x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Νόμος 2092/1992 - ΦΕΚ 180/Α/25-11-1992

Για την κύρωση Σύστασης της UNESCO που αφορά διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.


ΝΟΜΟΣ ΑΡΙΘ. 2092/1992

ΦΕΚ 180/Α/25-11-1992

 Για την κύρωση Σύστασης της UNESCO που αφορά διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

Άρθρο πρώτο

Κυρούται αναδρομικώς από 1ης Ιανουαρίου 1988 και έχει πλήρη και νόμιμη ισχύ η αναθεωρημένη Σύσταση, που αφορά τους διεθνείς διαγωνισμούς αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας και έχει υιοθετηθεί από τη Γενική Διάσκεψη του Εκπαιδευτικού, Μορφωτικού και Επιστημονικού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO) στο Παρίσι στις 27 Νοεμβρίου 1978 και της οποίας το κείμενο στο αγγλικό πρότυπο, καθώς και στην ελληνική του μετάφραση είναι το ακόλουθο:

REVISED RECOMMENDATION CONCERNING INTERNATIONAL COMPETITIONS IN ARCHITECTURE AND TOWN PLANNING

The General Conference of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, meeting in Paris at its twentieth session, from 24 Octo ber to 28 November 1978.

Recalling that it adopted, at its ninth session (1956), the Recommendation concerning International Competition in Architecture and Town Planning.

Noting that the international norms and principles defined in that Recommendation are still valid,

Considering, however, that the Standard Regulations annexed to that Recommendation require to be brought up to date in order to meet present needs in respect of international competitions in architecture and town planning more fully and to take into account the experience gained.

Having, at its nineteeth session, considered it advisable to proceed with the revision of that Recommendation,

Having before it proposals concerning the revision of that Recommendation,

Adopts, the twenty-seventh day of November 1978, the present revised Recommendation.

The General Conference recommends that Member States apply the following provisions by taking whatever legislative or other steps may be required to give effect, within their respective territories, to the principles and norms formulated in the present revised Recommendation.

The General Conference recommends that Member States bring the present revised Recommendation to the knowledge of the authorities and organizations concerned with competitions in architecture and town planning, and of national associations of architects and town planners.

The General Conference recommends that Member States report to it. on dates and in a manner to be

determined by it on the action they have taken to give effect to the present revised Recommendation.

 

ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ

Η Γενική Διάσκεψη του Εκπαιδευτικού, Μορφωτικού και Επιστημονικού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, που συνήλθε στο Παρίσι στην εικοστή συνεδρία της, από την 24η Οκτωβρίου μέχρι την 28η Νοεμβρίου 1978,

Υπενθυμίζοντας ότι υιοθέτησε, κατά την ένατη συνεδρία της (1956) τη Σύσταση που αφορά Διεθνείς Διαγωνισμούς Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας,

Σημειώνοντας ότι οι διεθνείς κανόνες και αρχές, που διατυπώθηκαν σε αυτήν τη Σύσταση, είναι ακόμα σε ισχύ,

Θεωρώντας παρ" όλα αυτά, ότι α Πρότυποι Κανονισμοί οι οποίοι αποτελούν παράρτημα αυτής της Σύστασης έχουν ανάγκη εκσυγχρονισμού, έτσι ώστε να καλύψουν με μεγαλύτερη πληρότητα τις σημερινές ανάγκες, όσον αφορά διεθνείς διαγωνισμούς αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, και να λάβουν υπόψη τη μέχρι τώρα εμπειρία,

Έχοντας λάβει υπόψη, κατά τη 19η συνεδρία, ότι είναι

σκόπιμο να προχωρήσει στην αναθεώρηση αυτής της Σύστασης,

Έχοντας στη διάθεση της προτάσεις σχετικές με την αναθεώρηση αυτής της Σύστασης,

Υιοθετεί, την 27η ημέρα του Νοεμβρίου 1978, την παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση.

Η Γενική Διάσκεψη συστήνει, τα Κράτη - Μέλη να εφαρμόσουν τις ακόλουθες οδηγίες λαμβάνοντας οποιαδήποτε νομοθετικά ή άλλα μέτρα, που απαιτούνται για να τεθούν σε ισχύ, στην επικράτεια τους, οι αρχές και οι κανόνες που διατυπώνονται στην παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση.

