Απόφαση Ρ.Α.Ε.1360/2020 - ΦΕΚ 4638/Β/21-10-2020
Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί σημαντικής απόκλισης από τις Εντολές Κατανομής, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 99 και 113 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18
του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.1360/2020
ΦΕΚ 4638/Β/21-10-2020
Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί σημαντικής απόκλισης από τις Εντολές Κατανομής, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 99 και 113 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συνεδρίαση την 24η Σεπτεμβρίου 2020)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ’ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α’ 185), όπως ισχύει και ιδίως το άρθρο 18 παρ. 4 του νόμου αυτού.
2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179), όπως ισχύει.
3. Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1090/2018, Β’ 5910/2018 και Β’ 468/2019), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με την υπ’ αρ. 938/2020 απόφαση ΡΑΕ (Β’ 2757) και την υπ’ αρ. 1357/ 2020 απόφαση ΡΑΕ.
4. Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1116/2018 (Β’ 5914), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με την υπ’ αρ. 820/2020 απόφαση ΡΑΕ
(Β’ 1941) και την υπ’ αρ. 1228/2020 απόφαση ΡΑΕ (B’ 4124).
5. Την απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός χρονοδιαγράμματος για την έναρξη λειτουργίας των Αγορών Επόμενης Ημέρας, Ενδοημερήσιας και Εξισορρόπησης του ν. 4425/2016 (Α’ 185), ως ισχύει, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4643/2019 (Α’ 193), ως ισχύει» (ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/7083/112, (Β’ 172/2020) και ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/56369/676, Β’ 2853/2020).
6. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-285819/2020 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΔΔΑ/20488/14.07.2020-ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) με θέμα «Εισήγηση των παραμέτρων των Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης για σημαντική απόκλιση στην παροχή ανοδικής ή καθοδικής Ενέργειας Εξισορρόπησης ή Ενέργειας για σκοπούς εκτός της εξισορρόπησης από μία Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης».
7. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετικό έγγραφο 6), και επί του συνόλου των εισηγήσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τις Χρεώσεις μη Συμμόρφωσης που προβλέπονται στον ΚΑΕ, και η οποία έλαβε χώρα από 24.07.2020 έως και 10.08.2020 και επί της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια, όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής.
8. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-287302/26.08.2020 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., σε συνέχεια σχετικού αιτήματος της ΡΑΕ (Ο-83687/12.08.2020), με το οποίο απέστειλε τις απόψεις της επί του συνόλου των σχολίων που κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση της Αρχής επί των εισηγήσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τις αριθμητικές τιμές των παραμέτρων των ΧμΣ που προβλέπονται στον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης.
9. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφθηκε ως εξής:
I. Επί του θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου
Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των Κωδίκων των Αγορών» του ν. 4425/2016, όπως ισχύει,
προβλέπονται τα εξής:
«4. Μεθοδολογίες, παράμετροι και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται από τους Κώδικες των Αγορών, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των
Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 «Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης» του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (εφεξής ΚΑΕ), όπως ισχύει:
«[…] 6. Ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης συμπληρώνεται από μεθοδολογίες, παραμέτρους και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται σε αυτόν, και αποφασίζονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016. […]
9. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει στη ΡΑΕ, πριν από τη θέση σε λειτουργία του υποδείγματος- στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τις μεθοδολογίες, παραμέτρους και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται στον παρόντα Κανονισμό, οι οποίες εγκρίνονται σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016».
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στις παραγράφους 6 έως 11 του άρθρου 65 «Εντολές Κατανομής» του ΚΑΕ, όπως ισχύει:
«6. Με την επιφύλαξη των ειδικότερα οριζόμενων στις επόμενες παραγράφους, οι Εντολές Κατανομής είναι υποχρεωτικές για τους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης. Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης διασφαλίζουν ότι ο τρόπος λειτουργίας των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησής τους είναι σύμφωνος με τις Εντολές Κατανομής και αλλάζουν τη λειτουργία τους μόνο κατόπιν νεότερης Εντολής Κατανομής. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, οι Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης υπόκεινται σε Χρεώσεις μη Συμμόρφωσης, σύμφωνα με το άρθρο 99 του παρόντος Κανονισμού».
