Υπουργική Απόφαση 3106/2022 - ΦΕΚ 278/Β/28-1-2022
Κανονισμός Λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 3106/2022
Κανονισμός Λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α) Των άρθρων 39, 82 και 83 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133),
β) των άρθρων 1-22 και της παρ. 9 του άρθρου 79 του ν. 4795/2021 «Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου του Δημόσιου Τομέα, Σύμβουλος Ακεραιότητας στη δημόσια διοίκηση και άλλες διατάξεις για τη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση» (Α' 62) και
γ) του π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α' 155).
2.Την υπό στοιχεία Α1ε/Γ.Π.44282/2021 απόφαση του Υπουργού Υγείας «Σύσταση της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Υγείας σε επίπεδο Διεύθυνσης και έναρξη λειτουργίας αυτής» (Β' 3228).
3.Την υπ' αρ. πρωτ. ΕΜΠ.οικ.: 392/17-01-2022 εισήγηση του Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου,
4.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:
Εγκρίνουμε, από τη δημοσίευση της παρούσας, τον κάτωθι Κανονισμό Λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Υγείας.
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής των αρμοδιοτήτων
της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου Στο πεδίο εφαρμογής των αρμοδιοτήτων της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου υπάγονται όλες οι Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις, Τμήματα, αυτοτελή Τμήματα του Υπουργείου Υγείας και οι εποπτευόμενοι από αυτό φορείς, οι οποίοι δεν έχουν δική τους Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου.
Άρθρο 2
Αντικείμενο του Κανονισμού Λειτουργίας της
Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου Ο Κανονισμός Λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Υγείας είναι το επίσημο και δεσμευτικό έγγραφο, το οποίο καθορίζει και εξειδικεύει ειδικότερα θέματα λειτουργίας της Μονάδας, όπως τον σκοπό, τη δικαιοδοσία και την ευθύνη λειτουργίας του στο Υπουργείο Υγείας, περιγράφει και αποσαφηνίζει τις αρμοδιότητες και λειτουργίες του, στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου της, τα καθήκοντα του προσωπικού της και κάθε άλλο σχετικό αναγκαίο θέμα.
Άρθρο 3
Εσωτερικός Έλεγχος Ρόλος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, σκοπός και έργο αυτής
1.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου Υγείας είναι μία αυτοτελής υπηρεσία, επιπέδου Διεύθυνσης, η οποία υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Υγείας και ασκεί τις λειτουργίες του εσωτερικού ελέγχου (internal audit). Ο Εσωτερικός Έλεγχος αποτελεί μία ανεξάρτητη και αντικειμενική ελεγκτική, διαβεβαιωτική και συμβουλευτική δραστηριότητα, σχεδιασμένη να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τις λειτουργίες του Υπουργείου. Υποστηρίζει το Υπουργείο στην επίτευξη των σκοπών του, υιοθετώντας μία συστηματική, επαγγελματική προσέγγιση για να αξιολογήσει και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των Διαδικασιών Διαχείρισης Κινδύνων.
2.Σκοπό της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου συνιστά η διαχρονική και ουσιαστική συνεισφορά της στην εκ-πλήρωση της αποστολής του Υπουργείου, την επίτευξη
των στρατηγικών του στόχων, τη βελτίωση της λειτουργίας των Υπηρεσιών του καθώς και την προσθήκη αξίας σε αυτό, μέσω του έργου της. Ειδικότερα ο σκοπός της Μονάδας είναι:
α. o έλεγχος των συστημάτων διακυβέρνησης και λειτουργίας και η παροχή διαβεβαίωσης περί της επάρκειας αυτών, με σκοπό την υποστήριξη του Υπουργείου για την επίτευξη των στρατηγικών του στόχων και για τη λήψη μέτρων, όπου απαιτείται,
β. η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στην ηγεσία του Υπουργείου με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνου και των διαδικασιών ενδογενούς ελέγχου (Internal Control),
γ. η διασφάλιση της ορθής, αποτελεσματικής και ασφαλούς διαχείρισης και χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων,
δ. η αξιολόγηση της λειτουργίας, των δραστηριοτήτων και των προγραμμάτων του Υπουργείου βάσει των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης,
ε. ο εντοπισμός και η άμεση και αποτελεσματική διερεύνηση και εξιχνίαση υποθέσεων παράτυπης συμπεριφοράς, παραβίασης της ακεραιότητας και διαφθοράς, η οποία συντελείται με την εμπλοκή υπαλλήλων του Υπουργείου ή των εποπτευόμενων φορέων, σε ποινικά αδικήματα και πειθαρχικά παραπτώματα.
