x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση 41535/2678/06/2008 - ΦΕΚ 724/Β/24-4-2008

Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2006/40/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Μαΐου 2006, για τις εκπομπές των συστημάτων κλιματισμού των μηχανοκίνητων οχημάτων και για την τροποποίηση της οδηγίας

70/156/ΕΟΚ του Συμβουλίου.


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 41535/2678/06/2008

ΦΕΚ 724/Β/24-4-2008

Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2006/40/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Μαΐου 2006, για τις εκπομπές των συστημάτων κλιματισμού των μηχανοκίνητων οχημάτων και για την τροποποίηση της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ του Συμβουλίου.

 ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ KAI ΔΗΜΟΣΙΩΝ

ΕΡΓΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

 Έχοντας υπ’ όψη:

1. Τις διατάξεις:

α. Tης παραγράφου 2 του άρθρου 84 του Κ.Ο.Κ., που κυρώθηκε με το ν. 2696/1999 «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» (Α΄ 57), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

β. Των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 1 του

ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α΄ 34), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 1440/1984 (Α΄ 70), της παρ. 1ζ του άρθρου 2 του

ν. 1338/1983, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 2 του ν. 1880/1990 (Α΄ 39) και του άρθρου 3 του ν. 1338/1983, όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του

ν. 1892/1990 (Α΄ 101).

γ. Του δεύτερου άρθρου του ν. 2077/1992 (Α΄136) «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνονται στην Τελική πράξη».

δ. Του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).

ε. Του π.δ. 431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως έχει τροποποιηθεί μέχρι και την υπ’ αριθμ. 15096/948/2006 (Β΄ 30/19.1.2007) κοινή υπουργική απόφαση.

2. Την ανάγκη συμμόρφωσης της Ελληνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις της Οδηγίας 2006/40/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17.5.2006 (ΕΕ L 161/14.6.2006, σ. 12), για τις εκπομπές των συστημάτων κλιματισμού των μηχανοκίνητων οχημάτων και για την τροποποίηση της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ του Συμβουλίου (ΕΕ L 42/23.2.1970, σ. 1), όπως έχει τροποποιηθεί μέχρι και την οδηγία 2006/28/ΕΚ της (ΕΕ L 65/7.3.2006, σ. 27).

3. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Αντικείμενο

Η παρούσα απόφαση καθορίζει τις απαιτήσεις για την έγκριση τύπου ΕΚ ή την εθνική έγκριση τύπου οχημάτων όσον αφορά τις εκπομπές από συστήματα κλιματισμού που τοποθετούνται σε οχήματα και την ασφαλή λειτουργία των συστημάτων αυτών. Επίσης, η παρούσα απόφαση θεσπίζει διατάξεις για την εκ των υστέρων τοποθέτηση και την επαναπλήρωση των συστημάτων αυτών.

 

Άρθρο 2

Πεδίο εφαρμογής

Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται σε μηχανοκίνητα οχήματα των κατηγοριών Μ1 και Ν1 όπως ορίζονται στο παράρτημα ΙΙ του π.δ. 431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως ισχύει. Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης, τα οχήματα της κατηγορίας Ν1 περιορίζονται στα οχήματα της κλάσης Ι που περιγράφονται στον πρώτο πίνακα του σημείου 5.3.1.4 του παραρτήματος Ι της κοινής υπουργικής απόφασης υπ’ αριθμ. 12651/1984 (Β΄ 679/20.9.1984), όπως ισχύει, σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν κατά της μόλυνσης του αέρα από τα αέρια που προέρχονται από κινητήρες με τους οποίους είναι εφοδιασμένα τα οχήματα με κινητήρα, που προστέθηκε με την υπ’ αριθμ. 4179/346/2000 (Β΄ 182/17.2.2000) κοινή υπουργική απόφαση.

 

Άρθρο 3

Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης νοείται ως:

1. «όχημα»: κάθε μηχανοκίνητο όχημα που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης,

2. «τύπος οχήματος»: τύπος όπως καθορίζεται στο τμήμα Β του παραρτήματος ΙΙ του π.δ. 431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως ισχύει,

3. «σύστημα κλιματισμού»: κάθε σύστημα βασικός σκοπός του οποίου είναι η μείωση της θερμοκρασίας και της υγρασίας του ατμοσφαιρικού αέρα στον θάλαμο επιβατών ενός οχήματος,

4. «σύστημα διπλού εξατμιστήρα»: σύστημα στο οποίο ο ένας εξατμιστήρας είναι τοποθετημένος στο διαμέρισμα της μηχανής και ο άλλος σε άλλο διαμέρισμα του οχήματος? όλα τα λοιπά συστήματα θεωρούνται «συστήματα απλού εξατμιστήρα»,

