x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 945/2019 - ΦΕΚ 4022/Β/4-11-2019

Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ 2310/Β’/18.06.2018) σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 120 του ν. 4001/2011 για την εφαρμογή των προβλέψεων του ν. 4414/2016 για Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α.Υ.Σ.-ΗΕΠ.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 945/2019

ΦΕΚ 4022/Β/4-11-2019

Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ 2310/Β’/18.06.2018) σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 120 του ν. 4001/2011 για την εφαρμογή των προβλέψεων του ν. 4414/2016 για Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α.Υ.Σ.-ΗΕΠ.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση την 17η Οκτωβρίου 2019 η οποία συνεχίστηκε την 18η Οκτωβρίου 2019)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4618/2019 «Κύρωση των επιμέρους συμβάσεων για τα έργα V και VI [...] και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 89/Α’/10.06.2019).

2. Τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4585/2018 «Επείγουσες ρυθμίσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας [...] και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 216/Α’/24.12.2018), όπως ισχύει.

3. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (ΦΕΚ 185/

Α’/30.09.2016), όπως ισχύει.

4. Τις διατάξεις των άρθρων 73 έως και 99 του ν. 4512/

2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 5/Α’/17.01.2018), όπως ισχύει.

5. Τις διατάξεις του ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 149/Α’/09.08.2016), όπως ισχύει.

6. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ 179/Α’/22.08.2011), όπως ισχύει.

7. Τις διατάξεις του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας όπως εκδόθηκε με την απόφαση ΡΑΕ 508/2018 (ΦΕΚ 2310/Β’/18.06.2018) (εφεξής ο «ΚΣΗΕ»), όπως ισχύει.

8. Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης όπως εκδόθηκε με την απόφαση ΡΑΕ 509/2018 (ΦΕΚ 2307/Β’/18.06.2018), όπως ισχύει.

9. Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας όπως τροποποιήθηκε με την απόφαση ΡΑΕ 511/2018 (ΦΕΚ 2309/Β’/18.06.2018) (εφεξής ο «ΚΔΕΣΜΗΕ»), και ισχύει.

10. Τις διατάξεις του Εγχειριδίου του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ 52/Β’/16.01.2013), όπως ισχύει.

11. Τις διατάξεις της αριθμ. ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.187480 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Μεθοδολογία υπολογισμού της ειδικής τιμής αγοράς τεχνολογιών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης, κριτήρια και περιορισμοί χορήγησης της προσαύξησης ανάπτυξης ετοιμότητας συμμετοχής στην αγορά και διαδικασία χορήγησής της, καθώς και διαδικασία απομείωσης της λειτουργικής ενίσχυσης για τους σταθμούς που έχουν λάβει επενδυτική ενίσχυση κατ’ εφαρμογή των άρθρων 3,5 και 6 του ν. 4414/2016» (ΦΕΚ 3955/Β’/9.12.2016), όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/48144/1581 (ΦΕΚ 2076/Β’/04.06.2019) και ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/93892/3114 (ΦΕΚ 3848/Β’/17.10.2019) αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

12. Τις διατάξεις της αριθμ. ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ. 172857 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Πλαίσιο συμμετοχής στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, μεθοδολογία και διαδικασία εκκαθάρισης, τιμολόγησης και διακανονισμού των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης σύμφωνα με τα άρθρα 9 έως 11 του ν. 4414/2016 (Α’ 149) ή Σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α’ 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας προ του ν. 3468/2006 (Α’ 129), και οι οποίοι συνεχίζουν να λειτουργούν μετά την ημερομηνία λήξης των αντίστοιχων συμβάσεων, και εφόσον ισχύουν όλες οι απαιτούμενες κατά την κείμενη νομοθεσία άδειες και εγκρίσεις με βάση την παρ. 19 του άρθρου 3 του ν. 4414/2016 όπως ισχύει.» (ΦΕΚ 1150/Β’/29.03.2018).

13. Τις διατάξεις της αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/25512/883 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ορισμός του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.) και καθορισμός των υποχρεώσεων, του πλαισίου λειτουργίας του και των χρεώσεων που επιβάλει για την παροχή των υπηρεσιών του, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016» (ΦΕΚ 1020/Β’/27.03.2019), όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/48128/1580 (ΦΕΚ 2027/Β’/03.06.2019), ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/56751/1949 (ΦΕΚ 2665/Β’/21.06.2019) και ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/87325/2923 (ΦΕΚ 3617/Β’/30.09.2019) αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

14. Την αριθμ. ΑΡ./ΗΜ./ΔΑΠΕΕΠ 1986/05.04.2019 (ΡΑΕ Ι-258466/09.04.2019) εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. αναφορικά με τις τροποποιήσεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης για την ενσωμάτωση των προβλέψεων του άρθρου 4 του ν. 4585/2018 (ΦΕΚ 2016 Α’).

15. Την από 07.05.2019 Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ αναφορικά με τις τροποποιήσεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης για την ενσωμάτωση των προβλέψεων του άρθρου 4 του ν. 4585/2018 (ΦΕΚ 2016 Α’).

16. Τα ακόλουθα κείμενα που υποβλήθηκαν ως σχόλια στο πλαίσιο της από 07.05.2019 Δημόσιας Διαβούλευσης επί της εισήγησης της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-258466/09.04.2019), ήτοι τα αριθμ. ΡΑΕ έγγραφα: ΕΣΕΠΗΕ (1-261417/22.05.2019), ΗΡΩΝ (1-261363/22.05.2019), ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. (1-261341/21.05.2019) και ΠΟΣΠΗΕΦ (1-261281/21.05.2019).

