Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1063/2021 - ΦΕΚ 6419/Β/31-12-2021
Σχετικά με τον καθορισμό της Χρέωσης Βάσης της παρ. 3β του άρθρου 143 του ν. 4001/2011, για το ημερολογιακό έτος 2022.
Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ. 1063/2021
ΦΕΚ 6419/Β/31-12-2021
Σχετικά με τον καθορισμό της Χρέωσης Βάσης της παρ. 3β του άρθρου 143 του ν. 4001/2011, για το ημερολογιακό έτος 2022.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τον ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις.» (Α΄ 179) και ιδίως των άρθρων 3, 4, 22 και 143.
2. Τον ν. 2773/1999 «Απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας - Ρύθμιση θεμάτων ενεργειακής πολιτικής και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 286) και ιδίως του άρθρου 40.
3. Τον ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 129) και ιδίως τα άρθρα 9, 10, 12, 13 και 25.
4. Τον ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (Α΄149).
5. Την από 28.06.2014 υπό στοιχεία 2014/C 200/01 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις «Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς περιβάλλοντος και ενέργειας (2014-2020)».
6. Την υπό στοιχεία C(2018)8884final/13.12.2018 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επί της κρατικής ενίσχυσης SA 52413 “Greece - Reduced contribution to financing of support for electricity from renewable sources (RES) and high-efficiency cogeneration (HECHP) for energy-intensive users (EIUs)”, σύμφωνα με την οποία κρίθηκε ότι το εν θέματι μέτρο είναι συμβατό με την εσωτερική αγορά, βάσει της παρ. 3 (στοιχ. γ’) του άρθρου 107 της ΣΛΕΕ.
7. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων ανά κατηγορία καταναλωτών»
(Β’ 3373/2019) όπως τροποποιήθηκε από την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/25936/310 υπουργική απόφαση (Β’1160).
8. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/108553/2053 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Διαδικασία Αναδρομικής Εκκαθάρισης Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ)» (Β΄ 4295/2019).
9. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/74949/926 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Διαδικασία Υπαγωγής Δικαιούχων σε Κατηγορίες Μειωμένων Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ)» (Β’ 3152/2020).
10. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΚΑΠΑ/15474/339 απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Τρόπος κατανομής εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου για το έτος 2019» (Β΄ 584/2020), που εξεδόθη σε συνέχεια της υπ’ αρ. 5/2019 Γνωμοδότησης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) σχετικά με την κατανομή των εσόδων από πλειστηριασμούς αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, για τα ημερολογιακά έτη 2018 και 2019.
11. Την υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΚΑΠΑ/53447/994 απόφαση του Υπουργού και του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΚΑΠΑ/15474/339/11.2.2020 κοινής υπουργικής απόφασης - Τρόπος κατανομής εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου για το έτος 2019» (Β’ 2361/2020).
12. Την υπ’ αρ. 181478/965/2017 κοινή υπουργική απόφαση «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπ’ αριθμ. Η.Π. 54409/2632/2004 κοινής υπουργικής απόφασης “Σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2003/87/ΕΚ "σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας και την τροποποίηση της οδηγίας 96/61/ΕΚ του Συμβουλίου" του Συμβουλίου της 13ης Οκτωβρίου 2003 και άλλες διατάξεις”, (Β΄1931) όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει» (Β΄ 3763/2017).
13. Την υπό στοιχεία ΑΠ.ΑΠΕΗΛ/οικ.21906/2014 (Β΄ 3304) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών - Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας - Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την «Ενίσχυση για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, λόγω του κόστους δικαιωμάτων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Ε.Ε. που μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (ενίσχυση για έμμεσο κόστος εκπομπών), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Οδηγία 2003/87/ΕΚ όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 2009/29/ΕΚ και ισχύει, καθώς και στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αρ. SWD(2012) 130 και 131 τελικό (Κατευθυντήριες γραμμές για ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2012 - EE 2012/C 158/04). Διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης από τη ΛΑΓΗΕ ΑΕ, για την περίοδο 2013-2020, δικαιούχοι, μέγιστο ποσό ενίσχυσης και μεθοδολογία χορήγησης της ενίσχυσης.», όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
14. Την υπο στοιχεία ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.175067 υπουργική απόφαση «Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών από αυτοπαραγωγούς με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού ή εικονικού συμψηφισμού σύμφωνα με το άρθρο 14Α του ν. 3468/2006, όπως ισχύει» (Β΄1547/2017) και ιδίως την παρ. 4 του άρθρου 4 και των άρθρων 5 και 6.
15. Το άρθρο 95 «Ρευματοκλοπές» του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ), που εκδόθηκε με την υπ’ αρ. 395/2015 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 78/2017), όπως έχει τροποποιηθεί.
16. Τις διατάξεις της υπ’ αρ. 237/2017 απόφασης ΡΑΕ «Καθορισμός (Α) της Διοικητικά οριζόμενης τιμής του ποσοστού προσαύξησης και των χρεώσεων για την αποζημίωση του διαχειριστή έναντι του κόστους εντοπισμού και διαχείρισης ρευματοκλοπής, (Β) των κλειδών επιμερισμού του εσόδου από διαπιστωμένες ρευματοκλοπές καθώς και (Γ) κατανομή των ποσών που εισπράττονται λόγω ρευματοκλοπών, σε εφαρμογή των παρ. 11 και 18 του άρθρου 95 και της παρ. 5 του άρθρου 138 του Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΔΔΗΕ)» (Β΄1946).
17. Την υπ’ αρ. 1101/2017 απόφαση της ΡΑΕ «Σχετικά με τις αριθμητικές τιμές των συντελεστών της μεθοδολογίας επιμερισμού του Ειδικού Τέλους της παρ. 3 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011, για το ημερολογιακό έτος 2018» (Β’ 4670).
