Απόφαση Ρ.Α.Ε.643/2022 - ΦΕΚ 4090/Β/30-7-2022
Έγκριση των Χρεώσεων Χρήσης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 643/2022
ΦΕΚ 4090/Β/30-7-2022
Έγκριση των Χρεώσεων Χρήσης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (Συνεδρίαση την 28η Ιουλίου 2022)
Έχοντας υπόψη:
1.Τον ν. 4001/2011 (Α' 179) και ειδικότερα τις διατάξεις των άρθρων 15, 94, 96, 108Δ και 140.
2.Τον ν. 4821/2021 (Α'134) και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 108.
3.Τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Β' 4658/22.10.2020, εφεξής ΚΔΕΣΜΗΕ) όπως ισχύει και ιδίως την Ενότητα 9 και την υποενότητα 15.2.
4.Το Εγχειριδίο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (Β' 6256/2021).
5.Τις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α' 45/1999).
6.Το υπό στοιχεία Ο90817/17.11.2021 έγγραφο ΡΑΕ με θέμα «Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των νέων μεθοδολογιών ΧΧΣ και ΧΧΔ Υποβολή εισηγήσεων για τις Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης από τους Διαχειριστές».
7.Την απόφαση ΡΑΕ υπ' αριθμ. 587/23.6.2022 με θέμα «Έγκριση του Επιτρεπόμενου Εσόδου για τη Ρυθμιστική Περίοδο 20122025, καθώς και του Απαιτούμενου Εσόδου για το 2022, του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)».
8.Το υπ' αρ. ΔΝΣ/20731/08.07.2022 έγγραφο ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα «Καταβολή πιστούμενου τιμήματος για τη μεταβίβαση των παγίων Υψηλής Τάσης του ηλεκτρικού συστήματος Κρήτης» (ΡΑΕ/ΐ331819/11.7.2022).
9.Την εισήγηση του Διαχειριστή Συστήματος για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος βάσει του Απαιτούμενου Εσόδου του ΑΔΜΗΕ για το έτος 2022 (ΑΔΜΗΕ/ΔΝΣ/20730/8.7.2022, ΡΑΕ/Ι331818/11.7.22).
10.Το υπ' αριθ. Ο95817/20.7.2022 έγγραφο ΡΑΕ με θέμα «Συμπλήρωση και επανυποβολή εισήγησης για τον καθορισμό Χρεώσεων Χρήσης ΕΣΜΗΕ για το έτος 2022».
11.Την επανυποβληθείσα εισήγηση του Διαχειριστή Συστήματος για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος βάσει του Απαιτούμενου Εσόδου του ΑΔΜΗΕ για το έτος 2022 (ΑΔΜΗΕ/ ΔΝΣ/20771/22.7.2022, ΡΑΕ/ I332561/25.7.2022).
12.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφθηκε ως εξής:
Α. ΘΕΣΜΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011, ορίζεται ότι τα τιμολόγια βάσει των οποίων οι κάτοχοι άδειας εισπράττουν τίμημα ή τέλος ή οποιαδήποτε αντιπαροχή για την παροχή των υπηρεσιών τους, με εξαίρεση τα τιμολόγια Προμήθειας σε Επιλέγοντες Πελάτες, δεν ισχύουν αν δεν εγκριθούν προηγουμένως από τη ΡΑΕ. Περαιτέρω, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 140, οι μεθοδολογίες για τον υπολογισμό των τιμολογίων σύνδεσης και χρήσης των εθνικών δικτύων και ιδίως των τιμολογίων πρόσβασης στο ΕΣΜΗΕ και στο ΕΔΔΗΕ και στα Κλειστά Δίκτυα Διανομής, στα οποία (τιμολόγια) περιλαμβάνονται οι χρεώσεις σύνδεσης και χρήσης στα ως άνω δίκτυα, καθορίζεται με απόφαση της ΡΑΕ η οποία εκδίδεται έξι (6) μήνες πριν την έναρξη ισχύος των μεθοδολογιών, μετά από εισήγηση των αρμόδιων διαχειριστών και σύμφωνα με διαφανή κριτήρια. Τέλος, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 140, η ΡΑΕ εγκρίνει ένα μήνα πριν την έναρξη ισχύος τους τα τιμολόγια σύνδεσης και χρήσης των εθνικών δικτύων ηλεκτρισμού, μετά από εισήγηση των αρμόδιων Διαχειριστών.
Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 4001/2011 ορίζεται ότι σε περίπτωση καθυστέρησης στον καθορισμό των τιμολογίων μεταφοράς και διανομής ενέργειας, η ΡΑΕ δύναται να καθορίζει, με απόφαση της, προσωρινά τιμολόγια ή μεθοδολογίες υπολογισμού των τιμολογίων αυτών και να αποφασίζει τα κατάλληλα αντισταθμιστικά μέτρα, εάν τα τελικά τιμολόγια ή μεθοδολογίες αποκλίνουν από τα αντίστοιχα προσωρινά.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1, 5 και 6 του άρθρου 108Δ, με τίτλο «Μεταβίβαση από τη ΔΕΗ ΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ ΑΕ των παγίων περιουσιακώνστοιχείων υψηλής τάσης ηλεκτρικού συστήματος της νήσου Κρήτης που διασυνδέονται με το ΕΣΜΗΕ και ζητήματα προσωπικού» του ν. 4001/2011, το οποίο προστέθηκε με το άρθρο 108 του ν. 4821/2021 (σχετικό 2), ορίζονται τα ακόλουθα:
«1. Από την 1η Αυγούστου, το σύνολο των παγίων περιουσιακών στοιχείων υψηλής τάσης (ΥΤ) του ηλεκτρικού συστήματος της νήσου Κρήτης, ιδιοκτησίας της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ ΑΕ) και διαχείρισης του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ), ως Διαχειριστή Μη Διασυνδεδεμένων Νήσων (ΜΔΝ), όπως αποτυπώνονται στο οικείο Ρυθμιστικό Μητρώο Παγίων Διανομής (ΡΜΠ) ΜΔΝ με ημερομηνία αναφοράς 30.06.2021 (τα «πάγια»), μεταβιβάζονται αυτοδικαίως, από τη ΔΕΗ ΑΕ στην ΑΔΜΗΕ ΑΕ, κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή, εντάσσονται στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) και στο ΡΜΠ του ΕΣΜΗΕ και τελούν υπό τη διαχείριση της ΑΔΜΗΕ ΑΕ, ως κύριο και Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, έναντι τιμήματος, που υπολογίζεται και καταβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος. Για τους σκοπούς της μεταβίβασης, η αναπόσβεστη αξία των παγίων υπολογίζεται με βάση την ημερομηνία της αυτοδίκαιης μεταβίβασης, προσδιορίζεται βάσει των κανόνων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), στο πλαίσιο της έγκρισης του Εσόδου Διανομής και του Εσόδου Μεταφοράς και πιστοποιείται από Ορκωτό Ελεγκτή.
[...]
5.Εντός εύλογου χρόνου από την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης της παρ. 3 και σε κάθε περίπτωση εντός τριών (3) μηνών από την αποτίμηση των μεταβιβαζόμενων παγίων από ανεξάρτητο εξειδικευμένο εκτιμητή εγνωσμένης αξίας και κοινής αποδοχής των ΑΔΜΗΕ ΑΕ και ΔΕΗ ΑΕ, καταβάλλεται από την ΑΔΜΗΕ ΑΕ στην ΔΕΗ ΑΕ επιπλέον τίμημα, ως πιστούμενο υπόλοιπο του τιμήματος για τα ως άνω μεταβιβαζόμενα πάγια, ίσο προς την τυχόν θετική διαφορά μεταξύ της ανωτέρω ρυθμιστικής αξίας και της εμπορικής αξίας των παγίων, η οποία δύναται να προκύψει αποκλειστικά δυνάμει αποτίμησης της εμπορικής αξίας αυτών από τον ανωτέρω εκτιμητή. Ο εκτιμητής, όπως ορίζεται από τους ΔΕΗ ΑΕ και ΑΔΜΗΕ ΑΕ βάσει του παρόντος, διεξάγει την αποτίμηση εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία κατάθεσης των τελικών δεσμευτικών προσφορών των υποψήφιων επενδυτών στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στον δημόσιο διεθνή διαγωνισμό της ΔΕΗ ΑΕ για την πώληση ποσοστού σαράντα εννέα τοις εκατό (49%) του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, με ημερομηνία αποτίμησης την ημερομηνία μεταβίβασης της παρ. 1 ή σε περίπτωση ματαίωσης του διεθνούς διαγωνισμού εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία της εν λόγω ματαίωσης.
6.Τυχόν πιστούμενο υπόλοιπο του τιμήματος, σύμφωνα με την παρ. 5, συμπεριλαμβάνεται σε διακριτή ειδική περιουσιακή βάση του ΕΣΜΗΕ και ανακτάται, από την ημερομηνία εξόφλησής του, μέσω των χρεώσεων χρήσεως του ΕΣΜΗΕ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τις σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ περί υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου και του επιτρεπόμενου εσόδου του κυρίου και Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΜΗΕ, χωρίς να καταβάλλεται απόδοση επί του τιμήματος αυτού βάσει του ενιαίου μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου (WACC). Η διακριτή περιουσιακή βάση της παρούσας δύναται να αποσβένεται εντός χρονικού διαστήματος έως και τεσσάρων (4) ετών, αρχής γενομένης από το έτος της εξόφλησης, συνυπολογιζόμενου του μέσου ετήσιου γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), κατά τρόπον που να εξασφαλίζει την εξομάλυνση του ύψους των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΜΗΕ. Η διαφορά στην αναπόσβεστη ρυθμιστική αξία των παγίων μεταξύ της 30ής.6.2021 και της ημερομηνίας μεταβίβασης, η οποία οφείλεται σε προσθήκες, αποσύρσεις και αποσβέσεις παγίων κατά το διάστημα αυτό και πιστοποιείται από Ορκωτό Ελεγκτή, προσαυξάνει ή απομειώνει το προς ανάκτηση ποσό. Σε περίπτωση που η μείωση του ποσού λόγω αποσβέσεων υπερβαίνει το πιστούμενο υπόλοιπο, η διαφορά επιστρέφεται από τη ΔΕΗ ΑΕ στην ΑΔΜΗΕ ΑΕ. [...]».
