Κοινή Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/124095/2933/2021 - ΦΕΚ 6293/Β/29-12-2021
Καθορισμός πράξεων, ύψους και διαδικασίας χρηματοδότησης της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ Α.Ε), μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/124095/2933/2021
ΦΕΚ 6293/Β/29-12-2021
Καθορισμός πράξεων, ύψους και διαδικασίας χρηματοδότησης της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ Α.Ε), μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
OΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, (άρθρο πρώτο του
π.δ. 63/2005, Α’ 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α΄133).
2. Το ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης».
3. Την υπό στοιχεία Υ 33/9.9.2021 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β’ 4198).
4. Το π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» (Α’ 114).
5. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
6. Το π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α’ 192).
7. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.)» (Α’ 160).
8. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).
9. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).
10. Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
11. Το π.δ. 63/2020 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, μεταφορά αρμοδιοτήτων μεταξύ Γενικών Γραμματειών» (Α’ 156).
12. Την υπό στοιχεία Υ 70/30.10.2021 απόφαση του Πρωθυπουργού για την ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη (Β’ 4805).
13. Την με Α.Π. 51875/7.5.2021 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη (Β’ 1867).
14. Την υπό στοιχεία 88238/ΕΥΘΥ 811/29.08.2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Σύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Τομέα Ενέργειας» και αντικατάσταση των υπό στοιχεία Δ13/Φ7.11/18797/29.7.2008 (Β’ 1540) και Δ13/Φ7.11/18801/29.07.2008 (Β’ 1577) κοινή υπουργική απόφαση, όπως ισχύουν» (Β’ 2733).
15. Τον ν. 4738/2020 «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 207) και ιδίως το άρθρο 272 για την σύσταση στο Υπουργείο Οικονομικών της αυτοτελούς Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης.
16. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/241 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Φεβρουαρίου 2021, για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.
17. Τις διατάξεις του ν. 4822/2021 «Κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Δανειακής Σύμβασης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Παραρτημάτων τους και άλλες διατάξεις για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» (Α’ 135).
18. Τον Κανονισμό (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 2018/1046 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουλίου 2018 σχετικά με τους δημοσιονομικούς κανόνες που εφαρμόζονται στον γενικό προϋπολογισμό της Ένωσης, την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) αριθ. 1296/2013, (ΕΕ) αριθ. 1301/2013, (ΕΕ) αριθ. 1303/2013, (ΕΕ) αριθ. 1304/2013, (ΕΕ) αριθ. 1309/2013, (ΕΕ) αριθ. 1316/2013, (ΕΕ) αριθ. 223/2014, (ΕΕ) αριθ. 283/2014 και της απόφασης αριθ. 541/2014/ΕΕ και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ, Ευρατόμ) αριθ. 966/2012 (L 193/1).
19. Την από 13 Ιουλίου 2021 Εκτελεστική Απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας για την Ελλάδα (ST 10152/21, ST 10152/21 ADD 1).
20. Την υπό στοιχεία 119126 ΕΞ 2021 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Σύστημα διαχείρισης και ελέγχου των Δράσεων και των Έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» (Β’ 4498).
21. Την υπό στοιχεία 120141 ΕΞ 2021 απόφαση του Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης με την οποία εγκρίθηκε το Εγχειρίδιο διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου Ταμείου Ανάκαμψης.
22. Την υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ (τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/26.9.2014 (Β’ 2573)» (Β’ 2857).
23. Tον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).
24. Το υπ’ αρ. 21463/20.02.2017 έγγραφο της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων σχετικά με τη διαδικασία χρηματοδότησης και πληρωμής έργων ΠΔΕ με απευθείας μεταφορά των πιστώσεων σε ειδικούς λογαριασμούς.
25. Το υπ’ αρ. 41458/06.04.2017 έγγραφο της Γ.Γ. Δημοσίων Επενδύσεων - Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων με τις διευκρινίσεις σχετικά με τη μεταφορά πιστώσεων σε ειδικούς λογαριασμούς.
26. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179).
27. Την παρ. 13 του αρ. 82 του ν. 3057/2002 (Α’ 239), σχετικά με τη δυνατότητα επιχορηγήσεων από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στην εταιρεία ΑΔΜΗΕ Α.Ε.
28. Τον Κώδικα Διαχείρισης Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, μετά την επανέκδοση του με την υπ’ αρ. 1412/2020 απόφαση της ΡΑΕ (Β’ 4658).
29. Τον Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας, ο οποίος εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 56/2012 απόφαση της ΡΑΕ (Β’ 104).
30. Την υπό στοιχεία Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.6296/29.03.2001 υπουργική απόφαση «Κανονισμός Άδειας Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης του Συστήματος» (Β’ 360).
31. Την υπ’ αρ. 1097/2019 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) περιόδου 2019 - 2028» (Β’ 1048/2020).
32. Την υπ’ αρ. 611/2021 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) περιόδου 2021 - 2030.
33. Tην υπ’ αρ. 457/2017 απόφαση της ΡΑΕ «Τελική Πιστοποίηση της ΑΔΜΗΕ ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Διαχωρισμένης Ιδιοκτησίας κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 9 και 11 της Οδηγίας 2009/72/ΕΚ».
34. Την υπό στοιχεία 165654ΕΞ2021/23.12.21 απόφαση ένταξης της πράξης με τίτλο «Διασύνδεση Κυκλάδων Δ’ Φάση» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
35. Την υπό στοιχεία 165655ΕΞ2021/23.12.21 απόφαση ένταξης της πράξης με τίτλο «Ανακατασκευή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Γραμμή Μεταφοράς 400kV ΚΥΤ Κουμουνδούρου - ΚΥΤ Κορίνθου» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
36. Την υπό στοιχεία 2016/C 262/01 ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την έννοια της κρατικής ενίσχυσης, όπως αναφέρεται στο άρθρο 107 παρ. 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Επίσημη Εφημερίδα C262, 19.07.2016).
37. Τις Αναλυτικές Οδηγίες για υποδομές ενέργειας (Infrastructure analytical grid for energy infrastructure) που έχουν συνταχθεί από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού -DG COMP).
38. Το γεγονός ότι η χρηματοδότηση των έργων της παρούσας έχει προβλεφθεί να γίνει με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προκειμένου να επιταχυνθεί η κατασκευή και λειτουργία των απαραίτητων υποδομών, για την αποδοτικότερη και οικονομικότερη μεταφορά και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αυξανόμενων αναγκών των καταναλωτών χωρίς δυσανάλογη επιβάρυνση του κόστους χρήσης του Συστήματος και του Δικτύου.
39. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/123113/2809/ 23.12.2021 εισήγηση (περ. ε’) της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), για το προτεινόμενο σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα «Καθορισμός πράξεων, ύψους και διαδικασίας χρηματοδότησης της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ Α.Ε), μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων», που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
40. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται συνολική δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό, εκτιμώμενη σε 195 εκ. ευρώ σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 2 της παρούσας, που θα καλυφθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και συγκεκριμένα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑ ΤΑ075), αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής
Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται οι πράξεις της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε. (ΑΔΜΗΕ Α.Ε)», εφεξής Φορέας Υλοποίησης, που χρηματοδοτούνται μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), το συνολικό κόστος αυτών και το ύψος της σχετικής χρηματοδότησης, ο τρόπος και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την καταβολή της χρηματοδότησης και οι σχετικές υποχρεώσεις.
Άρθρο 2
Καθορισμός Πράξεων και Ύψους Χρηματοδότησης
1. Η επιχορήγηση βάσει της παρούσας απόφασης από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και συγκεκριμένα πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφορά μέρος του συνολικού προϋπολογισμού κάθε έργου, για τα κάτωθι έργα:
α. Διασύνδεση Κυκλάδων Δ’ Φάση
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε 393 εκ. ευρώ και δύναται να χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 165 εκ. ευρώ.
