x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση 392/2015 - ΦΕΚ 2552/Β/26-11-2015

Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β' 103/31.1.2012).

Απόφαση Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας
(Συνεδρίαση την 30η Οκτωβρίου 2015)
Λαμβάνοντας υπ’ όψη:
1.Τις διατάξεις του Ν. 4336/2015 (ΦΕΚ Α' 94/14.08.2015) «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης» και ειδικότερα το άρθρο 3 αυτού.
2.Τις διατάξεις του Ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α' 179/22.08.2011), όπως ισχύουν, και ιδίως τις διατάξεις των Άρθρων 12,22,23,24, 30, 96, 120 και 140.
3.Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β'103/ 31.01.2012), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, και ιδίως τις διατάξεις του Άρθρου 159 αυτού.
4.Την Οδηγία 2009/72/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 «σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και για την κατάργηση της οδηγίας 2003/54/ΕΚ».
5.Το κείμενο «Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Making the Internal Energy Market work» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (C0M(2012) 663 final).
6.To κείμενο «Green paper: A framework for climate and energy policies» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (C0M(2013) 169 final).
7.Το κείμενο «Energy challenges and policy: Commission contribution to the European Council 22May 2013» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (http://ec.europa.eu/europe2020/ pdf/energy2 en.pdf).
8.Τα σχόλια των Συμμετεχόντων στη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ για την τροποποίηση του Άρθρου 159 του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β' 103/31.01.2012) που πραγματοποιήθηκε από 23/10/2015 ως 27/10/2015 και πιο συγκριμένα την υπ’ αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ι200022/27.10.2015 επιστολή του ΣΠΕΦ, την υπ’ αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ι200062/29.10.2015 επιστολή του ΕΣΑΗ, την υπ. αριθμ πρωτ. ΡΑΕ I200091/29.10.2015 επιστολή της PROTERGIA ΑΕ., την υπ. αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ I200092/29.10.2015 επιστολή της ΕΠΕΗ, την υπ. αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ι200090/29.10.2015 επιστολή της ΕΣΕΠΗΕ, την υπ. αριθμ πρωτ. ΡΑΕ Ι200110/29.10.2015 επιστολή της ΔΕΗ ΑΕ και τις επιστολές δύο ακόμη Συμμετεχόντων.
9.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις τις παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, σκέφθηκε ως εξής:
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν. 4001/2011, όπως ισχύει, η ΡΑΕ: «παρακολουθεί την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, ιδίως σε σχέση με το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης στην ελληνική αγορά ενέργειας, το επίπεδο της προβλεπόμενης μελλοντικής ζήτησης, το προβλεπόμενο πρόσθετο δυναμικό παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου που βρίσκεται υπό προγραμματισμό ή υπό κατασκευή, την ποιότητα και το επίπεδο συντήρησης και αξιοπιστίας των συστημάτων μεταφοράς και των δικτύων διανομής, και την εφαρμογή μέτρων για την κάλυψη της αιχμής ζήτησης, καθώς και τις συνθήκες της αγοράς ενέργειας σε σχέση με τη δυνατότητα ανάπτυξης νέου παραγωγικού δυναμικού».