Κοινή Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/125392/4693/2021 - ΦΕΚ 6414/Β/31-12-2021
Καθορισμός αρμόδιων φορέων, μέτρων και διαδικασιών για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 σχετικά με το οικολογικό σήμα της ΕΕ (EU Ecolabel) και εκσυγχρονισμός του εθνικού
συστήματος απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
Για να δείτε τις τροποποιήσεις συνδεθείτε ως συνδρομητής (εδώ).
Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/125392/4693/2021
ΦΕΚ 6414/Β/31-12-2021
Καθορισμός αρμόδιων φορέων, μέτρων και διαδικασιών για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 σχετικά με το οικολογικό σήμα της ΕΕ (EU Ecolabel) και εκσυγχρονισμός του εθνικού συστήματος απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -
ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ -
ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του άρθρου δεύτερου του ν. 2077/1992 «Κύρωση Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση» (Α' 136) καθώς και του άρθρου 1, της παρ. 1ζ του άρθρου 2 και του άρθρου 3 του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α' 34).
2.Τις διατάξεις του υπ' αρ. 66/2010 Κανονισμού (ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 (ΕΕ L 27/30-01-2010), σχετικά με το οικολογικό σήμα της ΕΕ (EU Ecolabel).
3.Τις διατάξεις του υπ' αρ. 782/2013 Κανονισμού (ΕΚ) της Επιτροπής της 14ης Αυγούστου 2013 (ΕΕ L 219/15-08-2013), για την τροποποίηση του παραρτημάτος III του υπ' αρ. 66/2010 Κανονισμού (ΕΚ).
4.Τις διατάξεις του υπ' αρ. 1221/2009 Κανονισμού (ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 (ΕΕ L 342/22-12-2009), περί της εκούσιας συμμετοχής οργανισμών σε κοινοτικό σύστημα οικολογικής διαχείρισης και οικολογικού ελέγχου (EMAS) και για την κατάργηση του υπ' αρ. 761/2001 Κανονισμού (ΕΚ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαρτίου 2001 και των αποφάσεων της Επιτροπής 2001/681/ΕΚ και 2006/193/ΕΚ.
5.Τις διατάξεις του ν. 4468/2017 «Σύσταση Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία "Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης και άλλες διατάξεις» (Α' 61), όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 106 του ν. 4485/2017 (Α' 114).
6.Τις διατάξεις των άρθρων 8α, 8β και 8γ του ν. 4442/2016 (Α' 230) «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις», όπως προστέθηκαν με το άρθρο 14 του ν. 4635/2019 (Α' 167).
7.Τις διατάξεις του άρθρου 17 του ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α' 94).
8.Τις διατάξεις των άρθρων 13,14 και 15 του ν. 2690/1999 «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (Α' 45).
9.Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α' «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του Μέρους Πρώτου του ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α' 94), και ειδικότερα της παρ. 1 του άρθρου 2, της περ. γ' της παρ. 2 του άρθρου 14 και των παρ. 2 και 3 του άρθρου 41.
10.Τις διατάξεις του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών» (Α' 181).
11.Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α'98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με το άρθρο 119 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133).
12.Τις διατάξεις του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/ Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α' 123).
13.Τις διατάξεις των άρθρων 21, 22 και 23 του π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ)» (Α' 160), όπως έχουν τροποποιηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 111 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
14.Τις διατάξεις του π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α' 192).
15.Τις διατάξεις του άρθρου 9 του π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α' 138).
16.Τις διατάξεις του άρθρου 18 του π.δ. 127/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Τουρισμού» (Α' 157).
17.Την υπ' αρ. 35/20-01-2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση Αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεώργιο Αμυρά» (Β' 178).
18.Την υπό στοιχεία Υ70/30-10-2020 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β' 4805).
19.Την υπ' αρ. 6310/09-09-2021 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Συμεών Κεδίκογλου» (Β' 4190).
20.Την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ.Α 1037354 ΕΞ 2020 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» (Β' 4738).
21.Την υπ' αρ. 86644/2482/15-09-1993 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Γεωργίας, Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημ. Έργων «Σύσταση Φορέα Απονομής Οικολογικού Σήματος» (Β' 763).
