Απόφαση Ρ.Α.Ε.628/2016 - ΦΕΚ 4395/Β/31-12-2016
Έγκριση των σχεδίων Πρότυπων Συμβάσεων (i) για τη Διατήρηση Αποθέματος Εναλλακτικού καυσίμου και διαθεσιμότητας λειτουργίας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής και (ii), για Χρηματοδότηση Μηχανισμού Διαχείρισης της Ζήτησης Φυσικού Αερίου κατά τα προβλεπόμενα
στις παραγράφους 4, 5 και 6 του άρθρου 73 του ν. 4001/2001, όπως ισχύει.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.628/2016
ΦΕΚ 4395/Β/31-12-2016
Έγκριση των σχεδίων Πρότυπων Συμβάσεων (i) για τη Διατήρηση Αποθέματος Εναλλακτικού καυσίμου και διαθεσιμότητας λειτουργίας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής και (ii), για Χρηματοδότηση Μηχανισμού Διαχείρισης της Ζήτησης Φυσικού Αερίου κατά τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 4, 5 και 6 του άρθρου 73 του ν. 4001/2001, όπως ισχύει.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Κατά την τακτική συνεδρίασή της,
στην έδρα της, στις 23 Δεκεμβρίου 2016)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του Κανονισμού 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Οκτωβρίου 2010 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο και την κατάργηση της Oδηγίας 2004/67/ΕΚ του Συμβουλίου (εφεξής ο «Κανονισμός 994/2010»).
2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α΄ 179) (εφεξής ο «νόμος»), όπως ισχύει και ιδίως τα άρθρα 12 και 73 αυτού.
3. Την εκτίμηση επικινδυνότητας ως προς την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του Κανονισμού 994/2010.
4. Το έγγραφο του ΔΕΣΦΑ με αριθμό πρωτοκόλλου ΡΑΕ Ι-166356/18.12.2012 και θέμα «Εισήγηση επί του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού».
5. Την υπ’ αριθμ. 141/2013 απόφαση ΡΑΕ, με την οποία εγκρίθηκε το σχέδιο προληπτικής δράσης, που καταρτίστηκε σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κανονισμού 994/2010 και ειδικότερα τη βραχυπρόθεσμη στρατηγική, η οποία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο αυτού.
6. Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης, που καταρτίστηκε σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του Κανονισμού 994/2010 και εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ με την υπ’ αριθμ. 122/2013 απόφασή της (ΦΕΚ Β΄ 691/26.3.2013).
7. Τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 17 του ν. 4203/2013 (ΦΕΚ Α΄ 235/1.11.2013) με θέμα «Ρυθμίσεις Θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και άλλες διατάξεις», σύμφωνα με τις οποίες τροποποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, οι διατάξεις του άρθρου 73 του νόμου λαμβάνοντας υπόψη την σχετική εισήγηση της ΡΑΕ.
8. Το με αριθμ. πρωτ. Ο-59015/7.7.2014 έγγραφο της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ σχετικά με την επικαιροποίηση του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης ώστε να συνάδει με τις τροποποιήσεις που επήλθαν στο μηχανισμό διασφάλισης εφοδιασμού με αέριο, όπως περιγράφεται στο άρθρο 73 του νόμου, όπως ισχύει μετά τη θέσπιση του νόμου 4203/2013, και σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό 994/2010.
9. Την υπ’ αριθμ. 344/2014 (ΦΕΚ Β΄ 2536/23.9.2014) απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Καθορισμός ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου λογαριασμού ασφάλειας εφοδιασμού, μοναδιαίου τέλους ασφάλειας εφοδιασμού ανά κατηγορία Πελατών φυσικού αερίου, και πρότυπης μονάδας ηλεκτροπαραγωγής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 73 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει».
10. Την υπ’ αριθμ. 429/2015 απόφαση ΡΑΕ, με την οποία εγκρίθηκε η επικαιροποίηση του σχεδίου προληπτικής δράσης, που καταρτίστηκε σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κανονισμού 994/2010 και ειδικότερα τη βραχυπρόθεσμη στρατηγική, η οποία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο αυτού.
11. Το επικαιροποιημένο σχέδιο έκτακτης ανάγκης, που καταρτίστηκε σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του Κανονισμού 994/2010 και εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ με την υπ’ αριθμ. 405/2015 απόφασή της (ΦΕΚ Β΄ 2644/08.12.2015).
12. Την υπ’ αριθμ. πρωτ. 090035/23.12.2015 (αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι- 201866/24.12.2015) επιστολή του ΔΕΣΦΑ με την οποία εισηγήθηκε στην Αρχή προς έγκριση σχέδιο σύμβασης μεταξύ Ηλεκτροπαραγωγού και ΔΕΣΦΑ για τη διατήρηση αποθέματος εναλλακτικού καυσίμου και διαθεσιμότητας λειτουργίας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής, κατά τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 4 και 6 του άρθρου 73 του ν. 4001/2001, όπως ισχύει.