7. Όταν η συμμόρφωση με μια Εντολή Κατανομής είναι αδύνατη λόγω περιορισμών στη λειτουργία μίας Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, οι οποίοι περιορισμοί περιλαμβάνονται στα Δηλωμένα Χαρακτηριστικά της Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, τότε ο αντίστοιχος Πάροχος Υπηρεσιών Εξισορρόπησης ενημερώνει αμέσως τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ τόσο τηλεφωνικά όσο και με αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεομοιοτυπίας. Σε αυτή την περίπτωση, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ δύναται να ανακαλέσει την αρχική Εντολή Κατανομής και να εκδώσει νέα.
8. Όταν η συμμόρφωση με μια Εντολή Κατανομής καθίσταται αδύνατη για λόγους που οφείλονται αποκλειστικά στην ασφάλεια του προσωπικού ή των εγκαταστάσεων μίας Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, τότε ο αντίστοιχος Πάροχος Υπηρεσιών Εξισορρόπησης οφείλει να ενημερώσει αμέσως τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Σε αυτή την περίπτωση, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ δύναται να εκδώσει νέα Εντολή Κατανομής λαμβάνοντας υπόψη τα τροποποιημένα χαρακτηριστικά της αντίστοιχης Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης.
9. Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης θεωρείται ότι συμμορφώνονται με τις Εντολές Κατανομής που αφορούν τον συγχρονισμό ή αποσυγχρονισμό των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησής τους, εάν τις εκτελούν με απόκλιση έως δέκα (10) λεπτών από την ώρα που ορίζεται στις εντολές, όπως περιγράφεται στην Τεχνική Απόφαση «Εντολές Κατανομής».
10. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του Παρόχου Υπηρεσιών Εξισορρόπησης με Εντολή Κατανομής, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ επισημαίνει το γεγονός στον αντίστοιχο Πάροχο Υπηρεσιών Εξισορρόπησης αναφέροντας την αντίστοιχη Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, την Εντολή Κατανομής και τη χρονική στιγμή της έκδοσής της. Ο Πάροχος Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, σε καμία περίπτωση, δεν απαλλάσσεται από τις υποχρεώσεις του έναντι της Εντολής Κατανομής, και τις συνέπειες που μπορεί να προκύψουν λόγω της μη συμμόρφωσής του με τις Εντολές αυτές.
11. Στις Εντολές Κατανομής που εκδίδονται για Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής με Εναλλακτικό Καύσιμο προσδιορίζεται επιπλέον ο τύπος καυσίμου».
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 99 «Συνέπειες σημαντικής απόκλισης από τις Εντολές Κατανομής» του ΚΑΕ, όπως ισχύει:
«1. Σε περίπτωση σημαντικής απόκλισης στην εκτέλεση Εντολής Κατανομής για ανοδική ή καθοδική Ενέργεια Εξισορρόπησης ή Ενέργεια για σκοπούς εκτός της εξισορρόπησης από μία Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης e, δηλαδή σε περίπτωση που η παρασχεθείσα ενέργεια από την Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης e διαφέρει σημαντικά από την Εντολή Κατανομής, o Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ επιβάλλει στον αντίστοιχο Πάροχο Υπηρεσιών Εξισορρόπησης για την Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων t tχρέωση, η οποία ισούται με NCNPBEe,t και υπολογίζεται ως εξής:
Αν ΙDINSTe,t - MQe,tl > ? x TOLBE,e x NCAPe,t τότε:
NCNPBEe,t = UNCNPBE x ANPBE x lDINSTe,t - MQe,tl
όπου:
UNCNPBEη μοναδιαία Χρέωση μη Συμμόρφωσης για σημαντική απόκλιση στην παροχή ανοδικής ή καθοδικής Ενέργειας Εξισορρόπησης ή Ενέργειας για σκοπούς εκτός της Εξισορρόπησης από τις Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν σε €/MWh,
ANPBEσυντελεστής, η τιμή του οποίου εξαρτάται από τον αριθμό των Περιόδων Εκκαθάρισης Αποκλίσεων, t, κατά τις οποίες παρατηρήθηκε η σημαντική απόκλιση, κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού μήνα.