22.Τα υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/120555/2922/ 15-12-2020, ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/15812/540/18-02-2021 έγγραφα καθώς και το από 16-06-2021 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοπηκιλότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
23.Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/38607/710/ 21-04-2021 εισήγηση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α' 143), σύμφωνα με την οποία από την εφαρμογή της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ αντιθέτως θα προκόψουν έσοδα υπέρ του Δημοσίου από την καταβολή τελών στο δημόσιο ταμείο, με την έκδοση της σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης.
24.Την υπ' αρ. 99817/14-09-2021 εισήγηση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, την υπ' αρ. 1128/227665/27-08-2021 εισήγηση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και την υπ' αρ. 18093/11-10-2021 εισήγηση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Τουρισμού, σύμφωνα με τις οποίες από την εφαρμογή της παρούσας δεν προκαλείται επιπρόσθετη επιβάρυνση στον προϋπολογισμό των ως άνω Υπουργείων.
25.Το π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α' 155), αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σκοπός
Με την παρούσα: α) καθορίζονται οι αρμόδιοι φορείς και θεσπίζονται τα αναγκαία μέτρα και οι διαδικασίες με σκοπό την προώθηση και εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 σχετικά με το «Οικολογικό σήμα της ΕΕ (EU Ecolabel)» και β) εκσυγχρονίζεται το εθνικό σύστημα απονομής του Οικολογικού Σήματος της ΕΕ (EU Ecolabel).
Άρθρο 2
Φορέας απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ- αρμοδιότητες
1.Συστήνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Εθνικό Συμβούλιο με την επωνυμία «Εθνικό Συμβούλιο Απονομής Οικολογικού Σήματος της ΕΕ» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΣΑΟΣ», το οποίο ορίζεται ως ο αρμόδιος εθνικός φορέας απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ, κατά τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010. Για τις σχέσεις του και τις συναλλαγές του με την αλλοδαπή, η επωνυμία αποδίδεται ως «Hellenic Council for EU Ecolabel Awards» και ο διακριτικός τίτλος ως «ΕδΑΟδ».
2.Το ΕΣΑΟΣ έχει αποφασιστικό ρόλο σχετικά με την εφαρμογή του συστήματος απονομής οικολογικού σήματος της ΕΕ, βάσει του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010. Οι αρμοδιότητες του ΕΣΑΟΣ είναι οι εξής:
α) Η απονομή, τροποποίηση, αναστολή ή ανάκληση άδειας χρήσης του οικολογικού σήματος της ΕΕ, καθώς επίσης και η σύναψη σύμβασης με κάθε επιχείρηση που αιτείται την απονομή και καλύπτει τους όρους χρήσης του σήματος.
β) Η προώθηση του οικολογικού σχεδιασμού, της παραγωγής, της εμπορίας και της χρήσης προϊόντων τα οποία έχουν περιορισμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους.
γ) Ο καθορισμός διαδικασιών και κανόνων για την απονομή του οικολογικού σήματος της ΕΕ, σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις του Κανονισμού, όπως: υποβολή και αξιολόγηση αιτήσεων απονομής του σήματος, αποδοχή εκθέσεων εργαστηριακών δοκιμών, εξέταση ενστάσεων και χορήγηση πιστοποιητικών/βεβαιώσεων στην ελληνική και αγγλική γλώσσα κ.ά.
δ) Η επιλογή, εφόσον κρίνεται απαραίτητο, της τεχνικής και επιστημονικής υποστήριξής του, για θέματα αρμοδιότητάς του, και ειδικότερα για αιτήσεις απονομής οικολογικού σήματος της ΕΕ σε κατηγορίες προϊόντων/ υπηρεσιών για τις οποίες δεν υπάρχουν διαπιστευμένοι φορείς αξιολόγησης από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.), σύμφωνα με το άρθρο 4 της παρούσας.