3.Έργο της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου είναι η διεξαγωγή εσωτερικών ελέγχων (διαβεβαιωτικές δραστηριότητες) και η παροχή συμβουλευτικών έργων (συμβουλευτικές δραστηριότητες), κατόπιν έγκρισης του Υπουργού, κατ' εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας.
Άρθρο 4
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Διάρθρωση της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
1.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου διαρθρώνεται σε δύο (2) γραφεία, επιπέδου Τμήματος ως εξής:
α. Γραφείο Σχεδιασμού και Διενέργειας Εσωτερικών Ελέγχων
και β. Γραφείο Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών.
2.Τα ανωτέρω Γραφεία έχουν τις εξής αρμοδιότητες:
α. Το Γραφείο Σχεδιασμού και Διενέργειας Εσωτερικών
Ελέγχων:
1.την ανάπτυξη και διαρκή βελτίωση της μεθοδολογίας και των εργαλείων του εσωτερικού ελέγχου, σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα,
2.τη σύνταξη και αναθεώρηση του Κανονισμού Λειτουργίας του Εσωτερικού Ελέγχου,
3.τη σύνταξη και αναθεώρηση Εγχειριδίου Εσωτερικών Ελέγχων,
4.την κατάρτιση εξαμηνιαίου, ετήσιου ή μεγαλύτερης διάρκειας προγράμματος εσωτερικών ελέγχων, λαμβανομένων υπόψη των στρατηγικών και επιχειρησιακών προτεραιοτήτων του Υπουργείου,
5.την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στο Υπουργείο, για την εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πολιτικής διαχείρισης των κινδύνων που απειλούν την επίτευξη των στόχων του,
6.τη μέριμνα για την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των Εσωτερικών Ελεγκτών,
7.τη διενέργεια προγραμματισμένων εσωτερικών ελέγχων στις υπηρεσίες του Υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων αυτού,
8.τον έλεγχο επάρκειας του συστήματος εσωτερικού ελέγχου (Internal Control) του Υπουργείου και την εισήγηση σχετικών βελτιωτικών προτάσεων,
9.τον έλεγχο εφαρμογής και συμμόρφωσης με το εξωτερικό και εσωτερικό κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας του Υπουργείου,
10.την αξιολόγηση της λειτουργίας του Υπουργείου βάσει της αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης,
11.την αξιολόγηση των διαδικασιών σχεδιασμού, της εκτέλεσης και της αξιολόγησης των λειτουργιών και των προγραμμάτων του Υπουργείου,
12.τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής των διαδικασιών εκτέλεσης του προϋπολογισμού, διενέργειας των δαπανών και διαχείρισης της περιουσίας του οικείου Υπουργείου, για τον εντοπισμό τυχόν φαινομένων κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης, κατάχρησης, σπατάλης ή απάτης και την ανάπτυξη δικλίδων για την αποτροπή τους στο μέλλον,
13.τον έλεγχο της ορθής, αποτελεσματικής και ασφαλούς διαχείρισης και χρήσης των πληροφοριακών συστημάτων,
14.τη διαβεβαίωση περί της ακρίβειας, της αξιοπιστίας και της έγκαιρης προετοιμασίας των χρηματοοικονομικών (και λοιπών) αναφορών,
15.τον έλεγχο της επάρκειας του συστήματος διαχείρισης των κινδύνων που απειλούν τις πολιτικές και τα προγράμματά του,
16.την επίβλεψη και τη διασφάλιση της ορθής διενέργειας των εσωτερικών ελέγχων και την παρακολούθηση υλοποίησης του προγράμματος εσωτερικών ελέγχων σύμφωνα με το εγκεκριμένο ελεγκτικό πρόγραμμα του Υπουργείου,
17.τη σύνταξη προσωρινών εκθέσεων εσωτερικού ελέγχου και την αποστολή τους στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες του Υπουργείου για την επίτευξη συμφωνίας επί των διορθωτικών και βελτιωτικών ενεργειών,
18.την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στο Υπουργείο σύμφωνα με τα σχετικά διεθνή πρότυπα και μεθοδολογίες,
19.την περιοδική παρακολούθηση, αξιολόγηση και επιβεβαίωση των διορθωτικών ή προληπτικών ενεργειών που πραγματοποιούνται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου σε συμμόρφωση με τις προτάσεις του εσωτερικού ελέγχου, μέχρι την οριστική υλοποίησή τους,
20.την υποβολή περιοδικής αναφοράς στον Υπουργό, σχετικά με τη συμμόρφωση των υπηρεσιών και την υποβολή σχετικών προτάσεων,
21.την επεξεργασία των στοιχείων των επί μέρους εκθέσεων εσωτερικού ελέγχου και την κατάρτιση Ετήσιας Έκθεσης, στην οποία καταγράφονται οι δραστηριότητες και τα αποτελέσματα του εσωτερικού ελέγχου, η πρόοδος υλοποίησης των προτάσεων αυτού και οι υπολειμματικοί κίνδυνοι, που εξακολουθούν να απειλούν τις υπηρεσίες του Υπουργείου, λόγω της μη υλοποίησης διορθωτικών ενεργειών.
