Υπουργική Απόφαση 5030/2021 - ΦΕΚ 2968/Β/6-7-2021
Σύστημα διαχείρισης καταγγελιών οικονομικών δραστηριοτήτων, προϊόντων και εγκαταστάσεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανά-πτυξης και Τροφίμων στο πλαίσιο του άρθρου 140 του ν. 4512/2018.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 5030/2021
ΦΕΚ 2968/Β/6-7-2021
Σύστημα διαχείρισης καταγγελιών οικονομικών δραστηριοτήτων, προϊόντων και εγκαταστάσεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο πλαίσιο του άρθρου 140 του ν. 4512/2018.
ΟΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α) Των παρ. 2 και 3 του άρθρου 88 και της παρ. 2 του άρθρου 89 του ν. 4796/2021 «Απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Υποδομών και Μεταφορών, ρυθμίσεις για τη μεταφορά στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας των αρμοδιοτήτων για τα εμπορικά σήματα, άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις» (Α' 63),
β) των άρθρων 127 - 175 του ν. 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α' 5) και ιδίως του άρθρου 140 αυτού,
γ) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005 - Α' 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
2.Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (A' 2).
3.Την από 29.7.2021 εισήγηση της Γενικής Γραμματέως Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
4.Τον ν. 4235/2014 «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (A' 32).
5.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής
Σκοπός της παρούσας είναι ο προσδιορισμός των αρχών και κανόνων διαχείρισης και λειτουργίας ενιαίου συστήματος διαχείρισης καταγγελιών (ΣΔΚ) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥΠΑΑΤ), σύμφωνα με το άρθρο 140 ν. 4512/2018 (Α' 5), οι οποίες αφορούν σε παραβάσεις, όπως αυτές ορίζονται στην παρ. 3 του άρθρου 2 της παρούσας και η υιοθέτηση Πολιτικής Και Διαδικασιών Διαχείρισης Καταγγελιών, με βάση τις αρχές και τους κανόνες αυτούς, η οποία παρατίθεται στο Παράρτημα, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Γ ια την εφαρμογή της παρούσας, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1.Επιτροπή: Η Επιτροπή Αξιολόγησης Καταγγελιών που έχει συσταθεί στο ΥΠΑΑΤ σύμφωνα με την περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 89 του ν. 4796/2021 (Α' 63).
2.Καταγγελία: Κάθε ανώνυμη ή επώνυμη καταγγελία, αναφορά, ανακοίνωση, πληροφορία σχετικά με παράβαση, όπως αυτή ορίζεται στην παρ. 3.
3.Παράβαση: Μη συμμόρφωση κατά την έννοια του ν. 4512/2018 (Α' 5) προς το ισχύον ενωσιακό και εθνικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο που εφαρμόζεται σε τομείς αρμοδιότητας ή και εποπτείας του ΥΠΑΑΤ ή και των εποπτευόμενων από αυτό φορεών, σχετικά με τη δραστηριότητα οικονομικού φορέα ή εγκατάστασης.
4.Καταγγέλλων: Κάθε φυσικό πρόσωπο, νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα που υποβάλλει καταγγελία.
5.Εποπτευόμενοι φορείς σημαίνει τους εποπτευόμενους από το ΥπΑΑΤ φορείς, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
6.ΠΣΔΚ: Το πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης καταγγελιών που προβλέπεται στο άρθρο.
Άρθρο 3
Αρμοδιότητες της Επιτροπής Αξιολόγησης Καταγγελιών
1.Η Επιτροπή είναι αρμόδια για τη διαχείριση των καταγγελιών και αναφέρεται στον Γενικό Γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων του ΥΠΑΑΤ. Ειδικότερα, η Επιτροπή:
α) Διαχειρίζεται και αξιολογεί τις καταγγελίες σύμφωνα με το άρθρο 5.
β) ενημερώνεται για την πορεία διαχείρισης και διερεύνησης των καταγγελιών.
γ) Μελετά και αξιολογεί τα στατιστικά δεδομένα που αντλούνται από το ΠΣΔΚ για τη λειτουργία του ΣΔΚ.
δ) Εκδίδει την ετήσια έκθεση πεπραγμένων του ΣΔΚ του άρθρου 7.
ε) Ενημερώνει το κοινό για τα αποτελέσματα διερεύνησης καταγγελιών σε συνεργασία με το Γραφείο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας του ΥΠΑΑΤ και τα αναρτά στον ιστότοπο του ΥπΑΑΤ.