18. Την υπ’ αρ. 1654/2020 απόφαση της ΡΑΕ «Σχετικά με τον καθορισμό της Χρέωσης Βάσης του άρθρου 143 παρ. 3β του ν. 4001/2011, για το ημερολογιακό έτος 2021» (Β΄ 5928).
19. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-88946/23.07.2021 έγγραφο της Αρχής προς τη ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με θέμα «Πρόβλεψη εξέλιξης των κινήσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. & Σ.Η.Θ.Υ.Α. για το έτος 2022».
20. Το υπό στοιχεία ΔΑΠΕΕΠ/25184/22.12.2021 (ΡΑΕ Ι-316599/23.12.2021) έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. «Υπολογισμός της ενιαίας χρέωσης του ειδικού τέλους για τη μείωση εκπομπών αερίων ρύπων του έτους 2022».
21. To υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-91709/24.12.2021 έγγραφο της ΡΑΕ προς ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. για την παροχή συμπληρωματικών στοιχείων.
22. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-316893,/29.12.2021 έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. για την παροχή συμπληρωματικών στοιχείων.
23. Το πλέον πρόσφατο «Μηνιαίο Δελτίο Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. & Σ.Η.Θ.Υ.Α. - Αύγουστος - Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 2021» του Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε., το οποίο αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του στις 27.12.2021.
24. To υπ΄αρ. 124794/11468/29.12.2021 (ΡΑΕ Ι-316922/29.12.2021) έγγραφο του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα «Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. (ΕΛΑΠΕ)».
25. Το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
26. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφτηκε ως εξής:
Ι. Νομικό πλαίσιο
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 «Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. του άρθρου 40 του ν. 2773/1999 διακρίνεται σε: (α) “Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου” και (β) “Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών”. Το πλεόνασμα ή το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη- Διασυνδεδεμένων Νησιών αποτελεί έσοδο ή εκροή του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κώδικα Μ.Δ.Ν.».
Επειδή, κατά τιην παρ. 2 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 «Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. είναι ο διαχειριστής του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου και η Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε., ως εκ του νόμου διαχειριστής και λειτουργός της Αγοράς των Μ.Δ.Ν., είναι ο διαχειριστής του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών. Οι Διαχειριστές Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε., καταβάλλουν τα ποσά αποζημίωσης στους αντισυμβαλλόμενούς τους κατά τις διατάξεις της περ. θ΄ της παρ. 2 του άρθρου 118, και της περ. η΄ της παρ. 2 του άρθρου 129, αντίστοιχα, τα οποία ανακτούν πλήρως από τον Ειδικό Λογαριασμό που διαχειρίζονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.».
Επειδή, κατά την παρ. 3 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 «Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου διαχωρίζεται λογιστικά σε δύο Υπολογαριασμούς: (α) τον Υπολογαριασμό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και (β) τον Υπολογαριασμό Ενισχύσεων. Τα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου χαρακτηρίζονται ως Έσοδα Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και ως Έσοδα Ενισχύσεων αντίστοιχα.».
Επειδή, κατά την περ. α της παρ. 3 του ίδιου ως ανωτέρω άρθρου, όπως ισχύουν: «Έσοδα του Υπολογαριασμού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου είναι:
αα) Τα ποσά που καταβάλλουν οι συμμετέχοντες στο πλαίσιο λειτουργίας των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016 για την ενέργεια από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης σταθερής τιμής ή με σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά το άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α/ 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας προ του ν. 3468/2006, περιλαμβανομένων των φωτοβολταϊκών ειδικού προγράμματος του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006 (Α/ 129) ή σύμβαση συμψηφισμού ενέργειας, […].
(ββ) Τα έσοδα από τη χρέωση που επιβάλλεται σε κάθε εκπρόσωπο φορτίου για το σύνολο της ενέργειας που απορροφά στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, κατά το μέρος που αντιστοιχεί στην ενέργεια που παρέχεται σε όλους τους καταναλωτές του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Διασυνδεδεμένου Δικτύου, εξαιρουμένων των εξαγωγών. Η χρέωση αυτή […] επιβάλλεται στους εκπροσώπους φορτίου αποκλειστικά για τα έτη 2016 έως 2018, οπότε και καταργείται, ως εξής: για το έτος 2016 ανέρχεται στο πενήντα τοις εκατό (50%) της χρέωσης που προκύπτει με την εφαρμογή της μεθοδολογίας, για το έτος 2017 και το πρώτο τρίμηνο του έτους 2018 στο εκατό τοις εκατό (100%) και από την 1η Απριλίου 2018 στο εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) της χρέωσης που προκύπτει με την εφαρμογή της μεθοδολογίας. Ειδικότερα για τo έτος 2018, το ετήσιο σωρευτικό απολογιστικό λογιστικό πλεόνασμα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, που τυχόν θα προκύψει, λαμβανομένου υπόψη ειδικού αποθεματικού ασφαλείας έκτακτων δαπανών ποσού εβδομήντα εκατομμυρίων (70.000.000) ευρώ, βάσει του δημοσιευμένου δελτίου του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου με εκκαθάριση μηνός Δεκεμβρίου έτους 2018, αποδίδεται κατά το επόμενο έτος 2019 στους εκπροσώπους φορτίου από τον Λειτουργό της Αγοράς ως εκροή του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου.[…]
γγ) Τα έσοδα από χρέωση που μπορεί να επιβάλλεται κατ’ έτος, αρχής γενομένης από το έτος 2018 και εφεξής, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατόπιν εισήγησης της Ρ.Α.Ε., στους εκπροσώπους φορτίου για την ενέργεια που απορροφούν για τους καταναλωτές που εκπροσωπούν εντός του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, σύμφωνα με την υποπερίπτωση ββ΄ της παρούσας. […] Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατόπιν γνώμης της Ρ.Α.Ε., μπορεί να θεσπίζεται Ειδική Αγορά Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων από 15 έως και 18 του ν. 3468/2006. […]
δδ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
εε) το μέρος εκ των ποσών που προκύπτουν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, το οποίο δεν χρεοπιστώνεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που λειτουργούν στο πλαίσιο σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης διαφορικής προσαύξησης, κατά τη συμμετοχή τους είτε απευθείας είτε μέσω Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης (Φο.Σ.Ε.) στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016 εντός του μεταβατικού διαστήματος και μέχρι την ανάληψη από τους κατόχους των ανωτέρω αδειών πλήρους υποχρέωσης εξισορρόπησης, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κανονισμού του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, του Κανονισμού Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, του Κανονισμού Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Εξισορρόπησης και του Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.,
στστ) τα ποσά που προκύπτουν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, τα οποία αφορούν σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., οι οποίοι λειτουργούν μέσω Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.) και έως την 31η Δεκεμβρίου 2022, ημερομηνία που καθορίζεται στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 2 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/25512/883/2019 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 1020) στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του Κανονισμού του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, του Κανονισμού Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, του Κανονισμού Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Εξισορρόπησης και του Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.