Το έργο αφορά στη διασύνδεση των νήσων της Θήρας, της Μήλου, της Φολέγανδρου και της Σερίφου με το ΕΣΜΗΕ. Το έργο αποτελεί συνέχεια των έργων διασύνδεσης των Κυκλάδων Φάσεις Α, Β και Γ και αποσκοπεί αφενός στην αύξηση αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεομένων νήσων και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής (υποκατάσταση πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην Ηπειρωτική Χώρα).
Ο βασικός σχεδιασμός του έργου περιλαμβάνει υποβρύχια καλώδια 150kV συνολικού μήκους 353,2 χλμ και υπόγεια καλώδια 150kV συνολικού μήκους 19,6 χλμ, συνδέοντας τον υποσταθμό (Υ/Σ) GIS 150kV Λαυρίου, στο νέο Υ/Σ GIS 150kV Νάξου μέσω Σερίφου, Μήλου, Φολεγάνδρου και Θήρας, καθώς και τους νέους υποσταθμούς GIS 150kV των νήσων Σερίφου, Μήλου, Φολεγάνδρου και Θήρας. Αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. στο Λαύριο μήκους 1,047 χλμ περίπου
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Λαυρίου - Σερίφου μήκους 109,3 χλμ περίπου
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. Σερίφου μήκους 1,382 χλμ περίπου
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS νήσου Σερίφου
- Γραμμή μεταφοράς υποβρυχίου καλωδίου 150kV Σέριφος-Μήλος, 46,7 χλμ σε μήκος (κατά προσέγγιση)
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Β. Μήλου μήκους 7,5 χλμ περίπου.
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS νήσου Μήλου
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Μήλου (προς Φολέγανδρο) μήκους 6,65 χλμ περίπου
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Μήλου-Φολεγάνδρου μήκους 55,2 χλμ περίπου
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Φολεγάνδρου μήκους 1,872 χλμ περίπου.
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS 150kV νήσου Φολεγάνδρου
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Φολεγάνδρου - Θήρας μήκους 59,9 χλμ περίπου
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. Θήρας μήκους 0,607 χλμ περίπου
- Κατασκευή νέου Υ/Σ GIS 150kV νήσου Θήρας
- Υποβρύχιο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. 150kV Θήρας - Νάξου μήκους 82,1 χλμ περίπου
- Υπόγειο τμήμα καλωδιακής Γ.Μ. Νάξου μήκους 0,528 χλμ περίπου
- Εγκατάσταση διάταξης δυναμικής αντιστάθμισης (SVC) ικανότητας -100/+50 MVAR στον Υ/Σ Θήρας
Η διάρκεια υλοποίησης του έργου εκτιμάται σε 5 έτη.
β. Ανακατασκευή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Γραμμή Μεταφοράς 400kV ΚΥΤ Κουμουνδούρου- ΚΥΤ Κορίνθου
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε 89 εκ. ευρώ και δύναται να χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 30 εκ. ευρώ.
Το έργο αποτελείται από τα παρακάτω δύο υποέργα:
1. Ανακατασκευή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου
2. Κατασκευή της νέας Γραμμής Μεταφοράς (Γ.Μ.) διπλού κυκλώματος 400 kV ΚΥΤ Κουμουνδούρου - ΚΥΤ Κορίνθου μήκους περίπου 88 χλμ, εκ των οποίων τμήματα μήκους περίπου 41,6 χλμ συνολικά θα κατασκευαστούν στην θέση της υφιστάμενης Γ.Μ. διπλού κυκλώματος 150 kV Κόρινθος - ΚΥΤ Κουμουνδούρου.