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Ν. 4001/2011, όπως ισχύει, η ΡΑΕ: «στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας, εκπονεί μελέτες, συντάσσει, δημοσιεύει και υποβάλλει εκθέσεις, προβαίνει σε συστάσεις, αποφασίζει ή εισηγείται στα αρμόδια όργανα τη λήψη αναγκαίων μέτρων, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης κανονιστικών και ατομικών πράξεων, ιδίως για την τήρηση των κανόνων του ανταγωνισμού και των ρυθμιστικών υποχρεώσεων που τίθενται με τον παρόντα νόμο, την προστασία των καταναλωτών, την εκπλήρωση υποχρεώσεων παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, την προστασία του περιβάλλοντος, την ασφάλεια εφοδιασμού και την ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 23 του Ν.4001/2011, όπως
ισχύει, η ΡΑΕ: « δύναται να επιβάλει σε επιχειρήσεις
που ασκούν Ενεργειακές Δραστηριότητες μέτρα και όρους, ανάλογους προς το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, οι οποίοι κρίνονται αναγκαίοι προκειμένου να διασφαλίζονται η εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου και η ύπαρξη συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού και εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 96 του Ν.4001/2011, όπως ισχύει: «...2. Με τον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος ρυθμίζονται ιδίως: (ε) Τα κριτήρια που εφαρμόζει ο Διαχειριστής του Συστήματος για την κατανομή του φορτίου στις διαθέσιμες εγκαταστάσεις παραγωγής και των επικουρικών υπηρεσιών στις διαθέσιμες εγκαταστάσεις παραγωγής και σε εγκαταστάσεις που παρέχουν δυνατότητες διαχείρισης της ζήτησης και εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και τη χρήση των Διασυνδέσεων. Για τον καθορισμό των κριτηρίων, μεταξύ άλλων, λαμβάνονται υπόψη: (αα) Ο προγραμματισμός εγχύσεων ηλεκτρικής ενέργειας στο Σύστημα και απορροφήσεων ηλεκτρικής ενέργειας από το Σύστημα, καθώς και παροχής επικουρικών υπηρεσιών για δεδομένη χρονική περίοδο, κατά τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, (ββ) Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των διαθέσιμων εγκαταστάσεων παραγωγής και των Διασυνδέσεων, (γγ) Οι τεχνικοί περιορισμοί του Συστήματος, καθώς και των εγκαταστάσεων που μπορούν να παρέχουν δυνατότητες διαχείρισης της ζήτησης και εξοικονόμησης ενέργειας, (στ) Ο τρόπος, η έκταση, οι όροι και οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τους οποίους κατά την κατανομή του φορτίου στις διαθέσιμες εγκαταστάσεις παραγωγής, ο Διαχειριστής του Συστήματος δίνει προτεραιότητα: (αα) Στις εγκαταστάσεις παραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς και στις εγκαταστάσεις συμπαραγωγής σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 3468/2006. (ββ) Σε εγκαταστάσεις παραγωγής που χρησιμοποιούν πρωτογενή ενέργεια από εγχώρια ενεργειακά καύσιμα μέχρι ποσοστού 15% της συνολικής ποσότητας πρωτογενούς ενέργειας η οποία είναι αναγκαία για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται στην ελληνική επικράτεια κατά τη διάρκεια ενός (1) ημερολογιακού έτους, (ζ) Ο  
τρόπος, η διαδικασία και οι όροι διευθέτησης, από τον Διαχειριστή του Συστήματος, των Αποκλίσεων Παραγωγής Ζήτησης, μεταξύ των κατόχων άδειας παραγωγής, των προμηθευτών, των επιλεγόντων πελατών και των χρηστών των Διασυνδέσεων. Η διευθέτηση γίνεται ενιαία κατά τρόπο ώστε να προάγεται η διαθεσιμότητα των εγκαταστάσεων παραγωγής και το κόστος να επιμερίζεται κατά το δυνατόν σε αυτούς που προκαλούν τις αποκλίσεις, (η) Ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι διαχείρισης της υδροηλεκτρικής παραγωγής και της διαχείρισης των αποθεμάτων ύδατος στους ταμιευτήρες, λαμβάνοντας υπόψη και τις ρυθμίσεις του Ν. 3199/2003 (Α' 280). (θ) Οι υποχρεώσεις προσκόμισης εγγυήσεων διαθεσιμότητας επαρκούς ισχύος που πρέπει να πληρούνται για την απορρόφηση ηλεκτρικής ενέργειας από το ΕΣΜΗΕ και ο τρόπος εκπλήρωσης των υποχρεώσεων αυτών, ιδίως μέσω συμβάσεων. Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία παροχής κινήτρων και επιβολής κυρώσεων από τον Διαχειριστή του Συστήματος, ιδίως για τη διαθεσιμότητα επαρκούς ισχύος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας περιλαμβανόμενης και της διατήρησης ασφαλών περιθωρίων προσφοράς ισχύος και την εύρυθμη λειτουργία του προγραμματισμού εγχύσεων και απορροφήσεων και της κατανομής φορτίου, καθώς και την προστασία του περιβάλλοντος, (ι) Ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι διευθέτησης τυχόν πληρωμών για τη διαθεσιμότητα των εγκαταστάσεων παραγωγής (ιζ) Κάθε άλλη ρύθμιση απαραίτητη για την εύρυθμη, ασφαλή και αποδοτική διαχείριση του Συστήματος ιθ) Ο τρόπος,
η διαδικασία και οι όροι διευθέτησης τυχόν πληρωμών ως αντάλλαγμα για τις μονάδες παραγωγής που έχουν κατανεμηθεί. 3. Υπολογισμοί και ειδικές εγκρίσεις, που προβλέπονται από τον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από γνώμη του Διαχειριστή του Συστήματος και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 4. Με απόφαση της ΡΑΕ εκδίδονται εγχειρίδια για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 1. »
Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 120 του Ν. 4001/2011, όπως ισχύει: «Με την επιφύλαξη των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ανταγωνισμού και κάθε άλλης αρμόδιας αρχής, η ΡΑΕ επιβάλλει ρυθμιστικά μέτρα που αποβλέπουν στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την προώθηση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού σε αυτή. Τα μέτρα αυτά, τα οποία εξειδικεύονται στον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, είναι δυνατόν να αφορούν ειδικές ρυθμίσεις αντιστάθμισης τυχόν δεσπόζουσας επιρροής στη σχετική αγορά, ειδικούς ρυθμιστικούς όρους και κανόνες με αντικείμενο τη διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής σε αυτή, καθώς και ρυθμίσεις που αποσκοπούν στη βελτίωση της ρευστότητας της ίδιας αγοράς. Τα μέτρα του προηγούμενου εδαφίου αφορούν ιδίως τις προσφορές που προέρχονται από εγκαταστάσεις παραγωγής και οι οποίες οφείλουν να αντανακλούν τουλάχιστον το ελάχιστο μεταβλητό κόστος των εγκαταστάσεων αυτών, καθώς και τη θέσπιση μηχανισμών εικονικών εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής, δια των οποίων, είτε καθίσταται διαθέσιμη ορισμένη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας είτε παρέχεται πρόσβαση σε τμήμα του παραγωγικού δυναμικού για ορισμένο χρονικό διάστημα».
Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 96 του Ν. 4001/2011, όπως ισχύει: «Ο Κώδικας (Διαχείρισης του Συστήματος) τροποποιείται είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Διαχειριστή ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον, κατ’ εφαρμογή της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου». Αντίστοιχα με την παράγραφο 2 του άρθρου 120 και της παραγράφου του ίδιου νόμου, προβλέπεται ότι: «Ο Κώδικας (Συναλλαγών) τροποποιείται, είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Λειτουργού ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον, κατ' εφαρμογή της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου».