Η Γενική Διάσκεψη συστήνει, τα Κράτη - Μέλη να γνωστοποιήσουν την παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση στις αρχές και στους οργανισμούς, που έχουν σχέση με διαγωνισμούς αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας, καθώς και στους συλλόγους αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων κάθε κράτους.

Η Γενική Διάσκεψη συστήνει, τα Κράτη - Μέλη να αναφέρουν σε χρόνο και τρόπο που θα καθορισθούν απ" αυτήν για τις ενέργειες που έχουν λάβει, ώστε να θέσουν σε ισχύ την παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση.

I. ΟΡΙΣΜΟΙ

1. (α) Για τους σκοπούς της παρούσας αναθεωρημένης Σύστασης, ο όρος "διεθνής" θα χρησιμοποιείται για κάθε διαγωνισμό στον οποίο καλούνται να συμμετάσχουν αρχιτέκτονες ή πολεοδόμοι από περισσότερες από μία χώρες.

(β) Οι διεθνείς διαγωνισμοί μπορεί να είναι ανοιχτοί ή κλειστοί : (i) διαγωνισμοί στους οποίους μπορεί να συμμετάσχει κάθε ειδικός από δύο ή περισσότερες χώρες, ορίζονται ως ανοιχτοί, (ii) διαγωνισμοί στους οποίους περιορίζεται η συμμετοχή σε συγκεκριμένο αριθμό ειδικών οι οποίοι έχουν προσκληθεί από τους διοργανωτές, ορίζονται ως κλειστοί.

(γ) Οι διεθνείς διαγωνισμοί μπορούν να διεξάγονται σε ένα ή δύο στάδια.

II. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

2. Η ανακοίνωση ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να περιλαμβάνει τον καθορισμό του είδους του διαγωνισμού και μία σαφή δήλωση για το σκοπό του διαγωνισμού. Επίσης, η ανακοίνωση θα πρέπει να αναφέρει αν ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός ή κλειστός και εάν διεξάγεται σε ένα ή δύο στάδια.

3. Οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να συντάσσονται σε συνεργασία με τη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων.

4. Οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να αναφέρουν καθαρά: το σκοπό του διαγωνισμού, την ακριβή φύση του προβλήματος, και τις πρακτικές απαιτήσεις που θα πρέπει να πληρούν οι διαγωνιζόμενοι.

5. Οι απαιτήσεις και οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να είναι οι ίδιοι για όλους τους διαγωνιζόμενους, ανεξαρτήτως εθνικότητας.

6. Η ανακοίνωση ενός ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να γίνεται με ίσους όρους σε διεθνές επίπεδο.

III. Η ΚΡΙΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

7. Στην κριτική επιτροπή θα πρέπει να πλειοψηφούν ειδικοί με τα κατάλληλα προσόντα.

8. Η κριτική επιτροπή θα πρέπει να περιλαμβάνει ανάμεσα στα μέλη της άτομα με εθνικότητα διαφορετική από αυτήν της χώρας που οργανώνει το διαγωνισμό.

IV. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

9. Το χρηματικό ποσόν των βραβείων, των τιμητικών διακρίσεων και των αποζημιώσεων που καθορίζονται από τους όρους ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να είναι ανάλογα με το μέγεθος του έργου, τη φύση του και την εργασία που απαιτείται από τους διαγωνιζόμενους.

10. Στο νικητή ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να δοθούν επαρκείς εγγυήσεις όσον αφορά τη συμμετοχή του στην πραγμάτωση του αντικειμένου του διαγωνισμού. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να προβλέπεται αποζημίωση ανάλογη με το μέγεθος του αντικειμένου του διαγωνισμού.

11. Θα πρέπει να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία της πατρότητας της μελέτης και των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας όλων των διαγωνιζόμενων όσον αφορά τα σχέδια-προτάσεις που υποβάλλουν σε ένα διεθνή διαγωνισμό.

12. Τα αποτελέσματα ενός διεθνούς διαγωνισμού θα πρέπει να γίνονται δημοσίως γνωστά, και τα σχέδια-προτάσεις που έχουν υποβληθεί για το διαγωνισμό θα πρέπει να εκτίθενται στο κοινό.