13. Την υπ’ αριθμ. πρωτ. 090021/23.12.2015 (αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι- 201867/24.12.2015) επιστολή του ΔΕΣΦΑ με την οποία εισηγήθηκε στην Αρχή προς έγκριση σχέδιο σύμβασης μεταξύ Προμηθευτή και ΔΕΣΦΑ για τη χρηματοδότηση μηχανισμού διαχείρισης της ζήτησης φυσικού αερίου, κατά τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 5 και 6 του άρθρου 73 του ν. 4001/2001, όπως ισχύει.
14. Το γεγονός ότι η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση τα υποβληθέντα από το Διαχειριστή σχέδια συμβάσεων των σχετικών 12 και 13, στο διάστημα από 29 Μαρτίου 2016 έως και 11 Απριλίου 2016.
15. Τα ακόλουθα έγγραφα τα οποία υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της ως άνω δημόσιας διαβούλευσης: ΔΕΠΑ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-205379/11.4.2016), ELPEDISON Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-205403/11.4.2016) και ΔΕΗ Α.Ε. (ΡΑΕ I-1205442/
11.4.2016), τα οποία έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής.
16. Την υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ο-63897/25.4.2016 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ, στην οποία επισημάνθηκαν τα προς εξέταση σημεία που προέκυψαν από τις απόψεις των συμμετεχόντων στην ως άνω δημόσια διαβούλευση.
17. Τις υπ’ αριθμ. πρωτ. 094636/30.5.2016 και 094635/
30.5.2016 (αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-206959/1.6.2016 και Ι-206960/1.6.2016) επιστολές του ΔΕΣΦΑ, με τις οποίες υπέβαλε προς έγκριση στην Αρχή τα τελικά σχέδια των δύο εν λόγω συμβάσεων.
18. Το γεγονός ότι δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφτηκε ως εξής:
Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 1 έως 6 του άρθρου 73 του νόμου, όπως ισχύει:
«1. Με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ θεσπίζεται σχέδιο έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 10 του Κανονισμού 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Οκτωβρίου 2010 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο και την κατάργηση της Οδηγίας 2004/67/ΕΚ του Συμβουλίου (L 295). Ο Διαχειριστής του ΕΣΦΑ λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση καταστάσεων κρίσης, κατά τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ και το σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Το σχέδιο δύναται να προβλέπει τη σύσταση ομάδας ή ομάδων διαχείρισης κρίσεων και την ανάθεση σε αυτές ρόλων και αρμοδιοτήτων για κάθε ένα από τα τρία επίπεδα κρίσης, ήτοι έγκαιρη προειδοποίηση, επιφυλακή και έκτακτη ανάγκη, που προβλέπονται στο άρθρο 10 του ως άνω Κανονισμού 994/2010.
2. Το σχέδιο της παραγράφου 1 ανωτέρω διασφαλίζει ότι σε ενδεχόμενη κρίση εφοδιασμού με φυσικό αέριο στο ΕΣΦΑ, κατά την οποία η αγορά φυσικού αερίου είναι ακόμη ικανή να διαχειριστεί αυτή τη διαταραχή εφοδιασμού, τότε λαμβάνονται μέτρα σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Παράρτημα II του Κανονισμού 994/2010. Σε περίπτωση που τα μέτρα που εφαρμόζονται δεν επαρκούν για να καλυφθεί η εναπομένουσα ζήτηση φυσικού αερίου, αποφασίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σχέδιο της παραγράφου 1, η έγκαιρη εφαρμογή πρόσθετων μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Παράρτημα III του Κανονισμού 994/2010, προκειμένου να διασφαλιστεί ο, κατά προτεραιότητα, εφοδιασμός με αέριο των Προστατευόμενων Καταναλωτών και να περιοριστούν οι επιπτώσεις από το έλλειμμα παραγωγικού δυναμικού στο Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
3. Επιβεβλημένη διακοπή ή περιορισμός της παροχής φυσικού αερίου σε Πελάτες λαμβάνει χώρα σε περίπτωση κρίσης επιπέδου έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με τον κατάλογο σειράς διακοπής και τις διαδικασίες που περιλαμβάνονται στο σχέδιο της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και τον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος. Κατά την εφαρμογή των διαδικασιών που προβλέπονται στο σχέδιο έκτακτης ανάγκης, οι Πελάτες των οποίων η παροχή φυσικού αερίου διακόπτεται ή περιορίζεται, δεν θεμελιώνουν δικαίωμα για κανενός είδους αποζημίωση έναντι του/των αρμόδιου/ων οργάνου/ων που έλαβε/αν τη σχετική απόφαση.
