x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Προεδρικό Διάταγμα 363/1998 - ΦΕΚ 242/Α/29-10-1998

Πιστοποιητικό ελληνομάθειας τύπος, προϋποθέσεις απόκτησης, διαδικασία και περιεχόμενο εξετάσεων, προϋποθέσεις συμμετοχής και ρύθμιση σχετικών λεπτομερειών.

Στο αρχικό κείμενο Του Π.Δ.363/1998 έχουν επέλθει Νομοθετικές μεταβολές που δεν εμφανίζονται.

Έχει προγραμματισθεί η Κωδικοποίηση, επικαιροποίηση και έκδοση σχετικού e-book.

Για κατά προτεραιότητα, άμεση κωδικοποίηση ενημερώστε μας με μήνυμά σας εδώ.

ΑΡΧΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΦΕΚ

Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το κείμενο των διατάξεων, οι οποίες ενδέχεται να έχουν καταργηθεί ή να έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις.

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 363/1998

Πιστοποιητικό ελληνομάθειας τύπος, προϋποθέσεις απόκτησης, διαδικασία και περιεχόμενο εξετάσεων, προϋποθέσεις συμμετοχής και ρύθμιση σχετικών λεπτομερειών.


Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του άρθρου 10παρ.1 του Ν. 2413/1996 «Η ελληνική παιδεία στο εξωτερικό, η διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις» (Α'124)
2.Τη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας (συνεδρίαση 29/13.1.1997).
3.Τις διατάξεις του άρθρου 29Ατου Ν. 1558/1985 (Α' 137), όπως προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/1992 (Α' 154) και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 παρ. 2α του Ν. 2469/1997 (Α'38).
4.Το γεγονός ότι από την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται καμία επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.
5.Την αριθμ. 399/1998 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Τύπος πιστοποιητικού

1.Το κείμενο του πιστοποιητικού ελληνομάθειας έχει ως εξής: Στην πρώτη σελίδα αναγράφονται οι λέξεις «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» στην επόμενη σειρά οι λέξεις «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ» στην επόμενη οι λέξεις «ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ».
Στη συνέχεια αναγράφονται οι λέξεις «ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΟΜΑΘΕΙΑΣ», και αμέσως παρακάτω το όνομα του υποψηφίου ή της υποψήφιας, το επίπεδο ελληνομάθειας καιη επίδοση του υποψηφίου. Ακολουθείη υπογραφή του καθ’ ύλην αρμοδίου οργάνου του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας.
Στη πρώτη σελίδα εμφανίζεται επίσης το έμβλημα του
Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και αναγράφονται ο αύξων αριθμός του πιστοποιητικού, η πόλη και η ημερομηνία έκδοσης, καθώς και ο αύξων αριθμός του εξεταστικού κέντρου.
Στη δεύτερη σελίδα αναγράφονται τα επίπεδα γλωσσομάθειας και το περιεχόμενο του καθενός, όπως αυτά καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας.
2.Το πιστοποιητικό συντάσσεται σύμφωνα με το υπόδειγμα που επισυνάπτεται στο άρθρο 9του παρόντος διατάγματος.

Άρθρο 2
Προϋποθέσεις απόκτησης

1.Το Πιστοποιητικό ελληνομάθειας χορηγείται ύστερα από επιτυχή εξέταση των υποψηφίων στις τέσσερις (4) γλωσσικές δεξιότητες του κάθε επιπέδου, όπως περιγράφονται στο άρθρο 5 του παρόντος και στη δεύτερη σελίδα του υποδείγματος.
2.Σε περίπτωση αποτυχίας οι υποψήφιοι μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να λάβουν μέρος στις εξετάσεις επόμενης εξεταστικής περιόδου.
3.Οι υποψήφιοι μπορούν να λάβουν μέρος στις εξετάσεις περισσοτέρων του ενός επιπέδων, εφόσον το δηλώσουν και καταβάλουν τα εξέταστρα υπέρ του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Το κατώτατο ύψος των εξετάστρων ορίζεται σε δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) δραχμές, ενώ το ανώτατο σε εικοσιπέντε χιλιάδες (25.000) δραχμές. Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας με απόφασή του καθορίζει το συγκεκριμένο, για κάθε εξεταστική περίοδο, ύψος των εξετάστρων.
4.Το πιστοποιητικό ελληνομάθειας χορηγείται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, το οποίο τηρεί ειδικό βιβλίο χορήγησης των πιστοποιητικών αυτών, στο οποίο αναγράφονται: ο αύξων αριθμός του πιστοποιητικού, τα στοιχεία του επιτυχόντος, το επίπεδο γλωσσομάθειας.
5.Αντίγραφο του πιστοποιητικού ελληνομάθειας χορηγείται, ύστερα από γραπτή αίτηση του ενδιαφερομένου και καταβολή παραβόλου, υπέρ του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Το κατώτατο ύψος του παραβόλου αυτού ορίζεται σε δύο χιλιάδες πεντακόσιες (2.500) δραχμές, ενώ το ανώτατο σε πέντε χιλιάδες (5.000) δραχμές. Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας με απόφασή του καθορίζει, στην αρχή κάθε οικονομικού έτους, το ύψος του παραβόλου.