Επειδή, κατά τις διατάξεις της περ. β της παρ. 3 του ίδιου ως ανωτέρω άρθρου, όπως ισχύουν: «Έσοδα του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου είναι:
(αα) Έσοδα από την επιβολή Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων (Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ.) επί της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας του ηπειρωτικού συστήματος και των συνδεδεμένων με αυτό νησιών. Το Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. επιβάλλεται επί της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ομοιόμορφα για όλη την Ελληνική Επικράτεια, με την επιφύλαξη των επόμενων εδαφίων. Ειδικά για τους αυτοπαραγωγούς Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α., το ειδικό τέλος καταβάλλεται από κάθε αυτοπαραγωγό αποκλειστικά και μόνο για το τμήμα της ηλεκτρικής ενέργειας που συνολικά αυτός απορροφά από το Δίκτυο ή το Σύστημα. Οι μοναδιαίες χρεώσεις που επιβάλλονται ανά κατηγορία Πελατών, προσδιορίζονται με απόφαση της Ρ.Α.Ε. που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τον δωδέκατο μήνα εκάστου έτους προκειμένου να εφαρμοσθεί το επόμενο ημερολογιακό έτος, μετά από προϋπολογιστική εκτίμηση των εσόδων και εξόδων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Επικράτειας. Οι ανωτέρω μοναδιαίες χρεώσεις αναθεωρούνται με την ίδια διαδικασία, τον 6ο μήνα κάθε ημερολογιακού έτους για εφαρμογή από την 1η Ιουλίου έως την 31η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, εφόσον αυτό απαιτείται με β άση την εξέλιξη των εσόδων και εξόδων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου εντός του έτους, με την επιφύλαξη της διάθεσης του ετήσιου σωρευτικού απολογιστικού πλεονάσματος του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου για το έτος 2018 και της διατήρησης του ειδικού αποθεματικού ασφαλείας έκτακτων δαπανών, σύμφωνα με την υποπερ. ββ΄ της περ. α΄ της παρούσας.
Οι αποφάσεις των προηγούμενων εδαφίων, που αναπροσαρμόζουν τις μοναδιαίες χρεώσεις του ΕΤΜΕΑΡ, γίνονται με στόχο την εξάλειψη του λογιστικού χρέους (άθροισμα σωρευτικού λογιστικού χρέους προηγούμενων ετών και λογιστικού ελλείμματος τρέχοντος έτους) του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους κατά το οποίο εφαρμόζονται οι αποφάσεις αυτές.
[…]
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. ανά κατηγορία πελατών από 1.1.2019, σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020) (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2014/C200/01), η μέγιστη και η ελάχιστη χρέωση που μπορεί να επιβληθεί σε μεμονωμένο καταναλωτή, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής σε κατηγορία δικαιούχων μειωμένης χρέωσης, ο έλεγχος των κριτηρίων υπαγωγής, το ύψος του ανταποδοτικού τέλους για την εξέταση των αιτήσεων υπαγωγής, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων των μειωμένων χρεώσεων και τα πρόστιμα και ο τρόπος επιβολής τους σε περιπτώσεις παραβίασης των υποχρεώσεων αυτών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παραπάνω.
Με την επιφύλαξη των επόμενων εδαφίων, από 01.01.2019 επιβάλλεται σε όλες τις κατηγορίες καταναλωτών ενιαία χρέωση Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. επί της ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφούν από το Δίκτυο ή το Σύστημα, η οποία χρέωση ορίζεται ως Χρέωση Βάσης («Χρέωση Βάσης» «ΧΒ»).
Ειδικά ως προς τις κατηγορίες των καταναλωτών που είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις Κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020) (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2014/ C200/01), οι μοναδιαίες χρεώσεις Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. ορίζονται ως ποσοστό επί της Χρέωσης Βάσης.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι κατηγορίες καταναλωτών που είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. από 1.1.2019, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων σε σχέση με τη Χρέωση Βάσης (ΧΒ) ανά κατηγορία δικαιούχων, οι κατηγορίες καταναλωτών στους οποίους επιβάλλεται ακέραια η Χρέωση Βάσης (ΧΒ), η μέγιστη και η ελάχιστη χρέωση που μπορεί να επιβληθεί σε μεμονωμένο καταναλωτή, προσδιορίζονται ειδικά για τα έτη 2019 και 2020 και με ισχύ από 01.01.2019 οι σχετικές μοναδιαίες χρεώσεις, ο χρόνος θέσης των χρεώσεων σε εφαρμογή, η διαδικασία εκκαθάρισης των χρεώσεων από 1.1.2019 και ρυθμίζεται κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας και των όρων αναθεώρησής τους ειδικά κατά τα έτη αυτά.
Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. ορίζεται ως φορέας αρμόδιος για τη διαδικασία υπαγωγής των δικαιούχων σε μειωμένες χρεώσεις μέσω υλοποίησης και διαχείρισης κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος για την υποδοχή αιτήσεων των δυνητικών δικαιούχων.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζεται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής σε κατηγορία δικαιούχων μειωμένης χρέωσης, η διαδικασία ελέγχου των κριτηρίων υπαγωγής, το ύψος του ανταποδοτικού τέλους για την εξέταση των αιτήσεων υπαγωγής, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων των μειωμένων χρεώσεων, τα πρόστιμα και ο τρόπος επιβολής τους σε περιπτώσεις παραβίασης των υποχρεώσεων αυτών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παραπάνω.
Ειδικά για τα έτη 2019 και 2020 και με ισχύ από 01.01.2019, η Χρέωση Βάσης (ΧΒ) καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αναστέλλονται οι διαδικασίες προσδιορισμού και αναθεώρησης του τέταρτου και πέμπτου εδαφίου, ενώ από το έτος 2021 η Χρέωση Βάσης (ΧΒ) καθορίζεται α πό τη Ρ.Α.Ε., σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο τέταρτο και πέμπτο εδάφιο.
[…]
(ββ) Ποσοστό των εσόδων που προέρχονται από τις δημοπρατήσεις των αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που αντιστοιχούν στην Ελλάδα κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 25 του ν. 3468/2006, όπως ισχύει.
[…]
(δδ) Τα ποσά που καταβάλλονται από τον Διαχειριστή Μ.Δ.Ν. σε περίπτωση πλεονάσματος του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη- Διασυνδεδεμένων Νησιών, που τηρεί ο Διαχειριστής Μ.Δ.Ν., για τον ισοσκελισμό του, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης Μ.Δ.Ν.
εε) Τα τέλη που καταβάλλουν οι αιτούντες για την έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από Α.Π.Ε., συμπεριλαμβανομένου και του Τέλους Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης.
(στστ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
Επειδή, κατά τις διατάξεις των παρ. 4 και 5 του ίδιου ως ανωτέρω άρθρου, όπως ισχύουν: «Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών διαχωρίζεται λογιστικά σε δύο Υπολογαριασμούς: (α) τον Υπολογαριασμό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και (β) τον Υπολογαριασμό Ενισχύσεων. […]
α. Έσοδα του Υπολογαριασμού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών είναι:
(αα) Τα ποσά που καταβάλλουν οι Εκπρόσωποι Φορτίου των Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κώδικα Μ.Δ.Ν., για την ηλεκτρική ενέργεια που απορροφάται στα συστήματα των νησιών αυτών, η οποία παράγεται από τις μονάδες που αναφέρονται στην περ. η΄ της παρ. 2 του άρθρου 129.
(ββ) Τα ποσά που καταβάλλουν οι Εκπρόσωποι Φορτίου των Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κώδικα Μ.Δ.Ν., για την ηλεκτρική ενέργεια που απορροφάται στα συστήματα των νησιών αυτών, η οποία παράγεται από Φ/Β Ειδικού Προγράμματος του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006 και από Α.Π.Ε. με Συμβάσεις Συμψηφισμού Ενέργειας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
(γγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και τον Κώδικα Μ.Δ.Ν. […]
β. Έσοδα του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών είναι:
(αα) Τα ποσά που προκύπτουν από την επιβολή ΕΤΜΕΑΡ επί της κατανάλωσης των Συστημάτων των Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών όπως το τέλος αυτό ορίζεται στο εδάφιο αα΄ της παρ. 3.β του παρόντος άρθρου.
(ββ) Τα ποσά που καταβάλλονται από το Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης σε περίπτωση ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών, για τον ισοσκελισμό του, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης Μ.Δ.Ν.
(γγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και τον Κώδικα Μ.Δ.Ν.
Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών ισοσκελίζεται σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του Κώδικα Μ.Δ.Ν. Οι διαδικασίες εκκαθάρισης και διακανονισμού συναλλαγών για τον ισοσκελισμό του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών καθορίζονται στον Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεμένων Νησιών. Ο Διαχειριστής Μ.Δ.Ν. γνωστοποιεί στο Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τον ισοσκελισμό του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών μετά την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών (μηνιαίας και ετήσιας εκκαθάρισης) που προβλέπονται στον Κώδικα Μ.Δ.Ν.»
Επειδή, κατά το άρθρο 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 απόφασης (Β’ 3373/2019) όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ /ΔΗΕ/25936/310 υπουργική απόφαση (Β’1160/2021): «Η Χρέωση Βάσης (ΧΒ) για τα έτη 2019 και 2020 ορίζεται σε 17 €/MWh. Ακέραια η Χρέωση Βάσης επιβάλλεται στις κάτωθι κατηγορίες καταναλωτών α) στους καταναλωτές Οικιακής Χρήσης Xαμηλής Tάσης (ΧΤ), β) στους καταναλωτές Λοιπών Χρήσεων Χαμηλής Τάσης (XT), γ) στους λοιπούς καταναλωτές που δεν θα καταστούν δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4.»
Επειδή, κατά το άρθρο 4 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 απόφασης (Β’ 3373/2019) όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/25936/310 υπουργική απόφαση (Β’ 1160/2021) «Δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ από 01.01.2019 και έως 31.12.2028 είναι οι κατηγορίες καταναλωτών των κατωτέρω περιπτώσεων Α και Β, εξαιρουμένων των καταναλωτών της κατηγορίας Β.5, οι οποίοι είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ από 1.1.2019 έως 31.12.2021. Όλοι οι κατωτέρω δικαιούχοι των περιπτώσεων Α και Β, εξαιρουμένης της κατηγορίας Β.4, καταβάλουν ακέραια τη χρέωση βάσης για τις πρώτες 250 MWh ετήσιας κατανάλωσης. Οι δε μειωμένες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ εφαρμόζονται για την υπερβάλλουσα καταναλωθείσα ενέργεια με εξαίρεση τους δικαιούχους της κατηγορίας Β.4 οι οποίοι καταβάλλουν μειωμένες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ από την αρχική κατανάλωση.
