x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/82255/5190/2025 - ΦΕΚ 4095/Β/29-7-2025

Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β της 12ης ομάδας «Ειδικά Έργα και Δραστηριότητες», α/α 20 «Κέντρα Δεδομένων (Data centers)», του παραρτήματος ΧΙΙ της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΔΙΠΑ/17185/1069/21.2.2022 (Β'841)


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/82255/5190/2025

ΦΕΚ 4095/Β/29-7-2025

Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β της 12ης ομάδας «Ειδικά Έργα και Δραστηριότητες», α/α 20 «Κέντρα Δεδομένων (Data centers)», του παραρτήματος ΧΙΙ της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΔΙΠΑ/17185/1069/21.2.2022 (Β'841) υπουργικής απόφασης.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τα άρθρα 36 και 37 του ν. 4933/2022 «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία (ΕΕ) 2019/2161 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της Οδηγίας 93/13/ΕΟΚ του Συμβουλίου και των Οδηγιών 98/6/ΕΚ, 2005/29/ΕΚ και 2011/83/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά στην καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της Ένωσης για την προστασία των καταναλωτών και άλλες διατάξεις» (Α'99).

2. Τον ν. 4014/2011 «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος» (Α'209) και, ιδίως, τα άρθρα 1 και 8 αυτού.

3. Τον Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α'220).

4. Τον ν. 4442/2016 «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (Α'230) και ειδικότερα το Κεφάλαιο ΜΓ' «ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ("DATA CENTERS")» όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 3 του ν. 5069/2023 (Α' 193).

5. Τον ν. 2637/1998 «Σύσταση Οργανισμού Πιστοποίησης Λογαριασμών, Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, Οργανισμού Πιστοποίησης και Επίβλεψης Γεωργικών Προϊόντων, Γενικών Διευθύνσεων και θέσεων προσωπικού στο Υπουργείο Γεωργίας και "Εταιρείας Αξιοποίησης Αγροτικής Γης" Α.Ε. και άλλες διατάξεις» (Α' 200) και ειδικά το άρθρο 56 αυτού.

6. Τον ν. 998/1979 «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της Χώρας» (Α'289).

7. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ)» (Α'160).

8. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α' 15).

9. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α' 130).

10. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α'44).

11. Την υπ' αρ. 22421/18-3-2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Λάζαρο Τσαβδαρίδη» (Β' 1315).

12. Την υπ' αρ. 96038/6.12.2024 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός διαδικασίας, περιεχομένου και δικαιολογητικών, παράβολου και κυρώσεων για τη γνωστοποίηση λειτουργίας των κέντρων δεδομένων του άρθρου 321 ν. 4442/2016» (Β'7589).

13. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069/21.2.2022 υπουργική απόφαση «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπό στοιχεία ΔΙΠΑ/οικ.37674/27-7-2016 υπουργικής απόφασης «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπουργικής απόφασης 1958/2012 - Κατάταξη δημοσίων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 4014/2011 (Α' 209), όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει» (Β' 2471)» (Β'841), όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/64712/4464/2022 (Β' 3636) υπουργική απόφαση.

14. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/181/3/09.01.2025 εισήγηση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με την οποία δεν προκαλείται επιβάρυνση σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού από την παρούσα υπουργική απόφαση.

15. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο:

«Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις για έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β της 12ης ομάδας «Ειδικά Έργα και Δραστηριότητες», α/α 20 «Κέντρα Δεδομένων (Data centers)», του παραρτήματος ΧΙΙ της ΥΑ 17185/1069/2022 (Β'841)», αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Πεδίο Εφαρμογής - Σκοπός

1. Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (ΠΠΔ), που προβλέπονται στο άρθρου 8 του ν. 4014/2011 (Α' 209) όπως ισχύει, καθώς και οι αναγκαίες λεπτομέρειες εφαρμογής του εν λόγω άρθρου, για έργα της κατηγορίας Β' του είδους με α/α 20 και τίτλο «Κέντρα δεδομένων (Data centers)» της 12ης Ομάδας «Ειδικά έργα και δραστηριότητες» της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/17185/1069/2022 (Β'841) υπουργικής απόφασης, όπως ισχύει.

2. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι η προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, με τον προσδιορισμό όλων των αναγκαίων μέτρων και περιορισμών που πρέπει να εφαρμόζονται κατά την κατασκευή και λειτουργία των έργων της παρ. 1 του παρόντος άρθρου.

 

Άρθρο 2

Αρμόδια Υπηρεσία

Αρμόδια Υπηρεσία για την υπαγωγή του έργου σε ΠΠΔ είναι η Διεύθυνση Ανάπτυξης της οικείας Περιφερειακής Ενότητας.

 

Άρθρο 3

Διαδικασία υπαγωγής σε ΠΠΔ

1. Ο φορέας του έργου υποβάλει στην κατά το άρθρο 2 αρμόδια Υπηρεσία, δήλωση υπαγωγής σε ΠΠΔ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 8 του ν. 4014/2011 (Α' 209). Το περιεχόμενο της δήλωσης αυτής ορίζεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.

2. Η δήλωση υπαγωγής σε ΠΠΔ συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά τεκμηρίωσης που καθορίζονται στο άρθρο 4 της παρούσας.

3. Εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της δήλωσης υπαγωγής σε ΠΠΔ, η αρμόδια Υπηρεσία ελέγχει τη δήλωση και τα δικαιολογητικά που τη συνοδεύουν και, σε περίπτωση ελλείψεων ζητά τα απαραίτητα συμπληρωματικά στοιχεία.

4. Εφόσον η δήλωση και τα δικαιολογητικά είναι πλήρη, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών η αρμόδια Υπηρεσία προβαίνει στην υπαγωγή του έργου σε ΠΠΔ.

5. Σε περίπτωση που το έργο εγκαθίσταται εντός περιοχής που εντάσσεται στο δίκτυο Natura 2000, ακολουθείται η διαδικασία υποβολής Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ), που προβλέπεται στο άρθρο 10 του ν. 4014/2011, με την επιφύλαξη της παρ. 6 του ιδίου άρθρου. Στους περιβαλλοντικούς όρους της παρούσας απόφασης (Παράρτημα Β), ενσωματώνονται και οι πρόσθετοι όροι που τυχόν αναφέρονται στη σχετική απόφαση του Περιφερειάρχη (παρ. 3 του άρθρου 10 του ν. 4014/2011).

6. Σε περίπτωση που το έργο υλοποιείται σε εκτάσεις που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 4858/2021 (Α'220), όπως εκάστοτε ισχύουν, να τηρούνται τυχόν μέτρα, όροι και περιορισμοί, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των εκάστοτε αρμόδιων Αρχαιολογικών Υπηρεσιών. Στην περίπτωση αυτή, στις δηλώσεις που περιγράφονται στο Παράρτημα Α της παρούσας, θα πρέπει να περιλαμβάνονται και οι εγκρίσεις από τις αρμόδιες Αρχαιολογικές Υπηρεσίες.