Επειδή, στην υποενότητα 9.1 (Απαιτούμενο Έσοδο) του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος ορίζονται τα ακόλουθα:
«1. Για την παροχή των υπηρεσιών του, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ λαμβάνει ως αντάλλαγμα το Απαιτούμενο Έσοδο του ΕΣΜΗΕ. Το Απαιτούμενο Έσοδο καθορίζεται για κάθε ημερολογιακό έτος με απόφαση της ΡΑΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Μεθοδολογία Υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΜΗΕ, η οποία εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 15 και 140 του ν. 4001/2011.
2.Το Απαιτούμενο Έσοδο επιμερίζεται στους Χρήστες που συνδέονται στο ΕΣΜΗΕ ή στα Δίκτυα Διανομής που είναι διασυνδεδεμένα με το ΕΣΜΗΕ και εισπράττεται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις υποενότητες 9.2 και 9.3 του παρόντος Κώδικα.».
Επειδή, στην υποενότητα 9.2 (Διαδικασία υπολογισμού και έγκρισης Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος) του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος ορίζονται τα ακόλουθα:
«1. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει σε ετήσια βάση εισήγηση στη ΡΑΕ, για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για το επόμενο ημερολογιακό έτος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο από τη ΡΑΕ Απαιτούμενο Έσοδο του ΕΣΜΗΕ για το έτος αυτό. Η εισήγηση υποβάλλεται το αργότερο μέχρι τη 10η Νοεμβρίου ή μέχρι τη 10η ημέρα μετά τον καθορισμό του Απαιτούμενου Εσόδου για το επόμενο ημερολογιακό έτος σύμφωνα με την υποενότητα 9.1. Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, η οποία εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 140 του ν. 4001/2011.
2.Οι Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής αποστέλλουν στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, μέχρι τη 10η Οκτωβρίου κάθε έτους, τα δεδομένα που προβλέπονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, τα οποία απαιτούνται για τον προσδιορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται στα Δίκτυα Διανομής τα οποία διαχειρίζονται, περιλαμβανομένου και του Μικρού Συνδεδεμένου Συστήματος της Κρήτης.
3.Η μεθοδολογία προσδιορισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, η μεθοδολογία υπολογισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, καθώς και οι αναγκαίες σχετικές λεπτομερείς ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ. Κατά την κατάρτιση του εν λόγω Εγχειριδίου λαμβάνονται υπόψη οι ακόλουθες αρχές:
Α) Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος προσδιορίζονται θεωρώντας ανάκτηση του ετήσιου Απαιτούμενου Εσόδου εντός χρονικού διαστήματος ενός έτους. Περαιτέρω, οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος δύνανται να προσαρμόζονται κατάλληλα, θεωρώντας ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους στο οποίο αφορούν, στην περίπτωση που εκτιμάται ότι δεν δύνανται να εφαρμοστούν από την αρχή του έτους αυτού. Γ ια την απόφαση προσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος κατά τα ανωτέρω, λαμβάνονται υπόψη ιδίως η εκτιμώμενη υποανάκτηση ή υπερανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου σε απόλυτα ή/και σχετικά μεγέθη, εκτιμήσεις της τάσης μεταβολής του Απαιτούμενου Εσόδου και των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, τυχόν διακύμανση που προκαλείται στις Μοναδιαίες Χρεώσεις σε περίπτωση προσαρμογής τους, καθώς και τους λόγους για τους οποίους δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος από την αρχή του ημερολογιακού έτους.
Β) Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος είναι κοστοστρεφείς, αντανακλούν το κόστος που προκαλεί στο ΕΣΜΗΕ η λειτουργία των εγκαταστάσεων κάθε Χρήστη ή/και κάθε κατηγορίας Χρηστών και, στο πλαίσιο αυτό, δύνανται να λαμβάνουν υπόψη και τυχόν μείωση του κόστους του ΕΣΜΗΕ από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων Χρηστών ή/και κατηγοριών Χρηστών.
Γ) Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος παρέχουν στους Χρήστες κατάλληλα οικονομικά σήματα, ώστε οι Χρήστες να διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους κατά τρόπο που συμβάλλει στη βελτίωση της αποδοτικότητας του ΕΣΜΗΕ.
Δ) Η μεθοδολογία υπολογισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος λαμβάνει υπόψη τις 15λεπτες μετρήσεις των Χρηστών και σε περίπτωση που αυτές δεν είναι διαθέσιμες, τυχόν διαθέσιμα σχετικά δεδομένα.
Ε) Ο προσδιορισμός των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος περιγράφεται κατά τρόπο απλό και κατανοητό για τους Χρήστες και η προκύπτουσα Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάθε Χρήστη είναι επαρκώς προβλέψιμη και ευχερώς επαληθεύσιμη.».
Επειδή, στην υποενότητα 9.3 (Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος) του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος ορίζονται τα ακόλουθα:
«1. Η Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάθε Χρήστη προσδιορίζεται σε μηνιαία βάση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ.
2. Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται στο ΕΣΜΗΕ υπολογίζονται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται σε Δίκτυα Διανομής υπολογίζονται από τους Διαχειριστές Δικτύου Διανομής.
Επειδή, στην υποενότητα 15.2 (Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος) του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος ορίζονται τα ακόλουθα:
«1. Λαμβανομένων υπόψη των διατάξεων των παρ. 2 και 3 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Συστήματος οι οποίες καθορίζονται βάσει των διατάξεων της ενότητας 9 του παρόντος Κώδικα, τίθενται σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2022. Για τον υπολογισμό και την εκκαθάριση των αντίστοιχων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος εφαρμόζονται οι διατάξεις της ενότητας 9 του παρόντος Κώδικα.[...]».