στ) Προβαίνει σε οποιαδήποτε άλλη αναγκαία ενέργεια για την πλήρη, λειτουργική και αποτελεσματική διεκπεραίωση των αρμοδιοτήτων που αναφέρονται στις περ. α' έως και ε'.
2.Η Επιτροπή συνεδριάζει τακτικά δύο φορές κάθε μήνα και εκτάκτως όποτε κριθεί αναγκαίο από τον Πρόεδρό της, ιδίως σε περίπτωση συγκέντρωσης μεγάλου αριθμού καταγγελιών προς αξιολόγηση. Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής με πρόσκληση του Προέδρου της είναι δυνατόν να συμμετέχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου εκπρόσωποι των Γενικών Διευθύνσεων και των αυτοτελών υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εφόσον θέμα της ημερήσιας διάταξης αφορά στην Υπηρεσία την οποία εκπροσωπούν, όπως αυτοί έχουν οριστεί σύμφωνα με την περ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 89 του ν. 4796/2021. Η πρόσκληση του Προέδρου κοινοποιείται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στους ανωτέρω εκπροσώπους τουλάχιστον προ σαράντα οκτώ (48) ωρών. Σε περίπτωση διερεύνησης καταγελίας που έχει χαρακτηρισθεί ως καταπείγουσα, σύμφωνα με το άρθρο 6, οι εκπρόσωποι των λοιπών Γενικών Διευθύνσεων και αυτοτελών υπηρεσιών καλούνται χωρίς προειδοποίηση, με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο.
3.Η Επιτροπή υποχρεούται να αξιολογήσει σε κάθε συνεδρίασή της όλες τις καταγγελίες που έχουν καταχωρισθεί στο ΠΣΔΚ κατά το διάστημα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνεδρίασή της.
4.Την Επιτροπή υποστηρίζει διοικητικά Γραμματεία Διαχείρισης Καταγγελιών (Γραμματεία), η οποία αποτελείται από δύο (2) υπαλλήλους του ΥΠΑΑΤ, κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ κλάδου Διοικητικού - Οικονομικού.
5.Η Γραμματεία είναι αρμόδια για τη λήψη και την ηλεκτρονική διαβίβαση μέσω του ΠΣΔΚ καταγγελιών και σχετικού με αυτές υλικού στα μέλη της Επιτροπής ή και σε όποια άλλη υπηρεσία, φορέα, οργανισμό ή αρχή η Επιτροπή υποδείξει. Επίσης, είναι υπεύθυνη για την ηλεκτρονική καταχώρηση των δεδομένων μιας καταγγελίας στο ΠΣΔΚ, την προετοιμασία των συνεδριάσεων της Επιτροπής, τη σύνταξη των σχετικών πρακτικών συνεδρίασης και την εν γένει γραμματειακή υποστήριξή της, καθώς και για την καταχώριση κάθε στοιχείου που καταχωρίζεται στο ΠΣΔΠ, σύμφωνα με το άρθρο 6.
Άρθρο 4
Διαδικασία υποβολής καταγγελιών
1.Οι καταγγελίες υποβάλλονται με τους τρόπους που παρατίθενται κατωτέρω:
α) Ψηφιακά, στον ιστότοπο του ΥπΑΑΤ (www.minagric. gr), στη θέση «Καταγγελίες». Εναλλακτικά: β) Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, στην ηλεκτρονική διεύθυνση kataggelies@minagric.gr.
γ) Μέσω της εφαρμογής του ΥΠΑΑΤ για κινητές συσκευές i-AGRIC, στην επιλογή «Καταγγελίες».
δ) Ταχυδρομικά, προς το ΥπΑΑΤ, στην ταχυδρομική διεύθυνση Αχαρνών 2, 10432, Αθήνα, ε) Στη Γραμματεία, με αυτοπρόσωπη παρουσία ή μέσω εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου, στη διεύθυνση της περ. δ'.
στ) Τηλεφωνικά, στην τηλεφωνική γραμμή 1540. Εφόσον δεν χρησιμοποιηθεί η ψηφιακή φόρμα του ιστοτόπου του ΥΠΑΑΤ, τα στοιχεία της καταγγελίας καταχωρίζονται στο ΠΣΔΚ από την Γραμματεία.
2.Γ ια να θεωρηθεί επώνυμη μία καταγγελία απαιτείται η ταυτοποίηση των στοιχείων του καταγγέλλοντος των περ. β'και γ'της παρ. 4. Εφόσον αυτό δεν επιτυγχάνεται, η καταγγελία χαρακτηρίζεται ανώνυμη.
