Απόφαση Ρ.Α.Ε.1038/2020 - ΦΕΚ 3367/Β/12-8-2020
Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 1038/2020
ΦΕΚ 3367/Β/12-8-2020
Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Συνεδρίαση στις 17 Ιουνίου 2020, η οποία συνεχίστηκε στις 18 και 19 Ιουνίου)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179), όπως ισχύει και ιδίως της παρ. 5 του άρθρου 88 αυτού.
2. Τις διατάξεις του ν. 2773/1999 «Απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας - Ρύθμιση θεμάτων ενεργειακής πολιτικής και άλλες διατάξεις» (Α΄286), όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις του π.δ. 139/2001 «Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΕ» (Α΄ 121), όπως ισχύει.
4. Τις διατάξεις του ν. 4409/2016 «Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων» (Α΄ 136) όπως ισχύει, και ιδίως την παρ. 1 (ββ) του άρθρου 61 αυτού.
5. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύη για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 185) και ιδίως τη διάταξη της παρ. 12 του άρθρου 20 αυτού.
6. Τις διατάξεις του ν. 3428/2005 «Απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου» (Α΄ 313), όπως ισχύει.
7. Τις διατάξεις της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ (L 211, 14.08.2009).
8. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 2009/715 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1775/2005 (ΕΕ L 211, 14.08.2009.
9. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 2017/460 της Επιτροπής της 16ης Μαρτίου 2017 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου (ΕΕ L 72, 17.03.2017).
10. Τις διατάξεις της υπό στοιχεία Δ1/4955/2006 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης «Ορισμός τιμολογίου μεταφοράς φυσικού αερίου και αεριοποίησης ΥΦΑ» (Β΄ 1781/07.12.2009), όπως ισχύει.
11. Τις διατάξεις της υπό στοιχεία Δ1/Α/5346/22.03.2010 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με θέμα «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β΄ 379) (εφεξής o «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ»), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ΄ αρ. 1096/2011 (Β΄ 2227) και υπ΄ αρ. 526/2013 (Β΄ 3131), υπ΄ αρ. 239/2017 (Β΄1549 και Β΄ 2159) και υπ΄ αρ. 128/2018 (Β΄ 788) αποφάσεις της ΡΑΕ.
12. Την υπ΄ αρ. 332/2016 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση των Αρχών και Κανόνων του Λογιστικού Διαχωρισμού των εταιρειών ΔΕΣΦΑ Α.Ε, ΔΕΠΑ Α.Ε, ΕΠΑ Αττικής ΑΕ, ΕΠΑ Θεσσαλίας Α.Ε. κα ΕΠΑ Θεσσαλονίκης ΑΕ., βάσει των άρθρων 80Α και 89 του ν. 4001/2011» (Β΄ 3763).
13. Την υπ΄ αρ. 344/2016 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Eπανυπολογισμός της Ανακτήσιμης Διαφοράς του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου («ΔΕΣΦΑ Α.Ε.») για τα έτη 2011-2015 σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 (ββ) του άρθρου 61 του ν. 4409/2016» (Β΄ 3235).
14. Την υπ΄ αρ. 644/2018 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση της 3ης Αναθεώρησης Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2001)» (Β/ 3000).
15. Την υπ΄ αρ. 539/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση της 4ης Αναθεώρησης Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2001 και του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 της Επιτροπής για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου» (Β΄ 2601).
16. Την υπ΄ αρ. 540/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς και Εγκατάστασης ΥΦΑ και Τακτική Αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της 3ης Αναθεώρησης του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ» (Β΄ 2436).
17. Την υπ΄ αρ. 566/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει» (Β΄ 2724).
18. Την υπ΄ αρ. 1141/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Υπολογισμός Ανακτήσιμης Διαφοράς 2019 βάσει Κανονισμού Τιμολόγησης».
19. Την υπ΄αρ. 755/2020 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029» (Β΄ 1746).
20. Το υπ΄ αρ. ΡΑΕ Ι-281294/06.05.2020 έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. με θέμα «Υποβολή της Ανακτήσιμης Διαφοράς 2019 και Πρότασης Αναπροσαρμοσμένου Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ για το 2021, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης».
