Απόφαση ΑΠΑ 29115/2025 - ΦΕΚ 5580/Β/20-10-2025
Καθορισμός Παραβάσεων Κανόνων Προστασίας Περιβάλλοντος στην Πολιτική Αεροπορία και Επιβολής σχετικών κυρώσεων.
Απόφαση ΑΠΑ Αριθμ. 29115/2025
ΦΕΚ 5580/Β/20-10-2025
Καθορισμός Παραβάσεων Κανόνων Προστασίας Περιβάλλοντος στην Πολιτική Αεροπορία και Επιβολής σχετικών κυρώσεων.
Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Το ν. 4757/2020 «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α' 240), και ιδίως την παρ. 1 και περ. ζ και ιθ της παρ. 3 του άρθρου 7, την παρ. 2 του άρθρου 12 καθώς και τα άρθρα 33 και 34 αυτού.
2. Του Κώδικα Αεροπορικού Δικαίου» (ν. 1815/1988, Α' 250), και ιδίως το άρθρο 153 αυτού.
3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/1139 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 4ης Ιουλίου 2018, για τη θέσπιση κοινών κανόνων στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας και την ίδρυση Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (L 212).
4. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2405 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Οκτωβρίου 2023 σχετικά με τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού για βιώσιμες αεροπορικές μεταφορές (ReFuelEU Aviation).
5. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΚΑΠΑ/86227/2245/2024 απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, «Αντικατάσταση της υπ' αρ. 181478/965/2017 (Β'3763) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Υποδομών και Μεταφορών Κατάργηση: α) της υπ' αρ. 6517/425/2019 (Β'390) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης Περιβάλλοντος και Ενέργειας Υποδομών και Μεταφορών και β) της υπ' αρ. 105040/2297/14.11.2019 (Β' 4315) κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων-Περιβάλλοντος και Ενέργειας Υποδομών και Μεταφορών Ενσωμάτωση: α) της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαΐου 2023 "για την τροποποίηση
της οδηγίας 2003/87/ΕΚ όσον αφορά τη συμβολή των αεροπορικών μεταφορών στον στόχο της Ένωσης για μείωση των εκπομπών στο σύνολο της οικονομίας και για την κατάλληλη εφαρμογή ενός παγκόσμιου αγορα- κεντρικού μέτρου'' (L 130/115) και β) της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/959 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαΐου 2023 "για την τροποποίηση της οδηγίας 2003/87/ΕΚ σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Ένωσης και της απόφασης (ΕΕ) 2015/1814 σχετικά με τη θέσπιση και τη λειτουργία αποθεματικού για τη σταθερότητα της αγοράς όσον αφορά το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Ένωσης'' (L 130/134)» (Β'4674).
6. Το Παράρτημα 16 (ΑΝΝΕΧ 16) του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας με τίτλο «Προστασία Περιβάλλοντος» (ICAO, ΑΝΝΕΧ 16 Environmental Protection, Vol. I, II, III και IV), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
7. Τα εγχειρίδια Αεροναυτικών Πληροφοριών που εκδίδονται από την αρμόδια Διεύθυνση του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας της ΥΠΑ, (Α!Έ Greece, Aeronautical Information Publication), όπως τροποποιούνται και ισχύουν και ειδικά τις διατάξεις περί τήρησης Διαδικασιών Μείωσης Θορύβου της παραγράφου 2.21, Noise Abatement Procedures, έκαστου Αερολιμένα.
8. Την υπό στοιχεία ΥΠΑ/Δ3/Β/13904/5349/6-7-2017 απόφαση του Διοικητή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας «Έγκριση της Αερολιμενικής Διάταξης με αριθμό 2» (Β' 2488).
9. Το ν. 2338/1995 «Κύρωση Σύμβασης Ανάπτυξης του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπά- τα, ίδρυση της εταιρείας "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.", έγκριση περιβαλλοντικών όρων και άλλες διατάξεις» (Α'202).
10. Τον ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας Δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α'94), και ειδικότερα τα άρθρα 215 και 216 του ΚΕΦ. ΙΔ' «Κύρωση της από 14.12.2015 Σύμβασης Παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία Περιφερειακών Αεροδρομίων Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας και Ιουνίου» και «Κύρωση της από 14.12.2015 της Σύμβασης Παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία Περιφερειακών Αεροδρομίων Αιγαίου», όπως περιγράφονται και στα ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ Α' και Β' που προσαρτήθηκαν στον νόμο και περιλαμβάνουν τους όρους των Συμβάσεων Παραχώρησης των 14 Αεροδρομίων.
11. Τον ν. 4612/2019: «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης - Κατασκευής - Χρηματοδότησης - Λειτουργίας - Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη - Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων και άλλες διατάξεις» (Α'77).
12. Του Κώδικα Διοικητικής διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α' 45).
13. Την από 15.8.2020 απόφαση της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας «Διορισμός Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας» (Υ.Ο.Δ.Δ. 662).
14. Την υπ' αρ. 208916/30.07.2021 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Διορισμός μελών Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) (Υ.Ο.Δ.Δ. 659)».
15. Την υπ' αρ. 233749/02.09.2021 απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών «Συγκρότηση σε σώμα του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) (Υ.Ο.Δ.Δ. 767)».
16. Την υπό στοιχεία ΑΠΑ/18703/28.07.2023 απόφαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας «Κανονισμός Επιθεωρήσεων της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας» (Β' 5103).
17. Την υπό στοιχεία ΑΠΑ/31639/17.11.2023 απόφαση του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας «Οργανισμός της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.)» (Β' 6692).
18. Την υπ' αρ. 24705/22-08-2025 απόφαση ορισμού Αναπληρωτή Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.
19. Την ανάγκη επιβολής στον τομέα των αερομεταφορών, της αεροναυτιλίας και των αερολιμένων επαρκών αποτρεπτικών μέτρων και κυρώσεων για την προστασία του περιβάλλοντος από δραστηριότητες της πολιτικής αεροπορίας.
20. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο: «Επιβολή Κυρώσεων Παραβάσεων Νομοθεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος της Πολιτικής Αεροπορίας» και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ «Μίτος» με αριθμό ΜΑΚ 754471.
21. Το γεγονός ότι από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού ή/και της Α.Π.Α., αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός -Ορισμοί - Πεδίο Εφαρμογής
1. Σκοπός της παρούσας Απόφασης είναι η διασφάλιση της συμμόρφωσης των εμπλεκόμενων με την πολιτική αεροπορία φορέων στους διεθνείς, ευρωπαϊκούς, και εθνικούς κανόνες για την προστασία περιβάλλοντος της πολιτικής αεροπορίας με τον καθορισμό των σχετικών παραβάσεων και κυρώσεων.
2. Για τους σκοπούς της παρούσας Απόφασης ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α) Φορέας Εκμετάλλευσης Αεροσκάφους: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που εκμεταλλεύεται ή προτείνει να αναλάβει την εκμετάλλευση ενός ή περισσοτέρων αεροσκαφών.
β) Φορέας Διαχείρισης Αερολιμένων: το νομικό πρόσωπο ή δημόσιος φορέας που έχει την ευθύνη διαχείρισης και λειτουργίας αερολιμένων.
γ) Φορέας παροχής υπηρεσιών Επίγειας Εξυπηρέτησης: κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που παρέχει σε τρίτους μία ή περισσότερες κατηγορίες υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης.
δ) Φορέας Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 του Ευρ. Κανονισμού 549/2004 ΕΚ, δηλαδή φορέας που παρέχει: α) Υπηρεσίες Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας (Α Traffic Services - ATS), β) Υπηρεσίες Επικοινωνίας, Πλοήγησης και Επιτήρησης Communication, Navigation, Surveillance - CNS) και γ) Υπηρεσίες Αεροναυτικών Πληροφοριών (Αeronautical Information Services - AIS).
ε) Ενωσιακός Αερολιμένας: όπως ορίζεται στο άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2405 και στο άρθρο 2 της οδηγίας 2009/12/ΕΚ, όπου η επιβατική κίνηση υπερέβη τους 800.000 επιβάτες ή όπου η εμπορευματική κίνηση υπερέβη τους 100.000 τόνους κατά την προηγούμενη περίοδο αναφοράς, και ο οποίος δεν βρίσκεται σε εξόχως απόκεντρη περιοχή. Οι χαρακτηριζόμενοι ως «Ενωσια- κοί Αερολιμένες», που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής ReFuelEU Aviation, δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΕΕ, στον Ετήσιο Κατάλογο «Ενωσιακών Αερολιμένων» για κάθε περίοδο αναφοράς. Για την Ελλάδα για τους σκοπούς του ανωτέρω κανονισμού οι χαρακτηριζόμενοι ως «Ενωσιακοί Αερολιμένες» με βάση την επιβατική κίνηση, κατά το χρόνο έκδοσης της παρούσας, είναι οι Αερολιμένες Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Χανίων, Μύκονου, Σαντορίνης, Ρόδου, Κω, Κερκύρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς και Ακτίου.
στ) Πιστοποιητικό: κάθε πιστοποιητικό, έγκριση, άδεια, εξουσιοδότηση, βεβαίωση ή άλλο έγγραφο που εκδίδεται ως αποτέλεσμα πιστοποίησης και βεβαιώνει τη συμμόρφωση ως προς τις εφαρμοστέες απαιτήσεις.
ζ) Περιβαλλοντικοί όροι: οι όροι και οι απαιτήσεις, που περιλαμβάνονται σε οποιαδήποτε απόφαση έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων με βάση τον ν. 4014/2011 ή περιβαλλοντικής άδειας, που απαιτείται για την απρόσκοπτη λειτουργία Φορέα ή αεροπορικής εγκατάστασης, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του εθνικού και ενωσιακού περιβαλλοντικού δικαίου· η) Διεθνή πρότυπα και συνιστώμενες πρακτικές: τα διεθνή πρότυπα και οι συνιστώμενες πρακτικές που εγκρίνει ο ICAO, κατά το άρθρο 37 της σύμβασης του Σικάγο με βάση το Παράρτημα 16 της Σύμβασης που αφορά στην Περιβαλλοντική Προστασία και ειδικότερα τους Τόμους Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και V
θ) Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών Ελλάδος (ΑΡ GREECE): το Εγχειρίδιο που περιλαμβάνει αεροναυτικούς χάρτες και άλλες σημαντικές πληροφορίες και οδηγίες προς τους αεροναυτιλόμενους σχετικά με τους κανόνες που ισχύουν στον Ελληνικό Εθνικό Εναέριο Χώρο. Το ΑΙΡ επικαιροποιείται και εκδίδεται από την αρμόδια Διεύθυνση της ΥΠΑ, σύμφωνα με το Παράρτημα 15 της Σύμβασης του Σικάγο.
ι) ΝΟΤΑΜ: Ηλεκτρονική ειδοποίηση προς Αεροπόρους (Notice to Airmen) που εκδίδεται από την ΥΠΑ για την προειδοποίηση των πιλότων και της Αεροπορικής κοινότητας για πιθανούς κινδύνους και επιχειρησιακές αλλαγές που μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια των πτήσεων.
κ) Βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF): τα αεροπορικά καύσιμα που ορίζονται στον Κανονισμό (EE) 2023/2405 και στην Οδηγία (EE) 2018/2001, τα οποία εντάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες: i) συνθετικά αεροπορικά καύσιμα, ii) αεροπορικά βιοκαύσιμα, iii) αεροπορικά καύσιμα ανακυκλωμένου άνθρακα.
3. Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται στους φορείς Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, στους φορείς Διαχείρισης Αερολιμένων, στους φορείς παροχής υπηρεσιών Επίγειας Εξυπηρέτησης των Αερολιμένων της χώρας, καθώς και φορείς Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας.