β. Το Γραφείο Εσωτερικών Ερευνών και Διερεύνησης Καταγγελιών:
1.τον εντοπισμό και τη διερεύνηση των υποθέσεων παραβίασης της ακεραιότητας και διαφθοράς στις οποίες εμπλέκονται υπάλληλοι του Υπουργείου ή του εποπτευόμενου φορέα,
2.τη διενέργεια διοικητικής έρευνας, ένορκης διοικητικής εξέτασης, προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης, κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας ή αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν εντολής από το αρμόδιο όργανο ή μετά από αυτόφωρη σύλληψη, είτε βάσει καταγγελιών ή πληροφοριών που έχουν συλλεγεί, επεξεργαστεί και αξιολογηθεί, για τη διερεύνηση ποινικών και πειθαρχικών αδικημάτων, καθώς και την παραπομπή των υπαιτίων στην αρμόδια εισαγγελική αρχή ή τον αρμόδιο πειθαρχικό προϊστάμενο,
3.τη διενέργεια των απαιτούμενων διαδικασιών για την πειθαρχική ή/και ποινική δίωξη των υπαλλήλων, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις περί πειθαρχικού δικαίου, του Ποινικού Κώδικα ή άλλων ειδικών ποινικών νόμων,
4.τη συλλογή, τη διερεύνηση, την επεξεργασία, τη σύνθεση, την ανάλυση, την αξιολόγηση και την αξιοποίηση των πληροφοριών, καταγγελιών και στοιχείων, που αφορούν στην εμπλοκή υπαλλήλων του Υπουργείου ή του εποπτευόμενου φορέα της Αρχής σε πειθαρχικά και ποινικά αδικήματα,
5.τη διενέργεια στοχευμένου οικονομικού και διαχειριστικού ελέγχου δημοσίων υπολόγων και δημοσίων διαχειρίσεων, καθώς και τον καταλογισμό των ευθυνομένων,
6.την εισήγηση μέτρων για την αντιμετώπιση, την πρόληψη και την καταστολή της διαφθοράς στις υπηρεσίες και τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου,
7.την τήρηση αρχείου των υποθέσεων που χειρίζεται το Τμήμα και την εισήγηση στον Προϊστάμενο της Μ.Ε.Ε. για την αρχειοθέτηση των καταγγελιών, που κρίνονται ασαφείς ή ασήμαντες, καθώς και την επανεξέταση παλαιών υποθέσεων για τον εντοπισμό στοιχείων που μπορούν να αξιοποιηθούν προς περαιτέρω έρευνα.
Άρθρο 5
Ορισμοί
1.Διακυβέρνηση: είναι το σύστημα και ο τρόπος με τον οποίο το Υπουργείο οργανώνεται, διοικείται και ελέγχεται, ώστε να επιτυγχάνεται η αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του, και συγχρόνως να ικανοποιούνται τα συμφέροντα των ενδιαφερόμενων μερών.
2.Κίνδυνος: είναι η πιθανότητα ή απειλή να επέλθει ζημία, απώλεια, ή γενικά κάποιο γεγονός που μπορεί να έχει αρνητική επίδραση στους στρατηγικούς στόχους του Υπουργείου, η οποία αξιολογείται με βάση την πιθανότητα εμφάνισής της και τη σοβαρότητα των επιπτώσεών της.
3.Διαχείριση κινδύνου: είναι η διαδικασία αναγνώρισης, αξιολόγησης, διαχείρισης και ελέγχου ενδεχόμενων αρνητικών γεγονότων ή καταστάσεων, η οποία πραγματοποιείται με σκοπό την παροχή επαρκούς διαβεβαίωσης, σχετικά με την επίτευξη των στρατηγικών στόχων του Υπουργείου.
4.Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου: είναι ένα σύνολο λειτουργιών και διαδικασιών (όπως τρόπος οργάνωσης, πολιτικές, διαδικασίες), που έχουν υιοθετηθεί από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου και αφορούν σε οποιαδήποτε πράξη αναλαμβάνεται από τον Υπουργό ή από τους Υπεύθυνους της διαχείρισης κινδύνων αυτής, προκειμένου να αυξηθεί η πιθανότητα επίτευξης των προκαθορισμένων στρατηγικών στόχων του Υπουργείου και να μετριαστούν οι κίνδυνοι που εμποδίζουν την επίτευξή τους.