13. Θα πρέπει να προβλέπεται η προσφυγή στις καλές υπηρεσίες της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων για τη διευθέτηση κάθε διαφοράς που μπορεί να παρουσιασθεί στα πλαίσια ενός διεθνούς διαγωνισμού.

V. ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ

14. Οι διατάξεις των Προτύπων Κανονισμών που επισυνάπτονται σαν " παράρτημα στην παρούσα αναθεωρημένη Σύσταση θα πρέπει να αποτελούν το πλαίσιο για τους αγωνοθέτες των διεθνών διαγωνισμών. .

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο σκοπός αυτών των Προτύπων Κανονισμών είναι να καθορίσει τις αρχές στις οποίες στηρίζονται οι διεθνείς διαγωνισμοί, και οι οποίες θα αποτελούν το πλαίσιο για την οργάνωση του διαγωνισμού.

Οι Κανονισμοί έχουν συνταχθεί προς το συμφέρον τόσο του αγωνοθέτη όσο και των διαγωνιζομένων.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Αρθρο 1

Ο όρος "διεθνής" θα χρησιμοποιείται για κάθε διαγωνισμό στον οποίο η συμμετοχή είναι ανοιχτή σε αρχιτέκτονες, πολεοδόμους ή ομάδες ειδικών, επικεφαλής των οποίων είναι αρχιτέκτονας ή πολεοδόμος, διαφορετικής εθνικότητας και κάτοικος διαφορετικής χώρας, καθώς και σε επαγγελματίες άλλων ειδικοτήτων που συνεργάζονται με αυτούς. Διαγωνισμοί που είναι ανοιχτοί σε όλους τους αρχιτέκτονες, πολεοδόμους, και επαγγελματίες, που συνεργάζονται με αυτούς, ορίζονται ως "ανοιχτοί". Αυτοί οι Κανονισμοί καλύπτουν τόσο ανοιχτούς διαγωνισμούς όσο και κλειστούς διαγωνισμούς (όπου επιβάλλεται κάποιου είδους περιορισμός) και μερικές φορές ειδικούς διαγωνισμούς.

Άρθρο 2

Οι διεθνείς διαγωνισμοί κατατάσσονται σε διαγωνισμούς

Προσχεδίων ή σε διαγωνισμούς Ιδεών.

Άρθρο 3

Οι διεθνείς διαγωνισμοί μπορούν να διεξάγονται σε ένα ή δύο στάδια. -

Άρθρο 4

Οι κανονισμοί και οι όροι ενός διεθνούς διαγωνισμού θα είναι οι ίδιοι για όλους τους διαγωνιζόμενους.

Αρθρο 5

Ένα αντίγραφο των κανονισμών και του πλήρους τεύχους του κάθε διαγωνισμού θα πρέπει να καταχωρείται στη Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων, που εφεξής θα αναφέρεται σαν Δ.Ε.Α.. και θα αποστέλλεται συγχρόνως δωρεάν σε όλα τα ενδιαφερόμενα εθνικά τμήματα της Δ.Ε.Α.. Επίσης θα στέλλονται στη Δ.Ε.Α. και σε όλα τα ως άνω τμήματα της Δ.Ε.Α., οι απαντήσεις στις ερωτήσεις των διαγωνιζόμενων.

Άρθρο 6

Κάθε τεύχος διαγωνισμού, το οποίο δεν έχει δημοσιευθεί σε μία από τις επίσημες γλώσσες της Δ.Ε.Α. (αγγλικά, γαλλικά, ρωσικά και ισπανικά) θα συνοδεύεται από μετάφραση σε μία τουλάχιστον από αυτές τις γλώσσες. Αυτές οι μεταφράσεις θα εκδίδονται ταυτόχρονα με την έκδοση στη γλώσσα του πρωτοτύπου. Δεν θα ζητείται από τους διαγωνιζόμενους να υποβάλουν υλικό σε περισσότερες από μία επίσημες γλώσσες της Δ.Ε.Α.

Άρθρο 7

Όλες οι προτάσεις των διαγωνιζόμενων θα υποβάλλονται και θα κρίνονται ανώνυμα.

