείτο υψηλότερο μοναδιαίο τίμημα.
(η) Ο ετήσιος προγραμματισμός εκφορτώσεων ΥΦΑ είναι πλήρως δεσμευτικός για τους Χρήστες στους οποίους κατανέμονται χρονοθυρίδες εκφόρτωσης ΥΦΑ ενώ προβλέπονται διατάξεις περί χρηματικών ποινών σε περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί η εκφόρτωση ενός προγραμματισμένου φορτίου ΥΦΑ και η αντίστοιχη χρονοθυρίδα δεν διατεθεί επιτυχώς στη δευτερογενή αγορά από τον Χρήστη στον οποίο είχε πρωτογενώς κατανεμηθεί.
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 110 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ: «Ειδικά για τον Ετήσιο Προγραμματισμό ΥΦΑ του Έτους 2021, ο Διαχειριστής υποβάλλει στη ΡΑΕ προς έγκριση, εντός τριών (3) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, την πρότασή του σχετικά με τις ακόλουθες παραμέτρους του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για το έτος αυτό:
α) τις ημερομηνίες διεξαγωγής της Δημοπρασίας ΥΦΑ,
β) τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης των Περιόδων Προγραμματισμού, εφόσον υπάρχουν,
γ) κατάλογο με τις προσφερόμενες Τυποποιημένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ, προσδιορίζοντας την Ημέρα Εκφόρτωσης για κάθε Τυποποιημένη Χρονοθυρίδα ΥΦΑ,
δ) την Οριακή Τιμή για κάθε Φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ, υπολογιζόμενη σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό Τιμολόγησης,
ε) το μείζον και έλασσον βήμα αύξησης του τιμήματος κατά τη διαδικασία αυξανόμενου τιμήματος προσφορών,
στ) τη μέγιστη χρονική διάρκεια της διαδικασίας αυξανόμενου τιμήματος προσφορών της Β’ Φάσης.
Η ΡΑΕ θέτει την πρότασή του Διαχειριστή σε σύντομη δημόσια διαβούλευση διάρκειας επτά (7) ημερών. Εντός τριών (3) ημερών από τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης και λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα αυτής, η ΡΑΕ δύναται να ζητήσει από τον Διαχειριστή τροποποιήσεις της πρότασής του. Στην περίπτωση αυτή, ο Διαχειριστής υποβάλλει αναθεωρημένη πρόταση στη ΡΑΕ εντός δύο (2) ημερών. Μετά την έγκριση της ΡΑΕ, ο Διαχειριστής ανακοινώνει στην ιστοσελίδα του τα ανωτέρω υπό α) έως και στ) στοιχεία.»
Επειδή, ο Διαχειριστής υπέβαλε την πρότασή του με το σχετικό 12, η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στα υπό α) έως και στ) στοιχεία της παρ. 8 του άρθρου 110 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.
Επειδή, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 4 του άρθρου 82Α του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, για τον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών και του αριθμού των τυποποιημένων χρονοθυρίδων ΥΦΑ, ο Διαχειριστής λαμβάνει υπόψη, μεταξύ άλλων, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τους λειτουργικούς περιορισμούς της Εγκατάστασης ΥΦΑ, το μέγεθος Φορτίων ΥΦΑ τα οποία εκφορτώθηκαν στην Εγκατάσταση ΥΦΑ κατά το Έτος εκπόνησης του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ και τα δύο προηγούμενα έτη, την ανάγκη μεγιστοποίησης της χρήσης της Εγκατάστασης ΥΦΑ και την ισότιμη πρόσβαση των Χρηστών ΥΦΑ σε αυτή. Για τον καθορισμό δε των Περιόδων Προγραμματισμού, ο Διαχειριστής λαμβάνει υπόψη του, ιδίως, την ετήσια και εποχική ζήτηση Φυσικού Αερίου στο ΕΣΦΑ κατά την τελευταία τριετία.
