Υπουργική Απόφαση 2133.1/62838/2024 - ΦΕΚ 5242/Β/18-9-2024
Κύρωση τροποποίησης Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 23 «Μικρά σκάφη-Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών».
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 2133.1/62838/2024
ΦΕΚ 5242/Β/18-9-2024
Κύρωση τροποποίησης Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 23 «Μικρά σκάφη-Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών».
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Της περ. α) του άρθρου 156 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, που κυρώθηκε με το άρθρο μόνον του ν.δ. 187/1973 (Α'261),
β) του άρθρου 5 του ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» (Α' 102),
γ) του άρθρου 2 του π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» (Α' 114),
δ) της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 16 του π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α' 26) και
ε) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
2. Το π.δ. 87/2023 «Διορισμός Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α' 151).
3. Την υπό στοιχεία οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν. 216/08-02-2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/53/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Νοεμβρίου 2013 για τα σκάφη αναψυχής και τα ατομικά σκάφη και την κατάργηση της Οδηγίας 94/25/ΕΚ» (Β' 273) και την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2022/1954 της Επιτροπής της 12ης Οκτωβρίου 2022 σχετικά με τα εναρμονισμένα πρότυπα που εκπονήθηκαν για τα σκάφη αναψυχής και τα ατομικά σκάφη προς υποστήριξη της Οδηγίας 2013/53/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού Υ.ΝΑ.Ν.Π., σύμφωνα με το υπ' αρ. 2811.8/ 46604/2024/25-6-2024 εισηγητικό σημείωμα Υ.ΝΑ.Ν.Π./ Γ.Δ.Ο.Υ., αποφασίζουμε:
Άρθρο Πρώτο
Κυρώνουμε την παρακάτω τροποποίηση του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 «Μικρά σκάφη - Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών»:
Τροποποίηση Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 «Μικρά σκάφη - Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών»
Ο ΑΡΧΗΓΟΣ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) Της περ. α) του άρθρου 156 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, που κυρώθηκε με το άρθρο μόνον του ν.δ. 187/1973 (Α'261),
β) του ν.δ. 444/1970 «Περί αρμοδιοτήτων Λιμενικού Σώματος και σχέσεων προς τας αρμοδιότητας των Σωμάτων Ασφάλειας» (Α'39),
γ) του άρθρου 5 του ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» (Α' 102),
δ) του άρθρου 2 του π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» (Α' 114),
ε) της περ. α) της παρ. 4 του άρθρου 16 του π.δ. 13/2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α'26).
2. Την υπό στοιχεία οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν. 216/08-02-2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/53/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Νοεμβρίου 2013 για τα σκάφη αναψυχής και τα ατομικά σκάφη και την κατάργηση της Οδηγίας 94/25/ΕΚ» (Β' 273) και την εκτελεστική απόφαση (ΕΕ) 2022/1954 της Επιτροπής της 12ης Οκτωβρίου 2022 σχετικά με τα εναρμονισμένα πρότυπα που εκπονήθηκαν για τα σκάφη αναψυχής και τα ατομικά σκάφη προς υποστήριξη της Οδηγίας 2013/53/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.
3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού Υ.ΝΑ.Ν.Π., σύμφωνα με το υπ' αρ. πρωτ. 2811.8/ 46604/2024/25-6-2024 εισηγητικό σημείωμα Υ.ΝΑ.Ν.Π./ Γ.Δ.Ο.Υ., αποφασίζουμε:
Άρθρο Μόνον
Τροποποίηση Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 «Μικρά σκάφη - Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών»
Ο Γενικός Κανονισμός Λιμένων αριθμ. 23 «Μικρά σκάφη - Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών», που εγκρίθηκε με την υπ'αρ. 2122/01/2000/11-02-2000 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας (Β' 231), τροποποιείται εν μέρει ως ακολούθως:
1. Το πρώτο εδάφιο του άρθρου 2 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Με την επιφύλαξη της ισχύος των όρων του άρθρου 3 της κ.υ.α. αριθμ. Οικ.13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/08-02-2016, για τα προϊόντα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της, για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού, οι όροι που χρησιμοποιούνται έχουν την ακόλουθη έννοια:».
