x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση 252456/2026 - ΦΕΚ Β 5915/2-10-2026

Ανάθεση στον ΕΛ.Γ.Α. της υλοποίησης του ad hoc προγράμματος κρατικών οικονομικών ενισχύσεων: Μέτρα υπέρ των παραγωγών των Περιφερειακών Ενοτήτων (ΠΕ) Αργολίδας, Αρκαδίας, Αττικής, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας,


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 252456/2026

ΦΕΚ Β 5915/2-10-2026

Ανάθεση στον ΕΛ.Γ.Α. της υλοποίησης του ad hoc προγράμματος κρατικών οικονομικών ενισχύσεων: Μέτρα υπέρ των παραγωγών των Περιφερειακών Ενοτήτων (ΠΕ) Αργολίδας, Αρκαδίας, Αττικής, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας, Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής των οποίων οι καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου Δημητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, μήλων στις Π.Ε. Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ημαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν μείωση παραγωγής, ως άμεσο αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου 2025.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

ΚΑΙ Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

1) Της παρ. 4 του άρθρου 1 του ν.δ. 131/1974, «Περί παροχής οικονομικών ενισχύσεων στη γεωργική, κτηνοτροφική, δασική και αλιευτική παραγωγή» (Α'320),

2) της παρ. 10 του άρθρου 39 του ν. 2065/1992, «Αναμόρφωση της άμεσης φορολογίας και άλλες διατάξεις» (Α' 113),

3) της παρ. 5 του άρθρου 21 και των παρ. 1 και 3 του άρθρου 24 του ν. 3877/2010 «Σύστημα προστασίας και ασφάλισης της αγροτικής δραστηριότητας» (Α'160), όπως οι παρ. 1 και 3 του άρθρου 24 αντικαταστάθηκαν με την παρ. 3 του άρθρου 39 του ν. 4061/2012 (Α' 66),

4) των άρθρων 20, 66, 67 και 77 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/Ε.Ε) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α' 143),

5) του άρθρου 11 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α' 45),

6) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α'133),

7) του άρθρου 209 του ν. 4820/2021 «Οργανικός νόμος του Ελεγκτικού Συνεδρίου και άλλες ρυθμίσεις» (Α' 130),

8) του π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 131) και της υπ' αρ. 102928/2023/10.07.2023 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β'4441),

9) του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 131),

10) του π.δ. 17/2026 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργού» (Α' 55),

11) του άρθρου 16 του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματέων και Ειδικών Γραμματέων/ Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123),

12) του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α' 145),

13) του π.δ. 40/2021 «Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων και Γενικών Γραμματειών, σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών» (Α' 100),

14) του π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α'138),

15) της υπ' αρ. 157502/27.7.2011 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Κανονισμός Ασφάλισης Φυτικής Παραγωγής από τον ΕΛ.Γ.Α.» (Β' 1668),

16) της υπ' αρ. 146/40686/9.2.2024 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 1151 περί Κανονισμού Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων,

17) της υπ' αρ. 136/14062/4.2.2013 (Β'290) κοινής υπουργικής απόφασης περί έγκρισης του Κανονισμού Οικονομικής Διαχείρισης του ΕΛΓΑ.

2. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α' 130), σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α'130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α'139).

3. Τον Κανονισμό 2472/2022 (EE L 327/21.12.2022 σελ. 1-75) για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της ΣΛΕΕ (EE L 327/21.12.2022 σελ. 1-75), και ειδικά του Κεφ. Ι (αρ. 1-13) και του άρθρου 25 αυτού.

4. Το γεγονός ότι η απώλεια παραγωγής έτους 2025, ως αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος 17 Μαρτίου έως 18 Απριλίου 2025, στις εν θέματι καλλιέργειες ανά Π.Ε., ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 30% της μέσης ετήσιας παραγωγής, υπολογιζόμενη με βάση την προηγούμενη τριετή περίοδο αναφοράς, όπως αναλυτικά αποτυπώνεται στον Πίνακα του άρθρου 3 της παρούσας, σε εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 25 του Κανονισμού (ΕΕ) 2472/2022 (EE L 327/21.12.2022).

5. Την τεκμηρίωση της επέλευσης του παγετού σύμφωνα με την Μελέτη μετεωρολογικής τεκμηρίωσης δυσμενών και ακραίων καιρικών συνθηκών έτους 2025 του ΚΕΝΤΡΟΥ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΕΛΕΤΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ του ΕΛΓΑ.

6. Την υπ' αρ. 144/2026 γνωμοδότηση της ΚΕΜΚΕ - Υπ. Οικονομικών.

7. Την υπ' αρ. 250654/30-09-2026 απόφαση έγκρισης δέσμευσης πίστωσης ποσού 50.000.000 ευρώ (ΑΔΑ: 98ΙΣ4653ΠΓ-ΜΑ4).

8. Την υπ' αρ. 250650/30-09-2026 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων βάσει της περ. ε' της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014.

9. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη εκτιμώμενου συνολικού ύψους έως 50.000.000 ευρώ σε βάρος του προϋπολογισμού του ΕΛΓΑ, το τελικό ύψος της οποίας θα διαμορφωθεί βάσει των πραγματικών δεδομένων κατά την υλοποίηση της παρούσας και η οποία καλύπτεται με πιστώσεις που μεταφέρθηκαν με την υπ' αρ. 2/76071/30.09.2026 απόφαση ενίσχυσης του τακτικού προϋπολογισμού του (Ε,Φ 1029-501-0000000, ΑΛΕ 2310803004).

10. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο:«Ανάθεση στον ΕΛ.Γ.Α. της υλοποίησης του ad hoc προγράμματος κρατικών οικονομικών ενισχύσεων: Μέτρα υπέρ των παραγωγών των Περιφερειακών Ενοτήτων (ΠΕ) Αργολίδας, Αρκαδίας, Αττικής, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας, Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής των οποίων οι καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου Δημητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, μήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ημαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν μείωση παραγωγής, ως άμεσο αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου 2025», αποφασίζουμε:

Αναθέτουμε στον ΕΛ.Γ.Α. την υλοποίηση μέτρων υπέρ των παραγωγών των Περιφερειακών Ενοτήτων Αργολίδας, Αρκαδίας, Αττικής, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας, Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, των οποίων οι καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου Δημητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, μήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ημαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν μείωση παραγωγής, κατά το έτος 2025, ως άμεσο αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου 2025 σύμφωνα με τον πίνακα του άρθρου 3.

 

Άρθρο 1

ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

Για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης, ισχύουν οι παρακάτω εννοιολογικοί προσδιορισμοί:

1. «Παγετός»: θεωρείται η πτώση της θερμοκρασίας του αέρα, με βάση μετεωρολογικά όργανα μέτρησης και καταγραφής, σε τιμή ίση ή μικρότερη των μηδέν (0οΟ βαθμών Κελσίου.

2. «Γεωργική εκμετάλλευση»: νοείται η συγκροτημένη μονάδα παραγωγής προς πώληση ενός ή περισσοτέρων γεωργικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων, υπό ενιαία διοίκηση και διαχείριση.

3. «Δήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής», για τις εκμεταλλεύσεις που υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΕΛ.Γ.Α: είναι η δήλωση που υποχρεούται να υποβάλλει ετησίως, κάθε πρόσωπο, φυσικό ή νομικό που ασκεί αγροτική δραστηριότητα, κατά κύριο επάγγελμα ή μη, με την οποία δηλώνονται τα είδη και ο αριθμός των στρεμμάτων ή δένδρων (ανάλογα με την καλλιέργεια) των καλλιεργούμενων εκτάσεων ή τα είδη και ο αριθμός των ζώων που έχει στην κατοχή του ή έχει την εκμετάλλευσή τους και βάσει της οποίας υπολογίζεται το ύψος της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς του ν. 3877/2010. Οι καλλιέργειες των κερασιών, βύσσινων, μήλων, κυδωνιών και σύκων νωπών, υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση.

4. «Ασφαλιστική Ενημερότητα»: είναι το έγγραφο με το οποίο βεβαιώνεται η εκπλήρωση των ασφαλιστικών υποχρεώσεων του παραγωγού του έτους ζημιάς 2025, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 3877/2010 (Α' 160).

5. «Γεωργός», για τις ανάγκες της παρούσας απόφασης θεωρείται:

Α. Προκειμένου για φυσικά πρόσωπα:

• «Επαγγελματίας αγρότης»: το ενήλικο φυσικό πρόσωπο, εγγεγραμμένο στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (MAAE) του ν. 3874/2010 (Α' 151), το έτος ζημιάς, ως επαγγελματίας αγρότης, όπως αυτό βεβαιώνεται από τα στοιχεία που χορηγούνται από την αρμόδια Υπηρεσία του ΥπΑΑΤ.

• «Νέος αγρότης»: (κατά τις διατάξεις του Καν. 2115/2021, όπως ισχύει κάθε φορά), εφόσον η αίτησή του προς ένταξη υποβλήθηκε πριν την επέλευση του ζημιογόνου αιτίου, με την υποχρέωση υποβολής της σχετικής απόφασης ένταξης στο πλαίσιο ισχύος της κατά περίπτωση κοινής υπουργικής απόφασης του μέτρου/προγράμματος

• «Γεωργός μη κατά κύρια απασχόληση»: το ενήλικο φυσικό πρόσωπο, κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης, που ασκεί γεωργική δραστηριότητα και επομένως παρουσιάζει αγροτικό εισόδημα και το ατομικό του εξωαγροτικό εισόδημα είναι μικρότερο από το 1/2 του Εισοδήματος Αναφοράς.