Ειδικότερα, προκειμένου να αποδειχθεί η συμμόρφωση του προϊόντος με τα οικολογικά κριτήρια της ΕΕ, δύναται να επιλέγεται η τεχνική/επιστημονική υποστήριξη από τους καθ' ύλην αρμόδιους φορείς του δημοσίου τομέα, μεταξύ των οποίων είναι η Γενική Διεύθυνση του Γενικού Χημείου του Κράτους ή ακόμα και από ιδιώτες επιστήμονες - εμπειρογνώμονες της ημεδαπής ή αλλοδαπής. Η διαδικασία επιλογής ιδιωτών επιστημόνων - εμπειρογνωμόνων θα καθορισθεί στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του ΕΣΑΟΣ. Η αμοιβή των ιδιωτών επιστημόνων - εμπειρογνωμόνων βαρύνει αποκλειστικά τον αιτούντα παραγωγό ή εισαγωγέα κάθε φορά που ζητάει την απονομή του σήματος και καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας από τις τρέχουσες τιμές στην αγορά ή από εγκεκριμένους πίνακες του Ε.ΣΥ.Δ., του Γενικού Χημείου του Κράτους, του ΤΕΕ, κ.λπ. αντίστοιχα.
ε) Η συγκρότηση κατάλληλης τεχνικής ομάδας εργασίας για τη διενέργεια εκτάκτων ή ειδικών ελέγχων καθώς και για την επεξεργασία ειδικών ή έκτακτων θεμάτων, στην οποία δύνανται να συμμετέχουν μέλη του ΕΣΑΟΣ ή και ιδιώτες επιστήμονες - εμπειρογνώμονες, σύμφωνα με την προηγούμενη περίπτωση (δ).
στ) Η σύνταξη γραπτής πορισματικής έκθεσης προς το Ε.ΣΥ.Δ., σε περίπτωση που διαπιστώσει ότι o φορέας αξιολόγησης προϊόντων/υπηρεσιών για την απονομή του οικολογικού σήματος δεν άσκησε τις δραστηριότητές του επαρκώς, ώστε να εξασφαλίζεται η εκπλήρωση των απαιτήσεων του Κανονισμού. Πριν από την αποστολή γραπτής πορισματικής έκθεσης, στην οποία στοιχειοθετούνται οι ελλείψεις και παραβάσεις στην άσκηση καθηκόντων του φορέα αξιολόγησης, το ΕΣΑΟΣ διαβουλεύεται με τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων του Ε.ΣΥ.Δ. και του διαπιστευμένου φορέα αξιολόγησης προϊόντων/υπηρεσιών.
ζ) Η συμμετοχή σε προγράμματα της ΕΕ για τον καθορισμό των ειδικών οικολογικών κριτηρίων για διάφορες κατηγορίες προϊόντων, βάσει των υφισταμένων ρυθμίσεων της νομοθεσίας της ΕΕ, ώστε κατά τρόπο ακριβή, σαφή και αντικειμενικό να εξασφαλίζεται η ομοιόμορφη και ισοδύναμη χρησιμοποίηση των προϊόντων/υπηρεσιών και ο υψηλός βαθμός προστασίας του περιβάλλοντος.
η) Η εξέταση τυχόν ενστάσεων και καταγγελιών κατά των αποφάσεών του και, εφόσον κρίνει απαραίτητο, σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες του δημοσίου ή ιδιωτικού τομέα.
Για την εξέταση των ουσιαστικών ζητημάτων της ένστασης δύναται να αναθέτει ελέγχους για τις διαδικασίες εφαρμογής του συστήματος σε ανεξάρτητους φορείς (φυσικά ή νομικά πρόσωπα της ημεδαπής ή αλλοδαπής), οι οποίοι κατέχουν την απαραίτητη τεχνική κατάρτιση και επιστημονική γνώση και παρέχουν εχέγγυα αμερόληπτης κρίσης. Σε κάθε περίπτωση, διαβουλεύεται με τα ενδιαφερόμενα μέρη και αιτιολογεί τις σχετικές εισηγήσεις του, ειδικότερα όσον αφορά στη μη απονομή του σήματος ή στην απόσυρση προϊόντων στα οποία έχει απονεμηθεί το οικολογικό σήμα της ΕΕ. Τα κόστη που τυχόν προκύπτουν κατά την ανωτέρω διαδικασία εξέτασης βαρύνουν αποκλειστικά το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που υποβάλει την ένσταση ή καταγγελία.
