Κοινή Υπουργική Απόφαση Φ.800/265/139770/2014 - ΦΕΚ 3465/Β/23-12-2014
Σύσταση και Οργάνωση Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α. Των άρθρων 2, 3, 4, 12, 26 και 19 του Ν. 3492/2006 «Οργάνωση συστήματος ελέγχου και διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του κρατικού προϋπολογισμού και των εκτός του κρατικού προϋπολογισμού φορέων και άλλες διατάξεις», όπως αντικαταστάθηκαν με τις διατάξεις του Ν. 4081/2012 «Περιστολή δημοσίων δαπανών, ρύθμιση θεμάτων δημοσιονομικών ελέγχων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 184) και συμπληρώθηκαν με τις διατάξεις του Ν. 4281/2014 «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ Α' 160) και ισχύουν».
β. Του Ν. 2292/1995 «Οργάνωση και Λειτουργία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, Διοίκηση και Έλεγχος των Ενόπλων Δυνάμεων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 35), ως ισχύει σήμερα.
γ. Ν.Δ. 721/70 «Περί Οικονομικής Μέριμνας και Λογιστικού των Ενόπλων Δυνάμεων» (ΦΕΚ Α' 251).
δ. Του Π.δ. 73/2006 «Διάρθρωση, αρμοδιότητες και στελέχωση των Γενικών Διευθύνσεων α) Οικονομικού Σχεδιασμού και Υποστήριξης β) Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων γ) Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας» (ΦΕΚ Α' 73), ως ισχύει σήμερα.
ε. Του Π.δ. 24/2008 (ΦΕΚ Α' 48) «Διάρθρωση της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικού Ελέγχου (Γ.Δ.Δ.Ε.) της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής Διευθύνσεων και Τμημάτων του».
στ. Των Π.δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α' 141), 119/2013 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών και Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ Α' 153) και 158/2014 «Διορισμός Υπουργών» (ΦΕΚ Α' 240).
ζ. Την υπ’ αριθμ. Υ48/09072012 (ΦΕΚ 2105 Β') απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα».
η. Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση για την Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα» (ΦΕΚ Α' 98).
θ. Των άρθρων 6, 7, 11, 19, 20, 21, 24 του Ν. 3693/2008 «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2006/43/ΕΚ περί υποχρεωτικών ελέγχων των ετήσιων και των ενοποιημένων λογαριασμών, για την τροποποίηση των Οδηγιών 78/660/ΕΟΚ και 83/349/ΕΟΚ του Συμβουλίου και για την κατάργηση της Οδηγίας 84/253/ ΕΟΚ του Συμβουλίου και άλλες διατάξεις».
2.Το γεγονός ότι από την έκδοση της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σύσταση
Συστήνεται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου (Μ.Ε.Ε.) η οποία είναι ανεξάρτητη υπηρεσία, υπάγεται απευθείας στον Υπουργό και λειτουργεί ως οργανωτική μονάδα επιπέδου διεύθυνσης.
Άρθρο 2
Αποστολή
Αποστολή της Μ.Ε.Ε. είναι να παρέχει διαβεβαίωση περί της επάρκειας των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου των Μονάδων φορέων του Υπουργείου και να υποβάλει προτάσεις για τη λήψη μέτρων βελτίωσης των συστημάτων αυτών με σκοπό την αποτελεσματική λειτουργία τους.
Άρθρο 3
Διευθυντής της ΜΕΕ
1.Ο διευθυντής της ΜΕΕ έχει την ευθύνη για την ποιοτική διασφάλιση και βελτίωση των δραστηριοτήτων της Μ.Ε.Ε., εποπτεύει συνεχώς την αποτελεσματικότητα του ελέγχου εκδίδοντας τις αναγκαίες προς τούτο κατευθυντήριες οδηγίες οι οποίες είναι δεσμευτικές για τους ελεγκτές και τις ελεγχόμενες Υπηρεσίες, μετά από έγκριση του Υπουργού. Διαβεβαιώνει ότι οι ενέργειες των εσωτερικών ελεγκτών διενεργούνται σύμφωνα με τα ισχύοντα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα και τον Κώδικα Δεοντολογίας των εσωτερικών ελεγκτών.
2.Ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και μπορεί να είναι ανώτατος αξιωματικός του Οικονομικού Σώματος όλων των Κλάδων ή του Ελεγκτικού Σώματος ο οποίος έχει υποχρεωτικά ανάλογη εμπειρία σε τακτικές και ειδικές οικονομικές επιθεωρήσεις και ελέγχους σε όλες τις κατηγορίες των διαχειρίσεων των Ε.Δ οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΜΕΕ και είναι κάτοχος αναγνωρισμένου πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά οικονομικά.