3.Η καταγγελία πρέπει να περιλαμβάνει πληροφορίες και στοιχεία που καθιστούν εφικτή την αξιολόγησή της, ιδίως προσδιορισμό του καταγγελλομένου προσώπου, της καταγγελόμενης πράξης και του χρόνου κατά τον οποίο η πράξη αυτή έλαβε χώρα. Η Γραμματεία δύναται να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία ή διευκρινίσεις από τον καταγγέλλοντα με κάθε πρόσφορο τρόπο.
4.Για την ψηφιακή υποβολή καταγγελίας, ο καταγγέλλων κάνει χρήση της ψηφιακής φόρμας στις θέσεις «Καταγγελίες» του ιστότοπου του ΥΠΑΑΤ. Εναλλακτικά, δύναται να κάνει χρήση του τυποποιημένου εντύπου καταγγελίας, το οποίο είναι αναρτημένο σε ηλεκτρονική μορφή και μπορεί να μεταφορτωθεί από τον ιστότοπο του ΥΠΑΑΤ, να συμπληρωθεί και ακολούθως να αποσταλεί ηλεκτρονικά ή να αναρτηθεί στον ιστότοπο του ΥΠΑΑΤ. Η ψηφιακή φόρμα της θέσης «Καταγγελίες» του ιστοτόπου του ΥΠΑΑΤ, καθώς και το τυποποιημένο έντυπο καταγγελιών, περιλαμβάνουν πεδία κατάλληλα ώστε να είναι δυνατή η συμπλήρωση των ακόλουθων στοιχείων:
α) Είδος καταγγελίας (επώνυμη καταγγελία, ανώνυμη καταγγελία, καταγγελία από αρμόδια αρχή κράτους-μέλους ή τρίτης χώρας, καταγγελία από φυσικό ή νομικό πρόσωπο της αλλοδαπής).
β) Στοιχεία καταγγέλλοντος όταν η καταγγελία είναι επώνυμη (ονοματεπώνυμο φυσικού προσώπου ή επωνυμία νομικού προσώπου και ιδιότητα, Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας για τα φυσικά πρόσωπα, ΑΦΜ για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, διεύθυνση κατοικίας ή έδρας κατά περίπτωση).
γ) Στοιχεία επικοινωνίας καταγγέλλοντος (τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα:αριθμός τηλεφώνου, φαξ, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).
δ) Ημερομηνία και ώρα της καταγγελλόμενης παράβασης.
ε) Πεδίο στο οποίο εμπίπτει η καταγγελία.
στ) Σχετικές πληροφορίες που αφορούν την καταγγελία (στοιχεία καταγγελλόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου, μαζί με τα στοιχεία έδρας / επικοινωνίας, πληροφορίες για την παράβαση, ημερομηνία τέλεσης, τόπος τέλεσης, σε ποιο προϊόν, είδος, διαδικασία, εγκατάσταση ή σημείο διάθεσης αφορά, μαζί με όσο το δυνατόν περισσότερες ακριβείς και ποσοτικοποιημένες πληροφορίες).
ζ) Σχετικά αποδεικτικά στοιχεία και τεκμήρια, όπως νόμιμο οπτικοακουστικό υλικό, έγγραφα και εργαστηριακές εκθέσεις αποτελεσμάτων.
5.Ο εποπτευόμενος φορέας, οι Αρχές Εφαρμογής Εποπτείας και Διαχείρισης (Α.Ε.Ε.Δ.), οι οποίες αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 88 του ν. 2796/2021 (Α' 63) ή άλλη υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ πλην της Γραμματείας που γίνεται αποδέκτης καταγγελίας που εμπίπτει στις διατάξεις της παρούσας, εφόσον αυτή δεν έχει καταχωρισθεί στο ΠΣΔΚ, την διαβιβάζει στην Επιτροπή, ώστε να ακολουθηθεί η διαδικασία του άρθρου 5.
6.Οι εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΑΑΤ που διαθέτουν σύστημα διαχείρισης καταγγελιών σύμφωνο με τις απαιτήσεις του άρθρου 140 ν. 4512/2018 (Α' 5), προβαίνουν στη διαχείριση των καταγγελιών αρμοδιότητάς τους, με βάση το σύστημα αυτό. Οι καταγγελίες αυτές και τα στοιχεία διαχείρισής τους, καταχωρίζονται και στο ΠΣΔΚ ή μεταφέρονται σε αυτό μέσω υπηρεσιών διαλειτουργικότητας.