17. Την αριθμ. ΡΑΕ Ο-77585/31.05.2019 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. και την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα «Εισηγήσεις αναφορικά με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ και στον Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ βάσει των αλλαγών που επιφέρει η τροποποίηση της αριθμ. ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.187480/07.12.2016 (ΦΕΚ 3955 Β’) υπουργικής απόφασης».

18. Το αριθμ. ΡΑΕ Ι-262929/11.06.2019 έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με θέμα «Αναμενόμενη ημερομηνία έναρξης συμμετοχής σταθμών ΑΠΕ στην Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας».

19. Το αριθμ. ΡΑΕ Ι-268199/24.09.2019 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα «Πρόταση για τροποποιήσεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας».

20. Το αριθμ. ΡΑΕ Ι-268348/26.09.2019 έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με θέμα «Τροποποίηση Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ για ΜΜΒΑΠ, ΠΑΕΣΑ και Εκκαθαρίσεις Μονάδων ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ με ΣΕΔΠ».

21. Την αριθμ. ΡΑΕ Ο-79001/27.09.2019 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. και την ΑΔΜΗΕ Α.Ε., κοινοποιούμενη προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα «Συμμετοχή νέων σταθμών ΑΠΕ στην Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας».

22. Την από 30.09.2019 Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ αναφορικά με τις τροποποιήσεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΡΑΕ Ι-268348/

26.09.2019) και του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΡΑΕ I-268199/24.09.2019), σχετικά με τη συμμετοχή των νέων σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

23. Την αριθμ. ΡΑΕ Ι-268876/07.10.2019 επικαιροποιημένη εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα «Πρόταση για τροποποιήσεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας».

24. Το αριθμ. ΡΑΕ Ι-268875/07.10.2019 έγγραφο της ΕΧΕ Α.Ε. με θέμα «Εισήγηση τροποποίησης διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας αναφορικά με την εφαρμογή του ν. 4414/2016 για Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. Υ.Σ.-ΗΕΠ».

25. Την από 07.10.2019 Συμπληρωματική Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της επικαιροποιημένης εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-268876) καθώς και επί της εισήγησης της ΕΧΕ Α.Ε. (ΡΑΕ I-268875).

26. Το ακόλουθο κείμενο που υποβλήθηκε ως απόψεις στο πλαίσιο της από 07.10.2019 ως άνω Συμπληρωματικής Δημόσιας Διαβούλευσης, ήτοι το αριθμ. ΡΑΕ Ι-

269435/14.10.2019 έγγραφο του Ελληνικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοαερίου.

27. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σκέφτηκε ως εξής:

Α) Επί του νομικού πλαισίου

Επειδή, προς το σκοπό της αναδιοργάνωσης της ελληνικής αγοράς ενέργειας, σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, όπως είχε αρχικά επιδιωχθεί κυρίως με τις διατάξεις του ν. 4001/2011, ο οποίος ενσωμάτωσε στην ελληνική έννομη τάξη το νομοθετικό πλαίσιο της Τρίτης Ενεργειακής Δέσμης εξεδόθη ο ν. 4425/2016 με τον οποίο, συνοπτικά, προβλέφθηκε η κατάργηση του Συστήματος Συναλλαγών Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και του μοντέλου της Υποχρεωτικής Κοινοπραξίας (Mandatory Pool) για την επίλυση και την εκκαθάριση του ΗΕΠ και η λειτουργία διακριτών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας.

Επειδή, στη συνέχεια, με το ν. 4512/2018 τροποποιήθηκε ο ν. 4425/2016. Οι τροποποιήσεις αφορούν, ιδίως, στην οργάνωση και διαχείριση μίας ή/και περισσότερων Αγορών Ενέργειας (Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας, Αγορές Φυσικού Αερίου, Περιβαλλοντικές Αγορές) ή/και Ενεργειακών Χρηματοπιστωτικών Αγορών, από Χρηματιστήριο Ενέργειας, το οποίο θα λειτουργεί υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, κατόπιν των απαιτούμενων εγκρίσεων των αρμοδίων ρυθμιστικών Αρχών, ήτοι της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (ΕΚ).

Επειδή,για το σκοπό αυτό και κατόπιν τροποποίησης των διατάξεων του ν. 4001/2011, με τον ίδιο ως άνω ν. 4512/2018, συστήθηκε ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» (εφεξής «ΕΧΕ Α.Ε.») και ορίστηκαν οι όροι και προϋποθέσεις σύστασης και λειτουργίας της. Για τη σύσταση της ΕΧΕ Α.Ε. και την κάλυψη τμήματος του μετοχικού της κεφαλαίου, η ανώνυμη εταιρεία «ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» και με δ.τ. «ΛΑΓΗΕ ΑΕ» (εφεξής «ΛΑΓΗΕ Α.Ε.») εισέφερε τη λειτουργία και διαχείριση του κλάδου της που περιλαμβάνει τις αναφερόμενες στην παρ. 1 του άρθρου 117Β του ν. 4001/2011 δραστηριότητες με τη διαδικασία της απόσχισης και εισφοράς κλάδου. Με την ολοκλήρωση της απόσχισης του κλάδου και της μεταβίβασης των ανωτέρω δραστηριοτήτων στην ΕΧΕ Α.Ε., η ΛΑΓΗΕ Α.Ε. μετονομάστηκε σε «Διαχειριστή ΑΠΕ & Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε.» (εφεξής «ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.»).