5. «φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου»: οι υδροφθοράνθρακες (HFC), οι υπερφθοράνθρακες (PFC) και το εξαφθοριούχο θείο (SF6), όπως μνημονεύονται στο παράρτημα Α του πρωτοκόλλου του Κιότο, καθώς και τα παρασκευάσματα που περιέχουν τις ουσίες αυτές, αλλά όχι οι ουσίες που ελέγχονται στο πλαίσιο του κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αριθμ.  2037/2000, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 29.6.2000 (ΕΕ L 244/29.9.2000, σ. 1), όπως τροποποιήθηκε τελευταία από τον κανονισμό (ΕΚ) υπ’ αριθμ.  29/2006 της Επιτροπής (ΕΕ L 6/11.1.2006, σ. 27) για τις ουσίες που καταστρέφουν τη στιβάδα του όζοντος,

6. «υδροφθοράνθρακας»: οργανική ένωση αποτελούμενη από άνθρακα, υδρογόνο και φθόριο, το μόριο της οποίας περιέχει έξι το πολύ άτομα άνθρακα,

7. «υπερφθοράνθρακας»: οργανική ένωση αποτελούμενη μόνον από άνθρακα και φθόριο, το μόριο της οποίας περιέχει έξι το πολύ άτομα άνθρακα,

8. «δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη»: το δυναμικό θέρμανσης του κλίματος ενός φθοριούχου αερίου θερμοκηπίου σε σχέση με το αντίστοιχο δυναμικό του διοξειδίου του άνθρακα. Το δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη (global warming potential, «GWP») υπολογίζεται ως το δυναμικό θέρμανσης, εντός 100 ετών, ενός χιλιόγραμμου αερίου σε σχέση με ένα χιλιόγραμμο CO2. Οι σχετικές τιμές του GWP είναι τα GWP που δημοσιεύονται στην τρίτη έκθεση αξιολόγησης (ΤΑR) που ενέκρινε η διακυβερνητική ομάδα για τις κλιματικές αλλαγές («τιμές GWP της IPCC του 2001») 9. «παρασκεύασμα»: μείγμα αποτελούμενο από δύο ή περισσότερες ουσίες από τις οποίες μία τουλάχιστον είναι φθοριούχο αέριο του θερμοκηπίου. Για τον υπολογισμό των GWP των μη φθοριούχων αερίων θερμοκηπίου σε παρασκευάσματα, εφαρμόζονται οι τιμές που δημοσιεύτηκαν στην πρώτη αξιολόγηση της IPCC, βλ.: Climate Change, The IPCC Scientific Assessment, J.T. Houghton, G.J. Jenkins, J.J. Ephraums (ed.), Cambridge University Press, Cambridge (UK) 1990.

Το συνολικό δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη (GWP) του παρασκευάσματος καθορίζεται με την εξής μέθοδο:

Το συνολικό GWP ενός παρασκευάσματος είναι ένας σταθμισμένος μέσος όρος ο οποίος προκύπτει από το άθροισμα των κατά βάρος κλασμάτων των επιμέρους ουσιών επί το αντίστοιχο GWP.

Σ (Ουσία X % χ GWP) + (Ουσία Υ % χ GWP) + ... (Ουσία Ν % χ GWP)

όπου % είναι η αναλογία κατά βάρος με ανοχή βάρους +/- 1 %.

Για παράδειγμα: εφαρμογή του τύπου σε ένα θεωρητικό μείγμα αερίων που περιέχει 23 % HFC-32, 25 % HFC-125 και 52 % HFC-134a:

Σ (23 % χ 550) + (25 % χ 3 400) + (52 % χ 1 300)

-> Συνολικό GWP = 1 652,5.

10. «εκ των υστέρων τοποθέτηση»: η τοποθέτηση συστήματος κλιματισμού σε ένα όχημα μετά την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας του.

 

Άρθρο 4

Υποχρεώσεις των αρμόδιων υπηρεσιών

1. Οι αρμόδιες υπηρεσίες χορηγούν, κατά περίπτωση, έγκριση τύπου ΕΚ ή εθνική έγκριση τύπου, όσον αφορά τις εκπομπές συστημάτων κλιματισμού, μόνον στους τύπους οχημάτων που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης.

2. Για να χορηγηθεί έγκριση τύπου οχήματος σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 1 στοιχείο α), του π.δ.  431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως ισχύει, οι αρμόδιες υπηρεσίες εξασφαλίζουν ότι οι κατασκευαστές παρέχουν πληροφορίες για τον τύπο ψυκτικού μέσου που χρησιμοποιείται στα συστήματα κλιματισμού τα οποία τοποθετούνται σε νέα μηχανοκίνητα οχήματα.