Άρθρο 2
Τήρηση κανόνων διασφάλισης ισότιμων όρων ανταγωνισμού για βιώσιμες αεροπορικές μεταφορές - «Refuel EU Aviation» [Κανονισμός (ΕΕ) 2023/2405]
1. Οι φορείς διαχείρισης Ενωσιακών Αερολιμένων της Ελλάδας μεριμνούν για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων, προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2405 «RefuelEU Aviation», όσον αφορά τη διευκόλυνση πρόσβασης των φορέων εκμετάλλευσης αεροσκαφών σε αεροπορικά καύσιμα, που περιέχουν τα ελάχιστα μερίδια βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, που προβλέπονται στο Παράρτημα του ανωτέρω κανονισμού.
2. Σε περιπτώσεις αναφοράς από φορέα εκμετάλλευσης αεροσκαφών για την ύπαρξη δυσκολιών ανεφοδιασμού αεροπορικών καυσίμων, η Α.Π.Α. ζητεί από τον φορέα διαχείρισης του Ενωσιακού Αερολιμένα να παράσχει τις απαραίτητες πληροφορίες προς τεκμηρίωση της συμμόρφωσης σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο και δύναται, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, να προχωρήσει στη διενέργεια σχετικών περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων. Ο φορέας διαχείρισης του αερολιμένα υποχρεούται να παρέχει τις εν λόγω πληροφορίες στην αρμόδια αρχή χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Κατόπιν επιθεώρησης ή/και εξέτασης των υποβληθεισών στοιχείων, η Α.Π.Α. αποφαίνεται ως προς τη συμμόρφωση και ενημερώνει σχετικά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την EASA, σύμφωνα με την παρ. 6.5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2405.
3. Σε περίπτωση διαπίστωσης μη συμμόρφωσης, η Α.Π.Α. ζητά από τον φορέα διαχείρισης αερολιμένα μέσω υποβολής Σχεδίου Διορθωτικών Ενεργειών (ΣΔΕ)/ Corrective Action Plan (CAP), να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της έλλειψης επαρκούς πρόσβασης των φορέων εκμετάλλευσης αεροσκαφών σε αεροπορικά καύσιμα το αργότερο εντός τριών ετών από την επίσημη ειδοποίηση περί μη συμμόρφωσης και διαβιβάζει όλες τις σχετικές πληροφορίες στην EASA.
4. Σε περίπτωση που ο φορέας διαχείρισης του αερολιμένα δεν λάβει τα απαιτούμενα μέτρα για την αποκατάσταση της διαπιστωθείσας μη συμμόρφωσης, σύμφωνα με το υποβληθέν ΣΔΕ και εφόσον έχουν εξαντληθεί όλα τα αναγκαία μέτρα επιβολής (έγγραφη σύσταση ή προειδοποίηση), επιβάλλεται πρόστιμο το ύψος του οποίου είναι αναλογικό προς την περιβαλλοντική ζημία που προ- καλείται ως προς τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού που καθορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2405, ως συνέπεια της μη συμμόρφωσης. Το πρόστιμο καθορίζεται τουλάχιστον στο διπλάσιο του ποσού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό: (i) της διαφοράς τιμής μεταξύ των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και των συμβατικών καυσίμων αεροσκαφών και (ii) της ποσότητας αεροπορικών καυσίμων στα οποία δεν είχαν πρόσβαση οι φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών ως συνέπεια της μη συμμόρφωσης του φορέα διαχείρισης του αερολιμένα.
5. Οι φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών που εκτέλεσαν, κατά την προηγούμενη περίοδο αναφοράς, τουλάχιστον 500 πτήσεις εμπορικής αερομεταφοράς επιβατών ή 52 πτήσεις εμπορικής αερομεταφοράς παντός φορτίου με αναχώρηση από Ενωσιακούς Αερολιμένες, υποχρεούνται να υποβάλλουν, έως τις 31 Μαρτίου εκά- στου επόμενου έτους, ετήσιες εκθέσεις για τις ποσότητες ανεφοδιασμού καυσίμου, που προμηθεύτηκαν το προηγούμενο έτος από τους Ενωσιακούς Αερολιμένες και να περιλαμβάνουν σε αυτές όλες τις πληροφορίες που αναφέρονται στο άρθρο 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2405.
6. Οι φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών έχουν υποχρέωση ανεφοδιασμού καυσίμου σε κάθε Ενωσιακό Αερολιμένα, που εμπίπτει στον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2405, εφόσον δεν έχουν λάβει έγκριση εξαίρεσης από την Α.Π.Α. ως αρμόδιας Αρχής Εποπτείας των Ενωσιακών Αερολιμένων εντός Ελληνικής Επικράτειας, όπως προ- βλέπεται στο άρθρο 5 του Κανονισμού. Η υποχρέωση ανεφοδιασμού καυσίμου αφορά κατ'ελάχιστον το 90% των ετήσιων απαιτούμενων αεροπορικών καυσίμων.
7. Φορέας εκμετάλλευσης αεροσκαφών που δεν αιτιολογεί δεόντως, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2405, τη μη συμμόρφωση με την απαίτηση ανεφοδιασμού με καύσιμα, ποσότητας τουλάχιστον 90% του ετήσιου αεροπορικού καυσίμου που απαιτείται για το σύνολο του πτητικού του έργου, υπόκειται σε ανάλογα μέτρα επιβολής (έγγραφη σύσταση, προειδοποίηση, χρηματικές ή άλλες κυρώσεις). Οι χρηματικές κυρώσεις για τους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών υπολογίζονται με βάση: (i) πολλαπλασιαστικό παράγοντα διπλάσιο της διαφοράς τιμής του αεροπορικού καυσίμου που δεν ανεφοδιάστηκε ο φορέας, (ii) τον όγκο σε τόνους και τις συνολικές ετήσιες μη αντλούμενες ποσότητες αεροπορικών καυσίμων που δεν ανεφοδιάστηκε ο φορέας και (iii) τις μέσες ετήσιες τιμές αεροπορικών καυσίμων που παρέχονται στην ετήσια έκθεση τιμών αεροπορικού καυσίμου που εκδίδει η ΕΕ, μέσω του αρμόδιου οργανισμού εποπτείας (EASA).