7. Εάν από τα στοιχεία της δήλωσης ή των δικαιολογητικών, προκύπτει ότι το έργο δεν είναι συμβατό με τις απαιτήσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας ή με τα στοιχεία περιβαλλοντικής ευαισθησίας της περιοχής (π.χ. σε περίπτωση αρνητικού πορίσματος της Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης), ή εάν διαπιστωθεί αντίθεση με τις θεσμοθετημένες χρήσεις γης, ή ότι το έργο δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας απόφασης, η αρμόδια Υπηρεσία του άρθρου 2 της παρούσας εντός δεκαπέντε (15) εργάσιμων ημερών ενημερώνει εγγράφως τον φορέα του έργου και δεν προβαίνει σε υπαγωγή σε ΠΠΔ.

8. Σε περίπτωση που το έργο χωροθετείται εντός περιοχών που εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, η έγκριση επέμβασης χορηγείται ως αυτοτελής διοικητική πράξη από την κατά τόπο αρμόδια Επιθεώρηση Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά τα ειδι- κώς οριζόμενα στην διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 45 ν. 998/1979.

9. Η κατά τα ανωτέρω υπαγωγή σε ΠΠΔ αποτελεί προϋπόθεση έναρξης οποιασδήποτε εργασίας κατασκευής.

10. Η κατά τα ανωτέρω δήλωση υπαγωγής επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ενδιαφερόμενου κατά τον ν. 1599/1986 (Α' 75), όπως εκάστοτε ισχύει. Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος εν γνώσει του υποβάλει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία στη δήλωση υπαγωγής υπόκειται στις κυρώσεις της παρ. 6 του άρθρου 22 του ν. 1599/1986 όπως εκάστοτε ισχύουν, και η υπαγωγή του έργου σε ΠΠΔ καθίσταται αυτοδικαίως άκυρη ως μη νόμιμη. Ως εκ τούτου, το έργο ή η δραστηριότητα δεν είναι πλέον περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και εάν η υλοποίηση ή η λειτουργία του έχει ξεκινήσει, επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 28 του ν. 1650/1986 (Α' 160) όπως εκάστοτε ισχύει.

 

Άρθρο 4

Δικαιολογητικά τεκμηρίωσης

Η δήλωση υπαγωγής του έργου σε ΠΠΔ συνοδεύεται από την ακόλουθη κατά περίπτωση τεκμηρίωση:

1. Συνοπτική τεχνική έκθεση του έργου και τυχόν συνοδών έργων, ιδίως του συστήματος ψύξης και των εφεδρικών μονάδων ηλεκτροδότησης.

2. Χρήσεις γης της εγκατάστασης με το τοπογραφικό διάγραμμα που την συνοδεύει σε κατάλληλη κλίμακα, σε συντεταγμένες των συστημάτων αναφοράς ΕΓΣΑ '87 και WGS84, συνοδευόμενο από χάρτη προσανατολισμού στο οποίο θα φαίνεται ο θεσμοθετημένος πολεοδομικός, χωρικός, περιβαλλοντικός σχεδιασμός της περιοχής του έργου (π.χ. Περιφερειακά Χωροταξικά ή Ρυθμιστικά Σχέδια, Γ.Π.Σ., Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., Ζ.Ο.Ε., Π.Ο.Α.Π.Δ., Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε., Ε.Π.Σ., Τ.Π.Σ., Επιχειρηματικά

Πάρκα, καθώς και τυχόν κανονιστικές πράξεις προστασίας της φύσης κ.ά.), από τον οποίο να προκύπτει το επιτρεπτό υλοποίησης του έργου.

3. Βεβαίωση αρμόδιου κατά νόμο μηχανικού, στην περίπτωση που χρησιμοποιείται νερό για την απαγωγή της θερμότητας για την ψύξη της εγκατάστασης μέσω ανοιχτού κυκλώματος και αντίστοιχης βεβαίωσης περί της δυνατότητας κάλυψης των αναγκών σε νερό του συστήματος ψύξης, από κατάλληλο πάροχο υπηρεσιών ύδατος.

4. Απόσπασμα δασικού χάρτη από τον οποίο να προκύπτει ο χαρακτήρας της έκτασης που θα καταληφθεί από το έργο. Σε περίπτωση έλλειψης δασικού χάρτη στην περιοχή, απαιτείται πράξη χαρακτηρισμού της έκτασης που θα καταληφθεί από το έργο, από την αρμόδια δασική υπηρεσία, σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 998/1979.

5. Γνωμοδότηση του οικείου Δασαρχείου, εφόσον από το έργο καταλαμβάνεται έκταση υπαγόμενη στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

6. Γνωμοδότηση της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας σχετικά με το εάν η έκταση του έργου είναι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 4014/2011 (Α'209).

7. Σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας, εφόσον το έργο ή η δραστηριότητα χωροθετείται εν όλω ή εν μέρει εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου, ζωνών προστασίας Α' και Β' ή πλησίον αρχαίου κατά την έννοια των άρθρων 12, 13 και 10 παρ. 3, αντίστοιχα, του ν. 4858/2021 (Α'220).

8. Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση, κατ' εφαρμογή της περ. α της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4014/2011, εφόσον το έργο βρίσκεται εντός προστατευόμενης περιοχής του Δικτύου Natura 2000.

9. Στην περίπτωση ίδρυσης, γνώμη ή άλλο δικαιολογητικό της οικείας Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας σε περίπτωση που η δραστηριότητα χωροθετείται σε περιοχή χωρίς καθορισμό χρήσεων γης και εφόσον ενδέχεται να βρίσκεται σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας.

10. Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (για υφιστάμενα έργα και δραστηριότητες, τα οποία πλέον κατατάσσονται στην κατηγορία Β), εφόσον αυτή πρόκειται να λήξει ή επέρχονται μεταβολές στην εγκατάσταση.

 

Άρθρο 5

Χρονική διάρκεια ισχύος

1. Η υπαγωγή σε ΠΠΔ παραμένει σε ισχύ εφόσον δεν επέρχεται μεταβολή στα στοιχεία της δήλωσης υπαγωγής του έργου σε ΠΠΔ.

2. Μεταγενέστερες τροποποιήσεις των ΠΠΔ του Παραρτήματος Β, εφαρμόζονται από την έναρξη ισχύος τους σε έργα που έχουν ήδη υπαχθεί, χωρίς απαίτηση εκ νέου υπαγωγής τους.

3. Πριν την υλοποίηση οποιασδήποτε μεταβολής των στοιχείων του έργου ή της δραστηριότητας που δηλώθηκαν κατά την υπαγωγή σε ΠΠΔ, ο φορέας του έργου υποβάλει στην Υπηρεσία του άρθρου 2 της παρούσας, τη δήλωση υπαγωγής του Παραρτήματος Α και τα απαραίτητα δικαιολογητικά, προκειμένου να εκτιμηθεί αν απαιτείται τροποποίηση της υπαγωγής του έργου σε ΠΠΔ. Στην περίπτωση που απαιτείται, το τροποποιημένο έργο υπάγεται εκ νέου σε ΠΠΔ ακολουθώντας τη διαδικασία εξ αρχής, άλλως εκδίδεται έγγραφο περί μη αναγκαιότητας νέας υπαγωγής σε ΠΠΔ.

