x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε. 348/2016 - ΦΕΚ 3537/Β/3-11-2016

Έγκριση Τιμολογίου για την χρέωση της Βασικής Δραστηριότητας Διανομής Φυσικού Αερίου του Δικτύου Διανομής Λοιπής Ελλάδος.


Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ. 348/2016

ΦΕΚ 3537/Β/3-11-2016

Έγκριση Τιμολογίου για την χρέωση της Βασικής Δραστηριότητας Διανομής Φυσικού Αερίου του Δικτύου Διανομής Λοιπής Ελλάδος.

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας

(Συνεδρίαση 5 Οκτωβρίου 2016)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του Ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α’ 179, εφεξής Νόμος), όπως ισχύει και ιδίως το άρθρο 88 παρ. 4.

2. Τις διατάξεις του Ν. 4336/2015 «Συνταξιοδοτικές διατάξεις - Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» (ΦΕΚ Α 94) και ιδίως το άρθρο 8 της υποπαραγράφου Β.1 της παραγράφου Β του άρθρου 2.

3. Τις διατάξεις της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 «Σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά Φυσικού Αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ» (ΕΕ L 211/14.8.2009).

4. Τις διατάξεις του Ν. 2773/1999 «Απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας - Ρύθμιση θεμάτων ενεργειακής πολιτικής και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 286), όπως ισχύει.

5. Τις διατάξεις του Ν. 3428/2005 «Απελευθέρωση αγοράς φυσικού αερίου» (ΦΕΚ Α’ 313), όπως ισχύει.

6. Την υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ο-63972/12.05.2016 επιστολή της ΡΑΕ με θέμα «κατευθυντήριες οδηγίες για το λογιστικό διαχωρισμό των εταιρειών φυσικού αερίου».

7. Το υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-207072/03.06.2016 έγγραφο της ΔΕΠΑ Α.Ε., με το οποίο υποβλήθηκαν στην ΡΑΕ οι λογιστικά διαχωρισμένες οικονομικές καταστάσεις του έτους 2015.

8. Την υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ο-64652/15.07.2016 επιστολή της ΡΑΕ με θέμα «Έλεγχος λογιστικά διαχωρισμένων οικονομικών καταστάσεων 2015 και υποβολή έκθεσης Υπολογισμού του WACC».

9. Το υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-209243/05.08.2016 έγγραφο της ΔΕΠΑ Α.Ε., με το οποίο υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ η έκθεση του ορκωτή ελεγκτή-λογιστή και η μελέτη για το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC).

10. Tην υπ αριθμ. 332/2016 απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία εγκρίθηκαν οι κανόνες λογιστικού διαχωρισμού των εταιρειών ΔΕΣΦΑ Α.Ε., ΔΕΠΑ Α.Ε., ΕΠΑ Αττικής ΑΕ, ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Α.Ε. και ΕΠΑ Θεσσαλίας Α.Ε.

11. Το σχέδιο του Κώδικα Διαχείρισης, του Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου Λοιπής Ελλάδος, που υπέβαλε με το υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-205939/25.04.2016, η ΔΕΠΑ Α.Ε, υπό την ιδιότητά της ως Διαχειρίστρια του εν λόγω Δικτύου Διανομής.

12. Τις διατάξεις του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικής Δραστηριότητας Διανομής Φυσικού Αερίου των δικτύων διανομής Αττικής, Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας και Λοιπής Ελλάδας (εφεξής «Κανονισμός Τιμολόγησης»), που εκδόθηκε με την υπ αριθμ. 328/2016 απόφαση της ΡΑΕ (ΦΕΚ Β 3067).

13. Tην υπ’ αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ο-65349/04.10.2016 επιστολή της ΡΑΕ προς τις εταιρείες ΔΕΠΑ Α.Ε., ΕΠΑ Αττικής Α.Ε., ΕΠΑ Θεσσαλίας Α.Ε. και ΕΠΑ Θεσσαλονίκης Α.Ε.

14. Το υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-212729/05.10.2016 έγγραφο με το οποίο, η ΔΕΠΑ Α.Ε., υπό την ιδιότητά της ως Διαχειρίστρια του Δικτύου Διανομής Λοιπής Ελλάδος, υπέβαλε στη ΡΑΕ προς έγκριση, σχέδιο τιμολογίου για τη χρέωση της βασικής Δραστηριότητας Διανομής Φυσικού Αερίου του Δικτύου Διανομής της Λοιπής Ελλάδος (εφεξής Τιμολόγια Διανομής).