21. Τα υπ΄ αρ. ΡΑΕ Ο-82123/11.05.2020 και Ο-82603/04.06.2020 έγγραφα της ΡΑΕ αναφορικά με συμπληρωματικά στοιχεία επί της αρχικής εισήγηση της ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
22. Τα υπ΄αρ. ΡΑΕ Ι-282194/22.05.2020, Ι-283300/10.06.2020 και Ι-283459/12.06.2020 έγγραφα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. αναφορικά με την παροχή των συμπληρωματικών στοιχείων επί της αρχικής εισήγησης της ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
23. Το γεγονός ότι η ΡΑΕ έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευσης την πρόταση του Διαχειριστή σχετικά με την Αναπροσαρμογή του Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ για το 2021 σύμφωνα με τα άρθρα 5, 13 και 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης από 2.6.2020 έως 10.6.2020.
24. Το γεγόνος ότι η ΡΑΕ διαβουλεύτηκε με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βουλγαρίας σχετικά με το ύψος των πολλαπλασιαστών β στο Σημείο Διασύνδεσης «Σιδηρόκαστρο - Kulata» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28 του Κανονισμού (ΕΕ) υπ΄αρ. 2017/460.
25. Τα υπ΄ αρ. ΡΑΕ Ι-283292/10.06.2020 και Ι-283295/10.06.2020 έγγραφα με θέμα «Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ σύμφωνα με τα άρθρα 5, 13 και 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του ΕΣΦΑ».
26. Το υπ΄ αρ. ΡΑΕ Ι-283804/19.06.2020 έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. με θέμα «Σχέδιο Αναπροσαρμοσμένου Τιμολογίου 2021 - Διορθωμένη Πρόταση Τιμολογίου για το 2021».
27. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 32 του νόμου.
28. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112) όπως ισχύει, και ιδίως τη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 4 περίπτωση 4 αυτού.
29. Το γεγονός ότι με την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σκέφτηκε ως εξής:
Α. Νομικά και πραγματικά δεδομένα
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει (στο εξής ο «νόμος»): «5. Με εξαίρεση τους Διαχειριστές ΑΣΦΑ, στους οποίους χορηγείται απαλλαγή κατά τις διατάξεις του άρθρου 76, τα τιμολόγια με βάση τα οποία ο κάθε Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου εισπράττει οποιοδήποτε αντάλλαγμα για κάθε Βασική Δραστηριότητα, καταρτίζονται από τον εκάστοτε Διαχειριστή σύμφωνα με τον Κανονισμό Τιμολόγησης και εγκρίνονται με απόφαση της ΡΑΕ και ισχύουν το αργότερο από τα δύο κατωτέρω χρονικά σημεία: (α) είτε από τον τρίτο μήνα μετά το μήνα δημοσίευσης της ανωτέρω απόφασης της ΡΑΕ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, (β) είτε από τον έβδομο μήνα μετά τον μήνα δημοσίευσης του Κανονισμού Τιμολόγησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Επειδή, με την υπ΄ αρ. 539/2019 απόφαση της ΡΑΕ, εγκρίθηκε η 4η Αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (εφεξής ο «Κανονισμός Τιμολόγησης»), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 88 του ν. 4001/2011 και του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 της Επιτροπής για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου.
Επειδή, με την υπ΄ αρ. 540/2019 απόφαση της ΡΑΕ, εγκρίθηκε η πρόταση της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. για την τακτική αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ, αναφορικά με την περίοδο 2019-2022. Με την ίδια απόφαση εγκρίθηκαν όλες οι τιμές των παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2019-2022 και συγκεκριμένα οι νέες επενδύσεις, τα συνολικά απασχολούμενα κεφάλαια, οι ετήσιες αποσβέσεις, η απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων, οι εκτιμώμενες λειτουργικές δαπάνες κατ΄ έτος, καθώς και η Ανακτήσιμη Διαφορά των ετών 2017 και 2018 και η Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά των ετών 2006-2015.
Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. υπέβαλε πρόταση αναπροσαρμοσμένου τιμολογίου χρήσης του ΕΣΦΑ για το έτος 2021 (σχετικά 20 και 26), βάσει των διατάξεων του άρθρου 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης, εφόσον η Ανακτήσιμη Διαφορά του έτους 2019 υπερβαίνει το 10% του απολογιστικού Επιτρεπόμενου Εσόδου του ίδιου έτους.
B. Δημιουργία Νέου Σημείου Εισόδου
Επειδή, σύμφωνα με τις παρ. 1-4 του άρθρου 9 του Κανονισμού Τιμολόγησης «1. Οι συντελεστές του Τιμολογίου Μεταφοράς ορίζονται χωριστά για κάθε μια από τις Εισόδους και Εξόδους του Συστήματος Μεταφοράς.