Στόχος της δράσης είναι η ανάπτυξη και επέκταση του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), η ενίσχυση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας για την υποστήριξη της αύξησης της διείσδυσης των ΑΠΕ και της απρόσκοπτης, ασφαλούς και αδιάλειπτης μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από την παραγωγή σε χώρους κατανάλωσης, προωθώντας παράλληλα την ανάπτυξη του ελεύθερου ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι προτεινόμενες επενδύσεις αποσκοπούν:
- στην αύξηση της ασφάλειας εφοδιασμού και τη βελτίωση των ζητημάτων ευστάθειας των τάσεων του Νοτίου Συστήματος με την επέκταση του Συστήματος των 400 kV προς την Πελοπόννησο και την αναβάθμιση του κέντρου υπερυψηλής τάσης Κουμουνδούρου στην Αττική.
- στη δυνατότητα της πλήρους αξιοποίησης του τοπικού άφθονου δυναμικού ΑΠΕ, που σήμερα υπόκειται σε περιορισμούς που επιβάλλονται από την περιορισμένη ικανότητα μεταφοράς μεταξύ της Πελοποννήσου και της Αττικής. Η αξιοποίηση του δυναμικού αυτού, αποτελεί σημαντικό ζήτημα σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο λόγω της βιωσιμότητας των ΑΠΕ αλλά και στο πλαίσιο στρατηγικών για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
- Δημιουργία νέων ευκαιριών απασχόλησης σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Το προτεινόμενο αυτό έργο συμπληρώνει άλλα συγχρηματοδοτούμενα έργα και συμβάλλει στην αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ και στην κάλυψη συγκεκριμένων στόχων για την ενέργεια και το κλίμα που ορίζονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ).
Η διάρκεια υλοποίησης του έργου εκτιμάται σε 5 έτη.
2. Ο τελικός προϋπολογισμός των έργων, σε όρους Δημόσιας Δαπάνης, θα διαμορφωθεί από το σύνολο των επιλέξιμων δαπανών κατά την ολοκλήρωση των έργων, σύμφωνα με τους κανόνες του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Άρθρο 3
Διαδικασία και απαιτούμενα δικαιολογητικά για την καταβολή της χρηματοδότησης
1. Η χρηματοδότηση των έργων του άρθρου 2 της παρούσας, σε συνέχεια σχετικών αποφάσεων ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και την εγγραφή αυτών στο Π.Δ.Ε. θα γίνεται με απευθείας μεταφορά των πιστώσεων, άνευ υπολόγου, στους ειδικούς έντοκους τραπεζικούς λογαριασμούς που θα ανοιχθούν για το σκοπό αυτό, από τον Φορέα Υλοποίησης ήτοι την εταιρεία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ Α.Ε).
2. Ο Διατάκτης με απόφασή του ορίζει την αρμόδια Υπηρεσία για τη μεταφορά των πιστώσεων χωρίς υπόλογο, δηλώνοντας τον κωδικό έργου στο Π.Δ.Ε, τον τίτλο της Υπηρεσίας και το ΑΦΜ αυτής. Αποδέκτης της απόφασης είναι η ΤτΕ και ενημερώνεται σχετικά η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας και η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης.
3. Η διαδικασία πληρωμής γίνεται σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο σύστασης του Ειδικού Λογαριασμού που ορίζει τη μεταφορά χωρίς υπόλογο κατά τα προβλεπόμενα στην υπ’ αρ. 134453/23-12-2015 (Β΄2857) κοινή υπουργική απόφαση περί ρυθμίσεων πληρωμών των δαπανών Π.Δ.Ε, όπως αυτή ισχύει κάθε φορά. Το αίτημα για την καταβολή της κάθε πληρωμής γίνεται από το Φορέα Υλοποίησης και συνοδεύεται από σύμφωνη γνώμη της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας.
4. Στους λογαριασμούς του Φορέα Υλοποίησης κατατίθενται, πέραν των ποσών χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, τα ποσά που αποτελούν έσοδα κατά τη διάρκεια του κάθε έργου. Τα παραπάνω ποσά καλύπτουν μέρος της χρηματοδότησης από το Π.Δ.Ε. για την υλοποίηση της πράξης. Ο Φορέας Υλοποίησης ενημερώνει την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας σχετικά με την κίνηση των λογαριασμών του, μετά από σχετικό αίτημα αυτής.