15. Tα υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-212700 και I-212776/ 05.10.2016 έγγραφα της ΔΕΠΑ Α.Ε.

16. Tην υπ αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ο-65367/06.10.2016 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΔΕΠΑ Α.Ε.

17. To υπ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-212794/06.10.2016 έγγραφο της ΔΕΠΑ Α.Ε.

18. Τις διατάξεις του Π.δ. 139/2001 «Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΕ» (ΦΕΚ Α’ 121), όπως ισχύει.

19. Το γεγονός ότι με την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφθηκε ως εξής:

Α. Νομικά και πραγματικά δεδομένα

Επειδή κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 8 της υποπαραγράφου Β1 της παραγράφου Β του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015: «2. Εντός ενός (1) μηνός από τη θέση σε ισχύ του Κανονισμού Τιμολογίων της παρ. 1 του άρθρου 88 του Ν. 4001/2011, όπως τροποποιείται με τον παρόντα νόμο, η ΔΕΠΑ Α.Ε., υπό την ιδιότητα της ως Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής Λοιπής Ελλάδος, και οι ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης, υπό την ιδιότητά τους ως Διαχειριστών των Δικτύων των αντίστοιχων γεωγραφικών περιοχών υποβάλλουν προς έγκριση στη ΡΑΕ, τα τιμολόγια με βάση τα οποία εισπράττουν αντάλλαγμα για κάθε Βασική Δραστηριότητα που παρέχουν στους Χρήστες, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 4 του Ν. 4001/2011, όπως τροποποιείται δια του παρόντος».

Επειδή κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 4 του άρθρου 88 του Νόμου: «4. Τα τιμολόγια με βάση τα οποία ο Διαχειριστής Δικτύου Διανομής εισπράττει οποιοδήποτε αντάλλαγμα για κάθε Βασική Δραστηριό­τητα καταρτίζονται από τον Διαχειριστή, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που προσδιορίζεται στον Κανονισμό Τιμολόγησης, υποβάλλονται προς έγκριση στη ΡΑΕ, η οποία οφείλει να αποφασίσει επ αυτών εντός τριών (3) μηνών από το χρόνο υποβολής τους, και ισχύουν από τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».

Επειδή σύμφωνα με την παρ. 1 εδάφιο β  του άρθρου 15 του Ν. 4001/2011 « Οι μεθοδολογίες και τα Τιμολόγια Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ και των αρμο­δίων Διαχειριστών». Περαιτέρω σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου: «Η ΡΑΕ δύναται με ειδικά αιτιολογημένη γνώμη να ζητά από τους αρμόδιους Διαχειριστές να τροποποιήσουν τα ως άνω Τιμολόγια, σύμφωνα με την διαδικασία της παραγράφου 1, εφόσον κρίνει ότι δεν διασφαλίζεται η αναλογική και αμερόληπτη τιμολόγηση της χρήσης των Συστημάτων ή των Δικτύων Διανομής».

Επειδή η ΔΕΠΑ Α.Ε, υπό την ιδιότητα της ως Διαχειρίστρια του Δικτύου Διανομής Λοιπής Ελλάδος, με το υπ’ αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ι-212729/05.10.2016 έγγραφό της, υπέβαλε στη ΡΑΕ προς έγκριση, σχέδιο τιμολογίου για την χρέωση της βασικής Δραστηριότητας Διανομής Φυσικού Αερίου του Δικτύου Διανομής της Λοιπής Ελλάδος, με ανάλυση σε επίπεδο Δικτύου Διανομής (Κορίνθου, Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας).

Επειδή το σχέδιο Τιμολογίου Διανομής, που υπέβαλε ο Διαχειριστής είναι σύμφωνο με τις ρυθμίσεις του Κανονισμού Τιμολόγησης, και έχει καταρτιστεί με βάση τις παραδοχές και τιμές των παραμέτρων που ορίζονται στα επιμέρους άρθρα του Κανονισμού αυτού. Ο Διαχειριστής υπέβαλε στη ΡΑΕ στοιχεία βάσει των οποίων προκύπτει ότι η Περίοδος Υπολογισμού των Τιμολογίων (περίοδος εξομάλυνσης) είναι εικοσαετής.

Επειδή ο Διαχειριστής έχει υποβάλει λογιστικά διαχωρισμένες καταστάσεις για το έτος 2015, όπου απεικονίζονται διακριτά τα σχετικά μεγέθη για τη Βασική Δραστηριότητας της Διανομής (σχετικό 9). Οι εν λόγω λογιστικά διαχωρισμένες καταστάσεις έχουν ελεγχθεί ως προς την ορθή εφαρμογή των κανόνων λογιστικού διαχωρισμού από ανεξάρτητο ελεγκτή και έχει υποβληθεί σχετική έκθεση (σχετικό 9).