Β. Προκειμένου για νομικά πρόσωπα, που εμφανίζονται με μια από τις παρακάτω μορφές:

• Εταιρείες με οποιαδήποτε νομική μορφή και

• Ενώσεις φυσικών προσώπων σε Ομάδες κοινής εκμετάλλευσης (Ομάδες Παραγωγών, Οργανώσεις Παραγωγών, Αγροτικές Συνεταιριστικές Οργανώσεις (Α.Σ.Ο.) των νόμων 2810/2000 και 4015/2011, όπως ισχύουν).

θα πρέπει να συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

• Να είναι κάτοχοι γεωργικής εκμετάλλευσης, εγγεγραμμένοι στο ΜΑΑΕ.

• Να ασκούν γεωργική δραστηριότητα, ως κύρια δραστηριότητα.

• Οι εταίροι ή τα μέλη που κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών να ασκούν ως κύρια δραστηριότητα τη γεωργία (να δηλώνουν γεωργικό εισόδημα).

• Να είναι ασφαλιστικά και φορολογικά κατ' άρθρο 12 του ν. 5104/2024 (Α'58) - Κ.Φ.Δ. ενήμεροι.

6. «Αρχηγός γεωργικής εκμετάλλευσης»: νοείται το φυσικό πρόσωπο με πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, το οποίο είναι οικονομικά και νομικά υπεύθυνο για τη γεωργική εκμετάλλευση, συμμετέχει κανονικά στη λειτουργία της και υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για αυτή ή νομίμως απαλλάσσεται της σχετικής υποβολής. Στην περίπτωση νομικών προσώπων αρχηγός νοείται ο νόμιμος εκπρόσωπος.

7. «Κάτοχος γεωργικής εκμετάλλευσης» θεωρείται το ενήλικο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που είναι:

• Ο ιδιοκτήτης γεωργικής εκμετάλλευσης.

• Ο μισθωτής ή αγρολήπτης γεωργικής εκμετάλλευσης, εφόσον η μίσθωση ή η επίμορτη αγροληψία έχει συναφθεί με έγγραφο δεόντως θεωρημένο, με χρονολογία προγενέστερη της επελεύσεως του ζημιογόνου γεγονότος, ο οποίος δηλώνει τις καλλιέργειες στο ΟΣΔΕ, σύμφωνα με τα δικαιολογητικά που απαιτούνται αρμοδίως.

8. «Εισόδημα αναφοράς»: είναι το εισόδημα, όπως αυτό ορίζεται από τις εκδιδόμενες αποφάσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με το οποίο συγκρίνονται τα αγροτικά και εξωαγροτικά εισοδήματα, κατά τη διενέργεια του Διοικητικού Ελέγχου και για το παρόν πρόγραμμα καθορίζεται στο ποσό των 15.000 €.

9. «Αγροτικά εισοδήματα», όπως προσδιορίζονται με την υπ' αρ. 134430/2011 κοινή υπουργική απόφαση (Β'392).

10. «Αγροτεμάχιο»: νοείται το αυτοτελές τμήμα γης, το οποίο αποτελεί ενιαία ιδιοκτησία ή εκμετάλλευση και τα όριά του ορίζονται από όμορες ιδιοκτησίες ή φυσικά και τεχνικά όρια ή όπως έχει δηλωθεί στη Δήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής.

11. «Γεωργική παραγωγή»: νοείται το σύνολο της πρωτογενούς φυτικής παραγωγής μιας γεωργικής εκμετάλλευσης, χωρίς περαιτέρω επέμβαση που μεταβάλλει τη φύση των εν λόγω προϊόντων.

12. «Ανωτέρα βία»: θεωρείται η ύπαρξη ενός επιζήμιου γεγονότος το οποίο δεν μπορεί να προβλέψει και να προλάβει η ανθρώπινη σκέψη και πρόνοια.

Περιπτώσεις ανωτέρας βίας είναι δυνατόν να χαρακτηριστούν τα εξής περιστατικά:

• Θάνατος του κατόχου της εκμετάλλευσης.

• Μακροχρόνια ανικανότητα προς εργασία του κατόχου της εκμετάλλευσης.

• Απαλλοτρίωση ή αναδασμός σημαντικού τμήματος της εκμετάλλευσης, εφόσον δεν ήταν προβλέψιμη την ημέρα της ανάληψης της δέσμευσης.

• Σοβαρή φυσική καταστροφή που έπληξε σημαντικά την εκμετάλλευση.

• Καταστροφή λόγω ατυχήματος της εκμετάλλευσης.

Οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας, εξετάζονται μόνο όταν τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία υποβληθούν εγγράφως στο αρμόδιο Υποκ/μα ΕΛ.Γ.Α., το αργότερο εντός ενός μηνός από την ημέρα που ο δικαιούχος ή ο έλκων εξ αυτού δικαιώματα είναι σε θέση να το πράξει και μπορούν να γίνουν δεκτές, αποδεικνυόμενες μόνο με επίσημα έγγραφα.

 

Άρθρο 2

ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Επιτρέπεται η καταβολή ενισχύσεων για ζημιές στη γεωργική παραγωγή όταν συντρέχουν αθροιστικά τα παρακάτω:

1. Οι ζημιές είναι αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος 17 Μαρτίου 2025 - 18 Απριλίου 2025. Ο έλεγχος επέλευσης της ζημιάς διενεργείται από δημόσια αρχή.