4. Σε περίπτωση αλλαγής φορέα δραστηριότητας, οι πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις που έχουν προσδιοριστεί στην απόφαση ΠΠΔ στο όνομα του παλαιού φορέα εξακολουθούν ισχύουν στο όνομα του νέου φορέα, εφόσον δεν υπάρχουν άλλες μεταβολές.

 

Άρθρο 6

Παραρτήματα

Προσαρτώνται και αποτελούν τμήμα της παρούσας απόφασης τα παραρτήματα Α και Β:

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α: Δήλωση υπαγωγής Κέντρου Δεδομένων σε ΠΠΔ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β: Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις Κέντρων Δεδομένων

 

Άρθρο 7

Καταργούμενες Διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης, παύει να ισχύει κάθε προηγούμενη απόφαση που ρυθμίζει τα ίδια θέματα.

 

Άρθρο 8

Έναρξη Ισχύος

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α:

Δήλωση υπαγωγής Κέντρου Δεδομένων σε ΠΠΔ

(Βλέπε στο ΦΕΚ)

Γ. ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΟΜΕΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ

Σημειώνονται τα δικαιολογητικά που επισυνάπτονται, όπου απαιτείται σύμφωνα με το άρθρο 4 της παρούσας:

Συνοπτική τεχνική έκθεση του έργου και τυχόν συνοδών έργων, ιδίως συστήματος ψύξης και εφεδρικών γεννητριών ηλεκτρικού ρεύματος.

Χάρτης χρήσεων γης της περιοχής του έργου, σε κατάλληλη κλίμακα, σύμφωνα με τον θεσμοθετημένο χωρικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό, όπως Περιφερειακά Χωροταξικά ή Ρυθμιστικά Σχέδια, Γ.Π.Σ., Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., Ζ.Ο.Ε., Π.Ο.Α.Π.Δ., Ε.Σ.Χ.Α.Σ.Ε., Ε.Π.Σ., Τ.Π.Σ., Επιχειρηματικά Πάρκα, καθώς και κανονιστικές πράξεις προστασίας της φύσης κ.ά., από τον οποίο να προκύπτει το επιτρεπτό υλοποίησης του έργου.

Τοπογραφικό διάγραμμα στο οποίο απεικονίζεται το έργο, σε κατάλληλη κλίμακα, σε συντεταγμένες των συστημάτων αναφοράς ΕΓΣΑ '87 και WGS84, συνοδευόμενο από χάρτη προσανατολισμού.

Βεβαίωση δυνατότητας κάλυψης των αναγκών σε νερό των συστημάτων ψύξης από κατάλληλο πάροχο υπηρεσιών ύδατος (απαιτείται μόνο στις περιπτώσεις που το σύστημα ψύξης χρησιμοποιεί νερό ως μέσο απομάκρυνσης της θερμότητας δεν απαιτείται όταν το νερό χρησιμοποιείται μόνο για μεταφορά θερμότητας, η τελική απομάκρυνση της οποίας γίνεται με χρήση αέρα, χωρίς απώλειες νερού).

Απόσπασμα δασικού χάρτη από τον οποίο να προκύπτει ο χαρακτήρας της έκτασης που θα καταληφθεί από το έργο. Σε περίπτωση έλλειψης δασικού χάρτη στην περιοχή, απαιτείται πράξη χαρακτηρισμού της έκτασης που θα καταληφθεί από το έργο

Γνωμοδότηση του οικείου Δασαρχείου, εφόσον από το έργο καταλαμβάνεται έκταση υπαγόμενη στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.

Γνωμοδότηση της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας σχετικά με το εάν η έκταση του έργου είναι αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, με τις εξαιρέσεις που ορίζονται στην παράγραφο 4 του άρθρου 2 του ν. 4014/2011 (Α' 209) όπως ισχύει.

Σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας, εφόσον το έργο ή η δραστηριότητα χωροθετείται εν όλω ή εν μέρει εντός κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου, ζωνών προστασίας Α' και Β' ή πλησίον αρχαίου κατά την έννοια των άρθρων 12, 13 και 10 παρ. 3, αντίστοιχα, του ν. 3028/2002 (Α' 153).

Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση κατ' εφαρμογή της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4014/2011, εφόσον το έργο βρίσκεται εντός προστατευόμενης περιοχής του Δικτύου Natura 2000.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β

ΠΡΟΤΥΠΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (DATA CENTERS)

Α. Γενικές δεσμεύσεις

Α.1 Οι υποχρεώσεις του φορέα του έργου αναφορικά με την τήρηση των Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων (ΠΠΔ) και της πάγιας περιβαλλοντικής νομοθεσίας καθορίζονται στην ενότητα ΣΤ.

Α.2 Το έργο και η δραστηριότητα δεν θα πρέπει να έρχεται σε αντίθεση με τυχόν ειδικούς περιορισμούς, που έχουν τεθεί στην περιοχή εγκατάστασης ή με ειδικές διατάξεις που ενδεχομένως θέτουν όρους ή/και περιορισμούς ως προς την κατασκευή ή/και την λειτουργία του.

Α.3 Εάν το έργο βρίσκεται πλησίον αιγιαλού, να τηρούνται οι διατάξεις του ν. 2971/2001 «Αιγιαλός, παραλία και άλλες διατάξεις» (Α'285) και τον ν. 5092/2024 (Α' 33) όπως εκάστοτε ισχύουν.

Α.4 Να τηρούνται οι διατάξεις του ν. 3028/2002 και του ν. 4858/2021 για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γέ- νει της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως εκάστοτε ισχύουν.

Α.5 Σε περίπτωση που το έργο εγκαθίσταται εντός εκτάσεων που εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ακολουθείται η διαδικασία έγκρισης επέμβασης, τηρουμένων των υποχρεώσεων του δικαιούχου επέμβασης και των διαλαμβανομένων στην υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/52818/3144/2023 (ΑΔΑ: 9ΞΛΘ4653Π8-ΘΘΠ) Εγκύκλιο ΥΠΕΝ. Επιπλέον, σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει:

α) Η υλοποίηση του έργου να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η μικρότερη δυνατή επέμβαση σε δασική έκταση.

β) Να πραγματοποιείται τακτική απομάκρυνση των εύφλεκτων υλικών καθώς και αποψίλωση του γηπέδου του έργου, για τη μείωση του κινδύνου πυρκαγιάς.

γ) Να λαμβάνονται από το φορέα του έργου όλα τα απαραίτητα μέτρα πυροπροστασίας (πρόληψη, κατάσβεση, αντικεραυνική προστασία) για την περίπτωση πυρκαγιάς και για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσής της σε παρακείμενες περιοχές (δημιουργία αντιπυρικής ζώνης). Η αναγκαία περιμετρικά δημιουργηθείσα αντιπυρική ζώνη καθορίζεται στην απόφαση έγκρισης επέμβασης, ή στην πράξη πληροφοριακού χαρακτήρα προκειμένης της εγκατάστασης σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις.

δ) Ο τρόπος οργάνωσης της αντιπυρικής προστασίας να υποδειχθεί από την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία.

