x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Υπουργική Απόφαση 11510/2016 - ΦΕΚ 4113/Β/21-12-2016 (Κωδικοποιημένη)

Πλαίσιο εφαρμογής της Δράσης 1.1.1. «Δράσεις Κατάρτισης και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων για νέους γεωργούς και μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις» του Μέτρου 1 «Δράσεις μετάδοσης Γνώσεων και Ενημέρωσης» του ΠΑΑ 2014-2020

Τρέχουσα ενοποιημένη έκδοση: 22.04.2025. Το Κωδικοποιημένο αρχείο, εκδόθηκε σε ενοποιημένο κείμενο με ενσωματωμένες τις μεταγενέστερες τροποποιήσεις.

Συνδρομητικές Υπηρεσίες
- Το Νομοθέτημα έχει κωδικοποιηθεί σε αρχείο ενιαίο κειμένου, με ενσωματωμένες τις διατάξεις με τις οποίες έχει συμπληρωθεί - τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
- Η υπηρεσία προβολής και μεταφόρτωσης κωδικοποιημένων κειμένων είναι διαθέσιμη ΔΩΡΕΑΝ, μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη, με πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες.

- Απαιτείται μεγαλύτερο επίπεδο πρόσβασης για την προβολή των Συνδρομητικών Υπηρεσιών.
Εάν είστε μέλος και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές Υπηρεσίες, πατήστε ΕΔΩ για Σύνδεση. -Θέματα Βοήθειας και Υποστήριξης για τις συνδρομητικές υπηρεσίες.

 

ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.

Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.

Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 11510/2016

ΦΕΚ 4113/Β/21-12-2016

Πλαίσιο εφαρμογής της Δράσης 1.1.1. «Δράσεις Κατάρτισης και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων για νέους γεωργούς και μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις» του Μέτρου 1 «Δράσεις μετάδοσης Γνώσεων και Ενημέρωσης» του ΠΑΑ 2014-2020

 

ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ KAI ΤΡΟΦΙΜΩΝ

 

Έχοντας υπόψη:

Α. Τους κανονισμούς, αποφάσεις και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης:

1. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1303/2013 του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1083/2006 όπως κάθε φορά ισχύει.

2. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013 για τη στήριξη της Αγροτικής Ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1698/2005 του Συμβουλίου όπως κάθε φορά ισχύει και ιδιαίτερα το άρθρο 14.

3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1306/2013 σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση της κοινής γεωργικής πολιτικής και την κατάργηση των κανονισμών (ΕΟΚ) αριθμ. 352/78, (ΕΚ) αριθμ. 165/94, (ΕΚ) αριθμ. 2799/98, (ΕΚ) αριθμ. 814/2000, (ΕΚ) αριθμ. 1290/2005 και (ΕΚ) αριθμ. 485/2008 του Συμβουλίου όπως κάθε φορά ισχύει.

4. Τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 807/2014 επιτροπής της 11ης Μαρτίου 2014 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) και για τη θέσπιση μεταβατικών διατάξεων όπως κάθε φορά ισχύει.

5. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 808/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουλίου 2014 σχετικά με τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1305/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) όπως κάθε φορά ισχύει και ιδιαίτερα το άρθρο 6.

6. Τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 640/2014 της Επιτροπή της 11ης Μαρτίου 2014 για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου και τους όρους απόρριψης ή ανάκτησης πληρωμών καθώς και τις διοικητικές κυρώσεις που εφαρμόζονται στις άμεσες ενισχύσεις, τη στήριξη της αγροτικής ανάπτυξης και την πολλαπλή συμμόρφωση όπως κάθε φορά ισχύει.

7. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 809/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουλίου 2014 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου, τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης και την πολλαπλή συμμόρφωση όπως κάθε φορά ισχύει.

8. Τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 908/2014 της Επιτροπής της 6ης Αυγούστου 2014 για τη θέσπιση κανόνων εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τους οργανισμούς πληρωμών και άλλους οργανισμούς, τη δημοσιονομική διαχείριση, την εκκαθάριση λογαριασμών όπως κάθε φορά ισχύει.

9. Την με αριθμ. C (2015) 9170/11.12.2015 απόφαση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, για την έγκριση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020 για στήριξη από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (CCI:2014GR 06RDNP001), όπως κάθε φορά ισχύει.

B. Τις διατάξεις νόμων και τα π.δ.:

10. Το π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (ΦΕΚ 98/Α’/22.04.2005) και ειδικότερα το άρθρο 90 «Έλεγχος των δαπανών που προκαλούν οι κανονιστικές διοικητικές πράξεις».

11. Το π.δ. 107/2014 (ΦΕΚ 174/Α’/28.08.2014) σχετικά με τον Οργανισμό του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 45 του ν. 4305/30.10.2014 (ΦΕΚ 237/Α’/31.10.2014).

12. Το π.δ. 24/2015 «Σύσταση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων» (ΦΕΚ 20/Α’/27.01.2015).

13. Το π.δ. 70/2015 (ΦΕΚ 114/Α’/22.09.2015) σύμφωνα με τις διατάξεις του οποίου το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που είχε συγχωνευθεί με την παρ. 1 του άρθρου 3 του π.δ. 24/2015 με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του πρώην Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σε Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ανασυνιστάται και το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας μετονομάζεται σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

14. Το π.δ. 125/2016 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 210/ Α’/05.11.2016).

15. Τα άρθρα 13-29 του ν. 2637/27.08.1998 (ΦΕΚ 200/Α’/27.08.1998) περί «Σύστασης Οργανισμού Πληρωμών κι Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.)», όπως τροποποιημένος ισχύει.

16. Του υπ’ αριθμ. 4314/2014 (ΦΕΚ 265/Α’/ 23.12.2014) νόμου Α) «Για τη διαχείριση, τον έλεγχο και την εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2014-2020, Β) Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2012/17 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2012 (ΕΕ L 156/16.6.2012) στο ελληνικό δίκαιο, τροποποίηση του ν. 3419/2005 (Α’ 297) και άλλες διατάξεις» με τον οποίο η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής ΠΑΑ-Ανταγωνιστικότητα μετονομάστηκε σε Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής ΠΑΑ 2014-2020 και ιδίως την παράγραφο 2 του άρθρου 69, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

17. Του ν. 2637/2005 (ΦΕΚ 314/Α’/27.12.2005) περί «Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών (Δ.Ε.Κ.Ο.)», όπως ισχύει, το άρθρο 66 του ν. 4002/2011 (ΦΕΚ 180/Α’/22.08.2011) «Τροποποίηση της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου-Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση - Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείων Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης», περί συγχωνεύσεως Ν.Π.Ι.Δ. σε ενιαίο φορέα με την επωνυμία «Ενιαίος Γεωργικός Οργανισμός ΔΗΜΗΤΡΑ», και την σε εκτέλεση των διατάξεων αυτών της υπ’ αριθμ. 188763/10.10.2011 (ΦΕΚ 2284/Β’/13.10.2011) εκδοθείσας κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων περί «Σύστασης Οργανισμού ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ-ΔΗΜΗΤΡΑ και συγχώνευσης εποπτευόμενων από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων νομικών προσώπων».