Επειδή, με βάση το σχετικό 8 προκύπτει ότι, για τον καθορισμό των Περιόδων Προγραμματισμού, ο Διαχειριστής έχει λάβει υπόψη του τη μέση ημερήσια ζήτηση φυσικού αερίου κατά τα έτη 2017 - 2019 καθώς και τη διακύμανσή της κατά τη διάρκεια των εν λόγω ετών. Με το κριτήριο αυτό, το έτος 2021 χωρίστηκε σε πέντε περιόδους ζήτησης φυσικού αερίου: δύο υψηλής (Ιανουάριος - Φεβρουάριος και 14 Νοεμβρίου - 31 Δεκεμβρίου), δύο μεσαίας (18 Ιουνίου - 20 Σεπτεμβρίου και 21 Σεπτεμβρίου -13 Νοεμβρίου) και μία χαμηλής (1 Μαρτίου -
17 Ιουνίου) ζήτησης φυσικού αερίου.
Επειδή, ο Διαχειριστής προτείνει τη διεξαγωγή δημοπρασιών για τη δέσμευση συνολικά σαράντα έξι (46) τυποποιημένων χρονοθυρίδων ΥΦΑ, για το έτος 2021 κατανεμημένες στις πέντε Περιόδους Προγραμματισμού. Η ποσότητα των φορτίων ΥΦΑ που περιλαμβάνονται στις χρονοθυρίδες είναι 1.000.000 MWh φυσικού αερίου
(1 TWh ή 147.710 m3 ΥΦΑ) και 500.000 MWh φυσικού αερίου (0,5TWh ή 73.855 m3 ΥΦΑ), ενώ ο χρόνος έγχυσης αυτών αντιστοιχεί σε 36 ώρες και 18 ώρες, αντίστοιχα. Η περίοδος προσωρινής αποθήκευσης αντιστοιχεί σε 13 ημέρες τους χειμερινούς μήνες (Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Δεκέμβριο) και σε 18 ημέρες τους υπόλοιπους εννέα μήνες του έτους.
Επειδή, για τον προσδιορισμό του ύψους των φορτίων ΥΦΑ, της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης του φορτίου ΥΦΑ και της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ, ο Διαχειριστής έλαβε υπόψη του, μεταξύ άλλων, σύμφωνα και με το σχετικό 8:
α) τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τους περιορισμούς της Εγκατάστασης ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα (Διαθέσιμος Αποθηκευτικός Χώρος, Δυναμικότητα Αεριοποίησης ΥΦΑ και Ελάχιστη Δυναμικότητα Αεριοποίησης της Εγκατάστασης),
β) τη μέση χωρητικότητα πιστοποιημένων πλοίων προς εκφόρτωση στη Ρεβυθούσα,
γ) το μέγεθος των φορτίων που έχουν εκφορτωθεί στη Ρεβυθούσα στα τελευταία τρία έτη,
δ) την ελάχιστη δυναμικότητα αεριοποίησης που αντιστοιχεί σε κάθε μέγεθος φορτίου,
ε) την μέγιστη περίοδο προσωρινής αποθήκευσης που εφαρμόζεται βάσει του κανονιστικού πλαισίου.
Επειδή, στην από 14.08.2020 εισήγησή του σχετικά με τις παραμέτρους του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ του Έτους 2021 (σχετικό 8), ο Διαχειριστής είχε προτείνει την ένταξη σαράντα τεσσάρων (44) χρονοθυρίδων, με περίοδο προσωρινής αποθήκευσης 18 Ημέρες, ήτοι τον μέγιστο που προσδιορίζεται στην παρ. 4 του άρθρου 69 του Κώδικα. Επειδή, ωστόσο, στην τελική του εισήγηση (σχετικό 12) εισηγείται την πύκνωση των χρονοθυρίδων κατά τους χειμερινούς μήνες (Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Δεκέμβριο 2021), με αντίστοιχη μείωση της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης σε 13 ημέρες κατά τους μήνες αυτούς ώστε να καταστεί δυνατή η εκφόρτωση περισσότερων (σαράντα έξι) φορτίων.