8. Φορέας εκμετάλλευσης αεροσκαφών μπορεί να απαλλαγεί από την επιβολή χρηματικών κυρώσεων της ανωτέρω παραγράφου, εάν μπορεί να αποδείξει ότι η μη συμμόρφωσή του προς τις υποχρεώσεις που ορίζονται στην ανωτέρω παρ. 6, οφειλόταν σε έκτακτες και απρόβλεπτες περιστάσεις εκτός ελέγχου του, των οποίων οι επιπτώσεις δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.
9. Η υποβολή στην Α.Π.Α. των ετήσιων αναφορών από τους φορείς εκμετάλλευσης αεροσκαφών, καθώς και των αιτημάτων εξαίρεσης από την υποχρέωση ανεφοδιασμού με καύσιμο από ενωσιακούς αερολιμένες - εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζονται στα άρθρα 5 και 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2405 — πραγματοποιείται μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής της EASA και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον εν λόγω Κανονισμό.
10. Σε περίπτωση αδικαιολόγητης και μη έγκαιρης υποβολής της ετήσιας αναφοράς από τον φορέα εκμετάλλευσης αεροσκαφών, σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/2405, και εφόσον δεν υπάρξει άμεση συμμόρφωση μετά από σχετική προειδοποίηση της Α.Π.Α. ή διαπίστωση ευρήματος Μη Συμμόρφωσης, επιβάλλεται πρόστιμο. Για τον καθορισμό του προστίμου, δύνανται να ληφθούν υπόψη - εφόσον κριθεί σκόπιμο - τα στοιχεία που παρέχονται από τον προμηθευτή καυσίμων ή/και από τον αερολιμένα για το καύσιμο που ανεφοδιάζεται ο φορέας εκμετάλλευσης αεροσκαφών, καθώς επίσης και των δεδομένων του EUROCONTROL και του μηχανισμού στήριξης του EU ETS. Το κατώτατο όριο προστίμου καθορίζεται στις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, το δε ανώτατο στις πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
Άρθρο 3
Τήρηση Περιβαλλοντικών όρων Λειτουργίας στους Αερολιμένες
1. Παραβάσεις σχετικά με την εφαρμογή Συστημάτων Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας Φορέων Διαχείρισης Αερολιμένων και άλλων φορέων που δραστηριοποιούνται σε αυτά (όπως Φορείς Επίγειας Εξυπηρέτησης, Φορείς Συντήρησης Υποδομών Αερολιμένα, κ.λπ.) που εντοπίζονται από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος (ENV) της Α.Π.Α. κατά τη διάρκεια περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και δεν αποκαθίστανται εντός των τασσόμενων προθεσμιών, επισύρουν κυρώσεις κατά το άρθρο 8 του παρόντος.
2. Κατά την παρακολούθηση και εποπτεία των Φορέων Εκμετάλλευσης Αεροδρομίων και άλλων φορέων που δραστηριοποιούνται σε αυτά (όπως Φορείς Επίγειας Εξυπηρέτησης, Φορείς Συντήρησης Υποδομών Αερολιμένα, κ.λπ.), σχετικά με την εφαρμογή Συστημάτων Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και την τήρηση των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας, οι επιθεωρητές περιβάλλοντος (ENV) της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας:
i) συλλέγουν πληροφορίες από τους Φορείς Διαχείρισης και τους Φορείς Επίγειας Εξυπηρέτησης και διενεργούν επιθεωρήσεις/ελέγχους συμμόρφωσης ως προς την εφαρμογή Συστημάτων Περιβαλλοντικής Διαχείρισης σύμφωνα με τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας.
ii) εφόσον διαπιστωθούν μη συμμορφώσεις, οι Επιθεωρητές ENV συντάσσουν έκθεση μη συμμόρφωσης, προ- κειμένου ο ελεγχόμενος φορέας να λάβει τα αναγκαία μέτρα, μέσω υποβολής Σχεδίου Διορθωτικών Ενεργειών (ΣΔΕ)/ Action Plan (CAP).
iii) σε περίπτωση κατ'εξακολούθησης μη συμμόρφωσης η Α.Π.Α. προβαίνει σε ανάλογα μέτρα επιβολής με διοικητικές ή/και χρηματικές κυρώσεις, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Άρθρο 8 του παρόντος και την κείμενη περιβαλλοντική νομοθεσία.
Άρθρο 4
Τήρηση Εφαρμογής Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Αερίων Εκπομπών (ΣΕΔΕ/EU-ETS και CORSIA)
1. Εάν κατά τον έλεγχο των ετήσιων Εκθέσεων Αερίων Εκπομπών ^ER), που υποβάλλονται στην Α.Π.Α. από τους Φορείς Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών, σύμφωνα με το άρθρο 9 της υπ' αρ. ΥΠΕΝ/ΔΚΑΠΑ/86227/2245/2024 (Β'4674) κοινής υπουργικής απόφασης, σχετικά με το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (ΣΕΔΕ) εντοπιστούν αποκλίσεις μεγαλύτερες του 5% από τα δεδομένα του EUROCONTROL και του μηχανισμού στήριξης του EU ETS, οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος ^V) της Α.Π.Α. διεξάγoυν ελέγχους ή/ και Περιβαλλοντική Επιθεώρηση. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης ή/και μη λήψης διορθωτικών ενεργειών από τον Φορέα Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών, επιβάλλονται κυρώσεις, εφόσον έχουν εξαντληθεί τα υπόλοιπα μέτρα επιβολής (έγγραφη σύσταση, προειδοποίηση, κ.λπ.), μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του Τμήματος Κανονισμών και Εποπτείας Προστασίας Περιβάλλοντος (Α3/Γ), της Διεύθυνσης Ασφάλειας από Έκνομες Ενέργειες και Προστασίας Περιβάλλοντος (Α3) της Α.Π.Α. Το κατώτατο όριο προστίμου καθορίζεται στις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ το δε ανώτατο υπολογίζεται με βάση τα αναφερόμενα στο άρθρο 44 περί Κυρώσεων της ως άνω ΚΥΑ.