Γ. Τις αποφάσεις:

18. Την υπ’ αριθμ. οικ: 55582/1933/25.07.2008 (ΦΕΚ 1491/Β’/29.07.2008) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας με θέμα «Ενιαίο Σύστημα Διαχείρισης, Αξιολόγησης, Παρακολούθησης και Ελέγχου (Ε.Σ.Δ.Ε.Κ.) των Ενεργειών Επαγγελματικής Κατάρτισης συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΚΤ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ (2007-2013) για όλα τα Επιχειρησιακά Προγράμματα που εμπεριέχουν δράσεις κατάρτισης» όπως τροποποιήθηκε και ισχύει κάθε φορά.

19. Την με αριθμ. 24944/20.09.2016 (ΦΕΚ 3066/Β’/ 26.09.2016) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Αναδιάρθρωση των Ειδικών Υπηρεσιών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020».

20. Την με αριθμ. 1065/19.04.2016 (ΦΕΚ 1273/Β’/ 04.05.2016) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Θέσπιση διαδικασιών του Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου του Προγράμματος «Αγροτική Ανάπτυξη της Ελλάδας 2014-2020» (ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020), όπως ισχύει κάθε φορά.

21. Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020 (ΠΑΑ 2014-2020) και ειδικότερα το σημείο 8.2.1 «Μ01 -Δράσεις μετάδοσης γνώσεων και ενημέρωσης (άρθρο 14)» όπως κάθε φορά ισχύει.

22. Τη με αριθμ. 110427/ΕΥΘΥ/1020 (ΦΕΚ 3521/ 01.11.2016) απόφασης τροποποίησης και αντικατάστασης της με αριθμ. 81986/ΕΥΘΥ 712/31.07.2015 (ΦΕΚ 1822/ Β/24.08.2015) υπουργικής απόφασης «Εθνικοί Κανόνες Επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014-2020 - Έλεγχοι νομιμότητας δημοσίων συμβάσεων συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ΕΣΠΑ 2014-2020 από Αρχές Διαχείρισης και Ενδιάμεσους Φορείς -Διαδικασία ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων αξιολόγησης πράξεων»,

23. Τις αποφάσεις -συμπεράσματα της από 04.04.2016 1ης Συνεδρίασης της Επιτροπής Παρακολούθησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2020 -(ΠΑΑ 2014-2020) όσον αφορά τα βαθμολογικά κριτήρια του Υπομέτρου 1.1 «Επαγγελματική κατάρτιση και δράσεις απόκτησης δεξιοτήτων».

24. Την με αριθμ. 26984/19.12.2013 «2η Πρόσκληση για την υποβολή αιτήσεων ενίσχυσης- φακέλων υποψηφιότητας προς ένταξη στο καθεστώς του Μέτρου 112 «Εγκατάσταση Νέων Γεωργών» του Άξονα 1 «Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τομέα της γεωργίας και της δασοκομίας» του Π.Α.Α. 2007-2013 για το έτος 2014.

25. Την υπ’ αριθμ. 8585/10-10-2016 (3322/Β’/17.10.2016) απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με θέμα «Λεπτομέρειες εφαρμογής του Υπομέτρου 6.1 Εγκατάσταση Νέων Γεωργών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) της Ελλάδας 2014 -2020».

26. Το υπ’ αριθμ. 3182/9.12.2016 έγγραφο της ΕΥΔ ΠΑΑ που αφορά στην έκφραση σύμφωνου γνώμης για την εν λόγω απόφαση.

27. Το υπ’ αριθμ. 183030/9.12.2016 έγγραφο του ΟΠΕΚΕΠΕ που αφορά στην έκφραση σύμφωνου γνώμης για την εν λόγω απόφαση.

28. Το με αριθμ. πρωτ. 133605/ΕΥΚΕ4421 έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Κρατικών Ενισχύσεων.

29. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δημόσια δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζει:

 

Άρθρο 1

Σκοπός -Πεδίο εφαρμογής

Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός του αναγκαίου θεσμικού πλαισίου για την αποτελεσματική διαχείριση, εφαρμογή και παρακολούθηση της δράσης 1.1.1 «Δράσεις κατάρτισης και ανάπτυξης δεξιοτήτων για νέους γεωργούς και μικρές γεωργικές εκμεταλλεύσεις» του Μέτρου Μ01 «Δράσεις μετάδοσης Γνώσεων και Ενημέρωσης» του ΠΑΑ 2014-2020. Η εν λόγω δράση εφαρμόζεται σε όλη τη Χώρα.

Ωφελούμενοι της δράσης είναι:

1. Οι δικαιούχοι του υπομέτρου 6.1 Ενίσχυση Εκκίνησης Επιχείρησης για νέους Γεωργούς των οποίων οι πράξεις:

• εντάχθηκαν στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2007 -2013 και συνεχίζονται ως ανειλημμένες υποχρεώσεις στο πλαίσιο του Μέτρου 06 του ΠΑΑ 2014 -2020, δυνάμει της αριθμ. 3994/20-5-2016 (ΑΔΑ 77Δ24653ΠΓ-ΔΗΤ) απόφασης του Γενικού Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων,

• θα ενταχθούν για πρώτη φορά στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2014 -2020.

2. Οι δικαιούχοι του υπομέτρου 6.3 «Ενίσχυση για την ανάπτυξη μικρών γεωργικών εκμεταλλεύσεων» των οποίων οι πράξεις θα ενταχθούν στο πλαίσιο του ΠΑΑ 2014 -2020.

 

Άρθρο 2

Ορισμοί

«επαγγελματική κατάρτιση»: μία ενέργεια ή σύνολο ενεργειών που σχεδιάζονται με σκοπό την απόκτηση από τον καταρτιζόμενο αναγκαίων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων.

«συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση»: μία διαρκής διαδικασία, που έχει σκοπό να διασφαλίσει ότι οι γνώσεις και δεξιότητες του ωφελούμενου προσαρμόζονται συνεχώς και ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες απαιτήσεις της θέσης εργασίας του ή και των αναγκών της αγοράς εργασίας.

«πρόγραμμα κατάρτισης»: Το πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης για τους ανωτέρω ωφελούμενους, το οποίο περιλαμβάνει ενδεικτικά τα πεδία:

• Γνώση των υποχρεώσεων και δυνατοτήτων που απορρέουν από την Κοινή Αγροτική Πολιτική καθώς και την εθνική πολιτική για την αγροτική ανάπτυξη

• Χρηματο-οικονομική διαχείριση εκμεταλλεύσεων / χρήση ΤΠΕ και νέων τεχνολογιών

• Κώδικες ορθής γεωργικής πρακτικής, ορθή διαχείριση των φυσικών πόρων και ασφάλεια της εργασίας στην ύπαιθρο, αντιμετώπιση και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή

• Εμπορία και μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, με έμφαση στις βραχείες αλυσίδες

• Εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με την κατεύθυνση και τις ανάγκες της εκμετάλλευσης (όπως διαχείριση αποβλήτων ειδικά για τη ζωική παραγωγή, ασθένειες και εχθροί καλλιεργειών και ζώων, νέες εναλλακτικές καλλιέργειες, λίπανση, διατροφή ζώων, κ.λπ.)

