Υπουργική Απόφαση 38640/ΓΔ4/2025 - ΦΕΚ 1801/Β/11-4-2025
Διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ' τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ' τάξης των Γυμνασίων για το σχολικό έτος 2024-2025.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 38640/ΓΔ4/2025
ΦΕΚ 1801/Β/11-4-2025
Διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ' τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ' τάξης των Γυμνασίων για το σχολικό έτος 2024-2025.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 104 του ν. 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» (Α' 136).
2. Την υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 2, την υπο- περ. αα) της περ. α) καθώς και την υποπερ. αα) της περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 4142/2013«Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.)» (Α'83).
3. Την περ. α της παρ. 3 και την παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 3966/2011 «Θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, Ιδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων "ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ" και λοιπές διατάξεις» (Α' 118).
4. Το π.δ. 18/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων» (Α' 31).
5. Το π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123).
6. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων-Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών-Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α' 130).
7. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α'44).
8. Την υπ' αρ. 53183/27-03-2025 (ΑΔΑ: 935ΙΗ-ΥΗ5) απόφαση ένταξης της πράξης με τίτλο «Διεξαγωγή εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για μαθητές/τριες της ΣΤ' Τάξης των Δημοτικών Σχολείων και μαθητές/τριες της Γ' Τάξης των Γυμνασίων» με Κωδικό ΟΠΣ 6019204 στο Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027».
9. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98), όπως παραμένει εν ισχύ δυνάμει της περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α'133).
10. Την υπό στοιχεία Φ.13/83/31-03-2025 (Ανακοινοποίηση στο ορθό 01-04-2025) εισήγηση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε).
11. Την υπ' αρ. 14/20-03-2025 (Ανακοινοποίηση στο ορθό 01-04-2025) πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
12. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Τακτικού Προϋπολογισμού, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Φ.1/Γ/171/36696/ Β1/02-04-2025 εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α' 143) της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
13. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ - ΜΙΤΟΣ, σύμφωνα με το άρθρο 90 του ν. 4727/2020 (Α' 184), αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Αντικείμενο
Αντικείμενο της παρούσας απόφασης είναι η ρύθμιση θεμάτων που σχετίζονται με τη διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για το σχολικό έτος 2024-2025 και ιδίως η εποπτεία, οργάνωση και συντονισμός αυτών καθώς και ο ορισμός του αντιπροσωπευτικού δείγματος μαθητών/τριών που συμμετέχουν.
Άρθρο 2
Σκοπός
Σκοπός των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα είναι η εξαγωγή πορισμάτων σχετικά με την πορεία της υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο με βασική μονάδα ανάλυσης τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, έχοντας ως επίκεντρο την έγκυρη και αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων, των ικανοτήτων μάθησης και κριτικής σκέψης καθώς και των δεξιοτήτων των μαθητών/τριών στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, λαμβάνοντας υπόψη τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως εκείνα εξειδικεύονται στα Προγράμματα Σπουδών.
Άρθρο 3
Διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για το σχολικό έτος 2024-2025
1. Το σχολικό έτος 2024-2025 θα διενεργηθούν σε εθνικό επίπεδο εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ' τάξης των Δημοτικών Σχολείων και της Γ' τάξης των Γυμνασίων σε θέματα που περιέχονται στα Προγράμματα Σπουδών των γνωστικών αντικειμένων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών.
2. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα και δεν λαμβάνονται υπόψη από τους/τις εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών στα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα.