Επειδή, με την απόφαση ΡΑΕ 1001/2021 (σχετικό 4) θεσπίσθηκε Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 96 του ν. 4001/2011 και στην υποενότητα 9.2 παράγραφος 3 του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος.
Β. ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΜΟΝΑΔΙΑΙΩΝ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Επειδή, βάσει της υπ' αριθμ. 587/23.6.2022 Απόφασης ΡΑΕ (σχετικό 7) το εγκεκριμένο Απαιτούμενο Έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2022, το οποίο πρέπει να ανακτηθεί στο σύνολό του από τους Πελάτες Συστήματος και Δικτύου, καθορίσθηκε σε 268.079.610 € .
Επειδή, με το από 8.7.2022 έγγραφό του (σχετικό 8), ο Διαχειριστής του Συστήματος ενημέρωσε τη ΡΑΕ ότι, σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 5 και 6 του άρθρου 108Δ του ν. 4001/2011:
α) Ολοκληρώθηκε η αποτίμηση της εμπορικής αξίας των μεταβιβαζόμενων από τη ΔΕΗ Α.Ε. προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. περιουσιακών στοιχείων υψηλής τάσης ηλεκτρικού συστήματος της νήσου Κρήτης που διασυνδέονται με το ΕΣΜΗΕ (εφεξής «πάγια Κρήτης», από ανεξάρτητο ορκωτό εκτιμητή εγνωσμένης αξίας και κοινής αποδοχής της ΔΕΗ Α.Ε. και της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.
β) Από την αποτίμηση αυτή προέκυψε πιστούμενο υπόλοιπο του τιμήματος για τα πάγια Κρήτης, ύψους 17.838.681€, ως θετική διαφορά μεταξύ της εμπορικής αξίας των παγίων, η οποία καθορίστηκε βάσει των αποτίμησης σε 58.475.410€ και της ρυθμιστικής αξίας τους, η οποία είχε προσδιοριστεί σε 40.636.729€.
γ) Το ως άνω ποσό θα καταβληθεί από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στη ΔΕΗ Α.Ε. την 1.9.2022 και θα συμπεριληφθεί σε διακριτική ειδική περιουσιακή βάση του ΕΣΜΗΕ, ώστε να ανακτηθεί από την ημερομηνία εξόφλησής του από τις Χρεώσεις Χρήσης του Συστήματος, σύμφωνα με τα ειδικότερα αναφερόμενα στην παράγραφο 6 του άρθρου 108Δ του ν. 4001/2011.
Επειδή, με το από 8.7.2022 έγγραφό του (σχετικό 9), ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε εισήγηση στη ΡΑΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ενότητα 9 του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για την ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου έτους 2022. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής του Συστήματος εισηγήθηκε να συμπεριληφθεί στο Απαιτούμενο Έσοδο έτους 2022 ποσό ίσο με το Ά του ως άνω πιστούμενου υπολοίπου του τιμήματος της παρ. 5 του άρθρου 108Δ του ν. 4001/2011, διαμορφώνοντας το συνολικό προς ανάκτηση Απαιτούμενου Έσοδο για το έτος 2022 σε 272.539.280 €.
Επειδή, ο Διαχειριστής του Συστήματος συμπεριέλαβε στην ανωτέρω εισήγηση μόνο υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος θεωρώντας ανάκτηση του εκτιμώμενου υπολοίπου Γ' τετραμήνου του Απαιτούμενου Εσόδου 2022, μέχρι το τέλος του έτους. Δηλαδή, ο Διαχειριστής του Συστήματος δεν υπέβαλε υπολογισμό μοναδιαίων χρεώσεων θεωρώντας κατ' αρχήν ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 σε 12μηνη βάση, όπως προβλέπεται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος. Επιπλέον, στην υποβληθείσα μελέτη δεν συμπεριλήφθηκαν δεδομένα που θα επέτρεπαν εκτίμηση, από τη ΡΑΕ, των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος θεωρώντας 12μηνο χρονικό διάστημα ανάκτησης, καθιστώντας με τον τρόπο αυτό μη δυνατή την αξιολόγηση, από τη ΡΑΕ, της σκοπιμότητας προσαρμογής των μοναδιαίων χρεώσεων για συντομότερη ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου, βάσει των προβλεπόμενων κριτηρίων. Ως εκ τούτου, με την εισήγηση αυτή του Διαχειριστή του Συστήματος, η ΡΑΕ αποστερείται της δυνατότητας που της παρέχει το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο προκειμένου να ασκήσει τις αρμοδιότητές της.
Επειδή, λόγω των ανωτέρω παρατηρήσεων, η ΡΑΕ, με το από 20.7.2022 έγγραφό της (σχετικό 10), ζήτησε από τον Διαχειριστή του Συστήματος να συμπληρώσει την εισήγησή του, ως προς τα ακόλουθα σημεία, και να την επανυποβάλει στη ΡΑΕ:
α) Υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης για ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 σε χρονικό διάστημα 12 μηνών, όπως προβλέπεται βάσει των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος.
β) Παροχή διευκρινίσεων και παράθεση υποστηρικτικού υλικού σχετικά με την εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος για το ύψος και τον χειρισμό του πιστούμενου υπολοίπου για τα πάγια Κρήτης.
