Προεδρικό Διάταγμα 221/2001 - ΦΕΚ 171/Α/30-7-2001 (Κωδικοποιημένο)
Κανονισμός ενδιαίτησης επιβατών και πληρώματος των ταχυπλόων σκαφών (High Speed Craft).
Συνδρομητικές Υπηρεσίες
- Το Νομοθέτημα έχει κωδικοποιηθεί σε αρχείο ενιαίο κειμένου, με ενσωματωμένες τις διατάξεις με τις οποίες έχει συμπληρωθεί - τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
- Η υπηρεσία προβολής και μεταφόρτωσης κωδικοποιημένων κειμένων είναι διαθέσιμη ΔΩΡΕΑΝ, μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη, με πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες.
- Απαιτείται μεγαλύτερο επίπεδο πρόσβασης για την προβολή των Συνδρομητικών Υπηρεσιών.
Εάν είστε μέλος και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές Υπηρεσίες, πατήστε ΕΔΩ για Σύνδεση.
-Θέματα Βοήθειας και Υποστήριξης για τις συνδρομητικές υπηρεσίες.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το αρχικό κείμενο των διατάξεων, όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ., οι οποίες έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις.
Προεδρικό Διάταγμα 221/2001
ΦΕΚ 171/Α/30-7-2001
Κανονισμός ενδιαίτησης επιβατών και πληρώματος των ταχυπλόων σκαφών (High Speed Craft).
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των άρθρων 32 και 36 του Ν.Δ. 187/1973 «περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου» (Α 261).
2. Την παράγραφο 7(γ) του άρθρου 1 του Ν. 1594/86 (Α'65) με το οποίο κυρώθηκε η Δ.Σ. 133/70 «Για την ενδιαίτηση των πληρωμάτων των πλοίων (συμπληρωματικές διατάξεις)».
3. Τις διατάξεις του Π.Δ. 206/87 «Καθιέρωση διαδικασίας πληροφόρησης στον τομέα των προτύπων και τεχνικών κανονισμών σε συμμόρφωση προς την οδηγία 83/189/ΕΟΚ της 28.3.1983 του Συμβουλίου των Ε.Κ. (L 109/26.4.1983)» (A' 94 όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Π.Δ. 523/88 (Α' 98) και το Π.Δ. 48/96 (Α' 44), τα οποία αντίστοιχα προσάρμοσαν την Ελληνική νομοθεσία προς τις διατάξεις των οδηγιών 88/182/ΕΟΚ (L 81/26.3.1988) και 94/10/ΕΚ (ΕΕ 100/19.4.94).
4. Τις διατάξεις του άρθρου 29 Α του Ν.1558/1985 «Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα» (Α 137) που προστέθηκε με το άρθρο 27 του Ν. 2081/1992 (Α 154) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 1 παρ. 2 α' του Ν. 2469/97 (Α 38).
5. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
6. Την 347/2.11.2000 γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπορικού Ναυτικού.
7. Την 276/29.5.2001 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από πρόταση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, αποφασίζουμε:
'Αρθρο Πρώτο
Τίθεται σε εφαρμογή ο Κανονισμός ενδιαίτησης επιβατών και πληρώματος των ταχυπλόων σκαφών (High Speed Craft), ο οποίος έχει ως εξής:
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΝΔΙΑΙΤΗΣΗΣ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΤΑΧΥΠΛΟΩΝ ΣΚΑΦΩΝ (HIGH SPEED CRAFT)
ΜΕΡΟΣ Α
ΓΕΝΙΚΑ
Αρθρο 1
Ορισμοί
Στον παρόντα Κανονισμό ισχύουν οι ορισμοί που αναφέρονται στον Κώδικα Ταχυπλόων Σκαφών. Πέραν αυτών, κατά τον παρόντα Κανονισμό νοούνται ως:
1. Κ.Ε.Ε.Π.: Ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
2. Σκάφος: Κάθε Ταχύπλοο Σκάφος, σύμφωνα με τον Κώδικα Ταχυπλόων Σκαφών του ΙΜΟ.
3. Επιβατηγό σκάφος: Κάθε σκάφος δυνάμενο να μεταφέρει περισσότερους από 12 επιβάτες.
4. Φορτηγό σκάφος: Κάθε σκάφος που δεν είναι επιβατηγό.
5. Οχηματαγωγό σκάφος: Κάθε σκάφος που προορίζεται κατά κύριο σκοπό για την παραλαβή και μεταφορά οχημάτων τα οποία εισέρχονται και εξέρχονται με δικά τους μέσα ή ρυμουλκούμενα.
6. Κύριος διάδρομος : Κάθε διάδρομος που βρίσκεται έναντι εισόδου σε χώρο παραμονής επιβατών.
7. Πλοίαρχος: Ο ναυτικός που έχει τα νόμιμα προσόντα και ασκεί την διακυβέρνηση του πλοίου.