7.Η Επιτροπή μπορεί να αξιολογεί αυτεπαγγέλτως και άλλες πληροφορίες που τίθενται σε γνώση της, όπως δημοσιεύσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή σε άλλο μέσο που περιέρχονται με οποιονδήποτε τρόπο σε γνώση της. Στην περίπτωση αυτή ακολουθείται αναλογικά η διαδικασία του άρθρου 5.
Άρθρο 5
Διαδικασία διαχείρισης καταγγελιών
1.Η Γραμματεία της Επιτροπής καταχωρίζει άμεσα την καταγγελία μετά τη λήψη της στο ΠΣΔΚ το οποίο αποδίδει αυτόματα αριθμό πρωτοκόλλου, μαζί με το σχετικό με αυτήν υλικό. Η καταγγελία αποστέλλεται άμεσα μέσω του ΠΣΔΚ στα μέλη της Επιτροπής.
2.Διαδικασία Χαρακτηρισμού Καταγγελιών
α) Ο Πρόεδρος της Επιτροπής αξιολογεί και χαρακτηρίζει άμεσα την καταγγελία ως «επείγουσα» ή «μη επείγουσα». Ως επείγουσα αξιολογείται η καταγγελία η οποία αφορά σε παράβαση που τελείται κατά τον χρόνο αξιολόγησης της καταγγελίας ή σε σχέση με την οποία πιθανολογείται άμεσος ή επικείμενος κίνδυνος απώλειας αποδεικτικών στοιχείων ή πληροφοριών.
β) Εφόσον μία καταγγελία χαρακτηρισθεί ως επείγουσα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Αξιολόγησης Καταγγελιών συγκαλεί άμεσα εκτάκτως σε συνεδρίαση την Επιτροπή προς τον σκοπό της άμεσης αξιολόγησης της καταγγελίας. Εφόσον η Επιτροπή κρίνει ότι η καταγγελία χρήζει άμεσης διερεύνησης, προβαίνει άμεσα σε αξιολόγηση σύμφωνα με το παρόν άρθρο. Η παρούσα διάταξη δεν θίγει το δικαίωμα της εκάστοτε αρμόδιας υπηρεσίας του ΥΠΑΑΤ, των Α.Ε.Ε.Δ. ή εποπτευόμενου φορέα, εφόσον λάβει επείγουσα καταγγελία κατά την έννοια της περ. α της παρούσας παραγράφου, να προβεί αυτεπαγγέλτως σε έλεγχο της καταγγελίας. Στην περίπτωση αυτή, η εν λόγω υπηρεσία ενημερώνει το συντομότερο δυνατόν για την καταγγελία και την διενέργεια ελέγχου την Γραμματεία, η οποία καταχωρίζει τα σχετικά στοιχεία στο ΠΣΔΚ.
3.Η Επιτροπή βάσει των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης αποφασίζει, συντάσσοντας σχετικό πρακτικό:
α) να αναθέσει τη διερεύνηση της καταγγελίας σε αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ζητώντας, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο, τη συνδρομή οποιασδήποτε άλλης αρμόδιας αρχής ή και υπηρεσίας ή
β) να αρχειοθετήσει την καταγγελία.
Μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης από την αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία, ενημερώνεται η Επιτροπή για τις σχετικές ενέργειες που έλαβαν χώρα και τα σχετικά στοιχεία καταχωρίζονται στο ΠΣΔΚ.
4.Αξιολόγηση καταγγελιών
Για την αξιολόγηση του περιεχομένου καταγγελίας χρησιμοποιούνται τα παρακάτω κριτήρια αξιολόγησης: α) Η συμβατότητα της καταγγελίας με τους τομείς αρμοδιότητας και εποπτείας του ΥπΑΑΤ. Σε περίπτωση αναρμοδιότητας του ΥΠΑΑΤ ή εποτευόμενου οργανισμού, η καταγγελία προωθείται στην καθ' ύλην αρμόδια αρχή, υπηρεσία ή φορέα.
β) Η πληρότητα και πιθανολογούμενη βασιμότητα των στοιχείων της καταγγελίας.
γ) Η υποβολή των απαραίτητων στοιχείων που επιτρέπουν τη διεξαγωγή διερεύνησης της καταγγελίας.