Άρθρο 4
Εποπτεία, οργάνωση και συντονισμός της διεξαγωγής σε εθνικό επίπεδο των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα
1. Την παιδαγωγική εποπτεία των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα έχει η Επιστημονική Επιτροπή της υπό στοιχεία 40405/ΓΔ4/17-04-2024 (Β'2371) υπουργικής απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία 17082/ΓΔ4/14-02-2025 (Β'867) υπουργική απόφαση, η οποία:
α) Επικαιροποιεί το υπάρχον θεωρητικό πλαίσιο, μετά από εισήγηση του/της Προέδρου της, προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της κριτικής σκέψης, β) καθορίζει τα επιμέρους χαρακτηριστικά των θεμάτων που θα χρησιμοποιηθούν στις Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα,
γ) επιβλέπει την πορεία συγγραφής των θεμάτων τα οποία εγκρίνει στην τελική τους μορφή, δ) καθορίζει τη στρωματοποίηση του δείγματος, ε) εισηγείται στην αρμόδια Ομάδα Έργου για το περιεχόμενο και τη μορφή των ειδικών απαντητικών φύλλων και
στ) συντάσσει την απολογιστική έκθεση των εξετάσεων.
2. Για τη διοργάνωση, τη διευκόλυνση, την παρακολούθηση και την επίλυση των θεμάτων σχετικών με τη διεξαγωγή των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα συγκροτείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) Ομάδα Έργου της παρ. 2 του άρθρου 5, από στελέχη της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε και του Ι.Ε.Π. έργο της οποίας είναι:
α) Ο σχεδιασμός των απαντητικών φύλλων βάσει εισήγησης της αρμόδιας Επιστημονικής Επιτροπής της παρ. 1,
β) ο έλεγχος αναγνωσιμότητας των ειδικών εντύπων, γ) η εισήγηση του δείγματος για την διαμόρφωση του σχετικού κανονιστικού πλαισίου, δ) η αποστολή των θεμάτων, ε) η διαχείριση αιτημάτων των σχολικών μονάδων και η επίλυση ζητημάτων προσβασιμότητας.
3. Τα θέματα των εξετάσεων επιλέγονται την ημέρα διεξαγωγής τους από την Επιστημονική Επιτροπή της παρ. 1 και αποστέλλονται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο από την Ομάδα Έργου της παρ. 2 του άρθρου 5 στις επιλεγείσες σχολικές μονάδες που συμμετέχουν στις εξετάσεις.
Άρθρο 5
Υλοποίηση σε εθνικό επίπεδο των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα σε επιλεγμένες σχολικές μονάδες
1. Κατά τα σχολικό έτος 2024-2025, οι εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο θα πραγματοποιηθούν σε αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών/τριών, το οποίο ορίζεται σε τουλάχιστον 6.000 μαθητές/τριες για τη ΣΤ' Δημοτικού και τουλάχιστον 6.000 μαθητές/τριες για τη Γ'Γυμνασίου. Οι συμμετέχουσες σχολικές μονάδες είναι τουλάχιστον 600, και συγκεκριμένα αριθμούν σε τριακόσια (300) Δημοτικά Σχολεία και τριακόσια(300) Γυμνάσια.
2. Οι Διευθυντές/ντριες Εκπαίδευσης έχουν την ευθύνη της ομαλής διεξαγωγής των εξετάσεων στις σχολικές μονάδες της Διεύθυνσής τους και έχουν την υποχρέωση επίλυσης τυχόν διαδικαστικών προβλημάτων. Στην εξαιρετική περίπτωση που επιλεγείσα σχολική μονάδα αιτιολογημένα αδυνατεί να συμμετάσχει στις εξετάσεις, ιδίως λόγω τοπικών εορτασμών/αργιών ή σοβαρών κωλυμάτων ασθενείας των μαθητών/τριών ή των εκπαιδευτικών, αντικαθίσταται με ευθύνη της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης από άλλη σχολική μονάδα ανάλογων χαρακτηριστικών ιδίως οργανικότητα, αναλογία μαθητών/τριών και ενημερώνονται άμεσα η Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και η Ομάδα Έργου που συγκροτείται στο πλαίσιο υλοποίησης της σχετικής πράξης με κωδικό ΟΠΣ 6019204 του Προγράμματος «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027».
3. Με ευθύνη του/της Διευθυντή/ντριας Εκπαίδευσης για κάθε σχολική μονάδα που συμμετέχει στις εξετάσεις ορίζεται ένας/μία Σύμβουλος Εκπαίδευσης, ο/η οποίος/α καθοδηγεί και υποστηρίζει τις διαδικασίες για την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων.