8. Πλήρωμα: Το σύνολο των προσώπων των ναυτολογημένων στο σκάφος ή ασχολουμένων με οποιαδήποτε ιδιότητα σ’ αυτό για τις ανάγκες του, εκτός του Πλοιάρχου.
9. Επιβάτης: Κάθε πρόσωπο που επιβαίνει στο σκάφος εκτός από τον Πλοίαρχο, τα μέλη του πληρώματος και τα κάτω του ενός έτους παιδιά.
10. Άτομο με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ): Κάθε επιβάτης που μετακινείται με αναπηρικό όχημα.
11. Δρομολογιακοί πλόες: Οι πλόες που εξυπηρετούν συγκοινωνιακές ανάγκες.
12. Περιηγητικοί πλόες: Οι πλόες οι οποίοι εκτελούνται με σκοπό την περιήγηση ή την αναψυχή των μεταφερομένων από το πλοίο επιβατών.
13. Διεθνής πλους: Ο πλους μεταξύ λιμένων δύο διαφορετικών χωρών.
14. Πλους εσωτερικού: Ο πλους μεταξύ λιμένων της ίδιας χώρας.
15. Συνολική διαδρομή πλου:
(ι) Προκειμένου για δρομολογιακό πλου θεωρείται η απόσταση από τον λιμένα αφετηρίας, μέχρι τον τελικό λιμένα κατάπλου.
(ιι) Προκειμένου για περιηγητικό πλου με ενδιάμεσες προσεγγίσεις στον οποίο ο τελικός λιμένας κατάπλου συμπίπτει με τον λιμένα αφετηρίας θεωρείται το μισό του αθροίσματος των αποστάσεων μεταξύ των λιμένων προσέγγισης.
(ιιι) Προκειμένου για περιηγητικό πλου που δεν εμπίπτει στην περίπτωση (ιι) θεωρείται η απόσταση όπως ορίζεται στην περίπτωση (ι).
16. Ναυτικό μίλι (ν.μ.): Η μονάδα μέτρησης απόστασης στη θάλασσα που αντιστοιχεί σε 1852 μέτρα (m).
17. Δ.Σ. ΠΑΑΖΕΘ: Η Διεθνής Σύμβαση «Περί Ασφάλειας της Ανθρώπινης Ζωής εν Θαλάσση».
Άρθρο 2
Εφαρμογή
Ο παρών κανονισμός εφαρμόζεται σε ταχύπλοα σκάφη (High Speed Craft), επιβατηγά και φορτηγά, στα οποία εφαρμόζεται ο Κώδικας Ταχυπλόων Σκαφών (Υ.Α. 1218.112/1/98/15.7.98 ΦΕΚ Β' 726), ως εξής:
(α) Στα Ελληνικά ταχύπλοα σκάφη, επιβατηγά ή φορτηγά, που εκτελούν διεθνείς πλόες,
(β) Στα ταχύπλοα σκάφη επιβατηγά ή φορτηγά που εκτελούν πλόες εσωτερικού με την επιφύλαξη της παραγράφου 3 του Άρθρου 22.
ΜΕΡΟΣ Β ΕΝΔΙΑΙΤΗΣΗ ΕΠΙΒΑΤΩΝ
Άρθρο 3
Γενικά
1. Οι χώροι ενδιαίτησης επιβατών πρέπει να έχουν καθαρό ύψος τουλάχιστον 2,10 m, μετρούμενο από την άνω όψη της επίστρωσης δαπέδου μέχρι την κάτω όψη της επένδυσης της οροφής.
2. Οι κλίμακες πρέπει να έχουν καθαρό πλάτος τουλάχιστον 0,75^ι, κλίση μέχρι 45° και να φέρουν χειραγωγούς και στις δύο πλευρές.
3. Κατά την τοποθέτηση των καθισμάτων πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για την όσο το δυνατόν ανετώτερη κυκλοφορία και χρήση των καθισμάτων από τους επιβάτες.
4. Με ευθύνη του πλοιάρχου επιτρέπεται η παραμονή επιβατών σε κατάλληλα προστατευμένους χώρους των ανοικτών καταστρωμάτων. Το εμβαδόν των χώρων αυτών δεν λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό του αριθμού επιβατών σύμφωνα με τις απαιτήσεις του παρόντος κανονισμού.
Άρθρο 4
Απαγόρευση καπνίσματος
1. Το κάπνισμα στα επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη που εκτελούν δρομολογιακούς πλόες, απαγορεύεται στους ακόλουθους χώρους:
(α) Στους κοινόχρηστους χώρους υγιεινής και τα κλιμακοστάσια .
(β) Στις αίθουσες παραμονής επιβατών, σε ποσοστό 50% τουλάχιστον της επιφανείας τους.