ε) Ο φορέας λειτουργίας του έργου υποχρεούται να αποκαθιστά το χώρο στον οποίο έχει πραγματοποιηθεί επέμβαση. Στην περίπτωση ολοκλήρωσης του σκοπού επέμβασης ή εγκατάλειψης ή μεταβολής του προορισμού του, ο φορέας υποχρεούται σε αποκατάσταση του διαταραχθέντος δασικού περιβάλλοντος, σύμφωνα με την αρμοδίως εκ της δασικής υπηρεσίας, φυτοτεχνική μελέτη αποκατάστασης, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 12 του άρθρου 45 ν. 998/1979.

στ) Να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα, ώστε τυχόν απαραίτητες εργασίες αποψίλωσης να περιοριστούν στις ελάχιστες δυνατές και να μην προκαλείται ζημιά σε δασική βλάστηση ή υποβάθμιση της αισθητικής του περιβάλλοντος χώρου της εγκατάστασης.

ζ) Να τηρούνται οι όροι και προϋποθέσεις όπως σχε- τικώς τίθενται στο πλαίσιο εκδόσεως της απόφασης έγκρισης επέμβασης.

Α.6 Εφόσον απαιτείται κυκλοφοριακή σύνδεση του έργου με το οδικό δίκτυο της περιοχής, να ληφθεί η απαιτούμενη σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία άδεια ή έγκριση από την αρμόδια Υπηρεσία.

Α.7 Κάθε είδους τροποποίηση ή επέμβαση σε υφιστάμενο έργο υποδομής (π.χ. δίκτυο ύδρευσης, αποχέτευσης κ.λπ.) να γίνεται σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, ώστε να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία του.

Α.8 Στον σχεδιασμό του έργου θα πρέπει να ενσωματωθούν τα απαραίτητα μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας. Τα μέτρα αυτά δεν επιτρέπεται να επαυξάνουν τον κίνδυνο πλημμύρας σε κατάντη του έργου θέσεις.

Α.9 Στον σχεδιασμό του έργου θα πρέπει να ενσωματωθούν τα απαραίτητα μέτρα κλιματικής θωράκισης. Τα μέτρα αυτά δεν επιτρέπεται να επαυξάνουν τους κλιματικούς κινδύνους σε άλλες θέσεις εντός της ζώνης επιρροής του έργου.

Α.10 Ο σχεδιασμός του νέου πρασίνου στις ελεύθερες επιφάνειες του γηπέδου του έργου θα πρέπει να εξασφαλίσει: (α) την καταλληλότητα των ειδών σε σχέση με το μικροκλίμα της περιοχής του έργου, (β) την αποφυγή ξενικών και ενδεχομένως επεκτατικών ειδών, τα οποία θα μπορούσαν να διασπαρούν στη ζώνη επιρροής του έργου και να προκαλέσουν ανατροπές των ισορροπιών στη φυτοκοινωνία της περιοχής.

Α.11 Ο σχεδιασμός του συστήματος ψύξης θα πρέπει να εξασφαλίζει:

α) Ελαχιστοποίηση της ενεργειακής κατανάλωσης, μέσω επιλογής κατάλληλης τεχνολογίας και σχεδιασμού της λειτουργίας εντός των βέλτιστων συνθηκών, αναλόγως του μικροκλίματος της περιοχής του έργου.

β) Αποφυγή επιδράσεων της εκλυόμενης θερμότητας στα παρακείμενα ακίνητα του έργου.

Α.12 Να εφαρμοστεί πρόγραμμα παρακολούθησης της θερμοκρασίας περιβάλλοντος στα όρια του γηπέδου του έργου. Να επιλέγονται συστήματα ψύξης που βασίζονται σε απορρόφηση θερμότητας, ώστε να μειώνεται το ενεργειακό κόστος ψύξης και η τελικώς εκπε- μπόμενη στο περιβάλλον θερμότητα.

Α.13 Να αποκατασταθεί ο χώρος και να απομακρυνθεί ο εξοπλισμός, μετά το πέρας λειτουργίας του έργου με αποκλειστική ευθύνη του φορέα λειτουργίας του.

Α.14 Σε περίπτωση οριστικής παύσης της λειτουργίας του έργου να εκκενωθεί και να αποκατασταθεί ο χώρος, λαμβάνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να μην υπάρξει ρύπανση του περιβάλλοντος ή αν χρειαστεί να λάβει χώρα εξυγίανση του εδάφους των υπόγειων υδάτων. Η διαχείριση υλικών και εξοπλισμού, που κατά την παύση λειτουργίας του έργου αποτελούν απόβλητα, να πραγματοποιείται με αποκλειστική ευθύνη του φορέα του έργου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ν. 4819/2021 (Α' 129).

Β. Δεσμεύσεις κατά την κατασκευή Β.1 Απαγορεύονται οι παντός είδους αυθαίρετες αμμοληψίες. Τα αδρανή υλικά που θα απαιτηθούν για την κατασκευή του έργου να εξασφαλίζονται από νομίμως υφιστάμενες μονάδες παραγωγής (λατομεία κ.ά.) που τηρούν τις υποχρεώσεις που προβλέπουν οι περιβαλλοντικές διατάξεις.

Β.2 Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα (σήμανση, περίφραξη κ.λπ.) για την αποφυγή ατυχημάτων, για την προστασία των κατοίκων και των εργαζομένων από τους κινδύνους που τυχόν θα δημιουργηθούν κατά την κατασκευή του έργου.

Β.3 Η αποψίλωση τυχόν βλάστησης, να περιοριστεί στον ελάχιστο απαιτούμενο βαθμό και αποκλειστικά για τις ανάγκες κατασκευής του έργου.

Β.4 Για την εξυπηρέτηση του προσωπικού του εργοταξίου να τοποθετηθούν χημικές τουαλέτες.

Β.5 Για τη μείωση της σκόνης και των αιωρούμενων σωματιδίων λόγω των εργασιών, να τηρούνται τα ακόλουθα: α) Η εκπομπή σκόνης από προσωρινούς σωρούς υλικών στη ζώνη των έργων, να περιορίζεται είτε με κάλυψη αυτών είτε με διαβροχή τους είτε με χρήση διαλυμάτων που στερεοποιούν προσωρινά την εξωτερική επιφάνεια του σωρού.

β) Τα φορτηγά μεταφοράς των αδρανών υλικών και των προϊόντων εκσκαφής να είναι καλυμμένα με κατάλληλα μέσα και να αποφεύγεται η υπερπλήρωσή τους.

γ) Το ύψος πτώσης κατά τη διαχείριση των υλικών να είναι το ελάχιστο δυνατό.

Β.6 Στο χώρο του εργοταξίου να υπάρχουν στεγνά απορροφητικά υλικά (άμμος, πριονίδι κ.λπ.) για αντιμετώπιση διαρροής πετρελαιοειδών (καυσίμων ή λιπαντικών από ατυχηματικά συμβάντα).

Β.7 Κατά την διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών, απαγορεύεται η οποιαδήποτε, εντός του χώρου του εργοταξίου, εργασία συντήρησης του μηχανολογικού εξοπλισμού (εργοταξιακά οχήματα και μηχανήματα έργου, οχήματα μεταφοράς προσωπικού και υλικών) που θα χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή του έργου. Οι εργασίες αυτές, εφόσον απαιτηθούν, να πραγματοποιούνται στις εγκαταστάσεις κατάλληλα αδειοδοτημένων συνεργείων.