«ομάδες συζήτησης»: εναλλακτική μέθοδος της συνήθους θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης με εξειδικευμένα για το κλάδο και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει θέματα. Κάθε ομάδα συζήτησης θα συντονίζεται από έναν τοπικά υπεύθυνο -εξειδικευμένο εκπαιδευτή, ο οποίος θα ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να αναδείξουν τις ανάγκες τους, μέσω της συμμετοχικής παρατήρησης. Κάθε ομάδα θα πρέπει έχει κατά μέσο όρο 10 συμμετέχοντες, που θα αντιπροσωπεύουν τις επιχειρήσεις/εκμεταλλεύσεις κάθε περιοχής. Οι κύκλοι συναντήσεων που θα πραγματοποιηθούν και η διάρκειά τους θα είναι ισοδύναμοι των ωρών συνήθους θεωρητικής –πρακτικής κατάρτισης που θα αντικαταστήσουν και θα απαντούν στις ιδιαιτερότητες του επαγγέλματος του κτηνοτρόφου και των περιορισμένων δυνατοτήτων που έχουν για μακρόχρονη απουσία από τις εκμεταλλεύσεις τους.

«πιλοτικά εργαστήρια»: έχουν διάρκεια 3-5 ημερών, και αποτελούν ομάδες έως 15 ατόμων ανά θεματική ενότητα, με στόχο την επικαιροποίηση και τη διαρκή παροχή και διάχυση της γνώσης και κυρίως των αποτελεσμάτων των επιχειρησιακών ομάδων ΕΣΚ. Ανάλογα με το αν υπάρχουν αποτελέσματα προς ανακοίνωση από τις επιχειρησιακές ομάδες ΕΣΚ του Μέτρου 16.1 τα πιλοτικά εργαστήρια στοχεύουν κυρίως σε ωφελούμενους ζωικής ή μικτής κατεύθυνσης, δικαιούχους του Μέτρου 6.1 του ΠΑΑ 2014-2020 ή του αντίστοιχου μέτρου 112 της περιόδου 2007-2013. Μπορούν να πραγματοποιηθούν έως δύο κύκλοι συζητήσεων/εργαστηρίων στην ίδια ομάδα ωφελούμενων.

«Νέος Γεωργός»: ως ορίζεται στην 8585/10.10.2016 υπουργική απόφαση του Υπομέτρου 6.1 του ΠΑΑ 2014- 2020 (ΦΕΚ 3322.Β’/17.10.2016) και κοινή υπουργική απόφαση 17371/704/20.11.2008 (ΦΕΚ 2497/Β/2008) του Μ 112 του ΠΑΑ 2007-2013, όπως τροποποιημένες κάθε φορά ισχύουν.

«Αρχηγός γεωργικής εκμετάλλευσης»: ως ορίζεται στην 8585/10.10.2016 υπουργική απόφαση του Υπομέτρου 6.1 του ΠΑΑ 2014-2020 (ΦΕΚ 3322/Β’/17.10.2016) και Μ 112 του ΠΑΑ 2007-2013, όπως τροποποιημένες κάθε φορά ισχύουν.

«Μικρές Γεωργικές εκμεταλλεύσεις»: Οι ατομικές ή οικογενειακές γεωργικές εκμεταλλεύσεις (δικαιούχοι φυσικά και όχι νομικά πρόσωπα ), με τυπική απόδοση ‘εισόδου’ στην αρχική κατάσταση τουλάχιστον ίση με 5000 € και έως 7999€.

«Υπεύθυνος κατάρτισης»: Ο υπεύθυνος που ορίζεται από τον Δικαιούχο για κάθε πρόγραμμα κατάρτισης.

 

Άρθρο 3

Εμπλεκόμενοι φορείς

Αρμόδιοι για την εφαρμογή της παρούσας είναι:

1. Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΠΑΑ 2014 -2020 (ΕΥΔ ΠΑΑ) η οποία σύμφωνα με το ν. 4314/2014 είναι αρμόδια για τη διαχείριση και εφαρμογή του ΠΑΑ με αποδοτικό, αποτελεσματικό και ορθό τρόπο.

2. Η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής ΠΑΑ 2014 -2020, Μονάδα Κατάρτισης και Μεταφοράς Γνώσης, που αποτελεί, σύμφωνα με την αριθμ. 24944/20.09.2016 (ΦΕΚ 3066/Β’/26.09.2016) κοινή υπουργική απόφαση, Ενδιάμεσο Φορέα Διαχείρισης του Μέτρου 1 του ΠΑΑ 2014 -2020.

3. Ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) ο οποίος έχει ορισθεί ως ο Οργανισμός Πληρωμών για το ΠΑΑ 2014-2020.

4. Ο ΕΛΓΟ «ΔΗΜΗΤΡΑ» ως μοναδικός δικαιούχος της δράσης, ο οποίος:

• είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ανήκει στον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, εποπτεύεται και υπόκεινται σε διοικητικό έλεγχο από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥπΑΑΤ)?

• αποτελεί τον εθνικό φορέα για την οργάνωση και λειτουργία της Γεωργικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης αλλά και την οργάνωση και λειτουργία της δια βίου επαγγελματικής κατάρτισης των αγροτών των ανέργων ή υποαπασχολούμενων στον αγροτικό τομέα συνολικά (άρθρο 12 ν.2520/1997 ΦΕΚ 173 Α’/1/9/1997)?

• παρέχει υπηρεσίες που εξυπηρετούν, κατά κύριο λόγο, τους στόχους του ΥπΑΑΤ για την αγροτική ανάπτυξη?

• έχει, βάσει της κοινής υπουργικής απόφασης Σύστασής του, την αρμοδιότητα να παρέχει τις περιγραφόμενες στο Τεχνικό Δελτίο του Μέτρου, ενέργειες μεταφοράς γνώσης?

• διαθέτει αποδεδειγμένη εμπειρία στον τομέα της κατάρτισης και ειδικότερα σε δράσεις κατάρτισης και απόκτησης δεξιοτήτων των αγροτών και ειδικότερα των «νέων γεωργών», δεδομένου ότι ήταν ο πάροχος κατάρτισης, με συγχρηματοδότηση από το ΕΚΤ, των δικαιούχων του Μέτρου 112 του ΠΑΑ 2007- 2013

• διαθέτει ή έχει πρόσβαση σε προσωπικό, που έχει τα κατάλληλα προσόντα στην παροχή των υπηρεσιών μεταφοράς γνώσης, στα συγκεκριμένα θεματικά πεδία?

• αποδεικνύει τακτική επιμόρφωση του προσωπικού του, με κατάλληλα σεμινάρια που υλοποιούνται είτε από τον ίδιο τον Οργανισμό είτε από άλλο αρμόδιο φορέα?

• διαθέτει ή έχει πρόσβαση στην κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή για την παροχή των σχετικών υπηρεσιών, υπό τη μορφή πιστοποιημένων ή μη δομών επαγγελματικής κατάρτισης?

• ενσωματώνει στον οργανισμό του και το Εθνικό Ίδρυμα Αγροτικής Έρευνας (ΕΘΙΑΓΕ), γεγονός που του παρέχει το πλεονέκτημα της άμεσης πρόσβασης στα αποτελέσματα της γεωργικής έρευνας και την ενσωμάτωσή τους στα σχετικά προγράμματα κατάρτισης και λοιπές δράσεις ανάπτυξης των δεξιοτήτων των γεωργών.