2. Σε εμφανή σημεία των χώρων όπου απαγορεύεται το κάπνισμα πρέπει να τοποθετούνται ενδεικτικές πινακίδες ή σήματα. Σε περίπτωση που διατίθενται δύο ή περισσότερες αίθουσες παραμονής επιβατών ανά θέση, αυτές πρέπει να διανέμονται μεταξύ καπνιζόντων και μη καπνιζόντων σύμφωνα με την αναλογία που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο. Σε περίπτωση που διατίθεται μια αίθουσα παραμονής επιβατών ανά θέση, στο τμήμα της στο οποίο απαγορεύεται το κάπνισμα, πρέπει η διάταξη των καθισμάτων να είναι τέτοια, ώστε να υπάρχει σαφής διαχωρισμός του από τον υπόλοιπο χώρο.
Άρθρο 5
Θέσεις και αριθμός επιβατών
1. Ο αριθμός επιβατών, υπολογιζόμενος πάντα μέσα στα όρια ασφαλείας, προϋποθέτει την πλήρη συμμόρφωση του σκάφους προς τις διατάξεις αυτού του Κανονισμού. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των πλοίων με τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού, ο ΚΕΕΠ υποχρεούται να προβαίνει σε περιορισμό του αριθμού επιβατών ή και σε απαγόρευση παραλαβής επιβατών εφόσον τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια και η υγεία τους.
2. Οι θέσεις επιβατών διακρίνονται σε «διακεκριμένη» και «οικονομική» ανάλογα με τις παρεχόμενες υπηρεσίες, την άνεση και την ποιότητα του εξοπλισμού ενδιαίτησης των χώρων παραμονής και πρέπει να σημαίνονται αντίστοιχα με ενδεικτικές καλαίσθητες πινακίδες τοποθετημένες μόνιμα σε κατάλληλα σημεία για την διευκόλυνση της επιβίβασης των επιβατών.
3. Στους χώρους παραμονής επιβατών διακεκριμένης θέσης πρέπει οι διατιθέμενοι χώροι και η διαρρύθμισή τους, ο εξοπλισμός και τα μέσα που υπάρχουν σ’ αυτούς να εξασφαλίζουν την δυνατότητα παροχής διακεκριμένων υπηρεσιών και άνετης παραμονής.
4. Οι χώροι επιβατών διακεκριμένης θέσης πρέπει να: (α) Βρίσκονται σε μέρη του σκάφους από τα οποία δεν διέρχονται επιβάτες της οικονομικής θέσης.
(β) Κλιματίζονται επαρκώς με κατάλληλη εγκατάσταση κλιματισμού καθ’ όλο το έτος.
(γ) Διαθέτουν επαρκείς χώρους για φύλαξη αποσκευών. (δ) Έχουν δάπεδο καλυμμένο με καλαίσθητη επένδυση χωρίς εγκοπές στους διαδρόμους κυκλοφορίας.
(ε) Διαθέτουν παράθυρα με καλαίσθητα παραπετάσματα (κουρτίνες).
(στ) Διαθέτουν αριθμημένα καθίσματα καλυμμένα σε όλες τις ορατές πλευρές τους με καλαίσθητη επένδυση.
(ζ) Διαθέτουν για κάθε επιβάτη ατομικό τραπεζίδιο επαρκών διαστάσεων, μόνιμο ή αναδιπλούμενο στην πλάτη του εμπρόσθιου καθίσματος ή αναδιπλούμενο μπροστά ή παραπλεύρως του καθίσματος.
(η) Έχουν κύριους διαδρόμους κυκλοφορίας με καθαρό πλάτος κυκλοφορίας τουλάχιστον 0,90 ^ι.
(θ) Έχουν τα καθίσματά τους σε τέτοια διάταξη, ώστε να μην ενοχλούνται περισσότεροι του ενός επιβάτες για την πρόσβαση σε κάθε κάθισμα.
(ι) Διαθέτουν για κάθε επιβάτη επαρκή καθαρή επιφάνεια χώρων παραμονής ως εξής:
(I) Για σκάφη που εκτελούν συνολική διαδρομή μέχρι 180 ν.μ., τουλάχιστον 1,10 ^ι2 εμβαδόν καθαρής επιφάνειας για κάθε επιβάτη.
(II) Για σκάφη που εκτελούν συνολική διαδρομή που υπερβαίνει τα 180 ν.μ., τουλάχιστον 1,30 ^|2 εμβαδόν καθαρής επιφάνειας για κάθε επιβάτη.
Στην καθαρή επιφάνεια των ως άνω χώρων συνυπολογίζεται και η επιφάνεια που καλύπτεται από καθίσματα ή τραπέζια.
5. Γ ια τους επιβάτες διακεκριμένης θέσης πρέπει επίσης να διατίθενται:
(α) Ιδιαίτερο κυλικείο εξοπλισμένο κατάλληλα για το σκοπό που προορίζεται (με προθήκη για τα απαραίτητα σκεύη και είδη, ψυγείο και εγκατάσταση με παροχές κρύου/θερμού/φυσικού νερού και σύστημα για την αποχέτευση του νερού έκπλυσης των σκευών).