Επειδή, προκειμένου να διαμορφώσει κρίση σχετικά με την ως άνω εισήγηση του Διαχειριστή, η Αρχή έλαβε ιδίως υπόψη της τα κατωτέρω δεδομένα:
1. Η εν λόγω αλλαγή συντελεί στην αύξηση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας. Συγκεκριμένα, όπως αποτυπώνεται στο υπό διαβούλευση Σχέδιο Προληπτικής Δράσης 2020 (σχετικό 15), λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα της Μελέτης Εκτίμησης Επικινδυνότητας και προκειμένου να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών σε περίπτωση εμφάνισης σημαντικών διαταραχών στη ζήτηση ή/και την προμήθεια φυσικού αερίου, η ΡΑΕ κατ’ αρχήν προκρίνει το συνδυασμό των Δράσεων Δ1 «Ρύθμιση για την έκτακτη προσφερόμενη από τον Διαχειριστή δυναμικότητα και κατανομή στα Σημεία Εισόδου 2020» και Δ3 «Βελτίωση πλαισίου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ - προγραμματισμός Β 2020 - 2025». Από τα εξεταζόμενα σενάρια κρίσης προκύπτει ότι ο συνδυασμός των δύο προαναφερόμενων δράσεων επιδρά θετικά στη μείωση της επικινδυνότητας με καλύτερα αποτελέσματα από την υιοθέτηση του συνδυασμού των δράσεων Δ1 και Δ4 «Χρήση Ρεβυθούσας για διατήρηση εποχικού αποθέματος ΥΦΑ ΗΠ 2020», δράση που είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν και η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της διαθέσιμης δυναμικότητας του τερματικού σταθμού. Η δράση Δ3 «Βελτίωση πλαισίου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ-προγραμματισμός Β 2020 - 2025» αντιστοιχεί στην πρόταση που είχε κάνει ο Διαχειριστής για τις τυποποιημένες χρονοθυρίδες ΥΦΑ τον Αύγουστο του 2020 (σχετικό 8) με πύκνωση των αφίξεων φορτίων ΥΦΑ κατά τους χειμερινούς μήνες, οδηγώντας στην τελική πρόταση του Διαχειριστή (σχετικό 12).
2. Η εν λόγω πύκνωση φορτίων είχε προταθεί από Χρήστες κατά την πρώτη δημόσια διαβούλευση (2 από τους 5 συμμετέχοντες, σχετικό 9), οι οποίοι είχαν επισημάνει την ανάγκη για μεγιστοποίηση της αξιοποίησης του τερματικού σταθμού και την ενίσχυση του ανταγωνισμού και της ρευστότητας, σε περιόδους διαπιστωμένης ιστορικά υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου, όπως η χειμερινή και η θερινή, ώστε να διασφαλίζεται η αναγκαία ευελιξία του τερματικού σταθμού για την παραλαβή των απαραίτητων φορτίων ΥΦΑ για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών της αγοράς.
3. Από το τελικό πρόγραμμα εκφορτώσεων ΥΦΑ για το έτος 2020 προκύπτει ότι κατά τους χειμερινούς μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο 2020, πραγματοποιήθηκαν είκοσι (20) εκφορτώσεις φορτίων με μέσο χρόνο περιόδου προσωρινής αποθήκευσης τις δέκα (10) ημέρες. Ενώ, από το τελικό πρόγραμμα εκφορτώσεων ΥΦΑ για το Δεκέμβριο του 2019 προκύπτει ότι πραγματοποιήθηκαν πέντε εκφορτώσεις ΥΦΑ με μέσο χρόνο περιόδου προσωρινής αποθήκευσης τις δώδεκα (12) ημέρες. Συνεπώς, η αναγκαιότητα πύκνωσης των προσφερόμενων χρονοθυρίδων επιβεβαιώνεται από τα πρόσφατα ιστορικά στοιχεία για τη χειμερινή περίοδο. Αντίθετα, τα ιστορικά στοιχεία δεν υποστηρίζουν την ίδια αναγκαιότητα κατά την περίοδο θερινής αιχμής (Ιουλίου - Αυγούστου).