2. Ο Χρήστης Μεταφοράς χρεώνεται διακριτά για τη χρήση κάθε Σημείου Εισόδου στο οποίο παραδίδει Φυσικό Αέριο και διακριτά για τη χρήση κάθε Σημείου Εξόδου από το οποίο παραλαμβάνει Φυσικό Αέριο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και της Εγκεκριμένης Αίτησης που έχει υπογράψει με τον Διαχειριστή, αναλόγως της Εισόδου και Εξόδου στην οποία ανήκει το εν λόγω Σημείο Εισόδου ή Εξόδου, αντίστοιχα. Η χρέωση για τη χρήση Σημείου Εισόδου δεν επιτρέπεται να διαφοροποιείται αναλόγως του Σημείου Εξόδου από το οποίο παραλαμβάνεται το Φυσικό Αέριο που παραδίδεται στο εν λόγω Σημείο Εισόδου. Η χρέωση για τη χρήση Σημείου Εξόδου δεν επιτρέπεται να διαφοροποιείται αναλόγως του Σημείου Εισόδου στο οποίο παραδίδεται το Φυσικό Αέριο που παραλαμβάνεται από το εν λόγω Σημείο Εξόδου.
3. Σε περίπτωση που, σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, επιτρέπεται η υποβολή αίτησης αποκλειστικά για τη δέσμευση Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και την παράδοση Φυσικού Αερίου σε ένα ή περισσότερα Σημεία Εισόδου ή αποκλειστικά για τη δέσμευση Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής και την παραλαβή Φυσικού Αερίου από ένα ή περισσότερα Σημεία Εξόδου, ιδίως στην περίπτωση λειτουργίας εικονικού σημείου παραδόσεων/παραλαβών Φυσικού Αερίου ή εικονικού σημείου συναλλαγών Φυσικού Αερίου, ο Χρήστης Μεταφοράς χρεώνεται μόνο για τη χρήση των Σημείων Εισόδου ή Εξόδου, αντίστοιχα, που περιλαμβάνονται στη σχετική Εγκεκριμένη Αίτηση.
4. Για τον καθορισμό των συντελεστών του Τιμολογίου Μεταφοράς για κάθε Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς, η εκτίμηση της Προβλεπόμενης Συμβατικής Δυναμικότητας για κάθε Έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου πραγματοποιείται χωριστά για κάθε Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς. Ειδικά στην περίπτωση των Εξόδων, ως Προβλεπόμενη Συμβατική Δυναμικότητας της Εξόδου ανά Έτος νοείται το άθροισμα των Προβλεπόμενων Συμβατικών Δυναμικοτήτων κάθε Σημείου Εξόδου της εν λόγω Εξόδου, ανεξαρτήτως της Ημέρας εντός του Έτους στην οποία προβλέπεται ότι οι Ποσότητες αυτές θα παραληφθούν από κάθε ένα από τα εν λόγω Σημεία Εξόδου».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 9 του Κανονισμού Τιμολόγησης:
«5. Οι Είσοδοι και οι Έξοδοι του Συστήματος Μεταφοράς καθορίζονται ως ακολούθως:
α) Είσοδος «Σιδηρόκαστρο - Κήποι»: Η δέσμη (cluster) των δύο σημείων εισόδου φυσικού αερίου στο ΕΣΜΦΑ από τα Ελληνοβουλγαρικά και Ελληνοτουρκικά σύνορα.
β) Είσοδος «Αγία Τριάδα»: Το σημείο εισόδου φυσικού αερίου στο ΕΣΜΦΑ από την Εγκατάσταση ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα.
γ) Έξοδος «Βόρεια Ζώνη»: Η δέσμη όλων των εξόδων φυσικού αερίου βορείως του σταθμού συμπίεσης της Νέας Μεσημβρίας, μη συμπεριλαμβανομένων των εξόδων φυσικού αερίου από τα Σημεία Διασύνδεσης του ΕΣΜΦΑ με άλλα Συστήματα Μεταφοράς.