Α. Κατηγορίες Καταναλωτών, οριζόμενες στον πίνακα Α, είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ για παροχές κατανάλωσης στο βαθμό που αφορούν επιλέξιμες δραστηριότητες. Οι μειωμένες χρεώσεις, οι οποίες επιβάλλονται στις ανωτέρω κατηγορίες Καταναλωτών υπολογίζονται ως ποσοστό επί της Χρέωσης Βάσης (ΧΒ), σύμφωνα με τον πίνακα Α.
Α/ΑΚατηγορίες ΚαταναλωτώνΠοσοστό
της Χρέωσης Βάσης
Α.1Επιχειρήσεις με δραστηριότητες του Παραρτήματος 3 των Κατευθυντήριων Γραμμών με ΕΗΕ
Α.2Επιχειρήσεις με δραστηριότητες του Παραρτήματος 3 των Κατευθυντήριων Γραμμών με ΕΗΕ ? 10% και ΕΗΕ
Α.3Επιχειρήσεις με δραστηριότητες του Παραρτήματος 3 των Κατευθυντήριων Γραμμών με ΕΗΕ ? 20%15%
Α.4Επιχειρήσεις με δραστηριότητες του Παραρτήματος 5 των Κατευθυντήριων Γραμμών με ΕΗΕ ? 20%15%
Πίνακας Α. Κατηγορίες καταναλωτών με επιλέξιμες δραστηριότητες και αντίστοιχες χρεώσεις
Καθορίζεται μέγιστη ετήσια χρέωση (στην βάση ημερολογιακού έτους), η οποία ανέρχεται σε 4% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ) για επιχειρήσεις της κατηγορίας Α.2 και σε 0,5% της ΑΠΑ για επιχειρήσεις των κατηγοριών Α.3 και Α.4, ενώ για την κατηγορία Α.1 δεν ορίζεται μέγιστη ετήσια χρέωση.
Σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να προκύπτει σε ετήσια βάση χρέωση ΕΤΜΕΑΡ ανά παροχή μικρότερη από το γινόμενο της ετήσιας κατανάλωσης της παροχής σε MWh επί 0,3€/MWh (ελάχιστη χρέωση ανηγμένη σε ετήσια βάση).
Β. Καταναλωτές οι οποίοι την 30.6.2014 είχαν ενεργή παροχή ως πελάτες Υ.Τ. ή ως πελάτες Μ.Τ. ή ήταν καταναλωτές αγροτικής χρήσης και διατηρούν συνεχώς ενεργή την παροχή τους μέχρι να καταστούν δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ, σύμφωνα με την παρούσα, και ανήκουν σε μία από τις κατηγορίες του πίνακα Β.
Α/ΑΚατηγορίες ΚαταναλωτώνΠοσοστό της Χρέωσης Βάσης
Β.1Επιχειρήσεις με δραστηριότητες του Παραρτήματος 5 των Κατευθυντήριων Γραμμών με ΕΗΕ ? 10% και ΕΗΕ
Β.2Επιχειρήσεις με δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνονται στα Παραρτήματα 3 και 5 των Κατευθυντήριων Γραμμών με ΕΗΕ ? 20%20%
Β.3Λιγνιτωρυχεία και Αντλητικοί Σταθμοί με σύνδεση στην Υψηλή Τάση, και Μέσα Σταθερής Τροχιάς με σύνδεσης στη Μέση ή στην Υψηλή Τάση20%
Β.4Αγροτικής Χρήσης ΧΤ και Αγροτικής Χρήσης ΜΤ53%
Β.5Επιχειρήσεις με δραστηριότητες συναφείς με τις πλωτές μεταφορές (ΚΑΔ 5222) ii) Επιχειρήσεις με δραστηριότητες συναφείς με τις αεροπορικές μεταφορές (ΚΑΔ 5223) iii) Επιχειρήσεις με δραστηριότητες συναφείς με ξενοδοχεία και παρόμοια καταλύματα (ΚΑΔ 5510) iv) Επιχειρήσεις με δραστηριότητες συναφείς με καταλύματα διακοπών και άλλα καταλύματα σύντομης διαμονής (ΚΑΔ 5520) v) Επιχειρήσεις με δραστηριότητες συναφείς με χώρους κατασκήνωσης, εγκαταστάσεις για οχήματα αναψυχής και ρυμουλκούμενα οχήματα (ΚΑΔ 5530) 53%
Πίνακας Β. Λοιπές κατηγορίες καταναλωτών με μειωμένες χρεώσεις
Η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. αναπτύσσει πληροφοριακό σύστημα για την υποδοχή αιτήσεων των δυνητικών δικαιούχων μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ, καθώς και την υπαγωγή των δικαιούχων του παρόντος άρθρου σε κατηγορία μειωμένων χρεώσεων. […]
Επειδή, κατά τις διατάξεις του άρθρου 18 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/74949/926 (Β’ 3152/2020) απόφασης: «Η Χρέωση Βάσης ΕΤΜΕΑΡ (€/MWh) καθορίζεται με απόφαση της ΡΑΕ το προηγούμενο ημερολογιακά έτος από το έτος που αφορά. Για το σκοπό αυτό με βάση τις οικονομικές ανάγκες του Ειδικού Λογαριασμού και των σχετικών στοιχείων από τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της διαδικασίας υπαγωγής καταναλώσεων σε καθεστώς μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ για επιλέξιμους καταναλωτές που υποβάλλονται στη ΡΑΕ από τη ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ μέχρι την 1η Οκτωβρίου του προηγούμενου ημερολογιακά έτους από το έτος που αφορούν και με βάση στοιχεία που ανακτά η ΡΑΕ από τους αρμόδιους διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ αναφορικά με τις κατηγορίες καταναλώσεων στις οποίες σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’3373/2019) υπουργικής απόφασης επιβάλλεται ακέραια η Χρέωση Βάσης, η Ρυθμιστική Αρχή καθορίζει τη Χρέωση Βάσης (ΧΒ) με βάση την ακόλουθη σχέση:
όπου
ΕΤΜΕΑΡY Το συνολικό ποσό ΕΤΜΕΑΡ που απαιτείται για το επόμενο ημερολογιακό έτος Υ με βάση τις προβλέψεις της ΡΑΕ.