4. Για το σύνολο του Έτους 2021 έχουν προϋπολογιστεί χρονοθυρίδες για την εκφόρτωση 38,5 TWh φυσικού αερίου, συγκρινόμενο με τις 35 περίπου TWh που εκφορτώθηκαν ή πρόκειται να εκφορτωθούν εντός του 2020 σύμφωνα με το τελικό πρόγραμμα εκφορτώσεων του έτους. Μη πύκνωση των προσφερόμενων χρονοθυρίδων κατά τους χειμερινούς μήνες θα είχε ως αποτέλεσμα την «απώλεια» 1,5-3 TWh, οδηγώντας σε ένταση του ανταγωνισμού για δέσμευση των χρονοθυρίδων.
5. Κατά τη δημόσια διαβούλευση που πραγματοποίησε η ΡΑΕ επί της αναθεωρημένης πρότασης του Διαχειριστή (σχετικό 14), Χρήστες εξέφρασαν προβληματισμό ως προς την αύξηση της τιμής εκκίνησης της Α’ Φάσης της δημοπρασίας (Οριακή Τιμή), λόγω της μείωσης της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης από 18 σε 13 Ημέρες και την συνεπαγόμενη αύξηση του Συντελεστή Χρέωσης Βραχυχρόνιας Χρήσης (Β). Ωστόσο, δέον, όπως συνεκτιμηθεί αφενός η δυνατότητα δέσμευσης Συνεχούς Δυναμικότητας κατά τη Β’ Φάση της δημοπρασίας που οδηγεί σε Β=1, αφετέρου το γεγονός ότι η αύξηση των προσφερόμενων χρονοθυρίδων δύναται να οδηγήσει σε μείωση του ανταγωνισμού με συνακόλουθη μείωση της τιμής εκκαθάρισης της δημοπρασίας (περιορισμένο ή μηδενικό premium).
6. Η προσφορά χρονοθυρίδων τόσο για μεγαλύτερα όσο και για μικρότερα πλοία (0,5 και 1 TWh) καλύπτει: α) τη διασπορά των χαρτοφυλακίων των δυνητικών Χρηστών (μεγαλύτερο ή μικρότερο μερίδιο της αγοράς φυσικού αερίου), και β) τα διαφορετικά μεγέθη των Φορτίων ΥΦΑ που έχουν εκφορτωθεί στην Εγκατάσταση ΥΦΑ Ρεβυθούσας κατά τα τελευταία τρία έτη.
7. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, παρέχεται η μέγιστη ευελιξία στους χρήστες για πολλαπλές εκφορτώσεις πλοίων, συναλλαγές στη δευτερογενή αγορά και μεταξύ τους συμφωνίες, προσφέροντας δυνατότητες δραστηριοποίησης σε Χρήστες με διαφορετικές ιδιότητες και μέγεθος χαρτοφυλακίων, δυνατότητες που ήδη αξιοποιούνται από πολλούς Χρήστες.
8. Σε καμία περίπτωση η εξεταζόμενη πύκνωση των προσφερόμενων χρονοθυρίδων δεν εφορμάται από και δεν δύναται να οδηγήσει σε αύξηση των κερδών του Διαχειριστή, καθώς αύξηση των εσόδων του Διαχειριστή μονοσήμαντα οδηγούν σε μείωση των ταριφών του ΕΣΦΑ, ως ρυθμιζόμενη υποδομή.
Επειδή, σταθμίζοντας όλα των ανωτέρω, η Αρχή αξιολογεί θετικά την πρόταση του Διαχειριστή για πύκνωση των χρονοθυρίδων κατά τους χειμερινούς μήνες, τονίζοντας ιδίως την συνεισφορά του μέτρου στην ασφάλεια εφοδιασμού.