Συγκεκριμένα, ο εισφερόμενος κλάδος περιλαμβάνει, τις ακόλουθες δραστηριότητες: «...(α) τη διενέργεια του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού και ειδικότερα: (αα) τον προγραμματισμό των εγχύσεων ηλεκτρικής ενέργειας στο ΕΣΜΗΕ, καθώς και των απορροφήσεων ηλεκτρικής ενέργειας από αυτό, κατά τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, (ββ) τον υπολογισμό της Οριακής Τιμής Συστήματος, [...], (β) τη συνεργασία με τους Διαχειριστές του ΕΣΜΗΕ, του ΕΔΔΗΕ και τον ΔΑΑ σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας και των οικείων Κωδίκων Διαχείρισης, (γ) την τήρηση ειδικού Μητρώου Συμμετεχόντων στον Ημερήσιο Ενεργειακό Προγραμματισμό και την εγγραφή των Συμμετεχόντων, σύμφωνα με τις ειδικότερες διατάξεις του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, [...], (ι) τη διενέργεια διευθέτησης των χρηματικών συναλλαγών στο πλαίσιο του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού, σε συνεργασία με τους Διαχειριστές του ΕΣΜΗΕ, του ΕΔΔΗΕ και τον ΔΑΑ, ια) την παροχή στους Συμμετέχοντες στην Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας των απαραίτητων πληροφοριών για τη συμμετοχή τους σε αυτή.».

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 117Ε του ν. 4001/2011 «Από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της απόσχισης η Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε. είναι η μόνη αρμόδια για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του εισφερόμενου κλάδου, όπως αυτές περιγράφονται στην παρ. 1 του άρθρου 117Β του παρόντος».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 118 του ν. 4001/2011 «[...] 2. Η εταιρεία «Διαχειριστής ΑΠΕ & Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε.» με δ.τ. ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ (πρώην ΛΑΓΗΕ A.E) ασκεί ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) Συνεργάζεται με τους Διαχειριστές του ΕΣΜΗΕ, του ΕΔΔΗΕ και το ΔΑΑ, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ & Εγγυήσεων Προέλευσης [...], δ) Υποβάλλει Προσφορές Έγχυσης για την ποσότητα ενέργειας η οποία προβλέπεται ότι θα εγχυθεί στο Σύστημα και στο Δίκτυο από Φωτοβολταϊκά Στεγών, από μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. βάσει συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α’ 129) και βάσει συμβάσεων λειτουργικής Ενίσχυσης Σταθερής Τιμής κατά τα προβλεπόμενα στο όρθρο 10 του ν. 4414/2016, σύμφωνα με τον Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, [...].».

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 117Ε του ν. 4001/2011, ως ισχύει: «Η ΛΑΓΗΕ Α.Ε. οφείλει... να καταρτίσει και υποβάλει στη Ρ.Α.Ε.: (α) τον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας με τις τροποποιήσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή του από την Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε. από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της απόσχισης, (β) τον Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης,.... Η Ρ.Α.Ε, με απόφαση της, εκδίδει,.... τους ανωτέρω Κώδικες... κατά τη διαδικασία του άρθρου 120 του ίδιου νόμου...».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 120 του ν. 4001/2011 «Η λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, ο οποίος καταρτίζεται από τον Λειτουργό της Αγοράς και υποβάλλεται στη ΡΑΕ. Η ΡΑΕ, κατόπιν δημόσιας Διαβούλευσης με τους χρήστες του Συστήματος και τους συμμετέχοντες στην Αγορά, και αφού προβεί σε τυχόν τροποποιήσεις και προσθήκες, εκδίδει με απόφασή της τον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, ο οποίος δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο Κώδικας τροποποιείται, είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Λειτουργού ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον, κατ’ εφαρμογή της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου».

Επειδή, με το ν. 4414/2016 (σχετ. 5), αφενός θεσπίστηκε νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (εφεξής «ΑΠΕ») και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (εφεξής «ΣΗΘΥΑ»), αφετέρου τέθηκε το πλαίσιο συμμετοχής των ως άνω σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α., οι οποίοι συνάπτουν Σύμβαση λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ), στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του εν λόγω νόμου, από την 1η Ιανουαρίου 2016, οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. που τίθενται σε λειτουργία (κανονική ή δοκιμαστική) στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο, συμμετέχουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας - είτε μόνοι τους με απευθείας συμμετοχή στον ΗΕΠ, είτε μέσω Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης (Φο.Σ.Ε.), είτε μέσω του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.) - και εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης στη βάση μίας Διαφορικής Τιμής Αποζημίωσης (Διαφορικής Προσαύξησης), για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγουν και η οποία απορροφάται από το Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο. Η Διαφορική Προσαύξηση υπολογίζεται σε μηνιαία βάση σε ευρώ ανά μεγαβατώρα (€/MWh) ως η διαφορά της Ειδικής Τιμής Αγοράς της συγκεκριμένης τεχνολογίας ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ, η μέθοδος υπολογισμού της οποίας ορίζεται στο άρθρο 6 του ως άνω ν. 4414/2016 και εξειδικεύεται σε σχετική υπουργική απόφαση, από την Τιμή Αναφοράς που διέπει τη ΣΕΔΠ. Οι κάτοχοι των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. οι οποίοι συνάπτουν ΣΕΔΠ ή οι Φο.Σ.Ε. που τους εκπροσωπούν, αποκτούν υποχρεώσεις εξισορρόπησης στο πλαίσιο εφαρμογής του υποδείγματος-στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Target Model) για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας η οποία άρχεται με την ανάπτυξη και λειτουργία της Ενδοημερήσιας Αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας επαρκούς ρευστότητας. Μέχρι δε τη θέση σε λειτουργία του Target Model για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την ανάληψη των σχετικών υποχρεώσεων εξισορρόπησης, οι ως άνω σταθμοί ή οι Φο.Σ.Ε. που τους εκπροσωπούν, με την εξαίρεση σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. που εκπροσωπούνται από το Φο.Σ.Ε.Τε.Κ., υπόκεινται μεταβατικά στην ανάληψη υποχρεώσεων βέλτιστης ακρίβειας πρόβλεψης της δηλούμενης ποσότητας έγχυσης στον ΗΕΠ (εφεξής «Μεταβατικός Μηχανισμός Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης» ή ΜΜΒΑΠ).

