Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 610/2021 - ΦΕΚ 3857/Β/18-8-2021
Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (B’ 4124/2020), σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 610/2021
ΦΕΚ 3857/Β/18-8-2021
Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (B’ 4124/2020), σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συν. 29.7.2021)
Λαμβάνοντας υπόψη
1. Το κεφάλαιο Γ΄ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 185) και ιδίως τις εξουσιοδοτικές διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 10 και του άρθρου 18 του νόμου αυτού.
2. Τα άρθρα 73 έως και 99 του ν. 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 5).
3. Τον ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 117Α - 117Ε αυτού.
4. Τον υπ’ αρ. 1116/2018 Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (απόφαση ΡΑΕ, ΦΕΚ Β’ 5914), μετά την τροποποίησή του με την υπ’ αρ. 820/2020 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 1941/2020) και την υπ’ αρ. 1228/2020 απόφαση ΡΑΕ (B’ 4124).
5. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής της 24ης Ιουλίου 2015 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης (ΕΕL 197 της 25.07.2015, σελ. 24 επ.) (εφεξής «Κανονισμός (ΕΕ) 2015/1222»).
6. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (αναδιατύπωση) (ΕΕL 158 της 14.06.2019 σελ. 54 επ.).
7. Την υπ΄ αρ. 440/2019 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση της πρότασης των Ορισθέντων Διαχειριστών Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΟΔΑΗΕ/ΝΕΜΟ) και των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ) της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας - Ιταλίας (CCR GRIT) για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση συμπληρωματικών ενδοημερήσιων περιφερειακών δημοπρασιών, σύμφωνα με το άρθρο 63 του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής, της 24ης Ιουλίου 2015, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης» (Β’ 1651).
8. Την υπ΄ αρ. 1124/2019 απόφαση ΡΑΕ «Περί ορισμού της ανώνυμης εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» και με διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ ΑΕ» ως «Ορισθέντα Διαχειριστή Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» (Nominated Electricity Market Operator/NEMO), σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 4425/2016 (Α΄ 185), όπως ισχύει».
9. Την υπ΄ αρ. 36/2020 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4425/2016 και την παρ. 1 του άρθρου 117Γ του ν. 4001/2011 όπως ισχύει, της λειτουργίας της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ Α.Ε.» ως Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τη διαχείριση και λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς» (Β΄ 742).
10. Την υπ’ αρ. 1298/2020 απόφαση ΡΑΕ «Σχετικά με την ημέρα έναρξης της μη συζευγμένης λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 6 και 9 του
ν. 4425/2016 (Α’ 185), όπως ισχύει, και τις διατάξεις του Κεφαλαίου 7 του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, όπως ισχύει» (Β΄ 4415).
11. Την υπ’ αρ. 1574/2020 απόφαση ΡΑΕ «Σχετικά με την ημέρα έναρξης της συζευγμένης λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας στο σύνορο Ελλάδας - Ιταλίας, σύμφωνα με τις διατάξεις της υποενότητας 7.1.1 του Κεφαλαίου 7 του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, όπως ισχύει.» (Β’ 5505).
12. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-305588/30.06.2021 έγγραφο της ΕΧΕ Α.Ε. προς τη ΡΑΕ με κοινοποίηση στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, την ΑΔΜΗΕ Α.Ε, την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. και τη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. με θέμα: «Υποβολή εισήγησης τροποποίησης διατάξεων του Κανονισμού Λειτουργίας Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς του ΕΧΕ».
13. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ως άνω εισηγήσεως της ΕΧΕ Α.Ε., η οποία έλαβε χώρα από 11.07.2021 έως και 20.07.2021 και επί της οποίας υπεβλήθη η υπ’ αριθ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-307135/26.07.2021 επιστολή του ΕΣΑΗ, όπως έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής.
14. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί του σχεδίου εφαρμογής με χρονοδιάγραμμα για την έγκριση μέτρων με σκοπό την εξάλειψη τυχόν ρυθμιστικών στρεβλώσεων ή αδυναμιών αγοράς στο πλαίσιο διαδικασιών κρατικών ενισχύσεων σύμφωνα με το άρθρο 20 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943, η οποία έλαβε χώρα από 16.07.2021 έως και 22.07.2021.
15.Το υπ’ αριθ. πρωτ. ΡΑΕ Ο-88987/26.07.2021 ηλεκτρονικό έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΕΧΕ Α.Ε. αναφορικά με την αποδελτίωση των σχολίων της Δημόσιας Διαβούλευσης της Αρχής για την τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς (σχετ. 13) και την υποβολή απόψεων επί αυτών.
16. Το υπ’ αριθ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-307264/28.07.2021 ηλεκτρονικό έγγραφο της ΕΧΕ Α.Ε. με τις απόψεις του Χρηματιστηρίου Ενέργειας αναφορικά με τα σχόλια των συμμετεχόντων στην υπό σχετ. 13 Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ.
17. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
18. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφθηκε ως εξής:
Ι. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ - ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Επειδή, στην παράγραφο 8 του άρθρου 10 «Οργανωτικές Ρυθμίσεις Χρηματιστηρίου Ενέργειας» του ν. 4425/2016, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής:
«8. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας διαθέτει Κανονισμό, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Με τον ίδιο τρόπο εγκρίνεται και κάθε τροποποίηση του Κανονισμού. Ο Κανονισμός περιλαμβάνει τους όρους λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας καθώς και τους όρους λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς. Το ελάχιστο περιεχόμενό του προσδιορίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 18. Ο Κανονισμός περιλαμβάνει διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά την πρόσβαση των Συμμετεχόντων στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορά ο Κανονισμός οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτόν. Με τον Κανονισμό καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων του. Οι αποφάσεις της παραγράφου αυτής δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της εγκριτικής απόφασης της ΡΑΕ ο Κανονισμός και οι τροποποιήσεις του ισχύουν έναντι των προσώπων που αναφέρονται στην παρούσα παράγραφο.».
Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των Κανονισμών και Κωδίκων των Αγορών» του
ν. 4425/2016, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής:
« [...] 2. Στον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας [...] καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, Ενδοημερήσιας Αγοράς [...].
Οι Κανονισμοί περιλαμβάνουν διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά στην πρόσβαση των Συμμετεχόντων στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορούν οι Κανονισμοί οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτούς. Με τους Κανονισμούς καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων τους. Ιδίως καθορίζονται τα ακόλουθα:
α) Οι Συμμετέχοντες, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εγγραφής και συμμετοχής τους, καθώς και ο τύπος και ο χρόνος υποβολής των εντολών συναλλαγών.
β) Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Συμμετεχόντων, καθώς και η συνεργασία τους με το Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και με σκοπό την ομαλή λειτουργία της.
γ) Διατάξεις που αφορούν τις υποχρεώσεις και τη λειτουργία των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης, όπου συντρέχει περίπτωση.
δ) Τυχόν εξειδίκευση και συμπλήρωση των αρμοδιοτήτων των Διαχειριστών, όπως καθορίζονται στα άρθρα 9, 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου και στις λοιπές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
ε) Το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ με λοιπούς φορείς, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις ανταλλαγής δεδομένων και τις διεπαφές των σχετικών αγορών.
στ) Ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι συνεργασίας μεταξύ του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας για την ομαλή λειτουργία των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας σε συνάρτηση με την αδιάκοπη, αξιόπιστη και οικονομικά αποδοτική λειτουργία του ΕΣΜΗΕ.
ζ) Οι κανόνες και οι διαδικασίες διεξαγωγής των συναλλαγών και οι όροι σύνδεσης αυτών με την εκκαθάριση όπως διενεργείται από το Χρηματιστήριο ή τον Φορέα Εκκαθάρισης ή τον κεντρικό αντισυμβαλλόμενο ή τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ.