δ) Έξοδος «Νότια Ζώνη»: Η δέσμη όλων των εξόδων φυσικού αερίου νοτίως του σταθμού συμπίεσης της Νέας Μεσημβρίας, μη συμπεριλαμβανομένων των εξόδων φυσικού αερίου από τα Σημεία Διασύνδεσης του ΕΣΜΦΑ με άλλα Συστήματα Μεταφοράς».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 5 του Κανονισμού Τιμολόγησης
«1. Στην περίπτωση κατά την οποία δημιουργείται νέο Σημείο Εισόδου, το οποίο συνδέει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με άλλο Σύστημα Μεταφοράς, με Εγκατάσταση ΥΦΑ ή με Εγκατάσταση Αποθήκευσης, σύμφωνα με το εγκεκριμένο Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ, ο Διαχειριστής υποβάλλει στη ΡΑΕ πρόταση Αναπροσαρμογής των Τιμολογίων κατά το άρθρο 18 του παρόντος Κανονισμού. Στην περίπτωση αυτή, ο Διαχειριστής εισηγείται στη ΡΑΕ τους συντελεστές χρέωσης για χρήση κάθε Σημείου Εισόδου, λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις του για την Προβλεπόμενη Συμβατική Δυναμικότητα στις Εισόδους (περιλαμβανομένης του νέου Σημείου Εισόδου) και Εξόδους και διατηρώντας αμετάβλητα τα λοιπά στοιχεία υπολογισμού. Η ΡΑΕ θέτει την πρόταση του Διαχειριστή σε Δημόσια Διαβούλευση.
Μετά την έγκριση από την ΡΑΕ, ο Διαχειριστής προβαίνει στη δημοσίευση των νέων συντελεστών χρέωσης της χρήσης των Σημείων Εισόδου στην ιστοσελίδα του, οι οποίοι ισχύουν από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του νέου Σημείου Εισόδου, όπως αυτή γνωστοποιείται μέσω της ιστοσελίδας του Διαχειριστή».
Επειδή, σύμφωνα με την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ, δημιουργείται νέο Σημείο Εισόδου «Νέα Μεσημβρία», το οποία αφορά στη σύνδεση του ΕΣΦΑ με τον Αγωγό ΤΑΡ.
Επειδή, ο ΔΕΣΦΑ εισηγείται για σκοπούς τιμολόγησης την ένταξη του νέου Σημείου Εισόδου στην δέσμη (cluster) των δύο σημείων εισόδου φυσικού αερίου στο ΕΣΜΦΑ από τα Ελληνοβουλγαρικά και Ελληνοτουρκικά σύνορα «Είσοδος “Σιδηρόκαστρο - Κήποι”», όπως ορίζεται στην παρ. 5(α) του άρθρου 9 του Κανονισμού Τιμολόγησης και τη δημιουργία νέας δέσμης (cluster) η οποία θα αποτελείται από τρία σημεία εισόδου φυσικού αερίου στο ΕΣΜΦΑ. Η νέα δέσμη σημείων εισόδου φυσικού αερίου θα ονομάζεται Είσοδος «Σιδηρόκαστρο -
Κήποι - Νέα Μεσημβρία».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 9 του Κανονισμού Τιμολόγησης
«6. Όλα τα Σημεία Διασύνδεσης με άλλο Σύστημα Μεταφοράς θεωρούνται ως Σημεία Εισόδου για τους σκοπούς του παρόντος Κανονισμού Τιμολόγησης. Η χρήση ως Σημείου Εξόδου ενός Σημείου Εισόδου που είναι και Σημείο Διασύνδεσης και αντιστρόφως, χρεώνεται με τους συντελεστές χρέωσης της αντίστοιχης Εισόδου, όπως υπολογίζονται σύμφωνα με το άρθρο 11 του παρόντος Κανονισμού».
Γ. Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) και Απαιτούμενο Έσοδο
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης
« 1. Ως Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΕΣΜΦΑ και ΥΦΑ για το έτος (ν), νοούνται τα απασχολούμενα κεφάλαια του Διαχειριστή για την κάθε υπηρεσία στο τέλος του έτους (ν). H ΡΠΒ κάθε υπηρεσίας ορίζεται αριθμητικά για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου με την απόφαση Έγκρισης Τιμολογίων σε κάθε τακτική ή έκτακτη αναθεώρηση των τιμολογίων. Στην ίδια αυτή απόφαση αποτυπώνονται: α) τα έργα τα οποία έχουν εγκριθεί με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης και έχουν συμπεριληφθεί στις εκτιμήσεις της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης, για τα οποία προβλέπονται εκταμιεύσεις εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου και β) ο εναπομείναν προϋπολογισμός αυτών των έργων, με καταγραφή των εκτιμώμενων εκταμιεύσεων κάθε έτους της Ρυθμιστικής Περιόδου».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης
«Ο επιμερισμός της ΡΠΒ των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΕΣΜΦΑ μεταξύ της Υπηρεσίας Μεταφοράς και των Υπηρεσιών Μη Μεταφοράς, καθώς και ο επιμερισμός της ΡΠΒ των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΥΦΑ μεταξύ της Υπηρεσίας ΥΦΑ και Πρόσθετων Υπηρεσιών ΥΦΑ προσδιορίζεται βάσει των αρχών και κανόνων του Λογιστικού Διαχωρισμού».
Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019, καθώς και του ανωτέρω επιμερισμού της ΡΠΒ, το Απαιτούμενο Έσοδο Μεταφοράς διαμορφώθηκε για το έτος 2021 σε 99.084.171 €, το οποίο - βάσει της παρ. 3 του άρθρου 3Α του Κανονισμού Τιμολόγησης - κατανέμεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) στις Εισόδους και κατά πενήντα τοις εκατό (50%) στις Εξόδους του Συστήματος Μεταφοράς, διαμορφώνοντας το Απαιτούμενο Έσοδο Εισόδων Μεταφοράς σε 49.542.085,50 € και το Απαιτούμενο Έσοδο Εξόδων Μεταφοράς σε 49.542.085,50 €, αντίστοιχα. Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019, καθώς και του ανωτέρω επιμερισμού της ΡΠΒ, το Απαιτούμενο Έσοδο ΥΦΑ διαμορφώθηκε για το έτος 2021 σε 40.508.395 €.
Επειδή, σύμφωνα με την υπ΄ αρ. 540/2019 απόφαση της ΡΑΕ και τις διατάξεις του Κανονισμού Τιμολόγησης, η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΕΣΜΦΑ διαμορφώθηκε για το έτος 2021 σε 515.933.930€, η οποία στο σύνολό της επιμερίζεται στην Υπηρεσία Μεταφοράς, ενώ μηδενικό ποσοστό επιμερίζεται στις Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς.
Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019 και του Κανονισμού Τιμολόγησης, η Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΥΦΑ διαμορφώθηκε για το έτος 2021 σε 250.371.276 €, η οποία στο σύνολό της επιμερίζεται στην Υπηρεσία ΥΦΑ, ενώ μηδενικό ποσοστό επιμερίζεται στις Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ.
Δ. Ρυθμιζόμενες Αποσβέσεις Παγίων και Ρυθμιζόμενες Λειτουργικές Δαπάνες
Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019 και του άρθρου 7 του Κανονισμού Τιμολόγησης, οι Ρυθμιζόμενες Αποσβέσεις Παγίων της Υπηρεσίας Μεταφοράς διαμορφώθηκαν για το 2021 σε 26.543.342 € και της Υπηρεσίας ΥΦΑ σε 10.176.422€.
Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019, και του άρθρου 7Α του Κανονισμού Τιμολόγησης, οι Ρυθμιζόμενες Λειτουργικές Δαπάνες της Υπηρεσίας Μεταφοράς διαμορφώθηκαν για το 2021 σε 33.742.597 € και της Υπηρεσίας ΥΦΑ σε 11.504.053 €.
Ε. Διασπορά Απαιτούμενου Εσόδου Υπηρεσίας ΥΦΑ
Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 88 του νόμου και βάσει των ειδικότερων προβλέψεων του άρθρου 8 του Κανονισμού Τιμολόγησης, προβλέπεται η δυνατότητα να ανακτάται από τους Χρήστες των εξόδων Μεταφοράς ποσοστό του Απαιτούμενου Εσόδου της Υπηρεσίας ΥΦΑ (Ποσοστό Διασποράς Απαιτούμενου Εσόδου Υπηρεσίας ΥΦΑ) μέσω ξεχωριστής Χρέωσης Διασποράς ΥΦΑ. Το ποσοστό αυτό ορίζεται αριθμητικά με την απόφαση έγκρισης των τιμολογίων. Η ΡΑΕ, στην απόφασή της 566/2019 (σχετικό 17), για λόγους που ανάγονται στη συμβολή της Εγκατάστασης ΥΦΑ στην εξισορρόπηση του φορτίου ΕΣΦΑ, στην ασφάλεια εφοδιασμού και στη διευκόλυνση της εισόδου νέων Προμηθευτών στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, έκρινε σκόπιμη την εφαρμογή της δυνατότητας που προβλέπουν το άρθρο 8 και το άρθρο 23 του Κανονισμού Τιμολόγησης και αποφάσισε τον καθορισμό του Ποσοστού Διασποράς του Απαιτούμενου Εσόδου της Υπηρεσίας ΥΦΑ σε πενήντα τοις εκατό (50%), συνεξετάζοντας την επίπτωση του ποσοστού της εν λόγω διασποράς στη διαμόρφωση του Τιμολογίου ΕΣΦΑ. Το εν λόγω ποσοστό θα επανεξεταστεί στην επόμενη τακτική αναθεώρηση των τιμολογίων ΕΣΦΑ, σύμφωνα και με τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους/οφέλους.