θ) Η αιτιολογημένη πρόταση για τον καθορισμό των τελών αίτησης, των ετήσιων τελών και των τελών επιθεώρησης που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 782/2013 της Επιτροπής της 14ης Αυγούστου 2013 για την τροποποίηση του παραρτήματος III του Κανονισμού (ΕΕ) υπ' αρ. 66/2010. Τα εν λόγω τέλη καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
ι) Η διοργάνωση σεμιναρίων, προγραμμάτων, συνεδρίων, διαλέξεων ή δημόσιων συζητήσεων κ.λπ., για την ανάπτυξη και διάδοση των εφαρμογών του συστήματος απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ.
ια) Η λήψη κάθε νόμιμου μέτρου και γενικώς η διενέργεια πράξεων απαραιτήτων ή χρήσιμων για την πραγμάτωση του σκοπού του, πέραν των ήδη αναφερομένων.
3.Σε κάθε περίπτωση το ΕΣΑΟΣ επιφυλάσσεται του αποτελέσματος που θα προκύψει από τυχόν έλεγχο της αγοράς που θα διενεργηθεί από τις αρμόδιες αρχές και θα αφορά στο συγκεκριμένο προϊόν/υπηρεσία.
Άρθρο 3
Συγκρότηση και λειτουργία
1.Το ΕΣΑΟΣ συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας από στελέχη των υπηρεσιών του ΥΠΕΝ, του Γενικού Χημείου του Κράτους και άλλων αρμόδιων υπηρεσιών του δημόσιου τομέα καθώς και από εκπροσώπους που προέρχονται από τη βιομηχανία, από οργανώσεις προστασίας του περιβάλλοντος και οργανώσεις καταναλωτών. Τα μέλη του ΕΣΑΟΣ πρέπει να είναι κάτοχοι πτυχίου Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμου πτυχίου της αλλοδαπής, με γνώσεις ή/και με εμπειρία σχετικές με τους επιδιωκόμενους σκοπούς του ή/και την περιβαλλοντική διαχείριση ή/και την πιστοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών και τουλάχιστον καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Με την ίδια απόφαση ορίζεται και ο γραμματέας του ΕΣΑΟΣ, ο οποίος είναι υπάλληλος κατηγορίας ΠΕ του ΥΠΕΝ με καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας που συντάσσει τα πρακτικά των συνεδριάσεων, τις αποφάσεις απονομής του σήματος, καθώς και τις τυποποιημένες συμβάσεις μεταξύ του φορέα απονομής του σήματος και του δικαιούχου (Παράρτημα IV του Κανονισμού 66/2010).
Στις συνεδριάσεις δύνανται να συμμετέχουν και ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες της ημεδαπής, που ορίζονται κατά περίπτωση ανάλογα με το υπό εξέταση θέμα, χωρίς δικαίωμα ψήφου.
2.Το ΕΣΑΟΣ είναι ενδεκαμελές (11μελές) και αποτελείται από:
α) τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ με αναπληρωτή τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας της ως άνω Γενικής Διεύθυνσης, ως Πρόεδρο,
β) έναν (1) εκπρόσωπο του Τμήματος Περιβαλλοντικών Πιστοποιήσεων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας του ΥΠΕΝ με τον αναπληρωτή του,
γ) έναν (1) εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Διεύθυνσης Βιομηχανίας και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τον αναπληρωτή του,
δ) έναν (1) εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Διαπίστευσης Φορέων Πιστοποίησης και Ελέγχου του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) με τον αναπληρωτή του,
ε) έναν (1) εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τον αναπληρωτή του,
στ) έναν (1) εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Ποιοτικών Προτύπων της Γενικής Διεύθυνσης Τουριστικής Πολιτικής του Υπουργείου Τουρισμού με τον αναπληρωτή του,
ζ) έναν (1) εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Ενεργειακών, Βιομηχανικών και Χημικών Προϊόντων της Γενικής Διεύθυνσης Γενικού Χημείου του Κράτους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με τον αναπληρωτή του,
η) έναν (1) εκπρόσωπο της Διεύθυνσης Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας της Γενικής Διεύθυνσης Τροφίμων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τον αναπληρωτή του,
θ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) ή άλλου αντίστοιχου Συνδέσμου ή Ένωσης ή Επιμελητηρίου πανελλαδικής εμβέλειας με τον αναπληρωτή του, οι οποίοι ορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του οικείου Συνδέσμου, Ένωσης ή Επιμελητηρίου,
ι) έναν (1) εκπρόσωπο αναγνωρισμένης οργάνωσης προστασίας περιβάλλοντος ή οικολογικής οργάνωσης, με τον αναπληρωτή του που ορίζονται από την οικεία οργάνωση,
ια) έναν (1) εκπρόσωπο από αναγνωρισμένο σύλλογο ή οργάνωση καταναλωτών, με τον αναπληρωτή του που ορίζονται από τον οικείο σύλλογο/οργάνωσης.
