x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Προεδρικό Διάταγμα 25/1990 - ΦΕΚ 7/Α/22-1-1990

Τροποποίηση του Ν.Δ. 973/1971 για την καταμέτρηση της χωρητικότητας των πλοίων ως προς τις διατάξεις που αφορούν στο δεύτερο κατάστρωμα, τις δεξαμενές θαλασσέρματος κ.λπ.


ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 25/1990

ΦΕΚ 7/Α/22.1.1990

Τροποποίησή του Ν.Δ. 973/1971 για την καταμέτρηση της χωρητικότητας των πλοίων ως προς τις διατάξεις που αφορούν στο δεύτερο κατάστρωμα, τις δεξαμενές θαλασσέρματος κ.λπ.

 

Έχοντας υπόψη:

1.Τις διατάξεις των άρθρων του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου που κυρώθηκε με το Ν.Δ. 187/73 «Περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου» (ΦΕΚ 261 Α’/1973) 21 παρ. 2 και 30 παρ. δ' όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο δέκατο παρ. 3 του Ν. 1757/1988 «Κύρωση της Δ.Σ. για ασφαλή εμπορευματοκιβώτια και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 37 Α’/1988).

2.Το άρθρο 1 του Ν. 3141/1955 (ΦΕΚ 43 Α’/1955) «Περί συστάσεως παρά των TEN Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού», όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 του Β.Δ. 493/65 (ΦΕΚ 108 Α'/1965), το άρθρο 16 του Ν. 4512/66 (ΦΕΚ 92 Α’/1966) και την Τ.Α. 72190/15896/67 (ΦΕΚ 533 Β'/1967).

3.Το άρθρο 1 παράγρ. 2 της 145054/3/82/26.4.1982 (ΦΕΚ 219Β’/1982) Απόφασης Υπουργών Προεδρίας Κυβερνήσεως και Εμπορικής Ναυτιλίας «Αναμόρφωση Συλλογικών Οργάνων Γνωμοδοτικής και Αποφασιστικής Αρμοδιότητας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας».

4.Την αριθ. 278/10.5.1989 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού.

5.Την αριθ. 608/6.9.1989 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από πρόταση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Εφαρμογή

Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται στα πλοία που δεν υπάγονται στη Δ.Σ. «για την καταμέτρηση της χωρητικότητας των πλοίων 1969» (Ν. 1373/1983), αλλά διέπονται από το Ν.Δ. 973/1971 «περί καταμετρήσεως της χωρητικότητας των εμπορικών πλοίων» (ΦΕΚ 194 Α'), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε».

 

Άρθρο 2

Ορισμοί

Γιά την εφαρμογή του παρόντος Διατάγματος νοείται:.

Δεύτερο Κατάστρωμα:

α) Το πλήρες κατάστρωμα που βρίσκεται αμέσως κάτω από το ανώτερο κατάστρωμα το οποίο αποτελεί μόνιμο και οργανικό μέρος της κατασκευής του πλοίου.

β) Το πλήρες κατάστρωμα που είναι κατασκευασμένο από κατάλληλος λώρους μόνιμα συνδεδεμένους με τις πλευρές του πλοίου και τις εγκάρσιες στεγανές φρακτές που φθάνουν μέχρι το ανώτερο κατάστρωμα ώστε να δημιουργείται πλαίσιο που αποτελεί μόνιμο και. οργανικό μέρος της κατασκευής του πλοίου. Τα ανοίγματα που δημιουργούνται από το πλαίσιο αυτό μπορεί να είναι μόνο τα επιτρεπόμενα από την παρ. α του άρθρ. 1 του Ν.Δ. 973/1971.

 

Άρθρο 3

Προδιαγραφές δευτέρου καταστρώματος κατασκευασμένου από λώρους

1.Στην περίπτωση καταστρώματος κατασκευασμένου από λώρους το ελάχιστο πλάτος του πτερυγίου του λώρου πρέπει να είναι ίσο με το διπλάσιο του μήκους του πτερυγίου των νομέων, το ελάχιστο πάχος ίσο με το πάχος του πτερυγίου του νομέα και το εμβαδό του αυχένα του (φλάτζας) ίσο τουλάχιστο με το 25% της ελάχιστης απαιτούμενης διατομής του λώρου (Σχήματα 1 και 2 Παραρτήματος).