2. Στο τέλος της παρ. 24 του άρθρου 2 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23, προστίθεται νέο εδάφιο ως ακολούθως:
«Ειδικά για τα προϊόντα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της κ.υ.α. αριθμ. Οικ.13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/ 08-02-2016, η μέγιστη συνεχής ιπποδύναμη προσδιορίζεται με βάση το πρότυπο EN ISO 8665:2017.».
3. Η περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 5 του Γενικού Κανονισμού Λιμένα αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«στ) Σκάφος αναψυχής ή ατομικό σκάφος ή κινητήρας, που χρησιμοποιείται ως κύριο ή εφεδρικό μέσο πρόωσης, εγγράφεται/καταχωρίζεται στο Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.) μόνον εάν από τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται στην οικεία Λιμενική Αρχή, αποδεικνύεται ότι διατέθηκε στην αγορά ή τέθηκε σε λειτουργία σε χρόνο όπως ορίζεται στο άρθρο 49 της υπό στοιχεία Οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης. Για την εγγραφή/καταχώριση σκάφους αναψυχής ή ατομικού σκάφους ή μηχανής, που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της υπό στοιχεία Οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/ 08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία 2013/53/ΕΕ, και διατέθηκε στην αγορά ή τέθηκε σε λειτουργία μετά τις αναφερόμενες, κατά περίπτωση, στο προηγούμενο εδάφιο ημερομηνίες, απαιτείται η υποβολή αντιγράφου γραπτής Δήλωσης Συμμόρφωσης στην Ελληνική γλώσσα, η οποία περιλαμβάνει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία που προβλέπονται από το Παράρτημα IV της ανωτέρω απόφασης.».
4. Η παρ. 3 του άρθρου 14 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«3. Μικρά σκάφη, εφόσον υποβληθεί σχετική αίτηση του ιδιοκτήτη τους, ελέγχονται και παρακολουθούνται κατά τα οριζόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, πλην όμως για την έκδοση του Πρωτοκόλλου Γενικής Επιθεώρησης εφαρμόζονται οι οικείες για την έκδοση αυτού διατάξεις ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένων υφιστάμενων περιορισμών, εφόσον υπόκεινται σε σήμανση CE.».
5. Μετά την παρ. 3 του άρθρου 15 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23, προστίθεται νέα παράγραφος 4 ως ακολούθως:
«4. Σε σήμανση CE υπόκεινται τα σκάφη αναψυχής και τα ατομικά σκάφη, όπως αυτά αντίστοιχα ορίζονται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 3 της υπό στοιχεία Οικ. 13926/ Δ.Τ.Β.Ν 216/08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης. Η δυνατότητα χρησιμοποίησης του ίδιου σκάφους για ναύλωση ή για κατάρτιση για λόγους αθλητισμού και ψυχαγωγίας δεν παρακωλύει την κάλυψη του σκάφους από τις διατάξεις της υπό στοιχεία Οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/ 08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης, εφόσον το σκάφος διατίθεται στην αγορά της Ένωσης για σκοπούς αναψυχής. Δεν υπόκεινται σε σήμανση CE τα σκάφη που ναυπηγούνται για ιδία χρήση, εφόσον δεν διατίθενται στην αγορά της Ένωσης για περίοδο πέντε ετών από τη θέση τους σε λειτουργία. Οι λοιπές περιπτώσεις μη υπαγωγής στις διατάξεις περί σήμανσης CE προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/ 08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης».