Επειδή, με τις αριθμ. 508/2018, 509/2018 και 511/2018 αποφάσεις της ΡΑΕ (σχετ. 7, 8 και 9) εκδόθηκαν και τροποποιήθηκαν, αντίστοιχα, ο Κώδικας Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (εφεξής ΚΣΗΕ), ο Κώδικας Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (εφεξής ΚΔΑΠΕΕΠ) και ο Κώδικας Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (εφεξής ΚΔΕΣΜΗΕ) προκειμένου για την εξειδίκευση του θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τη συμμετοχή των νέων σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Συγκεκριμένα:

- Με την απόφαση ΡΑΕ 508/2018 εξειδικεύτηκαν οι νομοθετικές προβλέψεις (α) για τη συμμετοχή των σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στο Σύστημα Συναλλαγών του ΗΕΠ (ήτοι, διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο Συμμετεχόντων, περιεχόμενο Προσφορών Έγχυσης, προτεραιότητα Προσφορών Έγχυσης, διακανονισμός εσόδων από τον ΗΕΠ) και (β) το πλαίσιο συνεργασίας των φορέων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΧΕ Α.Ε., ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., ΑΔΜΗΕ Α.Ε, Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.).

- Με την απόφαση ΡΑΕ 509/2018 εξειδικεύτηκαν οι νομοθετικές προβλέψεις για (α) τον υπολογισμό των χρεοπιστώσεων των νέων σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. αναφορικά με την εκκαθάριση των εσόδων τους από την Πρόσθετη Χρέωση Εκπροσώπων Φορτίου για τον Ειδικό Λογαριασμό (ΠΧΕΦΕΛ), (β) για τον υπολογισμό των χρεοπιστώσεων των νέων σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. αναφορικά με την εκκαθάριση των εσόδων τους από το Πρόσθετο Έσοδο στη βάση του ΜΜΚΘΣΣ, (γ) αναφορικά με τον υπολογισμό των συνιστωσών της Ειδικής Τιμής Αγοράς και συγκεκριμένα για τη μοναδιαία τιμή του Μηχανισμού Χονδρεμπορικής Αγοράς ΜΧΑ1 και του Μηχανισμού Χονδρεμπορικής Αγοράς ΜΧΑ2, (δ) αναφορικά με τον υπολογισμό του ενεργειακού μίγματος και (ε) αναφορικά με τις μοναδιαίες χρεώσεις που θα πληρώνουν οι κάτοχοι μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. για την κάλυψη των λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.

- Με την απόφαση ΡΑΕ 511/2018 εξειδικεύτηκαν οι νομοθετικές προβλέψεις (α) αναφορικά με την εφαρμογή του Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης, (β) για τον υπολογισμό της Προσαύξησης Ανάπτυξης Ετοιμότητας Συμμετοχής στην Αγορά (ΠΑΕΣΑ), (γ) για τη συμμετοχή των σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στο Σύστημα Συναλλαγών του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και (δ) προβλέψεις αναφορικά με τον υπολογισμό και τον διακανονισμό των χρεοπιστώσεων που αφορούν στις Αποκλίσεις των νέων μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α.

Επιπλέον, στους ανωτέρω Κώδικες ενσωματώθηκαν διατάξεις για την εναρμονισμένη εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων.

Επειδή, με την παράγραφο 2 του άρθρου 7 του ν. 4618/2019 (σχετ. 1) τροποποιήθηκε το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 8 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 σύμφωνα με το οποίο «Το πλαίσιο εφαρμογής καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη λειτουργία του Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης, με την επιφύλαξη των παραγράφων 12 και 13, καθορίζονται στον Κώδικα του Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης».

Επειδή, με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4585/2018 (σχετ. 2) τροποποιήθηκαν διατάξεις του ν. 4001/2011 ως ακολούθως:

Α. Τροποποίηση του έβδομου και όγδοου εδαφίου της υποπερίπτωσης ββ’ της περίπτωσης α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011, σχετικά με την χρέωση Εκπροσώπων Φορτίου (ΠΧΕΦΕΛ), ως εξής:

- «Η χρέωση της περίπτωσης αυτής επιβάλλεται στους εκπροσώπους φορτίου αποκλειστικά για τα έτη 2016 έως 2018, οπότε και καταργείται [...].».

Β. Προσθήκη περίπτωσης (η) στην παρ. 2 του άρθρου 118 του ν. 4001/2011, ως εξής:

- «Η εταιρεία “Διαχειριστής ΑΠΕ & Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε.” με δ.τ. ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ (πρώην ΛΑΓΗΕ A.E.) εκκαθαρίζει και εισπράττει από 1.4.2019 το Ειδικό Τέλος για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων και το Μεσοσταθμικό Μεταβλητό Κόστος θερμικών Συμβατικών Σταθμών από τους υπόχρεους Προμηθευτές ή Αυτοπρομηθευόμενους Πελάτες, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις του Κώδικα Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης».