Επειδή βάσει αυτών των απολογιστικών μεγεθών του 2015, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό Τιμολόγησης για το Έτος Αναφοράς και το επενδυτικού σχεδίου του Διαχειριστή, η ΡΑΕ προέβη στην αξιολόγηση των επιμέρους παραμέτρων που αποτέλεσαν τη βάση για την κατάρτιση του υποβληθέντος Τιμολογίου Διανομής.

Β. Αναφορικά με τη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2017-2020

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού Τιμολόγησης, ως Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ), νοείται το απασχολούμενο κεφάλαιο του Διαχειριστή για τη Βασική Δραστηριότητα Διανομής, υπολογιζόμενο ως το άθροισμα: α) Της αναπόσβεστης αξίας των υφιστάμενων, ενσώματων και ασώματων, παγίων (αφαιρουμένων τυχόν επιχορηγήσεων και συμμετοχών), β) των επενδύσεων (σε εξέλιξη από προηγούμενα έτη και των νέων επενδύσεων του συγκεκριμένου έτους) και γ) του κεφαλαίου κίνησης, όπως αυτό εκτιμάται βάσει συγκεκριμένων παραδοχών.

Επειδή, σε σχέση με την αξία των παγίων που λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό της ΡΠΒ, o Διαχειριστής υπέβαλε την αναπόσβεστη αξία των παγίων για το 2015 και το 2016 (εκτίμηση), καθώς και για τα έτη της Περιόδου Υπολογισμού των Τιμολογίων (ρυθμιστική περίοδος 2017-2036). Αναφορικά με τις αξίες για το 2015, αυτές είναι σύμφωνες με τις αξίες των ενσώματων και ασώματων παγίων που απεικονίζονται στις λογιστικά διαχωρισμένες καταστάσεις που υπέβαλε στη ΡΑΕ ο Δια­χειριστής για το 2015.

Επειδή, οι νέες επενδύσεις, που υποβλήθηκαν από τον Διαχειριστή για κάθε Δίκτυο Διανομής και οι οποίες κρίνονται εύλογες από τη ΡΑΕ, συνυπολογίζονται στις εκτιμήσεις των απασχολούμενων κεφαλαίων (ΡΠΒ) για τη ρυθμιστική περίοδο 2017-2020 και αφορούν σε: α) Έργα ανάπτυξης του Δικτύου και β) λοιπές επενδύσεις (επενδύσεις έργων συντήρησης και εξοπλισμού).

Επειδή, βάσει του Κανονισμού Τιμολόγησης, άρθρο 10 παρ. 3, 4, 5 και προκειμένου να επιτευχθεί ικανοποιητικός βαθμός διείσδυσης του φυσικού αερίου, η ΡΑΕ θεωρεί σκόπιμη την αναγνώριση ποσοστού έκπτωσης έως και 100% στα Τέλη Σύνδεσης για όλα τα έτη της 1ης ρυθμιστικής περιόδου (2017-2020). Τα κόστη που θα προκύψουν από την επιβάρυνση του Διαχειριστή για τα Τέλη Σύνδεσης, θα συνυπολογιστούν στην αξία της ΡΠΒ κάθε έτους.

Επειδή, ο επικείμενος νομικός και λειτουργικός διαχωρισμός της Εταιρείας Διανομής και της Εταιρείας Προμήθειας ενδέχεται να αναδείξει την ανάγκη επανεξέτασης του διαχωρισμού των παγίων μεταξύ των δύο δραστηριοτήτων και για το λόγο αυτό, η ΡΑΕ δύναται να επανεκτιμήσει τον προσδιορισμό της αξίας των παγίων αυτών που συνθέτουν τη ΡΠΒ για επόμενη ρυθμιστική περίοδο.

Επειδή, βάσει του Κανονισμού Τιμολόγησης και ειδικά σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 5 παρ. 10 αυτού, το εύλογο ύψος του Κεφαλαίου Κίνησης για τον συνυπολογισμό του στη ΡΠΒ συνεξετάζεται σε σχέση με την τιμή του Δείκτη Γενικής Ρευστότητας. Η τιμή του εν λόγω δείκτη, εξετάζεται συνδυαστικά τόσο σε σχέση με την τιμή που προκύπτει από τις λογιστικά διαχωρισμένες καταστάσεις του Διαχειριστή όσο και από τις εκτιμήσεις του για κάθε έτος της Περιόδου Υπολογισμού των Τιμολογίων.