6. Η περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 16 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«β) Για τα ερασιτεχνικά σκάφη δεν διενεργείται αρχική επιθεώρηση. Ειδικότερα:
(βα) Για ερασιτεχνικά σκάφη ολικού μήκους μέχρι και δέκα (10) μέτρων, υποβάλλονται:
(i) Για σκάφη που υπόκεινται σε σήμανση CE, αντίγραφο Δήλωσης Συμμόρφωσης σύμφωνα με το άρθρο 15 της υπό στοιχεία Οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν 216/08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης και βεβαίωση του προσώπου που εξέδωσε την Δήλωση Συμμόρφωσης ότι το σκάφος κατασκευάστηκε σύμφωνα με όλους τους κανόνες της ναυτικής τεχνολογίας για την κατηγορία του και ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια για τη διενέργεια θαλάσσιων πλόων. Στην ίδια βεβαίωση αναγράφονται το ύψος εξάλων με πλήρη φόρτο, η ολική χωρητικότητα (για τα υπόχρεα σκάφη), το μήκος των διατιθέμενων σελμάτων, ο αριθμός επιβαινόντων, το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος φορτίου και επιβαινόντων, η ύπαρξη κλειστού καταστρώματος ή στεγανών χώρων που να κρατούν το σκάφος στην επιφάνεια της θάλασσας μετά την κατάκλυση των ανοικτών χώρων, καθώς και ο τύπος, το είδος και η μέγιστη συνεχής ιπποδύναμη της μηχανής. Στην περίπτωση που ο κατασκευαστής δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τη συμμόρφωση του προϊόντος προς τις απαιτήσεις σήμανσης CE, ο κύριος του προϊόντος αναλαμβάνει την ευθύνη για την ισοδύναμη συμμόρφωση του προϊόντος και εφαρμόζει τις διατάξεις του παραρτήματος V της υπό στοιχεία Οικ. 13926/ Δ.Τ.Β.Ν 216/08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης, για την ισοδύναμη συμμόρφωση με βάση αξιολόγηση μετά την κατασκευή.
(ii) Τα δικαιολογητικά των υποπερ. (2) και (3) της περ. α) της παραγράφου αυτής.
(ββ) Για ερασιτεχνικά σκάφη ολικού μήκους άνω των δέκα (10) μέτρων μέχρι και δώδεκα (12) μέτρων, υποβάλλονται:
(i) Τα δικαιολογητικά της υποπερ. (βα) της περ. β) της παραγράφου αυτής.
(ii) Βεβαίωση Αναγνωρισμένου Οργανισμού ή διπλωματούχου ή πτυχιούχου ναυπηγού ότι το σκάφος συμμορφώνεται, ανάλογα με την κατηγορία του και την έκταση των πλόων του, προς τις οικείες περί πλοίων αναψυχής (ερασιτεχνικών) διατάξεις του π.δ. 917/1979 (Α' 257), για την κατηγορία πλόων που το πλοίο θα εκτελεί και οι οποίοι αναγράφονται στη βεβαίωση.
(iii) Βεβαίωση Αναγνωρισμένου Οργανισμού ή διπλωματούχου ή πτυχιούχου ναυπηγού περί χαρακτηρισμού του σκάφους ως ιστιοφόρου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 της υπ' αρ. 4113.147/2001/30.4.2001 (Β'615) υπουργικής απόφασης, εφόσον πρόκειται περί ιστιοφόρου σκάφους.»
7. Η περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 19 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«β) Η ανανέωση της άδειας εκτέλεσης πλόων ερασιτεχνικού μικρού σκάφους γίνεται κάθε τέσσερα (4) έτη, με την υποβολή από τον ιδιοκτήτη του, εντός του τελευταίου εξαμήνου πριν τη λήξη της ισχύος της, αίτησης στην οποία επισυνάπτονται:
(i) Για σκάφη που υπόκεινται σε σήμανση CE, Δήλωση οργανισμού αξιολόγησης συμμόρφωσης, με την οποία δηλώνεται ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των παρ. 2 ή 3 ή 4 του άρθρου 19 της υπό στοιχεία Οικ. 13926/ »Δ.Τ.Β.Ν 216/08-02-2016 κοινής υπουργικής απόφασης. Ο οργανισμός αξιολόγησης συμμόρφωσης, για την έκδοση της δήλωσης, περιορίζεται σε επιτόπια εξέταση του σκάφους, των μέσων πρόωσης και των συστατικών μερών του, στην εξέταση της Δήλωσης Συμμόρφωσης και των στοιχείων της άδειας εκτέλεσης πλόων. Σε διαφορετική περίπτωση, ο οργανισμός αξιολόγησης συμμόρφωσης ενημερώνει τον κύριο του σκάφους και την οικεία Λιμενική Αρχή, που εκδίδει την άδεια εκτέλεσης πλόων, για τους λόγους για τους οποίους απαιτείται η τήρηση της διαδικασίας αξιολόγησης μετά την κατασκευή, που προβλέπεται στο άρθρο 19 και στο παράρτημα V της ανωτέρω απόφασης. Η αξιολόγηση μετά την κατασκευή διενεργείται αποκλειστικά από άλλο οργανισμό αξιολόγησης συμμόρφωσης.