Β.8 Να λαμβάνονται όλα τα κατάλληλα μέτρα για τη μείωση στο ελάχιστο των εκπομπών θορύβου. Κατ' ελάχιστον να τηρούνται τα ακόλουθα: α) Οι εκπομπές θορύβου που παράγονται κατά την φάση κατασκευής να μην υπερβαίνουν το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο θορύβου, όπως ορίζονται στο π.δ. 1180/1981 (Α' 293), όπως εκάστοτε ισχύει. Τα μηχανήματα που θα χρησιμοποιηθούν κατά την φάση της κατασκευής του έργου να φέρουν σήμανση CE, όπου να αναγράφεται η εγγυημένη στάθμη ηχητικής ισχύος.

β) Δεν επιτρέπεται η χρήση μηχανημάτων και συσκευών εργοταξίων χωρίς το πιστοποιητικό έγκρισης τύπου ΕΟΚ, όπως προβλέπεται στις υπ' αρ. 69001/1921/1988 (Β'751) και 10399/Φ5.3/361/1988 (Β'359) κοινές υπουργικές αποφάσεις, όπως εκάστοτε ισχύουν ή το πιστοποιητικό συμμόρφωσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ' αρ. 37393/2028/2003 (Β' 1418) κοινή υπουργική απόφαση, όπως εκάστοτε ισχύει.

γ) Η λειτουργία των μηχανημάτων κατά τη φάση κατασκευής να πληροί τα οριζόμενα στις διατάξεις των υπ'αρ. ΚΥΑ 56206/1613/1986 (Β'570), ΥΑ Α5/2375/1978 (Β'689), ΚΥΑ 765/1991 (Β'81) και ΚΥΑ 11481/523/1997 (Β'295), όπως εκάστοτε ισχύουν.

δ) Σε περίπτωση που οι εργασίες κατασκευής λαμβάνουν χώρα κοντά σε ευαίσθητες χρήσεις (όπως νοσοκομεία, σχολεία, κατοικίες κ.λπ.) να τηρούνται τα εξής: αα) Να μην πραγματοποιούνται εργασίες που προ- καλούν υψηλά επίπεδα θορύβου κατά τις ώρες κοινής ησυχίας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

ββ) Να αποφεύγεται η παράλληλη χρήση του εξοπλισμού ή των μηχανημάτων του εργοταξίου και να απενεργοποιείται ο εξοπλισμός που δεν χρησιμοποιείται.

γγ) Να γίνεται χρήση κατάλληλων αντιθορυβικών πετασμάτων, εφόσον απαιτείται, περιμετρικά των μη κινητών εργοταξιακών μηχανημάτων υψηλών εκπομπών θορύβου υπό τη μορφή περίκλεισης αυτών με «φράκτες» θορύβου. Για τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότη- τάς τους οι «φράκτες» θορύβου να τοποθετούνται όσο το δυνατό πλησιέστερα στην πηγή του θορύβου.

Β.9 Για την αποφυγή εκπλύσεων που είναι δυνατόν να προκύψουν κατά τη διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών (κυρίως έκπλυση επιχωμάτων) να αποφεύγονται οι χωματουργικές εργασίες κατά τη διάρκεια υψηλών βροχοπτώσεων.

Β.10 Η προσωρινή αποθήκευση των υλικών εκσκαφής να γίνεται σε χώρο εντός του εργοταξίου. Τα προϊόντα εκσκαφών που θα προκύψουν κατά τις εργασίες διαμόρφωσης του γηπέδου εγκατάστασης του κέντρου να αξιοποιηθούν κατά προτεραιότητα στην εξομάλυνση της επιφάνειας του γηπέδου, λαμβάνοντας κάθε δυνατή μέριμνα για την ελαχιστοποίηση της αλλοίωσης της υφιστάμενης μορφολογίας του εδάφους. Τυχόν πλεονάζοντα υλικά εκσκαφών και τα μη επικίνδυνα απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων να υφίστανται διαχείριση σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κοινή υπουργική απόφαση. 36259/2010 (Β' 1312), όπως εκάστοτε ισχύει και το άρθρο 30 του ν. 4819/2021 (Α' 129). Ο φορέας της δραστηριότητας υποχρεούται να συνάπτει σύμβαση συνεργασίας με εγκεκριμένο Συλλογικό Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΣΕΔ) ως διαχειριστής ΑΕΚΚ.

Β.11 Απαγορεύεται η απόρριψη επί του εδάφους παντός είδους υγρών αποβλήτων, λαδιών ή καυσίμων στους χώρους του έργου και του εργοταξίου.

Β.12 Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται τόσο η προσωρινή όσο και η μόνιμη απόθεση προϊόντων εκσκαφής εντός της κοίτης ποταμών, χειμάρρων, μισγαγγειών, σε αρδευτικές τάφρους, σε παραποτάμιους χώρους και γενικά σε οποιαδήποτε θέση είναι δυνατόν να παρεμποδίζεται η ομαλή ροή των επιφανειακών υδάτων. Απαγορεύεται η μόνιμη απόθεση προϊόντων εκσκαφής σε δασικές εκτάσεις, καθώς και σε οποιοδήποτε άλλο ευαίσθητο αποδέκτη.

Β.13 Απαγορεύεται η κάθε μορφής καύση υλικών (ελαστικά, χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια και στουπιά, καλώδια, συσκευασίες κ.λπ.) στους χώρους του έργου και του εργοταξίου.

Β.14 Τα παραγόμενα απόβλητα θα πρέπει να συλλέγονται και να διατίθενται προς κατάλληλη διαχείριση διαχωρισμένα ανά ρεύμα: αστικά απόβλητα, ανακυκλώσιμα, απόβλητα συσκευασιών, απόβλητα έλαια, ελαστικά, ΑΗΗΕ, συσσωρευτές - μπαταρίες, απόβλητα μετάλλων (scrap) κ.λπ. Για το σκοπό αυτό, τοποθετούνται κατάλληλοι περιέκτες συλλογής των αποβλήτων κάθε ρεύματος.

Β.15 Τα μη επικίνδυνα απόβλητα να μεταφέρονται από επιχείρηση συλλογής-μεταφοράς που είναι εγγεγραμμένη στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων του άρθρου 53 του ν. 4819/2021 (Α' 129), σύμφωνα με την περ. ε'της παρ. 3 του άρθρου 52 του ν. 4819/2021 (Α' 129) και να οδηγούνται σε αδειοδοτημένη εγκατάσταση προς περαιτέρω διαχείριση.

Β.16 Η διαχείριση των αποβλήτων ελαίων να διεξάγεται σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας. Ειδικότερα, τα απόβλητα έλαια να αποθηκεύονται προσωρινά και να υφίστανται διαχείριση σύμφωνα: i) με τα αναφερόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 47 του ν. 4819/2021, σύμφωνα με το οποίο δίνεται υποχρεωτικά προτεραιότητα στην αναγέννηση ή εναλλακτικά σε άλλες εργασίες ανακύκλωσης, που προσφέρουν ισοδύναμο ή καλύτερο αποτέλεσμα και ii) τα αναφερόμενα στο π.δ. 82/2004 (Α'64)

Β.17 Να ληφθεί μέριμνα αντιπυρικής προστασίας κατά τη φάση της κατασκευής του έργου για την αντιμετώπιση τυχόν εκδηλώσεων πυρκαγιάς από την λειτουργία των μηχανημάτων, στους χώρους παραμονής και εργασίας του προσωπικού κ.λπ. καθώς και για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου μετάδοσής της.