γ) Διόρθωση σφαλμάτων, αναφορά παραδοχών για τον καθορισμό των μεγεθών ζήτησης για τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος και υποβολή του σχετικού υπολογιστικού μοντέλου.
Επειδή, με το από 22.7.2022 έγγραφό του (σχετικό 11), ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε εκ νέου την εισήγησή του για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για την ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022.
Γ. ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, βάσει της υπ' αριθμ. 587/23.6.2022 απόφασης ΡΑΕ (σχετικό 7) το εγκεκριμένο Απαιτούμενο Έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2022, το οποίο πρέπει να ανακτηθεί στο σύνολό του από τους Πελάτες Συστήματος και Δικτύου, καθορίσθηκε σε 268.079.610 € .
Επειδή, για τον καθορισμό Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, ο Διαχειριστής του Συστήματος εισηγήθηκε (σχετικό 11) τα ακόλουθα: α) Σε εφαρμογή της διάταξης της παρ. 6 του άρθρου 108Δ του ν. 4001/2011, τη συμπερίληψη στο Απαιτούμενο Έσοδο 2022 ποσού 4.459.670 €, το οποίο αναλογεί στο 1/4 του πιστούμενου υπολοίπου για τα πάγια Κρήτης, διαμορφώνοντας το συνολικό Απαιτούμενο Έσοδο 2022 στο ποσό των 272.539.280€ και το εκτιμώμενο υπόλοιπο του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 προς ανάκτηση το Γ' 4μηνο 2022 σε 124.181.201€.
β) Υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (εφεξής «ΜΧΧΣ») προς εφαρμογή από 1.9.2022, με τρόπο ώστε το συνολικό Απαιτούμενο Έσοδο 2022 (272.539.280€) να ανακτάται έως 31.12.2022, κατόπιν εκτίμησης εσόδων ύψους 148.358.079€ το 8μηνο ΙανουάριοςΑύγουστος 2022 βάσει των ΜΧΧΣ που ισχύουν την περίοδο αυτή (εκτιμώμενο υπόλοιπο Γ' τετραμήνου 124.181.201€), σε εφαρμογή της σχετικής δυνατότητας που προβλέπεται σύμφωνα με την παράγραφο 3 της υποενότητας 9.2 του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος.
γ) Ενεργοποίηση των εναλλακτικών που προβλέπονται μεταβατικά για την πρώτη εφαρμογή του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, αναφορικά με τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (ενότητα 5), λόγω μη διαθεσιμότητας των αναγκαίων ιστορικών δεδομένων κατανάλωσης, ήτοι:
Τη χρήση ενιαίας καμπύλης διακύμανσης φορτίου για το σύνολο των Μη Τηλεμετρούμενων Καταναλωτών ΧΤ.
Τη χρήση ωριαίων μετρήσεων για τους Τηλεμετρούμενους Καταναλωτές ΧΤ στην περίπτωση που δεν είναι εφικτή η χρήση μετρήσεων κατανάλωσης ανά 15λεπτο.
δ) Τις ακόλουθες διαφοροποιήσεις στην εφαρμογή του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, ως προς τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης, επίσης λόγω μη διαθεσιμότητας των αναγκαίων ιστορικών δεδομένων κατανάλωσης για την πιστή εφαρμογή των διατάξεων του Εγχειριδίου:
Χρήση ωριαίων δεδομένων κατανάλωσης αντί δεδομένων 15λέπτου για την εκτίμηση της Ισχύος Χρέωσης Καταναλωτών ΥΤ για το 2022
Θεώρηση ενιαίας καμπύλης διακύμανσης φορτίου για το σύνολο των Καταναλωτών ΧΤ (Τηλεμετρούμενοι και Μη).
Χρήση του συντελεστή ετεροχρονισμού Καταναλωτών ΜΤ για τον υπολογισμό της ετεροχρονισμένης Ισχύος Χρέωσης Καταναλωτών ΧΤ.
ε) Τις ακόλουθες υπολογιστικές προσεγγίσεις και παραδοχές, λόγω μη διαθεσιμότητας των αναγκαίων ιστορικών δεδομένων κατανάλωσης:
Λόγω έλλειψης πιστοποιημένων ιστορικών δεδομένων για την καμπύλη διακύμανσης του φορτίου της Κρήτης, γίνεται προσαρμογή της ενιαίας καμπύλης διακύμανσης φορτίου Διασυνδεδεμένου ΕΔΔΗΕ (χωρίς την Κρήτη), βάσει του λόγου της συνολικής κατανάλωσης πελατών ΧΤ της Κρήτης προς την κατανάλωση των πελατών ΧΤ του υπόλοιπου Διασυνδεδεμένου ΕΔΔΗΕ.
Λόγω έλλειψης πιστοποιημένων ιστορικών δεδομένων για την καμπύλη διακύμανσης του φορτίου αγροτικών πελατών ΧΤ, γίνεται προσαρμογή της ενιαίας καμπύλης διακύμανσης φορτίου του Διασυνδεδεμένου ΕΔΔΗΕ, βάσει της αναλογίας της ετήσιας κατανάλωσης αγροτικών πελατών ΧΤ στο σύνολο της κατανάλωσης πελατών ΧΤ Διασυνδεδεμένου ΕΔΔΗΕ.