Άρθρο 8

Ο αγωνοθέτης ή/και η Γενική Γραμματεία της Δ.Ε.Α. θα ανακοινώνει ένα διεθνή διαγωνισμό σε όλα τα Εθνικά Τμήματα της Δ.ΕΑ με το αίτημα να δημοσιευθεί σε τεχνικά περιοδικά ή σε άλλα μέσα μαζικής ενημέρωσης που έχουν στη διάθεση τους, όσο το δυνατόν ταυτόχρονα, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε αυτούς που ενδιαφέρονται να ζητήσουν εγκαίρως τους κανονισμούς και το πλήρες τεύχος. Η ανακοίνωση αυτή θα καθορίζει πού και πώς θα μπορεί κανείς να προμηθευτεί αντίγραφα του τεύχους του διαγωνισμού και θα διευκρινίζει ότι το τεύχος έχει λάβει την έγκριση της Δ.Ε.Α. (βλ. άρθρο 15).

ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Άρθρο 9

Ο αγωνοθέτης θα διορίσει έναν τεχνικό σύμβουλο, κατά προτίμηση αρχιτέκτονα (ο οποίος θα μπορούσε να είναι και πολεοδόμος σε περίπτωση πολεοδομικού διαγωνισμού) για να προετοιμάσει το τεύχος του διαγωνισμού και να επιβλέψει τη διενέργεια του διαγωνισμού.

Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΤΕΥΧΟΥΣ Άρθρο 10 .

Στο τεύχος του διεθνούς διαγωνισμού, είτε αυτός διεξάγεται σε ένα ή δύο στάδια, και είτε είναι ανοιχτός ή κλειστός θα δηλώνεται ρητά:

(α) ο σκοπός του διαγωνισμού και οι προθέσεις του αγωνοθέτη.

(β) η φύση του προβλήματος υπό επίλυση, (γ) όλες οι πρακτικές απαιτήσεις, που θα πρέπει να πληρούν οι διαγωνιζόμενοι.

Άρθρο 11

Στο τεύχος θα πρέπει να γίνεται σαφής διαχωρισμός . μεταξύ υποχρεωτικών προϋποθέσεων ουσιώδους υφής από εκείνες οι οποίες επιτρέπουν στο διαγωνιζόμενο ελευθερία ερμηνείας, που θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ευρεία. Όλες οι προτάσεις θα υποβάλλονται σύμφωνα με τους κανονισμούς.

Αρθρο 12

Όλα τα απαραίτητα στοιχεία, που θα παρασχεθούν στους διαγωνιζόμενους (κοινωνικά, οικονομικά, τεχνικά, γεωγραφικά, τοπογραφικά κ.λπ.) πρέπει να είναι συγκεκριμένα και να μην επιδέχονται παρανόηση. Ο αγωνοθέτης μπορεί να εκδώσει συμπληρωματικό τεύχος με πληροφορίες και οδηγίες, εγκεκριμένο από την κριτική επιτροπή, σε όλους τους διαγωνιζόμενους, που έχουν επιλεγεί για να προχωρήσουν στο δεύτερο στάδιο ενός διαγωνισμού δύο σταδίων.

Άρθρο 13

Οι κανονισμοί θα αναφέρουν τον αριθμό, το χαρακτήρα, την κλίμακα και τις διαστάσεις των κειμένων, σχεδίων ή προπλασμάτων που ζητούνται, καθώς και τους όρους υπό τους οποίους θα γίνονται αποδεκτά αυτά τα κείμενα, σχέδια ή προπλάσματα. Όπου ζητείται προϋπολογισμός κόστους, αυτός θα πρέπει να υποβάλλεται σε υπόδειγμα εντύπου που θα καθορίζεται στους κανονισμούς.

Άρθρο 14

Κατά κανόνα, ο αγωνοθέτης ενός διεθνούς διαγωνισμού θα χρησιμοποιεί τη μετρική κλίμακα. Όπου αυτό δεν είναι δυνατό, θα επισυνάπτεται στους κανονισμούς η αντιστοιχία των μέτρων.

ΕΓΚΡΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗ Δ.ΕΑ Άρθρο 15

Ο αγωνοθέτης θα πρέπει να λαμβάνει από τη Δ.Ε.Α. γραπτή έγκριση των όρων του διαγωνισμού, συμπεριλαμβανομένων του χρονοδιαγράμματος, του ποσού εγγραφής και της ιδιότητας των μελών της κριτικής επιτροπής πριν ανακοινωθεί ότι ο διαγωνισμός διενεργείται υπό την αιγίδα της Δ.Ε.Α..

ΕΓΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ Άρθρο 16

Μόλις οι διαγωνιζόμενοι ενημερωθούν για το διαγωνισμό θα ζητήσουν από τον αγωνοθέτη την εγγραφή τους. Η εγγραφή συνεπάγεται την αποδοχή των κανονισμών του διαγωνισμού.

Άρθρο 17

Ο αγωνοθέτης θα παράσχει στους διαγωνιζόμενους όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την επεξεργασία των λύσεων τους. Στις περιπτώσεις που η παροχή τέτοιων στοιχείων εξαρτάται από την κατάθεση ενός χρηματικού ποσού, αυτό θα επιστρέφεται στους διαγωνιζόμενους που υπέβαλαν καλή

τη πίστει πρόταση, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά στο τεύχος του διαγωνισμού.

Αρθρο 18

Τα ονόματα των διαγωνιζόμενων που έχουν επιλεγεί για να προχωρήσουν στο δεύτερο στάδιο ενός διαγωνισμού δύο σταδίων θα γίνονται δημοσίως γνωστά μόνο υπό ειδικές συνθήκες, οι οποίες συμφωνούνται από την κριτική επιτροπή πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού.

ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ, ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ, ΑΜΟΙΒΕΣ Αρθρο 19

Οι κανονισμοί ενός διαγωνισμού θα πρέπει να αναφέρουν τον αριθμό των βραβείων και το ποσό των χρηματικών βραβείων. Το ποσό πρέπει να είναι ανάλογο με το μέγεθος του αντικειμένου του διαγωνισμού, το μέγεθος της εργασίας που απαιτείται από τους αγωνιζόμενους και από τα έξοδα που θα έχουν.

Άρθρο 20

Οι πολεοδομικοί διαγωνισμοί είναι από τη φύση τους διαγωνισμοί ιδεών, δεδομένου ότι η εργασία κατά κανόνα εκπονείται από επίσημους φορείς, συχνά σε μακρόχρονη βάση. Είναι, ως εκ τούτου, ιδιαίτερα σημαντικό ο αγωνοθέτης να απονείμει επαρκή χρηματικά βραβεία, ώστε να αποζημιώσει τους διαγωνιζόμενους για τις ιδέες τους και την εργασία τους.

Άρθρο 21

Ο αγωνοθέτης αναλαμβάνει να αποδεχθεί τις αποφάσεις της κριτικής επιτροπής και να καταβάλει τα χρηματικά βραβεία μέσα σε ένα μήνα από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού.

Άρθρο 22

Κάθε διαγωνιζόμενος, σε διαγωνισμό που διενεργείται με προσκλήσεις, θα λάβει αμοιβή επιπλέον των βραβείων που απονέμονται.

Άρθρο 23

Σε διαγωνισμούς δύο σταδίων κάθε διαγωνιζόμενος που έχει επιλεγεί να λάβει μέρος στο δεύτερο στάδιο θα λαμβάνει εύλογη αμοιβή. Αυτό το ποσόν, που σκοπό έχει να τον αποζημιώσει για την επιπλέον εργασία που εκτελεί κατά το δεύτερο στάδιο, θα αναφέρεται στους κανονισμούς του διαγωνισμού και θα είναι επιπλέον των βραβείων που απονέμονται.

Άρθρο 24

Οι κανονισμοί θα αναφέρουν πώς ακριβώς θα χρησιμοποιήσει ο αγωνοθέτης τη λύση που θα λάβει το πρώτο βραβείο. Οι λύσεις δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν για άλλο σκοπό, ούτε να αλλοιωθούν με κανένα τρόπο, εκτός εάν συμφωνήσει ο δημιουργός τους.

Άρθρο 25

Σε διαγωνισμούς προσχεδίων, η απονομή του πρώτου βραβείου σε μία πρόταση, δεσμεύει τον αγωνοθέτη να αναθέσει την εκπόνηση της μελέτης στο δημιουργό του.