2. Η μη υποβολή Σχεδίων Παρακολούθησης και η μη έγκαιρη υποβολή των ετήσιων Εκθέσεων Αερίων Εκπομπών για τους Φορείς Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών που εκτελούν διεθνείς πτήσεις, σύμφωνα με το σύνολο των απαιτήσεων του Συστήματος Αντιστάθμισης και Μείωσης εκπομπών Άνθρακα για τη Διεθνή Αεροπορία (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας και συγκεκριμένα με βάση τις απαιτήσεις της ισχύουσας έκδοσης του IV Τόμου του Παραρτήματος 16 (ICAO/ CORSIA) και του Τεχνικού Εγχειριδίου Doc 9501, επιφέρει κυρώσεις, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο του Σύστηματος Εμπορίας Ρύπων της ΕΕ και όσα αναφέρονται στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου.
3. Η Α.Π.Α. εισηγείται στον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ την επιβολή προστίμου για τις παραβάσεις που προβλέπονται στην περ. ββ) της παρ. 2 του άρθρου 44 της κοινής υπουργικής απόφασης που αναφέρεται στην παρ. 1, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος της αεροπορικής δραστηριότητας και το ύψος των εκπομπών του αντίστοιχου φορέα εκμετάλλευσης αεροσκαφών. Παράλληλα, γνωμοδοτεί ως προς την υποβολή αιτήματος του ΥΠΕΝ προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έκδοση απόφασης απαγόρευσης λειτουργίας ή πτήσεων για τον εν λόγω φορέα, σε περίπτωση που δεν διαθέτει σχετική άδεια από την Α.Π.Α. Επιπλέον, η Α.Π.Α. μεριμνά για τη δημοσιοποίηση στο EUROCONTROL των στοιχείων των φορέων εκμετάλλευσης που παραβίασαν τις απαιτήσεις της παραπάνω κοινής υπουργικής απόφασης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 44 αυτής.
Άρθρο 5
Τήρηση μέτρων και Διαδικασιών Περιορισμού Θορύβου που δημοσιεύονται στο εγχειρίδιο αεροναυτικών πληροφοριών (ΑΙΡ/Greece)
1. Οι Διαδικασίες Περιορισμού Θορύβου περιγράφονται στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών της Ελλάδας (MP Greece), στο Κεφάλαιο AD 2.21 «Noise Abatement Procedures», όπου δημοσιεύονται και οι τυχόν τροποποιήσεις/επικαιροποιήσεις αυτών. Οι ισχύουσες διαδικασίες περιορισμού θορύβου για τα αεροσκάφη που επιχειρούν στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» αναφέρονται και στο Παράρτημα Α της παρούσας.
2. Από τις διαδικασίες περιορισμού θορύβου, που αναφέρονται στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου, εξαιρούνται τα εξής είδη πτήσεων:
- Πτήσεις που εκτρέπονται σε εναλλακτικό αερολιμένα για τεχνικούς ή μετεωρολογικούς λόγους,
- πτήσεις που πραγματοποιούνται για ανθρωπιστικούς σκοπούς,
- πτήσεις σε αποστολές έρευνας και διάσωσης,
- πτήσεις σε κατάσταση ανάγκης,
- πτήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος,
- κρατικές, αστυνομικές ή πυροσβεστικές ή άλλες πτήσεις της Πολιτικής Προστασίας,
- στρατιωτικές πτήσεις.
3. Η εκτέλεση πτήσεων με καταστρατήγηση των μέτρων και διαδικασιών περιορισμού θορύβου, που δημοσιεύονται στο Εγχειρίδιο Αεροναυτικών Πληροφοριών Ελλάδας (ΑΙΡ Greece) και ειδικότερα στο κεφάλαιο περί διαδικασιών περιορισμού θορύβου, συνιστά παράβαση και επισύρει κυρώσεις στους υπεύθυνους για την παράβαση φορείς (αεροπορικές εταιρείες, ιδιοκτήτες ιδιωτικών αεροσκαφών ή εκμεταλλευόμενους αεροσκάφη, Φορείς Διαχείρισης Αερολιμένων, Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας), που κλιμακώνονται σε περίπτωση επανάληψης της παράβασης ή μη συμμόρφωσης του φορέα με τις συστάσεις της Αρχής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 8 του παρόντος άρθρου.
4. Η διαπίστωση της παράβασης των μέτρων και διαδικασιών περιορισμού θορύβου πραγματοποιείται από την αρμόδια Διεύθυνση της Α.Π.Α., κατόπιν τακτικών επιθεωρήσεων ή έκτακτων ελέγχων που διεξάγει το αρμόδιο Τμήμα Κανονισμών και Εποπτείας Προστασίας Περιβάλλοντος και οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος της Αρχής στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, ή κατόπιν έγγραφης ενημέρωσης από τις υπηρεσίες του Πύργου Ελέγχου, ή από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Αερολιμένα, ή από καταγγελίες πολιτών ή με οποιοδήποτε άλλο επιβεβαιωμένο τρόπο.