3.Οι φορείς που προβλέπονται στις περιπτώσεις θ'- ια' της προηγούμενης παραγράφου καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι εκπρόσωποι των οργανικών μονάδων των Υπουργείων και του ΕΣΥΔ υποδεικνύονται από τον οικείο φορέα.
4.Η θητεία των μελών του ΕΣΑΟΣ είναι τετραετής (4ετής), με δυνατότητα παράτασης ενός (1) ακόμα έτους, ύστερα από απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε κάθε περίπτωση, ο ορισμός των ίδιων προσώπων ως μελών του συμβουλίου δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις δύο (2) πλήρεις θητείες, εξαιρουμένων του Προέδρου και του αναπληρωτή του, καθώς και του εκπροσώπου της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
5.Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα μέλη του ΕΣΑΟΣ είναι δυνατόν να αντικατασταθούν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, ύστερα από πρόταση του οικείου φορέα ή ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς τον φορέα που εκπροσωπούν, λόγω παραίτησης ή για λόγο αναγόμενο στην άσκηση των καθηκόντων τους σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 2690/1999. Οι φορείς υποδεικνύουν τα νέα μέλη για τον υπόλοιπο χρόνο της θητείας.
6.Το ΕΣΑΟΣ συνεδριάζει, κατόπιν προσκλήσεως του Προέδρου, εντός του ωραρίου εργασίας και ανά τακτά χρονικά διαστήματα, με μέριμνα της υπηρεσίας του ΥΠΕΝ που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 5 της παρούσας. Το ΕΣΑΟΣ δύναται επίσης να συνεδριάσει και εκτάκτως κατόπιν προσκλήσεως του Προέδρου, ή κατόπιν αιτήσεως τουλάχιστον τεσσάρων (4) εκ των μελών του.
Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που διέπουν την συγκρότηση, σύνθεση, λειτουργία και τις αποφάσεις των συλλογικών διοικητικών οργάνων.
7.Το ΕΣΑΟΣ εκπροσωπείται στις εντός και εκτός Ελλάδος δραστηριότητές του από τα μέλη του Συμβουλίου ή εκπροσώπους φορέων και συναρμοδίων υπηρεσιών μετά από απόφασή του.
8.Τα θέματα που αναφέρονται γενικά στη λειτουργία του ΕΣΑΟΣ και ειδικότερα στην τήρηση των πρακτικών και στη συζήτηση θεμάτων που αναφέρονται σε αυτή, ρυθμίζονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του οργάνου, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Άρθρο 4
Σύσταση Μητρώου διαπιστευμένων φορέων αξιολόγησης για την απονομή οικολογικού σήματος της ΕΕ
1.Για την εξυπηρέτηση των σκοπών του ΕΣΑΟΣ, και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4468/2017, συστήνεται Μητρώο διαπιστευμένων φορέων για την αξιολόγηση αιτήσεων για την απονομή του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε κατηγορίες προϊόντων/ υπηρεσιών με βάση τις προβλέψεις του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010.
