Υπουργική Απόφαση 2341.4-2/64564/2020 - ΦΕΚ 4426/Β/7-10-2020
Αποδοχή απόφασης MSC.428(98)/16-06-2017 σχετικά με τη διαχείριση των κινδύνων του κυβερνοχώρου στη ναυτιλία.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 2341.4-2/64564/2020
ΦΕΚ 4426/Β/7-10-2020
Αποδοχή απόφασης MSC.428(98)/16-06-2017 σχετικά με τη διαχείριση των κινδύνων του κυβερνοχώρου στη ναυτιλία.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α) Της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 2013/1992 «Αποδοχή τροποποιήσεων Κεφαλαίου Ι του Παραρτήματος της Διεθνούς Συμβάσεως «περί ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής εν θαλάσση, 1974» και άλλες σχετικές διατάξεις» (Α' 28).
β) Του ν. 3922/2011 «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» (Α' 35), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
γ) Του ν. 4150/2013 «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις» (Α' 102).
δ) Του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α' 98) σε συνδυασμό με τις διατάξεις της περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
ε) Του άρθρου 2 του π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α' 114).
στ) Του στοιχ. δ της παρ. 2 του άρθρου 29 του π.δ. 13/ 2018 «Οργανισμός Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α' 26).
ζ) Του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 121).
η) Του άρθρου 7 της υπ' αρ. 2070.0/43184/2020 απόφασης Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Καθορισμός της κατανομής των αρμοδιοτήτων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων» (Β' 3117).
2.Την ανάγκη προσαρμογής της εθνικής νομοθεσίας στο διεθνές ναυτιλιακό θεσμικό πλαίσιο.
3.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού σύμφωνα με το υπ' αρ. 2811.8/51556/2020/ 07-08-2020 έγγραφο ΥΝΑΝΠ/Γ.Δ.Ο.Υ, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός
1.1.Σκοπός της παρούσης αποτελεί ο καθορισμός των απαιτήσεων και των διαδικασιών που πρέπει να τηρούνται στο πλαίσιο αποδοχής και ενσωμάτωσης στην εθνική νομοθεσία της υπό στοιχεία MSC.428(98)/16-06-2017 απόφασης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που αφορά στη διαχείριση των κινδύνων του κυβερνοχώρου στη ναυτιλία.
1.2.Το κείμενο της υπό στοιχεία MSC.428 (98)/ 16-06-2017 απόφασης σε πρωτότυπο στην αγγλική και σε μετάφραση στην ελληνική γλώσσα παρατίθεται ως ΜΕΡΟΣ Α' και ΜΕΡΟΣ Β' αντίστοιχα στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ της παρούσας απόφασης.
1.3.Σε περίπτωση αντίθεσης μεταξύ του αγγλικού και του ελληνικού κειμένου της ως άνω απόφασης υπερισχύει το αγγλικό κείμενο.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσης, εφαρμογής τυγχάνουν οι ορισμοί του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΚ) υπ' αρ. 336/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όπως ισχύει.
Άρθρο 3
Εφαρμογή
Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται στα πλοία που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΚ)
υπ' αρ. 336/2006 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όπως ισχύει και στις εταιρείες αυτών.
Άρθρο 4
Απαιτήσεις
4.1.Τα Συστήματα Ασφαλούς Διαχείρισης θα πρέπει να περιλαμβάνουν κατάλληλες διαδικασίες/προστατευτικά μέτρα για τη διαχείριση των κινδύνων του κυβερνοχώρου καθώς και διαδικασίες/μέτρα για την ανταπόκριση σε σχετικά συμβάντα.