Επειδή, η εισήγηση του Διαχειριστή είναι σε συμφωνία με τον Κώδικα, τον Κανονισμό Τιμολόγησης και το Εγχειρίδιο Δημοπρασιών ΥΦΑ. Ειδικότερα, η προτεινόμενη από το Διαχειριστή Οριακή Τιμή για κάθε φάση της δημοπρασίας είναι σύμφωνη με το εγκεκριμένο Τιμολόγιο Χρήσης ΕΣΦΑ (σχετικό 5) για το έτος 2021 και προκύπτει ως άθροισμα της τιμής αναφοράς στο σημείο εισόδου ΥΦΑ και της τιμής αναφοράς στην Εγκατάσταση ΥΦΑ, επί τους αθροίσματος των ημερών της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης και της ημέρας εκφόρτωσης, προς το πλήθος των ημερών του έτους 2021 επί τον συντελεστή Βραχυχρόνιας Χρήσης που αντιστοιχεί στο πλήθος των ημερών για το οποίο δεσμεύεται δεσμοποιημένη δυναμικότητα.
Επειδή, περαιτέρω, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η Δεσμοποιημένη Δυναμικότητα ΥΦΑ που μπορεί να διατεθεί στους Χρήστες, ο Διαχειριστής πρότεινε τη θέσπιση μεταβατικής ρύθμισης για τον ετήσιο προγραμματισμό του 2021 ώστε οι υφιστάμενες δεσμεύσεις χρηστών που αφορούν στο έτος 2021 να συνυπολογιστούν στη διαδικασία ενοποίησης συνεχούς δυναμικότητας στη δεύτερη φάση της δημοπρασίας.
Επειδή, τα σχόλια που υποβλήθηκαν στη δημόσια διαβούλευση για το θέμα αυτό (σχετικό 14) ήταν ως επί το πλείστον θετικά, καθώς η ρύθμιση συντελεί στη μεγιστοποίηση της διατιθέμενης δυναμικότητας στη Β’ Φάση της δημοπρασίας προς όφελος όλων των εν δυνάμει συμμετεχόντων σε αυτή. Συναφώς, το αίτημα συμμετέχοντα στη διαβούλευση περί επιλογής για την ενοποίηση ή μη ήδη δεσμευθείσας δυναμικότητας (που έχει προκύψει από εκφόρτωση πλοίου εντός του 2020) δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, καθώς θα συνεπαγόταν παρακράτηση δυναμικότητας και μη βέλτιστη χρήση της υποδομής, με προφανή επίπτωση σε όλους τους δυνητικούς χρήστες της.
Επειδή, η Αρχή αναγνωρίζει τα στενά χρονικά περιθώρια που έχουν προκύψει για την εφαρμογή της διαδικασίας. Ωστόσο, προκειμένου να τηρηθούν οι προθεσμίες που προβλέπονται στο άρθρο 110 του Κώδικα και να δοθεί ο χρόνος δύο εργάσιμων ημερών μεταξύ των δύο φάσεων των δημοπρασιών ώστε οι χρήστες να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν επιχειρηματικές κινήσεις, κρίνεται ότι οι χρόνοι διεξαγωγής που έχει προτείνει ο Διαχειριστής δεν δύναται να μεταβληθούν. Η ανάγκη δε για χρονική απόσταση τουλάχιστον δύο εργάσιμων ημερών μεταξύ της Α’ και της Β’ Φάσης της δημοπρασίας προκειμένου να δίνεται στους Χρήστες απαραίτητος χρόνος για μεταξύ τους εμπορικές συμφωνίες και συναλλαγές πριν προχωρήσουν στη δέσμευση Συμπληρωματικής Δυναμικότητας, όπως αναδείχθηκε από τους Χρήστες στις δημόσιες διαβουλεύσεις, περιορίζει έτι περαιτέρω τη δυνατότητα χρονικής μετακίνησης της ημερομηνίας των δημοπρασιών.