Εάν η κριτική επιτροπή δεν ικανοποιείται με την ικανότητα του νικητή να φέρει σε πέρας τη μελέτη, έχει τη δυνατότητα να του ζητήσει να συνεργασθεί με άλλον αρχιτέκτονα ή πολεοδόμο της επιλογής του, που θα εγκριθεί από την κριτική επιτροπή και από τον αγωνοθέτη.

Άρθρο 26

Σε διαγωνισμούς προσχεδίων θα υπάρχει διάταξη στους κανονισμούς του διαγωνισμού για το νικητή του πρώτου βραβείου, έτσι ώστε να λάβει ως αποζημίωση ένα επιπλέον ποσόν, ίσο με το ποσόν του πρώτου βραβείου, εάν δεν έχει υπογραφεί σύμβαση για την εκπόνηση της μελέτης μέσα σε 24 μήνες από την ανακοίνωση των βραβείων από την κριτική επιτροπή. Με την αποζημίωση κατ" αυτόν τον τρόπο του νικητή του πρώτου βραβείου, ο αγωνοθέτης δεν αποκτά το δικαίωμα να εφαρμόσει τη λύση, παρά μόνο σε συνεργασία με το δημιουργό του.

Άρθρο 27

Σε διαγωνισμούς ιδεών, εάν ο αγωνοθέτης σκοπεύει να κάνει ολική ή μερική χρήση της νικήτριας ή κάποιας άλλης πρότασης, θα πρέπει να διερευνήσει, όπου αυτό είναι δυνατόν, κάποια μορφή συνεργασίας με το δημιουργό της. Οι όροι αυτής της συνεργασίας θα πρέπει να είναι αποδεκτοί από το δημιουργό της πρότασης.

ΑΣΦΑΛΙΣΗ Άρθρο 28

Ο αγωνοθέτης θα ασφαλίζει τις προτάσεις των διαγωνιζόμενων από τη στιγμή που αναλαμβάνει την ευθύνη τους και για όλη τη διάρκεια αυτή. Το χρηματικό ποσόν μιας τέτοιας ασφάλισης θα αναφέρεται στους κανονισμούς.

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ

Άρθρο 29

Ο δημιουργός της κάθε πρότασης διατηρεί την πατρότητα της μελέτης του στην οποία δεν επιτρέπεται να γίνει καμία τροποποίηση χωρίς την επίσημη συγκατάθεση του.

Άρθρο 30

Η λύση στην οποία "θά απονεμηθεί το πρώτο βραβείο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον αγωνοθέτη μόνο εάν αυτός αναθέσει στο δημιουργό της την εκπόνηση της μελέτης. Καμία άλλη λύση, είτε βραβευμένη είτε όχι, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο σύνολο ή μέρος της από τον αγωνοθέτη, εκτός εάν συμφωνήσει ο δημιουργός της.

Άρθρο 31

Κατά κανόνα, τα δικαιώματα ιδιοκτησίας του αγωνοθέτη σε μία πρόταση καλύπτουν την εφαρμογή της μόνο μία φορά. Παρά ταύτα, οι κανονισμοί του διαγωνισμού είναι δυνατό να προβλέπουν την εφαρμογή της πρότασης περισσότερες από μία φορές και να αναφέρουν τους όρους υπό τους οποίους θα διενεργηθεί.

Άρθρο 32

Σε όλες τις περιπτώσεις, εκτός εάν καθορίζεται διαφορετικά στους κανονισμούς, ο δημιουργός κάθε λύσης θα διατηρεί τα δικαιώματα αναπαραγωγής.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Αρθρο 33

Η κριτική επιτροπή θα συσταθεί πριν την έναρξη του διαγωνισμού. Τα ονόματα των μελών και των αναπληρωματικών μελών της κριτικής επιτροπής θα αναφέρονται στους κανονισμούς του διαγωνισμού.

Άρθρο 34

Κατά κανόνα, τα μέλη της κριτικής επιτροπής, θα διορίζονται από τον αγωνοθέτη κατόπιν έγκρισης της Δ.Ε.Α.. Η Δ.E.A. θα βοηθά τους αγωνοθέτες στην επιλογή των μελών της κριτικής επιτροπής.