Γ. Αντικατάσταση των τριών τελευταίων εδαφίων της υποπερίπτωσης αα’ της περίπτωσης β’ της παραγράφου 3 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011, ως εξής:

- «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. ανά κατηγορία πελατών από 1.1.2019, [...] καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παραπάνω. [...] Λεπτομέρειες σχετικά με τις διαδικασίες διαχείρισης συναλλαγών του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ., από 1.4.2019 καθορίζονται στον Κώδικα του Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης.».

Δ. «Το Ειδικό Τέλος Λιγνιτικής Παραγωγής της υποπερίπτωσης γγ’ της περίπτωσης β’ της παρ. 3 του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 που επιβάλλεται στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη και προβλέπεται ως έσοδο του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε και ΣΗ.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου καταργείται από 1.1.2019.».

Ε. «Από 1.4.2019 η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. υποκαθίσταται αυτοδικαίως σε όλα τα δικαιώματα, υποχρεώσεις και έννομες σχέσεις της ΑΔ.Μ.Η.Ε. Α.Ε. που απορρέουν από τις αρμοδιότητες της διαχείρισης των εσόδων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 που προέρχονται από το Ειδικό Τέλος για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων, το Μεσοσταθμικό Μεταβλητό Κόστος Θερμικών Συμβατικών Σταθμών και το Ειδικό Τέλος Λιγνίτη, ανεξαρτήτως του χρόνου γενέσεώς τους [...].».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπό σχετ. 13 υπουργικής απόφασης, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει, ως Φορέας Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.) «...ορίζεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022 η εταιρεία Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε. (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.). Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. θα πρέπει να ξεκινήσει τη λειτουργία της ως Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. και να μπορεί να αναλάβει τις υποχρεώσεις που αναφέρονται στο άρθρο 4 της παρούσας έναντι των κατόχων των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α., που δύναται να εκπροσωπηθούν από αυτή, την 1η ημερολογιακή ημέρα του επόμενου μήνα μετά την παρέλευση επτά (7) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσας...». Περαιτέρω, ο Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. αναλαμβάνει, μεταξύ άλλων, να «...υπολογίζει το ποσό που θα χρεοπιστώνει, κατά τον μηνιαίο κύκλο εκκαθάρισης, σε κάθε κάτοχο σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. από την εκπροσώπηση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α., με βάση την Ε.Τ.Α. της τεχνολογίας Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στην οποία ανήκει ο σταθμός και την μετρούμενη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που εγχέεται στο όριο Συστήματος ή Δικτύου/Παραγωγού, και η οποία εκκαθαρίστηκε ως συμμετοχή στην αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας..».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπό σχετ. 11 υπουργικής απόφασης, όπως αυτή τροποποιήθηκε και ισχύει, η Ειδική Τιμή Αγοράς (ΕΤΑ) ανά τεχνολογία Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. «... υπολογίζεται ανά μήνα από τη ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε με βάση την ωριαία Αξία της Ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠ.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α στη Χονδρεμπορική Αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (Α.Η.Χ.Α).». Η Α.Η.Χ.Α. «...ανά Περίοδο Κατανομής υπολογίζεται ως ακολούθως: AHXAh= ΟΤΣh,.». Περαιτέρω, και αναφορικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού της Προσαύξησης Ανάπτυξης Ετοιμότητας Συμμετοχής στην Αγορά (ΠΑΕΣΑ), αναφέρεται ρητά ότι «7 Οι λεπτομέρειες της εφαρμογής, σχετικά με την Προσαύξηση Ανάπτυξης Ετοιμότητας Συμμετοχής στην Αγορά, καθορίζονται στον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.» καθώς και ότι (α) «...η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. υπολογίζει για κάθε ώρα του μήνα την ΩΑΕΣ σύμφωνα με στοιχεία που θα διαθέτουν οι αρμόδιοι Διαχειριστές.» και (β) «...η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. υπολογίζει για κάθε Φο.ΣΕ. και για κάθε ομάδα τεχνολογίας σύμφωνα με τους πίνακες της παρ. 3 του παρόντος για κάθε ώρα του μήνα την ΩΑΕΦ σύμφωνα με στοιχεία που θα διαθέτουν οι αρμόδιοι Διαχειριστές.».

Β) Επί της εισήγησης

Επειδή, η ΡΑΕ ζήτησε, με την από 31.5.2019 σχετική επιστολή της (σχετ. 17), από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. και την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. την υποβολή «....εναρμονισμένων εισηγήσεων αναφορικά με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ και στον Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ...» αναφορικά με τη συμμετοχή των σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και «...αναλυτική εισήγηση αναφορικά με την επιχειρησιακή ετοιμότητα των ως άνω φορέων να υλοποιήσουν.... τις ρυθμίσεις των Κωδίκων ΔΑΠΕΕΠ και ΔΕΣΜΗΕ...».