(β) Αποχωρητήρια ^Ο) κοντά στους χώρους παραμονής επιβατών σε αριθμό τουλάχιστον ίσο με τον πλησιέστερο ακέραιο που προκύπτει από τη διαίρεση του αριθμού των επιβατών με τον αριθμό 40 και όχι λιγότερο από δύο (2).
6. Οι χώροι επιβατών οικονομικής θέσης πρέπει να:
(α) Κλιματίζονται επαρκώς με κατάλληλη εγκατάσταση κλιματισμού καθ’ όλο το έτος.
(β) Διαθέτουν επαρκείς χώρους για φύλαξη των αποσκευών.
(γ) Έχουν κύριους διαδρόμους κυκλοφορίας με καθαρό πλάτος 0,80 τουλάχιστον.
(δ) Έχουν τα καθίσματά τους αριθμημένα και σε τέτοια διάταξη, ώστε να μην ενοχλούνται περισσότεροι του ενός επιβάτες για την πρόσβαση σε κάθε κάθισμα. Ειδικά για την διάταξη των καθισμάτων που εφάπτονται των πλευρών της υπερκατασκευής, επιτρέπεται να είναι τέτοια ώστε να μην ενοχλούνται περισσότεροι των δύο επιβατών.
(ε) Διαθέτουν για κάθε επιβάτη επαρκή καθαρή επιφάνεια χώρων παραμονής ως εξής:
(I) Για σκάφη που εκτελούν συνολική διαδρομή μέχρι 180 ν.μ., τουλάχιστον 0,80 ^|2 εμβαδόν καθαρής επιφάνειας για κάθε επιβάτη.
(II) Για σκάφη που εκτελούν συνολική διαδρομή που υπερβαίνει τα 180 ν.μ., τουλάχιστον 1,00 ^|2 εμβαδόν καθαρής επιφάνειας για κάθε επιβάτη.
Στην καθαρή επιφάνεια των ως άνω χώρων συνυπολογίζεται και η επιφάνεια που καλύπτεται από καθίσματα ή τραπέζια.
7. Για τους επιβάτες οικονομικής θέσης πρέπει επίσης να διατίθενται:
(α) Ιδιαίτερο κυλικείο εξοπλισμένο κατάλληλα για το σκοπό που προορίζεται (με προθήκη για τα απαραίτητα σκεύη και είδη, ψυγείο και εγκατάσταση με παροχές κρύου / θερμού / φυσικού νερού και σύστημα για την αποχέτευση του νερού έκπλυσης των σκευών).
(β) Αποχωρητήρια ^Ο) κοντά στους χώρους παραμονής επιβατών, σε αριθμό τουλάχιστον ίσο με τον πλησιέστερο ακέραιο που προκύπτει από τη διαίρεση του αριθμού των επιβατών με τον αριθμό 65 και όχι λιγότερα από δύο (2).
8. Γ ια ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη, ανεξαρτήτως κατηγορίας πλου, των οποίων η τρόπιδα τοποθετείται μετά τη θέση σε ισχύ του παρόντος κανονισμού, ο κλιματισμός των χώρων ενδιαίτησης επιβατών θεωρείται επαρκής εφόσον πληρούνται τα κριτήρια των παραγράφων 1 και 3 αντίστοιχα του άρθρου 12 του Π.Δ. 101/95 (Α252), όπως ισχύει κάθε φορά.
Άρθρο 6
Απαιτήσεις για τους χώρους υγιεινής
1. Οι χώροι υγιεινής πρέπει να διαθέτουν μηχανικό σύστημα εξαερισμού ανεξάρτητο από άλλα συστήματα εξαερισμού του σκάφους.
2. Η επιφάνεια κάθε αποχωρητηρίου πρέπει να έχει εμβαδόν τουλάχιστον 1,20 ^|2.
3. Έξω από κάθε αποχωρητήριο ή συγκρότημα αποχωρητηρίων πρέπει να υπάρχει προθάλαμος ικανοποιητικών διαστάσεων για την τοποθέτηση ισαρίθμων προς τα αποχωρητήρια νιπτήρων με καθρέπτη, σαπούνι και μέσα στεγνώματος χεριών. Η ύπαρξη προθαλάμου στα αποχωρητήρια που διαθέτουν στο χώρο τους νιπτήρα με καθρέπτη, σαπούνι και μέσα στεγνώματος χεριών, δεν είναι υποχρεωτική όταν τα αποχωρητήρια αυτά διαθέτουν θύρες προς τα ανοικτά καταστρώματα ή όταν αυτά είναι εγκατεστημένα σε ταχύπλοα σκάφη με ολικό μήκος μικρότερο των 50 ^ι.