5. Η ανάλυση των παραβάσεων στηρίζεται στις καταγραφές των συστημάτων επιτήρησης του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας της ΥΠΑ, των Συστημάτων Παρακολούθησης Θορύβου των Φορέων Διαχείρισης Αερολιμένων, καθώς και άλλων δεδομένων που έλαβαν χώρα κατά το συμβάν. Η αξιολόγηση γίνεται με τη συνδρομή των ηλεκτρονικών εφαρμογών ανάλυσης που διαθέτει η Αρχή και λαμβάνει υπόψη τις καταγραφές των εγκατεστημένων συστημάτων θορύβου εκάστου Αερολιμένα, τις μηνιαίες εκθέσεις θορύβου που αποστέλλονται στην Α.Π.Α, και τους ισχύοντες περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας κάθε αερολιμένα.
6. Για παραβάσεις των καθορισθεισών διαδικασιών περιορισμού θορύβου της παραγράφου 1 και 3 ακολουθείται μια διαβαθμισμένη διαδικασία κυρώσεων, που περιγράφεται σχηματικά στο Παράρτημα Β και περιλαμβάνει τα εξής στάδια:
i. Έγγραφη Σύσταση μετά από την πρώτη διαπίστωση παραβίασης των διαδικασιών μείωσης θορύβου, που δεν αιτιολογείται επαρκώς από επιχειρησιακές συνθήκες που επηρεάζουν την ασφάλεια των πτήσεων.
ii. Επίσημη Προειδοποίηση (Formal Warning), μετά την Έγγραφη Σύσταση, σε περίπτωση επανάληψης της παραβίασης των διαδικασιών μείωσης θορύβου, που δεν αιτιολογείται επαρκώς από επιχειρησιακές συνθήκες που επηρεάζουν την ασφάλεια των πτήσεων.
iii. Πρόστιμο 5.000 ευρώ, σε περίπτωση συνεχιζόμενης υποτροπής και διαπίστωσης νέων παραβιάσεων από τον Αερομεταφορέα των διαδικασιών περιορισμού θορύβου που δεν αιτιολογούνται από επιχειρησιακές συνθήκες που επηρεάζουν την ασφάλεια των πτήσεων, στον επόμενο μηνιαίο έλεγχο που διεξάγεται από το αρμόδιο τμήμα της Αρχής.
iv. Σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται αδικαιολόγητη υποτροπή τους επόμενους μήνες, το ως άνω πρόστιμο κλιμακώνεται πολλαπλασιαστικά, ανάλογα με τον αριθμό των πτήσεων που παραβίασαν τις προβλεπόμενες διαδικασίες μέσα στον ίδιο μήνα, με ανώτατο όριο τα πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ανά μήνα.
Άρθρο 6
Τήρηση Κανόνων Πιστοποίησης Θορύβου Αεροσκαφών
1. Τα Πιστοποιητικά Θορύβου που εκδίδονται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α) παραμένουν σε ισχύ ενόσω το αεροσκάφος, οι κινητήρες, οι έλικες, τα εξαρτήματα και ο μη εγκατεστημένος εξοπλισμός του συντηρούνται σύμφωνα με τις εκτελεστικές πράξεις για τη διαρκή αξιοπλοΐα που αναφέρονται στο άρθρο 17 του ΕΚ. 1139/2018 και είναι σε κατάσταση ασφαλούς και περιβαλλοντικά συμβατής λειτουργίας.
2. Όλες οι τροποποιήσεις και επισκευές πρέπει να πληρούν τις βασικές απαιτήσεις αξιοπλοΐας και, κατά περίπτωση, τις απαιτήσεις περιβαλλοντικής συμβατότητας. Η λειτουργία ενός αεροσκάφους επιτρέπεται μόνο εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: α) το αεροσκάφος είναι αξιόπλοο και σε κατάσταση ασφαλούς και συμβατής με το περιβάλλον λειτουργίας και β) είναι σε ισχύ τόσο το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας όσο και το πιστοποιητικό θορύβου του αεροσκάφους.
3. Η εκτέλεση πτήσεων με αεροσκάφος που δεν διαθέτει έγκυρο Πιστοποιητικό Θορύβου ή η τροποποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών αεροσκάφους που επηρεάζουν τις απαιτήσεις περιβαλλοντικής συμβατότητας, συνιστά παράβαση και συνεπάγεται την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.
4. Για την εκτέλεση πτήσης, χωρίς εγκεκριμένο έγκυρο πιστοποιητικό θορύβου ή βεβαίωση εξαίρεσης ή με τροποποίηση των τεχνικών χαρακτηριστικών μετά την πιστοποίηση, το κατώτατο όριο προστίμου καθορίζεται ανάλογα με την κατηγορία πιστοποίησης κατά ICAO Annex 16, Vol.I (Chapter 2-14) στις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, το δε ανώτατο στις πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
Άρθρο 7
Υποχρέωση παροχής στοιχείων στην Α.Π.Α. για την επιβεβαίωση της συμμόρφωσης
1. Οι δραστηριοποιούμενοι στην Ελλάδα Φορείς Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών οφείλουν να γνωστοποιούν αμελλητί στην Αρχή, εφόσον ζητηθεί:
α. Όλες τις σχετικές πληροφορίες και τα στοιχεία από την καταγραφή των δεδομένων πτήσεων (FDM, Flight Data Monitoring) στη μορφή που ορίζει η Α.Π.Α. για τις πτήσεις που έχουν εντοπιστεί παραβιάσεις στις διαδικασίες περιορισμού θορύβου
β. Κάθε στοιχείο που αποδεικνύει την έγκυρη άδεια εκμετάλλευσής τους, εφόσον πρόκειται για αλλοδαπούς αερομεταφορείς
γ. Τον φορολογικό εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα ή τον υπεύθυνο επικοινωνίας για θέματα παραβάσεων κανόνων σχετικά με την προστασία περιβάλλοντος πολιτικής αεροπορίας, που προβλέπονται στην παρούσα απόφαση.