Επειδή, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με το αριθμ. ΡΑΕ Ι-262929/

11.06.2019 έγγραφο της (σχετ. 18), το οποίο κοινοποιείται και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενημέρωσε την Αρχή ότι «...οι σχετικές εισηγήσεις για τροποποιήσεις του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ (ΚΔΑΠΕΕΠ) θα ακολουθήσουν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της αντίστοιχης νομοθεσίας (η τροπολογία του άρθρου 5, παρ. 8 του ν. 4414/2016 η οποία καθορίζει την υποχρέωση ενσωμάτωσης της μεθοδολογίας ΜΒΑΠ και ΠΑΕΣΑ στον ΚΔΑΠΕΕΠ κατατέθηκε στη Βουλή την 04.06.2019...». Επιπλέον, στο ίδιο έγγραφο της, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. παραθέτει αναλυτικό χρονοδιάγραμμα αναφορικά με την ολοκλήρωση των εκκρεμών ενεργειών που πρέπει να υλοποιηθούν προκειμένου να είναι σε θέση να εκκινήσει τη λειτουργία της ως Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. από 01.10.2019. Ειδικότερα, σύμφωνα με το προτεινόμενο από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. χρονοδιάγραμμα η «Κατάρτιση Σύμβασης Εκπροσώπησης σταθμών ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ ΥΣ-HΕΠ εκπροσωπούμενων στον ΗΕΠ από τον ΦΟΣΕΤΕΚ» θα ολοκληρωνόταν έως το τέλος Ιουλίου 2019, οπότε και θα εκκινούσε η «Σύναψη Συμβάσεων Εκπροσώπησης μεταξύ μονάδων ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ ΥΣ-ΗΕΠ και ΦΟΣΕΤΕΚ».

Επειδή, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με την υπό σχετ. 20 εισήγησή της, η οποία τέθηκε από την Αρχή σε Δημόσια Διαβούλευση κατά την περίοδο 30.09.2019 έως 11.10.2019, κατέθεσε πρόταση τροποποίησης του ΚΔΑΠΕΕΠ, προκειμένου για την ενσωμάτωση (α) των προβλέψεων του άρθρου 7 του ν. 4618/2019 και (β) των τροποποιήσεων της υπό σχετ. 11 υπουργικής απόφασης για τη Μεθοδολογία Υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αγοράς (ΕΤΑ) και τα κριτήρια χορήγησης της Προσαύξησης Ανάπτυξης Ετοιμότητας Συμμετοχής στην Αγορά (ΠΑΕΣΑ), δεδομένου ότι σύμφωνα με τις εν λόγω νομοθετικές ρυθμίσεις, (i) το πλαίσιο εφαρμογής καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη λειτουργία του ΜΜΒΑΠ θα καθορίζονται στον ΚΔΑΠΕΕΠ, (ii) οι Μηχανισμοί Χονδρεμπορικής Αγοράς δεν θα λαμβάνονται υπόψη στον υπολογισμό της ΕΤΑ και (iii) οι λεπτομέρειες της εφαρμογής σχετικά με την ΠΑΕΣΑ θα καθορίζονται στον ΚΔΑΠΕΕΠ.

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με την υπό σχετ. 19 εισήγησή της, η οποία τέθηκε από την Αρχή σε Δημόσια Διαβούλευση κατά την περίοδο 30.09.2019 έως 11.10.2019, κατέθεσε πρόταση τροποποίησης του ΚΔΕΣΜΗΕ για την ενσωμάτωση των διατάξεων, των υπό σχετ. 1,5, 11 και 13 νόμων και υπουργικών αποφάσεων. Συναφώς η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με το υπό σχετ. 23 έγγραφο της κατέθεσε στις 07.10.2019 επικαιροποιημένη εισήγηση, η οποία τέθηκε από τη ΡΑΕ σε Συμπληρωματική Δημόσια Διαβούλευση κατά την περίοδο 07.10.2019 έως 14.10.2019. Η εν λόγω επικαιροποιημένη εισήγηση περιλάμβανε πρόσθετες προτεινόμενες τροποποιήσεις διατάξεων του ΚΔΕΣΜΗΕ, αναφορικά με τη συμμετοχή στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αφενός των Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. σε δοκιμαστική λειτουργία, αφετέρου των Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. που βρίσκονται σε λειτουργία και εμπίπτουν στις διατάξεις της παρ. 19 του άρθρου 3 του ν. 4414/2016.

Επειδή, η ΕΧΕ Α.Ε. με την υπό σχετ. 24 εισήγηση της, η οποία τέθηκε από την Αρχή σε Συμπληρωματική Δημόσια Διαβούλευση κατά την περίοδο 07.10.2019 έως 14.10.2019, κατέθεσε πρόταση τροποποίησης του των διατάξεων του ΚΣΗΕ αναφορικά με την εφαρμογή του ν. 4414/2016, ως απόρροια των ως άνω σχετικών εισηγήσεων της ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ. και της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο διαβιβαστικό της ως άνω εισήγησης (σχετ. 24)«.. Από τις ως άνω προτάσεις τροποποίησης των ΚΔΣ και ΚΔΑΠΕΕΠ, καθώς και κατόπιν διαπιστώσεων εκ της υφιστάμενης συνεργασίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας με τους Διαχειριστές προκύπτει, [...] η αναγκαιότητα τροποποιήσεων διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας για την εύρυθμη συμμετοχή των νέων σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στην Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας».

Επειδή, η ΡΑΕ στο πλαίσιο ενδελεχούς εξέτασης της ως άνω εισήγησης της ΕΧΕ Α.Ε. (σχετ. 24) και λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των υπό σχετ. 1, 5, 11 και 13 νόμων και υπουργικών αποφάσεων, τις απόψεις του Ελληνικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοαερίου που υπεβλήθησαν στο πλαίσιο της Συμπληρωματικής Δημόσιας Διαβούλευσης με το υπό σχετ. 26 έγγραφο, καθώς και τις ως άνω σχετικές εισηγήσεις των ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. και ΑΔΜΗΕ Α.Ε., διαπίστωσε ότι περιέχονται σε αυτήν όλες εκείνες οι απαραίτητες ρυθμίσεις ώστε, αφενός να εξασφαλίζεται η εξειδίκευση του θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τη συμμετοχή των νέων σταθμών Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, αφετέρου να επιτυγχάνεται η εναρμόνιση και ευθυγράμμιση του ΚΔΕΣΜΗΕ, του ΚΣΗΕ και του ΚΔΑΠΕΕΠ.