ΣΤ. Επιτρεπόμενο Έσοδο από Υπηρεσίες Μεταφοράς, Υπηρεσίες ΥΦΑ και Διασποράς Υπηρεσίας ΥΦΑ
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 8Α του Κανονισμού Τιμολόγησης και την απόφαση 540/2019, το Επιτρεπόμενο Έσοδο Υπηρεσιών Μεταφοράς και ΥΦΑ για το έτος 2021 διαμορφώθηκε ως εξής:
1. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων Μεταφοράς διαμορφώνεται σε 49.542.085,50€, το οποίο θα ανακτηθεί από τους Χρήστες των Εισόδων Μεταφοράς μέσω της Χρέωσης Δεσμευμένης Μεταφορικής Ικανότητας στα Σημεία Εισόδου του Συστήματος Μεταφοράς.
2. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων Μεταφοράς διαμορφώνεται σε 61.102.606€, από το οποίο 49.542.085,50 € αφορούν στο Μέρος Α και 11.560.521€ στο Μέρος Β της παρ. 2 του άρθρου 8Α του Κανονισμού Τιμολόγησης. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων Μεταφοράς θα ανακτηθεί από τους Χρήστες των Εξόδων Μεταφοράς ως εξής:
i. Το Μέρος Α θα ανακτηθεί μέσω Χρέωσης Δεσμευμένης Μεταφορικής Ικανότητας από τους Χρήστες των Εξόδων του Συστήματος Μεταφοράς και
ii. Το Μέρος Β θα ανακτηθεί μέσω Χρέωσης Μεταφερόμενης Ποσότητας.
3. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο της Υπηρεσίας ΥΦΑ διαμορφώνεται σε 20.254.197,5€ και θα ανακτηθεί από τους Χρήστες της Υπηρεσίας ΥΦΑ μέσω Χρέωσης Δεσμευμένης Δυναμικότητας ΥΦΑ.
4. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο της Διασποράς της Υπηρεσίας ΥΦΑ διαμορφώνεται σε 20.254.197,5 € και ανακτάται από τους Χρήστες των Εξόδων του Συστήματος Μεταφοράς μέσω Διακριτής Χρέωσης Διασποράς ΥΦΑ.
Ζ. Έκπτωση βάσει του άρθρου 10 παρ. 2 και βάσει του άρθρου 11 παρ. 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης
Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 και τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 10 του Κανονισμού Τιμολόγησης, για λόγους Ασφάλειας Εφοδιασμού, εγκρίνεται εφαρμογή της έκπτωσης στον Συντελεστή Χρέωσης Μεταφορικής Ικανότητας (ΣΔΜ) στην Είσοδο του Συστήματος Μεταφοράς «Αγία Τριάδα», καθώς αποτελεί Είσοδο του Συστήματος Μεταφοράς από υποδομή που αναπτύχθηκε με σκοπό τον τερματισμό της απομόνωσης της Ελλάδας και λειτουργεί προς όφελος της επαύξησης της Ασφάλειας Εφοδιασμού της χώρας. Η ΡΑΕ, στην απόφασή της 566/2019 (σχετικό 17), όρισε το εν λόγω ποσοστό σε τριάντα τοις εκατό (30 %) και η τιμή αυτή διατηρείται και για το 2021.
Η. Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς και Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ
Επειδή, ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/460, αποσκοπώντας στην αύξηση της διαφάνειας (σκέψη (2) και άρθρο 5), εισάγει υποχρεώσεις όσον αφορά στη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς και στις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό τους, καθώς και απαιτήσεις για τη δημοσίευση των καταστάσεων και πληροφοριών που σχετίζονται με τον καθορισμό των εσόδων των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς και τη διαμόρφωση διακριτών τιμολογίων μεταφοράς και μη μεταφοράς.
Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι την επικαιροποίηση των κανόνων λογιστικού διαχωρισμού, θα αξιολογηθεί από την Αρχή αν απαιτείται να γίνει εκκαθάριση σε επόμενη τακτική ή έκτακτη αναθεώρηση του Τιμολογίου ΕΣΦΑ των τιμών των παραμέτρων που λαμβάνονται υπόψη στην εισήγηση του Διαχειριστή για το Απαιτούμενο Έσοδο των ετών 2020-2022 και αφορούν σε Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς και Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ. Μεταβατικά και για το έτος 2021, τα τιμολόγια των εν λόγω υπηρεσιών προκύπτουν λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις λειτουργικές δαπάνες.
Θ. Ανακτήσιμη Διαφορά 2019
Επειδή, με βάση τις διατάξεις του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 14) που ίσχυε για το έτος 2019 και την απόφαση ΡΑΕ 1141/2019 (σχετικό 18), καθώς και την έκθεση του Ορκωτού Ελεγκτή για τον υπολογισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς (σχετικό 20), το ποσό που εισηγείται ο Διαχειριστής ως Ανακτήσιμη Διαφορά (ΑΔ) για το έτος 2019, υπερανάκτηση, ανέρχεται σε 62.395.723€ συνολικά (48.083.587,14€ για την Υπηρεσία Μεταφοράς και 14.312.136,10€ για την Υπηρεσία ΥΦΑ.) Η συνολική ΑΔ σε αναλογία επί του Απολογιστικού προς Ανάκτηση Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΦΑ 2019 αντιστοιχεί σε ποσοστό 39,53%. Το εν λόγω ποσό ο Διαχειριστής εισηγείται να συμψηφιστεί στο σύνολό του με την Παλιά Ανακτήσιμη Διαφορά της περιόδου 2006-2016, σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ.19Β, παρ.3 του ισχύοντος για το έτος 2019 Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετ.14).
Επειδή, η ΡΑΕ μετά από τον έλεγχο των επιμέρους παραμέτρων που συνθέτουν το ποσό της ΑΔ 2019 και λαμβάνοντας υπόψη τα πρόσθετα στοιχεία (σχετικά 21 και 22) που κατέθεσε ο Διαχειριστής στο πλαίσιο της περαιτέρω τεκμηρίωσης συγκεκριμένων αποκλίσεων σε σχέση με την υπ΄αρ. 540/2019 απόφαση ΡΑΕ (σχετικό 16), κυρίως ως προς την αναγκαιότητα υλοποίησης αυτών των πρόσθετων δαπανών και με γνώμονα την ομαλή λειτουργία του Διαχειριστή, αποφάσισε να εγκρίνει στο σύνολό της την ΑΔ 2019, όπως αυτή επανυπολογίστηκε και αποτυπώθηκε στην τελική εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 26).
Επειδή, η ΡΑΕ αποδέχεται την πρόταση του Διαχειριστή για απομείωση της Παλιάς Ανακτήσιμης Διαφοράς με το σύνολο της ΑΔ 2019, με το σκεπτικό να υπάρχει ένας όσο το δυνατόν πιο άμεσος εξορθολογισμός της διάρθρωσης των παραμέτρων που συνθέτουν το Απαιτούμενο Έσοδο και κατ΄ επέκταση τα τιμολόγια ΕΣΦΑ, συμβάλλοντας στην ομαλή αποκλιμάκωση των τιμολογίων που προβλέπει ο Κανονισμός Τιμολόγησης, λαμβάνοντας όμως παράλληλα υπόψη και την επίπτωση στη Μέση Χρέωση Χρήσης του ΕΣΦΑ κατά την υπό εξέταση περίοδο, ήτοι το έτος 2021.
Ι. Χρέωση Χρήσης για Βραχυχρόνιες Αιτήσεις
Επειδή, για την Είσοδο «Σιδηρόκαστρο - Κήποι - Νέα Μεσημβρία» ορίζονται συντελεστές βραχυχρόνιων αιτήσεων βάσει των ορίων που θέτει ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/460 και το άρθρο 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης.
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης
«2. Η τιμή του Πολλαπλασιαστή Β σε Σημεία Διασύνδεσης για τα τυποποιημένα προϊόντα δυναμικότητας καθορίζεται εντός των ορίων της παρ. 1 του άρθρου 13 του Κανονισμού 2017/460 ύστερα από Δημόσια Διαβούλευση κατά τις διατάξεις του Άρθρου 28 του Κανονισμού 2017/460.».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης
«3. H τιμή του Πολλαπλασιαστή Β στα Σημεία Διασύνδεσης, στο Σημείο Εισόδου Αγία Τριάδα και στις Εξόδους καθορίζεται ύστερα από Μελέτη Τιμών Πολλαπλασιαστή Β. Κατά την εκπόνηση της Μελέτης, ο Διαχειριστής διασφαλίζει ότι:
(α) Με την προτεινόμενη μεθοδολογία δεν εισάγονται διακρίσεις μεταξύ Σημείων Εισόδου.