2. Οι Φορείς Διαχείρισης Αερολιμένων και οι Φορείς Επίγειας Εξυπηρέτησης οφείλουν να γνωστοποιούν αμελλητί στην Αρχή, εφόσον ζητηθεί όλες τις σχετικές πληροφορίες και να προσκομίζουν τα νόμιμα αποδεικτικά έγγραφα που κατά περίπτωση τους ζητούνται κατά τη διεξαγωγή ελέγχων/επιθεωρήσεων προστασίας περιβάλλοντος, όπως τιμολόγια, χημικές αναλύσεις και μετρήσεις περιβαλλοντικών δεικτών, τοπογραφικά διαγράμματα εγκαταστάσεων, εγχειρίδια διαδικασιών κ.λ.π.
3. Η μη έγκαιρη υποβολή των στοιχείων, εγγράφων και ηλεκτρονικών δεδομένων, που ζητούνται από την Α.Π.Α. από τους Φορείς Εκμετάλλευσης Αεροσκαφών, τους Φορείς Διαχείρισης Αερολιμένων και τους Παρόχους Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας για τους σκοπούς της διερεύνησης ενός συμβάντος ή διαπίστωσης παράβασης κανόνων και διαδικασιών προστασίας περιβάλλοντος, επιφέρει διοικητικές ή/και χρηματικές κυρώσεις, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Άρθρο 8 του παρόντος.
Άρθρο 8
Κυρώσεις - όρια χρηματικών προστίμων
1. Η παραβίαση των διατάξεων της παρούσας, ανεξαρτήτως ενδεχόμενων άλλων ευθυνών του παραβάτη σύμφωνα με την εθνική ή ενωσιακή νομοθεσία, συνεπάγεται την επιβολή αποτελεσματικών, αναλογικών και αποτρεπτικών, κατά περίπτωση, κυρώσεων.
Συγκεκριμένα, οι κυρώσεις μπορεί να περιλαμβάνουν: α) Έγγραφη σύσταση, β) επίσημη προειδοποίηση (Formal Warning) με ρητή προθεσμία συμμόρφωσης, γ) χρηματικό πρόστιμο, το ύψος του οποίου -καθώς και τα κατώτατα και ανώτατα όριά του- καθορίζονται στις επιμέρους διατάξεις της παρούσας, δ) στην περίπτωση αερομεταφορέων, δυνατότητα απαγόρευσης απογείωσης του αεροσκάφους, έως ότου εξοφληθεί το πρόστιμο ή κατατεθεί ισόποση εγγυητική επιστολή από αναγνωρισμένο πιστωτικό ίδρυμα ημεδαπής ή αλλοδαπής που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα. Η εν λόγω απαγόρευση εφαρμόζεται από την κοινοποίηση της σχετικής απόφασης στον κυβερνήτη ή στον εκμεταλλευόμενο το αεροσκάφος.
2. Το πρόστιμο για παραβάσεις των άρθρων 3 και 7 της παρούσας κυμαίνεται από 5.000 ευρώ έως 50.000 ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, τη συχνότητα, την υποτροπή, το ύψος υπέρβασης θεσμοθετημένων ορίων και την παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων και προτύπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων του εξεταζόμενου φορέα. Για τις λοιπές παραβάσεις το πρόστιμο καθορίζεται στα αντίστοιχα άρθρα της παρούσας.
3. Κάθε άλλη παράβαση διατάξεων που αφορούν εθνικούς, ευρωπαϊκούς ή διεθνείς κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος και δεν προβλέπεται ρητά στην παρούσα απόφαση, αξιολογείται κατά περίπτωση από την αρμόδια Διεύθυνση Ασφάλειας από Έκνομες Ενέργειες και Προστασίας Περιβάλλοντος. Η αξιολόγηση μπορεί να γίνεται σε συνεργασία, όπου απαιτείται, με άλλες Διευθύνσεις της Α.Π.Α., και συνοδεύεται από εισήγηση για την επιβολή προστίμου, προς έγκριση από τον Διοικητή της Α.Π.Α. Το ύψος του προστίμου καθορίζεται σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου. Το ανώτατο όριο προστίμου σε καμία περίπτωση δεν υπερβαίνει το προβλεπόμενο όριο στην παρ. 2 του άρθρου 33 «Διοικητικές κυρώσεις» του ν. 4757/2020.
4. Στο Άρθρο 10 και στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β του παρόντος περιγράφονται αναλυτικά τα βήματα και οι διαδικασίες επιβολής κυρώσεων που ακολουθεί η Α.Π.Α. σε περιπτώσεις διαπίστωσης περιβαλλοντικών παραβάσεων.
Άρθρο 9
Αρμοδιότητα επιβολής κυρώσεων
Αρμόδιος για την επιβολή κυρώσεων για παραβάσεις των διατάξεων της παρούσας είναι ο Διοικητής της Αρχής της Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.).
Άρθρο 10
Διαδικασία επιβολής κυρώσεων
1. Σε περίπτωση παράβασης, συντάσσεται από το Τμήμα Κανονισμών και Εποπτείας Προστασίας Περιβάλλοντος (Α3/Γ) της Διεύθυνσης Ασφάλειας από Έκνομες Ενέργειες και Προστασίας Περιβάλλοντος (Δ/Α3) της Α.Π.Α, έκθεση παράβασης, η οποία υπογράφεται από τον Προϊστάμενο του εν λόγω Τμήματος, για εκάστη παράβαση των διατάξεων της παρούσας.
2. Στην έκθεση παράβασης αναγράφονται απαραίτητα τα εξής στοιχεία:
α) Ημερομηνία και αριθμός πρωτοκόλλου της έκθεσης παράβασης.
β) Ονοματεπώνυμο, ιδιότητα και υπογραφή του οργάνου που συνέταξε την έκθεση παράβασης.
γ) Αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένο άρθρο των διατάξεων που παραβιάστηκαν.