Επειδή, προϋπόθεση για την εφαρμογή των ρυθμίσεων του ΚΣΗΕ, οι οποίες αφορούν τη συμμετοχή των σταθμών ΑΠΕ που υπάγονται σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης στη βάση διαφορικής προσαύξησης καθώς και των σταθμών της παρ. 19 του άρθρου 3 του ν. 4414/2016 στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί η έναρξη λειτουργίας του Φο.Σ.Ε.Τε.Κ., όπως ορίζεται στην υπό σχετ. 13 υπουργική απόφαση, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Ως εκ τούτου κρίνεται αναγκαίο η ισχύς των συγκεκριμένων ρυθμίσεων του ΚΣΗΕ να άρχεται από την Ημέρα κατά την οποία εκτελείται ο ΗΕΠ για την Ημέρα Κατανομής που συμπίπτει με την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. βάσει της ως άνω υπουργικής απόφασης.

Επειδή, η ΡΑΕ αφού έλαβε υπόψη τα ως άνω, προέβη στις νομοτεχνικές βελτιώσεις που έκρινε απαραίτητες, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το άρθρο 120 του ν. 4001/2011:

Ι. Την τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας σύμφωνα με το Παράρτημα της παρούσας απόφασης το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

ΙΙ. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» και με δ.τ. «ΕΧΕ ΑΕ» για τις σχετικές της ενέργειες.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΚΣΗΕ)

Α. Οι παράγραφοι 10 και 11 του άρθρου 3 τροποποιούνται ως εξής:

10. «Σε περίπτωση καταγγελίας ή επελεύσεως άλλου γεγονότος που επιφέρει την αυτοδίκαιη λύση της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ για Φο.Σ.Ε., το Χρηματιστήριο Ενέργειας ενημερώνει το Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, το Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, τους Διαχειριστές των Δικτύων και το Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. για την πράξη αυτή. Με τη λύση της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ του Φο.Σ.Ε. παύει η ισχύς των Δηλώσεων Εκπροσώπησης του. Ο Φο.ΣΕ.Τε.Κ. δρα ως εκπρόσωπος των κατόχων αυτών των Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ από την ημέρα λύσης της Σύμβασης Συναλλαγών του Φο.Σ.Ε. Σε περίπτωση που πριν από τη Λήξη Προθεσμίας Υποβολής για Ημέρες Κατανομής που έπονται της κοινοποίησης της καταγγελίας, έχουν ήδη υποβληθεί Προσφορές Έγχυσης από Φο.Σ.Ε. του οποίου η Σύμβαση Συναλλαγών ΗΕΠ έχει καταγγελθεί, αυτές οι Προσφορές του Φο.Σ.Ε. δεν λαμβάνονται υπόψη. Αποκλειστικά και μόνο για την Ημέρα Κατανομής που έπεται της λύσης της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ για Φο.Σ.Ε, το Χρηματιστήριο Ενέργειας υποβάλλει για λογαριασμό του Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. και βάσει ιστορικότητας της προηγούμενης Ημέρας Κατανομής Σωρευτική Προσφορά Έγχυσης ανά περίοδο Κατανομής για τις Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. που εκπροσωπούνταν από το Φο.Σ.Ε. Ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης παρέχει κατά την ημέρα ενημέρωσης του επί της λύσης της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ του Φο.Σ.Ε. όλα τα απαραίτητα στοιχεία των Δηλώσεων Εκπροσώπησης του Φο.Σ.Ε. στο Φο.ΣΕ.Τε.Κ. έτσι ώστε να είναι άμεσα δυνατή η ενσωμάτωση αυτών στις σχετικές προβλέψεις εγχύσεων του Φο.ΣΕ.Τε.Κ. κατά τις διατάξεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και του παρόντος Κώδικα.

11. Σε περίπτωση καταγγελίας ή επελεύσεως άλλου γεγονότος που επιφέρει την αυτοδίκαιη λύση της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ για κάτοχο Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ, το Χρηματιστήριο Ενέργειας ενημερώνει το Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, το Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, τους Διαχειριστές των Δικτύων και το Φο.ΣΕ.Τε.Κ. για την πράξη αυτή. Με τη λύση της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ, ο κάτοχος Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ δύναται να εκπροσωπείται από το Φο.ΣΕ.Τε.Κ. από την ημέρα λύσης της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ. Σε περίπτωση που πριν από τη Λήξη Προθεσμίας Υποβολής για Ημέρες Κατανομής που έπονται της κοινοποίησης της καταγγελίας, έχουν ήδη υποβληθεί Προσφορές Έγχυσης από τον κάτοχο Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. Υ.Σ- ΗΕΠ του οποίου η Σύμβαση Συναλλαγών ΗΕΠ έχει καταγγελθεί, αυτές οι Προσφορές δεν λαμβάνονται υπόψη. Ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης παρέχει κατά την ημέρα ενημέρωσης του επί της λύσης της Σύμβασης Συναλλαγών ΗΕΠ του κατόχου όλα τα απαραίτητα στοιχεία των Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ του κατόχου στο Φο.ΣΕ.Τε.Κ. έτσι ώστε να είναι άμεσα δυνατή η ενσωμάτωση αυτών στις σχετικές προβλέψεις εγχύσεων του Φο.ΣΕ.Τε.Κ. κατά τις διατάξεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και του παρόντος Κώδικα.».