Άρθρο 4
Διάρθρωση Αρμοδιότητες
1.Η Μονάδα Εσωτερικού ελέγχου έχει ελεγκτικές συμβουλευτικές αρμοδιότητες, υλοποιεί πλήρως τις προδιαγραφές που ορίζονται από τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα, καθώς και από τα πρότυπα και τις μεθοδολογίες συστημάτων και διαχείρισης εσωτερικού ελέγχου, που διαμορφώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 12 του Ν. 3492/2006.
2.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου διαρθρώνεται στα ακόλουθα τμήματα:
α. Τμήμα Στρατηγικής Σχεδιασμού Ελέγχων, Παρακολούθησης Μέτρων και Ποιοτικού Ελέγχου το οποίο έχει τις εξής αρμοδιότητες:
(1)Σχεδιασμός των ελέγχων, που αφορά στη στρατηγική ελέγχου της ΜΕΕ, θέτοντας τους στόχους για το σύνολο του ελεγκτικού της έργου με σκοπό την παροχή διαβεβαίωσης περί επάρκειας των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου του φορέα, στον προσδιορισμό του ελεγκτικού περιβάλλοντος, στην αξιολόγηση των σχετικών κινδύνων μέσω της συγκεκριμένης μεθοδολογίας και στον καθορισμό του κύκλου ελέγχων.
(2)Σύνταξη του σχεδίου στρατηγικής σχεδιασμού ελέγχων και του ετήσιου προγράμματος ελέγχου τα οποία υποβάλλονται προς έγκριση από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας και στη συνέχεια κοινοποιούνται στη Γ.Δ.Δ.Ε
(3)Παρακολούθηση, ανά έλεγχο, των ελεγχόμενων μονάδων σε σχέση με τα μέτρα που λαμβάνουν, προκειμένου να συμμορφωθούν στις συστάσεις που τους απευθύνονται καθώς και την εκτέλεση των ληφθέντων μέτρων που αφορούν τις αποφάσεις δημοσιονομικών διορθώσεων που επιβάλλει η Μ.Ε.Ε. Επιπλέον ενημέρωσης της Γ.Δ.Δ.Ε. μέσω της ετήσιας αναφοράς για τα μέτρα που έχουν ληφθεί από τις ελεγχόμενες μονάδες, προκειμένου να συμμορφωθούν στις συστάσεις που τους απευθύνονται, καθώς και για την εκτέλεση των ληφθέντων μέτρων που αφορούν τις αποφάσεις δημοσιονομικών διορθώσεων που επιβάλλει η Μ.Ε.Ε.
(4)Ποιοτικός Έλεγχος του εκτελούμενου έργου των ελέγχων.
β. Το τμήμα Διενέργειας Ελέγχων είναι αρμόδιο για τα ακόλουθα:
(1)Ελεγκτικές συμβουλευτικές αρμοδιότητες (α) Έλεγχος:
1/ Της επάρκειας του συστήματος εσωτερικού ελέγχου του φορέα και εισήγηση των σχετικών βελτιωτικών προτάσεων.
2/ Της εφαρμογής των κανόνων δικαίου, της νομιμότητας και κανονικότητας των δαπανών, όπως και του εσωτερικού κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας του φορέα.
3/ Της ορθής διενέργειας των δαπανών, της ορθής είσπραξης και εμφάνισης των εσόδων, της διαχείρισης κινδύνων, όπως και της διαχείρισης της περιουσίας του φορέα με την εξακρίβωση του ενεργητικού και παθητικού και μισθολογικού κόστους, για τον εντοπισμό τυχόν φαινομένων κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης, κατάχρησης, σπατάλης, απάτης ή διαφθοράς και την αποτροπή τους στο μέλλον.
4/ Των πληροφοριακών συστημάτων, προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσον επιτυγχάνουν τους σκοπούς τους και εάν έχουν ενσωματωθεί σε αυτά επαρκείς ασφαλιστικές δικλείδες/μηχανισμοί ελέγχου.
(β) Αξιολόγηση της οικονομίας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας των δραστηριοτήτων του φορέα.
(γ) Αξιολόγηση του προγραμματισμού, του σχεδιασμού και της εκτέλεσης των λειτουργιών του φορέα.
(δ) Διαβεβαίωση περί της ακρίβειας, της αξιοπιστίας και της έγκαιρης προετοιμασίας των χρηματοοικονομικών (και λοιπών) αναφορών.
(2)Παροχή διαβεβαίωσης περί της επάρκειας των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου του φορέα.
(3)Τις αρμοδιότητες των διατάξεων του άρθρου 12 του Ν. 3492/2006 των Μ.Ε.Ε. όπως αντικαταστάθηκαν και συμπληρώθηκαν με τις όμοιες του άρθρου 1 του Ν. 4081/2012 και του άρθρου 5 του Ν. 4281/2014, ήτοι.