δ) Η πιθανολόγηση ότι η καταγγελία στοιχειοθετεί παράβαση σύμφωνα με την παρ. 3 το άρθρου 2.
ε) Η αξιοπιστία της καταγγελίας, ιδίως το κατά πόσον προκύπτει επανειλημμένη υποβολή της από τον ίδιο καταγγέλλοντα χωρίς να αποδεικνύεται σε προγενέστερη διερεύνηση η βασιμότητά της.
στ) Η επαναληψιμότητα της καταγγελλόμενης παράβασης ως προς τουλάχιστον ένα κρίσιμο στοιχείο, προς αξιολόγηση του κινδύνου υποτροπής. Κρίσιμα στοιχεία είναι κατά περίπτωση ιδίως το καταγγελλόμενο πρόσωπο, η διαδικασία, το προϊόν, το υλικό ή είδος, η εγκατάσταση και το σημείο διάθεσης. ζ) Ο χρόνος τέλεσης της καταγγελλόμενης παράβασης. η) Ειδικές περιστάσεις κινδύνου, οι οποίες συντρέχουν όταν καταγγελία αφορά:
(i)σε καιροσκοπική συμπεριφορά οικονομικού φορέα ή εγκατάστασης που αποβλέπει στην επιδίωξη παράνομου οφέλους εις βάρος των καταναλωτών ή/και ανταγωνιστικών επιχειρήσεων.
(ii)σε παραβάσεις που θίγουν με οποιονδήποτε τρόπο ευαίσθητες ομάδες, δηλαδή δικαιώματα φυσικών προσώπων που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες, λόγω κοινωνικών περιστάσεων ή/και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, όπως, ενδεικτικά, η ηλικία, το γένος, η υγεία τους, ο ψηφιακός αναλφαβητισμός και η οικονομική τους κατάσταση.
θ) Η αξιολόγηση του κινδύνου από την καταγγελλόμενη πράξη ως προς τις άμεσες ή έμμεσες επιδράσεις της στο κοινό ή και στο δημόσιο συμφέρον.
5.Η Επιτροπή αρχικά εξετάζει τα υποχρεωτικά κριτή-ρια αξιολόγησης υπό στοιχεία α έως και δ του Πίνακα της παρ. 7. Αν τα κριτήρια αυτά δεν πληρούνται σωρρευτικά, η Επιτροπή αρχειοθετεί την καταγγελία χωρίς να την διερευνήσει περαιτέρω.
6.Εφόσον η καταγγελία δεν αρχειοθετείται, η Επιτροπή προχωρεί στη βαθμολόγηση της καταγγελίας με βάση τα κριτήρια υπό στοιχεία ε, στ, ζ και η του Πίνακα της παρ.7, προκειμένου η καταγγελία να καταταχθεί σε κάποια από τις κάτωθι κατηγορίες:
α) Χωρίς ενδιαφέρον: Συνολική βαθμολογία ενδιαφέροντος 0. Η καταγγελία τίθεται στο αρχείο.
β) Σημαντική: Συνολική βαθμολογία ενδιαφέροντος 1-4. Η διερεύνηση της καταγγελίας εντάσσεται στον επιχειρησιακό προγραμματισμό ελέγχων των καθ' ύλην αρμόδιων υπηρεσιών.
γ) Πολύ σημαντική: Συνολική βαθμολογία ενδιαφέροντος 5-6. Η καταγγελία διερευνάται άμεσα και κατά προτεραιότητα, ανεξάρτητα από τα επιχειρησιακά προγράμματα ελέγχων των καθ' ύλην αρμόδιων υπηρεσιών.
7.Τα υποχρεωτικά κριτήρια αξιολόγησης και τα βαθμολογούμενα κριτήρια αξιολόγησης παρατίθενται στον ακόλουθο Πίνακα:
Πίνακας: Κριτήρια αξιολόγησης καταγγελιών και βαθμολόγηση
Άρθρο 6
Ψηφιακή Υποστήριξη Συστήματος Διαχείρισης Καταγγελιών
1.Για τους σκοπούς της ψηφιακής υποστήριξης της διαχείρισης καταγγελιών αναπτύσσεται και τηρείται με μέριμνα της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΥπΑΑΤ το ΠΣΔΚ.
2.Στο ΠΣΔΚ καταχωρίζονται, όπως ειδικότερα προβλέπεται στην παρούσα, όλες οι καταγγελίες και τα στοιχεία διαχείρισής τους, οι σχετικές αποφάσεις της Επιτροπής και ιδίως αξιολογήσεις, αναθέσεις διερεύνησης, γνώμες υπηρεσιών, πορίσματα Επιτροπής, αποτελέσματα διερευνήσεων, τυχόν μέτρα που ελήφθησαν, ετήσιες εκθέσεις πεπραγμένων Επιτροπής.