3. Για να χορηγείται έγκριση τύπου σε οχήματα εξοπλισμένα με συστήματα κλιματισμού που είναι σχεδιασμένα για να περιέχουν φθοριούχο αέριο του θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω των 150, οι αρμόδιες υπηρεσίες εξασφαλίζουν ότι, σύμφωνα με την εναρμονισμένη δοκιμή του βαθμού διαρροής του Κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αριθμ.  706/2007 της Επιτροπής της 21ης Ιουνίου 2007 (L 161/22.6.2007, σ. 33), ο βαθμός διαρροής των αερίων αυτών δεν υπερβαίνει τα ανώτατα επιτρεπτά όρια του άρθρου 5.

 

Άρθρο 5

Έγκριση τύπου

1. Μετά την 21.12.2007, οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν επιτρέπεται, για λόγους σχετιζόμενους προς τις εκπομπές των συστημάτων κλιματισμού:

α) να αρνούνται τη χορήγηση έγκρισης τύπου ΕΚ ή εθνικής έγκρισης τύπου για ένα νέο τύπο οχήματος, ή

β) να απαγορεύουν τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας, την πώληση ή τη θέση σε κυκλοφορία νέων οχημάτων, εφ’ όσον τα οχήματα με σύστημα κλιματισμού σχεδιασμένο να περιέχει φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω του 150 συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις της παρούσας απόφασης.

2. Μετά την 21.6.2008, οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν χορηγούν πλέον έγκριση τύπου ΕΚ ή εθνική έγκριση τύπου για τύπους οχημάτων εξοπλισμένων με σύστημα κλιματισμού σχεδιασμένο για να περιέχει φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω του 150, εκτός εάν ο βαθμός διαρροής του συστήματος αυτού δεν υπερβαίνει τα 40 γραμμάρια φθοριούχων αερίων θερμοκηπίου κατ’ έτος από σύστημα απλού εξατμιστήρα, ή τα 60 γραμμάρια φθοριούχων αερίων θερμοκηπίου κατ’ έτος από σύστημα διπλού εξατμιστήρα.

3. Μετά την 21.6.2009, προκειμένου για νέα οχήματα εξοπλισμένα με συστήματα κλιματισμού σχεδιασμένα για να περιέχουν φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω του 150 και εκτός εάν ο βαθμός διαρροής του συστήματος αυτού δεν υπερβαίνει τα 40 γραμμάρια φθοριούχων αερίων θερμοκηπίου κατ’ έτος από σύστημα απλού εξατμιστήρα, ή 60 γραμμάρια φθοριούχων αερίων θερμοκηπίου κατ’ έτος από σύστημα διπλού εξατμιστήρα, οι αρμόδιες υπηρεσίες:

α) θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης δεν ισχύουν πλέον για την εφαρμογή του άρθρου 7 παράγραφος 1 του π.δ. 431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως ισχύει, και

β) αρνούνται τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας και απαγορεύουν την πώληση και τη θέση σε κυκλοφορία.

4. Από την 1.1.2011, οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν χορηγούν πλέον έγκριση τύπου ΕΚ ή εθνική έγκριση τύπου για τύπους οχημάτων εξοπλισμένων με σύστημα κλιματισμού σχεδιασμένο για να περιέχει φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω του 150.

5. Από την 1.1.2017, προκειμένου για νέα οχήματα εξοπλισμένα με συστήματα κλιματισμού σχεδιασμένα για να περιέχουν φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω του 150, οι αρμόδιες υπηρεσίες:

α) θεωρούν ότι τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης δεν ισχύουν πλέον για την εφαρμογή του άρθρου 7 παράγραφος 1 του π.δ. 431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως ισχύει, και

β) αρνούνται τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας και απαγορεύουν την πώληση και τη θέση σε κυκλοφορία.

 

Άρθρο 6

Εκ των υστέρων τοποθέτηση και επαναπλήρωση

1. Από την 1.1.2011, τα συστήματα κλιματισμού που είναι σχεδιασμένα για να περιέχουν φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου με δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη άνω του 150 δεν τοποθετούνται εκ των υστέρων σε οχήματα που λαμβάνουν έγκριση τύπου από την ημερομηνία αυτή και μετά. Από την 1.1.2017, τα εν λόγω συστήματα κλιματισμού δεν τοποθετούνται εκ των υστέρων σε κανένα όχημα.

2. Τα συστήματα κλιματισμού που είναι τοποθετημένα σε οχήματα, τα οποία λαμβάνουν έγκριση τύπου την 1.1.2011 και μετά, δεν πληρούνται με φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου τα οποία έχουν δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη ανώτερο του 150. Από την 1.1.2017, τα συστήματα κλιματισμού όλων των οχημάτων δεν πληρούνται με φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου τα οποία έχουν δυναμικό θέρμανσης του πλανήτη ανώτερο του 150, πλην της επαναπλήρωσης των συστημάτων κλιματισμού τα οποία περιέχουν τα αέρια αυτά και τα οποία έχουν τοποθετηθεί στα οχήματα πριν από την ημερομηνία αυτήν.