(α) Διενέργεια τακτικού ελέγχου των παγίων προκαταβολών του φορέα (χρηματικού υλικού).
(β) Οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος των δημοσίων υπόλογων και δημοσίων διαχειρίσεων που υπάγονται στον φορέα.
(γ) Διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης σε περίπτωση απώλειας δικαιολογητικών πληρωμής δημόσιας δαπάνης πριν την έκδοση τίτλου πληρωμής.
(δ) Έρευνα της ύπαρξης αντικειμενικής αδυναμίας απόδοσης λογαριασμού χρηματικού εντάλματος προπληρωμής.
(ε) Η διαπίστωση σε περίπτωση απώλειας αποδεικτικών είσπραξης που δεν έχουν εξοφληθεί, της εισαγωγής ή μη στην ΔΟΥ ή στο Τελωνείο του ποσού που αναγράφεται σε αυτά ενώ σε περίπτωση απώλειας γραμματίων, χρηματικών ενταλμάτων ή άλλων τίτλων πληρωμής, πριν την εξόφλησή τους, η διαπίστωση της μη εξόφλησης αυτών, προκειμένου να εκδοθούν αντίγραφα αυτών, καθώς και σε περίπτωση απώλειας χρηματικών ενταλμάτων ή άλλων τίτλων πληρωμής μετά την εξόφληση αυτών, προκειμένου να εκδοθεί αντίγραφο, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
(4)Επιβολή δημοσιονομικών διορθώσεων, στις περιπτώσεις που εντοπισθούν μεμονωμένες ή συστημικές παρατυπίες σε υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ ή σε εποπτευόμενους φορείς του, εφόσον οι φορείς αυτοί δε διαθέτουν μονάδα εσωτερικού ελέγχου.
(5)Επιπλέον είναι αρμόδιο για τα ακόλουθα:
(α) Εκτέλεση του ετήσιου προγράμματος, των τακτικών, έκτακτων και ειδικών ελέγχων.
(β) Σύνταξη της έκθεσης των αποτελεσμάτων ελέγχου, στην οποία μπορεί να περιληφθούν και οι απόψεις της ελεγχόμενης Μονάδας φορέα.
(γ) Δημιουργία και τήρηση του φακέλου ελέγχου.
γ. Τμήμα Κοινοποιήσεων Αποτελεσμάτων Ελέγχου και Γραμματειακής Υποστήριξης το οποίο έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
(1)Κοινοποίηση της έκθεσης αποτελεσμάτων ελέγχου εντός του ΥΠΕΘΑ στην ελεγχόμενη Μονάδα ή στον εποπτευόμενο φορέα, στο αντίστοιχο Γ.Ε. και στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας.
(2)Κοινοποίηση εκτός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, στον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Υποστήριξης και Επικοινωνίας της Γ.Δ.Δ.Ε. και σε περίπτωση που τα ευρήματα του ελέγχου αφορούν σε παρατυπίες (σύμφωνα με αρ. 4 παρ. 5 του Ν. 3492/2006) στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
(3)Γραμματειακή Υποστήριξη και διεκπεραίωση της αλληλογραφίας, καθώς και χειρισμός των διοικητικών θεμάτων του προσωπικού της ΜΕΕ.
δ. Τμήμα Νομικής Υποστήριξης
Νομική Υποστήριξη επί όλων των θεμάτων αρμοδιότητας της ΜΕΕ και επιτελικός συντονισμός σε ζητήματα νομικής φύσεως.
3.Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας δύναται να διατίθεται προσωπικό από τα Γενικά Επιτελεία ή τις Γενικές Διευθύνσεις του ΥΠΕΘΑ, για την υποβοήθηση του έργου της ΜΕΕ.
Άρθρο 5
Προσωπικό Προσόντα Ελεγκτών
1.Οι ελεγκτές της ΜΕΕ επιλέγονται με βάση τις αρχές της διαφάνειας, αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας, αποκλειστικά από το υπηρετούν στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας των τριών Κλάδων των Ε.Δ. και διαθέτουν προσόντα, που ανταποκρίνονται στη φύση του έργου και της λειτουργικότητας του κάθε τμήματος.
2.Ως προσόντα και προϋποθέσεις ορίζονται τα εξής:
α. Ανάλογη εμπειρία σε τακτικές και ειδικές οικονομικές επιθεωρήσεις και ελέγχους σε όλες τις κατηγορίες των διαχειρίσεων των Ε.Δ οι οποίες εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΜΕΕ ή κατοχή αναγνωρισμένου προπτυχιακού ή μεταπτυχιακού πανεπιστημιακού τίτλου στα χρηματοοικονομικά οικονομικά εφαρμοσμένη λογιστική και ελεγκτική. Για την επιλογή συνεκτιμάται η κατοχή επαγγελματικού τίτλου και επάρκειας στα γνωστικά αντικείμενα του Ν. 3693/2008 και η γνώση των διεθνών ελεγκτικών προτύπων.