2.Οι φορείς που εντάσσονται στο ως άνω Μητρώο έχουν τις κάτωθι αρμοδιότητες:
α) τον έλεγχο πληρότητας των εγγράφων τεκμηρίωσης της αίτησης απονομής/ανανέωσης/τροποποίησης του οικολογικού σήματος της ΕΕ, που προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κανονισμού 66/2010,
β) την αξιολόγηση της συμμόρφωσης του εκάστοτε προϊόντος/υπηρεσίας, ως προς τα κριτήρια και τις απαιτήσεις εκτίμησης της ΕΕ για την απονομή του οικολογικού σήματος, σύμφωνα με το άρθρο 8 του Κανονισμού 66/2010,
γ) τον τυπικό έλεγχο όλων των απαιτούμενων από την κείμενη νομοθεσία νομιμοποιητικών εγγράφων που αφορούν στην νόμιμη λειτουργία του νομικού προσώ- που/ατομικής επιχείρησης που αιτείται την απονομή του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε προϊόν/υπηρεσία της.
3.Αρμόδιος φορέας για τη διαπίστευση των ως άνω φορέων ορίζεται το Ε.ΣΥ.Δ., το οποίο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, μεριμνά:
α) Για τη διαπίστευση φορέων αναφορικά με την αξιολόγηση αιτήσεων απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε μία ή περισσότερες κατηγορίες προϊόντων/ υπηρεσιών στο πλαίσιο του Κανονισμού 66/2010, καθώς και για την επιτήρηση των εν λόγω διαπιστευμένων φορέων. Στη διαπίστευση περιλαμβάνεται η χορήγηση, η διατήρηση, η ανανέωση, η επέκταση, ο περιορισμός, η αναστολή και η ανάκληση του σχετικού πιστοποιητικού διαπίστευσης για μία ή περισσότερες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών για τις οποίες προβλέπεται η απονομή του οικολογικού σήματος της ΕΕ στο πλαίσιο του Κανονισμού.
Ο έλεγχος της τεχνικής επάρκειας και καταλληλότητας των εν λόγω φορέων, καθώς και η επιτήρησή τους, πραγματοποιείται σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο διαπίστευσης, τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΚ) 765/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Ιουλίου 2008 (L 218/30), τις απαιτήσεις του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17065 - «Αξιολόγηση της συμμόρφωσης - Απαιτήσεις για φορείς πιστοποίησης προϊόντων, διεργασιών και υπηρεσιών», όπως εκάστοτε ισχύει, καθώς και τις ειδικότερες απαιτήσεις του Κανονισμού 66/2010.
Οι εν λόγω διαπιστευμένοι φορείς θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι νομικά πρόσωπα κατά τα οριζόμενα στην κείμενη εμπορική νομοθεσία ή ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, αποκλειόμενων σε κάθε περίπτωση των φυσικών προσώπων.
β) Για την κατάρτιση, αναθεώρηση και επικαιροποίηση του Μητρώου με απευθείας κοινοποίηση των μεταβολών του στην υπηρεσία του ΥΠΕΝ που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 5 της παρούσας.
4.Οι οικονομικές υποχρεώσεις των φορέων σε σχέση με τη διαπίστευση και την επιτήρησή τους διέπονται από το εκάστοτε ισχύον πλαίσιο για τις οικονομικές υποχρεώσεις των διαπιστευόμενων και επιτηρούμενων από το Ε.ΣΥ.Δ. φορέων.
Άρθρο 5
Αρμόδια υπηρεσία εφαρμογής του Συστήματος Απονομής Οικολογικού Σήματος της ΕΕ
1.Ως αρμόδια υπηρεσία για την εφαρμογή και προώθηση του Συστήματος Απονομής Οικολογικού Σήματος της ΕΕ (EU Ecolabel) ορίζεται το Τμήμα Περιβαλλοντικών Πιστοποιήσεων της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας του ΥΠΕΝ.