Άρθρο 35

Η κριτική επιτροπή θα αποτελείται από το μικρότερο δυνατό αριθμό ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων και σε κάθε περίπτωση θα είναι μονός αριθμός και δεν θα υπερβαίνει τα επτά μέλη. Η πλειοψηφία θα αποτελείται από ανεξάρτητους αρχιτέκτονες, πολεοδόμους ή σε ειδικές περιπτώσεις άλλους επαγγελματίες, που συνεργάζονται μαζί τους.

Άρθρο 36

Τουλάχιστον ένα μέλος της κριτικής επιτροπής θα διορίζεται από τη Δ.ΕΑ και αυτό θα πρέπει να δηλώνεται στους κανονισμούς του διαγωνισμού.

Άρθρο 37

Είναι βασικό όλα τα πλήρη (με δικαίωμα ψήφου) και τα αναπληρωματικά (χωρίς δικαίωμα ψήφου) μέλη της κριτικής επιτροπής να είναι παρόντα καθ" όλη τη διάρκεια των συνεδριάσεων της επιτροπής.

Άρθρο 38

Εάν ένα μέλος, με δικαίωμα ψήφου, της κριτικής επιτροπής δεν παρευρεθεί στην πρώτη συνεδρίαση, η ψήφος του θα δοθεί σε ένα αναπληρωματικό μέλος για όλη την περίοδο της κρίσης. Εάν, για κάποιο λόγο, ένα μέλος με δικαίωμα ψήφου πρέπει να απουσιάσει για ένα μικρό χρονικό διάστημα, η ψήφος του για αυτό το διάστημα θα δοθεί σε ένα αναπληρωματικό μέλος, και κάθε απόφαση που θα ληφθεί θα είναι δεσμευτική. Εάν ένα μέλος με δικαίωμα ψήφου απουσιάσει για μακρύ χρονικό διάστημα, ή εάν αποχωρήσει πριν το τέλος της κρίσης, η ψήφος του θα δοθεί σε ένα αναπληρωματικό μέλος για το υπόλοιπο διάστημα της κρίσης.

Άρθρο 39

Κάθε μέλος της κριτικής επιτροπής θα εγκρίνει τους κανονισμούς και το τεύχος του διαγωνισμού πριν αυτά γνωστοποιηθούν στους διαγωνιζόμενους.

Άρθρο 40

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής ενός διαγωνισμού δεν θα λάβουν μέρος άμεσα ή έμμεσα σε αυτόν και δεν θα τους ανατεθεί άμεσα ή έμμεσα οτιδήποτε έχει σχέση με την εκτέλεση του αντικειμένου του διαγωνισμού.

Άρθρο 41

Μέλη του φορέα διοργάνωσης, συνεργάτες ή υπάλληλοι,

άτομα που έχουν εργασθεί για την προετοιμασία ή την οργάνωση του διαγωνισμού, δεν έχουν δικαίωμα να διαγωνισθούν ή να βοηθήσουν ένα διαγωνιζόμενο.

Άρθρο 42

Οι αποφάσεις της κριτικής επιτροπής θα λαμβάνονται, κατά πλειοψηφία, με ιδιαίτερη ψηφοφορία για κάθε υποβληθείσα πρόταση. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του προέδρου. Ο κατάλογος των βραβείων, καθώς και η έκθεση της κριτικής επιτροπής προς τον αγωνοθέτη θα υπογράφονται από όλα τα μέλη της κριτικής επιτροπής, πριν αυτά αποχωρήσουν, και ένα αντίγραφο αυτού του κειμένου θα σταλεί στη Δ.Ε.Α..

Άρθρο 43

Σε διαγωνισμούς δύο σταδίων, η (δια κριτική επιτροπή θα κρίνει και τα δύο στάδια. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται ένας διαγωνισμός που έχει εγκριθεί από τη Δ. Ε.Α. σαν διαγωνισμός ενός σταδίου, να προχωρήσει σε δεύτερο στάδιο, εκτός εάν η Δ.Ε.Α. εγκρίνει τους όρους και το πλαίσιο πληρωμής των αμοιβών προς τους διαγωνιζόμενους, επιπλέον των χρηματικών βραβείων που προβλέπονται για τον αρχικό διαγωνισμό. Σε περίπτωση που λάβει χώρα ένας τέτοιος δευτερογενής διαγωνισμός, ο αγωνοθέτης θα πρέπει να επαναδιορίσει την κριτική επιτροπή του αρχικού διαγωνισμού.