ΧΒY Η Χρέωση Βάσης σε €/MWh για το επόμενο ημερολογιακό έτος Υ.
k Κατηγορία κατανάλωσης στην οποία επιβάλλεται ακέραια η Χρέωση Βάσης σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’3373/2019) υπουργικής απόφασης
Εcn,k Η συνολική κατανάλωση της κατηγορίας k στην οποία επιβάλλεται ακέραια η Χρέωση Βάσης σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/
76979/4917 (Β’3373/2019) υπουργικής απόφασης
i Κατανάλωση η οποία εντάσσεται σε μία από τις κατηγορίες Α.1-Α.4 και Β.1-Β.4 Μειωμένων Χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’3373/2019) υπουργικής απόφασης, εξαιρουμένων των καταναλώσεων για τις οποίες καθορίσθηκε Μέγιστη Ετήσια Χρέωση
Εcr,i Η συνολική ενέργεια της κατανάλωσης i η οποία εντάσσεται σε καθεστώς μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ.
ΠΜΧi Η Μοναδιαία Χρέωση σε % επί της Χρέωσης Βάσης που επιβάλλεται στην i κατανάλωση ανάλογα με την κατηγορία καταναλώσεων μειωμένων χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ στην οποία αυτή υπάγεται σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’3373/2019) υπουργικής απόφασης
j Κατανάλωση η οποία εντάσσεται σε μία από τις κατηγορίες Α.2-Α.4 Μειωμένων Χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’3373/2019) υπουργικής απόφασης, και για την οποία καθορίζεται Μέγιστη Ετήσια Χρέωση.
ΜΕΧjΜέγιστη Ετήσια Χρέωση που επιβάλλεται στην j κατανάλωση.
[…]»
Επειδή, κατά τις διατάξεις του άρθρου 158 του ν. 4759/2020: «Επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) της παρ. 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001 (Α΄ 265), εξαιρουμένου αυτού που χρησιμοποιείται ως καύσιμο θέρμανσης, επιβάλλεται πράσινο τέλος ύψους τριάντα (30) ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Το πράσινο τέλος βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά την ίδια χρονική στιγμή με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης του προϊόντος αυτού. […] Τα έσοδα από την είσπραξη του πράσινου τέλους διατίθενται για την υλοποίηση δράσεων ειδικού σκοπού στο πλαίσιο των ενεργειακών και κλιματικών στόχων έως το έτος 2030, όπως αυτοί προσδιορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (Β΄ 4893/2019) και ειδικότερα για την ενίσχυση των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.), την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των Α.Π.Ε. στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς και για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών, μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας.». Περαιτέρω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 167 του εν λόγω Νόμου, προβλέπεται ότι «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται ετησίως, κατανέμονται και αποδίδονται τα έσοδα από την είσπραξη του πράσινου τέλους για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων της παρ. 4 του άρθρου 4 και καθορίζονται το ποσοστό των εσόδων, η διαδικασία κατανομής και απόδοσης τους. Με την ίδια απόφαση δύναται να αποδίδονται τα έσοδα ως πόροι του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 (Α’ 179) που τηρείται από τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.) υπέρ του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Πράσινο Ταμείο» ή να καταβάλλονται για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Αρμόδια διεύθυνση για την υλοποίηση του παρόντος άρθρου ορίζεται η Διεύθυνση Κλιματικής Αλλαγής και Ποιότητας της Ατμόσφαιρας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.».
ΙΙ. Σχετικά με το έσοδο από την επιβολή Χρέωσης Βάσης (ΕΤΜΕΑΡ)
Επειδή, η ΡΑΕ με το υπό σχετ. 19έγγραφό της, προκειμένου να ασκήσει την αρμοδιότητά της αναφορικά με τον καθορισμό της Χρέωσης Βάσης για το ημερολογιακό έτος 2022, ζήτησε από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. όπως υποβάλει τα ακόλουθα στοιχεία:
(α) πλέον πρόσφατα απολογιστικά στοιχεία που αφορούν τις εισροές και τις εκροές του ΕΛΑΠΕ και
(β) εκτιμήσεις σχετικά με την εξέλιξή τους για το υπόλοιπο του έτους 2021, καθώς και για το έτος 2022, λαμβάνοντας υπόψη την λειτουργία του υβριδικού μοντέλου της Κρήτης (Φάση Ι).
Επειδή, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με το υπό σχετ. 20 έγγραφό της, απέστειλε στην Αρχή συγκεντρωτικά στοιχεία που αφορούν τις εισροές και τις εκροές του ΕΛΑΠΕ για το έτος 2021, καθώς και τις εκτιμήσεις της για το έτος 2022. Στις 27.12.2021 δημοσιεύτηκε και στην ιστοσελίδα της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. το Μηνιαίο Δελτίο «Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. & Σ.Η.Θ.Υ.Α. - Αύγουστος _Σεπτέμβριος _Οκτώβριος 2021» του Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε., στο οποίο περιλαμβάνονται τα αντίστοιχα στοιχεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. οι εισροές και εκροές του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για τα έτη 2021-2022 έχουν ως εξής (Πίνακας 1):
Επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ως άνω Πίνακα 1 προκύπτει μεταξύ άλλων ότι:
(α) Το απολογιστικό σωρευτικό υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Επικρατείας στο τέλος του Δεκεμβρίου 2021 είναι θετικό και ανέρχεται σε 171,17 εκ. €, μη λαμβάνοντας υπόψη το ειδικό αποθεματικό ασφαλείας έκτακτων δαπανών ύψους 70 εκ. €.