2.Στις αρμοδιότητες της ως άνω υπηρεσίας περιλαμβάνονται τα εξής:
α) ο έλεγχος πληρότητας των αιτήσεων απονομής/ ανανέωσης/τροποποίησης/επέκτασης του οικολογικού σήματος της ΕΕ, των προσκομισθέντων νομιμοποιητικών εγγράφων (π.χ. αδειοδοτήσεων, εγκρίσεων, πιστοποιητικών και άλλων δικαιολογητικών που σχετίζονται με τη νόμιμη δραστηριότητα του αιτούντος) καθώς και της υπεύθυνης δήλωσης/βεβαίωσης του φορέα, β) η εισήγηση στο ΕΣΑΟΣ για την απονομή/ανανέωση/ τροποποίηση/επέκταση του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε προϊόντα και υπηρεσίες, γ) η συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία και φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την εφαρμογή των διατάξεων του Κανονισμού 66/2010, δ) η ενημέρωση και παροχή πληροφοριών στο κοινό και σε κάθε ενδιαφερόμενο για τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες εφαρμογής του Κανονισμού, ε) η κατάρτιση καταλόγου των προϊόντων/υπηρεσιών στα οποία έχει απονεμηθεί το σήμα, ο οποίος δημοσιοποιείται στο ιστότοπο του ΥΠΕΝ, με σχετική ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στ) η μέριμνα για τη συλλογή δεδομένων, τη στατιστική επεξεργασία αυτών και την αποστολή τους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή,
ζ) η τεχνική υποστήριξη στο ΕΣΑΟΣ όσον αφορά στη διοργάνωση σεμιναρίων, προγραμμάτων, συνεδρίων, διαλέξεων ή δημόσιων συζητήσεων, κ.λπ., για την ανάπτυξη και διάδοση των εφαρμογών του συστήματος απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ, η) η γραμματειακή υποστήριξη του ΕΣΑΟΣ, θ) η μέριμνα για την εμπρόθεσμη καταβολή όλων των τελών που αφορούν στο σήμα.
3.Στην ως άνω υπηρεσία υποβάλλονται οι αιτήσεις για την απονομή/ανανέωση/τροποποίηση/επέκταση του οικολογικού σήματος της ΕΕ, υπογεγραμμένες από το νόμιμο εκπρόσωπο των ενδιαφερόμενων φορέων και συνοδευόμενες από την Υπεύθυνη Δήλωση/Βεβαίωση του άρθρου 7 (Παράρτημα) καθώς και από όλα τα έγγραφα τεκμηρίωσης που προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κανονισμού 66/2010.
Για την υποβολή του αιτήματος απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε προϊόν/υπηρεσία απαιτείται η κατάρτιση τεχνικού φακέλου για το περιεχόμενο του οποίου την ευθύνη φέρει ο αιτών.
Στη περίπτωση των κατηγοριών προϊόντων/υπηρε- σιών για τις οποίες υπάρχουν διαπιστευμένοι φορείς αξιολόγησης, σύμφωνα με το άρθρο 4 της παρούσης, συνυπεύθυνος για την ορθή και πλήρη κατάρτιση του τεχνικού φακέλου είναι και ο διαπιστευμένος από το Ε.ΣΥ.Δ. φορέας που έχει επιλεγεί για το σκοπό αυτό. Ο διαπιστευμένος φορέας αξιολόγησης συμπληρώνει την υπεύθυνη δήλωση/βεβαίωση του παραρτήματος, η οποία και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του τεχνικού φακέλου.
Αν δεν υπάρχουν για την συγκεκριμένη κατηγορία, διαπιστευμένοι φορείς του άρθρου 4 της παρούσας, το ΕΣΑΟΣ επιλέγει φορέα αξιολόγησης σύμφωνα με την περ. δ' της παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας.
4.Οι αιτούντες αναλαμβάνουν τόσο το κόστος των εργαστηριακών δοκιμών όσο και το κόστος της αξιολόγησης της συμμόρφωσης και απαιτήσεων εκτίμησης με τα κριτήρια του οικολογικού σήματος της ΕΕ από τον διαπιστευμένο φορέα, καθώς και τυχόν δαπάνες που απαιτούνται για επιτόπιο έλεγχο από εκπροσώπους του ΕΣΑΟΣ στις εγκαταστάσεις των αιτούντων που βρίσκονται εκτός Αττικής ή ελληνικής επικράτειας αν υπάρχουν αιτήσεις από το εξωτερικό.