η) Η τήρηση των αναγκαίων λογαριασμών για τη λειτουργία των κατά περίπτωση Αγορών και τη διευθέτηση των συναλλαγών και ο φορέας διαχείρισής τους.
θ) Ο τρόπος, η έκταση, οι όροι και οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τους οποίους, κατά την κατανομή του φορτίου στις διαθέσιμες εγκαταστάσεις παραγωγής, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ δίνει προτεραιότητα:
αα) Στις εγκαταστάσεις παραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς και στις εγκαταστάσεις Σ.Η.Θ.Υ.Α., σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 3468/2006.
ββ) Σε εγκαταστάσεις παραγωγής που χρησιμοποιούν πρωτογενή ενέργεια από εγχώρια ενεργειακά καύσιμα μέχρι ποσοστού 15% της συνολικής ποσότητας πρωτογενούς ενέργειας, η οποία είναι αναγκαία για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται στην ελληνική επικράτεια κατά τη διάρκεια ενός (1) ημερολογιακού έτους.
ι) Οι διαδικασίες έγκρισης από τη ΡΑΕ και ανάκτησης από το Χρηματιστήριο Ενέργειας και το Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ των τελών ή άλλων χρεώσεων για το κόστος λειτουργίας των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας.
ια) Η επιβολή μέτρων και οι συνέπειες που επιφέρει η παραβίαση του Κανονισμού του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, ως και του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης.
ιβ) Οι κανόνες για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης, απρόσκοπτης και ασφαλούς λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων που διαθέτει το Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ.
ιγ) Ο τρόπος και η διαδικασία δημοσιοποίησης των απαραίτητων πληροφοριών για τη λειτουργία των κατά περίπτωση Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας και τη συμμετοχή σε αυτές.
ιδ) Ο τρόπος και η διαδικασία προστασίας των εμπορικά ευαίσθητων δεδομένων των Συμμετεχόντων.
ιε) Η διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ των Συμμετεχόντων και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας ή του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ κατά περίπτωση.
ιστ) Κάθε άλλη ρύθμιση απαραίτητη για την εύρυθμη, διαφανή και αποδοτική λειτουργία κάθε Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. [...]
9. Στον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας καθορίζονται και εξειδικεύονται επιπλέον ως προς την Αγορά Επόμενης Ημέρας ιδίως τα ακόλουθα:
α) Η διαδικασία για την καταχώρηση των ποσοτήτων ενέργειας που έχουν αποτελέσει αντικείμενο συναλλαγής σε Ενεργειακά Χρηματοπιστωτικά Μέσα στην Ενεργειακή Χρηματοπιστωτική Αγορά του Χρηματιστηρίου Ενέργειας ή και σε άλλα ενεργειακά προϊόντα χονδρικής που διενεργήθηκαν εκτός της ως άνω Αγοράς.
β) Οι διαδικασίες που ακολουθούνται από τον ΟΔΑΗΕ και τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την επίτευξη της σύζευξης της ενιαίας αγοράς επόμενης ημέρας, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222.
γ) Οι διαδικασίες ελέγχου της τήρησης του ανώτατου ποσοστού συμμετοχής κάθε συμμετέχοντα σε συναλλαγές, σύμφωνα με την παρ. 6.
10. Στον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας καθορίζονται και εξειδικεύονται επιπλέον ως προς την Ενδοημερήσια Αγορά ιδίως τα ακόλουθα:
α) Οι διαδικασίες που ακολουθούνται από τον ΟΔΑΗΕ και τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την επίτευξη της σύζευξης της ενιαίας ενδοημερήσιας αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222, καθώς και των συμπληρωματικών ενδοημερήσιων περιφερειακών ή/και εθνικών δημοπρασιών.