Η Έκθεση Επιθεώρησης επιθεωρητών περιβάλλοντος της Α.Π.Α. με ευρήματα Μη συμμόρφωσης από την οποία προκύπτουν σαφώς τα ανωτέρω στοιχεία α) έως γ) λογίζεται και ως «έκθεση παράβασης» για τους σκοπούς της παρούσας, εφόσον δεν υπάρξει από πλευράς του ελεγχόμενου φορέα ανταπόκριση με υποβολή Σχεδίου Διορθωτικών Ενεργειών (CAP), σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Κεφ.3 του Κανονισμού Επιθεωρήσεων της Αρχής.
Η έκθεση παράβασης, σύμφωνα με τα ανωτέρω, απο- στέλλεται με συστημένη επιστολή και απόδειξη παραλαβής στη διεύθυνση της έδρας του νομικού προσώπου ή της κατοικίας του φυσικού προσώπου στο οποίο αφορά — εφόσον αυτή βρίσκεται εντός της χώρας — ή στη διεύθυνση του νόμιμου εκπροσώπου τους στην Ελλάδα. Στην έκθεση περιλαμβάνεται πρόσκληση προς τον υπόλογο ή το ενδιαφερόμενο πρόσωπο να εκθέσει εγγράφως τις απόψεις του εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την επομένη της ημέρας παραλαβής της.
3. Στην περίπτωση που το φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν έχει κατοικία ή έδρα αντίστοιχα στην Ελλάδα, η ανωτέρω κλήση αποστέλλεται με συστημένη επιστολή με απόδειξη παραλαβής, είτε στη διεύθυνση της κατοικίας του φυσικού ή της έδρας του νομικού προσώπου, εφόσον αυτή βρίσκεται σε ένα από τα Κράτη Μέλη της Ε.Ε., είτε στη διεύθυνση της έδρας του αντιπρόσωπου τους εντός Κράτους Μέλους της Ε.Ε.
4. Στην περίπτωση που η κατοικία του φυσικού ή η έδρα του νομικού προσώπου δεν βρίσκεται σε Κράτος Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η επίδοση της κλήσης για την υποβολή εγγράφων απόψεων επί της έκθεσης παράβασης διενεργείται με κάθε πρόσφορο μέσο, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 2690/1999, σε συνδυασμό με τα άρθρα 47, 54 και 57 του ν. 2717/1999 (Κώδικας Διοικητικής Δικονομίας, Α'97). Η επίδοση θεωρείται συντελεσθείσα με την παράδοση της κλήσης στο Υπουργείο Εξωτερικών. Ωστόσο, η αρμόδια Προξενική Αρχή ή Πρεσβεία δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση πραγματικής επίδοσης της κλήσης στον υπόλογο, εντός τριάντα (30) ημερών από την επομένη της παραλαβής της έκθεσης παράβασης, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την απόκτηση σχετικού αποδεικτικού επίδοσης.
5. Εφόσον, μετά την υποβολή των απόψεων του υπόλογου και την εξέταση των εγγράφων, εξηγήσεων και των απαιτούμενων στοιχείων και δεδομένων, που ζητούνται και αξιολογούνται από την αρμόδια Διεύθυνση Ασφάλειας από έκνομες Ενέργειες και Προστασίας Περιβάλλοντος σε συνεργασία, εφόσον απαιτείται, και με άλλες Διευθύνσεις της Α.Π.Α, δεν κριθεί ότι συντρέχουν λόγοι απαλλαγής του παραβάτη, ή εφόσον οι απόψεις του αυτές δεν υποβληθούν ή υποβληθούν εκπρόθεσμα, το Τμήμα Α3/Γ της Διεύθυνσης Α3 της Α.Π.Α., προωθεί το φάκελο μαζί με σχετική εισήγηση, η οποία υπογράφεται από τον Προϊστάμενο της εν λόγω Διεύθυνσης προς τον Διοικητή της Α.Π.Α, ο οποίος εκδίδει τη σχετική καταλογιστική ή απαλλακτική απόφαση.
6. Η απόφαση επιβολής κυρώσεων αποστέλλεται με συστημένη επιστολή με απόδειξη παραλαβής στην έδρα του νομικού ή την κατοικία του φυσικού προσώπου που αφορά στην περίπτωση που αυτή βρίσκεται εντός της χώρας ή στην έδρα του νόμιμου εκπροσώπου τους. Στην περίπτωση που το φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν διαθέτει κατοικία ή έδρα αντίστοιχα στην Ελλάδα, η απόφαση αποστέλλεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις ανωτέρω παραγράφους.
7. Κατά της απόφασης, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να ασκήσει τα δικαιώματα που απορρέουν από τις διατάξεις του άρθρου 34 «Αίτηση αναθεώρησης Δικαστικός έλεγχος αποφάσεων Α.Π.Α» του ν. 4757/2020.
8. Τα επιβαλλόμενα πρόστιμα αποτελούν δημόσιο έσοδο και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του Κώδικα περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων, καθώς και την παρ. 4 του άρθρου 33 του ν. 4757/2020, όπως εκάστοτε ισχύουν.
Άρθρο 11
Καταργούμενες Διατάξεις
1. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται το άρθρο 13 και το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α της υπό στοιχεία ΥΠΑ/ Δ3/Β/13904/5349/6-7-2017 (Β' 2488) Αερολιμενικής Διάταξης 2, καθώς και κάθε γενική ή ειδική διάταξη που είναι αντίθετη με τις διατάξεις της παρούσας ή ανάγεται σε θέματα που ρυθμίζονται από αυτή.
Άρθρο 12
Παράρτημα
Τα Παραρτήματα Α' και Β' προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.
(Ακολουθούν τα παραρτήματα για τα οποία βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Άρθρο 13
Ισχύς
Η ισχύς της παρούσας Απόφασης αρχίζει από δημοσιεύσεώς της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 5 Οκτωβρίου 2025
Απόφαση ΑΠΑ Αριθμ. 29115/2025 - ΦΕΚ 5580/Β/20-10-2025
Καθορισμός Παραβάσεων Κανόνων Προστασίας Περιβάλλοντος στην Πολιτική Αεροπορία και Επιβολής σχετικών κυρώσεων.