Επειδή, ως προς την εισήγηση του Διαχειριστή Συστήματος που αναφέρεται στο σημείο (α) ανωτέρω, σημειώνονται τα ακόλουθα:
α) Η εισήγηση αυτή του Διαχειριστή του Συστήματος, ειδικότερα ως προς τον καθορισμό του χρονικού διαστήματος απόσβεσης της διακριτής ειδικής περιουσιακής βάσης της παραγράφου 6 του άρθρου 108Δ του ν. 4001/2011 σε 4 έτη, δηλαδή το μέγιστο προβλεπόμενο βάσει της προαναφερθείσας διάταξης, κρίνεται εύλογη επί της αρχής.
β) Δεδομένου ωστόσο ότι το συνολικό ποσό του πιστούμενου υπολοίπου θα καταβληθεί από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στη ΔΕΗ Α.Ε. την 1.9.2022, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής του Συστήματος (σχετικό 8), βάσει της προαναφερθείσας διάταξης προκύπτει ότι στο Απαιτούμενο Έσοδο του 2022 μπορεί να προστεθεί ποσό ίσο με το 1/12 του συνολικού παραπάνω ποσού, ήτοι 1.486.557 €, αντί του ποσού 4.459.670 € που εισηγείται ο Διαχειριστής. Με την προσθήκη του ποσού αυτού, το Απαιτούμενο Έσοδο 2022 διαμορφώνεται σε 269.566.167 €. Αντίστοιχα, το εκτιμώμενο υπόλοιπο Απαιτούμενου Εσόδου 2022 προς ανάκτηση το Γ' τετράμηνο του έτους διαμορφώνεται σε 121.208.088 €.
Επειδή, οι λεπτομέρειες εφαρμογής, οι διαφοροποιήσεις και οι παραδοχές που προτείνει ο Διαχειριστής του Συστήματος για την πρώτη εφαρμογή του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα σημεία (γ) έως (ε) ανωτέρω, κρίνονται αναγκαίες και εύλογες, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι αυτές υπαγορεύονται από την τρέχουσα έλλειψη αναλυτικών ιστορικών δεδομένων, τα οποία εκτιμάται ότι θα είναι διαθέσιμα στο μέλλον, επιτρέποντας πιο ακριβείς προσεγγίσεις στην υπολογισμό των μοναδιαίων χρεώσεων χρήσης συστήματος σύμφωνα με τη μεθοδολογία που προδιαγράφεται λεπτομερώς στο Εγχειρίδιο.
Επειδή, σε σχέση με το ζήτημα της προσαρμογής των ΜΧΧΣ 2022 προκειμένου να αντιμετωπισθεί η εκτιμώμενη υποανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 (σημείο (β) ανωτέρω της εισήγησης του Διαχειριστή Συστήματος), σημειώνονται τα ακόλουθα:
α) Η εν λόγω εισήγηση του Διαχειριστή Συστήματος βασίζεται στη διάταξη της παρ. 3 της υποενότητας 9.2 του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος. Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, προβλέπεται ότι οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος δύνανται να προσαρμόζονται κατάλληλα, θεωρώντας ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους στο οποίο αφορούν, στην περίπτωση που εκτιμάται ότι δεν δύνανται να εφαρμοστούν από την αρχή του έτους αυτού. Περαιτέρω, προβλέπεται ότι για την απόφαση προσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος κατά τα ανωτέρω, λαμβάνονται υπόψη ιδίως η εκτιμώμενη υποανάκτηση ή υπερανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου σε απόλυτα ή/και σχετικά μεγέθη, εκτιμήσεις της τάσης μεταβολής του Απαιτούμενου Εσόδου και των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, τυχόν διακύμανση που προκαλείται στις Μοναδιαίες Χρεώσεις σε περίπτωση προσαρμογής τους, καθώς και τους λόγους για τους οποίους δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος από την αρχή του ημερολογιακού έτους.
β) Πέρα από την ανωτέρω διάταξη, σε περίπτωση καθυστέρησης στον καθορισμό των τιμολογίων μεταφοράς και διανομής ενέργειας, το θεσμικό πλαίσιο παρέχει επιπλέον τη δυνατότητα στη ΡΑΕ να καθορίζει προσωρινά τιμολόγια, καθώς και να αποφασίζει τα κατάλληλα αντισταθμιστικά μέτρα, εάν τα τελικά τιμολόγια αποκλίνουν από τα αντίστοιχα προσωρινά (παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 4001/2011).