 

Άρθρο 4

Προδιαγραφές Κατάρτισης

Η μεθοδολογία σχεδιασμού των προγραμμάτων κατάρτισης, τα οποία αποτελούνται από το θεωρητικό και το πρακτικό μέρος, θα πρέπει να βασίζεται στις αρχές εκπαίδευσης των ενηλίκων που είναι οι εξής:

• Βιωματική μέθοδος μέσω συνδυασμού της θεωρίας με την πράξη και αξιοποίησης γνώσεων και εμπειριών των καταρτιζομένων.

• Εξατομικευμένη προσέγγιση μέσω σύνδεσης του αντικειμένου μάθησης με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των καταρτιζομένων.

• Ανάπτυξη του κριτικού τρόπου σκέψης.

• Αμφίδρομες σχέσεις εκπαιδευτών - καταρτιζόμενων . Οι εκπαιδευτικές τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν, δεν αφορούν μόνο στα κλασσικά προγράμματα κατάρτισης αλλά και σε τεχνικές που αναπτύσσουν την ενεργητική συμμετοχή των καταρτιζομένων, όπως συζητήσεις σε μικρές ομάδες (εργαστήρια), πρακτικές εργασίες, διάλογος, απαντήσεις σε ερωτήσεις, προσομοίωση. Οι τεχνικές αυτές θα πρέπει να επιλέγονται ανάλογα με το αντικείμενο και τους στόχους της θεματικής ενότητας, το επίπεδο και το βαθμό συμμετοχής των καταρτιζομένων και είναι σκόπιμο να ποικίλουν και να εναλλάσσονται στη διάρκεια κάθε ενότητας. Εν γένει, ακολουθούνται επιστημονικά παραδεκτές τεχνικές με έμφαση στην καινοτομία.

Το θεωρητικό μέρος των προγραμμάτων κατάρτισης πραγματοποιείται με ευθύνη των Γεωτεχνικών Υπαλλήλων των κέντρων «ΔΗΜΗΤΡΑ» στους χώρους των δομών κατάρτισης και σε χώρους εκτός των δομών, σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο από τον ΕΛΓΟ «ΔΗΜΗΤΡΑ» λόγω των ιδιαιτεροτήτων του αγροτικού επαγγέλματος.

Στην τελευταία περίπτωση η εκπαίδευση υλοποιείται σε πιστοποιημένη από τον ΕΟΠΠΕΠ εκπαιδευτική δομή ή, στην περίπτωση που δεν υπάρχει πιστοποιημένη δομή, σε αίθουσα που θα παραχωρηθεί από φορέα Δημόσιο ή ιδιωτικό ή που θα ενοικιασθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της εθνικής νομοθεσίας.

Η πρακτική άσκηση δύναται να υλοποιηθεί σε πιστοποιημένες δομές κατάρτισης ή σε συνεργαζόμενους φορείς του Δημοσίου ή του Ιδιωτικού τομέα ή σε αίθουσα που θα ενοικιαστεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της Εθνικής νομοθεσίας.

Για την υλοποίηση της πρακτικής άσκησης είναι απαραίτητη η σύναψη ιδιωτικών συμφωνητικών ή συμφώνων συνεργασίας με συνεργαζόμενες επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα ή φορείς και οργανισμούς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα του αντίστοιχου κλάδου. Η εκπαιδευτική επίσκεψη και η επίδειξη θεωρείται πρακτική άσκηση.

Η πρακτική άσκηση γίνεται, κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται η συνάφειά της με το θεωρητικό μέρος του προγράμματος, να χρησιμοποιούνται ενεργητικές τεχνικές, να μην υπάρχει απλή παρατήρηση αλλά επίδειξη/παρατήρηση και να παρέχονται πραγματικές γνώσεις στον καταρτιζόμενο.

Κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης είναι υποχρεωτική η παρουσία εκπαιδευτή στο χώρο στον οποίο αυτή διενεργείται. Σε ορισμένα θέματα πρακτικής άσκησης είναι δυνατόν οι καταρτιζόμενοι να χωρίζονται σε δύο ομάδες με δύο εκπαιδευτές. Στην περίπτωση αυτή το σύνολο των ωρών των εκπαιδευτών θα είναι μεγαλύτερο από το σύνολο των ωρών των καταρτιζόμενων, σε καμία περίπτωση όμως δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 35% των ωρών που παρακολουθεί ο καταρτιζόμενος.

Τέλος, ο καταρτιζόμενος ενθαρρύνεται ώστε να συμμετέχει ενεργά κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης και να του παρέχονται όλα τα απαραίτητα μέσα για αυτό.

Εναλλακτικά της συνήθους θεωρητικής και πρακτικής κατάρτισης, για συγκεκριμένες ομάδες στόχου (κτηνοτρόφοι), η μεταφορά γνώσης δύναται να εφαρμοστεί μέσω της συμμετοχής των ωφελούμενων σε ομάδες συζήτησης και πιλοτικά εργαστήρια 3-5 ημερών.

Κάθε πρόγραμμα κατάρτισης περιλαμβάνει το ημερήσιο αναλυτικό πρόγραμμα με τους εκπαιδευτές.

 

Άρθρο 5

Εκπαιδευτικοί Όροι

Η κατάρτιση αφορά στην Φυτική, Ζωική και Μικτή παραγωγική κατεύθυνση της εκμετάλλευσης των καταρτιζόμενων.

Η διάρκεια ενός προγράμματος κατάρτισης είναι 90 ώρες για τους δικαιούχους του Υπομέτρου 6.3 του ΠΑΑ 2014-2020 ή 150 ώρες για τους δικαιούχους του Μέτρου 112 του ΠΑΑ 2007-2013 και του Υπομέτρου 6.1 του ΠΑΑ 2014-2020.

Ο αριθμός των καταρτιζομένων κάθε προγράμματος θα πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστον 5 άτομα ενώ ο ανώτερος δεν θα υπερβαίνει τα 25 άτομα. Εξαιρούνται νησιωτικές περιοχές (πλην της Εύβοιας και Κρήτης) για τις οποίες ο αριθμός μπορεί να μεταβληθεί κατόπιν έγκρισης από τον ΕΦΔ.

Οι ωφελούμενοι που έχουν ολοκληρώσει το υποχρεωτικό πρόγραμμα κατάρτισης μπορούν να συμμετάσχουν, το μέγιστο, σε άλλο ένα με διαφορετικό πεδίο κατάρτισης, εφόσον αποδειχθεί η συνάφεια του σχετικού προγράμματος με τις ανάγκες του ωφελούμενου και μόνο μετά την παρέλευση διμήνου από την ολοκλήρωση του υποχρεωτικού προγράμματος.

Το θεωρητικό μέρος θα πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστο το 60% και κατά μέγιστο το 80% του συνόλου των ωρών του προγράμματος κατάρτισης και να συναρτάται άμεσα με το αντικείμενο της κατάρτισης.