4. Μεταξύ του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ και κατόχων άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, με καύσιμο Φυσικό Αέριο, οι οποίοι, σύμφωνα με τους όρους της σχετικής άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οφείλουν να τηρούν αποθέματα εναλλακτικού καυσίμου, υπογράφεται υποχρεωτικώς σύμβαση για την, έναντι ανταλλάγματος, διατήρηση αποθέματος εναλλακτικού καυσίμου και τη διατήρηση της διαθεσιμότητας λειτουργίας της μονάδας με εναλλακτικό καύσιμο. Ως εναλλακτικό καύσιμο νοείται το υγρό καύσιμο που διατηρείται σε δεξαμενές εντός του γηπέδου στο οποίο είναι εγκατεστημένη η μονάδα. Το αντάλλαγμα καλύπτει το κεφαλαιουχικό κόστος των εγκαταστάσεων εναλλακτικού καυσίμου πρότυπης μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, όπως αυτή ορίζεται στην απόφαση ΡΑΕ της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου, το κεφαλαιουχικό κόστος διατήρησης αποθεμάτων πετρελαίου, καθώς και τη διαφορά κόστους πετρελαίου και φυσικού αερίου για τη διενέργεια τακτικών δοκιμών στις εγκαταστάσεις των κατόχων άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι συνάπτουν τη σύμβαση της παρούσας παραγράφου με τον Διαχειριστή του ΕΣΦΑ. Το ύψος του ανταλλάγματος, καθορίζεται με την απόφαση ΡΑΕ που προβλέπεται στην παράγραφο 6 του παρόντος άρθρου.
5. Μεταξύ Προμηθευτών και Μεγάλων Πελατών δύναται να συνάπτεται σύμβαση για την, έναντι ανταλλάγματος, διαχείριση ζήτησης φυσικού αερίου για την αντιμετώπιση κρίσεων. Δυνάμει συμβάσεως, η οποία συνάπτεται μεταξύ του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ και κάθε Προμηθευτή, δύνανται να ανακτώνται, εν μέρει ή στο σύνολο τους, και μέχρι ανώτατων ποσών που καθορίζονται στην απόφαση ΡΑΕ που προβλέπεται στην παρ. 6 του παρόντος άρθρου τα ποσά που κατέβαλε κάθε Προμηθευτής για αποδεδειγμένη διαχείριση ζήτησης μετά από την κήρυξη κρίσης επιπέδου επιφυλακής, και για όσο διάστημα το επίπεδο κρίσης παραμένει στο επίπεδο επιφυλακής ή έκτακτης ανάγκης. Το ανακτώμενο μέρος του κόστους του Προμηθευτή από τον Διαχειριστή του ΕΣΦΑ μειώνεται ανάλογα με την κατά περίπτωση συμβολή του στην πρόκληση της κρίσης, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ.
6. Για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ, που απορρέουν από τις Συμβάσεις που προβλέπονται στις παραγράφους 4 και 5 του παρόντος άρθρου, όπως επίσης και για τη χρηματοδότηση των μέτρων του σχεδίου προληπτικής δράσης, ο Διαχειριστής του ΕΣΦΑ εισπράττει, από όλους τους Χρήστες, τέλος ασφάλειας εφοδιασμού ανά μονάδα ποσότητας φυσικού αερίου που οι τελευταίοι παραλαμβάνουν από το ΕΣΦΑ, το οποίο ανακτάται από τους Πελάτες Φυσικού Αερίου. Τα μέτρα του σχεδίου προληπτικής ανάγκης, τα οποία χρηματοδοτούνται από το τέλος ασφάλειας εφοδιασμού αποφασίζονται από τη ΡΑΕ. Το ύψος του μοναδιαίου τέλους ασφάλειας εφοδιασμού που καταβάλλεται από κάθε κατηγορία Πελατών Φυσικού Αερίου, το επιτρεπόμενο ανώτατο όριο του λογαριασμού ασφάλειας εφοδιασμού, καθώς και οι αναγκαίοι όροι και προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των μέτρων του σχεδίου προληπτικής δράσης, καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ.