4. Τα αποχωρητήρια πρέπει να διαθέτουν θύρες που να ασφαλίζουν εσωτερικά, λεκάνες ευρωπαϊκού τύπου από πορσελάνη ή άλλο κατάλληλο υλικό, εφοδιασμένες με εύχρηστο κάλυμμα, και αποτελεσματικό σύστημα παροχής νερού, χαρτί υγείας σε κατάλληλη βάση και κατάλληλο καλάθι ή δοχείο για άχρηστα αντικείμενα. Συστήματα στα οποία η παροχή νερού ελέγχεται με στρόφιγγα δεν είναι αποδεκτά.
5. Ο αριθμός αποχωρητηρίων πρέπει να κατανέμεται εξίσου σε γυναίκες και άνδρες. Δεν επιτρέπονται κοινοί προθάλαμοι αποχωρητηρίων ανδρών και γυναικών. Στην είσοδο κάθε προθαλάμου πρέπει να υπάρχουν πινακίδες που να δείχνουν για ποιο φύλο προορίζεται η χρήση τους.
6. Οι νιπτήρες πρέπει να είναι από πορσελάνη ή άλλο κατάλληλο υλικό, να έχουν διαστάσεις τουλάχιστον 0,30 Χ 0, 40 και να διαθέτουν παροχές κρύου και θερμού νερού.
7. Τα υαλώματα των παραφωτίδων (φινιστρινιών) πρέπει να είναι αδιαφανή. Παραφωτίδες αποχωρητηρίων προς κλειστούς χώρους δεν επιτρέπονται.
8. Οι χώροι υγιεινής πρέπει να φωτίζονται επαρκώς με λαμπτήρες καλυμμένους με ανταυγαστήρες.
Άρθρο 7
Απαιτήσεις για άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ)
Τα επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη που εκτελούν δρομολογιακούς πλόες, πρέπει ανάλογα με το μήκος τους να διαθέτουν για τους επιβάτες με ειδικές ανάγκες τα εξής:
(α) Τα επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη ολικού μήκους άνω των 70 ^ι:
(ι) Στο εσωτερικό μέρος του σκάφους, μέσα για την ασφαλή επιβίβαση και αποβίβαση των ΑΜΕΑ με αυτοδύναμο τρόπο.
(ιι) Έναν τουλάχιστον κοινόχρηστο χώρο υγιεινής.
(β) Τα επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη ολικού μήκους άνω των 50 ^ι:
Ανά 300 επιβάτες μία θέση για αμαξίδιο ΑΜΕΑ με κατάλληλα μέσα ασφάλισης και τουλάχιστον δύο (2) σε αίθουσες παραμονής επιβατών.
ΜΕΡΟΣ Γ
ΕΝΔΙΑΙΤΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι
ΕΠΙΒΑΤΗΓΑ ΤΑΧΥΠΛΟΑ
Άρθρο 8
Θέση χώρων ενδιαίτησης
1. Οι κοιτώνες πρέπει να κατασκευάζονται στο τμήμα του σκάφους που βρίσκεται πρύμνηθεν του πρώτου στεγανού διαμερίσματος, η δε οροφή αυτών πρέπει να βρίσκεται πάνω από τη βαθύτερη γραμμή φόρτωσης με την επιφύλαξη της παραγράφου 2 αυτού του άρθρου.
2. Οι χώροι ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος των ταχυπλόων επιβατηγών οχηματαγωγών σκαφών, ανεξαρτήτως μήκους εκτελούμενων πλόων, των οποίων η τρόπιδα τοποθετείται μετά τη θέση σε ισχύ του παρόντος κανονισμού, πρέπει να κατασκευάζονται πάνω από το κύριο κατάστρωμα.
3. Πέραν των απαιτήσεων των παραγράφων 1 και 2 αυτού του άρθρου οι χώροι ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος των επιβατηγών ταχυπλόων σκαφών, από άποψη θέσης αυτών στο σκάφος πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις των παραγράφων 1, 4, 5, 6, 8, 9 και 10 του άρθρου 3 του Κανονισμού ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος των Ελληνικών εμπορικών πλοίων που τέθηκε σε εφαρμογή με το Π.Δ. 259/81 (Α 72), όπως αυτός εκάστοτε ισχύει.
Άρθρο 9
Κατασκευή χώρων ενδιαίτησης
Οι χώροι ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος των επιβατηγών ταχυπλόων σκαφών από άποψη κατασκευής, πρέπει να πληρούν τις απαιτήσεις για τα νέα πλοία (περίπτωση Α Παράγραφοι 1 έως 8) του άρθρου 4 του Κανονισμού ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος των Ελληνικών εμπορικών πλοίων που τέθηκε σε εφαρμογή με το Π.Δ. 259/81 (Α 72), όπως αυτός εκάστοτε ισχύει.