5. Με την ολοκλήρωση της πράξης ο Φορέας Υλοποίησης υποχρεούται να επιστρέψει τα υπόλοιπα των λογαριασμών του στο λογαριασμό αδιαθέτων υπολοίπων παρελθόντων οικονομικών ετών που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος, καθ’ όσον δε δύναται να τα διαθέσει για άλλο σκοπό πέραν αυτού για τον οποίο εγκρίθηκαν.
6. Η καταβολή της χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα γίνεται σταδιακά ανάλογα με την πρόοδο του φυσικού αντικειμένου του κάθε έργου.
7. Στην περίπτωση που μετά την ολοκλήρωση του κάθε έργου, το τμήμα του κόστους του έργου που προκύπτει μετά την αφαίρεση της χρηματοδότησης μέσω του Π.Δ.Ε., δύναται να ανακτηθεί από άλλες πηγές, ο Φορέας Υλοποίησης θα πρέπει να υποβάλλει στην Γενική Γραμματεία Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και στην Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, Τομέα Ενέργειας όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με τις άλλες πηγές χρηματοδότησης του έργου.
8. Σε περίπτωση που από τον έλεγχο των στοιχείων προκύψει η υπερκάλυψη του συνολικού κόστους του κάθε έργου από όλες συνολικά τις πηγές χρηματοδότησης, ο Φορέας Υλοποίησης υποχρεούται να επιστρέψει το επιπλέον ποσό της χρηματοδότησης του Π.Δ.Ε εντόκως, στο λογαριασμό αδιαθέτων υπολοίπων παρελθόντων οικονομικών ετών.
Άρθρο 4
Υποχρεώσεις του Φορέα Υλοποίησης
1. Ο Φορέας Υλοποίησης υποχρεούται να υποβάλλει στην Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τομέα Ενέργειας, καθώς και στην αρμόδια Δ/νση της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τακτικές αναφορές, στις οποίες θα περιγράφονται αναλυτικά η πρόοδος υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του κάθε έργου.
2. Ο Φορέας Υλοποίησης υποχρεούται να τηρεί τους όρους και προϋποθέσεις που περιγράφονται αναλυτικά στις αποφάσεις ένταξης των έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
3. Ο Φορέας Υλοποίησης υποχρεούται να τηρεί χωριστό λογαριασμό για κάθε έργο στον οποίο θα καταχωρούνται οι δαπάνες που συνδέονται με την υλοποίηση του έργου. Ο λογιστικός χειρισμός των χρηματοδοτήσεων από τον Φορέα Υλοποίησης πραγματοποιείται σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στις σχετικές διατάξεις περί επιχορηγήσεων της φορολογικής νομοθεσίας, του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου και των γνωμοδοτήσεων του ΕΣΥΛ. Για την κατάρτιση των χωριστών λογαριασμών, ο Φορέας Υλοποίησης οφείλει να εφαρμόζει πάγιους κανόνες κατανομής του ενεργητικού και του παθητικού και των δαπανών και εσόδων, οι οποίοι υποβάλλονται στη ΡΑΕ προς έγκριση. Η ΡΑΕ ελέγχει τους χωριστούς λογαριασμούς που τηρεί ο Φορέας Υλοποίησης, καθώς και την ορθή εφαρμογή των κανόνων κατανομής, διατηρώντας, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της ελεύθερη πρόσβαση στους εν λόγω λογαριασμούς.
Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 27 Δεκεμβρίου 2021
Κοινή Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/124095/2933/2021 - ΦΕΚ 6293/Β/29-12-2021
Καθορισμός πράξεων, ύψους και διαδικασίας χρηματοδότησης της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» (ΑΔΜΗΕ Α.Ε), μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.