«Ο Διαχειριστής καταβάλλει στους δικαιούχους των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου, οικονομικό αντάλλαγμα, όπως αυτό καθορίζεται κάθε φορά με την ανωτέρω απόφαση της ΡΑΕ, από το πιστωτικό υπόλοιπο του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού που προβλέπεται στην παράγραφο 2 (δ) του άρθρου 68. Σε περίπτωση που το πιστωτικό υπόλοιπο του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού δεν επαρκεί για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Διαχειριστή, ο Διαχειριστής χρηματοδοτεί το Λογαριασμό και το σχετικό χρηματοοικονομικό κόστος του Διαχειριστή βαρύνει εξ ολοκλήρου το Λογαριασμό αυτόν. Σε περίπτωση αρνητικού υπολοίπου του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού, τούτο, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το ανώτατο όριο που καθορίζεται με την απόφαση της ΡΑΕ της παραγράφου αυτής, η δε καταβολή από τον Διαχειριστή τυχόν ανεξόφλητων ποσών στους δικαιούχους των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου αναστέλλεται, ατόκως, μέχρι τη δημιουργία θετικού υπολοίπου στο Λογαριασμό αυτόν και δεν συνιστά υπερημερία του Διαχειριστή. Στην περίπτωση αρνητικού υπολοίπου του Λογαριασμού, με νέα απόφαση της ΡΑΕ συμπληρώνεται η αρχική απόφασή της έτσι ώστε με αναπροσαρμογή του Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού, να καλυφθεί ολοσχερώς και το αρνητικό υπόλοιπο του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού εντός του αμέσως επόμενου έτους. Οι όροι και το περιεχόμενο των συμβάσεων των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος άρθρου εκπονούνται από τον Διαχειριστή και εγκρίνονται από τη ΡΑΕ».
Επειδή, η ΡΑΕ, με την υπ’ αριθμ. 344/2014 απόφασή της, ενέκρινε το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού και εισήγαγε κατά αυτόν τον τρόπο κίνητρα για την ανάπτυξη μηχανισμών διαχείρισης ζήτησης φυσικού αερίου από την αγορά κατά τη διάρκεια κρίσεων κατά τρόπο ανταποδοτικό.
Επειδή, ο ΔΕΣΦΑ, με τα σχετικά 094636/30.5.2016 και 094635/30.05.2016 (αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-206959/1.6.2016 και Ι-206960/1.6.2016), απέστειλε στη ΡΑΕ προς έγκριση τελικά σχέδια συμβάσεων προς έγκριση σε συνέχεια και της σχετικής επεξεργασίας των σχολίων που προέκυψαν από τη σχετική δημόσια διαβούλευση και των σχολίων της Αρχής (σχετικά υπ’ αριθμ. 15 και 16) επί των αρχικών σχεδίων που είχε υποβάλει ο Διαχειριστής.
Επειδή, η Αρχή κρίνει εύλογη την πρόταση του Διαχειριστή για τα ως άνω σχέδια συμβάσεων καθότι αντικατοπτρίζουν τις βασικές αρχές που θεσπίστηκαν με βάση το άρθρο 73 του ν. 4001/2011 και κατ’ εξουσιοδότηση του οποίου της υπ’ αριθμ. 344/2014 απόφασης της Αρχής για θέματα ασφάλειας εφοδιασμού της αγοράς. Περαιτέρω αποτελούν βασικά εργαλεία για την εφαρμογή μέτρων διαχείριση ζήτησης φυσικού αερίου, όπως εναλλαγή καυσίμου, στο πλαίσιο αντίδρασης της αγοράς φυσικού αερίου σε διαταραχή του εφοδιασμού.
Επειδή, οι συμβάσεις αυτές ανταποκρίνονται στον ως άνω σκοπό.
Επειδή, η παρούσα απόφαση δεν προκαλεί δαπάνη στον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:
1. Την έγκριση της Πρότυπης Σύμβασης για τη Διατήρηση Αποθέματος Εναλλακτικού Καυσίμου και Διαθεσιμότητας Λειτουργίας Μονάδας Ηλεκτροπαραγωγής, κατά τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 4 και 6 του άρθρου 73 του ν. 4001/2001, όπως ισχύει, κείμενο της οποίας επισυνάπτεται ως αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας υπό το «Παράρτημα Α».
2. Την έγκριση της Πρότυπης Σύμβασης για Χρηματοδότηση Μηχανισμού Διαχείρισης της Ζήτησης Φυσικού Αερίου, το κείμενο της οποίας επισυνάπτεται ως αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας υπό το «Παράρτημα Β».
3. Τη γνωστοποίηση του μηχανισμού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
H απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 23 Δεκεμβρίου 2016
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.628/2016 - ΦΕΚ 4395/Β/31-12-2016
Έγκριση των σχεδίων Πρότυπων Συμβάσεων (i) για τη Διατήρηση Αποθέματος Εναλλακτικού καυσίμου και διαθεσιμότητας λειτουργίας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής και (ii), για Χρηματοδότηση Μηχανισμού Διαχείρισης της Ζήτησης Φυσικού Αερίου κατά τα προβλεπόμενα στις πα