Επειδή, ο Διαχειριστής στην εισήγησή του για τα Τιμολόγια Διανομής συνυπολογίζει ποσό στη ΡΠΒ ως εκτίμηση για Κεφάλαιο Κίνησης, βάσει των λογιστικά διαχωρισμένων καταστάσεων του 2015 και σύμφωνα με τα όσα ορίζει ο Κανονισμός Τιμολόγησης. Η εν λόγω εκτίμηση και για τα τέσσερα έτη της Ρυθμιστικής Περιόδου, κρίνεται εύλογη.

Επειδή, σύμφωνα με τα ανωτέρω, εγκρίνεται ο συνυπολογισμός στη ΡΠΒ Κεφαλαίου Κίνησης για κάθε ένα από τα τέσσερα έτη (2017-2020) σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.

Κεφάλαιο Κίνησης 2017-2020 (€)

Δίκτυο Διανομής2017201820192020

Πελοποννήσου (Κόρινθος)5.7225.6645.5755.485

Στερεάς Ελλάδας471.837492.920444.425487.364

Κεντρικής Μακεδονίας464.726427.834364.616412.848

Ανατολικής Μακεδονίας-

Θράκης750.007799.338797.942935.092

Επειδή, λαμβάνοντας υπ’ όψη όλα τα ανωτέρω, η τιμή της ΡΠΒ επί της οποίας υπολογίζεται εύλογη απόδοση για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2017-2020 διαμορφώνεται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.

Αξία Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης (ΡΠΒ) 2017-2020 (€)

Δίκτυο Διανομής2017201820192020

Πελοποννήσου

(Κόρινθος)1.029.932992.936955.909918.881

Στερεάς Ελλάδας33.056.18935.973.84938.241.53840.554.564

Κεντρικής Μακεδονίας19.891.74222.854.55425.150.38027.515.686

Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης23.420.63327.076.25330.421.05434.118.611

Γ. Αναφορικά με την απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων του Διαχειριστή για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2017-2020

Επειδή βάσει του Κανονισμού Τιμολόγησης (άρθρο 6), η απόδοση επί της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης (ΡΠΒ) υπολογίζεται βάσει του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου του Διαχειριστή, σε ονομαστικές, προ φόρων, τιμές (WACCnominal) και για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου.

Επειδή, η ΡΑΕ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της για την εποπτεία της εγχώριας αγοράς ενέργειας, εφαρμόζει, ως προς τις μη ανταγωνιστικές δραστηριότητες και λαμβάνοντας υπόψη και τις εισηγήσεις των Διαχειριστών, τα κατάλληλα ρυθμιστικά μέτρα, ώστε να διασφαλίζοντα με ισόρροπο τρόπο: α) Η άντληση νέων κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων επενδύσεων στα εθνικά δίκτυα, προκειμένου να προάγεται με οικονομικά αποδοτικό τρόπο η παροχή των αντίστοιχων υπηρεσιών, η ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς ενέργειας και η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, και β) η προστασία των τελικών καταναλωτών, ιδίως σε σχέση με τις τιμές και τη διαφάνεια των τιμολογίων, έτσι ώστε να μην πλήττονται υπέρμετρα από αυξήσεις των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που επιβάλλονται σε αυτούς.

Επειδή, η ΡΑΕ κατά την εξέταση των παραμέτρων του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου (WACC), και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 6 του Κανονισμού Τιμολόγησης, έλαβε υπόψη της στοιχεία (ιστορικές και τρέχουσες αξίες) και εκτιμήσεις από αξιόπιστα διεθνή πρακτορεία/βάσεις πληροφόρησης για την πορεία βασικών μεγεθών των αγορών.

Επειδή, κατά την έκδοση της παρούσας απόφασης και με δεδομένο ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμες αναλυτικές μελέτες εκτίμησης του κόστους κεφαλαίου της εταιρείας για κάθε έτος της Περιόδου Ισχύος των Τιμολογίων, αλλά μια συγκεντρωτική μελέτη για το σύνολο των παραμέτρων του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου, κρίνεται αναγκαίο να εκτιμηθεί ένα μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου κοινό και για τα τέσσερα (4) έτη της Περιόδου Ισχύος των Τιμολογίων, με τη δυνατότητα αναθεώρησης της τιμής αυτού στην περίπτωση που συντρέχουν λόγοι που μεταβάλουν ουσιωδώς τα οικονομικά δεδομένα, όπως προβλέπεται στο άρθρο 21 του Κανονισμού Τιμολόγησης.