(β) Το απολογιστικό σωρευτικό υπόλοιπο του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Επικρατείας στο τέλος του Δεκεμβρίου 2022 είναι θετικό και ανέρχεται σε 248,54 εκ. €, μη λαμβάνοντας υπόψη το ειδικό αποθεματικό ασφαλείας έκτακτων δαπανών ύψους 70 εκ. €.
(γ) Το συνολικό ποσό ΕΤΜΕΑΡ ΔΣ για το έτος 2022 εκτιμάται σε περίπου 598 εκ. €. Για την εν λόγω εκτίμηση έχει εφαρμοσθεί Χρέωση Βάσης ίση με 17 €/MWh για τις κατηγορίες των καταναλωτών Οικιακής Χρήσης Χαμηλής Τάσης (ΧΤ) και Λοιπών Χρήσεων Χαμηλής Τάσης (ΧΤ) καθώς και οι μοναδιαίες χρεώσεις της υπουργικής απόφασης Β΄3373/2019, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει από την υπουργική απόφαση υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/25936/310 (Β’1160/2021) για τον Καθορισμό Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων ανά κατηγορία λοιπών καταναλωτών.
(δ) Τα συνολικά έσοδα από τα Δικαιώματα CO2 για το 2022 εκτιμήθηκαν στα περίπου 115,24 εκ. €. Όπως αποτυπώνεται και στο πλέον πρόσφατο Μηνιαίο Δελτίο Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. (σχετ. 26), σύμφωνα με την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. δεν υπάρχει ασφαλής εκτίμηση για την τιμή των ρύπων. Για λόγους καθαρά υπολογιστικούς η εισροή των Δικαιωμάτων Εκπομπής Αερίων Θερμοκηπίου έχει υπολογισθεί με 75 €/tn και με ποσοστό 8%, με βάση την πιο πρόσφατη υπουργική απόφαση για την κατανομή των εσόδων από δημοπρασίες εκπομπών αερίων Θερμοκηπίου (ΥΠΕΝ/ ΔΚΑΠΑ/ 109526/ 2055_18.11.2021).
Επειδή, οι εκτιμήσεις της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. περί της εξέλιξης των εισροών και εκροών του Ειδικού Λογαριασμού ως το τέλος του 2022 ερείδονται σε τεκμηριωμένες παραδοχές. Ωστόσο, δεδομένης της παρούσας συγκυρίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας λόγω της συνεχιζόμενης διεθνούς ενεργειακής κρίσης, ευλόγως θεωρείται ότι στις προβλέψεις δυναμικού χαρακτήρα μεγεθών, όπως ιδίως η Τιμή Εκκαθάρισης της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, η οποία ελήφθη υπόψη ως 112,5 €/MWh σύμφωνα με το πλέον πρόσφατο δελτίο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., και η μέση τιμή δικαιωμάτων CO2, οι οποίες δύνανται να παρουσιάσουν σημαντική μεταβλητότητα εντός ενός έτους, όπως έχει ήδη παρατηρηθεί εντός του 2021, υπεισέρχονται εκ των πραγμάτων αβεβαιότητες οι οποίες δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν με ακρίβεια εκ των προτέρων.
Επειδή, αναφορικά με την εφαρμογή της σχέσης (2) του άρθρου 18 της ως άνω υπουργική απόφαση (Β’ 3152/2020), η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., με το υπ΄αρ. 20 σχετικό έγγραφό της, όπως επικαιροποιήθηκε με το υπ΄αρ. 22 έγγραφό της, απέστειλε στοιχεία για τα μεγέθη που υπεισέρχονται στον υπολογισμό της Χρέωσης Βάσης, όπως αυτά προκύπτουν από την εφαρμογή των αποτελεσμάτων της διαδικασίας υπαγωγής δυνητικών δικαιούχων σε Καθεστώς Μειωμένων Χρεώσεων ETMEAP του έτους 2021. Στα μεγέθη αυτά, όπως περιλαμβάνονται στον Πίνακα 2, συμπεριλαμβάνονται στοιχεία και για τους δυνητικούς δικαιούχους, οι οποίοι ανήκαν στις πέντε πρώτες κατηγορίες καταναλωτών του Πίνακα-5 της υπ’ αρ. 1101/2017 (Β’ 4670/2017) απόφασης ΡΑΕ και μετά την εφαρμογή των διατάξεων της υπουργικής απόφασης υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’ 3373/2019) οι καταναλώσεις τους επιβαρύνονται, από 01η .01.2019, με τη Χρέωση Βάσης.
Πίνακας 2. Συνοπτικός Πίνακας των μεγεθών που υπεισέρχονται στον υπολογισμό της ΧΒ
ΣύμβολοΕπεξήγησηΤιμή
Εcn,kΗ συνολική κατανάλωση της κατηγορίας k στην οποία επιβάλλεται ακέραια η Χρέωση Βάσης σύμφωνα με το άρθρο 3 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’ 3373/2019) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/25936/310 (Β’1160/2021) υπουργική απόφαση 32.128,9 GWh
Εcr,iΗ συνολική ενέργεια η οποία εντάσσεται σε μία από τις κατηγορίες Α.1 & B.1-B.5 Μειωμένων Χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’ 3373/2019) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/25936/310 (Β’1160) υπουργική απόφαση3.099,9 GWh
ΜΕΧjΜέγιστη Ετήσια Χρέωση που επιβάλλεται στις κατηγορίες Α.2-Α.4 Μειωμένων Χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’ 3373/2019) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την υπουργική απόφαση υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/25936/310 (Β’1160/
2021)48,56 εκ. €
Επειδή, με το υπ΄ αρ. 24, ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος ενημέρωσε την Αρχή σχετικά με τις προθέσεις του Υπουργείου αναφορικά με τις αναμενόμενες εισροές και εκροές του Ειδικού Λογαριασμού κατά το αμέσως προσεχές διάστημα. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο ως άνω έγγραφο προβλέπονται οι ακόλουθες ενέργειες με σκοπό να εξοικονομηθούν ποσά τα οποία θα μπορούν να διοχετευθούν άμεσα και ευέλικτα στη στήριξη των καταναλωτών ενέργειας, μειώνοντας δραστικά τυχόν πλεονάσματα του Ειδικού Λογαριασμού, δυναμικά όταν αυτά λαμβάνουν χώρα, χωρίς ωστόσο να πλήττουν τη βιωσιμότητά του:
«α) η σημαντική μείωση των εισροών από δικαιώματα CO2 προς τον ΕΛΑΠΕ, οι οποίες, υπό το παρόν πλαίσιο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΑΠΕΕΠ θα ανέλθουν σε 115,24 εκ. € για το έτος 2022 προκειμένου αυτές να κατατίθενται προς τον ειδικό λογαριασμό «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης».