(β) Η τιμή του Πολλαπλασιαστή Β σε Εισόδους και Εξόδους του ΕΣΜΦΑ δεν αποτελεί εμπόδιο στην σύναψη βραχυχρόνιων Συμβάσεων Μεταφοράς.
(γ) Η τιμή του Πολλαπλασιαστή Β εξαρτάται από τη διάρκεια της Βραχυχρόνιας Αίτησης.
(δ) Ακολουθείται ο κανόνας «Revenue Equivalence Principle». Δηλαδή, οι Συντελεστές Χρέωσης Βραχυχρόνιας Χρήσης ΕΣΦΑ για ένα Έτος καθορίζονται κατά τρόπο ώστε
(i) Tο άθροισμα των εσόδων του Διαχειριστή στο πλαίσιο δέσμευσης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Δυναμικότητας Αεριοποίησης ΥΦΑ μέσω Μακροχρόνιων Αιτήσεων διάρκειας ενός Έτους στις Εισόδους και την Εγκατάσταση ΥΦΑ αντίστοιχα (Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων και Επιτρεπόμενο Έσοδο από Υπηρεσίες ΥΦΑ) να ισούται με το έσοδο του Διαχειριστή από τη δέσμευση Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Δυναμικότητας Αεριοποίησης ΥΦΑ μέσω συνδυασμού μίας ή περισσοτέρων Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων. Οι δεσμεύσεις δυναμικότητας που εκτιμώνται ότι θα συναφθούν μέσω Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων στις Εισόδους του ΕΣΦΑ και την Εγκατάσταση ΥΦΑ για το Έτος που αφορά το τιμολόγιο προκύπτουν από τις Μακροχρόνιες και Βραχυχρόνιες Αιτήσεις του Έτους Αναφοράς.
(ii) Tο ετήσιο έσοδο του Διαχειριστή στο πλαίσιο δέσμευσης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής διάρκειας ενός Έτους στις Εξόδους (Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων και Επιτρεπόμενο Έσοδο Διασποράς ΥΦΑ) να ισούται με το έσοδο του Διαχειριστή στο πλαίσιο δέσμευσης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής μέσω συνδυασμού μίας ή περισσοτέρων Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων. Οι δεσμεύσεις δυναμικότητας που εκτιμώνται ότι θα συναφθούν μέσω Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων στις Εξόδους για το Έτος που αφορά το τιμολόγιο προκύπτουν από τις Μακροχρόνιες και Βραχυχρόνιες Αιτήσεις του Έτους Αναφοράς».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 15 του νόμου σχετικά με τον καθορισμό των τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, ο καθορισμός αυτός γίνεται κατά τρόπο, ώστε τα τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις και να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Για την έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου της ρυθμιζόμενης δραστηριότητας ο Ρυθμιστής υποχρεούται, κατά τον έλεγχο του κόστους και των σχετικών δαπανών, να σταθμίζει το ύψος των τελών χρήσης με τα οποία επιβαρύνονται οι καταναλωτές, τηρώντας τις απαιτήσεις σε σχέση με την ασφάλεια και τη βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των υποδομών του Συστήματος Μεταφοράς. Η συνολική στάθμιση πρέπει συνεπώς να γίνεται με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η μακροπρόθεσμη επίτευξη του σκοπού της εξισορρόπησης των εσόδων προς τις δαπάνες υποδομής με τις οποίες επιβαρύνεται ο χρήστης του συστήματος μεταφοράς.
Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:
1. Σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, την έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που υπέβαλε η ΔΕΣΦΑ A.E. (εφεξής το «Τιμολόγιο Χρήσης») με το περιεχόμενο που περιλαμβάνεται στο συνημμένο στην παρούσα απόφαση κείμενο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής. Το Τιμολόγιο Χρήσης εφαρμόζεται από 01.01.2021, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.
2. Καλεί τη ΔΕΣΦΑ Α.Ε. να προχωρήσει άμεσα στην αναθεώρηση της τιμής αναφοράς δημοπρασιών που έχει δημοσιεύσει σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού 2017/460.
3. Την ανάρτηση της παρούσας στο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ, καθώς και στην ιστοσελίδα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 19 Ιουνίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.1038/2020 - ΦΕΚ 3367/Β/12-8-2020
Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.