Επειδή, σύμφωνα με την υποπαράγραφο 4.3 «Ρυθμιζόμενες επιχειρήσεις δικτύων και συγκεκριμένα ενέργεια» του υπό στ. (4) «Διαρθρωτικές πολιτικές για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης» του άρθρου 3 της παραγρ. Γ' «Συμφωνία Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (Μνημόνιο Συνεννόησης για τριετές πρόγραμμα του ΕΜΣ) του Ν. 4336/ 2015 (ΦΕΚ Α' 94/14.08.2015): «Οι ελληνικές αγορές ενέργειας χρειάζονται ευρείας κλίμακας μεταρρυθμίσεις προκειμένου να ευθυγραμμιστούν με τη νομοθεσία και τις πολιτικές της ΕΕ, να καταστούν πιο σύγχρονες και ανταγωνιστικές, να μειωθούν οι μονοπωλιακές πρόσοδοι και οι ανεπάρκειες, να προωθηθεί η καινοτομία, να δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες για την ευρύτερη υιοθέτηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και του φυσικού αερίου και να διασφαλιστεί η μετακύλιση στους καταναλωτές των οφελών που θα προκύψουν από όλες αυτές τις αλλαγές. Ως προαπαιτούμενα, οι αρχές θα εγκρίνουν τη μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου και του σχετικού ειδικού χάρτη πορείας, που θα έχουν ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, την πλήρη δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή για όλους τους καταναλωτές έως το 2018, και θα κοινοποιήσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το μεταρρυθμισμένο σύστημα πληρωμών δυναμικότητας (συμπεριλαμβανομένου ενός προσωρινού και ενός μόνιμου μηχανισμού) και τα προϊόντα ΝΟΜΕ. Έως τον Σεπτέμβριο του 2015, οι αρχές θα εφαρμόσουν ένα καθεστώς για το προσωρινό και μόνιμο σύστημα πληρωμών δυναμικότηταςθα τροποποιήσουν τους κανόνες της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να αποφευχθεί η αναγκαστική λειτουργία σταθμών κάτω από το μεταβλητό κόστος τους και θα θεσπίσουν κανόνες σύμφωνα με την τελική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τον συμψηφισμό των οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και του διαχειριστή αγοράςθα αρχίσουν την εφαρμογή της μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου με βάση το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα, με παράλληλη ιεράρχηση των τιμολογίων διανομήςθα εφαρμόσουν διακοπτόμενες συμβάσεις όπως αυτές εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπήθα αναθεωρήσουν τα τιμολόγια της ΔΕΗ βάσει του κόστους, μεταξύ άλλων αντικαθιστώντας την έκπτωση 20% για τους χρήστες υψηλής τάσης με τιμολόγια βάσει του οριακού κόστους παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη τα καταναλωτικά χαρακτηριστικά των πελατών που επηρεάζουν το κόστος (βασικό παραδοτέο)».
Επειδή, στο πλαίσιο του ΗΕΠ είναι δυνατό μονάδες να εντάσσονται σε αυτόν όχι βάσει της οικονομικότητας των προσφορών τους, αλλά κυρίως εξαιτίας των απαιτήσεων των επικουρικών υπηρεσιών, όπως εισάγονται από το Διαχειριστή, και συνεπώς να μην καλύπτουν το μεταβλητό τους κόστος. Τούτο δε λόγω του συνδυασμού των κανόνων, οι οποίοι εφαρμόζονται κατά την επίλυση του Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ), και ιδίως τη συνβελτιστοποίηση παροχής τόσο των ενεργειακών ποσοτήτων της ζήτησης, όσο και των εφεδρειών και επικουρικών υπηρεσιών που ζητούνται από το Διαχειριστή. Σε αυτές τις περιπτώσεις η τιμή της προσφοράς έγχυσης των εν λόγω μονάδων ενδέχεται να είναι υψηλότερη της υπολογιζόμενης από τον αλγόριθμο Οριακής Τιμής του Συστήματος (ΟΤΣ), στην οποία εκκαθαρίζεται ο ΗΕΠ. Επιπλέον, εκτός από τις απαιτήσεις επικουρικών υπηρεσιών του Διαχειριστή στο πλαίσιο του ΗΕΠ, είναι δυνατό μονάδα, αν και δεν εντάσσεται στο πλαίσιο του ΗΕΠ αρχικά, να κληθεί εκ των υστέρων από το Διαχειριστή και να λάβει εντολή κατανομής, εξυπηρετώντας ουσιαστικά ανάγκες του Συστήματος, ενδεχομένως χωρίς να καλύπτει το μεταβλητό της κόστος.