Άρθρο 44

Σχέδια, φωτογραφίες, προπλάσματα και άλλα στοιχεία, που δεν απαιτούνται σύμφωνα με τους κανονισμούς, θα εξαιρεθούν από την κριτική επιτροπή πριν εξετασθεί η πρόταση του διαγωνιζόμενου.

Άρθρο 45

Η κριτική επιτροπή θα αποκλείσει κάθε πρόταση που δεν συμμορφώνεται με τις υποχρεωτικές προϋποθέσεις, οδηγίες ή κανονισμούς του διαγωνισμού.

Άρθρο 46

Η κριτική επιτροπή πρέπει να απονείμει βραβεία. Η απόφαση της κριτικής επιτροπής για τα βραβεία θα είναι οριστική και θα δημοσιοποιηθεί εντός προθεσμίας, που θα συμφωνηθεί με την Δ.Ε.Α. και θα αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού. Η κριτική επιτροπή κατά την απονομή των βραβείων θα κάνει πλήρη χρήση του ποσού, που έχει καθορισθεί για βραβεία στους όρους του διαγωνισμού. Σε ένα διαγωνισμό ιδεών θα απονεμηθεί ένα πρώτο βραβείο.

Άρθρο 47

Οι αμοιβές, τα έξοδα της διακίνησης και παραμονής των μελών της κριτικής επιτροπής θα καταβληθούν από τον αγωνοθέτη.

ΕΚΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ Άρθρο 48

Κατά κανόνα, όλες οι λύσεις, περιλαμβανομένων και αυτών που έχουν αποκλεισθεί από την κριτική επιτροπή, θα εκτίθενται στο κοινό για δύο εβδομάδες τουλάχιστον, μαζί με ένα αντίγραφο της υπογεγραμμένης έκθεσης της κριτικής επιτροπής. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό δωρεάν.

Άρθρο 49

Ο αγωνοθέτης θα ειδοποιήσει εγκαίρως τους διαγωνιζόμενους, που έχουν εγγραφεί για την ημερομηνία και τον τόπο της δημόσιας έκθεσης, καθώς και για τα αποτελέσματα του διαγωνισμού και θα τους στείλει ένα αντίγραφο της δημόσιας έκθεσης της κριτικής επιτροπής. Επίσης ο αγωνοθέτης θα πληροφορήσει τη Δ.Ε.Α. και όλα τα Εθνικά Τμήματα της. Φωτογραφίες των βραβευμένων σχεδίων-προτάσεων θα σταλούν στη Δ.Ε.Α. με πιθανή προοπτική να δημοσιευθούν.

Άρθρο 50

Σε διαγωνισμούς δύο σταδίων, οι λύσεις που έχουν υποβληθεί στο πρώτο στάδιο, θα κρατηθούν μυστικές μέχρι να ανακοινωθούν τα τελικά αποτελέσματα.

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ Άρθρο 51

Όλα τα σχέδια-προτάσεις και λοιπά στοιχεία εκτός εκείνων τα οποία έλαβαν βραβεία ή έχουν εξαγορασθεί και tπαραμένουν στον αγωνοθέτη, θα καταστρέφονται μετά το. τέλος της δημόσιας έκθεσης, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στους κανονισμούς του διαγωνισμού. Στις περιπτώσεις που έχουν ζητηθεί προπλάσματα, αυτά θα επιστραφούν στο δημιουργό τους, με έξοδα του αγωνοθέτη μέσα σε ένα μήνα από το τέλος της δημόσιας έκθεσης.

 

Άρθρο δεύτερο

Ο κάθε αγωνοθέτης ενός διεθνούς αρχιτεκτονικού ή πολεοδομικού διαγωνισμού θα δικαιούται, εφόσον τούτο δικαιολογείται κατά την κρίση του, να υιοθετεί παρεκκλίσεις από τις παραπάνω οδηγίες μετά από συνεννόηση και γνώμη της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεση του ως νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 20 Νοεμβρίου 1992

 

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

 

Έχει διαβαστεί 530 φορές
Προηγούμενο άρθρο
Νόμος 2110/1992 - ΦΕΚ 206/Α/29-12-1992