5.Λειτουργική Σχέση Αναφοράς: Ο προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, στο πλαίσιο των καθηκόντων του, τελεί σε Λειτουργική Σχέση Αναφοράς με τον Υπουργό, η οποία συνίσταται στην υποχρέωσή του να επικοινωνεί και να συνεργάζεται άμεσα μαζί του, καθώς και να παρακολουθεί και να συμμετέχει σε συνεδριάσεις που αφορούν σε θέματα διαδικασιών διαχείρισης κινδύνου, του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου και διακυβέρνησης, προκειμένου να λαμβάνει γνώση για στρατηγικές, επιχειρησιακές και λειτουργικές εξελίξεις, που λαμβάνουν χώρα σε αυτήν, ώστε να εντοπίζει εγκαίρως ζητήματα που χρήζουν αντιμετώπισης.
6.Γνώμη Ετήσιας Έκθεσης της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου: είναι η υποχρέωση που έχει ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, στο πλαίσιο της Λειτουργικής Σχέσης Αναφοράς του προς τον Υπουργό, να διατυπώνει συμπεράσματα για τα θέματα διακυβέρνησης, διαχείρισης κινδύνου και συστημάτων εσωτερικού ελέγχου του Υπουργείου, βασιζόμενος στα αποτελέσματα του έργου και των δραστηριοτήτων της Μονάδας.
7.Προσθήκη αξίας: είναι η αξία που παράγεται μέσω των υπηρεσιών διαβεβαίωσης και του συμβουλευτικού έργου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου.
8.Απάτη: κατά το Διεθνές Πλαίσιο για την Επαγγελματική Εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου και για τους σκοπούς, αποκλειστικά, του εσωτερικού ελέγχου, είναι οποιαδήποτε πράξη ή παράλειψη από πρόσωπα ή ομάδες προσώπων ή υπηρεσία/-σίες ή νομικά πρόσωπα ή φορείς, που χαρακτηρίζεται από δόλο, απόκρυψη ή κατάχρηση εμπιστοσύνης, με σκοπό την απόκτηση χρημάτων, περιουσιακών στοιχείων ή παροχής υπηρεσιών, την αποφυγή πληρωμής ή την άρνηση παροχής υπηρεσίας ή τη διασφάλιση ατομικού ή επιχειρηματικού πλεονεκτήματος. Οι προαναφερθείσες πράξεις ή παραλείψεις δεν στοιχειοθετούν, απαραιτήτως, αδίκημα ή πειθαρχικό παράπτωμα κατά την κείμενη νομοθεσία και δεν εξαρτώνται από την απειλή χρήσης βίας ή φυσικής δύναμης. Οποιαδήποτε αναφορά περί απάτης σε Εκθέσεις Εσωτερικού Ελέγχου, νοείται με την παρούσα έννοια.
9.Συμφωνηθείσα ενέργεια: είναι η ενέργεια στην οποία συμφωνεί να προβεί η αρμόδια Υπηρεσία, με σκοπό να αποτραπεί ή να μετριαστεί ή να διορθωθεί ή να αρθεί ο κίνδυνος εμφάνισης μη συμμόρφωσης ή ο κίνδυνος μη επίτευξης των στόχων του Υπουργείου.
Άρθρο 6
Λειτουργική Σχέση Αναφοράς του Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου προς τον Υπουργό
1.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου τελεί σε Λειτουργική Σχέση Αναφοράς με τον Υπουργό, η οποία συνίσταται:
α. Στην έγκριση από τον Υπουργό:
1.του περιεχομένου του Κανονισμού Λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου,
2.του Εγχειριδίου Εσωτερικών Ελέγχων και του Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών της Μονάδας,
β. Στην υποβολή από τον Προϊστάμενο της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου προς τον Υπουργό:
1.της Ετήσιας Έκθεσης με Γνώμη,
2.των εκθέσεων της Μονάδας για κάθε έλεγχο και συμβουλευτικό έργο και των τελικών αναφορών σχετικά με την υλοποίηση των συμφωνηθεισών ενεργειών κάθε οριστικής έκθεσης.