β) η δημιουργία ενός δυναμικού σχήματος επιστροφής ποσών από τον ΕΛΑΠΕ προς τον ειδικό λογαριασμό «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης», στην περίπτωση που αυξημένες τιμές της Προημερήσιας Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας οδηγούν σε διόγκωση των εισροών του ΕΛΑΠΕ, σύμφωνα και με τη δυνατότητα της παρ. 2 του άρθρου 61 του ν. 4839/2021.
γ) η προώθηση της μεταρρύθμισης στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ID.16865 - Restructuring and Enhancement of the RES Account revenues), όπου προβλέπεται η εισροή στον ΕΛΑΠΕ ποσού της τάξης 200 εκ. € και μηχανισμός αυτόματης προσαρμογής του τέλους προς τους καταναλωτές προκειμένου να ισοσκελίζεται ο λογαριασμός, κατά το σκέλος που αφορά στους σταθμούς Α.Π.Ε./Σ.Η.Θ.Υ.Α. που τίθενται σε λειτουργία μετά την 1.1.2021.
Επειδή, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας είναι αρμόδια για την παρακολούθηση του Ειδικού Λογαριασμού με σκοπό τον ισοσκελισμό του, αλλά και για την εν γένει προστασία των καταναλωτών, νοούμενη ως τη μέριμνα για την αποφυγή έκτακτων ή/και έντονων διακυμάνσεων των χρεώσεων, οι οποίες δύνανται να διαταράσσουν την εν γένει ομαλότητα των πληρωμών. Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ σταθμίζει, αφενός τη βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ, αφετέρου το ότι η -κατά το δυνατόν- σταθερότητα του ύψους της Χρέωσης Βάσης ΕΤΜΕΑΡ είναι επωφελής τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για την αγορά, καθώς προάγει τη ρευστότητα και την ευστάθεια των συναλλαγών.
Επειδή, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. για τα έτη 2021 και 2022, προβλέπονται σημαντικά θετικά υπόλοιπα για τον Ειδικό Λογαριασμό, όπου λαμβανομένου υπόψη και του αποθεματικού ασφαλείας των 70 εκ. € ανέρχονται σε 101,17 εκ. € και 178,54 εκ. €,
αντίστοιχα.
Επειδή, δεδομένων των ως άνω αναφερόμενων λόγων που ανάγονται ιδίως:
α) Στην διαπιστωμένη έντονη αβεβαιότητα και μεταβλητότητα των δεδομένων της αγοράς ενέργειας, κατά την τρέχουσα περίοδο, και των διακυμάνσεων των τιμών, και
β) Στις επικείμενες ενέργειες του Υπουργείου Ενέργειας με σκοπό να εξοικονομηθούν ποσά τα οποία θα μπορούν να διοχετευθούν άμεσα και ευέλικτα στη στήριξη των καταναλωτών ενέργειας, μειώνοντας δραστικά τυχόν πλεονάσματα του Ειδικού Λογαριασμού, δυναμικά όταν αυτά λαμβάνουν χώρα, χωρίς ωστόσο να πλήττουν τη βιωσιμότητά του, κρίνεται ασφαλέστερη η επιλογή της μη αναπροσαρμογής της Χρέωσης Βάσης, κατά την παρούσα συγκυρία, και η επανεκτίμησή της σε χρονικό στάδιο μεγαλύτερης ασφάλειας ως προς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, προκειμένου να αποσοβηθεί επίσης ο κίνδυνος από μελλοντικές διακυμάνσεις στη Χρέωση Βάσης.
Επειδή, η Αρχή θα παρακολουθεί την εξέλιξη των εισροών-εκροών του ΕΛΑΠΕ, εξετάζοντας ιδίως τη διαμόρφωση του ύψους των κρίσιμων παραμέτρων προσδιορισμού αυτών, στη βάση απολογιστικών και αξιόπιστων προϋπολογιστικών στοιχείων, προκειμένου για την εξέταση της σκοπιμότητας άσκησης της αρμοδιότητάς της κατά τις διατάξεις του ως άνω νομικού πλαισίου περί επαναπροσδιορισμού της Χρέωσης Βάσης ΕΤΜΕΑΡ, τον Ιούνιο του 2022.
Επειδή, βάσει των ανωτέρω, κρίνεται σκόπιμη η διατήρηση της Χρέωσης Βάσης ΕΤΜΕΑΡ για το έτος 2022 ίση με τη Χρέωση Βάσης που καθορίστηκε στην υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/76979/4917 (Β’3373/2019) απόφαση για τα έτη 2019 και 2020 και την υπ΄αρ. 1654/2020 απόφαση ΡΑΕ για το έτος 2021, ήτοι ίση με 17 €/MWh.
Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:
Σε άσκηση των αρμοδιοτήτων της κατά περ. (γ) της παρ. 3 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011:
1. Την διατήρηση της Χρέωσης Βάσης ΕΤΜΕΑΡ σε 17 €/MWh για το έτος 2022.
2. Τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 29 Δεκεμβρίου 2021
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1063/2021 - ΦΕΚ 6419/Β/31-12-2021
Σχετικά με τον καθορισμό της Χρέωσης Βάσης της παρ. 3β του άρθρου 143 του ν. 4001/2011, για το ημερολογιακό έτος 2022.