2. Εφ’ όσον το δεύτερο κατάστρωμα σχηματίζει μέσα σε χώρο φορτίου βαθμίδα (BREAK), εξετάζεται η αντοχή του κατακορύφου τμήματος του και ενισχύεται και προς πρύμνα και προς πρώρα (Σχήμα 3 Παραρτήματος) με εγκάρσιους λώρους που έχουν τις ελάχιστες διαστάσεις του προηγουμένου εδαφίου.

 

Άρθρο 4

Εξαιρούμενοι χώροι από την χωρητικότητα κάτω από το κατάστρωμα καταμέτρησης και από την χωρητικότητα του υποφράγματος.

1.Από την χωρητικότητα κάτω από το κατάστρωμα καταμέτρησης, εξαιρούνται ύστερα από αίτηση του πλοιοκτήτη ή του αντιπροσώπου του, οι ακόλουθοι χώροι:

Οι υπό το κατάστρωμα καταμέτρησης χώροι των δεξαμενών υγρού έρματος οι οποίοι προορίζονται αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό και δεν είναι κατάλληλοι για την τοποθέτηση φορτίου, υλικών ή καυσίμου ύλης.

2.Οι χώροι αυτοί εξαιρούνται από την χωρητικότητα και όταν βρίσκονται ολόκληροι ή μέρος τους μέσα σε υπόφραγμα.

3.Η εξαιρούμενη χωρητικότητα των δεξαμενών της παραγράφου 1 μαζί με τους χώρους της πρωραίας και πρυμναίας δεξαμενών ζυγοστάθμισης, που προορίζονται αποκλειστικά για υδάτινο έρμα και κατά το μέρος που έχουν περιληφθεί στην χωρητικότητα κάτω από το κατάστρωμα καταμέτρησης, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τα τριάντα τοις εκατό (30%) της ολικής χωρητικότητας του πλοίου, πριν από οποιαδήποτε εξαίρεση, εκτός από τα οχηματαγωγά ανοικτού τύπου όπου το ποσοστό αυτό καθορίζεται σε είκοσι τοις εκατό (20%).

4.Οι ανωτέρω εξαιρούμενοι χώροι πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 2 του άρθρ. 10 του Ν.Δ. 973/1971.

 

Άρθρο 5

Μονίμως κλειστοί χώροι επί ή υπεράνω του ανωτέρου καταστρώματος εξαιρούμενοι από τη χωρητικότητα.

Ύστερα από αίτηση του πλοιοκτήτη ή του αντιπροσώπου του εξαιρούνται από την ολική χωρητικότητα οι χώροι ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος που υπάρχουν καθ’ υπέρβαση των απαιτουμένων με βάση την προβλεπόμενη σύνθεση του πληρώματος από την ισχύουσα Νομοθεσία «Περί ενδιαιτήσεως Πλοιάρχου και Πληρώματος», (Διεθνής Σύμβαση 92 του 1949 που κυρώθηκε με το Ν. 1637/1986 (ΦΕΚ 107 Α’), όπως κάθε φορά ισχύει, κλ.π.

 

Άρθρο 6

Μειωμένη ολική και καθαρή χωρητικότητα πλοίων με καθορισμένο ύψος εξάλων

1.Το άρθρο αυτό εφαρμόζεται σε πλοία με δύο ή περισσότερα πλήρη καταστρώματα στα οποία:

α) Το ύψος εξάλων που έχει καθορισθεί είναι μεγαλύτερο του ελάχιστου επιτρεπομένου ύψους εξάλων σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση περί γραμμών φορτώσεως, (Δ.Σ. του 1966 που κυρώθηκε, με το Ν.Δ. 391/1968, όπως κάθε φορά ισχύει) λαμβανομένου ως καταστρώματος εξάλων του ανωτέρου καταστρώματος.