Επειδή, όπως έχει επισημανθεί και στο σκεπτικό της υπ’ αρ. 1433/2020 απόφασης της ΡΑΕ, η πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας θα αξιολογηθεί από την Αρχή, και από κοινού με τον Διαχειριστή θα δρομολογήσουν πιθανές απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ή βελτιώσεις. Ωστόσο, η άμεση ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι κρίσιμη για την έγκαιρη ενημέρωση των Χρηστών που πρέπει να προβούν σε κατάλληλες επιχειρηματικές κινήσεις για να συμμετάσχουν στον Ετήσιο Προγραμματισμό του έτους (2021) και προκειμένου να μην χρειαστούν παρεμβάσεις στο εν ισχύ πλαίσιο σχετικά με τον προγραμματισμό ΥΦΑ.
Επειδή, λόγω των - εκ των πραγμάτων - στενών χρονικών περιθωρίων έως την ημερομηνία έναρξης της δημοπρασίας (20η Νοεμβρίου 2020) και των δυσκολιών που αυτά που μπορεί να προκαλέσουν στους Χρήστες σε σχέση με την συγκέντρωση και υποβολή των νομιμοποιητικών τους εγγράφων για την υπογραφή των τροποποιημένων Συμβάσεων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και Χρήσης Εγκατάστασης ΥΦΑ βάσει των Προτύπων Συμβάσεων-Πλαίσιο που εγκρίθηκαν με την υπ’ αρ. 1435/2020 απόφαση της ΡΑΕ (σχετικό 6), κρίνεται εύλογο να δοθεί η δυνατότητα σε υφιστάμενους Χρήστες Μεταφοράς και ΥΦΑ να συμμετάσχουν, κατ’ εξαίρεση, στη διαδικασία Δημοπρασίας ΥΦΑ, ακόμη και αν δεν έχουν υπογράψει τις ανωτέρω τροποποιημένες Συμβάσεις-Πλαίσιο, η δε συμμετοχή τους αυτή να λογίζεται ως ανεπιφύλακτη αποδοχή των όρων τους.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 11 του Εγχειριδίου Δημοπρασιών ΥΦΑ (σχετικό 7), ο Διαχειριστής υποβάλλει στη ΡΑΕ εντός τριάντα ημερών Έκθεση σχετικά με α) τις τυποποιημένες χρονοθυρίδες ΥΦΑ και την συμπληρωματική δυναμικότητα ΥΦΑ που κατακυρώθηκαν ανά επιτυχόντα Χρήστη, το μοναδιαίο τίμημα κάθε προσφοράς της Α’ Φάσης καθώς και τις τιμές εκκαθάρισης για κάθε φάση της δημοπρασίας, β) τις έγκυρες προσφορές που υποβλήθηκαν από κάθεΧρήστη, και γ)τις περιπτώσεις και τους λόγους απόρριψης μη έγκυρων προσφορών που τυχόν υποβλήθηκαν, προκειμένου η ΡΑΕ να ασκήσει τις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί από το ν. 4001/2011 για την παρακολούθηση και εποπτεία της αγοράς ενέργειας με τέτοιο τρόπο ώστε να προάγεται ο υγιής ανταγωνισμός και η εύρυθμη λειτουργία αυτής, για όλους τους ανωτέρω λόγους, αποφασίζει:
Α. Την έγκριση των παραμέτρων του ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για το έτος 2021, σύμφωνα με το κείμενο του Παραρτήματος της παρούσας απόφασης, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.