Μαθήματα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας, προστασίας του περιβάλλοντος και βασικών αρχών λειτουργίας των γεωργικών επιχειρήσεων θα πρέπει να περιληφθούν σε ποσοστό κατ’ ελάχιστον 5% μέχρι 10% στο σύνολο των ωρών του θεωρητικού μέρους.

Η ημερήσια διάρκεια κάθε προγράμματος δεν μπορεί να ξεπερνά τις 6 ώρες (θεωρία και πρακτική) συμπεριλαμβανομένου των διαλειμμάτων. Η πρακτική άσκηση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 6 ώρες όταν πραγματοποιείται στις δομές κατάρτισης και αντίστοιχα τις 8 ώρες όταν πραγματοποιείται εκτός δομών κατάρτισης (π.χ. σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις και σε γεωργικές επιχειρήσεις). Η εκπαιδευτική ώρα ορίζεται σε 45 λεπτά της ώρας. Το ημερήσιο πρόγραμμα κατάρτισης ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι την 22η ώρα.

Κατά την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης, των οποίων η ημερήσια διάρκεια ξεπερνά τις τρεις (3) ώρες, χορηγούνται εδέσματα και αναψυκτικά/χυμοί/καφέδες.

Δεν επιτρέπεται η κατάρτιση τις Κυριακές και επίσημες εθνικές εορτές, αργίες, τοπικές αργίες κ.λπ. Επίσης, κάθε πρόγραμμα κατάρτισης μπορεί να διακόπτεται στις περιόδους Χριστουγέννων, Πάσχα και καλοκαιρινών διακοπών ή/και σε εξαιρετικές, έκτακτες περιπτώσεις με απαραίτητη ενημέρωση του Δικαιούχου από τον υπεύθυνο υλοποίησης του προγράμματος κατάρτισης. Στην περίπτωση εκείνη όπου ο Δικαιούχος υποχρεούται να διακόψει την υλοποίηση του προγράμματος για συνεχές διάστημα μεγαλύτερο των δέκα πέντε (15) ημερολογιακών ημερών, απαιτείται η υποβολή αιτιολογημένου αιτήματος προς τον ΕΦΔ του ΠΑΑ.

Επιτρέπεται η απουσία των καταρτιζομένων σε ποσοστό έως 12% της συνολικής διάρκειας του προγράμματος, το οποίο αυξάνεται στο 20% για καταρτιζόμενους που έχουν αποδεδειγμένη νοσηλεία σε δημόσιο νοσοκομείο, όπως επίσης για τις εγκυμονούσες γυναίκες και τις γυναίκες που διανύουν περίοδο λοχίας. Στις περιπτώσεις αυτές ο υπεύθυνος υλοποίησης του προγράμματος κατάρτισης πρέπει να μεσολαβήσει και να βοηθήσει τον καταρτιζόμενο, ώστε να καλύψει την διδακτική ύλη, για να μπορέσει να παρακολουθήσει απρόσκοπτα τη συνέχεια του προγράμματος.

Καταρτιζόμενοι που έχουν πραγματοποιήσει απουσίες άνω των ανωτέρω επιτρεπτών ορίων απουσιών δεν δικαιούνται οποιασδήποτε οικονομικής απολαβής (π.χ. δαπάνη μετακινήσεων κ.λπ.) και δεν τους χορηγείται βεβαίωση παρακολούθησης του προγράμματος κατάρτισης.

Για κάθε εκπαιδευτική ενότητα είναι υποχρεωτική η παροχή στους καταρτιζόμενους, του απαιτούμενου κατάλληλου και εύχρηστου εκπαιδευτικού υλικού (δακτυλογραφημένες σημειώσεις, απαραίτητα υλικά για πρακτική άσκηση κ.λπ.).

 

Άρθρο 6

Διαδικασία κατανομής καταρτιζόμενων σε τμήματα

Η επιλογή και κατανομή των καταρτιζόμενων σε τμήματα γίνεται με κριτήρια κατά προτεραιότητα, την ημερομηνία της απόφασης ένταξής τους στα σχετικά μέτρα του ΠΑΑ, καθώς και την κύρια παραγωγική κατεύθυνση της εκμετάλλευσής τους ώστε κάθε καταρτιζόμενος να παρακολουθεί τα αντίστοιχα θεματολόγια εκπαίδευσης.

Για την μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων κατάρτισης θα πρέπει να υπάρχει η μέγιστη δυνατή ομοιογένεια των τμημάτων, τόσο ως προς την παραγωγική κατεύθυνση της γεωργικής εκμετάλλευσης όσο και ως προς το επίπεδο μόρφωσης των καταρτιζόμενων.

 

Άρθρο 7

Εκπαιδευτικό Προσωπικό

Σε κάθε πρόγραμμα κατάρτισης ο Δικαιούχος χρησιμοποιεί προσωπικό, που έχει τα κατάλληλα προσόντα στην παροχή των υπηρεσιών μεταφοράς γνώσης, στα συγκεκριμένα θεματικά πεδία, υπό τη μορφή:

• εγγεγραμμένων εκπαιδευτών ενηλίκων στο πιστοποιημένο μητρώο του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) ή

• εγγεγραμμένων εκπαιδευτών ενηλίκων στο εισαγωγικό μητρώο του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) ή

• μη πιστοποιημένων εκπαιδευτών σε ποσοστό μικρότερο του 40%, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της ΕΥΕ ΠΑΑ.

Στην περίπτωση των εγγεγραμμένων εκπαιδευτών ενηλίκων στο εισαγωγικό μητρώο του ΕΟΠΠΕΠ, καθώς και στην περίπτωση των μη πιστοποιημένων εκπαιδευτών θα πρέπει να αποδεικνύεται:

• κατοχή τουλάχιστον επιπέδου 6 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, με πτυχίο σχετικό με το αντικείμενο των πεδίων κατάρτισης και ανάπτυξης δεξιοτήτων και των ειδικοτήτων που απαιτούνται για αυτές,

• διδακτική εμπειρία τουλάχιστον 150 ωρών, σε συναφές πεδίο κατάρτισης ή ενεργειών απόκτησης δεξιοτήτων,

• γνώση της επίσημης γλώσσας της χώρας.

Η αντικατάσταση εκπαιδευτών κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος επιτρέπεται μόνον, εφόσον οι αντικαταστάτες εκπαιδευτές πληρούν τα ίδια τυπικά και ουσιαστικά προσόντα κατόπιν τροποποίησης του αναλυτικού ωρολογίου προγράμματος και της απόφασης έγκρισής του από τον Δικαιούχο, εφόσον οι αντικαταστάτες εκπαιδευτές δεν περιλαμβάνονται στην αρχική απόφαση έγκρισης.

 

Άρθρο 8

Αξιολόγηση προγραμμάτων, εκπαιδευτών και καταρτιζόμενων

Το σύστημα αξιολόγησης των προγραμμάτων, των εκπαιδευτών και των καταρτιζόμενων και οι λεπτομέρειες εφαρμογής του καθορίζονται από τον Δικαιούχο, λαμβάνοντας υπόψη τις ακόλουθες κατευθύνσεις:

• Οι καταρτιζόμενοι υποβάλλονται σε αξιολόγηση τόσο κατά την διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος (προφορικά ή γραπτά) όσο και με την ολοκλήρωση αυτού με γραπτή εξέταση. Η διάρκεια της τελικής γραπτής εξέτασης των καταρτιζόμενων δεν υπερβαίνει τις 3 ώρες και πραγματοποιείται για κάθε κατηγορία προγραμμάτων, από εκπαιδευτή της αντίστοιχης ειδικότητας. Η συμμετοχή των καταρτιζόμενων στην τελική γραπτή εξέταση αξιολόγησης είναι υποχρεωτική για την επιτυχή παρακολούθηση του προγράμματος και την χορήγηση της σχετικής βεβαίωσης παρακολούθησης.