γ) Για την αξιολόγηση της σκοπιμότητας προσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή Συστήματος, κρίνεται ότι εκτός από το μέγεθος της υποανάκτησης του εσόδου σε περίπτωση μη προσαρμογής των χρεώσεων, η οποία εκτιμάται από τον Διαχειριστή Συστήματος σε 32,3 εκ. € (βάσει Απαιτούμενου Εσόδου 272.539.280€), πρέπει να αξιολογηθεί επίσης η τάση μεταβολή του Απαιτούμενου Εσόδου και των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος τα προσεχή έτη καθώς και τυχόν διακύμανση που προκαλείται στις Μοναδιαίες Χρεώσεις σε περίπτωση προσαρμογής τους. Γ ια το σκοπό αυτό, η ΡΑΕ προβαίνει σε εκτίμηση των ακόλουθων μεγεθών για τα έτη 2023 έως και 2025:
Του Απαιτούμενου Εσόδου, βάσει του αντίστοιχου Επιτρεπόμενου Εσόδου (Απόφαση ΡΑΕ 587/2022, σχετικό 7), με την παραδοχή συσχέτισης ανάλογης με την αντίστοιχη του έτους 2022 και συμπεριλαμβάνοντας επιπλέον για κάθε έτος το 1/4 του πιστούμενου υπολοίπου για τα πάγια της Κρήτης (σε ονομαστικές τιμές, βάσει των ίδιων εκτιμήσεων πληθωρισμού που χρησιμοποιήθηκαν στην προαναφερθείσα απόφαση Επιτρεπόμενου Εσόδου της ΡΑΕ)
Των αντίστοιχων Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, με παραδοχή μη μεταβολής των σχετικών μεγεθών ζήτησης ισχύος και κατανάλωσης πελατών, συγκριτικά με αυτά που χρησιμοποιήθηκαν από τον Διαχειριστή Συστήματος για τον υπολογισμό των ΜΧΧΣ 2022 της εισήγησης του.
δ) Από τα αποτελέσματα της άσκησης αυτής διαφαίνεται ότι σε περίπτωση προσαρμογής των ΜΧΧΣ που υπολογίζονται βάσει Απαιτούμενου Εσόδου 2022, για πλήρη ανάκτηση του εν λόγω εσόδου εντός του Γ' τετραμήνου 2022, είναι ιδιαίτερα πιθανή σημαντική μη μονότονη μεταβολή των ΜΧΧΣ σε διάστημα λίγων μηνών, δεδομένου ότι οι ΜΧΧΣ που υπολογίζονται βάσει Απαιτούμενου Εσόδου 2023 εκτιμώνται σε σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο (Παράρτημα Α, Πίνακας Α1). Επιπλέον, πρέπει να αξιολογηθεί το ενδεχόμενο καθυστέρησης στον καθορισμό ΜΧΧΣ για το έτος 2023, με συνέπεια να συνεχίσει η εφαρμογή προσαρμοσμένων (αυξημένων) ΜΧΧΣ 2022, η οποία θα οδηγήσει σε υπερανάκτηση του εκτιμώμενου Απαιτούμενου Εσόδου 2023, σε πιθανή επακόλουθη ανάγκη προσαρμογής (μείωσης) των ΜΧΧΣ βάσει Απαιτούμενου Εσόδου 2023 και συνεπώς σε περαιτέρω διεύρυνση της διακύμανσης στις ΜΧΧΣ μέσα σε διάστημα λίγων μηνών.
ε) Προκειμένου να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά τόσο η διαφαινόμενη υποανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 όσο και οι ανωτέρω μη επιθυμητές επιπτώσεις στις χρεώσεις χρήσης του Συστήματος, σε περίπτωση προσαρμογής των ΜΧΧΣ 2022 σύμφωνα με την παρ. 3 της υποενότητας 9.2 του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος, διερευνήθηκε εναλλακτικά από τη ΡΑΕ ο καθορισμός μεσοσταθμικών ΜΧΧΣ, προς εφαρμογή από 1.9.2022, λαμβάνοντας υπόψη την ανάκτηση του εκτιμώμενου υπολοίπου Γ' τετραμήνου του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 (121.208.088 €) και του εκτιμώμενου Απαιτούμενου Εσόδου 2023 (290.826.460 €), σε χρονικό διάστημα 16 μηνών, ήτοι έως 31.12.2023 (Παράρτημα Α,
Πίνακας Α1, στήλη ΣΤ). Από τη διερεύνηση αυτή προέκυψε ότι με τις εν λόγω μεσοσταθμικές ΜΧΧΣ, επιτυγχάνονται τα ακόλουθα (Παράρτημα Α, Πίνακας Α2):
Αποκαθίσταται μονότονη μεταβολή στις μοναδιαίες χρεώσεις την περίοδο 20212025, συμβατή με την αντίστοιχη μεταβολή στο Απαιτούμενο Έσοδο και
Το εκτιμώμενο υπόλοιπο Γ' τετραμήνου του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 ανακτάται τους πρώτους 5 μήνες εφαρμογής των ΜΧΧΣ.
Επειδή, σημειώνεται καθυστέρηση στον καθορισμό μοναδιαίων χρεώσεων χρήσης συστήματος που προκύπτουν βάσει του Απαιτούμενου Εσόδου για το έτος 2022. Ως εκ τούτου, κρίνεται ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις τόσο για πιθανή προσαρμογή των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις της υποενότητας 9.2, παράγραφος 3, υποπαράγραφος (Α) του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος, όσο και για τον καθορισμό προσωρινών τιμολογίων μεταφορά, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 15, παράγραφος 4 του ν. 4001/2011.