Επειδή, η ΡΑΕ λαμβάνοντας υπ’ όψη τα ανωτέρω, εκτιμά το κόστος των Ιδίων και Δανειακών Κεφαλαίων βάσει των παρακάτω παραδοχών:

α) Μέσος συντελεστής δανειακής επιβάρυνσης - Gearing Ratio (G): λαμβάνεται μηδενική τιμή. H εν λόγω παράμετρος αναμένεται να διαφοροποιηθεί σημαντικά εντός της Περιόδου Ισχύος των Τιμολογίων, βάσει του επενδυτικού πλάνου της εταιρείας και της εκτιμώμενης αναγκαιότητας για άντληση δανειακών κεφαλαίων. Η ΡΑΕ στην προβλεπόμενη αναθεώρηση τιμολογίων που θα λάβει χώρα το έτος 2018 και θα αφορά στην Ρυθμιστική Περίοδο 2019-2022, θα εξετάσει την περίπτωση υιοθέτησης ενός μέσου εκτιμώμενου συντελεστή δανειακής επιβάρυνσης της τάξεως 15% έως 20%.

β) Φορολογικός συντελεστής- Tax Rate (ΤΧ): λαμβάνεται η τιμή του συντελεστή φορολόγησης ανωνύμων εταιρειών που είναι σε ισχύ κατά την έκδοση της απόφασης, ήτοι 29%.

γ) Κόστος δανειακών κεφαλαίων - Debt Rate (DR): Ο Διαχειριστής θα πρέπει κατά τη διάρκεια των δυο πρώτων ετών της Περιόδου Ισχύος των Τιμολογίων (2017-2018) να παρέχει στη ΡΑΕ αναλυτικά στοιχεία για τα δανειακά κεφάλαια (ύψος και κόστος δανεισμού, περίοδος αποπληρωμής κλπ).

δ) Κόστος ιδίων κεφαλαίων (ROEpost tax,nominal): η εν λόγω παράμετρος προκύπτει βάσει των τιμών των παρακάτω επιμέρους παραμέτρων και διαμορφώνεται (σε προφόρων βάση) στην τιμή 6,55%.

ε) Απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο - Risk Free Rate (RFR): υπολογίζεται ως η μέση τιμή της απόδοσης του γερμανικού 10-ετούς κρατικού ομολόγου κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο μέχρι και τον Ιούλιο του 2016 και λαμβάνει τιμή 0,36%.

στ) Συντελεστής συστηματικού κινδύνου Ιδίων Κεφαλαίων (β): γίνεται δεκτή η τιμή που εισηγείται ο Διαχειριστής και η οποία βασίζεται σε συγκρίσιμες εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η παράμετρος διαμορφώνεται σε 0,42.

ζ) Περιθώριο απόδοσης αγοράς - Market Risk Premium (MRP): λαμβάνεται τιμή 5,23%, που προκύπτει συνεξετάζοντας και σταθμίζοντας τόσο τις αποδόσεις μετοχών σε ευρωπαϊκό επίπεδο που έχουν αποτυπωθεί σε έγκυρες μελέτες όσο και την πρόταση του Διαχειριστή για την εν λόγω παράμετρο, λαμβάνοντας υπόψη ότι στον Κανονισμό Τιμολόγησης προβλέπεται επιπρόσθετα και η απόδοση από το ασφάλιστρο κινδύνου της χώρας (CRP), παράμετρος που συνολικά αυξάνει την όποια απόδοση προκύπτει από το μοντέλο αποτίμησης περιουσιακών στοιχείων Capital Asset Pricing Model (CAPM).

η) Country Risk Premium (CRP): λαμβάνεται υπ’ όψη τιμή ίση με 4%. Η ΡΑΕ, αναγνωρίζοντας ότι οι τρέχουσες τιμές της παραμέτρου είναι αυξημένες, έλαβε τη μέγιστη τιμή που προβλέπεται στον Κανονισμό Τιμολόγησης, εκτιμώντας ότι, αν επιτευχθεί η αναστροφή του κλίματος στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα και με τις διαθέσιμες προβλέψεις διεθνών οργανισμών για επίτευξη ανάκαμψης της χώρας στα επόμενα έτη, η εν λόγω παράμετρος θα μειωθεί στα επόμενα έτη.