Άρθρο 3
Διαδικασία ορισμού εξεταστικών κέντρων

1.Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, ορίζει τα εξεταστικά κέντρα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, χωρίς να αποκλείεται η δυνατότητα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας να αποτελεί και το ίδιο εξεταστικό κέντρο. Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας έχει την ευθύνη του καθορισμού κριτηρίων, με βάση τα οποία θα λειτουργούν τα συγκεκριμένα εξεταστικά κέντρα. Στα κριτήρια αυτά συγκαταλέγονται ιδίως: η ύπαρξη κατάλληλου και επαρκούς διδακτικού προσωπικού, κατάλληλης υποδομής και επαρκούς γραμματειακής υποστήριξης.
2.Ο ορισμός των εξεταστικών κέντρων, από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, έχει διάρκεια ενός έτους και μπορεί να ανανεώνεται χωρίς επανάληψη της διαδικασίας.

Άρθρο 4
Διαδικασία εξετάσεων

1.Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας έχει την ευθύνη: α) της σύνταξης των θεμάτων των εξετάσεων, για τα τέσσερα (4) επίπεδα και την αποστολή τους στα εξεταστικά κέντρα, β) της έκδοσης ετήσιου προγράμματος εξετάσεων, του ορισμού εξεταστικών περιόδων και του ορισμού της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων των υποψηφίων, γ) της επίλυσης οποιουδήποτε προβλήματος σχετικού με τις εξετάσεις.
2.Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας έχει την ευθύνη της αναπαραγωγής των θεμάτων, της φύλαξης και της ασφάλειάς τους, καθώς και της έγκαιρης αποστολής τους στα εξεταστικά κέντρα.
3.Λεπτομέρειες σχετικά με τη διάρκεια της εξέτασης της κάθε δεξιότητας του κάθε επιπέδου, το μήκος των κειμένων και ό ,τι άλλο αφορά τη σύνταξη των θεμάτων των εξετάσεων, καθώς και τον τρόπο και τα κριτήρια αξιολόγησης της επίδοσης των υποψηφίων, καθορίζονται και γνωστοποιούνται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Άρθρο 5
Περιεχόμενο των εξετάσεων

1.Για το καθένα από τα τέσσερα επίπεδα γλωσσομάθειας, συντάσσονται θέματα για την εξέταση των τεσσάρων δεξιοτήτων δηλαδή κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου και παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, με ανάλογο βαθμό δυσκολίας.
2.Στόχος της εξέτασης είναι η διαπίστωση της ικανότητας των υποψηφίων να χειρίζονται την ελληνική γλώσσα και να ανταποκρίνονται γραπτά και προφορικά σε ποικιλία καθημερινών πρακτικών, προσωπικών και επαγγελματικών καταστάσεων στο επίπεδο στο οποίο εξετάζονται. Στο τρίτο και τέταρτο επίπεδο περιλαμβάνονται και πολιτιστικά στοιχεία.

Άρθρο 6
Έκδοση, ανακοίνωση αποτελεσμάτων και χορήγηση πιστοποιητικών

1.Μετά το πέρας των εξετάσεων, οι υπεύθυνοι των εξεταστικών κέντρων επιστρέφουν στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας όλο το εξετασπκό υλικό, χρησιμοποιημένο και μη.
2.Η διόρθωση των τετραδίων των εξετάσεων γίνεται, με την ευθύνη του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο έχει άμεση σχέση με τη διδασκαλία της νέας ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας, και την αξιολόγηση επίδοσης στην ελληνική ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας.
3.Τα αποτελέσματα των εξετάσεων ανακοινώνονται στους υποψηφίους, από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, δύο μήνες το αργότερο μετά το τέλος των εξετάσεων.
4.Τα πιστοποιητικά εκδίδονται και αποστέλλονται στους επιτυχόντες εντός τριών μηνών από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

Άρθρο 7
Καθορισμός του βαθμού - βαθμολογική κλίμακα

Η αξιολόγηση της επίδοσης των επιτυχόντων γίνεται σύμφωνα με την εξής κλίμακα: Άριστα, Λίαν Καλώς, Καλώς, με κριτήρια που ορίζονται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, όπως προβλέπεται στην παρ.3 του άρθρου 4 του παρόντος.