Άρθρο 10
Κλιματισμός χώρων ενδιαίτησης
1. Όλοι οι χώροι ενδιαίτησης του σκάφους πρέπει να κλιματίζονται επαρκώς με κατάλληλη εγκατάσταση κλιματισμού κατά τη χειμερινή και θερινή περίοδο. Η ψυκτική και η θερμαντική τους ικανότητα πρέπει να είναι τέτοια ώστε να πληρούνται τα κριτήρια των παραγράφων 2(β) του άρθρου 5 και 2 του άρθρου 6 αντίστοιχα του Π.Δ. 259/81 (Α 72), όπως αυτός εκάστοτε ισχύει.
2. Τα ανοίγματα εξαερισμού των χώρων ενδιαίτησης πρέπει να τοποθετούνται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μη προκαλούνται κατά το δυνατόν ρεύματα και ενόχληση των ενδιαιτωμένων.
3. Τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο μηχανικά συστήματα κλιματισμού των χώρων ενδιαίτησης, πρέπει να λειτουργούν όπου και όταν οι κλιματολογικές ή οι καιρικές συνθήκες το επιβάλλουν.
Άρθρο 11
Φωτισμός χώρων ενδιαίτησης
1. Όλοι οι χώροι ενδιαίτησης πρέπει να φωτίζονται επαρκώς.
2. Επαρκής θεωρείται ο φωτισμός ο οποίος παρέχει τη δυνατότητα άνετης ανάγνωσης εφημερίδας σε άτομο φυσιολογικής οπτικής οξύτητας, σε οποιοδήποτε σημείο των χώρων ενδιαίτησης.
3. Εντός των κοιτώνων πρέπει πέραν των διατιθέμενων φωτιστικών σωμάτων, να υφίσταται για ανάγνωση παρά την κεφαλή της κλίνης, κατάλληλα διατεταγμένο φωτιστικό σώμα με διακόπτη.
Άρθρο 12
Κοιτώνες
1. Για τον Πλοίαρχο, τον Ύπαρχο και τον Πρώτο Μηχανικό, πρέπει να διατίθεται ατομικός κοιτώνας, ενώ για τους λοιπούς Αξιωματικούς πρέπει να διατίθεται είτε ατομικός κοιτώνας, είτε κατ’ ανώτατο όριο ένας κοιτώνας ανά δύο άτομα.
2. Στο κατώτερο πλήρωμα επιτρέπεται η συνδιαμονή μέχρι και τεσσάρων (4) ατόμων.
3. Εξωτερικά της θύρας κάθε κοιτώνα, πρέπει να αναγράφεται καλαίσθητα με χάραξη ή με άλλο ανεξίτηλο τρόπο, σε ποιά από τις παραπάνω κατηγορίες ανήκει ο κοιτώνας. Προκειμένου για κοιτώνες κατωτέρου πληρώματος αναγράφεται, όπως στην παραπάνω περίπτωση, και ο αριθμός των ατόμων που ενδιαιτώνται σ’ αυτούς.
4. Εάν στο πλήρωμα περιλαμβάνονται και γυναίκες, θα διατίθενται σε αυτές κοιτώνες, χωριστά από το υπόλοιπο πλήρωμα, τηρουμένων των αναλογιών που καθορίζονται στις λοιπές παραγράφους αυτού του άρθρου.
5. Το εμβαδόν των μονόκλινων κοιτώνων θα είναι τουλάχιστον 4,00 ^ι2.
6. Το εμβαδόν των κοιτώνων που προορίζονται για περισσότερα από ένα άτομα, θα είναι τουλάχιστον 2,50 ^|2 ανά άτομο.
7. Κατά την καταμέτρηση του εμβαδού των κοιτώνων, ως ωφέλιμες επιφάνειες λαμβάνονται υπόψη και αυτές που καταλαμβάνονται από κλίνες, ερμάρια, βιβλιοθήκες, τραπέζια ή άλλα έπιπλα και εξοπλισμό αυτών, εκτός, των ακανόνιστου σχήματος επιφανειών, που είναι ακατάλληλες για την τοποθέτηση επίπλων ή δεν επιτρέπουν την κυκλοφορία.
Άρθρο 13
Επίπλωση και εξοπλισμός κοιτώνων
1. Μέσα σε κάθε κοιτώνα πρέπει να υπάρχει:
(α) Για κάθε ενδιαιτώμενο ιδιαίτερο συρτάρι καθώς και ιδιαίτερο ερμάριο ύψους τουλάχιστον 1,50 και διατομής τουλάχιστον 0,20 ^|2, με ανοίγματα στο πάνω και κάτω άκρο για αερισμό.
(β) Ένα τουλάχιστον κάθισμα και γραφείο μόνιμου ή αναδιπλούμενου τύπου.
(γ) Καθρέπτης ικανοποιητικών διαστάσεων.
2. Πλησίον των κοιτώνων, πρέπει να διατίθεται μικρή αποθήκη με επαρκή αριθμό κρεμαστρών, κατάλληλη για την τοποθέτηση ενδυμασιών εργασίας. Ο χώρος αυτός πρέπει να αερίζεται επαρκώς.