Β.18 Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου να απομακρυνθούν οι κάθε είδους εργοταξιακές εγκαταστάσεις (γραφεία, συνεργεία, αποθήκες, περιφράξεις κ.λπ.), το σύνολο των εναπομενουσών ποσοτήτων υλικών κατασκευής (χύδην ή συσκευασμένα) και στη συνέχεια να καθαριστεί και να αποκατασταθεί πλήρως ο εργοταξιακός χώρος.

Γ. Δεσμεύσεις κατά την λειτουργία

Γ.1 Ο φορέας του έργου υποχρεούται να έχει καταχωρήσει τη δραστηριότητα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων (ΗΜΑ), στην ηλεκτρονική διεύθυνση wrm.ypeka.gr και να υποβάλλει ετησίως, μέχρι το τέλος Μαρτίου του επόμενου έτους, την ετήσια έκθεση αποβλήτων με συγκεκριμένα στοιχεία για τα απόβλητα που παρήγαγε, ή/και αποθήκευσε, ή/και παρέλαβε η εγκατάσταση, σύμφωνα με το άρθρο 53 του ν. 4819/2021 (Α' 129) και την υπ' αρ. οικ. 43942/4026/2016 (Β'2992), κοινή υπουργική απόφαση.

Γ.2 Τα ΑΗΗΕ να αποθηκεύονται χωριστά, σε ειδικούς κάδους ανά είδος και να βρίσκονται σε κατάλληλα διαμορφωμένο και επισημασμένο χώρο, υπό κατάλληλες υγειονομικές συνθήκες ή να απομακρύνονται άμεσα με το πέρας της εργασίας και να παραδίδονται σε εξουσιοδοτημένα σημεία συλλογής, συνεργαζόμενα με τα εγκεκριμένα συστήματα διαχείρισης.

Γ.3 Η διαχείριση των ΑΗΗΕ να γίνεται σύμφωνα με την υπό στοιχεία Η.Π. 23615/651/Ε.103/2014 (Β' 1184) κοινή υπουργική απόφαση, σε συνδυασμό με τον ν. 4819/2021.

Γ.4 Η διαχείριση ηλεκτρικών στηλών και συσσωρευτών που χρησιμοποιούνται για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του έργου, σε περίπτωση διακοπής της ηλεκτροδότησης, όταν καθίστανται απόβλητα να παραδίδονται σε εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4819/2021 (Α' 129), την κοινή υπουργική απόφαση 41624/2057/Ε103/2010 και τον Κανονισμό (ΕΕ) 2023/1542, όπως εκάστοτε ισχύουν.

Γ.5 Η διαχείριση των μπαταριών που είναι κατάλληλες για ανακατασκευή πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/1542.

Γ.6 Η διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων πλην ΑΗΕΕ να γίνεται σύμφωνα με τον ν. 4819/2021 (Α' 129) και τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις.

Γ.7 Τα παραγόμενα επικίνδυνα απόβλητα να αποθηκεύονται σε χώρους, οι οποίοι να πληρούν τις απαιτήσεις του κεφαλαίου 2 του Παραρτήματος της υπό στοιχεία Η.Π. 24944/1159/2006 (Β' 791) κοινής υπουργικής απόφασης. Ακολούθως, να παραδίδονται σε φορέα, ο οποίος πρέπει να διαθέτει άδεια συλλογής και μεταφοράς επικίνδυνων αποβλήτων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 52 του ν. 4819/2021. Εφόσον τα απόβλητα παραδίδονται προς διάθεση ή ανάκτηση (εργασία D ή R) εντός της χώρας, η ΑΕΠΟ του τελικού αποδέκτη να επιτρέπει την παραλαβή των εν λόγω αποβλήτων στην εγκατάστασή του. Στην περίπτωση μεταφοράς εκτός της χώρας, να τηρείται το έγγραφο μεταφοράς, κατάλληλα συμπληρωμένο.

Γ.8 Τα μη επικίνδυνα απόβλητα να μεταφέρονται από επιχείρηση συλλογής-μεταφοράς που είναι εγγεγραμμένη στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων του άρθρου 53 του ν. 4819/2021 (Α' 129), σύμφωνα με την περ. ε' της παρ. 3 του άρθρου 52 του ίδιου νόμου και να οδηγούνται σε αδειοδοτημένη εγκατάσταση προς περαιτέρω διαχείριση.

Γ.9 Για την παράδοση αποβλήτων σε τρίτους, να υπάρχουν τα σχετικά παραστατικά για την παρακολούθηση της περαιτέρω διαχείρισης των αποβλήτων εκτός του γηπέδου της δραστηριότητας. Προκειμένου για επικίνδυνα απόβλητα, να συμπληρώνεται κατάλληλα το «Έντυπο αναγνώρισης για τη συλλογή και μεταφορά επικίνδυνων αποβλήτων», σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις υπ' αρ. 13588/725/06 (Β' 383) και Η.Π. 24944/1159/06 (Β'791) κοινές υπουργικές αποφάσεις και τον ν. 4819/2021 (Α' 129).

Γ.10 Η διαχείριση των συσκευασιών να γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4819/2021 (Α' 129).

Γ.11 Τα απόβλητα έλαια να αποθηκεύονται προσωρινά, συσκευασμένα σε κατάλληλα δοχεία, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπό στοιχεία Η.Π. 24944/1159/2006 (Β' 791) κοινή υπουργική απόφαση, και να υφίστανται διαχείριση σύμφωνα: i) με τα αναφερόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 47 του ν. 4819/2021, σύμφωνα με το οποίο δίνεται υποχρεωτικά προτεραιότητα στην αναγέννηση ή εναλλακτικά σε άλλες εργασίες ανακύκλωσης που προσφέρουν ισοδύναμο ή καλύτερο αποτέλεσμα και ii) τα αναφερόμενα στο π.δ. 82/2004 (Α'64).

Γ.12 Ο φορέας του έργου θα πρέπει να τηρεί χρονολογικά αρχεία επικίνδυνων αποβλήτων σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 62 του ν. 4819/2021.

Γ.13 Για τις μονάδες καύσης (εφεδρικά ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη), που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της υπ' αρ. 6164/2018 (Β' 1107) κοινή υπουργική απόφαση (ονομαστική θερμική ισχύς 1 MW έως 50 MW), εφαρμόζονται τα ακόλουθα:

α) Ο φορέας του έργου υποχρεούται να εγγραφεί στο Μητρώο Μεσαίου Μεγέθους Μονάδων Καύσης που τηρεί η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της οικείας Περιφέρειας, σύμφωνα με το άρθρο 5 της υπ' αρ. 6164/2018 (Β' 1107) κοινής υπουργικής απόφασης και να τηρεί το σύνολο των υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτή.