MQe,tη μετρούμενη ενέργεια της Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης e για την Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων t προσαρμοσμένη στις Απώλειες ΕΣΜΗΕ και στις Απώλειες Δικτύου Διανομής, σε MWh,
TOLBEτο όριο ανοχής για την επιβολή Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης σε Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης για σημαντική απόκλιση στην παροχή ανοδικής ή καθοδικής Ενέργειας Εξισορρόπησης ή Ενέργειας για άλλους σκοπούς, σε ποσοστό επί τοις εκατό (%). Το ανωτέρω όριο ανοχής μπορεί να είναι διαφορετικό ανά κατηγορία Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης,
NCAPe,tη Μέγιστη Καθαρή Ισχύς της Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης e σε MW. Σε περίπτωση που η Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης είναι Μονάδα Συνδυασμένου Κύκλου Πολλαπλών Αξόνων τότε λαμβάνεται υπόψη η Μέγιστη Καθαρή Ισχύς που αντιστοιχεί στη διάταξη λειτουργίας η οποία λειτουργούσε την Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων t,
DINSTe,tη Εντολή Κατανομής που έχει λάβει η Οντότητα Υπηρεσίας Εξισορρόπησης e για μια Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων t
2. Ως σημαντική απόκλιση θεωρείται η απόκλιση που υπερβαίνει το εκάστοτε ισχύον όριο ανοχής TOLBE.
3. Οι αριθμητικές τιμές της μοναδιαίας χρέωσης UNCNPBE, του συντελεστή ANPBE και του ορίου ανοχής TOLBE, καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την εφαρμογή των νέων τιμών των ανωτέρω παραμέτρων».
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 113 «Έναρξη εφαρμογής των Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης» του ΚΑΕ, όπως ισχύει:
1. Οι αριθμητικές τιμές των παραμέτρων των Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης, όπως ορίζονται από το άρθρο 96 έως και το άρθρο 102 του παρόντος Κανονισμού καθορίζονται για την πρώτη εφαρμογή τους με απόφαση της ΡΑΕ, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, η οποία υποβάλλεται στην ΡΑΕ έως τις 15 Ιουλίου 2020.
2. Οι Χρεώσεις μη Συμμόρφωσης που ορίζονται στο άρθρο 96, στο άρθρο 97, στο άρθρο 98, στο άρθρο 99 και στο άρθρο 97, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στο άρθρο 114, Σφάλμα! Το αρχείο προέλευσης της αναφοράς δεν βρέθηκε. εφαρμόζονται από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης.
3. Οι Χρεώσεις μη Συμμόρφωσης που ορίζονται στο άρθρο 101 και στο άρθρο 102, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στο άρθρο 114, εφαρμόζονται μετά το πρώτο τρίμηνο λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Οι εν λόγω Χρεώσεις υπολογίζονται προς ενημέρωση και μόνο των Συμμετεχόντων κατά το διάστημα του πρώτου τριμήνου λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης χωρίς να καταλογίζονται.
4. Εντός τεσσάρων (4) μηνών από την έναρξη λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει εισήγηση για τις αριθμητικές τιμές των παραμέτρων των Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης, όπως ορίζονται από το άρθρο 96 έως και το άρθρο 102 του παρόντος Κανονισμού.