Άρθρο 14
Κλίνες
Στον Πλοίαρχο και σε κάθε μέλος του πληρώματος πρέπει να διατίθεται ατομική κλίνη διαστάσεων τουλάχιστον 1,98 X 0,80 η οποία να πληροί τις απαιτήσεις των παραγράφων 3,4,5,6,7,8,9 και 10 του άρθρου 13 του Κανονισμού ενδιαιτήσεως Πλοιάρχου και πληρώματος των Ελληνικών εμπορικών πλοίων, που τέθηκε σε εφαρμογή με το Π.Δ. 259/81 (Α 72), όπως αυτός εκάστοτε ισχύει.
Άρθρο 15
Ύψος χώρων ενδιαίτησης
Το ύψος για την ελεύθερη κυκλοφορία στους χώρους ενδιαίτησης Πλοιάρχου και πληρώματος πρέπει να είναι τουλάχιστον 1,98 ^ι.
Άρθρο 16
Διάδρομοι χώρων ενδιαίτησης
Οι διάδρομοι των χώρων ενδιαίτησης πρέπει να έχουν καθαρό πλάτος τουλάχιστον 0,75 και να φέρουν χειρολαβές στη μία τουλάχιστον πλευρά τους για τη συγκράτηση των κινουμένων σε αυτούς ατόμων.
Άρθρο 17
Χώροι υγιεινής
1. Για τον Πλοίαρχο πρέπει να διατίθεται ατομικός χώρος υγιεινής ^Ο, νιπτήρας και καταιωνιστήρας), ενώ για το πλήρωμα ένας χώρος υγιεινής ανά οκτώ (8) άτομα.
2. Οι νιπτήρες πρέπει να έχουν διαστάσεις τουλάχιστον
0, 30 X 0,40 και να τροφοδοτούνται με ζεστό κρύο νερό, οι δε καταιωνιστήρες να τροφοδοτούνται με ζεστό κρύο νερό και να διαθέτουν σύστημα πρόσμιξης.
3. Κάθε αποχωρητήριο ^Ο) πρέπει να διαθέτει λεκάνη ευρωπαϊκού τύπου, εφοδιασμένη με εύχρηστο κάλυμμα και αποτελεσματικό σύστημα παροχής νερού. Σε κάθε αποχωρητήριο πρέπει να υπάρχει χαρτί υγείας σε κατάλληλη βάση και καλάθι ή δοχείο για τα άχρηστα αντικείμενα.
Άρθρο 18
Χώρος παραμονής και μέσα ψυχαγωγίας
1. Πάνω από το κύριο κατάστρωμα πρέπει να διατίθεται κατάλληλος χώρος παραμονής (καθιστικό), με εμβαδόν επιφανείας δαπέδου 1,00 ^|2 τουλάχιστον για κάθε μέλος του πληρώματος του πλοίου, εξαιρουμένων των εκτελούντων φυλακή Γεφύρας και Μηχανής κατά την διάρκεια του πλου. Στο εμβαδόν της πιο πάνω επιφανείας συμπεριλαμβάνεται και ο χώρος που καλύπτεται από τραπέζια και καθίσματα.
2. Στον πιο πάνω χώρο παραμονής πρέπει να υπάρχουν επαρκή τραπέζια, μέσα ψυχαγωγίας (τηλεόραση ανοικτούκλειστού κυκλώματος, ραδιόφωνο, επιτραπέζια παιχνίδια) , ψυγείο επαρκούς χωρητικότητας και καθίσματα ή ανάκλιντρα ανάλογου μήκους.Στα ανάκλιντρα πρέπει να διατίθεται για κάθε εκτός φυλακής μέλος του πληρώματος, μήκος 0,6 ^ι.
3. Κοντά στον πιο πάνω χώρο, πρέπει να υπάρχει προθήκη με τα απαραίτητα σκεύη, εγκατάσταση με παροχή ζεστούκρύου νερού και σύστημα για την αποχέτευση του νερού έκπλυσήςτους.
Άρθρο 19
Χρήση υγραερίου
Σε περίπτωση που χρησιμοποιείται υγραέριο, η σχετική εγκατάσταση πρέπει να πληροί τις απαιτήσεις του άρθρου 46 του Π.Δ. 259/1981 (Α 72), όπως αυτός εκάστοτε ισχύει.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ
ΦΟΡΤΗΓΑ ΤΑΧΥΠΛΟΑ
Άρθρο 20
Στα φορτηγά ταχύπλοα σκάφη εφαρμόζονται οι διατάξεις για τα νέα φορτηγά πλοία αντίστοιχης χωρητικότητας του Κανονισμού «Περί ενδιαιτήσεως Πλοιάρχου και πληρώματος των Ελληνικών εμπορικών πλοίων» που τέθηκε σε εφαρμογή με το Π.Δ. 259/1981 (Α 72), όπως αυτός εκάστοτε ισχύει.