2. Αφορούν απώλεια παραγωγής έτους 2025, στις καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου Δημητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, μήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ημαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν μείωση παραγωγής, ως αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου 2025, στο προανθικό στάδιο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παρ. 6 και 8 του άρθρου 25 του Κανονισμού (ΕΕ) 2472/2022.

3. Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι οι παραγωγοί οι οποίοι έχουν υποβάλει οριστικές αιτήσεις χορήγησης ενίσχυσης στον ΕΛ.Γ.Α. εντός του έτους 2025.

4. Δικαιούχοι μπορούν να είναι μόνο μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων σύμφωνα με τον ορισμό του Παραρτήματος Ι (1 και 2) του Κανονισμού (ΕΕ) 2472/2022.

5. Το σύνολο της φυτικής παραγωγής που ζημιώθηκε και δηλώθηκε είναι ασφαλισμένο στον ΕΛ.Γ.Α. και περιέχεται στην ενιαία Δήλωση Καλλιέργειας/Εκτροφής έτους 2025 και έχει εξοφληθεί η αντίστοιχη ειδική ασφαλιστική εισφορά του έτους ζημιάς.

6. Επιπρόσθετα θα πρέπει τα φυσικά πρόσωπα να:

• Παρουσιάζουν αγροτικό εισόδημα

• Είναι νόμιμοι κάτοχοι της εκμετάλλευσης τη χρονική περίοδο που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο. Η ιδιοκτησία στο πλαίσιο της οικογένειας θεωρείται ότι υφίσταται στο πρόσωπο και των δύο συζύγων, ανεξαρτήτως πραγματικού γεγονότος.

Το νομικό πρόσωπο θα πρέπει να:

• Έχει νομική προσωπικότητα και να λειτουργεί τουλάχιστον ένα έτος με οικονομικά αποτελέσματα.

• Είναι κάτοχος νόμιμης εκμετάλλευσης τη χρονική περίοδο που συνέβη το ζημιογόνο αίτιο

• Προκύπτει, από τη συστατική πράξη ότι, η κύρια δραστηριότητά του είναι η άσκηση της γεωργίας.

• Ασκούν γεωργία, οι εταίροι ή τα μέλη που κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών, δηλαδή δηλώνουν αγροτικό εισόδημα.

• Είναι φορολογικά κατ' άρθρο 12 του ν. 5104/2024 (Α'58) - Κ.Φ.Δ. και ασφαλιστικά ενήμερο.

7. Σε ότι αφορά τις προβληματικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την περ. β 'της παρ. 6 του άρθρου 1, ο Κανονισμός δεν εφαρμόζεται σε ενισχύσεις για προβληματικές επιχειρήσεις με εξαίρεση ενισχύσεις που χορηγούνται σε επιχειρήσεις που κατέστησαν προβληματικές λόγω ζημιών ή φθορών που προκλήθηκαν από το εν λόγω συμβάν στο διάστημα Μαρτίου - Απριλίου του έτους 2025. Επομένως, οι δικαιούχοι δεν θα πρέπει να συνιστούσαν προβληματική επιχείρηση πριν την επέλευση του δυσμενούς κλιματικού φαινομένου ή κατά τη στιγμή χορήγησης της ενίσχυσης.

8. Αποκλείεται η καταβολή ενισχύσεων υπέρ επιχειρήσεων που εξακολουθούν να έχουν στη διάθεσή τους ενίσχυση που έχει κριθεί παράνομη και ασυμβίβαστη με βάση προηγούμενη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Δ.Ε.Ε. κατά τα οριζόμενα. στην παρ. 3 του άρθρου 30 του ν. 5000/2022 (Α'226), και προς το σκοπό αυτό απαιτείται η προσκόμιση σχετικής υπεύθυνης δήλωσης και βεβαίωσης οφειλών από πλευράς δυνητικού δικαιούχου της ενίσχυσης της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης.

 

Άρθρο 3

ΚΑΤΩΤΑΤΑ ΟΡΙΑ ΖΗΜΙΩΝ

Τα κατώτατα όρια ζημιών, πέρα από τα οποία είναι δυνατό να χορηγηθούν ενισχύσεις υπό την παρούσα Απόφαση, καθορίζονται ως εξής:

• Όταν η ζημιά επέρχεται στη γεωργική παραγωγή, το σχετικό κατώτατο όριο απωλειών άνω του 30%, καθορίζεται στο επίπεδο της ευρύτερης περιοχής (Περιφερειακή Ενότητα), με βάση τη μέση παραγωγή του συγκεκριμένου είδους κατά το εν λόγω έτος, σε σύγκριση με τη μέση παραγωγή των προηγούμενων τριών ετών.

• Επιπλέον προϋπόθεση για την καταβολή των ενισχύσεων είναι η μείωση της παραγωγής, που οφείλεται στους παγετούς του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου του έτους 2025, να είναι άνω του 30 % της μέσης παραγωγής, των ομοειδών ειδών σε επίπεδο παραγωγού.