β) Οι ρυθμίσεις σχετικά με τη λειτουργία της Ενδοημερήσιας Αγοράς κατά την περίοδο πριν την επίτευξη της σύζευξης της ενιαίας ενδοημερήσιας αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222. [...]».
Επειδή, με την υπ’ αρ. 1116/2018 απόφαση, η ΡΑΕ ενέκρινε τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (εφεξής ο «Κανονισμός»), μετά των παραρτημάτων αυτού, σύμφωνα με τα άρθρα 9, 10 και 18 του ν. 4425/2016 (σχετ. 4). Ο εν λόγω Κανονισμός τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθ. 820/2020 και 1228/2020 αποφάσεις της ΡΑΕ.
Επειδή, με την υπ’ αρ. 1124/2019 απόφαση της ΡΑΕ (σχετ. 8), η ανώνυμη εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» με διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ ΑΕ» ορίστηκε ως «Ορισθέντας Διαχειριστής Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» (Nominated Electricity Market Operator/NEMO) για πέντε (5) έτη, ώστε να εκτελεί καθήκοντα σχετικά με την ενιαία σύζευξη επόμενης ημέρας και την ενιαία ενδοημερήσια σύζευξη, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής. (σχετ. 5)
Επειδή, με την υπ’ αρ. 36/2020 (σχετ. 9) απόφαση, η ΡΑΕ ενέκρινε τη λειτουργία της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ Α.Ε.» ως Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τη διαχείριση και λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4425/2016 και την παρ. 1 του άρθρου 117Γ του ν. 4001/2011 όπως ισχύουν.
ΙΙ. Επί των τροποποιήσεων του Κανονισμού της «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» για τη λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς
Επειδή, προς τον σκοπό της ολοκλήρωσης του κανονιστικού πλαισίου που θα διέπει τη λειτουργία των Συμπληρωματικών Περιφερειακών Ενδοημερήσιων Αγορών (CRIDAs), εν’ όψει της έναρξης αυτής, η οποία έχει προγραμματιστεί για τις 21.09.2021 (σχετ. 14), η ΕΧΕ με το υπό σχετ. 12 έγγραφό της υπέβαλε εισήγηση στη ΡΑΕ για την τροποποίηση του Κανονισμού. Η εν λόγω εισήγηση συμπεριελάμβανε τροποποιήσεις, ιδίως, αναφορικά με τις αρχές σχεδιασμού των CRIDAs, τη διόδευση εντολών για τρίτους, τη διαγραφή συμμετέχοντα, την υποβολή εντολών και διαβίβαση πληροφοριών, τη διαδικασία δεύτερης δημοπρασίας, την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς και λεκτικές και συντακτικές βελτιώσεις.
Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε την ως άνω εισήγηση σε σύντομη δημόσια διαβούλευση από τις 11.07.2021 έως και τις 20.07.2021, λόγω του επείγοντος του θέματος
ενόψει της προγραμματισμένης έναρξης της συζευγμένης λειτουργίας της Ενδοημερήσιας Αγοράς (CRIDAs), στο πλαίσιο της οποίας υπεβλήθησαν απόψεις από έναν συμμετέχοντα επί των θεμάτων που σχετίζονται με τις ως άνω τροποποιήσεις του κανονιστικού πλαισίου (σχετ. 13).
Επειδή, η ΕΧΕ Α.Ε., σε συνέχεια σχετικού αιτήματος της ΡΑΕ (σχετ. 15), απέστειλε στην Αρχή τις απόψεις της επί του συνόλου των σχολίων του συμμετέχοντα στην ως άνω δημόσια διαβούλευση (σχετ. 16).