4. Ο/Η Διευθυντής/ντρια - Προϊστάμενος/η της σχολικής μονάδας, έχει την ευθύνη της διενέργειας των εξετάσεων στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα, καθώς και του ορισμού δύο (2) εκπαιδευτικών ως επιτηρητών/τριών σε κάθε αίθουσα εξετάσεων, εκτός της περίπτωσης των ολιγοθέσιων Δημοτικών Σχολείων όπου ορίζεται ένας/ μία επιτηρητής/τρια.
5. Οι εξετάσεις διενεργούνται ταυτόχρονα και εντός του διδακτικού ωραρίου στις επιλεγείσες σχολικές μονάδες, στην ημέρα και ώρα που θα οριστεί με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.). Ως εκ τούτου, δεν προκαλείται περαιτέρω δαπάνη. Τα θέματα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στις σχολικές μονάδες και, με ευθύνη του/της Διευθυντή/ ντριας - Προϊσταμένου/ης αυτών, εκτυπώνονται και διανέμονται σε έντυπη μορφή στους/στις μαθητές/τριες.
6. Η χρονική διάρκεια της εξέτασης ορίζεται σε εβδομήντα πέντε (75) λεπτά ανά γνωστικό αντικείμενο, με ενδιάμεσο ολιγόλεπτο διάλειμμα τριάντα (30) λεπτών. Προβλέπεται, επίσης, η συμπλήρωση σύντομου ανώνυμου ερωτηματολογίου συλλογής κοινωνικοδημογραφικών στοιχείων από τους/τις μαθητές/τριες μετά το τέλος της εξέτασης.
7. Οι μαθητές/τριες σημειώνουν τις απαντήσεις τους στα ειδικά διαμορφωμένα απαντητικά φύλλα, τα οποία αποστέλλονται νωρίτερα στις σχολικές μονάδες.
8. Τα απαντητικά φύλλα συγκεντρώνονται και αποστέλλονται αυθημερόν, με ευθύνη του/της Διευθυντή/ ντριας - Προϊσταμένου/ης της σχολικής μονάδας, στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Ακολούθως, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης αποστέλλουν άμεσα ταχυδρομικά στο Ι.Ε.Π. τα απαντητικά φύλλα των σχολικών μονάδων της Διεύθυνσής τους, με σκοπό οι απαντήσεις να καταχωριστούν στην ειδικά διαμορφωμένη βάση δεδομένων του Ι.Ε.Π.
Άρθρο 6
Αξιοποίηση αποτελεσμάτων των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα που διενεργούνται σε εθνικό επίπεδο
1. Την ευθύνη για την επεξεργασία των δεδομένων και την εξαγωγή των αποτελεσμάτων έχει η αρμόδια Επιστημονική Επιτροπή της παρ. 1 του άρθρου 4.
2. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα αξιοποιούνται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) για τη διατύπωση εισηγήσεων και προτάσεων οι οποίες απευθύνονται στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.) και αποσκοπούν: α) στη βελτίωση των Προγραμμάτων Σπουδών, του εκπαιδευτικού υλικού, της διδακτικής μεθοδολογίας, β) στην ενίσχυση της συμπεριληπτικής και αντισταθμιστικής εκπαίδευσης καθώς και γ)στην περαιτέρω ανάπτυξη εστιασμένων επιμορφωτικών δράσεων.
3. Διαμορφώνονται από την Επιστημονική Επιτροπή της παρ. 1 του άρθρου 4 και υποβάλλονται στο Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. προτάσεις εκπαιδευτικής πολιτικής για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η ισχύς της παρούσας εκκινεί από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 7 Απριλίου 2025
Υπουργική Απόφαση 38640/ΓΔ4/2025 - ΦΕΚ 1801/Β/11-4-2025
Διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα για τους/τις μαθητές/τριες της ΣΤ' τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ' τάξης των Γυμνασίων για το σχολικό έτος 2024-2025.