Στον Πίνακα που ακολουθεί, παρουσιάζονται οι καλλιέργειες, ανά Περιφερειακή Ενότητα (ΠΕ) που ζημιώθηκαν, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 30% σε επίπεδο ΠΕ και μπορούν να ενισχυθούν στο πλαίσιο της παρούσας:

ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ για το πρόγραμμα "ad hoc 2025"

ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ για το πρόγραμμα "ad hoc 2025"

 


 


ΑΠΟΔΟΣΕΙΣ (ανά στρέμμα)

ΖΗΜΙΑ

ΤΙΜΕΣ (ανά κιλό)

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ

ΕΝΟΤΗΤΕΣ

ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

2022

2023

2024

μ.ο.

2025

%

2022

2023

2024

μ.ο.

2025

Συλλεκτικά

καθαρή

2025

Όπως περιγράφονται στο άρθρο 1

ΒΥΣΣΙΝΑ

1100

1100

1100

1100

250

0,77

1,14

1,14

1,15

1,14

1,20

0,50

0,70

Όπως περιγράφονται στο άρθρο 1

ΚΕΡΑΣΙΑ

1300

1300

1300

1300

130

0,90

1,52

1,48

1,44

1,48

3

0,50

2,50

Όπως περιγράφονται στο άρθρο 1

ΚΥΔΩΝΙΑ

2500

2500

2500

2500

575

0,77

0,37

0,37

0,35

0,36

0,39

0,03

0,36

Όπως περιγράφονται στο άρθρο 1, πλην Καστοριάς

ΜΗΛΑ

4665

2192

4200

3686

2150

0,42

0,40

0,48

0,42

0,43

0,45

0,03

0,42

Καστοριάς

ΜΗΛΑ

4665

2192

4200

3686

1050

0,72

0,40

0,48

0,42

0,43

0,45

0,03

0,42

ΑΤΤΙΚΗΣ

ΣΥΚΑ ΝΩΠΑ

1000

1000

1000

1000

200

0,80

1,37

1,37

1,35

1,36

1,36

0,50

0,86

 

Άρθρο 4

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Το παρόν πρόγραμμα αφορά μόνο τις ενισχύσεις για την απώλεια φυτικής παραγωγής για καλλιέργειες κερασιών στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Ημαθίας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κιλκίς, Κοζάνης, Κορινθίας, Λάρισας, Μαγνησίας, Μεσσηνίας, Ξάνθης, Πέλλας, Πιερίας (περιοχή Τοπικής Κοινότητας Αγίου Δημητρίου), Ροδόπης, Σερρών, Τρικάλων, Φλώρινας και Χαλκιδικής, βύσσινων στις ΠΕ Αργολίδας, Αρκαδίας, Γρεβενών, Κορινθίας, Λάρισας, Μεσσηνίας, Πέλλας, Ροδόπης, Σερρών και Τρικάλων, μήλων στις Π.Ε Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Έβρου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Καρδίτσας, Καστοριάς, Κοζάνης, Κορινθίας, Ξάνθης, Πέλλας (περιοχή Βεγορίτιδας), Ροδόπης, Σερρών και Φλώρινας, κυδωνιών στις ΠΕ Έβρου, Ημαθίας, Καβάλας, Καρδίτσας, Κιλκίς, Λάρισας, Ξάνθης, Πέλλας, Ροδόπης και Τρικάλων, σύκων νωπών στην ΠΕ Αττικής, παρουσίασαν μείωση παραγωγής, ως αποτέλεσμα των παγετών του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου 2025, που παρουσίασαν μείωση παραγωγής καλλιεργητικής περιόδου 2025, βάσει του Πίνακα του άρθρου 3,η οποία προκλήθηκε άμεσα από τους παγετούς του χρονικού διαστήματος Μαρτίου - Απριλίου 2025.

Οι καλλιέργειες βρίσκονταν σε στάδιο, μη ασφαλιστικά καλυπτόμενο σύμφωνα με τον Κανονισμό Ασφάλισης του ΕΛ.Γ.Α. και ειδικότερα της παρ. 2 του άρθρου 23 της υπ' αρ. 157502/27.7.2011 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β' 1668).

Οι παραγωγοί, των οποίων η παραγωγή των εκμεταλλεύσεών τους ζημιώθηκε σε ποσοστό κατ' είδος άνω του 30% δικαιούνται κρατική ενίσχυση το ύψος της οποίας ορίζεται σε ποσοστό μέχρι το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής

Ως ποσοστό ζημιάς νοείται η ποσοστιαία μείωση της παραγωγής του έτους ζημιάς 2025 σε σχέση με τη Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς, σε επίπεδο δικαιούχου. Για τον υπολογισμό της ενίσχυσης, από το ποσοστό ζημιάς θα αφαιρείται το 20%, που αποτελεί το ποσοστό ζημιάς που δεν ενισχύεται, και το υπόλοιπο ποσοστό θα πολλαπλασιάζεται με το 50% της Αξίας της Απωλεσθείσας Παραγωγής. Η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής αντιστοιχεί στην απώλεια εισοδήματος της παρ. 8 του άρθρου 25 του Κανονισμού (ΕΕ) 2472/2022 και ορίζεται ως η διαφορά μεταξύ της μέσης απόδοσης της περιόδου αναφοράς επί την αντίστοιχη μέση τιμή της περιόδου, μείον την πραγματική απόδοση του έτους ζημιάς, επί τη μέση τιμή για το έτος αυτό. Δηλαδή η Αξία της Απωλεσθείσας Παραγωγής θα προσδιορίζεται με βάση τον ακόλουθο τύπο:

ΑΑΠ = ΜΑΠΑ Χ ΜΤΠΑ - ΑΕΖ Χ ΜΤΕΖ

Όπου:

ΑΑΠ = Αξία Απωλεσθείσας Παραγωγής

ΜΑΠΑ = Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς (αποδόσεις τριετίας πριν τη ζημιά 2022, 2023, 2024)

ΜΤΠΑ = Μέση Τιμή ίδιας Περιόδου Αναφοράς

ΑΕΖ = Απόδοση Έτους Ζημιάς 2025 = Μέση Απόδοση Περιόδου Αναφοράς χ ποσοστό ζημιάς

ΜΤΕΖ = Μέση Τιμή Έτους Ζημιάς 2025

Οι τιμές και οι αποδόσεις του έτους ζημιάς και της περιόδου αναφοράς προκύπτουν από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της χώρας, όπως αυτά διαβιβάζονται από το αρμόδιο Υπουργείο.

Οι ενισχύσεις ή άλλες πληρωμές που εισπράττονται για την αποζημίωση των ζημιών, συμπεριλαμβανομένων των ενισχύσεων βάσει άλλων εθνικών ή ενωσιακών μέτρων ή ασφαλιστηρίων συμβολαίων για τη ζημία για την οποία χορηγείται ενίσχυση, περιορίζονται στο ποσό που προκύπτει βάσει των προαναφερόμενων.

 

Άρθρο 5

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

Τα στοιχεία της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος (Έντυπο Ε1) και του αντίστοιχου Εκκαθαριστικού Σημειώματος έτους 2024 και του ΜΑΑΕ, που απαιτούνται από την παρούσα απόφαση προκειμένου ο παραγωγός να κριθεί δικαιούχος της ενίσχυσης υπάγονται στην «αυτεπάγγελτη αναζήτηση εγγράφων» και αναζητούνται υπηρεσιακά από τον ΕΛ.Γ.Α.

Στις εκμεταλλεύσεις που υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΕΛ.Γ.Α., βασική προϋπόθεση για την καταβολή της ενίσχυσης είναι η υποβολή της Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής για το έτος ζημιάς 2025 και η εξόφλησή της.

Για νέους αγρότες, ο διοικητικός έλεγχος θα διενεργηθεί με τα στοιχεία του Εκκαθαριστικού Σημειώματος της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος (Έντυπο Ε1) έτους 2025.

Επιπλέον, υποβάλλονται:

· Υπεύθυνη δήλωση ότι δεν έχει λάβει ενίσχυση διάσωσης και, αν έχει λάβει, ότι έχει αποπληρώσει το δάνειο ή λύσει τη σύμβαση εγγύησης και ότι δεν έχει λάβει ενίσχυση αναδιάρθρωσης και, αν έχει λάβει, ότι δεν υπόκειται ακόμα σε σχέδιο αναδιάρθωσης

• Υπεύθυνη δήλωση περί μη εκκρεμούς απόφασης ανάκτησης παράνομης και ασυμβίβαστης κρατικής ενίσχυσης και βεβαίωσης οφειλών δυο

• Αίτηση χορήγησης ενίσχυσης

• Υπεύθυνη δήλωση, με την οποία παρέχεται συναίνεση για την αυτεπάγγελτη υπηρεσιακή αναζήτηση (βλ. άρθρο 8 του Κανονισμού Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων)

• Βεβαίωση επέλευσης ζημίας

• Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, εφόσον δεν υφίσταται σχετική απαλλακτική νομοθετική ρύθμιση.

 

Άρθρο 6

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

Τα δικαιολογητικά που θα απαιτηθούν, μετά την έγκριση του προγράμματος, για όσα Νομικά Πρόσωπα υποβάλουν την Αίτηση Χορήγησης Ενίσχυσης για αντιστάθμιση των ζημιών από τους παγετούς της χρονικής περιόδου Μαρτίου - Απριλίου έτους 2025, είναι:

1.

Φωτοαντίγραφο του Καταστατικού της Εταιρείας και τυχόν τροποποιήσεις του

2.

Φωτοαντίγραφα του Μετοχολογίου και των Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος των μετόχων με τις αντίστοιχες Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου (Εκκαθαριστικά Σημειώματα), φορολογικού έτους 2024.

3.