ΙI. Επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με τις παραμέτρους της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης (ΧμΣ) περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής
Επειδή, με το υπό σχετ. 6 έγγραφό της, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε εμπροθέσμως στη ΡΑΕ την εισήγησή της σχετικά με τις παραμέτρους της ΧμΣ περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής που προβλέπεται στο άρθρο 99 του ΚΑΕ. Στο πλαίσιο της ως άνω εισήγησης η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. εκπόνησε μελέτη για τον προσδιορισμό των σχετικών παραμέτρων που υπεισέρχονται στον υπολογισμό της ΧμΣ, ήτοι των UNCNPBE, ANPBE και TOLBE. Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής η πρόταση της ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνεται στον Πίνακα που ακολουθεί:
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ
ΤΙΜΗΜΟΝΑΔΑ
ΜΕΤΡΗΣΗΣ
UNCNPBE2€/MWh
ANPBE1
TOLBE3%
Επειδή, η Αρχή έθεσε την ως άνω εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τη ΧμΣ περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής, μαζί με τη συνοδευτική μελέτη προσδιορισμού των αριθμητικών παραμέτρων αυτής, καθώς και το σύνολο των εισηγήσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τις αριθμητικές παραμέτρους των ΧμΣ που προβλέπονται στον ΚΑΕ σε δημόσια διαβούλευση (σχετικό 7). Στη συνέχεια η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., σε συνέχεια σχετικού αιτήματος της ΡΑΕ, απέστειλε στην Αρχή τις απόψεις της επί του συνόλου των σχολίων των συμμετεχόντων στην ως άνω δημόσια διαβούλευση (σχετικό 8).
Επειδή, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τα γενικότερα σχόλια των συμμετεχόντων που αφορούν στις ΧμΣ καθώς και τις σχετικές απόψεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., η ΡΑΕ, με την υπ’ αρ. 1357/2020 απόφασή της προέβη στην 2η τροποποίηση του ΚΑΕ, επαναπροσδιορίζοντας το ανώτατο χρονικό περιθώριο, από την έναρξη λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης, από δύο μήνες σε τέσσερις μήνες, και εντός του οποίου η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. οφείλει να υποβάλει εκ νέου εισήγηση για τους συντελεστές των ΧμΣ, συμπεριλαμβανομένων των συντελεστών της ΧμΣ περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής, λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά στοιχεία λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Επειδή, σε ότι αφορά την υπό αξιολόγηση εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τις αριθμητικές τιμές των παραμέτρων που αφορούν στη ΧμΣ περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής, και για την πρώτη εφαρμογή αυτών, όπως αναφέρεται στη σχετική συνοδευτική μελέτη της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., βασικός στόχος αποτελεί να προκύψουν κοστοστρεφείς χρεώσεις και να παρέχονται τα κατάλληλα κίνητρα στους συμμετέχοντες ώστε να περιορίζονται οι επιπτώσεις σημαντικής απόκλισης στην εκτέλεση Εντολής Κατανομής. Στην εν λόγω μελέτη παρουσιάζεται και η επίδραση που θα έχει το νέο πλαίσιο υπολογισμού χρεοπιστώσεων αποκλίσεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΑΕ, και βάσει του οποίου οι συμμετέχοντες θα πιστώνονται για θετικές αποκλίσεις, ήτοι για έγχυση περισσότερης ενέργειας από τις εντολές κατανομής.
Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. επεξεργάστηκε τα ιστορικά στοιχεία της χρονικής περιόδου 2018- 2019 για την υφιστάμενη αγορά και η μεθοδολογία που ανέπτυξε στο πλαίσιο της μελέτης για τον προσδιορισμό των παραμέτρων της ΧμΣ περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής (σχετικό 6) έχει ως σκοπό το συνολικό κόστος μη συμμόρφωσης στη νέα αγορά να είναι όσο το δυνατόν πλησιέστερο στο αντίστοιχο κόστος της υφιστάμενης αγοράς, όπου υφίσταται αντίστοιχη ΧμΣ, όπως ορίζεται στο άρθρο 61 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ, και η οποία θα καταργηθεί με