3. Οι παρέχοντες υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής συστημάτων κλιματισμού δεν επιτρέπεται να πληρούν τον εξοπλισμό αυτόν με φθοριούχα αέρια θερμοκηπίου στην περίπτωση που έχει διαρρεύσει από το σύστημα αφύσικα μεγάλη ποσότητα ψυκτικού μέσου, έως ότου ολοκληρωθούν οι αναγκαίες επισκευές.

 

Άρθρο 7

Τροποποιήσεις της οδηγίας 70/156/ΕΟΚ

Το π.δ. 431/1983 (Α΄ 160/7.11.1983), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, που ενσωμάτωσε την οδηγία 70/156/EΟΚ τροποποιείται ως εξής:

1. Στο παράρτημα IV μέρος I, προστίθενται νέο σημείο με αριθμό 61 και υποσημείωση, ως εξής:

Θέμα Αριθμός οδηγίαςΑριθμός Επίσημης ΕφημερίδαςΕφαρμογή

M1M2M3N1N2N3O1O2O3O4

«61. Σύστημα κλιματισμού2006/40/EKL 161, της 24.6.2006, σ. 12ΧX

(8)

(8) Μόνο για οχήματα της κατηγορίας N1, κλάση I, που περιγράφονται στον πρώτο πίνακα του σημείου 5.3.1.4 του παραρτήματος I της υπ’ αριθμ. 12651/1984 (Β΄ 679/20.9.1984) κοινής υπουργικής απόφασης που προστέθηκε με την υπ’ αριθμ. 4179/346/2000 (Β΄ 182/17.2.2000) κοινή υπουργική απόφαση».

2. Το παράρτημα XI τροποποιείται ως εξής:

α) Στο προσάρτημα 1, προστίθεται το ακόλουθο νέο σημείο με αριθμό 61:

ΣημείοΘέμαΑριθμός οδηγίαςM1?2500(1)kgM1>2500(1)kgM2M3

«61Σύστημα κλιματισμού2006/40/EKXX»

β) Στο προσάρτημα 2, προστίθεται το ακόλουθο νέο σημείο με αριθμό 61:

ΣημείοΘέμαΑριθμός οδηγίαςM1M2M3N1N2N3O1O2O3O4

«61Σύστημα κλιματισμού2006/40/EKXW»

γ) Στο προσάρτημα 3, προστίθεται το ακόλουθο νέο σημείο με αριθμό 61:

ΣημείοΘέμαΑριθμός οδηγίαςM2M3Ν1N2N3Ο1O2O3O4

«61Σύστημα κλιματισμού2006/40/EKW»

δ) Στην «επεξήγηση χαρακτήρων» προστίθεται ο ακόλουθος χαρακτήρας:

«W Μόνον για οχήματα της κατηγορίας N1, κλάση I, που περιγράφονται στον πρώτο πίνακα του σημείου 5.3.1.4 του παραρτήματος I της υπ’ αριθμ. 12651/1984 (Β΄ 679/20.9.1984) κοινής υπουργικής απόφασης όπως αυτός παρεμβλήθηκε με την υπ’ αριθμ. 4179/346/2000 (Β΄ 182/17.2.2000) κοινή υπουργική απόφαση.».

 

Άρθρο 8

Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή ισχύει από τις 5.1.2008.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 10 Απριλίου 2008


 

Διόρθωση Σφάλματος ΦΕΚ 1015/Β/30-5-2008

Στην υπ’ αριθμ. 41535/2678/2006 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών -Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων - Μεταφορών και Επικοινωνιών που δημοσιεύθηκε στο (ΦΕΚ 724/Β΄/24.4.2008), σελ. 8821, στήλη β΄, επιφέρεται η πιο κάτω διόρθωση:
Από το λανθασμένο:
Θέμα Αριθμός οδηγίας Αριθμός Επίσημης Εφημερίδας Εφαρμογή
Μ1Μ2Μ3Ν1N2Ν3Ο1Ο2Ο3Ο4
«61. Σύστημα κλιματισμού 2006/40/ΕΚL161, της 24.6.2006, σ. 12.ΧΧ
Στο ορθό:
Θέμα Αριθμός οδηγίας Αριθμός Επίσημης Εφημερίδας Εφαρμογή
Μ1Μ2Μ3Ν1N2Ν3Ο1Ο2Ο3Ο4
«61. Σύστημα κλιματισμού 2006/40/ΕΚL161, της 24.6.2006, σ. 12.ΧΧ
(Από το Εθνικό Τυπογραφείο)


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 353 φορές

Τελευταία Νέα