Φωτοαντίγραφο της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Νομικών Προσώπων και Νομικών Οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 (Έντυπο Ν) της Εταιρείας και της κατάστασης οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα (Έντυπο Ε3)

4.

Φωτοαντίγραφο της Δήλωσης Ακίνητης Περιουσίας της Εταιρείας ή του Ιδιωτικού Συμφωνητικού Μίσθωσης

5.

Φορολογική και Ασφαλιστική Ενημερότητα

6.

Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986, θεωρημένη για το γνήσιο της υπογραφής από οποιαδήποτε διοικητική αρχή ή τα ΚΕΠ ή ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση που εκδίδεται από την ειδική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).

Τα προαναφερόμενα δικαιολογητικά θα ζητούνται από την Ανακοίνωση Τύπου που θα δημοσιευθεί και θα σταλεί στους ανταποκριτές ΕΛ.Γ.Α των Περιφερειακών Ενοτήτων που αναφέρονται στην παρούσα. Ειδικότερα:

1. Φωτοαντίγραφο του Καταστατικού της Εταιρείας και τυχόν τροποποιήσεις του. Από το καταστατικό της εταιρείας ελέγχεται εάν η κύρια δραστηριότητα της εταιρείας είναι η γεωργία.

2. Φωτοαντίγραφα του Μετοχολογίου και των Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος των μετόχων με τις αντίστοιχες Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου (Εκκαθαριστικά Σημειώματα).

Γίνεται έλεγχος του μετοχολογίου και των φορολογικών δηλώσεων των μετόχων προκειμένου να διαπιστωθεί αν η πλειονότητα των μετόχων ασκούν γεωργία.

3. Φωτοαντίγραφο της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Νομικών Προσώπων και Νομικών Οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 (Έντυπο Ν) της εταιρείας και της κατάστασης οικονομικών στοιχείων από «επιχειρηματική δραστηριότητα» (έντυπο Ε3), φορολογικού έτους 2024 (εισοδήματα που αποκτήθηκαν το έτος 2024).

Για συνεταιρισμούς, ή γενικά εταιρείες με νομική προσωπικότητα, ομάδες κοινής εκμετάλλευσης κ.λπ. ζητείται η κατάσταση οικονομικών στοιχείων από «επιχειρηματική δραστηριότητα» (έντυπο Ε3) φορολογικού έτους 2024 (εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2024) και η «Δήλωση φορολογίας νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013» (έντυπο Ν), φορολογικού έτους 2024 (εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2024), προκειμένου να ελεγχθούν τα εισοδήματά τους.

4. Φωτοαντίγραφο της Δήλωσης Ακίνητης Περιουσίας της εταιρείας ή του Ιδιωτικού Συμφωνητικού μίσθωσης.

Για την απόδειξη της κατοχής της εκμετάλλευσης θα προσκομίζεται η Δήλωση Ακίνητης περιουσίας της εταιρείας ή Ιδιωτικό Συμφωνητικό Μίσθωσης. Στην περίπτωση μισθωμένης εκμετάλλευσης, ισχύουν τα οριζόμενα για τα φυσικά πρόσωπα στην παράγραφο 8 του άρθρου 1).

5. Φορολογική και Ασφαλιστική Ενημερότητα.

Οι εταιρείες προκειμένου να ενισχυθούν θα πρέπει να είναι Φορολογικά και Ασφαλιστικά ενήμερες.

6. Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986 προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να βεβαιώσουν ότι:

• Δεν έχουν υποχρέωση επιστροφής χρημάτων από άλλη ενίσχυση, η οποία έχει κριθεί ασυμβίβαστη

• Δεν έχουν ενταχθεί στο παρελθόν σε πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και δήλωσαν ψευδή στοιχεία ή αθέτησαν, με υπαιτιότητά τους, τους όρους και τις προϋποθέσεις που ανέλαβαν.

• Δεν έχουν καταδικαστεί την τελευταία πριν τη ζημιά τριετία ή το έτος ζημιάς ή που εκτίουν φυλάκιση δυνάμει δικαστικής απόφασης και η καταδίκη αφορά σε μία από τις παρακάτω περιπτώσεις:

• εξαπάτηση του Δημοσίου,

• υποθέσεις εμπορίας και καλλιέργειας ναρκωτικών ουσιών,

• ζωοκλοπή και καταστροφή περιβάλλοντος, για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα και στο συγκεκριμένο χώρο, για τον οποίο υποβάλλεται το αίτημα κρατικής ενίσχυσης,

• παράνομη διακίνηση, εμπορία, και χρήση μη εγκεκριμένων φαρμάκων.

7. Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 του λογιστή επιχείρησης ότι δεν είναι προβληματική επιχείρηση, εκτός υπό τον όρο ότι η επιχείρηση κατέστη προβληματική λόγω ζημιών ή φθορών που προκλήθηκαν από τους παγετούς της χρονικής περιόδου Μαρτίου - Απριλίου έτους 2025 και ενιαίο πιστοποιητικό φερεγγυότητας.

8. Δήλωση ότι η επιχείρηση είναι ΜΜΕ, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Παράρτημα Ι του ΕΚ 2472/2022.