Επειδή, ειδικότερα, αναφορικά με τη διαγραφή της δυνατότητας υποβολής εντολών πακέτου (block orders) στις CRIDAs, ο συμμετέχων στην ως άνω διαβούλευση εξέφρασε την αντίρρησή του στη διαγραφή αυτή υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω πρόβλεψη θα προσέθετε ρευστότητα στην αγορά από τους παραγωγούς με θερμικές μονάδες παραγωγής που θα μπορούσαν να τροποποιήσουν το πρόγραμμα αγοράς τους τηρώντας δεσμεύσεις που έχουν λόγω των τεχνικών χαρακτηριστικών τους. Ωστόσο, η ΕΧΕ Α.Ε., αναφέρει στο υπό σχετ. 16 έγγραφό της σε απάντηση των αποτελεσμάτων της δημόσιας διαβούλευσης, ότι στο πλαίσιο εκκίνησης των CRIDAs θα διατηρηθούν κατ’ ελάχιστον οι ισχύουσες ρυθμίσεις της υφιστάμενης Ενδοημερήσιας Αγοράς μέσω των Τοπικών Ενδοημερήσιων Δημοπρασιών, ήτοι η υποβολή μόνο υβριδικών εντολών, και η εξέταση της υποβολής εντολών πακέτου μπορεί να γίνει σε μεταγενέστερο χρόνο, αναλόγως και με τη ρευστότητα των CRIDAs.
Επειδή, επιπροσθέτως, η ΕΧΕ Α.Ε. τονίζει ότι εντολές πακέτου οριζόμενες από το χρήστη θα είναι διαθέσιμες στην Ενδοημερήσια Αγορά υπό καθεστώς Συνεχούς Συναλλαγής μέσω της πλατφόρμας XBID που θα τεθεί σε εφαρμογή στην ελληνική αγορά τον Μάρτιο του 2022 (σχετ. 14). Ωστόσο, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι, μιας και το XBID θα λειτουργεί με τελείως διαφορετικό αλγόριθμο επίλυσης και φιλοσοφία σε σχέση με τις CRIDAs, οι εντολές πακέτου στο XBID θα αντιστοιχίζονται αποκλειστικά και μόνο με εντολές πακέτου. Με αυτό τον τρόπο, οι Συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να αντιστοιχίζουν τις εντολές τους με εντολές σε οποιαδήποτε άλλη Ζώνη Προσφορών που ανήκει στη Ενιαία Σύζευξη Ενδοημερήσιας Αγοράς (Single Intra-Day Coupling- SIDC) μέσω των γειτονικών Ζωνών Προσφορών (Ιταλίας και Βουλγαρίας). Εν κατακλείδι, η Αρχή αποδέχεται την προτεινόμενη διαγραφή, λαμβάνοντας υπόψη ότι στις CRIDAs κατά κύριο λόγο οι συμμετέχοντες θα υποβάλλουν εντολές για να διορθώσουν τις θέσεις τους και ότι η ύπαρξη επαρκούς αριθμού τιμολογούμενων ωριαίων υβριδικών εντολών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαμόρφωση τιμής.
Επειδή, αναφορικά με τις διατάξεις της υποενότητας 3.7.2.1 του Κανονισμού για την περίπτωση διαγραφής ενός Προμηθευτή, προτάθηκε από την ΕΧΕ Α.Ε. η διαγραφή της πρόβλεψης για υποβολή Εντολών Αγοράς με Αποδοχή Τιμής και Προτεραιότητα Εκτέλεσης από την ΕΧΕ Α.Ε. για την Ημέρα Εκπλήρωσης Φυσικής Παράδοσης που έπεται της διαγραφής για λογαριασμό του Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου. Αντιστοίχως, στην περίπτωση που ο συμμετέχων είναι κάτοχος Μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ ή Φορέας Σωρευτικής Εκπροσώπησης, διαγράφηκε η υποβολή Εντολών Πώλησης με Αποδοχή Τιμής και Προτεραιότητα Εκτέλεσης από την ΕΧΕ Α.Ε. για την Ημέρα Εκπλήρωσης Φυσικής Παράδοσης που έπεται της διαγραφής για λογαριασμό του Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. Η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη σχετικό σχόλιο του συμμετέχοντα στη δημόσια διαβούλευση, θεωρεί σκόπιμη την περαιτέρω επεξεργασία των διατάξεων της εν λόγω υποενότητας από την ΕΧΕ Α.Ε. και την εκ νέου υποβολή πρότασης τροποποίησης αυτών, προκειμένου να προβλεφθεί ρητά στον Κανονισμό η έγκαιρη ενημέρωση του Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου και του Φο.Σ.Ε.Τε.Κ αντιστοίχως και η παροχή των σχετικών ιστορικών στοιχείων σε επαρκή χρόνο πριν από τη χρονική στιγμή λήξης προσφορών από μέρους τους για την Αγορά Επόμενης Ημέρας, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν απρόσκοπτα στις υποχρεώσεις τους.