Επειδή, εν όψει των ανωτέρω και προκειμένου να εισαχθούν κανόνες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να αποφευχθεί η αναγκαστική λειτουργία σταθμών κάτω από το μεταβλητό κόστος τους, η ΡΑΕ προέβη σε i) έλεγχο των στοιχείων κόστους και εσόδων των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από τη συμμετοχή τους στον Ημερήσιο Ενεργειακό Προγραμματισμό (Day Ahead Market) και τον προγραμματισμό εγχύσεων ηλεκτρικής ενέργειας στο Σύστημα μέσα σε κάθε Ημέρα Κατανομής από τον ΑΔΜΗΕ, και ii) μελέτη των αποτελεσμάτων της από 25.02.2015 Δημόσιας Διαβούλευσης «επί της Εξέλιξης του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους» και της από 23.10.2015 Δημόσιας Διαβούλευσης «για την τροποποίηση του άρθρου 159 «Ημερήσιες Πληρωμές και Χρεώσεις» του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας». Βάσει των ανωτέρω, παρατηρήθηκε σε μεγάλη συχνότητα το φαινόμενο αδυναμίας πλήρους κάλυψης του μεταβλητού κόστους των μονάδων που λειτουργούν για την κάλυψη των αναγκών του Συστήματος, κατά τις ως άνω αναφερόμενες περιπτώσεις.
Επειδή, ο ως άνω μηχανισμός συνιστά αναγκαίο ειδικό και μεταβατικό ρυθμιστικό μέτρο, το οποίο λαμβάνεται τηρουμένων των αρχών που διέπουν την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τον περιορισμό του κόστους προς τον τελικό καταναλωτή και την αποφυγή καταχρηστικών συμπεριφορών, και για περιορισμένο χρονικό διάστημα, δηλαδή μέχρι την εφαρμογή του μοντέλουστόχου (target model) για την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Το εν λόγω μοντέλο ετέθη ως προτεραιότητα για όλα τα κράτημέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και επιτάσσει τη δημιουργία και λειτουργία διακριτών αγορών για κάθε προϊόν και υπηρεσία ηλεκτρικής ενέργειας (forward, dayahead, intraday, balancing reserve markets), καθώς και τη σύζευξη των γειτονικών/περιφερειακών αγορών (price coupling). Στόχος του εν λόγω μοντέλου είναι η επίτευξη μιας αποτελεσματικής λειτουργίας της αγοράς, εντός της οποίας παρέχονται τα κατάλληλα σήματα, κίνητρα ή αντικίνητρα για τη λήψη κατάλληλων επενδυτικών αποφάσεων και αποκαλύπτεται αντικειμενικά η αξία των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρονται διακριτά στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η αποδοτικότερη χρήση των διαθέσιμων πόρων και τελικά χαμηλότερες τιμές σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Επειδή, τα μέτρα που λαμβάνονται με την παρούσα, αλλά και ο τρόπος εφαρμογής τους, πρέπει να θεωρηθούν ως ειδικά ρυθμιστικά μέτρα, περιορισμένης χρονικής διάρκειας και μεταβατικού χαρακτήρα. Στόχος των μέτρων είναι η διατήρηση των εύθραυστων ισορροπιών σε ένα ιδιαιτέρως δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, υποστηρίζοντας αφ’ ενός την τεχνική και οικονομική δυνατότητα των υφιστάμενων υποδομών προς εξασφάλιση του απρόσκοπτου εφοδιασμού της χώρας σε ηλεκτρική ενέργεια και αφ’ ετέρου δημιουργώντας σταδιακά τις κατάλληλες συνθήκες στην εγχώρια αγορά, ώστε να είναι δυνατή η ανάπτυξη διατηρήσιμων και αποδοτικών συνθηκών ανταγωνισμού. Οι συνθήκες αυτές θα μπορούν να επιτρέπουν την ανάκτηση του κόστους λειτουργίας και συντήρησης των εν λόγω υποδομών με τον πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο, επ' ωφελεία του τελικού καταναλωτή και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Η αναγκαιότητα ρυθμιστικής παρέμβασης και η καταλληλότητα των ρυθμιστικών μέτρων που λαμβάνονται, αξιολογείται αφ’ ενός επί τη βάσει της επίτευξης των στόχων της ρύθμισης λαμβανομένης υπόψη της οικονομικής συγκυρίας και αφ’ ετέρου της εξασφάλισης της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς μέχρι την ολική αναμόρφωση της, κατά τα ανωτέρω.