Β. Τη θέσπιση μεταβατικής διάταξης ως εξής:
«Ειδικώς για τη Δημοπρασία ΥΦΑ Έτους 2021, Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης στο Σημείο Εισόδου «Αγία Τριάδα» και Δυναμικότητα Αεριοποίησης ΥΦΑ που έχουν δεσμευθεί από τον ίδιον Χρήστη μέσω Εγκεκριμένης Αίτησης Αδιάλειπτων Υπηρεσιών Μεταφοράς και Εγκεκριμένης Αίτησης ΥΦΑ, αντίστοιχα, και αφορούν στο Έτος 2021 ή στο Έτος 2020 με χρονική διάρκεια που εκτείνεται εντός του Έτους 2021, κατά το μέρος που αφορούν στο Έτος 2021, συνυπολογίζονται με τα τμήματα της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ για τα οποία ο ίδιος Χρήστης ΥΦΑ έχει καταστεί πλειοδότης κατά την Α’ Φάση στη διαδικασία ενοποίησης Συνεχούς Δυναμικότητας ΥΦΑ, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 82Β του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και στο Εγχειρίδιο Δημοπρασιών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Κάθε Ημέρα κατά την οποία η Δεσμευμένη Μεταφορική Ικανότητα Παράδοσης στο Σημείο Εισόδου «Αγία Τριάδα» και η Δεσμευμένη Δυναμικότητα Αεριοποίησης ΥΦΑ αντιστοιχούν σε περισσότερες από μία Εγκεκριμένες Αιτήσεις Αδιάλειπτων Υπηρεσιών Μεταφοράς και Εγκεκριμένες Αιτήσεις ΥΦΑ, ενοποιούνται κατά προτεραιότητα τα τμήματα αυτών τα οποία αντιστοιχούν σε Εγκεκριμένες Αιτήσεις με την προγενέστερη ημερομηνία έναρξης.
Οι Εγκεκριμένες Αιτήσεις Αδιάλειπτων Υπηρεσιών Μεταφοράς και ΥΦΑ τροποποιούνται αναλόγως από το Διαχειριστή κατά το μέγεθος της Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και της Δυναμικότητας Αεριοποίησης ΥΦΑ που ενοποιήθηκε σε Συνεχή Δυναμικότητα ΥΦΑ.»
Γ. Στη διαδικασία του ετήσιου προγραμματισμού ΥΦΑ έτους 2021, δικαίωμα συμμετοχής στη Δημοπρασία ΥΦΑ που θα εκκινήσει την 20η Νοεμβρίου 2020 χορηγείται μόνον στους Χρήστες Μεταφοράς και Χρήστες ΥΦΑ, που έχουν συνάψει με το Διαχειριστή, έως την 18.11.2020, τις τροποποιημένες Συμβάσεις-Πλαίσιο Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και Χρήσης Εγκατάστασης ΥΦΑ βάσει των οικείων Προτύπων Συμβάσεων-Πλαίσιο που εγκρίθηκαν με την υπ’ αρ. 1435/2020 απόφαση της ΡΑΕ (Β’ 4802). Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η συμμετοχή υφιστάμενου Χρήστη Μεταφοράς και Χρήστη ΥΦΑ στη Δημοπρασία ΥΦΑ έτους 2021, ακόμη κι αν αυτός δεν έχει υπογράψει τις ανωτέρω τροποποιημένες Συμβάσεις-Πλαίσιο, η δε συμμετοχή του λογίζεται ως ανεπιφύλακτη αποδοχή των Προτύπων Συμβάσεων-Πλαίσιο με τους όρους που εγκρίθηκαν από τη ΡΑΕ με την ανωτέρω υπ’ αρ. 1435/2020 απόφαση της Αρχής. Στην περίπτωση αυτή, οι Χρήστες Μεταφοράς και ΥΦΑ δεν απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να υπογράψουν τις τροποποιημένες αυτές Συμβάσεις-Πλαίσιο σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 13 αυτών.
Δ. Τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την ανάρτησή της στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στον ιστότοπο της Αρχής.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
«Α) Ημερομηνίες Διεξαγωγής της Δημοπρασίας ΥΦΑ:
Β) Περίοδοι Προγραμματισμού:
Γ) Τυποποιημένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ
Ε) Το Μείζον και ελάσσον βήμα αύξησης τιμήματος κατά τη Β’ Φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ ορίζεται ίσο με 10% και 2% αντίστοιχα
ΣΤ) Η διαδικασία αυξανόμενου τιμήματος προσφορών της Β’ Φάσης Δημοπρασίας ΥΦΑ μπορεί να διαρκέσει έως και την Κυριακή 29/11/2020».
H απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 12 Νοεμβρίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.1513/2020 - ΦΕΚ 5094/Β/18-11-2020
Έγκριση παραμέτρων ετήσιου προγραμματισμού ΥΦΑ για το έτος 2021.