Άρθρο 8
Προϋποθέσεις συμμετοχής στις εξετάσεις

1.Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις έχουν οι ομογενείς και οι αλλογενείς, ηλικίας από δώδεκα ετών (12) και άνω.
2.Οι υποψήφιοι υποβάλλουν, μέσα στην καθορισμένη προθεσμία, αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις. Στην αίτηση δηλώνεται το εξεταστικό κέντρο και το επίπεδο γλωσσομάθειας στο οποίο επιθυμούν να εξεταστούν.
3.Μαζί με την αίτηση οι υποψήφιοι υποβάλλουν και επικυρωμένη φωτοτυπία της αστυνομικής τους ταυτότητας ή του διαβατηρίου τους ή οποιοδήποτε άλλο δημόσιο έγγραφο που αποδεικνύει την ταυτότητά τους, ή υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86 (Α' 75) και καταβάλλουν και τα εξέταστρα.
4.Οι υποψήφιοι οι οποίοι υποβάλλουν εκπρόθεσμα αίτηση δεν γίνονται δεκτοί στις εξετάσεις.

Άρθρο 9
Τελική διάταξη - υπόδειγμα πιστοποιητικού

1.Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας έχει τη γενική ευθύνη του συντονισμού του έργου των εξεταστικών κέντρων και της έγκαιρης αποστολής όλων των οδηγιών που είναι απαραίτητες για την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, της έκδοσης και ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων, καθώς και την αρμοδιότητα επίλυσης οποιουδήποτε θέματος το οποίο ανακύπτει κατά την εφαρμογή του παρόντος διατάγματος.
2.Το υπόδειγμα του πιστοποιητικού έχει ως εξής:
(Βλέπε οικείο ΦΕΚ)

ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΕΠΙΠΕΔΩΝ
ΕΠΙΠΕΔΟ Α' Οι κάτοχοί του είναι σε θέση να κατανοούν το γενικό πλαίσιο μιας συνομιλίας μεταξύ δύο φυσικών ομιλητών ή ενός απλού κειμένου με γνωστά καθημερινά θέματα, διάφορες ανακοινώσεις στον τύπο, στο ραδιόφωνο, στην τηλεόραση ή σε δημόσιους χώρους, να είναι σε θέση να επικοινωνούν, να ανταλλάσσουν βασικές πληροφορίες και να γράφουν σύντομα, απλά κείμενα.
ΕΠΙΠΕΔΟ Β' Οι κάτοχοί του είναι σε θέση, εκτός από όσα περιγράφονται για το Α' επίπεδο, να κατανοούν και κάποιες ουσιαστικές λεπτομέρειες ορισμένων θεμάτων, όπως αγγελίες εφημερίδων, οδηγίες χρήσης συσκευών, προσωπικές επιστολές, μηνύματα, ανταποκρίσεις, σχόλια, κτλ. να επικοινωνούν αποτελεσματικά σε μια περιορισμένη ποικιλία καταστάσεων, να εκφράζουν με απλό τρόπο προσωπικές απόψεις και να συνθέτουν σύντομα κείμενα με σκοπό τη μετάδοση πληροφοριών για μια περιορισμένη ποικιλία θεμάτων.
ΕΠΙΠΕΔΟ Γ Οι κάτοχοί του είναι σε θέση να κατανοούν και να αντλούν σαφείς πληροφορίες και ιδέες που παρουσιάζονται σε συνομιλία μεταξύ τριών ή τεσσάρων ομιλητών ή σε κείμενα που προέρχονται από εφημερίδες, περιοδικά, κανονισμούς και επίσημα έγγραφα. Επίσης είναι σε θέση να συμμετέχουν και να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις ανάγκες ενός φιλικού ή επίσημου λόγου σε μια συνομιλία, να εκφράζουν προσωπικές απόψεις και εμπειρίες με σαφήνεια και ακρίβεια και να δίνουν τις απαιτούμενες λεπτομερείς πληροφορίες.
ΕΠΙΠΕΔΟ Δ' Οι κάτοχοί του είναι σε θέση να συμμετέχουν σε συζητήσεις με πολλούς ομιλητές για διάφορα θέματα, πιθανόν άγνωστα σ’ αυτούς, να εκμαιεύουν πληροφορίες, να αντιλαμβάνονται μη ρητά εκπεφρασμένες δηλώσεις, στον γραπτό και στον προφορικό λόγο, και να προσδιορίζουν τον στόχο των διαφορετικών τύπων γραπτών κειμένων.
Επίσης είναι σε θέση να εκφράζουν αποτελεσματικά ιδέες, που αντλούνται από προσωπικές και επαγγελματικές εμπειρίες με υψηλού βαθμού ευχέρεια και ακρίβεια λεξιλογίου σε ένα ευρύτατο φάσμα θεμάτων.
Ο/Η υποψήφιος/α διαγωνίστηκε επιτυχώς στα εξής: κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου, παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου.
Στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα. 15 Οκτωβρίου 1998
 


Κατεβάστε και συμβουλευτείτε το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Τελευταία ενημέρωση
Έχει διαβαστεί 1815 φορές

Τελευταία Νέα