Επειδή, αναφορικά με τη διαδικασία έκτακτης κατάστασης μετάπτωσης ενδοημερήσιας αγοράς και ειδικώς την περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης μιας CRIDA, η Αρχή θεωρεί σκόπιμη τη διατήρηση της πρόβλεψης για κατανομή της αντίστοιχης ενδοημερήσιας διαζωνικής δυναμικότητας στη συνεδρίαση του XBID, όταν εφαρμοστεί, δεδομένου ότι η εν λόγω διάταξη υφίσταται ήδη στην υπ’ αρ. 440/2019 απόφαση της ΡΑΕ με την οποία εγκρίθηκε η πρόταση των ΟΔΑΗΕ/ΝΕΜΟ και των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ) της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας - Ιταλίας (CCR GRIT) για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των CRIDAs (σχετ. 7).
Ωστόσο, καθώς για ένα διάστημα λίγων μηνών, οι ενδοημερήσιες συναλλαγές θα μπορούν να πραγματοποιούνται μόνο μέσω των CRIDAs, θεωρείται εύλογη η πρόταση της ΕΧΕ Α.Ε., μέχρι την εφαρμογή του XBID, σε περίπτωση που μια CRIDA δε μπορεί να εκτελεστεί, τότε η ΕΧΕ Α.Ε. να δύναται να εκτελέσει μια Τοπική Ενδοημερήσια Δημοπρασία (LIDA) και οι συμμετέχοντες να μπορούν να υποβάλλουν εντολές αγοράς/πώλησης για τη διόρθωση των θέσεών τους.
Επειδή, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των ως άνω, η ΡΑΕ κρίνει εύλογη την υπό σχετ. 12 εισήγηση της ΕΧΕ Α.Ε. για την τρίτη τροποποίηση του Κανονισμού, καθότι αντιμετωπίζει επαρκώς θέματα που αφορούν στη λειτουργία των Αγορών που διαχειρίζεται και περιλαμβάνει, ιδίως, τις απαραίτητες πρόσθετες ρυθμίσεις για την ομαλή μετάβαση στη συζευγμένη λειτουργία της ενδοημερήσιας αγοράς (CRIDAs). Επί της εισήγησης της ΕΧΕ Α.Ε. έγιναν μικρές τροποποιήσεις συντακτικού και διευκρινιστικού χαρακτήρα, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, κατά την παρ. 8 του άρθρου 10, την παρ. 2, ιστ του άρθρου 17 και το άρθρο 18 του ν. 4425/2016 (Α’ 185), όπως ισχύει και το άρθρο 96 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), όπως ισχύει, την τροποποίηση του Κανονισμού της εταιρείας «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» για τη λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, σύμφωνα με το συνημμένο στην παρούσα απόφαση κωδικοποιημένο κείμενο Κανονισμού μετά του Παραρτήματος Α αυτού, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.
Η παρούσα απόφαση αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ, κοινοποιείται στην εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 29 Ιουλίου 2021
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 610/2021 - ΦΕΚ 3857/Β/18-8-2021
Τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (B’ 4124/2020), σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4425/2016.