Επειδή, λαμβάνοντας υπ’ όψη όλα τα ανωτέρω, η απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων (ΡΠΒ) του Διαχειριστή για τα τέσσερα (4) έτη της Ρυθμιστικής Περιόδου 2017 έως και 2020 διαμορφώνεται σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:

Πίνακας - Εγκεκριμένο Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου

Απόδοση χωρίς κίνδυνο (RFR)0,36%

Περιθώριο Απόδοσης της Αγοράς (MRP)5,23%

Συντελεστής Συστηματικού Κινδύνου Ιδίων Κεφαλαίων (β)0,42

Μέσος Συντελεστής Δανειακής Επιβάρυνσης (G)0

Country Risk Premium (CRP)4,00%

Cost of equity (post-tax)6,55%

Φορολογικός Συντελεστής (ΤΧ)29,00%

Cost of equity (pre-tax)9,23%

Κόστος Δανεισμού (DR)0

WACC (nominal, pre-tax)9,23%

Δ. Αναφορικά με τις Λειτουργικές Δαπάνες του Διαχειριστή για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2017-2020

Επειδή, ο Διαχειριστής υπέβαλε εκτιμήσεις για το ύψος των λειτουργικών δαπανών διακριτά για κάθε έτος της Περιόδου Ισχύος των Τιμολογίων. Από τα στοιχεία αυτά, ειδικά για τις περιπτώσεις του Δικτύου Διανομής σε Στερεά Ελλάδα, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία -Θράκη, προκύπτει σημαντική αύξηση στο ύψος των δαπανών για το 2017 συγκριτικά με το αντίστοιχο μέγεθος για το 2015, που δεν αιτιολογείται επαρκώς.

Επειδή, βάσει των ανωτέρω η ΡΑΕ, ειδικά για τις περιπτώσεις του Δικτύου Διανομής σε Στερεά Ελλάδα, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, θεωρεί αναγκαία μια αναδιαμόρφωση-περιορισμό του ύψους των λειτουργικών δαπανών για το έτος 2017, εκτιμώντας ως εύλογη μια αύξηση της τάξεως του 30% σε σχέση με τον απολογισμό του 2015 (λόγω της σημαντικής ανάπτυξης δικτύου στις περιοχές αυτές) και μια αύξηση για κάθε ένα από τα επόμενα τρία έτη της Ρυθμιστικής Περιόδου (2018-2020) της τάξεως του 5%. Στην περίπτωση του δικτύου της Κορίνθου, οι εκτιμήσεις των λειτουργικών δαπανών που υπέβαλε ο Διαχειριστής θεωρούνται εύλογες.

Επειδή, βάσει των ανωτέρω, το ποσό των λειτουργικών δαπανών που θεωρείται εύλογο για κάθε έτος αναλύεται ως εξής:

Λειτουργικές Δαπάνες 2017-2020 (€)

Δίκτυο

Διανομής2017201820192020

Κορίνθου50.25050.75351.51452.286

Στερεάς

Ελλάδας3.486.1023.660.4073.843.4284.035.599

Κεντρικής

Μακεδονίας2.310.3502.425.8672.547.1602.674.518

Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης2.215.5712.326.3492.442.6662.564.800

Ε. Αναφορικά με τις Αποσβέσεις (Dep) του Διαχειριστή για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2017-2020

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κανονισμού Τιμολόγησης, οι αποσβέσεις των παγίων υπολογίζονται και υποβάλλονται από τον Διαχειριστή με βάση τη λογιστική μέθοδο που προβλέπεται ανά κατηγορία παγίων.

Επειδή, σύμφωνα με τα άρθρα 5 παρ. 11 και 7 παρ. 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης, προβλέπεται η δυνατότητα συνυπολογισμού στο ετήσιο ύψος των αποσβέ­σεων του ετήσιου κόστους απόσβεσης των εσωτερικών εγκαταστάσεων των Τελικών Πελατών του Διαχειριστή, υπό την προϋπόθεση ότι παρακολουθούνται σε ειδική περιουσιακή βάση και αποσβένονται σε εύλογη χρονική διάρκεια, όπως προσδιορίζεται από τη ΡΑΕ.

Επειδή, ο Διαχειριστής υπέβαλε αναλυτικά στοιχεία και τιμές υπολογισμού των αποσβέσεων των παγίων που λαμβάνονται υπόψη στη ΡΠΒ, τα οποία θεωρούνται εύλογα.