• Η αξιολόγηση του προγράμματος κατάρτισης και των εκπαιδευτών, θα γίνεται από τους καταρτιζόμενους, με την συμπλήρωση σχετικών εντύπων αξιολόγησης.

• Οι εκπαιδευτές κάθε προγράμματος δεν μπορούν να συμμετέχουν στη αξιολόγησή του.

 

Άρθρο 9

Επιλέξιμες Δαπάνες

Οι δαπάνες που είναι επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση στο πλαίσιο της δράσης περιλαμβάνουν:

• Αποζημίωση εκπαιδευτών και λοιπού προσωπικού που αφορούν αποκλειστικά στην υλοποίηση της δράσης. Δεν περιλαμβάνονται οι μισθοί των υπαλλήλων, του Δικαιούχου.

• Έξοδα μετακίνησης, διαμονής και διατροφής του προσωπικού (εκπαιδευτών και διοικητικού προσωπικού), που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση της δράσης.

• Γενικά δαπάνες για την υλοποίηση της κατάρτισης και των λοιπών δράσεων απόκτησης δεξιοτήτων (ατομική καθοδήγηση, εργαστήρια), όπως υλικό κατάρτισης (έντυπο, ηλεκτρονικό κ.α.), υλικά πρακτικής άσκησης, δαπάνες που συνδέονται με τις εγκαταστάσεις όπου γίνεται η δράση, κ.λπ..

• Λειτουργικές δαπάνες (βάσει του άρθρου 61 Καν. (ΕΕ) 1305/2013), οι οποίες αφορούν αποκλειστικά και μόνο την υλοποίηση της δράσης, μεταξύ των οποίων και δαπάνες τακτικής επιμόρφωσης του προσωπικού του Δικαιούχου.

• Έξοδα μετακίνησης, διαμονής και διαβίωσης των καταρτιζόμενων.

• Δαπάνες ανατροφοδότησης και αξιολόγησης της δράσης από τους καταρτιζόμενους.

Η ενίσχυση δύναται να λάβει τη μορφή τυποποιημένης κλίμακας μοναδιαίου κόστους. Το ύψος των επιλέξιμων δαπανών υπολογίζεται με βάση σχετική μελέτη η οποία αφορά στην εκτίμηση εύλογου εύρους μοναδιαίου κόστους για τις σχετικές δαπάνες.

Η ενίσχυση καταβάλλεται στον Δικαιούχο, ο οποίος οφείλει να αποζημιώνει τους καταρτιζόμενους για τις δαπάνες που έχουν καταβάλλει.

Για να είναι επιλέξιμες για συγχρηματοδότηση στο πλαίσιο της δράσης, οι δαπάνες θα πρέπει να πραγματοποιηθούν από την Ένταξη της Πράξης και έως την 31η Δεκεμβρίου 2023.

Επιπλέον, οι δαπάνες που μπορούν να συσχετισθούν με κάθε πρόγραμμα κατάρτισης θα είναι επιλέξιμες από την Απόφαση Ένταξης Πράξης μέχρι και τέσσερις (4) μήνες μετά την ολοκλήρωσή του προγράμματος κατάρτισης.

Όλα τα παραστατικά δαπανών καταχωρίζονται από το Δικαιούχο στο λογιστικό του σύστημα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Ο Δικαιούχος οφείλει να τηρεί την νομοθεσία στην πραγματοποίηση κάθε δαπάνης και να διασφαλίζει την διαδρομή ελέγχου σε κάθε χρονική στιγμή.

 

Άρθρο 10

Επιλογή και τροποποίηση πράξης

Για την υλοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης ο ΕΦΔ εκδίδει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τον Δικαιούχο, σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.1 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020.

Σε συνέχεια της εν λόγω πρόσκλησης ο Δικαιούχος υποβάλλει αίτηση στήριξης, σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.2 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020.

Ο διοικητικός έλεγχος της αίτησης στήριξης πραγματοποιείται από τον ΕΦΔ, σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.3 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020 και εφαρμόζοντας τα κριτήρια επιλογής του Παραρτήματος. Η αίτηση θα πρέπει να συγκεντρώσει βαθμολογία μεγαλύτερη ή ίση του 40% της μέγιστης.

Με βάση τα αποτελέσματα του διοικητικού ελέγχου ο ΕΦΔ εκδίδει Απόφαση Ένταξης Πράξης σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.4 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020, η οποία αποτελεί και πρόταση εγγραφής της πράξης στο ΠΔΕ. Η οριστική εγγραφή της Πράξης στο ΠΔΕ γίνεται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.

Η ως άνω Απόφαση Ένταξης μπορεί να ανακληθεί σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.5 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020, εφόσον ο ΕΦΔ διαπιστώσει τεκμηριωμένη αδυναμία εκτέλεσης της πράξης ή τήρησης των όρων της Απόφασης Ένταξης.

Ο Δικαιούχος δύναται να υποβάλλει μέσω του ΟΠΣΑΑ αίτηση τροποποίησης της πράξης σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.1.6 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020.

 

Άρθρο 11

Καταβολή ενίσχυσης -ολοκλήρωση πράξης

Η ενίσχυση χορηγείται στο Δικαιούχο με τη χρήση τυποποιημένης κλίμακας κόστους κατά μονάδα, σύμφωνα με την σχετική μελέτη εκτίμησης του εύλογου εύρους του μοναδιαίου κόστους των επιλέξιμων κατηγοριών δαπανών. Το ποσοστό στήριξης ανέρχεται στο 100% των επιλέξιμων δαπανών.

Η χρήση επιλογής απλοποιημένου κόστους σε καμία περίπτωση δεν αναστέλλει την ορθή τήρηση της νομοθεσίας από τον Δικαιούχο και την πιθανότητα συστημικών, οριζοντίων ελέγχων για την επαλήθευση της επιλεξιμότητας των δαπανών.

Ο Δικαιούχος υποβάλει αίτηση πληρωμής σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.1 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020.

Ο Δικαιούχος έχει δικαίωμα ανάκλησης ή διόρθωσης των σφαλμάτων των αιτήσεων πληρωμής.

Ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων πληρωμής πραγματοποιείται σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.4 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020, και λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση της επιλογής της τυποποιημένης κλίμακας κόστους κατά μονάδα.

Για το σκοπό αυτό και προκειμένου να ελεγχθεί η ορθή υλοποίηση του προγράμματος κατάρτισης ο Δικαιούχος αποστέλλει στον ΕΦΔ μηνιαίες εκθέσεις προόδου εργασιών στις οποίες αποτυπώνεται η πρόοδος του έργου σε όρους φυσικού αντικειμένου σύμφωνα με τους όρους της παρούσας.