Επειδή, η ΡΑΕ κρίνει επί της αρχής σκόπιμη την προσαρμογή των ΜΧΧΣ προκειμένου να αντιμετωπίζεται κατά το δυνατό η εκτιμώμενη υποανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022. Προς αυτή την κατεύθυνση και σταθμίζοντας τα οφέλη και τις αρνητικές επιπτώσεις που προκύπτουν σε περίπτωση προσαρμογής των ΜΧΧΣ 2022 προς εφαρμογή από 1.9.2022 για πλήρη ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 εντός του έτους, κρίνει σκόπιμη, εναλλακτικά, τη χρήση της δυνατότητας καθορισμού προσωρινών τιμολογίων, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν.4001/2011. Η δυνατότητα αυτή παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία, συγκριτικά με τις προαναφερθείσες διατάξεις του Κώδικα, τόσο ως προς τον καθορισμό της χρονικής περιόδου αναφοράς για τον προσδιορισμό των τιμολογίων, όσο και ως προς τη δυνατότητα αναπροσαρμογής αυτών σε μελλοντικό χρόνο, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο. Κατ' αυτόν τον τρόπο, ο Ρυθμιστής είναι σε θέση να ασκήσει ουσιαστικά τις αρμοδιότητές του, με κριτήριο τη βέλτιστη, συνολικά, επίτευξη των σκοπών που εξυπηρετεί ο καθορισμός των τιμολογίων χρήσης του Συστήματος.
Επειδή, σε συνέχεια των ανωτέρω, η ΡΑΕ κρίνει σκόπιμο τον καθορισμό προσωρινών τιμολογίων χρήσης του Συστήματος, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 4001/2011, λαμβάνοντας υπόψη την ανάκτηση του εκτιμώμενου υπολοίπου Γ' τετραμήνου του Απαιτούμενου Εσόδου 2022 (121.208.088 €) και του εκτιμώμενου Απαιτούμενου Εσόδου 2023 (290.826.460 €), σε χρονικό διάστημα 16 μηνών, ήτοι έως 31.12.2023, θεωρώντας έναρξη εφαρμογής των τιμολογίων την 1.9.2022, υπό την προϋπόθεση τήρησης των απαιτήσεων δημοσιοποίησης που προβλέπει ο νόμος για τη σχετική απόφαση.
Επειδή, ελλείψει εκτιμήσεων ζήτησης ή δεδομένων για την εκτίμηση της ζήτησης πελατών για το έτος 2023, για τον υπολογισμό των προσωρινών τιμολογίων θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για το έτος αυτό οι εκτιμήσεις των Διαχειριστών στις οποίες βασίστηκε ο Διαχειριστής του Συστήματος για τον υπολογισμό των ΜΧΧΣ για το έτος 2022.
Επειδή, κατά τα λοιπά, ο υπολογισμός των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος στον οποίο βασίστηκε η εισήγηση του Διαχειριστή Συστήματος κρίνεται σύμφωνος με το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος. Ως εκ τούτου, ο υπολογισμός αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τον υπολογισμό των προσωρινών τιμολογίων.
Επειδή, για τη διαφάνεια του υπολογισμού των Μοναδαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος σύμφωνα με τα ανωτέρω, τα σχετικά δεδομένα και τα αποτελέσματα των υπολογισμών περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Β της παρούσας, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά την παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 4001/2011 και λαμβάνοντας υπόψη τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011, τις διατάξεις των ενοτήτων 9 και 15.2 του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, καθώς και τις διατάξεις του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, για τα ακόλουθα: 1. Την έγκριση προσωρινών τιμολογίων του άρθρου 15 του ν. 4001/2011 για τη χρέωση της χρήσης του ΕΣΜΗΕ (Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος) σε Καταναλωτές Υψηλής Τάσης και σε Καταναλωτές Μέσης και Χαμηλής Τάσης των Διασυνδεδεμένων με το ΕΣΜΗΕ Δικτύων Διανομής, σύμφωνα με τον Πίνακα 1, τα οποία υπολογίστηκαν με βάση την ανάκτηση υπέρ του Διαχειριστή Συστήματος συνολικού ποσού 412.034.548 €, αναλυόμενο σε εκτιμώμενο υπόλοιπο Απαιτούμενου Εσόδου ΑΔΜΗΕ 2022 Γ' τετραμήνου (121.208.088 €) και σε εκτιμώμενο Απαιτούμενο Έσοδο ΑΔΜΗΕ 2023 (290.826.460 €), εντός χρονικού διαστήματος 16 μηνών από την έναρξη εφαρμογής των τιμολογίων.
Πίνακας 1
Κατηγορία Καταναλωτών |
Χρέωση Ισχύος (€/MW Ισχύος Χρέωσης ανά μήνα) |
Χρέωση Ενέργειας (λεπτά €/kWh) |
ΥψηλήςΤάσης |
3.122 |
- |
ΜέσηςΤάσης |
3.240 |
- |
ΧαμηλήςΤάσης |
0,844 |
- |
2.Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος του Πίνακα 1 εφαρμόζονται στους Καταναλωτές Υψηλής, Μέσης και Χαμηλής Τάσης της προηγούμενης παραγράφου σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και τις διατάξεις του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.
3.Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος που καθορίζονται με την παρούσα απόφαση ισχύουν από την πρώτη ημέρα του μεθεπόμενου μήνα από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
4.Η παρούσα απόφαση να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να αναρτηθεί στον διαδικτυακό ιστότοπο της Αρχής και να διαβιβασθεί στον Διαχειριστή του Συστήματος και στους Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Σύμφωνα με το άρθρο 33 του ν. 4001/2011, η παρούσα απόφαση δύναται να προσβληθεί με αίτηση ακύρωσης ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας σε πρώτο και τελευταίο βαθμό.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.643/2022 - ΦΕΚ 4090/Β/30-7-2022
Έγκριση των Χρεώσεων Χρήσης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ).