Κοινή Υπουργική Απόφαση 16710/2014 - ΦΕΚ 1147/Β/6-5-2014
Πρόσβαση της Ελληνικής Αστυνομίας στην κεντρική βάση δεδομένων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου του Υπουργείου Εσωτερικών.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Έχοντας υπόψη:
Τις διατάξεις:
1.Των άρθρων 14 έως 17 του Ν. 3274/2004 (ΦΕΚ Α' 195) «Οργάνωση και λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού».
2.Της παραγράφου 1 του άρθρου 31 του Ν. 3013/2002 (ΦΕΚ Α' 102) «Αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας και άλλες διατάξεις».
3.Του άρθρου 8 του Ν. 3242/2004 (ΦΕΚ Α'102) «Ρυθμίσεις για την οργάνωση και λειτουργία της Κυβέρνησης, τη διοικητική διαδικασία και τους Ο.Τ.Α.».
4.του άρθρου 15 του Ν. 3448/2006 (ΦΕΚ Α' 57) «Για την περαιτέρω χρήση των πληροφοριών του δημοσίου τομέα και τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης».
5.Των άρθρων 18 και 19 του Ν. 3979/2011 (ΦΕΚ Α' 138) «Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και άλλες διατάξεις».
6.Του άρθρου 27 του Ν. 3731/2008 (ΦΕΚ Α' 263) «Αναδιοργάνωση της δημοτικής αστυνομίας και ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών».
7.Του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986 (ΦΕΚ Α' 75) «Σχέσεις ΚράτουςΠολίτη, καθιέρωση νέου τύπου δελτίου ταυτότητας και άλλες διατάξεις».
8.Την παράγραφο 3 του άρθρου 3 του Ν. 2690/1999 (ΦΕΚ Α' 45) «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις».
9.Του Π.Δ. 65/2011 (ΦΕΚ Α' 147) «Διάσπαση του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στα Υπουργεία: α) Εσωτερικών και β) Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, συγχώνευση των Υπουργείων Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και μεταφορά στον Πρωθυπουργό των Γενικών Γραμματειών Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και θρησκευμάτων της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς».».
10.Του Π.Δ. 184/2009 (ΦΕΚ Α' 213 ) «Σύσταση Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και καθορισμός των αρμοδιοτήτων του».
11.Του Π.Δ. 85/2012 (ΦΕΚ Α' 141 ) «Ίδρυση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά και κατάργηση υπηρεσιών», όπως τροποποιήθηκε με τα Π.Δ. 88/2012 (ΦΕΚ Α' 143), 94/2012 (ΦΕΚ Α' 149), 98/2012 (ΦΕΚ Α' 160), 131/2012 (ΦΕΚ Α' 239) και 118/2013 (ΦΕΚ Α' 152).
12.Του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, όπως κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (ΦΕΚ Α' 98).
13.Του Π.Δ. 86/2012 (ΦΕΚ Α' 141) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών.
14.Του Π.Δ. 119/2013 (ΦΕΚ Α' 153) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
15.Την υπ’ αριθμ. Υ305/01.07.2013 (ΦΕΚ Β' 1628) απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών, Λεωνίδα Γρηγοράκου», όπως αυτή τροποποιήθηκε με την υπ’ αριθμ. Υ385/28082013 (ΦΕΚ Β' 2164) απόφαση του Πρωθυπουργού.
16.Την υπ’ αριθμ. 2303/2.7.2013 (ΦΕΚ Β' 1632) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου».
17.Την υπ’ αριθμ. ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 (ΦΕΚ Β' 1301) Απόφαση Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Κύρωση Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης».
18.Το γεγονός ότι το Εθνικό Δημοτολόγιο συγκροτείται από το σύνολο των εγγραφών και μεταβολών των Ελλήνων Δημοτών, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στα δημοτολόγια των Δήμων της Χώρας, σύμφωνα με τις ειδικότερες ρυθμίσεις του Π.Δ. 497/1991 (ΦΕΚ Α' 180), και τα στοιχεία του έχουν αποδεικτική δύναμη ίση με εκείνη των στοιχείων που περιέχονται στο Δημοτολόγιο του οικείου Δήμου.
19.Τη μελέτη διαλειτουργικότητας στα πλαίσια του έργου «Υποστηρικτικές δράσεις σε ΟΤΑ μη ενταγμένους στο Εθνικό Δημοτολόγιο και Προσαρμογή του ΟΠΣ Εθνικού Δημοτολογίου στις απαιτήσεις του Προγράμματος ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ».
20.Την υπ’ αριθμ. 131360/1055/1512014 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών με θέμα «Πρόσβαση φορέων του δημόσιου τομέα στην κεντρική βάση δεδομένων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου».
21.Το γεγονός ότι από την έκδοση της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
1.Την πρόσβαση της Ελληνικής Αστυνομίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη στην κεντρική βάση δεδομένων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του Υπουργείου Εσωτερικών, για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 του Ν. 3274/2004.
2.Οι απαραίτητες πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της έκδοσης Αστυνομικής Ταυτότητας και Διαβατηρίου θα μεταφέρονται ψηφιακά από το ΟΠΣΕΔ στο Πληροφοριακό Σύστημα της Αστυνομίας (POLICE ON LINE). Οι πληροφορίες αυτές, μαζί με τις προδιαγραφές τους, θα προσδιοριστούν σε πρωτόκολλο συνεργασίας μεταξύ των Διευθύνσεων Πληροφορικής της Ελληνικής Αστυνομίας και της Μηχανοργάνωσης και Η.Ε.Σ. (ΔΜΗΕΣ) του Υπουργείου Εσωτερικών, η υπογραφή του οποίου θα σηματοδοτεί την έναρξη της εν λόγω πρόσβασης.
3.Η Ελληνική Αστυνομία πρέπει να λαμβάνει τα κατάλληλα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας πληροφοριακών συστημάτων της, ώστε:
α) Η χρήση των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΟΠΣΕΔ να γίνεται αποκλειστικά και μόνο για την εξυπηρέτηση του σκοπού που του έχει χορηγηθεί η πρόσβαση (άρθρο 15 Ν. 3274/2004, ΦΕΚ Α'195).
β) Να ορίσει υπεύθυνο διαλειτουργικότητας (εφεξής ΥΔΛ) καθώς και αναπληρωτή αυτού, τα πλήρη στοιχεία των οποίων, καθώς και των κάθε φορά αντικαταστατών τους, θα πρέπει να γνωστοποιούνται στη ΔΜΗΕΣ.
γ) Ο ΥΔΛ μεριμνά για την αποφυγή σκόπιμης ή εκ σφάλματος κατάχρησης των διαδικτυακών υπηρεσιών που μπορεί να προκαλέσει υπερφόρτωση των συστημάτων της ΔΜΗΕΣ.
δ) Ο ΥΔΛ οφείλει να τηρεί μυστικά τα διαπιστευτήρια πρόσβασης που του έχουν αποδοθεί και να ειδοποιεί άμεσα τη ΔΜΗΕΣ για τυχόν διαρροή τους.
ε) Ο ΥΔΛ σε περίπτωση υποψιών ή διαπίστωσης κενού ασφάλειας στο πληροφοριακό σύστημα/μηχανισμό, που αξιοποιεί την διαδικτυακή υπηρεσία του ΟΠΣΕΔ, υποχρεούται να ειδοποιεί άμεσα τη ΔΜΗΕΣ με τις πληροφορίες του συμβάντος. Επίσης, είναι υποχρεωμένος να διατηρεί και να παρέχει κάθε στοιχείο που μπορεί να συμβάλλει στη διερεύνηση τέτοιων περιστατικών.
στ) Στα αρχεία καταγραφής της Ελληνικής Αστυνομίας θα πρέπει να λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, ώστε να προστατεύονται τα δεδομένα από σκόπιμη ή τυχαία απώλεια, αλλοίωση ή διαρροή.
4.α) Το Υπουργείο Εσωτερικών εξασφαλίζει τη σωστή και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών υπηρεσιών που παρέχει το ΟΠΣΕΔ.
β) Το Υπουργείο Εσωτερικών δεν ευθύνεται για οποιαδήποτε αρνητική συνέπεια που τυχόν θα υποστούν οι πολίτες από τη χρήση ή την αδυναμία χρήσης των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΟΠΣΕΔ μέσω της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και από καθυστερήσεις κατά τη χρήση των διαδικτυακών υπηρεσιών αυτών, από λάθη ή παραλείψεις της Ελληνικής Αστυνομίας, από διακοπές της διαδικτυακής διασύνδεσης, βλάβες του δικτύου ηλεκτροδότησης ή για λόγους ανωτέρας βίας. Ταυτόχρονα η Ελληνική Αστυνομία δεν ευθύνεται για οποιαδήποτε αρνητική συνέπεια που τυχόν θα υποστούν οι πολίτες από εγγραφές του ΟΠΣΕΔ που εμφανίζουν ελλιπή στοιχεία, καθώς αυτά ανήκουν στο πεδίο ευθύνης των Δήμων (παρ. 2 του άρθρου 14 του Ν. 3274/2004).
γ) Ειδικότερα η ΔΜΗΕΣ διατηρεί το δικαίωμα να διακόπτει προσωρινά την παροχή των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΟΠΣΕΔ είτε προγραμματισμένα μετά από ειδοποίηση, είτε για λόγους ανωτέρας βίας (οπότε και δεν απαιτείται ειδοποίηση).
δ) Η ΔΜΗΕΣ όπου απαιτείται από την κείμενη νομοθεσία, διατηρεί το δικαίωμα να τροποποιεί νομίμως το περιεχόμενο και τους όρους χρήσης των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΟΠΣΕΔ, ενημερώνοντας με το πιο πρόσφορο μέσο την Ελληνικής Αστυνομίας.
ε) Με αιτιολογημένη απόφαση του προϊσταμένου της ΔΜΗΕΣ, εφόσον διαπιστωθεί ότι παραβιάζονται οι όροι της παραγράφου 3 της παρούσης, θα διακόπτεται η πρόσβαση της Ελληνικής Αστυνομίας στις διαδικτυακές υπηρεσίες του ΟΠΣΕΔ.
στ) Η ΔΜΗΕΣ θα ενημερώνει, μέσω της εφαρμογής διασύνδεσης, την Ελληνική Αστυνομία για εκείνους τους Δήμους για τους οποίους δεν παρέχονται διαδικτυακές υπηρεσίες. Ο κύριος λόγος που μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο, είναι όταν διαπιστωθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών ότι τα δεδομένα ενός Δήμου αποκλίνουν από αυτά του ΟΠΣΕΔ και κατά συνέπεια τυχόν απόκλιση στοιχείων στις προαναφερόμενες διαδικτυακές υπηρεσίες θα δημιουργούν ασυμβατότητα στα στοιχεία των πολιτών. Η ασυμβατότητα αυτή βαρύνει το Δήμο σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 14 του Ν. 3274/2004, κατά την οποία οι Δήμοι οφείλουν να μεριμνούν, ώστε να μην προκύπτουν διαφορές μεταξύ των τοπικών αρχείων τους και της βάσης δεδομένων του ΟΠΣΕΔ στα δεδομένα που τους αφορούν, τόσο κατά την εισαγωγή όσο και κατά τις μεταβολές.
5.Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης θα εντάξει την ηλεκτρονική διασύνδεση των Πληροφοριακών Συστημάτων του Εθνικού Δημοτολογίου και της Ελληνικής Αστυνομίας ως κύρια δράση για την υλοποίηση του στρατηγικού στόχου της διασύνδεσης των βασικών Μητρώων της Δημόσιας Διοίκησης, στο πλαίσιο της Στρατηγικής για την ανάπτυξη της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης 20142020
6.Η Διεύθυνση Πληροφορικής της Ελληνικής Αστυνομίας έχει την ευθύνη στατιστικής παρακολούθησης των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΟΠΣΕΔ και την υποχρέωση σχετικής ενημέρωσης του Υπουργείου Εσωτερικών (Διεύθυνση Αστικής και Δημοτικής Κατάστασης και ΔΜΗΕΣ) σε μηνιαία βάση.
7.Για την αξιοποίηση των διαδικτυακών υπηρεσιών του ΟΠΣΕΔ από την Ελληνική Αστυνομία απαιτείται η συμπλήρωση αίτησης από τον ενδιαφερόμενο πολίτη ή νόμιμα εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του, η οποία ζητείται και υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος POLICE ON LINE. Για το σκοπό αυτό, εκτυπώνεται η οθόνη της αίτησης με συμπληρωμένα τα στοιχεία του ενδιαφερόμενου, υπογράφεται από τον ενδιαφερόμενο, και στη συνέχεια γίνεται η ηλεκτρονική υποβολή στο σύστημα POLICE ON LINE. Οι υπογεγραμμένες αιτήσεις διατηρούνται στις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και τα στοιχεία των ηλεκτρονικών αιτημάτων στη βάση δεδομένων του συστήματος POLICE ON LINE.
8.Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 25 Απριλίου 2014
Κ.Υ.Α.16710/2014 - ΦΕΚ 1147/Β/6-5-2014
Πρόσβαση της Ελληνικής Αστυνομίας στην κεντρική βάση δεδομένων του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Εθνικού Δημοτολογίου του Υπουργείου Εσωτερικών.