 

Άρθρο 7

ΑΝΩΤΑΤΑ ΠΟΣΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ

Οι κρατικές οικονομικές ενισχύσεις καταβάλλονται από τον ΕΛ.Γ.Α. κατόπιν ελέγχου του συνόλου των προϋποθέσεων της παρούσας και σύμφωνα με τον υπολογισμό των άρθρων 3 και 4 της παρούσας.

Επιπλέον, η ενίσχυση που καταβάλλεται σε κάθε δικαιούχο σύμφωνα με τους υπολογισμούς των άρθρων 3 και 4, δεν μπορεί να υπερβαίνει την μείωση των πωλήσεων από αγροτική-βιολογική δραστηριότητα, όπως προκύπτει από το έντυπο Ε3 (κωδικός 361 του Πίνακα Ζ1 του εντύπου Ε3) φορολογικού έτους 2025, σε σχέση με το μέγιστο των πωλήσεων από αγροτική - βιολογική δραστηριότητα φορολογικών ετών 2023 και 2024, προστιθέμενων τυχόν αποζημιώσεων που έλαβαν από τον ΕΛΓΑ έως τη δημοσίευση του παρόντος επιμεριζόμενων στα αντίστοιχα έτη για τα οποία έλαβαν την ενίσχυση Το ανωτέρω όριο δεν ισχύει για νέους αγρότες και επιχειρήσεις που έκαναν έναρξη λειτουργίας μετά το 2022.

Προκειμένου να υπολογιστεί το τελικό ποσό της ενίσχυσης βάσει του ανώτερου ορίου, ο ΕΛΓΑ αποστέλλει στην Γενική Διεύθυνση Ψηφιακών Υπηρεσιών και Συστημάτων (ΓΔ ΨΗΦΥΣ) της ΑΑΔΕ αρχείο που περιέχει (α) τους ΑΦΜ των δικαιούχων, (β) το ποσό της ενίσχυσης που έχει υπολογιστεί βάσει των οριζόμενων στο άρθρο της παρούσας και (γ) τις αποζημιώσεις που έχουν λάβει οι δικαιούχοι από τον ΕΛΓΑ για τα έτη 2023, 2024 και 2025. Κατόπιν η ΓΔ ΨΗΦΥΣ διαβιβάζει στον ΕΛΓΑ το τελικό ποσό της ενίσχυσης ανά ΑΦΜ κατόπιν εφαρμογής του ανωτέρου ορίου.

Τα ανώτατα ποσά ενίσχυσης καθορίζονται σε 200.000,00 Eυρώ ανά δικαιούχο, υπό την προϋπόθεση συμμόρφωσης με την ανώτατη ένταση ενίσχυσης του άρθρου 4 της παρούσας. Σε κάθε περίπτωση, τα ανώτατα ποσά ενίσχυσης και αφού ληφθούν υπόψη λοιπές πληρωμές που έχουν χορηγηθεί ως αντιστάθμιση για τη ζημία, συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών βάσει άλλων εθνικών ή ενωσιακών μέτρων ή ασφαλιστήριων συμβολαίων, δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 80% των επιλέξιμων δαπανών. Ποσά ενίσχυσης μικρότερα των 15,00 Ευρώ ανά δικαιούχο δεν χορηγούνται.

Για λόγους διαφάνειας, ενίσχυση δικαιούχου παραγωγού, που υπερβαίνει τα 10.000,00 €, θα δημοσιεύεται στην εφαρμογή Transparency Award Module της Επιτροπής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 9 του Κανονισμού 2022/2472, καθώς και στην ιστοσελίδα του ΕΛ.Γ.Α.

Η οικονομική ενίσχυση κατατίθεται απευθείας στην Τράπεζα, με πίστωση στο λογαριασμό του δικαιούχου, όπως αυτός δηλώθηκε στη σχετική Αίτηση Χορήγησης Ενίσχυσης ή στη ΔΚΕ 2025.

Οι ενισχύσεις καταβάλλονται το αργότερο εντός τεσσάρων (4) ετών από την επέλευση του δυσμενούς καιρικού φαινομένου, ήτοι έως 18/04/2029.

 

Άρθρο 8

ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Οι φάκελοι με τις πληροφορίες και τα δικαιολογητικά έγγραφα της παρούσας κρατικής ενίσχυσης τηρούνται για δέκα έτη από τον ΕΛ.Γ.Α., τα οποία υπολογίζονται από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας ενίσχυσης βάσει της παρούσας απόφασης.

Τυχόν αδιάθετα υπόλοιπα από την πίστωση του σημείου 9 του προοιμίου της παρούσας επιστρέφονται από τον ΕΛ.Γ.Α. στον κρατικό προϋπολογισμό (Α.Λ. Εσόδου 1590789001 «Λοιπές επιστροφές ποσών»).

 

Άρθρο 9

ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 2 Οκτωβρίου 2026

 

 

 

Έχει διαβαστεί 247 φορές

Τελευταία Νέα