Άρθρο 7
Καθήκοντα του Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
1.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και των επιχειρησιακών στόχων αυτής, λαμβανομένων υπόψη των οριζόμενων στις διατάξεις του παρόντος, ασκεί τα καθήκοντά του, με τρόπο που να διασφαλίζεται ότι η λειτουργία της Μονάδας προσθέτει αξία στο Υπουργείο. Έχει αρμοδιότητα, λαμβάνοντας υπόψη τους στόχους και τους κινδύνους του Υπουργείου να:
α. προτείνει, αρμοδίως, τρόπους για τη βελτίωση της διακυβέρνησης, της διαχείρισης κινδύνων και του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του Υπουργείου, β. ορίζει κατευθύνσεις και οδηγίες βάσει των επιχειρησιακών στόχων της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου για την ευθυγράμμισή τους με τους στρατηγικούς στόχους του Στρατηγικού Σχεδίου του Υπουργείου. Μεριμνά για την καταγραφή και την τυποποίηση των διαδικασιών της Μονάδας και επιβλέπει τη σύνταξη του Εγχειριδίου Εσωτερικών Ελέγχων, το οποίο μπορεί να αναθεωρείται, ύστερα από την έγκριση του Υπουργού, γ. εισηγείται στη Διοίκηση τον ετήσιο προγραμματισμό διενέργειας εσωτερικών ελέγχων και την πραγματοποίηση εκτάκτων εφόσον συντρέχουν ειδικοί λόγοι, δ. συντάσσει την Ετήσια Έκθεση «Με Γνώμη» την οποία και υποβάλλει προς τον Υπουργό.
Άρθρο 8
Ανεξαρτησία του έργου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
1.Οι Εσωτερικοί Ελεγκτές, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, έχουν πλήρη και ελεύθερη πρόσβαση σε οποιαδήποτε οργανωτική μονάδα του Υπουργείου και σε όλα τα αρχεία, φυσικά και ηλεκτρονικά, χώρους, δραστηριότητες, για τα οποία λαμβάνουν γνώση, προς υλοποίηση του ελεγκτικού τους έργου. Έγγραφα και πληροφορίες που δίδονται στον Εσωτερικό Έλεγχο κατά τη διάρκεια των εργασιών του, τηρούνται σε ασφαλές σημείο και αντιμετωπίζονται με τη δέουσα προσοχή και εμπιστευτικότητα.
Λαμβάνουν από τα στελέχη των ελεγχόμενων και των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, την πλήρη και αμέριστη συνεργασία και βοήθεια κατά τη διενέργεια των ελέγχων τους.
Η απ' ευθείας αναφορά στον Υπουργό προσδίδει την επιθυμητή ανεξαρτησία έτσι ώστε ο Εσωτερικός Ελεγκτής να έχει την υποστήριξη της Διοίκησης στην εξασφάλιση αφενός της συνεργασίας του με τους ελεγχόμενους και αφετέρου της ανεμπόδιστης εκτέλεσης του έργου του, από οποιεσδήποτε παρεμβάσεις. Χρησιμοποιούν τους πόρους (ελεγκτές, μεθοδολογίες, εργαλεία κ.α.) που κρίνουν απαραίτητους για την επίτευξη των στόχων του ελέγχου που διενεργούν.
2.Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που επιβληθούν περιορισμοί κατά τη διενέργεια του ελέγχου είτε ως προς την έκτασή του είτε ως προς το σκοπό για τον οποίο επιτελείται (π.χ. προβλήματα στην παροχή των στοιχείων κατά τον έλεγχο κ.λπ.) το γεγονός αυτό καθώς και οι πιθανές επιπτώσεις από κάτι τέτοιο, θα πρέπει να κοινοποιείται στον Υπουργό και την Επιτροπή Ελέγχου.
Άρθρο 9
ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ, ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ
1.Το έργο της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου ασκείται με αμερόληπτο τρόπο. Στα πλαίσια αυτά ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου:
α. Μεριμνά, ώστε να ανατίθενται στους Εσωτερικούς Ελεγκτές έργα, με τρόπο που να αποφεύγονται πιθανές ή πραγματικές συγκρούσεις συμφερόντων. Ιδιαίτερα, δεν ανατίθενται σε Εσωτερικούς Ελεγκτές, υπηρεσίες διαβεβαιωτικών δραστηριοτήτων, για τις οποίες ήταν υπεύθυνοι στο παρελθόν, πριν παρέλθει χρονικό διάστημα ενός (1) έτους από την άσκηση αυτών. Δεν αποκλείεται, όμως, η ανάθεση σε Εσωτερικό Ελεγκτή συμβουλευτικών υπηρεσιών επί των ανωτέρω δραστηριοτήτων.
β. Ενημερώνεται, εγγράφως, από τους Εσωτερικούς Ελεγκτές, για πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων, δια της υποβολής εκ μέρους τους αιτιολογημένου αιτήματος εξαίρεσής τους από το ανατιθέμενο έργο, η αποδοχή του οποίου (αιτήματος) συνεπάγεται την αντικατάσταση του αιτούντος, αμέσως. Επίσης, σε περίπτωση που εκτιμάται από τον Εσωτερικό Ελεγκτή ότι κατά την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών μπορεί να προκύψει σύγκρουση συμφερόντων, αυτό γνωστοποιείται στο Προϊστάμενο της Μονάδας, ο οποίος ενεργεί ανάλογα με τους διαθέσιμους πόρους και το είδος του παρεχόμενου ελεγκτικού έργου.