Η καταβολή της ενίσχυσης πραγματοποιείται σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.5 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020.

Η ενίσχυση καταβάλλεται στο Δικαιούχο σε 3-5 δόσεις.

Για τον υπολογισμό των ανωτέρω τμηματικών πληρωμών θα λαμβάνονται υπ’ όψιν και τυχόν τροποποιήσεις του προϋπολογισμού του έργου.

Ολοκλήρωση Πράξεων

Η ολοκλήρωση της πράξης πραγματοποιείται σύμφωνα με τη Διαδικασία Ι.6.6 του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020.

 

Άρθρο 12

Υποχρεώσεις ΕΦΔ-Δικαιούχου

Οι υποχρεώσεις και αρμοδιότητες του ΕΦΔ περιγράφονται στο ΣΔΕ του ΠΑΑ 2014-2020 όπως ισχύει κάθε φορά και στις αρμοδιότητες της ΕΥΕ όπως αυτές κατανέμονται στην απόφαση 24944/20.9.2016 (ΦΕΚ 3066/Β/2016) «Αναδιάρθρωση των Ειδικών Υπηρεσιών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020».

Οι υποχρεώσεις του Δικαιούχου αφορούν τα ακόλουθα:

Ο Δικαιούχος οφείλει να εκτελέσει το έργο σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην πρόσκληση και Απόφαση Ένταξης της πράξης και μέσα στα χρονικά περιθώρια που ορίζονται σε αυτή.

Περάν αυτής της βασικής υποχρέωσης ο Δικαιούχος υποχρεούται παράλληλα:

Να παρέχει κάθε σχετική πληροφόρηση προκειμένου να διευκολύνει τις Υπηρεσίες στην παρακολούθηση της εκτέλεσης της πράξης.

Να τηρεί τα κατάλληλα παραστατικά προκειμένου να μπορεί να επαληθευτεί η ύπαρξη και ακρίβεια των πληρωμών που πραγματοποιεί.

Να καταρτίζει και να τηρεί μητρώο καταρτιζόμενων για το πρόγραμμα κατάρτισης έτσι ώστε να εξαλείφεται ο κίνδυνος συμμετοχής ενός καταρτιζόμενου παραπάνω από μια φορά σε ίδιο πρόγραμμα, και να ζητά από τους εν δυνάμει καταρτιζόμενους τα απαραίτητα, για το σκοπό αυτό, δικαιολογητικά.

Να αποστέλλει στον ΕΦΔ τον προγραμματισμό του σχετικά με την υλοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης τηρώντας την απαίτηση για ολοκλήρωση αυτής εντός 36 μηνών από την ημερομηνία της απόφασης ένταξης των ωφελούμενων, ενημερώνοντας για τυχόν επικαιροποίηση του σχετικού προγραμματισμού σε 6μηνιαία βάση.

Να αποστέλλει στον ΕΦΔ την Έκθεση Προόδου Εργασιών με τα στοιχεία παρακολούθησης της πράξης, σε μηνιαία βάση. Η Έκθεση περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για την παρακολούθηση της υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου του προγράμματος σύμφωνα με τα όσα περιγράφονται στην Τεχνική Προσφορά του Δικαιούχου.

Να αποδέχεται και να διευκολύνει ελέγχους και ενέργειες για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της ορθής υλοποίησης του προγράμματος κατάρτισης, την επίτευξη των συναφών στόχων και την τήρηση της εθνικής ή ενωσιακής νομοθεσίας και ειδικά να αποδέχεται και να διευκολύνει επιτόπιους ελέγχους ή επισκέψεις που πραγματοποιούν Εθνικά και Ενωσιακά Όργανα, προσκομίζοντας οποιοδήποτε στοιχείο που αφορά την εκτέλεση της πράξης, εφόσον ζητηθεί.

Να τηρεί τους κανόνες δημοσιότητας και πληροφόρησης όπως αυτοί προβλέπονται στον Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) 808/2014 Παράρτημα ΙΙΙ.

Να διασφαλίζει την έγκυρη και έγκαιρη πρόσκληση των καταρτιζόμενων.

Για λόγους παρακολούθησης της υλοποίησης και για τον συντονισμό της Δράσης ο Δικαιούχος δεσμεύεται να σχεδιάσει και να λειτουργήσει κατάλληλο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης Καταρτίσεων, στο οποίο θα έχει δικαιώματα πρόσβασης και ο ΕΦΔ της Δράσης. Στόχος του συστήματος αυτού είναι η παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο (real-time) του βαθμού υλοποίησης της Δράσης, προκειμένου να διασφαλίζεται η έγκαιρη υλοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης καθώς και να παρέχεται η δυνατότητα λήψης διορθωτικών ενεργειών. Στο σύστημα αυτό θα παρέχονται όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν τους υπόχρεους κατάρτισης και την παροχή της κατάρτισής τους μέσω της Δράσης Ενδεικτικά: Ονοματεπώνυμο, κωδικός ΟΠΣΑΑ της δράσης που τον θέτει υπόχρεο κατάρτισης, Στοιχεία Διαμονής, ημερομηνία απόφασης ένταξης, Παραγωγική Κατεύθυνση και Τεχνοοικονομικός Προσανατολισμός/ ΤΟΠ της εκμετάλλευσης, Ημερομηνίες Καταρτίσεων, Επιτυχή Ολοκλήρωση Κατάρτισης.

Επιπροσθέτως ο Δικαιούχος οφείλει να παρέχει:

Α) πρόσβαση του ΕΦΔ στο πληροφοριακό σύστημα καθ’ όλη τη διάρκεια της υλοποίησης της Δράσης.

Β) να ενημερώνει το πληροφοριακό σύστημα αμέσως μετά την ολοκλήρωση κάθε εκπαιδευτικής δράσης/εκπαιδευτικό τμήμα ως προς τα στοιχεία που θα απαιτούνται για κάθε υπόχρεο κατάρτισης.

Γ) Να τροποποιεί άμεσα στοιχεία του Πληροφοριακού Συστήματος, για τα οποία έχει ενημερωθεί από τους ΕΦΔ των Υπομέτρων 6.1 και 6.3 ότι συντρέχει σχετικός λόγος τροποποίησης (π.χ. λόγος απαλλαγής υπόχρεου κατάρτισης, αλλαγή Παραγωγικής Κατεύθυνσης).

 

Άρθρο 13

Κυρώσεις από την αθέτηση όρων και προϋποθέσεων του προγράμματος

Εφόσον κατά την διάρκεια των ελέγχων των αιτημάτων στήριξης και πληρωμών και εν γένει κατά τη διάρκεια παρακολούθησης της υλοποίησης της πράξης, διαπιστωθούν σοβαρές παρατυπίες επιβάλλονται οι κατά περίπτωση κυρώσεις του παρόντος άρθρου σύμφωνα με τα άρθρα 63 και 64 του Καν. (ΕΕ) 1306/2013, το άρθρο 63 του Καν. (Ε.Ε.) 809/2014 και το άρθρο 35 του Καν. (ΕΕ) 640/ 2014 όπως κάθε φορά ισχύουν και τις σχετικές εθνικές διατάξεις περί επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.