την έναρξη της Αγοράς Εξισορρόπησης. Η μεθοδολογία περιγράφεται επαρκώς στο Κεφάλαιο 2 της ως άνω μελέτης και λαμβάνει υπόψη τις διαφορές της υφιστάμενης και της νέας αγοράς τόσο ως προς τον τρόπο υπολογισμού των ΧμΣ που σχετίζονται με τις Εντολές Κατανομής όσο και ως προς τις χρεοπιστώσεις των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης λόγω των αποκλίσεων που προκαλούν. Στο Κεφάλαιο 4 της συνοδευτικής μελέτης περιγράφονται και τα αποτελέσματα των υπολογισμών για τη νέα αγορά βάσει της μεθοδολογίας. Επιπρόσθετα, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. εύλογα προτείνει τελικά στο Κεφάλαιο 6 της μελέτης αριθμητικές τιμές για τις παραμέτρους της ΧμΣ μειωμένες κατά το ήμισυ σε σχέση με τις τιμές που προκύπτουν στο Κεφάλαιο 4 για δύο λόγους: α) Στη μελέτη έχει γίνει υποεκτίμηση των αποκλίσεων και των χρεώσεων της νέας αγοράς, το οποίο οδηγεί σε υπερεκτίμηση των μοναδιαίων χρεώσεων, όπως παρουσιάζονται στο Κεφάλαιο 4, διότι οι υπολογισμοί των ΧμΣ βάσει της μεθοδολογίας της νέας αγοράς έχουν γίνει χρησιμοποιώντας ωριαία δεδομένα, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμες πιστοποιημένες μετρήσεις για 15λεπτα χρονικά διαστήματα. β) Στην Αγορά Εξισορρόπησης η μεθοδολογία υπολογισμού της Τιμής Αποκλίσεων παρέχει κίνητρο στους Συμμετέχοντες να μην προκαλούν αποκλίσεις, οι οποίες επιβαρύνουν το Σύστημα.
Επειδή, σε ότι αφορά τα ειδικότερα σχόλια που τέθηκαν κατά τη διαβούλευση για τα Kατανεμόμενα Χαρτοφυλάκια ΑΠΕ δέον, όπως ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι σύμφωνα με τον τύπο υπολογισμού της ΧμΣ, μόνο εάν η απόλυτη τιμή της απόκλισης είναι μεγαλύτερη από το γινόμενο του ορίου ανοχής επί τη Μέγιστη Καθαρή Ισχύς (NCAP) θα επιβάλλεται η αντίστοιχη ΧμΣ. Κατ’ επέκταση το γεγονός ότι κριτήριο για την επιβολή ΧΜΣ είναι το NCAP ευνοεί ένα Κατανεμόμενο Χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ και δεν το επιβαρύνει. Σημειωτέον δε ότι η αποδοχή πρότασης συμμετέχοντα περί μεγάλης μείωσης του ορίου ανοχής (TOLBE) για τα Κατανεμόμενα Χαρτοφυλάκια ΑΠΕ θα οδηγούσε σε επιβάρυνση των χαρτοφυλακίων αυτών.
Επειδή, η Αρχή, αφού εξέτασε ενδελεχώς την υποβληθείσα εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., τα σχόλια των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση, καθώς και τις απόψεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. επί αυτών, διαπίστωσε ότι η εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. είναι αρκούντως επαρκής και προσδιορίζει σαφώς τις αριθμητικές τιμές των παραμέτρων της ΧμΣ στην εκτέλεση Εντολής Κατανομής για Ανοδική ή Καθοδική Ενέργεια Εξισορρόπησης ή Ενέργεια για σκοπούς εκτός Εξισορρόπησης, για την πρώτη εφαρμογή αυτών, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά της Αγοράς Εξισορρόπησης, ώστε να εξασφαλίζεται η προσήκουσα λειτουργία της, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 και των άρθρων 99 και 113 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως ισχύουν:
1. Tον καθορισμό των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί σημαντικής απόκλισης στις Εντολές Κατανομής, όπως ορίζεται στο άρθρο 99 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, για την πρώτη εφαρμογή αυτών, ως ακολούθως:
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ
ΤΙΜΗΜΟΝΑΔΑ
ΜΕΤΡΗΣΗΣ
UNCNPBE2€/MWh
ANPBE1
TOLBE3%
2. Την έναρξη ισχύος της παρούσας από την ημέρα έναρξης λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Η παρούσα απόφαση κοινοποιείται στην εταιρεία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.», αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 24 Σεπτεμβρίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.1360/2020 - ΦΕΚ 4638/Β/21-10-2020
Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί σημαντικής απόκλισης από τις Εντολές Κατανομής, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 99 και 113 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/201