3.Αρμόδια για την καταχώριση στοιχείων στο ΠΣΔΚ είναι η Γραμματεία, καθώς και οι ειδικά εξουσιοδοτημένοι χρήστες των ελεγκτικών υπηρεσιών και φορέων.
4.Το ΠΣΔΚ παρέχει την δυνατότητα εξαγωγής κατάλληλων στατιστικών στοιχείων, προς τον σκοπό σύνταξης της ετήσιας έκθεσης σύμφωνα με το άρθρο 7 της Επιτροπής, σύμφωνα με το άρθρο 7.
5.Ως ημερομηνία έναρξη της παραγωγικής λειτουργικής του ΠΣΔΚ ορίζεται η 1.1.2022.
6.Το ΠΣΔΚ διασυνδέεται με το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχων (ΠΣ - ΔΕ), της παρ. 1 του άρθρου 143 ν. 4512/2018 (Α' 5), το οποίο συνιστά το Υποσύστημα Διαχείρισης Ελέγχων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ - ΑΔΕ).
Άρθρο 7
Αξιολόγηση λειτουργίας
1.Η Επιτροπή καταγράφει το έργο της και πραγματοποιεί ανασκόπηση και αξιολόγηση της λειτουργίας του ΣΔΚ σε ετήσια βάση, χρησιμοποιώντας τους κάτωθι δείκτες επίδοσης:
α) Τον αριθμό των υποβαλλόμενων καταγγελιών εκφρασμένο και ως ποσοστό μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος συνολικά και κατά είδος, τομέα, εσωτερικό περιβάλλον, καταγγελλόμενο προϊόν, εγκατάσταση και σημείο διάθεσης.
β) Τον αριθμό των καταγγελιών εκφρασμένο και ως ποσοστό μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ανά χαρακτηρισμό ως επείγουσες και μη επείγουσες, επείγουσες που διερευνήθηκαν σε πρώτο χρόνο, σε δεύτερο χρόνο και που αρχειοθετήθηκαν και μη επείγουσες που διερευνήθηκαν σε δεύτερο χρόνο, σύμφωνα με το άρθρο 5 και που αρχειοθετήθηκαν.
γ) Τον αριθμό των καταγγελιών που κρίθηκαν βάσιμες εκφρασμένο και ως ποσοστό επί του συνόλου των καταγγελιών και ως ποσοστό μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
δ) Τον αριθμό ενεργειών εκφρασμένο και ως ποσοστό μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε περίπτωση βασιμότητας της καταγγελίας (αριθμός διοικητικών μέτρων, διοικητικών κυρώσεων συμπεριλαμβανομένου του ύψους τους και ποινικών κυρώσεων).
ε) Τον χρόνο διεκπεραίωσης των διερευνηθεισών καταγγελιών εκφρασμένο και ως ποσοστό μεταβολής σε σχέση με το προηγούμενο έτος (διεκπεραίωση θεωρείται η ημερομηνία αρχειοθέτησης ή έναρξης ενεργειών).
2.Η ετήσια έκθεση ανασκόπησης και αξιολόγησης υποβάλλεται στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το αργότερο έως την 1η Μαρτίου του επομένου έτους από αυτό στο οποίο αφορά και κοινοποιείται σε όλες τις Γενικές Διευθύνσεις και αυτοτελείς υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ και στους εποπτευόμενους φορείς.
3.Με βάση τα πορίσματα της ανασκόπησης και αξιολόγησης, η Επιτροπή και κάθε ενδιαφερόμενη Υπηρε-σία του ΥπΑΑΤ, Α.Ε.Ε.Δ. ή εποπτευόμενος φορέας αυτού, μπορεί να υποβάλλει προτάσεις για τη βελτίωση του ΣΔΚ.
Άρθρο 8
Έναρξη ισχύος
Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ
(Βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Ιουνίου 2021
Υπουργική Απόφαση 5030/2021 - ΦΕΚ 2968/Β/6-7-2021
Σύστημα διαχείρισης καταγγελιών οικονομικών δραστηριοτήτων, προϊόντων και εγκαταστάσεων αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανά-πτυξης και Τροφίμων στο πλαίσιο του άρθρου 140 του ν. 4512/2018.