β) Οι θέσεις των γραμμών φορτώσεως δεν έχουν χαραχθεί σε απόσταση μικρότερη των 50 χιλιοστομέτρων κάτω από το δεύτερο κατάστρωμα. Εφ’ όσον το δεύτερο κατάστρωμα σχηματίζει βαθμίδα (ημίφραγμα BREAK), σαν βάση για την μέτρηση των 50 χιλιοστρομέτρων λαμβάνεται ένα ισοδύναμο κατάστρωμα που ορίζεται από το άρθρο 19 του Ν.Δ. 973/1971. Εάν ο χώρος του μηχανοστασίου σε ορισμένο μήκος του δευτέρου καταστρώματος συνεχίζεται καθόλο το πλάτος και ύψος του υποφράγματος η θέση του δευτέρου καταστρώματος στον χώρο του μηχανοστασίου και στο μήκος αυτό δεν επηρεάζει την θέση του ισοδυνάμου καταστρώματος.

Εφ’ όσον το δεύτερο κατάστρωμα δεν συνεχίζεται προς πρώρα  της φράκτης της πρωραίας δεξαμενής ζυγοσταθμίσεως ή προς πρύμνα της φρακτής της πρυμναίας δεξαμενής ζυγοσταθμίσεως για τον προσδιορισμό του ισοδυνάμου καταστρώματος προεκτείνεται νοητά το κατάστρωμα που είναι μόνιμα συνδεδεμένο με την φρακτή αυτή.

2.Μετά από αίτηση πλοιοκτήτη πλοίου στο οποίο εφαρμόζεται το άρθρο αυτό η αντιπροσώπου αυτού, η Διεύθυνση Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων καθορίζει μειωμένη ολική και καθαρή χωρητικότητα που υπολογίζεται σύμφωνα με τα άρθρα 6 έως 14 του Ν.Δ. 973/1971, με τις ακόλουθες τροποποιήσεις:

α) όπου στις διατάξεις του Ν.Δ. 973/1971:

(ι) άρθρο 1, εδάφιο ε, καθ’ όσον αφορά τον ορισμό του χώρου μηχανοστασίου

(ιι) εδαφ. (γ) και (ε) της Παρ. 1 και παρ. 3 του άρθρ. 6 (ιιι) εδαφ. (α) έως και (ιγ) της παρ. 1 του άρθρ. 11 και (ιν) παρ. 3, 5 και 6 του πρώτου Μέρους του άρθρου 20 αναφέρεται «ανώτερο κατάστρωμα» θα λαμβάνεται σαν τέτοιο για τον υπολογισμό της μειωμένης χωρητικότητας το δεύτερο κατάστρωμα.

β) Το εδάφιο β της παρ. 1 του άρθρου 6 και η παρ. 2 του Πρώτου Μέρους του άρθρου 20 δεν λαμβάνονται υπόψη.

3.'Οταν καθορίζεται η πιο πάνω μειωμένη ολική και καθαρά χωρητικότητα σημαίνεται xat στις δύο πλευρές του πλοίου γραμμή χωρητικότητας (TONNAGE MARK), όπως αυτή περιγράφεται και στην θέση που ορίζεται από τα άρθρα 17 και 18 του Ν.Δ. 973/71. Στην περίπτωση αυτή η γραμμή χωρητικότητας (TONNAGE MARK) χαράζεται στο ύψος της γραμμής φόρτωσης που παρέχει το μεγαλύτερο βύθισμα, από τις γραμμές φόρτωσης που προβλέπει η Διεθνής Σύμβαση περί γραμμών φόρτωσης χωρίς να λαμβάνονται υπόψην οι γραμμές φόρτωσης ξυλείας.

 

Άρθρο 7

1.Η ισχύς του διατάγματος αυτού αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

2.Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος καταργείται κάθε άλλη διάταξη που ανάγεται σε θέματα που ρυθμίζονται από αυτές ή είναι αντίθετη προς αυτές.

Η ισχύς του διατάγματος αυτού αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του διατάγματος αυτού.

Αθήνα, 21 Δεκεμβρίου 1989

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 941 φορές

Τελευταία Νέα