Επειδή, ο υπό κατάρτιση μηχανισμός προβλέπει την αποζημίωση μονάδας, η οποία εντάσσεται με εντολή κατανομής από το Διαχειριστή για την κάλυψη αναγκών του Συστήματος, παρόλο που δεν συμπεριλαμβάνεται στον ΗΕΠ, καθώς και την αποζημίωση μονάδας όταν αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο του ΗΕΠ για την κάλυψη απαιτήσεων εφεδρειών του Διαχειριστή και αναγκάζεται να λειτουργήσει κάτω του μεταβλητού της κόστους.
Επειδή, η επιβάρυνση που προκαλείται στον καταναλωτή από την εφαρμογή ενός τέτοιου μηχανισμού θα πρέπει να είναι απολύτως εύλογη, και συνεπώς να περιορίζεται ακριβώς στις προαναφερθείσες περιπτώσεις, όπου η μονάδα ουσιαστικά αναγκάζεται σε λειτουργία, προκειμένου να εξυπηρετήσει ανάγκες του Συστήματος και επομένως επιβάλλεται η αποζημίωση της στο ύψος του μεταβλητού κόστους λειτουργίας της.
Επειδή, η ΡΑΕ πραγματοποίησε Δημόσια Διαβούλευση για την τροποποίηση του Άρθρου 159 με τίτλο «Ημερήσιες Χρεώσεις και Πιστώσεις» του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος Ηλεκτρικής Ενέργειας και έλαβε υπόψη τις προτάσεις και τα σχόλια των Συμμετεχόντων στην διαβούλευση, αποφασίζει:

1.Την τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 159 του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ως εξής:
«2. Κατανεμόμενη Μονάδα, η οποία δε βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία και η οποία εγχέει ενέργεια στο Σύστημα κατόπιν Εντολής Κατανομής, δικαιούται την κάλυψη του Μεταβλητού της Κόστους για την παραγωγή ενέργειας που αντιστοιχεί στις Εντολές Κατανομής του Διαχειριστή του Συστήματος για κάθε Περίοδο Κάλυψης Κόστους της Ημέρας Κατανομής, στις παρακάτω περιπτώσεις:
(i)Όταν η εν λόγω Μονάδα εντάσσεται με Εντολή του Διαχειριστή και χωρίς να έχει προγραμματισθεί η λειτουργία της κατά την κατάρτιση του ΗΕΠ.
(ii)Όταν κατά την κατάρτιση του ΗΕΠ εντάσσεται σε συγκεκριμένο επίπεδο φόρτισης αμιγώς για λόγους εξυπηρέτησης απαιτήσεων εφεδρείας.
Ειδικότερα, ως Περίοδος Κάλυψης Κόστους ορίζεται το σύνολο των Περιόδων Κατανομής της εν λόγω Ημέρας Κατανομής, για τις οποίες ισχύει τουλάχιστον μία εκ των ανωτέρω (i) και (ii) περιπτώσεων. Για κάθε Περίοδο Κάλυψης Κόστους υπολογίζονται: α. Η συνολική πίστωση που προκύπτει για την εν λόγω Μονάδα από την Εκκαθάριση του ΗΕΠ και το μέρος της χρέωσης ή πίστωσης που έχει υπολογισθεί κατά την Εκκαθάριση των Αποκλίσεων για την επιβεβλημένη μεταβολή παραγωγής, β. το αντίστοιχο Μεταβλητό Κόστος της Μονάδας, το οποίο για κάθε Περίοδο Κατανομής της Περιόδου Κάλυψης, υπολογίζεται για την παραγωγή ενέργειας που αντιστοιχεί στο ελάχιστο μεταξύ (1) της ποσότητας ενέργειας, η οποία προκύπτει από τις Εντολές Κατανομής του Διαχειριστή του Συστήματος, και (2) της ποσότητας ενέργειας που τελικά εγχύθηκε στο Σύστημα.