Β. Η παράγραφος 8 του άρθρου 23 τροποποιείται ως εξής:

8. «Οι κάτοχοι Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Συμμετεχόντων, καθώς και οι Φο.Σ.Ε. και ο Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. για Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ με ενεργή Δήλωση Φο.Σ.Ε. και Δήλωση Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. αντιστοίχως, υποβάλλουν Σωρευτικές Προσφορές Έγχυσης για τις εκπροσωπούμενες από αυτούς Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ ανά Τεχνολογία, Ζώνη Συστήματος και Ζώνη Απωλειών. Οι Σωρευτικές Προσφορές Έγχυσης της παρούσας παραγράφου υποβάλλονται διακριτά για τις Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ με Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης υπό καθεστώς κανονικής λειτουργίας, τις Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ με Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης υπό καθεστώς δοκιμαστικής λειτουργίας, καθώς και για τις Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ που εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 19 του άρθρου 3 του ν. 4414/2016.».

Γ. Η παράγραφος 1 του άρθρου 27Α τροποποιείται ως εξής:

1. «Το άθροισμα των ποσοτήτων ενέργειας των βαθμίδων Σωρευτικής Προσφοράς Έγχυσης που υποβάλλεται κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου για κάθε Περίοδο Κατανομής μίας Ημέρας Κατανομής για Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ δεν δύναται να ξεπερνά τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ των ως άνω Μονάδων, όπως αυτή καταχωρείται στον Πίνακα Αντιστοίχισης Μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ και Συμμετεχόντων ΗΕΠ για την Ημέρα Κατανομής στην οποία αναφέρεται η Προσφορά Έγχυσης.».

Δ. Η παράγραφος 1 του άρθρου 29Β τροποποιείται ως εξής:

1. «Για κάθε Περίοδο Κατανομής κάθε Ημέρας Κατανομής, ο Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. υποβάλλει Προσφορές Έγχυσης, οι οποίες αντιστοιχούν στην ποσότητα ενέργειας η οποία προβλέπεται ότι πρόκειται να εγχυθεί στο Σύστημα και στο Δίκτυο από τις Μονάδες Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α., οι οποίες εκπροσωπούνται από το Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. Οι Προσφορές Έγχυσης της παρούσας παραγράφου υποβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 23 του παρόντος Κώδικα.».

Ε. Το άρθρο 57Α καταργείται.

ΣΤ. Το άρθρο 67 τροποποιείται στα παρακάτω, ως εξής:

- Η παράγραφος 1 τροποποιείται ως εξής:

«1. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ, ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης και ο Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. συνεργάζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα, του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος και του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης για την ομαλή λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και παρέχουν μεταξύ τους κάθε εύλογη συνδρομή για την υποστήριξη των λειτουργιών και αρμοδιοτήτων τους. Υποχρεούνται επίσης να παρέχουν ο ένας στο άλλον τις πληροφορίες με τον τρόπο και εντός των προθεσμιών που ορίζονται στον παρόντα Κώδικα, στον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, στον Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης και στα σχετικά τους Εγχειρίδια.».

- Στην υποπαράγραφο Β της παραγράφου 2 προστίθεται στοιχείο (15) ως εξής:

«15) για το ύψος των μηνιαίων χρεώσεων και των ποσοτήτων ενέργειας που υπολογίστηκαν στον ΗΕΠ για τις Δηλώσεις Φορτίου για Κατανάλωση ανά Εκπρόσωπο Φορτίου μέχρι την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, προκειμένου ο Διαχειριστής του Συστήματος να προβεί στον υπολογισμό της μεσοσταθμικής τιμής αγοράς που διαμορφώνεται από τη δραστηριοποίηση των Προμηθευτών στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα το μήνα μ (ΜΤΑΔΣμ).».

- Η παράγραφος 3 διαγράφεται και οι παράγραφοι 4 έως 7 αναριθμούνται σε 3 έως 6.

- Η νέα παράγραφος 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας παρέχει στο Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, μέχρι την δέκατη (10) ημέρα του μήνα μ+1 και για κάθε Ημέρα Κατανομής d και Περίοδο Κατανομής t του μήνα μ:

Α) τις ποσότητες ενέργειας σε MWh, για κάθε Σωρευτική Προσφορά Έγχυσης μονάδων Α.Π.Ε. και ΣΗ.Θ.Υ.Α. ΥΣ-ΗΕΠ με Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης υπό καθεστώς κανονικής λειτουργίας, όπως εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα ΗΕΠ, ανηγμένες στο Σημείο Σύνδεσης της Σωρευτικής Προσφοράς με το Σύστημα ή το Δίκτυο.

Β) Την Οριακή Τιμή Συστήματος DASMPt, σε ευρώ ανά MWh.».

Ζ. Η παράγραφος 4 του άρθρου 84 τροποποιείται ως εξής:

«4. Η Ένατη Ημέρα Αναφοράς ορίζεται ως η ημέρα κατά την οποία εκτελείται ο ΗΕΠ για την Ημέρα Κατανομής που συμπίπτει με την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. βάσει της υπουργικής απόφασης της παραγράφου 5 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016.»

Η παρούσα απόφαση αναρτάται στην επίσημη ιστοσελιδα της ΡΑΕ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 18 Οκτωβρίου 2019

 

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

 

Έχει διαβαστεί 584 φορές

Τελευταία Νέα