γ. Μεριμνά για την περιοδική εναλλαγή του είδους των έργων που ανατίθενται στους Εσωτερικούς Ελεγκτές.
2.Τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους:
α. Δεν αποδέχονται οτιδήποτε μπορεί να βλάψει ή θεωρείται ότι βλάπτει την επαγγελματική τους κρίση.
β. Δε συμμετέχουν σε οποιαδήποτε δραστηριότητα ή δεν αναπτύσσουν επαγγελματικές σχέσεις που ενδέχεται να βλάψουν ή θεωρείται ότι βλάπτουν την αμερόληπτη κρίση τους συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των δραστηριοτήτων ή σχέσεων οι οποίες ενδέχεται να συγκρούονται με τα συμφέροντα του Υπουργείου.
γ. Προβαίνουν σε έγκαιρη, έγγραφη, αιτιολογημένη ενημέρωση του Προϊσταμένου της Μονάδας σε περίπτωση πιθανής ή πραγματικής σύγκρουσης συμφερόντων και τυχόν κινδύνου μεροληψίας εκ μέρους τους.
δ. Σε κάθε έκθεση γίνεται ρητή και σαφής αναφορά από τους διενεργούντες τον εσωτερικό έλεγχο ότι δεν συντρέχει ζήτημα μεροληψίας και έλλειψης/αδυναμίας αντικειμενικότητας εκ μέρους τους.
3.Η Εμπιστευτικότητα πρέπει να είναι το βασικό χαρακτηριστικό των Εσωτερικών Ελεγκτών. Οι Εσωτερικοί Ελεγκτές θα πρέπει να επιδεικνύουν σύνεση και σοβαρότητα στη χρήση και προστασία των πληροφοριών που αποκτούν κατά την διάρκεια του ελέγχου. Σέβονται την αξία και την κυριότητα της πληροφόρησης. Δεν επιτρέπεται να κοινοποιούν πληροφορίες χωρίς κατάλληλη εξουσιοδότηση. Οφείλουν να σέβονται τις εμπιστευτικές πληροφορίες σύμφωνα με τα επαγγελματικά πρότυπα και τα οριζόμενα στο Γενικό Κανονισμό για την προστασία των δεδομένων και να τις χρησιμοποιούν μόνο για τη διεκπεραίωση του έργου τους.
4.Τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, κατά την άσκηση του/των έργου/ων τους, τηρούν:
α. τον παρόντα Κανονισμό,
β. τον Κώδικα Δεοντολογίας,
γ. το Εγχειρίδιο Εσωτερικών Ελέγχων της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου.
δ. τα Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου για την επαγγελματική εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου.
Άρθρο 10
Επαγγελματική Επιμέλεια, Επάρκεια και Επιμόρφωση
1.Για την άσκηση του έργου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου απαιτείται οι εσωτερικοί ελεγκτές να εκτελούν την εργασία τους με την δέουσα επαγγελματική επιμέλεια και επάρκεια.
2.Τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, πέραν της αρχικής εκπαίδευσης που λαμβάνουν, με την επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος κατάρτισης για τον Εσωτερικό Έλεγχο στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης ή σε άλλο πιστοποιημένο φορέα επιμόρφωσης, μεριμνούν και οι ίδιοι για τη συμμετοχή τους σε άλλα πιστοποιημένα προγράμματα εκπαίδευσης, μετά από σύμφωνη γνώμη του Προϊσταμένου της Μονάδας, ο οποίος συνεκτιμά τις υπηρεσιακές ανάγκες, ώστε να μην καθυστερεί το ανατιθέμενο σε αυτά έργο.
3.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας μεριμνά για την εκ-παίδευση του προσωπικού αυτής και ενθαρρύνει την επαγγελματική επιμόρφωσή του, λαμβανομένων υπόψη των περιορισμών που προκύπτουν από τις ανάγκες εκτέλεσης του Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών.