β) Για τα αέρια απόβλητα που προκύπτουν από τη λειτουργία τους να τηρούνται οι οριακές τιμές εκπομπών (mg/Νm3), σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ της υπ' αρ. 6164/2018 (Β' 1107) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως εκάστοτε ισχύει, λαμβανομένων υπόψη των ωρών λειτουργίας ανά έτος (κυλιόμενος μέσος όρος τριετίας ή πενταετίας, κατά περίπτωση).

γ) Ο φορέας της δραστηριότητας οφείλει να παρακολουθεί τις εκπομπές σύμφωνα, με το Μέρος 1 του Παραρτήματος ΙΙΙ της προαναφερόμενης ΚΥΑ και της υπό στοιχεία οικ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/88792/5792/24.9.2021 (ΑΔΑ: 9ΚΗ94653Π8-ΨΧΤ) απόφασης.

Γ.14 Για τις λοιπές σημειακές εκπομπές αιωρούμενων στερεών (σκόνη) ισχύει το όριο των 100mg/m3, που καθορίζεται από το άρθρο 2, παρ. δ' του π.δ. 1180/1981 «Περί ρυθμίσεως θεμάτων αναγομένων εις τα της ιδρύσεως και λειτουργίας βιομηχανιών, βιοτεχνιών [...]» (Α' 293).

Γ.15 Σε περίπτωση που στο έργο έχει εγκατασταθεί ή πρόκειται να εγκατασταθεί ηλεκτροπαραγωγό ζεύγος εφεδρικής ηλεκτροπαραγωγής (για την εγκατάσταση του οποίου απαιτείται Πρόσθετη Συμφωνία μεταξύ του ΔΕΔΔΗΕ και του φορέα), σύμφωνα με το άρθρο 132 του ν. 4001/2011 (Α' 179) την υπ' αρ. 754/2019 (Β'3433) απόφαση της ΡΑΕ και την υπ' αρ. 44608/534/2020 (Β' 1976) υπουργική απόφαση:

α) Για υπέργεια δεξαμενή καυσίμου, στεγασμένη εντός οικίσκου, θα πρέπει το δάπεδο του οικίσκου να είναι στεγανό,

β) για υπέργεια δεξαμενή καυσίμου, εκτός οικίσκου, θα πρέπει να είναι εγκατεστημένη εντός κατάλληλης λεκάνης ασφαλείας, ο ενεργός όγκος της οποίας πρέπει να είναι ίσος με τον όγκο της δεξαμενής καυσίμου,

γ) για υπόγεια δεξαμενή καυσίμου, θα πρέπει να τοποθετείται εντός στεγανού χώρου,

ώστε σε περίπτωση σταδιακής διαρροής ή ολικής διάρρηξης των τοιχωμάτων της δεξαμενής, τα περιεχόμενα καύσιμα να μην διαφύγουν στο περιβάλλον.

Γ.16 Η κατασκευή και λειτουργία των εγκαταστάσεων αποθήκευσης υγραερίου και υγρών καυσίμων να καλύπτουν, αντίστοιχα τις απαιτήσεις της υπό στοιχεία Δ3/14858/1993 (Β'477) κοινής υπουργικής απόφασης και του π.δ. 44/1987 (Α' 15), όπως εκάστοτε ισχύουν.

Γ.17 Κατά τις εργασίες συντήρησης των κλιματιστικών μονάδων του έργου να τηρούνται οι διατάξεις της υπό στοιχεία 37411/1829/E103/2007 (Β' 1827) κοινής υπουργικής απόφασης, όπως ισχύει καθώς και των σχετικών Ευρωπαϊκών Κανονισμών.

Γ.18 Ο φορέας του έργου υποχρεούται να διασφαλίζει την ανάκτηση των φθοριούχων αερίων του θερμοκηπίου που περιέχονται σε προϊόντα και εξοπλισμό, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις της παρ. 1 του άρθρου 5 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΔΕΔ/85858/2124/2021 (Β'6777), κοινής υπουργικής απόφασης.

Γ.19 Οποιαδήποτε ένδειξη διαρροής, κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) υπ' αρ. 1497/2007, φθοριούχων αερίων θερμοκηπίου στο σύστημα πυροπροστασίας ελέγχεται από πιστοποιημένο προσωπικό.

Γ.20 Η συλλογή, μεταφορά, προσωρινή αποθήκευση, ανάκτηση, ανακύκλωση και διάθεση αποβλήτων προϊόντων και εξοπλισμού που περιέχουν φθοριούχα αέρια του θερμοκηπίου πρέπει να πραγματοποιούνται σύμφωνα με τον ν. 4819/2021 (Α' 129).

Γ.21 Στην περίπτωση παροπλισμού ή απόσυρσης εξοπλισμού, ο οποίος φέρει ή η λειτουργία του οποίου στηρίζεται σε φθοριούχα αέρια τα οποία έχουν ανακτηθεί, η διαχείριση των ανακτηθέντων φθοριούχων αερίων ακολουθεί την κείμενη νομοθεσία περί επικίνδυνων αποβλήτων (κωδ. ΕΚΑ 14 06 01*).

Γ.22 Προκειμένου για τη συλλογή και μεταφορά εξοπλισμού ο οποίος φέρει ή η λειτουργία του οποίου βασίζεται σε φθοριούχα αέρια, αυτός υπάγεται στα ΑΗΗΕ και αντιμετωπίζεται ως μη επικίνδυνος εξοπλισμός (κωδ ΕΚΑ 16 02 11, 16 02 13 και 20 01 23), υπό την προϋπόθεση ότι ο εξοπλισμός είναι πλήρης.

Γ.23 Ο φορέας του έργου που χρησιμοποιεί εξοπλισμό, ο οποίος περιέχει ή η λειτουργία του οποίου βασίζεται σε φθοριούχα αέρια του θερμοκηπίου υποχρεούται να εξασφαλίζει ότι ο έλεγχος του εξοπλισμού διενεργείται μόνο από τεχνικό προσωπικό (φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις) που έχει πιστοποιηθεί για την εκτέλεση των εργασιών που αναφέρονται στις παρ. 1 και 5 του άρθρου 10 του Κανονισμού (ΕΕ) 2014/573 και στο άρθρο 7 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΔΕΔ/85858/2124/2021 (Β'6777) κοινής υπουργικής απόφασης.

Γ.24 Ο φορέας του έργου που χρησιμοποιεί εξοπλισμό ψύξης, κλιματισμού ή αντλιών θέρμανσης ή συστήματα πυροπροστασίας, περιλαμβανομένων των κυκλωμάτων τους, τα οποία περιέχουν ελεγχόμενες ουσίες, εξασφαλίζει ότι ο σταθερός εξοπλισμός ή σύστημα ελέγχεται για διαρροές, σύμφωνα με το άρθρο 21 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/590 ή το άρθρο 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/573.

Γ.25 Ο φορέας του έργου να τηρεί αρχεία ανάλογα με το είδος των ελεγχόμενων ουσιών, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 21 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/590 ή σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 7 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2024/573.