(ii) Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 του ιδιοκτήτη ότι "το σκάφος είναι σε καλή κατάσταση, φέρει όλα τα εφόδια που προβλέπονται για την έκταση των πλόων και τον ανώτατο αριθμό επιβαινόντων του, είναι αυτά σε ικανοποιητική κατάσταση και δεν έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης της ισχύος τους για όσα προβλέπεται".
(iii) Βεβαίωση Αναγνωρισμένου Οργανισμού ή διπλωματούχου ή πτυχιούχου ναυπηγού ότι το σκάφος συμμορφώνεται προς τις οικείες διατάξεις του π.δ. 917/1979, στην περίπτωση ερασιτεχνικού σκάφους ολικού μήκους άνω των δέκα (10) μέχρι και δώδεκα (12) μέτρων.
Γ ια την ανανέωση της άδειας εκτέλεσης πλόων ερασιτεχνικού σκάφους ολικού μήκους μέχρι και δέκα (10) μέτρων καταβάλλεται το ποσό που αναφέρεται στην υποπερ. (ββ) της περ. (β) της παρ. 3 του άρθρου 16.
Γ ια την ανανέωση της άδειας εκτέλεσης πλόων ερασιτεχνικού σκάφους ολικού μήκους πάνω από δέκα (10) μέχρι και δώδεκα (12) μέτρων καταβάλλονται τα ποσά που αναφέρονται στις υποπερ. (γβ), (γγ) και (γδ) της περ. (γ) της παρ. 3 του άρθρου 16.»
8. Η παρ. 5 του άρθρου 20 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«5. Σε μικρά σκάφη που υπόκεινται σε σήμανση CE, καταχωρίζονται στην άδεια εκτέλεσης πλόων η κατηγορία σχεδιασμού (Α, Β,Γ,Δ), οι συναφείς περιορισμοί των πλόων σύμφωνα με την ισχύ του ανέμου (κλίμακα Μποφόρ) και το σημαντικό ύψος κύματος, καθώς και τυχόν πρόσθετοι λειτουργικοί περιορισμοί που τίθενται στη Δήλωση Συμμόρφωσης.»
9. Η παρ. 5 του άρθρου 22 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«5. Ειδικά σε μικρά σκάφη που υπόκεινται σε σήμανση CE, ο αριθμός επιβατών είναι αυτός που αναγράφεται στη Δήλωση Συμμόρφωσης. Ο αριθμός επιβατών αναγράφεται στην πινακίδα κατασκευαστή του σκάφους.».
10. Μετά την παρ. 5 του άρθρου 28 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθμ. 23 προστίθεται νέα παρ. 6 ως ακολούθως:
«6. Σε περίπτωση που ίδιο θέμα ρυθμίζεται διαφορετικά από τις διατάξεις του Κανονισμού αυτού, σε σχέση με τις διατάξεις της υπ' αρ. Οικ. 13926/Δ.Τ.Β.Ν. 216/ 08-02-2016 κ.υ.α., υπερισχύουν οι διατάξεις της προαναφερόμενης κ.υ.α.».
Πειραιάς, 7 Αυγούστου 2024
Ο Αρχηγός
Αντιναύαρχος Λ.Σ. Γεώργιος ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗΣ
Άρθρο Δεύτερο
Έναρξη ισχύος
H παρούσα αρχίζει να ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 4 Σεπτεμβρίου 2024
Υπουργική Απόφαση 2133.1/62838/2024 - ΦΕΚ 5242/Β/18-9-2024
Κύρωση τροποποίησης Γενικού Κανονισμού Λιμένων αριθ. 23 «Μικρά σκάφη-Επιθεωρήσεις μικρών σκαφών».