4.Αν κατά την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου (διαβεβαιωτική/συμβουλευτική δραστηριότητα) της Μονάδας απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις, ο Προϊστάμενος εισηγείται στον Υπουργό, τον ορισμό υπαλλήλου/λων άλλης/άλλων Υπηρεσίας/σιών του Υπουργείου, ή φυσικού νομικού προσώπου με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών ο/οι οποίος/οι διαθέτει/τουν τις ειδικές γνώσεις που απαιτεί το εν λόγω έργο. Με τον ορισμό των ανωτέρω περιγράφεται και το έργο το οποίο αυτοί θα εκτελέσουν, η διάρκεια και το πλαίσιο συνεργασίας τους με το στέλεχος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, καθώς και ό,τι άλλο απαιτηθεί από τις συγκεκριμένες υπηρεσιακές ανάγκες. Στην περίπτωση αυτή, οι ανωτέρω υπάλληλοι δε συνυπογράφουν τη σχετική Έκθεση, αλλά υποβάλλουν υπόμνημα, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής. Επίσης, πριν από τη συμμετοχή τους στη διαδικασία υποβάλλουν δήλωση για τη μη ύπαρξη σύγκρουσης συμφερόντων και για την εκτέλεση του έργου τους με εχεμύθεια και εμπιστευτικότητα.
Άρθρο 11
Στελέχωση της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
1.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου στελεχώνεται από υπαλλήλους κατηγορίας Π.Ε ή Τ.Ε (στο εξής: εσωτερικοί ελεγκτές) και Δ.Ε για τη γραμματειακή υποστήριξη της υπηρεσίας, κατόπιν συνεκτίμησης της ελεγκτικής προϋπηρεσίας στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, καθώς και τυχόν διαπιστεύσεων ή πιστοποιήσεών τους, συναφών με τον εσωτερικό έλεγχο. Στη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου προΐστανται υπάλληλοι που πληρούν τις προϋποθέσεις επιλογής σε μονάδα αντίστοιχου επιπέδου, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις. Εξακολουθούν να ισχύουν ειδικότερες διατάξεις κάθε φορέα που προβλέπουν εξειδικευμένα προσόντα ή προϋποθέσεις για τη στελέχωση της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου αυτού.
2.Οι Προϊστάμενοι και οι υπάλληλοι της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου που ασκούν καθήκοντα εσωτερικού ελεγκτή, υποχρεούνται, να έχουν το Πιστοποιητικό Ελεγκτικής Επάρκειας Εσωτερικού Ελεγκτή της παρ. 10 του ν. 4795/ 2021 (A' 62) εκτός αν διαθέτουν ήδη διαπίστευση ή πιστοποίηση συναφή με τον εσωτερικό έλεγχο.
3.Τα καθήκοντα του Προϊσταμένου και του προσωπικού της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου είναι ασυμβίβαστα με οποιαδήποτε άλλα καθήκοντα που δεν σχετίζονται με το έργο της Μονάδας.
4.Το άρθρο 101 του ν. 4622/2019 (Α' 133) εφαρμόζεται αναλόγως για το προσωπικό που υπηρετεί στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων του.
Άρθρο 12
Πρόγραμμα Αξιολόγησης και Βελτίωσης Ποιότητας
Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου αναπτύσσει, τηρεί και υλοποιεί Πρόγραμμα Αξιολόγησης και Βελτίωσης Ποιότητας της λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, με το οποίο παρέχεται η δυνατότητα αποτίμησης του βαθμού συμμόρφωσης αυτής με τον παρόντα Κανονισμό, του βαθμού τήρησης του Κώδικα Δεοντολογίας Εσωτερικών Ελεγκτών, αξιολόγησης της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου και εντοπισμού πεδίων που χρήζουν βελτίωσης, ώστε να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τις διαδικασίες που διέπουν τη λειτουργία των υπηρεσιών του Υπουργείου.
Άρθρο 13
Διεθνή Πρότυπα για την Επαγγελματική Εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου
Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους οι εσωτερικοί ελεγκτές οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τους τα γενικώς αποδεκτά πρότυπα για την επαγγελματική εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου, το πλαίσιο συστήματος
Εσωτερικού Ελέγχου της Επιτροπής C.O.S.O., καθώς και τις καλές πρακτικές, που διαμορφώνονται από φορείς, όπως η επιτροπή C.O.S.O. και το Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών (IIA).
ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Άρθρο 14 Διακυβέρνηση
1.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, με μέριμνα του Προϊσταμένου της, αξιολογεί και υποβάλλει κατάλληλες προτάσεις για τη βελτίωση των διαδικασιών διακυβέρνησης του Υπουργείου σχετικά με: α. τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων, β. την εποπτεία της διαχείρισης κινδύνου και του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου, καθώς και με την κοινοποίηση, αρμοδίως, πληροφοριών, που αφορούν στους κινδύνους και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, γ. τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αποτελεσματικότητα των στόχων, των προγραμμάτων και των δραστηριοτήτων του Υπουργείου που σχετίζονται με τις αξίες αυτού,
δ. τη διασφάλιση της αποτελεσματικής διαχείρισης, της απόδοσης και της λογοδοσίας και ε. τα πληροφοριακά συστήματα, ως προς τη συμβολή τους στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων του Υπουργείου.