Άρθρο 6
Μεταβατικές - καταργούμενες διατάξεις
1.Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες, στα οποία έχει απονεμηθεί το οικολογικό σήμα της ΕΕ από το ΕΣΑΟΣ έως τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, διατηρούν το δικαίωμα χρήσης του οικολογικού σήματος της ΕΕ.
2.Οι αιτήσεις απονομής, ανανέωσης, τροποποίησης και επέκτασης του οικολογικού σήματος της ΕΕ, που έχουν υποβληθεί έως τη δημοσίευση της παρούσας, αξιολογούνται και εγκρίνονται από το ΕΣΑΟΣ χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση της Υπεύθυνης Δήλωσης/Βεβαίωσης του άρθρου 7.
3.Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του νέου συστήματος αξιολόγησης θα πραγματοποιηθεί από το ΕΣΥΔ εντός οκτώ (8) μηνών από τη δημοσίευση της παρούσας.
4.Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται η υπ' αρ. 86644/2482/15-09-1993 κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Γεωργίας, Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας και Εμπορίου και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημ. Έργων (Β' 763).
Άρθρο 7
Παράρτημα
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ/ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΠΙΣΤΕΥΜΕΝΟΥ ΦΟΡΕΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΗ
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ
Ο/Η
(όνομα)
υπάλληλος / συνεργάτης της εταιρείας (επωνυμία
φορέα)
με αριθ. μητρώου αξιολογητή Οικολογικού Σήματος της ΕΕ (EU ECOLABEL)
διαπιστευμένος για την κατηγορία / υποκατηγορία προϊόντων
δηλώνω υπεύθυνα και γνωρίζοντας τις συνέπειες του ν. 1599/1986 για ψευδή δήλωση ότι:
1.Αξιολόγησα τον τεχνικό φάκελο του προϊόντος της
εταιρείας και διαπίστωσα ότι συμμορφώνεται με όλες τις
απαιτήσεις:
a)του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010 σχετικά με το οικολογικό σήμα της ΕΕ (EU ECOLABEL)
b)της απόφασης της Επιτροπής με αριθμό περί καθορισμού
των οικολογικών κριτηρίων απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ σε όπως ισχύει,
c)του αντίστοιχου USER MANUAL του προϊόντος
d)των αποφάσεων που έχουν εκδοθεί μετά την απόφαση του εδαφίου (1) και σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
2.Διαθέτω τις τεχνικές γνώσεις και την κατάλληλη εμπειρία για την εκτέλεση καθηκόντων
αξιολόγησης συμμόρφωσης της κατηγορίας προϊόντων
3.Η αξιολόγηση της συμμόρφωσης και ο έλεγχος των εγγράφων τεκμηρίωσης διενεργήθηκαν σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 66/2010 και των σχετικών αποφάσεων της Επιτροπής.
4.Από τον έλεγχο των νομιμοποιητικών εγγράφων που αφορούν στις δραστηριότητες της επιχείρησης δεν προέκυψαν στοιχεία μη συμμόρφωσης με τις εφαρμοστέες νομικές απαιτήσεις.
Σημείωση:
1.Το παρόν έγγραφο δεν αποτελεί έγκριση κυκλοφορίας / απόφαση απονομής του οικολογικού σήματος της ΕΕ στο συγκεκριμένο προϊόν / προϊόντα.
2.Απαγορεύεται αυστηρά η δημοσιοποίηση τόσο του παρόντος εγγράφου όσο και του τεχνικού φακέλου που αυτό συνοδεύει.
Τόπος, Ημ/νία:
Υπογραφή αξιολογητή:
Σφραγίδα διαπιστευμένου από το ΕΣΥΔ φορέα:
Άρθρο 8
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Δεκεμβρίου 2021
Κοινή Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΝΕΠ/125392/4693/2021 - ΦΕΚ 6414/Β/31-12-2021
Καθορισμός αρμόδιων φορέων, μέτρων και διαδικασιών για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 66/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009 σχετικά με το οικολογικό σήμα της ΕΕ (EU Ecolabel) και εκσυγχρονισμός του εθνικού συστήμ