Γ.26 Ο φορέας του έργου που χρησιμοποιεί εξοπλισμό, ο οποίος περιέχει ή η λειτουργία του οποίου βασίζεται σε ελεγχόμενες ουσίες (φθοριούχα αέρια του θερμοκηπίου βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/573 και ουσίες που καταστρέφουν τη στιβάδα του όζοντος βάσει του Κανονισμού 2024/590) υποχρεούται να καταχωρεί στη ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ FGASES και ODS (διαθέσιμη στην ιστοσελίδα: https://ypen.gov.gr/perivallon/klimatiki- allagi/pliroforiako-systimaparakolouthisis-f-gases-ods/),

τα στοιχεία των μονάδων εξοπλισμού και των τεχνικών ελέγχων που διενεργεί, σύμφωνα με την παρ. 2.1 του άρθρου 13 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΔΕΔ/85858/2124/2021 (Β'6777) κοινής υπουργικής απόφασης και το άρθρο 7 του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2024/573.

Γ.27 Κατά τη φροντίδα του πρασίνου θα πρέπει να αποφεύγονται ισχυρά ζιζανιοκτόνα, παρασιτοκτόνα ή εντομοκτόνα και να προτιμώνται βιοδιασπώμενες και ήπιας επίδρασης ουσίες.

Γ.28 Ο εκπεμπόμενος θόρυβος από τη λειτουργία του έργου να μην υπερβαίνουν το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο, όπως ορίζονται στο π.δ. 1180/1981 (Α'293), όπως εκάστοτε ισχύει, μετρούμενο στα όρια του γηπέδου του έργου.

Γ.29 Η παρακολούθηση του περιβαλλοντικού θορύβου από τη λειτουργία του έργου θα διενεργείται βάσει κατάλληλου προγράμματος, που θα καταρτιστεί για το σκοπό αυτό, εντός ενός εξαμήνου από την έναρξη λειτουργίας. Οι μετρήσεις θορύβου θα διενεργούνται από Πιστοποιημένο Φορέα Ελέγχου. Οι βασικές αρχές του προγράμματος είναι οι εξής: α) H συχνότητα μετρήσεων θα είναι τουλάχιστον δύο φορές ετησίως (την καλοκαιρινή περίοδο ή την περίοδο αιχμής), με 24ωρη διάρκεια.

β) Οι μετρήσεις θα διενεργούνται στην περίμετρο του έργου και, εφόσον υπάρχουν, σε ευαίσθητες θέσεις πλησίον του έργου (σχολεία, υποδομές υγείας/περίθαλψης, κατοικίες).

γ) Θα καταγράφονται/υπολογίζονται οι ακόλουθοι δείκτες θορύβου: Lday, Levening, Lnight, Lden.

δ) Οι μετρήσεις και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων θα γίνονται σύμφωνα με την υπ' αρ. 13586/724/2006 υπουργική απόφαση.

Γ.30 Σε περίπτωση που από τα αποτελέσματα του προγράμματος παρακολούθησης του θορύβου, προ- κύψει ότι υπέρβαση των ως άνω ορισθέντων ορίων, να λαμβάνονται μέτρα αντιμετώπισης όπως η κατασκευή ηχοπετασμάτων περιμετρικά των Η/Μ εγκαταστάσεων και η κατάλληλη έδρασή τους.

Γ.31 Για την αποφυγή υπέρβασης των ορίων του εκπεμπόμενου θορύβου να τηρούνται τα ακόλουθα: α) Όπου κρίνεται σκόπιμο οι Η/Μ εγκαταστάσεις να τοποθετούνται σε ηχομονωμένα κτίρια.

β) Οι κλιματιστικές μονάδες και οι ψυκτικές εγκαταστάσεις να φέρουν κατάλληλες διατάξεις ηχοαπόσβεσης.

γ) Να γίνεται τακτική συντήρηση και έλεγχος των μηχανημάτων για τον όσο το δυνατόν μεγαλύτερο περιορισμό των εκπομπών θορύβου από τη λειτουργία τους.

δ) Τα μηχανήματα που κατά τη λειτουργία τους δύνανται να προκαλέσουν δονήσεις να εδράζονται σε αντικραδασμική βάση.

Δ. Υποχρεώσεις του φορέα του έργου

Δ.1 Οι ΠΠΔ αφορούν τον φορέα λειτουργίας του έργου, ο οποίος έχει την ευθύνη για την τήρησή τους.

Δ.2 Ο φορέας θα πρέπει να προβλέπει ρητές και υποχρεωτικές σε κάθε φάση της κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης του έργου πρόνοιες συμμόρφωσης με τις ΠΠΔ, από κάθε νομικό ή φυσικό πρόσωπο, στο οποίο αναθέτει μέρος της υλοποίησης του έργου.

Δ.3 Ο φορέας του έργου οφείλει, να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται:

α) Η τήρηση των ΠΠΔ από το σύνολο όσων συμμετέχουν στην κατασκευή και την λειτουργία του έργου.

β) Η δυνατότητα αντιμετώπισης και αποκατάστασης καταστάσεων επιβαρυντικών για το περιβάλλον, λόγω πράξεων ή παραλείψεων κατά παράβαση των εγκεκριμένων ΠΠΔ.

Δ.4 Ο φορέας του έργου υποχρεούται να τηρεί τις διατάξεις της ισχύουσας περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ανεξάρτητα από την ύπαρξη ή μη σχετικής αναφοράς στις ΠΠΔ.

Δ.5 Ο φορέας του έργου οφείλει να εξασφαλίζει ότι η κατασκευή και η λειτουργία του ακολουθούν την εκά- στοτε βέλτιστη διαθέσιμη τεχνολογία και τις ισχύουσες εθνικές, ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές.

Δ.6 Για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή εγκατάσταση απαραίτητη για την κατασκευή και λειτουργία του έργου, θα πρέπει προηγουμένως να έχουν χορηγηθεί όλες οι προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία άδειες και εγκρίσεις.

Δ.7 Ο φορέας του έργου οφείλει, κατά τον οικονομικό προγραμματισμό κατασκευής και λειτουργίας του έργου, να εξασφαλίζει κατά προτεραιότητα τις απαι- τούμενες δαπάνες για τα έργα προστασίας του περιβάλλοντος.

Ε. Κυρώσεις

Ε.1 Σε περίπτωση παραβίασης της νομοθεσίας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, κυρώσεις επιβάλλονται σύμφωνα με το π.δ. 55/1998 (Α'58).

Ε.2 Σε περίπτωση πρόκλησης ρύπανσης ή άλλης υποβάθμισης του περιβάλλοντος ή παράβασης της περιβαλλοντικής νομοθεσίας ή των ΠΠΔ, επιβάλλονται στον φορέα του έργου οι κυρώσεις που προβλέπονται από τα άρθρα 28, 29 και 30 του ν. 1650/1986.

Ε.3 Σε περίπτωση περιβαλλοντικής ζημίας ή απειλής ζημίας ισχύουν τα αναφερόμενα στο π.δ. 148/09 (Α' 190) περί περιβαλλοντικής ευθύνης σε συνδυασμό με τις διατάξεις της ενότητας Α «Ποινική Προστασία του Περιβάλλοντος» του ν. 4042/2012.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 23 Ιουλίου 2025

 

 

 


Έχει διαβαστεί 274 φορές