4.2.Γ ια την ανάπτυξη των ανωτέρω διαδικασιών/προστατευτικών μέτρων θα πραγματοποιείται από την εταιρεία αξιολόγηση των αναγνωρισμένων κινδύνων του κυβερνοχώρου για τα πλοία της και θα λαμβάνονται υπόψη οι σχετικές οδηγίες που εκδίδονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) (MSC-FAL.1/Circ.3/05-07-2017 Guidelines on Maritime Cyber Risk Management), καθώς και οι οδηγίες/πρότυπα και βέλτιστες πρακτικές που εκδίδονται από την Αρχή, τους νηογνώμονες και τους οργανισμούς της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
4.3.Η ενσωμάτωση των ανωτέρω διαδικασιών/μέτρων στα Συστήματα Ασφαλούς Διαχείρισης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως την ημερομηνία πρώτης εξακρίβωσης του Εγγράφου Συμμόρφωσης (αρχική ή ετήσια ανανέωση) που θα πραγματοποιηθεί μετά την 01-01-2021.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Μέρος Α' Κείμενο στην Αγγλική Γλώσσα Resolution MSC. 428(98)
Adopted on 16June 2017
MARITIME CYBER RISK MANAGEMENT IN SAFETY MANAGEMENT SYSTEMS
THE MARITIME SAFETY COMMITTEE,
Μέρος Β'
Κείμενο στην Ελληνική Γλώσσα
Απόφαση MSC.428(98)
(Υιοθετήθηκε στις 16 Ιουνίου 2017)
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΣΤΟΝ ΚΥΒΕΡΝΟΧΩΡΟ ΣΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ,
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ την επείγουσα ανάγκη να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση σχετικά με τις απειλές και τις τρωτότητες του κυβερνοχώρου για την υποστήριξη της ασφαλούς και αξιόπιστης ναυτιλίας, η οποία είναι λειτουργικά ανθεκτική στους κινδύνους του κυβερνοχώρου,
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΝΤΑΣ ΕΠΙΣΗΣ ότι οι Διοικήσεις, οι νηογνώμονες, οι πλοιοκτήτες και οι εφοπλιστές, οι ναυτικοί πράκτορες, οι κατασκευαστές εξοπλισμού, οι πάροχοι υπηρεσιών, οι λιμένες και οι λιμενικές εγκαταστάσεις, και όλοι οι άλλοι παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα πρέπει να επιταχύνουν τις εργασίες για τη προστασία της ναυτιλίας από τις τρέχουσες και αναδυόμενες απειλές και τρωτότητες του κυβερνοχώρου,
ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ την MSC-FAL.1/Εγκύκλιος.3 σχετικά με τις Οδηγίες (κατευθυντήριες γραμμές) για τη διαχείριση των κινδύνων του κυβερνοχώρου στη ναυτιλία που εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Διευκόλυνσης Διεθνούς Ναυτιλιακής Κίνησης κατά την τεσσαρακοστή πρώτη συνεδρίαση της (4-7 Απριλίου 2017) και από την Επιτροπή Ναυτικής Ασφάλειας κατά την ενενηκοστή όγδοη συνεδρίαση της (7-16 Ιουνίου 2017), η οποία παρέχει συστάσεις υψηλού επιπέδου για τη διαχείριση των κινδύνων του κυβερνοχώρου στη ναυτιλία, οι οποίες μπορούν να ενσωματωθούν στις υφιστάμενες διαδικασίες διαχείρισης κινδύνων και να είναι συμπληρωματικές προς την ασφάλεια και αξιοπιστία πρακτικών διαχείρισης που θεσπίζει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός,
ΜΝΗΜΟΝΕΥΟΝΤΑΣ την απόφαση Α.741 (18) με την οποία η Ολομέλεια υιοθέτησε τον Διεθνή Κώδικα Διαχείρισης για την Ασφαλή Λειτουργία των Πλοίων και την Πρόληψη της Ρύπανσης (Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM) και αναγνώρισε, μεταξύ άλλων, την ανάγκη κατάλληλης οργάνωσης της διαχείρισης για να καταστεί δυνατή η ανταπόκριση στην ανάγκη να επιτυγχάνονται και να διατηρούνται από τα πληρώματα των πλοίων υψηλά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος,
ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΣ τους στόχους του Κώδικα ISM που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την παροχή ασφαλών πρακτικών στη λειτουργία του πλοίου και ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, την εκτίμηση όλων των αναγνωρισμένων κινδύνων για τα πλοία, το προσωπικό και το περιβάλλον, τη θέσπιση κατάλληλων προστατευτικών μέτρων και τη συνεχή βελτίωση των δεξιοτήτων διαχείρισης της ασφάλειας του προσωπικού της ξηράς και των πλοίων,
1 ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι ένα εγκεκριμένο σύστημα διαχείρισης της ασφάλειας θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη διαχείριση κινδύνων του κυβερνοχώρου σύμφωνα με τους στόχους και τις λειτουργικές απαιτήσεις του Κώδικα ISM.
2 ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ τις Διοικήσεις να διασφαλίσουν ότι οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο αντιμετωπίζονται κατάλληλα στα συστήματα διαχείρισης ασφάλειας το αργότερο κατά την πρώτη ετήσια εξακρίβωση του Εγγράφου Συμμόρφωσης της εταιρείας μετά την 1η Ιανουαρίου 2021.
3 ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ τις απαραίτητες προφυλάξεις που θα μπορούσαν να χρειαστούν για τη διατήρηση της εμπιστευτικότητας ορισμένων πτυχών της διαχείρισης των κινδύνων του κυβερνοχώρου.
4 ΑΙΤΕΙΤΑΙ από τα Κράτη-Μέλη να θέσουν την παρούσα απόφαση υπόψη όλων των ενδιαφερομένων.
Άρθρο 5
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πειραιάς, 2 Οκτωβρίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση 2341.4-2/64564/2020 - ΦΕΚ 4426/Β/7-10-2020