Εφόσον ο Δικαιούχος:

Αθετεί τις δεσμεύσεις του θεσμικού πλαισίου

Δεν συμμορφώνεται με ενδεχόμενες συστάσεις

Δεν υλοποιεί ορθά το πρόγραμμα κατάρτισης

Δηλώνει ψευδή στοιχεία προκειμένου να λάβει τις ενισχύσεις του υπομέτρου εφαρμόζονται οι ακόλουθες κυρώσεις:

α) Απεντάσσεται από το ΠΑΑ.

β) Τυχόν ενισχύσεις που του έχουν καταβληθεί επιστρέφονται στο σύνολό τους εντόκως ως αχρεωστήτως καταβληθείσες. Η ανάκτηση πραγματοποιείται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις

γ) Στην περίπτωση δήλωσης ψευδών στοιχείων προκειμένου να λάβει τις ενισχύσεις του υπομέτρου αποκλείεται από την παροχή στήριξης στο πλαίσιο του ίδιου μέτρου για το ημερολογιακό έτος της διαπίστωσης καθώς και για το επόμενο έτος.

 

Άρθρο 14

Έλεγχοι

Επιτόπιοι έλεγχοι

Η ΕΥΔ ΠΑΑ 2014-2020 είναι υπεύθυνη για την οργάνωση και τον καθορισμό όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με τους επιτόπιους ελέγχους και οι οποίοι πραγματοποιούνται από την ΕΥΕ ΠΑΑ.

Έλεγχοι εποπτείας

Α) Η ΕΥΔ ΠΑΑ και ο ΟΠΕΚΕΠΕ διενεργούν ελέγχους εποπτείας για τα καθήκοντα που εκχωρούν, στο πλαίσιο του ΣΔΕ ΠΑΑ 2014-2020 (ΤΙΤΛΟΣ IV: Εποπτεία εφαρμογής Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου)

Β) Προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή του προγράμματος κατάρτισης ο ΕΦΔ διενεργεί επιπροσθέτως επιτόπιες επαληθεύσεις κυρίως για να διαπιστωθεί η πραγματική υλοποίηση των προγραμμάτων κατάρτισης κατά τη διάρκεια και στον τόπο εκτέλεσής τους.

Έκτακτοι Έλεγχοι

Η ΕΥΔ ΠΑΑ εφόσον υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για την ύπαρξη παραβάσεων εθνικού ή ενωσιακού δικαίου, και ειδικά κατόπιν καταγγελιών ή εισαγγελικών παραγγελιών, προβαίνει στη διενέργεια έκτακτου επιτόπιου ελέγχου και όπου απαιτείται ζητείται από τον Οργανισμό Πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ) η αναστολή της χρηματοδότησης της πράξης.

Για την ορθότερη και αποτελεσματικότερη εξέταση των καταγγελιών, αλλά και του συνόλου των ελέγχων, η ΕΥΔ ΠΑΑ, ο Οργανισμός Πληρωμών (ΟΠΕΚΕΠΕ) και οι Φορείς στους οποίους έχει εκχωρηθεί η αρμοδιότητα ελέγχου συνεργάζονται με τα εθνικά ελεγκτικά όργανα όπως το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Ειδικότερα, οποιαδήποτε βάσιμη καταγγελία ή υπόνοια διάπραξης παρατυπίας που προκύπτει μετά από έλεγχο διοικητικό ή επιτόπιο (εικονικές συναλλαγές, υπερτιμολογήσεις, πλαστά τιμολόγια κ.λπ.) και δεν καλύπτεται θεσμικά από τις αρμοδιότητες της Δημόσιας Αρχής που ασκεί τον έλεγχο, αποστέλλεται στις αρμόδιες κατά νόμο υπηρεσίες (ΣΔΟΕ, ΣΕΕΔΔ, ΓΕΔΔ, Εισαγγελικές Αρχές) που αναλαμβάνουν τον περαιτέρω έλεγχο λόγω αρμοδιότητας.

Το σύνολο των απαραίτητων πληροφοριών σχετικών με την εξέταση της καταγγελίας και του πορίσματος του ελέγχου εισάγονται από την αρμόδια αρχή που διενήργησε τον έλεγχο στο ΟΠΣΑΑ.

 

Άρθρο 15

Τήρηση κανόνων δημοσιότητας

Όλοι οι φορείς που εμπλέκονται στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση της δράσης θα πρέπει να τηρούν, τους κανόνες ενημέρωσης και δημοσιότητας που περιγράφονται στον Εκτελεστικό Καν. (ΕΕ) 808/2014 Παράρτημα ΙΙΙ, καθώς και τις διαδικασίες του ΣΔΕ του ΠΑΑ 2014-2020. Οι φορείς οφείλουν επίσης, να τηρούν την εξειδίκευση των τεχνικών χαρακτηριστικών των δράσεων ενημέρωσης και δημοσιότητας, σύμφωνα με το σχέδιο Στρατηγικής Ενημέρωσης και Δημοσιότητας του ΠΑΑ 2014-2020.

Όλοι οι φορείς υποχρεούνται να τηρούν αρχείο των δράσεων ενημέρωσης και δημοσιότητας που υλοποιούν, ως προς το φυσικό και το οικονομικό τους αντικείμενο.

Ειδικότερα ο ΕΦΔ:

1. Μεριμνά για την ανάρτηση της πρόσκλησης στο διαδικτυακό τόπο www.agrotikianaptixi.gr και την αποστολή της στο Δικαιούχο.

2. Δημοσιοποιεί το αποτέλεσμα του διοικητικού ελέγχου στήριξης στο διαδικτυακό τόπο www.agrotikianaptixi.gr

3. Αναρτά την Απόφαση Ένταξης στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» και στο διαδικτυακό τόπο www.agrotikianaptixi.gr.

Ο Δικαιούχος οφείλει κυρίως:

Σε κάθε έγγραφο που εκδίδει, συμπεριλαμβανομένου του παρουσιολογίου ή άλλου πιστοποιητικού, να περιλαμβάνει στην πρώτη σελίδα:

1. Τη σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα γραφικά πρότυπα όπως παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα http://europa.eu/about-eu/basicinformation/symbols/flag/index_el.htm, αμέσως από κάτω: ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΓΕΩΡΓΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και στην επόμενη γραμμή: Η Ευρώπη επενδύει στις αγροτικές περιοχές.

2. Την Ελληνική σημαία κατ’ αντιστοιχία και ισομεγέθης αυτής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αμέσως από κάτω: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και ΤΡΟΦΙΜΩΝ,

Και να αναγράφει σε εμφανές σημείο (footer):

3. Το λογότυπο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και

4. Το λογότυπο του ΠΑΑ 2014-2020

Τα ανωτέρω τέσσερα αυτά στοιχεία, μαζί με τους αντίστοιχους υπερσυνδέσμους, θα πρέπει να περιλαμβάνονται και σε κάθε ιστοσελίδα σχετική με την υλοποίηση της δράσης.

 

Άρθρο 16

Τελικές Διατάξεις

Η παρούσα υπουργική απόφαση συνοδεύεται από το Παράρτημα Ι.

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει με τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 


Κατεβάσετε επίσης το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 1311 φορές

Τελευταία Νέα