β. Η επαγγελματική επάρκεια του προσωπικού όπως προκύπτει από τις εκθέσεις αξιολόγησης των τελευταίων πέντε ετών.
γ. Να μην έχουν τιμωρηθεί πειθαρχικά ή ποινικά για πράξεις ή παραλείψεις συνδεόμενες με την άσκηση οικονομικής διαχείρισης και ελέγχου, καθώς επίσης να μην εκκρεμούν εις βάρος τους τέτοιου είδους κατηγορίες.
Άρθρο 6
Στελέχωση
1. Για τη στελέχωση της ΜΕΕ ανά τμήμα, ορίζονται τα παρακάτω
α. Τμήμα Στρατηγικής και Σχεδιασμού στο οποίο προΐσταται Ανώτερος Αξιωματικός του Οικονομικού Σώματος όλων των Κλάδων ή του Ελεγκτικού Σώματος:
(1)Ανώτεροι Αξιωματικοί του Οικονομικού Σώματος όλων των Κλάδων ή του Ελεγκτικού Σώματος, θέσεις δύο (2), συμπεριλαμβανομένου του προϊσταμένου τμήματος.
(2)Ανθυπασπιστές, Υπαξιωματικοί όλων των ειδικοτήτων και Κλάδων ανάλογων προσόντων, θέσεις δύο (2).
(3)Μόνιμοι Υπάλληλοι ΠΕ ΔΟ (Διοικητικού Οικονομικού), θέση μία (1).
β. Τμήμα Διενέργειας Ελέγχων στο οποίο προΐσταται Ανώτερος Αξιωματικός του Οικονομικού Σώματος όλων των Κλάδων ή του Ελεγκτικού Σώματος:
(1)Ανώτεροι Αξιωματικοί του Οικονομικού Σώματος όλων των Κλάδων ή του Ελεγκτικού Σώματος, θέσεις επτά (7), συμπεριλαμβανομένου του προϊσταμένου τμήματος.
(2)Κατώτεροι Αξιωματικοί, Ανθυπασπιστές, Υπαξιωματικοί και πολιτικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων και Κλάδων με ανάλογα προσόντα, θέσεις έξι (6).
γ. Τμήμα Κοινοποιήσεων Αποτελεσμάτων Ελέγχου και Γραμματειακής Υποστήριξης στο οποίο προΐσταται Μόνιμος Υπάλληλος Κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού:
Ανθυπασπιστές, Υπαξιωματικοί και πολιτικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων και Κλάδων, ανάλογων προσόντων, θέσεις τρεις (3) συμπεριλαμβανομένου του προϊσταμένου τμήματος.
δ. Τμήμα Νομικής Υποστήριξης στο οποίο προΐσταται Αξιωματικός (ΣΣΝΣ):
Αξιωματικοί (ΣΣΝΣ) θέσεις (2) συμπεριλαμβανομένου του προϊσταμένου τμήματος.
Άρθρο 7
Αρμοδιότητες της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου επί των Εποπτευόμενων Φορέων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου του ΥΠΕΘΑ ασκεί τις ελεγκτικές αρμοδιότητές της και επί των εποπτευόμενων φορέων όπως αυτοί ορίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 3492/2006, (ΦΕΚ Α' 210), με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας.
Άρθρο 8
Καταργούμενες Διατάξεις
Από την έναρξη λειτουργίας της ΜΕΕ του ΥΠΕΘΑ, το συγκροτηθέν με το άρθρο 1 του Π.δ. 73/2006 (ΦΕΚ Α' 76) Γραφείο Οικονομικής Επιθεώρησης της ΓΔΟΣΥ καταργείται, ενώ το αρχείο και οι εκκρεμείς υποθέσεις μεταφέρονται στη ΜΕΕ.
Άρθρο 9
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 22 Δεκεμβρίου 2014
ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ ΦΕΚ 2640/Β/28-7-2017
Στην υπ’ αριθ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.Κ./61/13977/15-5-2017 απόφαση της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης με θέμα: «Κατανομή προσωπικού έτους 2017» που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1810/Β/2017, στη σελίδα 18291, στη δεύτερη στήλη, στο στίχο 32, διορθώνεται:Το εσφαλμένο: «ΠΕ Διοικητικού»,στο ορθό: «ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού».
Κ.Υ.Α.Φ.800/265/139770/2014 - ΦΕΚ 3465/Β/23-12-2014
Σύσταση και Οργάνωση Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
