Κοινή Υπουργική Απόφαση 21210/2020 - ΦΕΚ 3077/Β/24-7-2020
Υλοποίηση του Προγράμματος ESTIA ΙΙ: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία/Χρηματοδότηση.
Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 21210/2020
ΦΕΚ 3077/Β/24-7-2020
Υλοποίηση του Προγράμματος ESTIA ΙΙ: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία/Χρηματοδότηση.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ - ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΣΥΛΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1.Το άρθρο 24 Α του ν. 4540/2018 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/33/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013, σχετικά με τις απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων διεθνή προστασία (αναδιατύπωση L 180/96/29.6.2013) και άλλες διατάξεις - Τροποποίηση του ν. 4251/2014 (Α' 80) για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/66/ ΕΕ της 15ης Μαΐου 2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής υπηκόων τρίτων χωρών στο πλαίσιο ενδοεταιρικής μετάθεσης - Τροποποίηση διαδικασιών ασύλου και άλλες διατάξεις» (Α' 91), όπως προστέθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4587/2018 (Α'218) και όπως ισχύει.
2.Τον ν. 4636/2019 «Περί Διεθνούς Προστασίας και άλλες διατάξεις» (Α' 169).
3.Τον ν. 4375/2016 «Οργάνωση και Λειτουργία Υπηρεσίας Ασύλου, Αρχής Προσφυγών, Υπηρεσίας Υποδοχής και Ταυτοποίησης, σύσταση Γενικής Γραμματείας Υποδοχής, προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2013/32/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου "σχετικά με τις κοινές διαδικασίες για τη χορήγηση και ανάκληση του καθεστώτος διεθνούς προστασίας (αναδιατύπωση)" (L 180/29.6.2013) διατάξεις για την εργασία δικαιούχων διεθνούς προστασίας και άλλες διατάξεις» (Α' 51), ως ισχύει.
4.Την υπ' αρ. οικ. 6382/2019 υπουργική απόφαση «Καθορισμός πλαισίου υλοποίησης του προγράμματος παροχής οικονομικής βοήθειας και στέγασης «ΕΣΤΙΑ» (Β'853).
5.Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133).
6.Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους- Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α'119) και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 2.
7.Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123) και ειδικότερα τις διατάξεις του άρθρου 4.
8.Το π.δ. 4/2020 με το οποίο συστάθηκε Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (Α' 4).
9.Το π.δ. 6/2020 «Διορισμός Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού» για τον διορισμό του Παναγιώτη Μηταράκη ως Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου και του Γεωργίου Κουμουτσάκου ως Αναπληρωτή Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α' 5).
10.Το π.δ. 9/2020 «Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ των Υπουργείων Προστασίας του Πολίτη και Μετανάστευσης και Ασύλου» (Α' 10).
11.Την υπ' αρ. 47/2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β' 3100).
12.Την υπ' αρ. 2246/05-03-2020 απόφαση του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου και παροχή εξουσίας υπογραφής «Με εντολή Υπουργού» στον Γενικό Γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου» (Β' 714).
13.Το ν. 412/1947 «Περί κυρώσεως Συμβάσεως περί προνομίων και ασυλιών των Ηνωμένων Εθνών» (Α'218).
14.Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) και το ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α' 137).
15.Την υπ'αρ. 2015/2019 υπουργική απόφαση Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των Εθνικών Προγραμμάτων των Ταμείων Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης (TAME/AMIF) και Εσωτερικής Ασφάλειας (TEA/ISF) για την προγραμματική περίοδο 2014 - 2020 (Β' 3522).
16.Την υπ'αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων - ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/26.09.2014 (B' 2573)» (Β' 2857).
17.Την υπ' αρ. ΔΗΔ/Φ.40/21884 Εγκύκλιο επί ζητημάτων που αφορούν την πρώτη εφαρμογή του άρθρου 10Β Διαύγεια (ΑΔΑ: 7Η4Δ465ΦΘΕ-ΥΗΝ).
18.Την υπ' αρ. 14235 - 06-02-2020 Εγκύκλιο Οδηγιών για την Έγκριση και Χρηματοδότηση του ΠΔΕ 2020 και τον Προγραμματισμό Δαπανών ΠΔΕ 2021 - 2023 (ΑΔΑ: ΨΟ7Ε46ΜΤΛΠ - 0ΒΛ).
19.Την υπ' αρ. HOME/2019/AMIF/AG/EMAS/0099 συμφωνία (award decision) μεταξύ της Επιτροπής και Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για την υλοποίηση του ESTIA ΙΙ.
20.Την υπ'αρ. 13221/30.03.2020 απόφαση «Καθορισμός πλαισίου προδιαγραφών του προγράμματος "ESTIA II" για τη στέγαση αιτούντων διεθνή προστασία» (Β' 1223).
21.Την υπ'αρ. 13348/02.04.2020 απόφαση «Όροι παροχής υλικών συνθηκών υποδοχής υπό το πρόγραμμα ΕΣΤΙΑ ΙΙ» (Β' 1199).
22.Την ανάγκη καθορισμού των όρων υλοποίησης της υπ' αρ. HOME/2019/AMIF/AG/EMAS/0099 απόφασης (Award Decision) μεταξύ του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που αφορά στην υλοποίηση του προγράμματος ESTIA ΙΙ από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, τόσο για τις υφιστάμενες θέσεις, όσο και για τις νέες θέσεις στέγασης.
23.Την υπ' αρ. 7439/14-07-2020 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών σύμφωνα με την οποία προκαλείται δαπάνη ποσού 20.852.887,81 ευρώ σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, η οποία θα καλυφθεί σε ποσοστό 100% από τον προϋπολογισμό του Μηχανισμού Έκτακτης Στήριξης του Ταμείου Ασύλου Μετανάστευσης και Ένταξης, ενώ δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος των πιστώσεων του τακτικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Ορισμοί
Γ ια τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α) «Πρόγραμμα» είναι το Πρόγραμμα «ESTIA ΙΙ» για τη στέγαση αιτούντων διεθνή προστασία («ESTIA II: rental accommodation scheme for asylum seekers»), όπως αυτό εξειδικεύεται στις αποφάσεις που αναφέρονται στα σημεία 20 και 21 του προοιμίου της παρούσας.
β) «Φορέας Υλοποίησης» είναι η Διεύθυνση Προστασίας Αιτούντων Άσυλο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, η οποία επιβλέπει την τήρηση των όρων υλοποίησης του Προγράμματος.
γ) «Υπεύθυνη Αρχή» είναι η Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού και Διαχείρισης Προγραμμάτων Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης και Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας, και άλλων πόρων (εφεξής Ε.Υ.ΣΥ.Δ. Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.), αρμόδια για τη διαχείριση της χρηματοδότησης για την υλοποίηση του Προγράμματος.
δ) «Ωφελούμενοι του Προγράμματος» είναι ενήλικες αιτούντες διεθνή προστασία (συμπεριλαμβανομένων και τυχόν ανήλικων μελών της οικογένειάς τους) κατά το άρθρο 65 παράγραφοι 1, 2 και 7 του ν. 4636/2019, λαμβανομένης υπόψη της διαθέσιμης δυναμικότητας του Προγράμματος και με προτεραιότητα τα ευάλωτα πρόσωπα, κατά τα άρθρα 58 και 41 περίπτωση στ' του ίδιου νόμου, καθώς και αιτούντες διεθνή προστασία που κατά την ενηλικίωσή τους διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων ή θέσεις προσωρινής φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων.
ε) «Εταίροι υλοποίησης» ή «Δικαιούχοι» είναι οι φορείς που παρέχουν στέγαση και συνοδευτικές υπηρεσίες στους ωφελούμενους και συμβάλλονται με το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για την υλοποίηση του Προγράμματος.
Άρθρο 2
Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος είναι η εξασφάλιση ενός επαρκούς βιοτικού επιπέδου για τους αιτούντες διεθνή προστασία, μέσω της στέγασης και παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών, ανάλογα με τις ανάγκες τους και με γνώμονα την ολοκληρωμένη παροχή υλικών συνθηκών υποδοχής κατά την έννοια του ενωσιακού δικαίου. Η Διεύθυνση Προστασίας Αιτούντων Άσυλο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου φέρει την ευθύνη υλοποίησής του με ίδια μέσα ή μέσω εταίρων υλοποίησης. Υπεύθυνη Αρχή για την αξιολόγηση, ένταξη των σχετικών αποφάσεων και τη διαχείριση αυτών, είναι η Ε.Υ.ΣΥ.Δ. Τ.Α.Μ.Ε.Τ.Ε.Α.Α.Π.
Άρθρο 3
Προϋπολογισμός του Προγράμματος
Η συνολική επιλέξιμη δαπάνη του προϋπολογισμού του Προγράμματος ανέρχεται στο ποσό των 20.852.887,81 ευρώ.
Η συνεισφορά από τον προϋπολογισμό του Μηχανισμού Έκτακτης Στήριξης του Ταμείου Ασύλου Μετανάστευσης και Ένταξης αφορά στο 100% της συνολικής επιλέξιμης δημόσιας δαπάνης, ως ανωτέρω.
Άρθρο 4
Εταίροι Υλοποίησης - Δικαιούχοι του Προγράμματος
1.Δυνητικοί Εταίροι Υλοποίησης - Δικαιούχοι του Προγράμματος είναι οι φορείς που εμπίπτουν στις ακόλουθες κατηγορίες:
-Εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου αυτών, αυτοτελώς ή σε διαδημοτική συνεργασία.
-Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.).
-Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.).
-Διεθνείς Οργανισμοί, που έχουν έδρα, παράρτημα ή αντιπροσωπεία στην Ελλάδα.
-Σωματεία, Αστικές Εταιρείες Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα, Ενώσεις Προσώπων του άρθρου 107 Α.Κ., Κοινωφελή Ιδρύματα του ν. 4182/2013 «Κώδικας Κοινωφελών περιουσιών, σχολαζουσών κληρονομιών και λοιπές διατάξεις» (Α' 185), Ιδρύματα που έχουν συσταθεί με ειδικό νόμο, ειδικώς αναγνωρισμένοι φορείς (με ειδική νομοθετική ρύθμιση), παραρτήματα διεθνών οργανώσεων και αλλοδαπών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων στην Ελλάδα.
2.Οι Δικαιούχοι του Προγράμματος θα πρέπει:
•Να διαθέτουν μία από τις ανωτέρω προβλεπόμενες σχετικώς νομικές προσωπικότητες, η οποία αποδεικνύεται από νόμιμα δημοσιευμένο καταστατικό και λοιπά νομιμοποιητικά έγγραφα σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αναλόγως της νομικής μορφής που έχουν.
•Να μην τελούν υπό πτώχευση, παύση εργασιών, πτωχευτικό συμβιβασμό, αναγκαστική διαχείριση, διαδικασία εξυγίανσης και να μην βρίσκονται σε καθεστώς εκκαθάρισης.
•Να διαθέτουν πραγματική έδρα ή παράρτημα στην Ελλάδα, με οργανωμένο χώρο εργασίας.
•Σε περίπτωση που το ποσό των συνολικών επιχορηγήσεων από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης υπερβεί τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ συνολικά ετησίως, οι επιχορηγούμενοι φορείς οφείλουν να αναρτούν στο Μητρώο Επιχορηγούμενων Φορέων του Προγράμματος Διαύγεια τα στοιχεία των δαπανών οι οποίες αφορούν στα ποσά των επιχορηγήσεων, σύμφωνα με το άρθρο 10 Β ν. 3861/ 2010 όπως προστέθηκε με το άρθ. 16 ν. 4305/2014.
3.Ο κάθε Δικαιούχος-Εταίρος Υλοποίησης μπορεί να λειτουργεί μία (1) ή περισσότερες Μονάδες Στέγασης, με χώρους ύπνου, δυναμικότητας έως έξι (6) ωφελούμενων έκαστος χώρος ύπνου (σε περίπτωση που οι ωφελούμενοι είναι μέλη της ίδιας οικογένειας η δυναμικότητα δύναται να είναι μεγαλύτερη), σύμφωνα με τις προδιαγραφές της υπ. αρ. 13221/30.03.20 (Β' 1223) απόφασης «Καθορισμός πλαισίου προδιαγραφών του προγράμματος "ESTIA II" για τη στέγαση αιτούντων διεθνή προστασία».
Άρθρο 5
Περίοδος Επιλεξιμότητας δαπανών
1.Ως νωρίτερη ημερομηνία έναρξης της επιλεξιμότητας των δαπανών των προτεινόμενων δράσεων ορίζεται η 1/6/2020. Η επιλεξιμότητα των δαπανών κάθε προτεινόμενης δράσης θα προσδιορίζεται στην απόφαση Χορήγησης της Επιδότησής της.
2.Ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας επιλεξιμότητας των δαπανών των προτεινόμενων δράσεων ορίζεται η 31 Δεκεμβρίου 2020. Σε περίπτωση παράτασης ισχύος της συμφωνίας χρηματοδότησης (grant agreement), το Πρόγραμμα θα συνεχίσει να υλοποιείται με τους όρους της παρούσας και η περίοδος επιλεξιμότητας θα επεκταθεί αναλόγως.
Άρθρο 6
Απλοποιημένο κόστος
1.Ο υπολογισμός της δημόσιας δαπάνης της κάθε προτεινόμενης δράσης θα βασιστεί στη μέθοδο μοναδιαίου κόστους, πιο συγκεκριμένα, η δυναμικότητα που παρέχεται στο σύστημα υποδοχής, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπηρεσιών που προβλέπονται από την 13348/2020 υπουργική απόφαση επί το αντίστοιχο μοναδιαίο κόστος, όπως παρατίθεται στους πίνακες που ακολουθούν.
2.Το μοναδιαίο κόστος διαφοροποιείται στις νέες και υφιστάμενες μονάδες στέγασης και ανάλογα με την επιλεξιμότητα ή μη του Φ.Π.Α., την περιφερειακή χωροθέτηση των μονάδων στέγασης, καθώς και την κατηγορία τους. Οι κατηγορίες των Μονάδων Στέγασης προσδιορίζονται με βάση το είδος και τη δυναμικότητα τους ως εξής:
•ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Α (Διαμερίσματα)
•ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Β (Μονάδες στέγασης έως 20 θέσεων)
Πρόσθετες δαπάνες (σε σχέση με την Κατηγορία Μονάδας Α): δαπάνες σίτισης ωφελούμενων & καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων
•ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ Γ (Μονάδες στέγασης άνω των 20 θέσεων)
Πρόσθετες δαπάνες (σε σχέση με την Κατηγορία Μονάδας Β): δαπάνες φύλαξης
1. ΝΕΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ/ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΤΕΓΑΣΗΣ
|
ΜΟΝΑΔΙΑΙΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΗ ΘΕΣΗ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑ (€/ημέρα) |
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΟΝΑΔΑΣ |
|
|
|
|
Α (Διαμερίσματα) |
Β (Μονάδα στέγασης 20 θέσεων) |
Γ (Μονάδα στέγασης άνω των 20 θέσεων) |
|
Α. ΦΟΡΕΙΣ ΜΕ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΦΠΑ |
|
|
|
|
Αττική |
7,66 € |
12,73 € |
14,60 € |
|
Δυτική Ελλάδα |
7,15 € |
12,23 € |
14,10 € |
|
Δυτική Μακεδονία |
7,15 € |
12,23 € |
14,10 € |
|
Ήπειρος |
8,63 € |
13,70 € |
15,57 € |
|
Θεσσαλία |
7,08 € |
12,15 € |
14,02 € |
|
Ιόνια Νησιά |
8,69 € |
13,76 € |
15,64 € |
|
Κεντρική Μακεδονία |
7,01 € |
12,08 € |
13,96 € |
|
Ανατολική Μακεδονία - Θράκη (εκτός Π.Ε. Έβρου) |
7,15 € |
12,23 € |
14,10 € |
|
Βόρειο Αιγαίο (εκτός νήσου Σάμου) |
8,62 € |
13,69 € |
15,57 € |
|
Νότιο Αιγαίο |
8,83 € |
13,90 € |
15,77 € |
|
(εκτός νήσων Κω και Λέρου) |
|||
|
Κρήτη |
7,76 € |
12,83 € |
14,70 € |
|
Πελοπόννησος |
7,30 € |
12,37 € |
14,24 € |
|
Στερεά Ελλάδα |
7,23 € |
12,30 € |
14,17 € |
|
Β. ΦΟΡΕΙΣ ΜΕ ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΦΠΑ |
|
|
|
|
Αττική |
7,18 € |
11,27 € |
12,79 € |
|
Δυτική Ελλάδα |
6,69 € |
10,78 € |
12,29 € |
|
Δυτική Μακεδονία |
6,69 € |
10,78 € |
12,29 € |
|
Ήπειρος |
8,13 € |
12,21 € |
13,73 € |
|
Θεσσαλία |
6,62 € |
10,71 € |
12,22 € |
|
Ιόνια Νησιά |
8,19 € |
12,28 € |
13,79 € |
|
Κεντρική Μακεδονία |
6,56 € |
10,64 € |
12,16 € |
|
Ανατολική |
6,69 € |
10,78 € |
12,29 € |
|
Μακεδονία - Θράκη (εκτός Π.Ε. Έβρου) |
|||
|
Βόρειο Αιγαίο (εκτός νήσου Σάμου) |
8,12 € |
12,21 € |
13,73 € |
|
Νότιο Αιγαίο |
8,32 € |
12,41 € |
13,92 € |
|
(εκτός νήσων Κω και Λέρου) |
|||
|
Κρήτη |
7,28 € |
11,37 € |
12,88 € |
|
Πελοπόννησος |
6,83 € |
10,92 € |
12,43 € |
|
Στερεά Ελλάδα |
6,77 € |
10,85 € |
12,37 € |
2. ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ/ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΤΕΓΑΣΗΣ
|
|
Α (Διαμερίσματα) |
Β (Μονάδα στέγασης 20 θέσεων) |
Γ (Μονάδα στέγασης 20 θέσεων) |
|
Α. ΦΟΡΕΙΣ ΜΕ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΦΠΑ |
|
|
|
|
Αττική |
6,19 € |
11,26 € |
13,14 € |
|
Δυτική Ελλάδα |
5,80 € |
10,87 € |
12,74 € |
|
Δυτική Μακεδονία |
5,80 € |
10,87 € |
12,74 € |
|
Ήπειρος |
7,01 € |
12,08 € |
13,96 € |
|
Θεσσαλία |
5,72 € |
10,79 € |
12,66 € |
|
Ιόνια Νησιά |
7,08 € |
12,15 € |
14,02 € |
|
Κεντρική Μακεδονία |
5,65 € |
10,72 € |
12,60 € |
|
Ανατολική |
5,80 € |
10,87 € |
12,74 € |
|
Μακεδονία - Θράκη (εκτός Π.Ε. Έβρου) |
|||
|
Βόρειο Αιγαίο (εκτός νήσου Σάμου) |
7,01 € |
12,08 € |
13,95 € |
|
Νότιο Αιγαίο |
7,21 € |
12,28 € |
14,16 € |
|
(εκτός νήσων Κω και Λέρου) |
|||
|
Κρήτη |
6,29 € |
11,36 € |
13,23 € |
|
Πελοπόννησος |
5,94 € |
11,01 € |
12,89 € |
|
Στερεά Ελλάδα |
5,87 € |
10,94 € |
12,82 € |
|
Β. ΦΟΡΕΙΣ ΜΕ ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΦΠΑ |
|
|
|
|
Αττική |
5,89 € |
9,98 € |
11,50 € |
|
Δυτική Ελλάδα |
5,51 € |
9,60 € |
11,11 € |
|
Δυτική Μακεδονία |
5,51 € |
9,60 € |
11,11 € |
|
Ήπειρος |
6,69 € |
10,78 € |
12,29 € |
|
Θεσσαλία |
5,44 € |
9,53 € |
11,04 € |
|
Ιόνια Νησιά |
6,75 € |
10,84 € |
12,35 € |
|
Κεντρική Μακεδονία |
5,38 € |
9,46 € |
10,98 € |
|
Ανατολική |
5,51 € |
9,60 € |
11,11 € |
|
Μακεδονία - Θράκη (εκτός Π.Ε. Έβρου) |
|||
|
Βόρειο Αιγαίο (εκτός νήσου Σάμου) |
6,69 € |
10,78 € |
12,29 € |
|
Νότιο Αιγαίο |
6,88 € |
10,97 € |
12,48 € |
|
(εκτός νήσων Κω και Λέρου) |
|||
|
Κρήτη |
5,99 € |
10,08 € |
11,59 € |
|
Πελοπόννησος |
5,65 € |
9,74 € |
11,25 € |
|
Στερεά Ελλάδα |
5,59 € |
9,67 € |
11,19 € |
3.Τα ανωτέρω καλύπτουν το σύνολο των δαπανών κάθε προτεινόμενης δράσης, εκτός των έκτακτων δαπανών (βλ. άρθρο 7).
Άρθρο 7
Έκτακτες Δαπάνες Δράσης:
1.Οι δαπάνες υλοποίησης που αφορούν έκτακτες δαπάνες για την αντιμετώπιση επείγουσας ανάγκης ευάλωτου ωφελούμενου (ιδίως εξειδικευμένη ιατρική βοήθεια, ταφή, αναπηρικά βοηθήματα, δικαστικά έξοδα, κ.λπ.), χωρίς να υπάρχει δημόσιος φορέας ή άλλο διαθέσιμο πρόγραμμα κάλυψής τους, είναι κατ' εξαίρεση επιλέξιμες εφόσον ληφθεί η έγκριση της Αρμόδιας Αρχής Υποδοχής. Οι έκτακτες δαπάνες που δεν εγκρίνονται από τον Φορέα Υλοποίησης θεωρούνται μη επιλέξιμες.
2.Το ανώτατο όριο για την κάλυψη έκτακτων δαπανών ανέρχεται: (α) στο ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ (πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εφόσον είναι επιλέξιμος) ανά Εταίρο Υλοποίησης -Δικαιούχο με δυναμικότητα έως διακόσιες (200) θέσεις στέγασης, (β) στο ποσό των σαράντα χιλιάδων (40.000) ευρώ (πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εφόσον είναι επιλέξιμος) ανά Εταίρο Υλοποίησης - Δικαιούχο με δυναμικότητα έως πεντακόσιες (500) θέσεις στέγασηςκαι (γ) στο ποσό των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ (πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εφόσον είναι επιλέξιμος) ανά Εταίρο Υλοποίησης - Δικαιούχο με δυναμικότητα άνω των πεντακοσίων (500) θέσεων στέγασης, και για όλη την περίοδο υλοποίησης του Προγράμματος ESTIA II, στο πλαίσιο της παρούσας. Για την τεκμηρίωση της επιλεξιμότητας των έκτακτων δαπανών απαιτείται η προσκόμιση όλων των αποδεικτικών εγγράφων και παραστατικών δαπανών (συμβάσεις, τιμολόγια, δικαιολογητικά πληρωμής, κ.λπ.).
Άρθρο 8
Ροή χρηματοδότησης
1.Η χρηματοδότηση των Εταίρων Υλοποίησης - Δικαιούχων θα γίνεται τμηματικά, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου, ως ακολούθως:
•Μετά την υπογραφή της Συμφωνίας Επιδότησης και την εγγραφή του προϋπολογισμού σε Συλλογική απόφαση, ο Εταίρος Υλοποίησης λαμβάνει προκαταβολικά την α' δόση, η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 50% του συνολικού προϋπολογισμού της ενταγμένης δράσης.
•Η επόμενη δόση, ποσοστού 45% του συνολικού προϋπολογισμού, καταβάλλεται με την προϋπόθεση της απορρόφησης ποσοστού τουλάχιστον 70% του συνολικού ποσού της καταβληθείσας α' δόσης, όπως προκύπτει από την παροχή θέσεων στέγασης στο Πρόγραμμα σύμφωνα με το μοναδιαίο κόστος και την υποβολή σχετικού αιτήματος προς τη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΔΟΥ) του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου από τον Φορέα Υλοποίησης.
•Με την ολοκλήρωση της δράσης και σε κάθε περίπτωση έως τις 31/1/2021, ο Εταίρος Υλοποίησης υποβάλλει την τελική Έκθεση Ολοκλήρωσης στην οποία απαραίτητα θα συμπεριλαμβάνεται λεπτομερής απολογισμός ανάλωσης του προϋπολογισμού και πιστοποίηση από ορκωτό λογιστή ή άλλο αρμόδιο φορέα εφόσον η συνολική δαπάνη είναι ανώτερη των πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ, με βάση το οποίο θα γίνει και ο συνολικός απολογισμός φυσικού και οικονομικού αντικειμένου. Ανάλογα με τα αποτελέσματα του συνολικού απολογισμού,
•είτε θα υπάρξει ανάγκη καταβολής επιπλέον χρηματοδότησης της εγκεκριμένης δράσης, μέχρι του ύψους της επιλέξιμης δαπάνης,
•είτε, στην περίπτωση που τα καταβληθέντα ποσά υπερβαίνουν το υλοποιηθέν φυσικό αντικείμενο, ή εάν διαπιστωθεί από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου ότι δεν έχει γίνει ορθή και σύννομη χρήση των πόρων της δράσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, θα ζητηθεί η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.
2.Για την καταβολή της επιχορήγησης ή και της κάθε δόσης, η Υπεύθυνη Αρχή δύναται να ζητάει, εκτός από τα στοιχεία τεκμηρίωσης φυσικού και αντικειμένου, οποιοδήποτε άλλο στοιχείο, έγγραφο και πληροφορία κρίνει απαραίτητο, τα οποία τόσο ο Φορέας Υλοποίησης όσο και ο Εταίρος Υλοποίησης υποχρεούνται να υποβάλλουν.
Άρθρο 9
Έκδοση Πρόσκλησης
1. Για την υλοποίηση του Προγράμματος θα εκδοθεί Πρόσκληση Υποβολής Αιτημάτων Χρηματοδότησης προς τους δυνητικούς εταίρους υλοποίησης από τον Γενικό Γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής.
2. Στην Πρόσκληση Υποβολής Αιτημάτων Χρηματοδότησης περιλαμβάνονται όλα τα στοιχεία ενημέρωσης των δυνητικών δικαιούχων - Εταίρων Υλοποίησης, σχετικά με τις δυνατότητες και τους όρους χρηματοδότησης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα καθώς και στη συμφωνία χρηματοδότησης του Προγράμματος.
Άρθρο 10
Αξιολόγηση αιτημάτων χρηματοδότησης
1.Μετά την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης από τον υποψήφιο Εταίρο Υλοποίησης - Δικαιούχο, σύμφωνα με την πρόσκληση, και την έγγραφη ή ηλεκτρονική ενημέρωση του σχετικά με την παραλαβή του αιτήματός του, η Υπεύθυνη Αρχή εντός 20 ημερών αξιολογεί την πληρότητα και επιλεξιμότητα κάθε αιτήματος και είτε προχωρά στην έκδοση απόφασης Χορήγησης Χρηματοδότησης, σύμφωνα με τα επόμενα βήματα, είτε το αίτημα χρηματοδότησης απορρίπτεται. Η Υπεύθυνη Αρχή ενημερώνει τον υποψήφιο Δικαιούχο σχετικά με την απόρριψη του αιτήματος, καθώς και για τους λόγους απόρριψής του. Ειδικώς για τους Φορείς που υλοποιούν το Πρόγραμμα, μέσω της Ύπατης Αρμοστείας και με γνώμονα την απρόσκοπτη συνέχιση του προγράμματος κατά τη μετάβασή του στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, και μόνο για το έτος 2020, η σύμβαση μεταξύ του υποψήφιου Δικαιούχου και της Ύπατης Αρμοστείας για το έτος 2020 τεκμαίρει τη θετική αξιολόγηση της πρότασης, που ταυτίζεται με την περιγραφόμενη στο εν λόγω συμβόλαιο. Η προαναφερόμενη σύμβαση μεταξύ του υποψήφιου Δικαιούχου και της Ύπατης Αρμοστείας θα πρέπει να υποβληθεί στην Υπεύθυνη Αρχή μαζί με το αίτημα χρηματοδότησης.
2.Υποβολή και εξέταση ενστάσεων:
Οι υποψήφιοι Δικαιούχοι δύνανται να υποβάλουν ένσταση στην Υπεύθυνη Αρχή σχετικά με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Η διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης των ενστάσεων θα ορίζονται στην Πρόσκληση Υποβολής Αιτημάτων Χρηματοδότησης .
3.Η απόφαση Χορήγησης Χρηματοδότησης της Δράσης/των Δράσεων υπογράφεται από τον Γενικό Γραμματέα Μεταναστευτικής Πολιτικής. Ως παράρτημά της, θα επισυνάπτονται οι όροι υλοποίησης και οι υποχρεώσεις του Δικαιούχου-Εταίρου Υλοποίησης.
Άρθρο 11
Παρακολούθηση-πληρωμές-επαληθεύσεις- ολοκλήρωση Δράσεων
1.Οι Εταίροι Υλοποίησης - Δικαιούχοι είναι υπεύθυνοι εξ ολοκλήρου απέναντι στην Υπεύθυνη Αρχή για την υλοποίηση της εγκεκριμένης δράσης, σύμφωνα με τους όρους της παρούσας, καθώς και την ολοκλήρωση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου σύμφωνα με την απόφαση Χορήγησης Χρηματοδότησης.
2.Μετά την έκδοση της απόφασης Χορήγησης Χρηματοδότησης, θα υποβάλλονται ανά μήνα από τον Εταίρο Υλοποίησης, Έκθεση Προόδου υλοποίησης και ανά τρίμηνο, Δελτίο Δήλωσης Δαπανών στο οποίο θα επισυνάπτονται όλα τα δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν την πραγματοποίηση των δαπανών και την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου, ήτοι:
•τη λίστα με τις συνολικές θέσεις στέγασης (δυναμικότητα),
•τη λίστα με τους ωφελούμενους που διαμένουν στις θέσεις στέγασης στην οποία θα αναγράφονται και όλα τα τυχόν προστατευόμενα μέλη αυτών,
•υπεύθυνη δήλωση του εταίρου υλοποίησης ότι όλοι οι ωφελούμενοι έχουν ενημερωθεί και αποδεχτεί τους όρους διαμονής κατά την είσοδό τους στις θέσεις στέγασης ευθύνης του. Ο εταίρος υλοποίησης υποχρεούται να τηρεί αρχείο με τις ενυπόγραφες δηλώσεις αποδοχής των όρων του προγράμματος. Οι δηλώσεις είναι στη διάθεση της Υπεύθυνης Αρχής,
•εβδομαδιαία αναφορά ωφελούμενων ανά θέση στέγασης στην οποία αποτυπώνονται οι αποχωρήσεις από τις θέσεις στέγασης και οι διαθέσιμες θέσεις στέγασης όπως προκύπτουν από :
-τις αναφορές δυναμικότητας/διαθεσιμότητας ανά Φορέα,
-τις αναφορές για τις αποφάσεις παρατάσεων διαμονής ανά Φορέα,
-τις αναφορές για διακοπές παροχών ανά Φορέα,
-τις αναφορές που λαμβάνει για τις μη προγραμματισμένες ή/και άτυπες φυγές ανά Φορέα.
Ο Εταίρος Υλοποίησης τηρεί όλα τα δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν την πραγματοποίηση των δαπανών και την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου.
Γ ια την τεκμηρίωση των παραπάνω, η Υπεύθυνη Αρχή και η Γ.Δ.Δ.Ο.Υ. ζητούν από τον Φορέα Υλοποίησης Βεβαίωση - πιστοποίηση του φυσικού αντικειμένου της δράσης.
3.Η χρηματοδότηση που λαμβάνει ο Εταίρος Υλοποίησης προκύπτει από τη δυναμικότητα (αριθμός θέσεων στέγασης) που παρέχεται στο σύστημα υποδοχής, συμπεριλαμβανομένων όλων των απαιτούμενων υπηρεσιών που προβλέπονται από την υπ' αρ. 13348/02.04.2020 απόφαση (Β' 1199) επί το αντίστοιχο μοναδιαίο κόστος, ύστερα από σύμφωνη γνώμη της Υπεύθυνης Αρχής.
4.Σε περίπτωση μη αποχώρησης του ωφελούμενου φιλοξενούμενου από τη θέση στέγασης σύμφωνα με τις διατάξεις της υπ' αρ. 13348/02.04.2020 απόφασης (Β' 1199), η επιλεξιμότητα της δυναμικότητας συνεχίζεται έως και τριάντα (30) ημέρες μετά την ημερομηνία υποχρεωτικής αποχώρησης του φιλοξενούμενου. Σε περίπτωση παραμονής του φιλοξενούμενου σε θέση στέγασης μετά το παραπάνω χρονικό διάστημα, η θέση στέγασης θεωρείται ότι δεν είναι διαθέσιμη στο σύστημα φιλοξενίας και διακόπτεται η χρηματοδότησή της επειδή ο φιλοξενούμενος δεν είναι πλέον ωφελούμενος του προγράμματος.
5.Εφόσον ο Εταίρος Υλοποίησης διαπιστώσει την ανάγκη τροποποίησης στοιχείων της εγκεκριμένης δράσης ως προς τη δυναμικότητα ή το χρονοδιάγραμμα πριν την ολοκλήρωσή της, υποβάλλει επαρκώς τεκμηριωμένο αίτημα τροποποίησης στην Υπεύθυνη Αρχή, η οποία αποφαίνεται εντός είκοσι (20) ημερών για την αποδοχή ή απόρριψη αυτού.
6.Στα στοιχεία παρακολούθησης της δράσης περιλαμβάνονται και τα αποτελέσματα ελέγχων άλλων εθνικών και ενωσιακών ελεγκτικών οργάνων, προκειμένου να εξάγονται ασφαλή συμπεράσματα ως προς την πρόοδο της δράσης, τα προβλήματα που δύναται να ανακύψουν και των διορθωτικών μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν. Σε περίπτωση που εντοπισθούν αποκλίσεις που δεν δύνανται να διορθωθούν ή ο Δικαιούχος-Εταίρος Υλοποίησης δεν υλοποιήσει τα απαιτούμενα διορθωτικά μέτρα εντός της περιόδου συμμόρφωσης, η Υπεύθυνη Αρχή δύναται να καταγγείλει και να λύσει μονομερώς τη συμφωνία επιδότησης, χωρίς να απαιτείται η συμφωνία του Εταίρου Υλοποίησης.
7.Οι Δικαιούχοι -Εταίροι Υλοποίησης θα πρέπει να υποβάλλουν έγκαιρα οποιαδήποτε περαιτέρω αναφορά σχετικά με την πρόοδο της δράσης τους ζητηθεί από την Υπεύθυνη Αρχή. Μη ανταπόκριση σε αίτημα λήψης στοιχείων που απαιτούνται από την Υπεύθυνη Αρχή, και τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ενδέχεται να οδηγήσει στην ανάκληση της απόφασης Χορήγησης Επιχορήγησης και στην απένταξη του Δικαιούχου - Φορέα Υλοποίησης από το Πρόγραμμα ESTIA II, με επιβολή υποχρέωσης έντοκης επιστροφής της ήδη καταβληθείσας επιχορήγησης.
8.Οι Δικαιούχοι - Εταίροι Υλοποίησης θα πρέπει να τηρούν ξεχωριστή λογιστική μερίδα για τη δράση, στην οποία θα καταχωρούνται όλες οι δαπάνες που αντιστοιχούν πλήρως προς τις δαπάνες που δηλώνονται στην Υπεύθυνη Αρχή, μέσω των Εκθέσεων προόδου υλοποίησης. Θα πρέπει να τηρούν ειδικό τραπεζικό λογαριασμό για τη δράση και να υποβάλλουν στοιχεία κίνησης του λογαριασμού στην Υπεύθυνη Αρχή με κάθε Δελτίο Δήλωσης Δαπάνης.
9.Οι Δικαιούχοι - Εταίροι Υλοποίησης οφείλουν να υλοποιούν τους κανόνες δημοσιότητας του προγράμματος «ΕΣΤΙΑ ΙΙ» σύμφωνα μετις οδηγίες της Υπεύθυνης Αρχής.
10.Η Υπεύθυνη Αρχή εξετάζει το σύνολο των υποβαλλόμενων συνημμένων στο αίτημα προκαταβολής και χρηματοδότησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρούσης προκειμένου να επαληθεύσει την πρόοδο του φυσικού αντικειμένου, την κάλυψη των όρων της απόφασης Χορήγησης Χρηματοδότησης, τον ορθό υπολογισμό των δαπανών βάσει επιλογών του απλοποιημένου κόστους.
Εφόσον προκύπτουν διαφορές μεταξύ των υλοποιημένων και των εγκεκριμένων, όπως π.χ.
-την παροχή μονάδων φιλοξενίας με διαφορετικά (επί τα χείρω) χαρακτηριστικά από αυτά που δηλώθηκαν στο αίτημα χρηματοδότησης,
-την παροχή υπηρεσιών χαμηλότερου επιπέδου αυτών που δηλώθηκαν στο αίτημα χρηματοδότησης π.χ. μειωμένο ή ακατάλληλο προσωπικό,
-κάθε άλλη διαφορά μεταξύ των δηλωμένων στοιχείων και των υλοποιημένων, από τονΔικαιούχο-Εταίρο Υλοποίησης ως προς την παροχή των ανωτέρω, θα επιβάλλονται διορθωτικά μέτρα τα οποία εξειδικεύονται στην Πρόσκληση.
Άρθρο 12
Πληρωμή Δράσεων
Οι προχρηματοδοτήσεις και οι πληρωμές των δαπανών ρυθμίζονται από τα οριζόμενα στην υπ' αρ. 134453/23.12.2015 απόφαση (Β' 2857). Τα δικαιολογητικά πληρωμής των δράσεων αναφέρονται στην πρόσκληση.
Άρθρο 13
Τελικές διατάξεις
Από την έκδοση της παρούσας καταργείται η υπ' αρ. 5966/15-06-2020 (Β' 2375) κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Μετανάστευσης και Ασύλου.
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 14 Ιουλίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Κοινή Υπουργική Απόφαση 21210/2020 - ΦΕΚ 3077/Β/24-7-2020
Υλοποίηση του Προγράμματος ESTIA ΙΙ: Στεγαστικό πρόγραμμα για αιτούντες διεθνή προστασία/Χρηματοδότηση.