Επειδή, ο Διαχειριστής στην πρόταση των Τιμολογίων Διανομής που υπέβαλε, δεν έχει συνυπολογίσει στις ετήσιες αποσβέσεις πρόσθετη επιβάρυνση για την υλοποίηση επενδύσεων σε εσωτερικές εγκαταστάσεις Τελικών Πελατών για την Περίοδο Ισχύος των Τιμολογίων 2017-2020.

Επειδή, βάσει όλων των ανωτέρω, το ποσό των αποσβέσεων διαμορφώνεται για κάθε έτος ως εξής:

Αποσβέσεις 2017-2020 (€)

Δίκτυο

Διανομής2017201820192020

Πελοποννήσου

(Κόρινθος)36.93836.93836.93836.938

Στερεάς

Ελλάδας1.068.0711.214.4151.324.3621.436.412

Κεντρικής

Μακεδονίας650.372775.105869.345965.702

Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης751.000910.8481.036.7531.176.280

ΣΤ. Αναφορικά με τα έσοδα του Διαχειριστή από ρυθμιζόμενες και μη δραστηριότητες για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2017-2020

Επειδή, ο Διαχειριστής στα στοιχεία αναφορικά με τα εκτιμώμενα έσοδα από ρυθμιζόμενες και μη δραστηριότητες, που σύμφωνα με τον Κανονισμό Τιμολόγησης θα πρέπει να αφαιρεθούν από το Απαιτούμενο Έσοδο, δεν έδωσε εκτιμήσεις και ως εκ τούτου η εν λόγω παράμετρος θεωρείται μηδενική για τη ρυθμιστική περίοδο 2017-2020.

Ζ. Αναφορικά με τον υπολογισμό των Τιμολογίων της Βασικής Δραστηριότητας Διανομής

Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό Τιμολόγησης, το Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή για κάθε έτος της Περιόδου Υπολογισμού Τιμολογίων κατανέμεται στις Κατηγορίες Τελικών Πελατών σύμφωνα με λόγο του αθροίσματος της Δεσμευμένης ριαίας Κατανάλωσης όλων των Σημείων Παράδοσης της Κατηγορίας Τελικών Πελατών k ως προς το άθροισμα της Δεσμευμένης ριαίας Κατανάλωσης όλων των Σημείων Παράδοσης.

Επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιχειρησιακού Σχεδίου του Διαχειριστή το Απαιτούμενο Έσοδο κατανέμεται σύμφωνα με τον κάτωθι λόγο:

Στερεά Ελλάδα

2017201820192020

Οικιακό19%29%36%41%

Εμπορικό8%12%15%17%

Βιομηχανικό74%59%49%42%

Κεντρική Μακεδονία

2017201820192020

Οικιακό16%26%32%37%

Εμπορικό10%15%19%21%

Βιομηχανικό75%59%49%42%

Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

2017201820192020

Οικιακό19%32%40%45%

Εμπορικό15%24%28%30%

Βιομηχανικό66%44%32%25%

Κόρινθος

2017201820192020

Βιομηχανικό100%100%100%100%

Επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επιχειρησιακού Σχεδίου, το Ποσοστό Χρέωσης Δυναμικότητας για όλα τα δίκτυα διανομής του Διαχειριστή εγκρίνεται ως ακολούθως:

2017201820192020

Οικιακό20%20%20%20%

Εμπορικό20%20%20%20%

Βιομηχανικό80%80%80%80%

Επειδή, σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Διαχειριστή η προβλεπόμενη ποσότητα φυσικού αερίου ανά κατηγορία Τελικού Πελάτη (MWh) που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των χρεώσεων χρήσης του κάθε Δικτύου Διανομής είναι η ακόλουθη:

Στερεά Ελλάδα

2017201820192020

Οικιακό27.76756.67187.132119.010

Εμπορικό27.43042.70157.57870.930

Βιομηχανικό1.023.5961.047.4961.052.6961.053.296

Κεντρική Μακεδονία

2017201820192020

Οικιακό18.25839.67362.36386.263

Εμπορικό29.55851.54475.13197.394

Βιομηχανικό834.573895.307926.322941.420

Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

2017201820192020

Οικιακό7.59423.78346.88976.912

Εμπορικό53.17672.54997.407125.222

Βιομηχανικό458.776491.305512.237535.815

Κόρινθος

2017201820192020

Βιομηχανικό38.48938.48938.48938.489

Επειδή, σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Διαχειριστή το προβλεπόμενο άθροισμα της ριαίας Δεσμευμένης Δυναμικότητας ανά κατηγορία Τελικού Πελάτης (MWh/h) που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των χρεώσεων χρήσης του κάθε Δικτύου Διανομής είναι το ακόλουθο:

Στερεά Ελλάδα

2017201820192020

Οικιακό77156240326

Εμπορικό316498133

Βιομηχανικό303320326328

Κεντρική Μακεδονία

2017201820192020

Οικιακό67135197253

Εμπορικό4179114146

Βιομηχανικό318311299284

Ανατολική Μακεδονία και Θράκη

2017201820192020

Οικιακό40117214326

Εμπορικό3187151219

Βιομηχανικό140162175180

Κόρινθος

2017201820192020

Βιομηχανικό18181818

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 8 της υποπαραγράφου Β.1 της παραγράφου Β του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015, όπως ισχύει, απαιτείται η παρέλευση εύλογου χρονικού διαστήματος από την έγκριση της μεθοδολογίας υπολογισμού των τιμολογίων έως την εφαρμογή τους, κρίνεται αναγκαίο για λόγους συμμόρφωσης με τις ανωτέρω διατάξεις, τα νέα τιμολόγια να εφαρμοσθούν από 1.12.2016.

Επειδή, στην περίπτωση που η χρονική περίοδος δια­μόρφωσης των κατάλληλων συστημάτων (νέου λογισμικού) που απαιτούνται για την εφαρμογή των ως άνω τιμολογίων από τους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής φυσικού αερίου, υπερβεί το ανωτέρω χρονικό διάστημα, δύναται η συμμόρφωση με τα τιμολόγια της παρούσας να επέλθει μέσω συμπληρωματικών εκκαθαρίσεων που θα πραγματοποιηθούν κατά την επόμενη, από το χρόνο ενεργοποίησης της τεχνικής δυνατότητας εφαρμογής των τιμολογίων αυτών, τιμολόγηση, όσον αφορά στους Επιλέγοντες Πελάτες φυσικού αερίου, αποφασίζει:

1. Την έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου για την Περίοδο Ισχύος των Τιμολογίων (Ρυθμιστική Περίοδο) 2017-2020, ως ακολούθως:

Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή ΔΕΠΑ -

Δίκτυο Διανομής Στερεάς Ελλάδος 2017-2020 (€)

20177.605.259

20188.195.209

20198.697.484

20209.215.197

Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή ΔΕΠΑ -

Δίκτυο Διανομής Κορίνθου 2017-2020 (€)

2017182.251

2018179.339

2019176.682

2020174.037

Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή ΔΕΠΑ -

Δίκτυο Διανομής Κεντρικής Μακεδονίας 2017-2020 (€)

20174.796.730

20185.310.447

20195.737.885

20206.179.919

Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή ΔΕΠΑ -

Δίκτυο Διανομής Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης 2017-2020 (€)

20175.128.295

20185.736.335

20196.287.283

20206.890.228

2. Την έγκριση των Τιμολογίων της Βασικής Δραστηριό­τητας Διανομής του Διαχειριστή ΔΕΠΑ, ανά κατηγορία πελατών, ως εξής:

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Κατηγορία

ΠελατώνΣυντελεστής

Δυναμικότητας (€/ΜW/έτος)Συντελεστής Ενέργειας

(€/MWh)

Οικιακό1.215,995213,2961

Εμπορικό1.227,197811,2185

Βιομηχανικό7.199,91600,5567

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ

Κατηγορία

ΠελατώνΣυντελεστής

Δυναμικότητας (€/ΜW/έτος)Συντελεστής Ενέργειας

(€/MWh)

Βιομηχανικό5.726,13681,1630

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Κατηγορία

ΠελατώνΣυντελεστής

Δυναμικότητας

(€/ΜW/έτος)Συντελεστής Ενέργειας

(€/MWh)

Οικιακό782,555011,4412

Εμπορικό819,78967,4448

Βιομηχανικό4.511,89450,4166

ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ

Κατηγορία

ΠελατώνΣυντελεστής

Δυναμικότητας

(€/ΜW/έτος)Συντελεστής Ενέργειας

(€/MWh)

Οικιακό540,495211,7110

Εμπορικό590,70527,2612

Βιομηχανικό4.812,59420,4853

3. Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Τα τιμολόγια της Βασικής Δραστηριότητας Διανομής που εγκρίνονται με την παρούσα απόφαση, εφαρμόζονται από την 1η Δεκεμβρίου 2016.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 5 Οκτωβρίου 2016

Ο Πρόεδρος

 

 

 

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

 

Έχει διαβαστεί 223 φορές