Σε περίπτωση που η διαφορά μεταξύ του ποσού που αντιστοιχεί στο στοιχείο (β) και του ποσού που αντιστοιχεί στο στοιχείο (α) είναι θετική, η Μονάδα δικαιούται πρόσθετης αμοιβής για την εν λόγω Περίοδο Κάλυψης Κόστους, ίσης με την ως άνω διαφορά. Κατ’ εξαίρεση, Κατανεμόμενη Μονάδα ΣΗΘΥΑ δικαιούται πρόσθετης αμοιβής μόνο για το μέρος της εγχεόμενης στο Σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας που δεν έχει χαρακτηριστεί ως ΣΗΘΥΑ. Οι πιστώσεις και το κόστος της Κατανεμόμενης Μονάδας ΣΗΘΥΑ που αντιστοιχούν στο μέρος της εγχεόμενης στο Σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας που έχει χαρακτηριστεί ως ΣΗΘΥΑ, δεν λαμβάνονται υπόψη στους ως άνω υπολογισμούς. Ο Διαχειριστής του Συστήματος δημοσιεύει σε μηνιαία βάση τα ανωτέρω ποσά, τόσο συγκεντρωτικά όσο και αναλυτικά, συνοδευόμενα από την απαραίτητη τεκμηρίωση. Λεπτομέρειες σχετικά με τους ως άνω υπολογισμούς, τις Μονάδες που δικαιούνται την πρόσθετη αμοιβή και την δημοσίευση των σχετικών στοιχείων, καθορίζονται στο Εγχειρίδιο του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος. Σε περίπτωση κατά την οποία Μονάδα λειτουργήσει κατόπιν εντολής του Διαχειριστή του Συστήματος, σε περιπτώσεις έκτακτων συνθηκών, και τα μεταβλητά κόστη αυτής, λόγω του ύψους τους, δεν είναι δυνατό να προκύψουν από τη Δήλωση Τεχνικοοικονομικών Στοιχείων, η Κάλυψη Μεταβλητού Κόστους, για Περίοδο Κάλυψης, η οποία περιλαμβάνει ολόκληρο το διάστημα κατά το οποίο κλήθηκε η Μονάδα να λειτουργήσει κατόπιν της εντολής του Διαχειριστή, πραγματοποιείται κατόπιν έγκρισης του Διαχειριστή του Συστήματος, βάσει των σχετικών παραστατικών προμήθειας καυσίμου, τα οποία υποβάλλονται στη συνέχεια αλλά και άμεσα από τον Παραγωγό στο Διαχειριστή του Συστήματος. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να κοινοποιούνται στη ΡΑΕ και να τεκμηριώνουν το κόστος του καυσίμου που καταναλώθηκε από την εν λόγω Μονάδα στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα».
2.Την κατάργηση της παραγράφου 5 του ως άνω άρθρου.
3.Με στόχο την επικαιροποίηση και ακριβέστερη αποτύπωση των τεχνικών χαρακτηριστικών των Μονάδων, καλεί την ΑΔΜΗΕ ΑΕ το αργότερο μέχρι την 30η Νοεμβρίου 2015 όπως προβεί:
α) Σε επανέλεγχο συμφωνίας των δηλωμένων Τεχνικοοικονομικών στοιχείων των μονάδων του Συστήματος κατά το Κεφάλαιο 9 (άρθρα 21, 22, 23) του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος σε σχέση με τις ειδικές απαιτήσεις του άρθρου 241 του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος και να υποβάλει σχετική τεχνική έκθεση και β) σε έλεγχο συμφωνίας μεταξύ των Δηλωμένων (κατά το άρθρο 44 παρ. 1 Πίνακας Α του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας) και των Καταχωρημένων χαρακτηριστικών των Μονάδων που αφορούν λειτουργία και απόδοση κατά το άρθρο 241 του Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος, με την πραγματική λειτουργία των Μονάδων και να υποβάλει σχετική τεχνική έκθεση.

H απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Οκτωβρίου 2015

 


 

Τελευταία ενημέρωση
Έχει διαβαστεί 1242 φορές

Τελευταία Νέα