ΜΕΡΟΣ Δ
Άρθρο 21
Εξαιρέσεις
Ο Κ.Ε.Ε.Π. δύναται να εξαιρεί από την υποχρέωση για συμμόρφωση προς ωρισμένες από τις απαιτήσεις του Μέρους Γ του παρόντος και ειδικότερα την υποχρέωση κατασκευής των κοιτώνων πάνω από το κύριο κατάστρωμα, τα ταχύπλοα εκείνα σκάφη των οποίων η διάρκεια του πλου δεν υπερβαίνει τον ανώτατο επιτρεπόμενο χρόνο εργασίας των πληρωμάτων, όπως αυτός εκάστοτε καθορίζεται με αποφάσεις της ΥΕΝ/ΔΝΕΡ.
2. Τ’ ανωτέρω ταχύπλοα σκάφη, των οποίων τα πληρώματα μετά την ολοκλήρωση του πλου, παραμένουν στο πλοίο και ενδιαιτώνται σ’ αυτό, δύνανται να εξαιρούνται μόνον της υποχρεώσεως της παραγράφου 2 του άρθρου 8 του παρόντος διατάγματος.
Άρθρο 22
Ειδικές διατάξεις
1. Για την αναγνώριση των επιβατηγών ταχυπλόων σκαφών εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΠΔ 364/1988 «Αναγνώριση ελληνικών πλοίων ως επιβατηγών και τροποποίηση των προϋποθέσεων για τη δρομολόγησή τους στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και την έκδοση του πρώτου πιστοποιητικού ασφαλείας» (Α 159) όπως ισχύουν κάθε φορά.
2. Για τον καθορισμό του αριθμού επιβατών των επιβατηγών ταχύπλοων σκαφών άνω των 100 κ.ο.χ. απαιτείται να υποβληθούν στον ΚΕΕΠ τα στοιχεία που καθορίζονται στα εδάφια (α), (β) και (γ) της παραγράφου 1 του άρθρου 25 του «Κανονισμού ενδιαιτήσεως και καθορισμού αριθμού επιβατών των επιβατηγών πλοίων» που τέθηκε σε εφαρμογή με το ΠΔ 101/95 (Α61) σύμφωνα με τις απαιτήσεις του παρόντος κανονισμού. Στην μελέτη που απαιτείται από το παραπάνω μνημονευόμενο εδάφιο (β) πρέπει να περιλαμβάνεται και ο έλεγχος κλιματισμού των χώρων ενδιαίτησης πληρώματος σύμφωνα με τα κριτήρια του άρθρου 10 του παρόντος κανονισμού.
3. Επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη τα οποία έχουν ναυπηγηθεί και αναγνωρισθεί, προ της ενάρξεως ισχύος του παρόντος Κανονισμού, σύμφωνα με την νομοθεσία άλλων χωρώνμελών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), εξομοιώνονται με τα πλοία τα οποία ικανοποιούν τις απαιτήσεις του παρόντος Κανονισμού, εφ’όσον μέσω της νομοθεσίας αυτής επιτυγχάνονται ισοδύναμα επίπεδα ασφαλείας, υγιεινής και ενδιαιτήσεως επιβατών και πληρώματος.
Άρθρο 23
Μεταβατικές διατάξεις
Τα ήδη αναγνωρισμένα με την ισχύ του παρόντος κανονισμού ως ελληνικά επιβατηγά σκάφη έχουν την υποχρέωση να συμμορφωθούν με τις διατάξεις που αφορούν κατασκευαστικά θέματα του παρόντος κανονισμού, το αργότερο εντός ενός έτους από της θέσεώς του σε ισχύ ή μέχρι την ημερομηνία της επόμενης εν ξηρά επιθεωρήσεως του πλοίου, αν η δεύτερη ημερομηνία είναι μεταγενέστερη της πρώτης. Την ίδια με την ως άνω υποχρέωση έχουν και τα φορτηγά ταχύπλοα σκάφη τα οποία νηολογήθηκαν πριν την θέση σε ισχύ του παρόντος κανονισμού.
Άρθρο 24
Κυρώσεις
Στους παραβάτες του Κανονισμού αυτού, ανεξάρτητα από κάθε άλλη ποινική ή πειθαρχική ευθύνη επιβάλλονται και οι κυρώσεις του άρθρου 45 του Ν.Δ. 187/1973 (Α 261).
Άρθρο δεύτερο
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του Κανονισμού, ο οποίος τίθεται σε εφαρμογή με το παρόν προεδρικό διάταγμα, αρχίζει δύο μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Στον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας αναθέτουμε την δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.
Αθήνα. 13 Ιουλίου 2001
Π.Δ.221/2001 - ΦΕΚ 171/Α/30-7-2001
Κανονισμός ενδιαίτησης επιβατών και πληρώματος των ταχυπλόων σκαφών (High Speed Craft).