Άρθρο 15
Διαχείριση Κινδύνου
1.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, στα πλαίσια των σκοπών της, αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνου και συμβάλλει στη βελτίωσή τους, εκτιμώντας, μεταξύ άλλων, εάν:
α. οι σημαντικοί κίνδυνοι εντοπίζονται και αξιολογούνται από τους υπευθύνους της διαχείρισης αυτών, β. οι πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους συλλέγονται και κοινοποιούνται εγκαίρως, ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι υπεύθυνοι αυτών να τους διαχειρίζονται, καθώς και ο Υπουργός να προβαίνει σε κατάλληλες διορθωτικές ενέργειες,
γ. τα μέτρα αντιμετώπισης των κινδύνων είναι τα απαιτούμενα, ανάλογα με τα αποδεκτά όρια ανάληψης κινδύνων που έχει θέσει το Υπουργείο.
2.Στο πλαίσιο υποστήριξης του Υπουργού και προκειμένου η Διοίκηση να καθιερώσει νέες διαδικασίες διαχείρισης κινδύνου ή να βελτιώσει τις ήδη υφιστάμενες, η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου δεν αναλαμβάνει διοικητική ευθύνη για τις διαδικασίες αυτές, αλλά παρέχει την αναγκαία συνδρομή της για την εδραίωσή τους.
3.Τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, κατά την εκτέλεση των ανατιθέμενων σε αυτούς έργων, συγκεντρώνουν πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία διαχείρισης κινδύνου, όπως αυτή υλοποιείται από τον ελεγχόμενο, προκειμένου να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητά της στο μετριασμό αυτών. Περαιτέρω, κατά τη διάρκεια των συμβουλευτικών έργων, τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου εντοπίζουν τον κίνδυνο που συνδέεται με τους αντικειμενικούς σκοπούς του έργου και αναζητούν σε συνεχή βάση την τυχόν ύπαρξη και άλλων, επίσης, σημαντικών κινδύνων.
4.Αναφορικά με τη διαχείριση των κινδύνων που απειλούν τη λειτουργία του ίδιου του εσωτερικού ελέγχου, η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου μεριμνά, ιδιαιτέρως, για την εξάλειψη των κινδύνων δυσφήμισης, ψευδούς βεβαίωσης και αστοχίας ελέγχου.
Άρθρο 16
Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου των Υπηρεσιών του Υπουργείου
Το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου αποτελεί ευθύνη της Διοίκησης και του ανθρώπινου δυναμικού του Υπουργείου και δεν συγχέεται με τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, η οποία αποτελεί ανεξάρτητη Υπηρεσία με κύρια αρμοδιότητα την αξιολόγηση του βαθμού στον οποίο το Σ.Ε.Ε. είναι αποτελεσματικό ως προς την κάλυψη των κινδύνων διακυβέρνησης.
Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου μεριμνά ώστε το Σ.Ε.Ε. να είναι επαρκές προκειμένου να εξασφαλίζει την πρόληψη και τον εντοπισμό σημαντικών λαθών, παρατυπιών, λανθασμένων παραδοχών και υπολογισμών που θα είχαν ως αποτέλεσμα ανακριβή στοιχεία.
Οι Εσωτερικοί Ελεγκτές δεν έχουν οποιαδήποτε άμεση ευθύνη ή αρμοδιότητα στις περιοχές που υπόκεινται σε έλεγχο. Ως εκ τούτου, στις περιοχές που υπόκεινται σε έλεγχο, οι Εσωτερικοί Ελεγκτές δεν μπορούν να εφαρμόζουν ασφαλιστικές δικλείδες, να συντάξουν ή να ανα-θεωρήσουν διαδικασίες, να εγκαταστήσουν συστήματα, να προετοιμάζουν αρχεία ή να ασκήσουν οποιαδήποτε δραστηριότητα που μπορεί να επηρεάσει την κρίση, την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητά τους.
Η Διοίκηση του Υπουργείου, θα πρέπει να σχεδιάζει και να εκτελεί διαρκείς εποπτικές δραστηριότητες, ενσωματωμένες στη λειτουργία του, οι οποίες διασφαλίζουν ότι το Σ.Ε.Ε. διατηρεί διαχρονικά την αποτελεσματικότητά του. Οι διαρκείς εποπτικές δραστηριότητες περιλαμβάνουν συνήθεις πρακτικές επίβλεψης, συγκρίσεις, συμφωνίες κ.α.
Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου είναι δυνατόν να προτείνει βελτιώσεις για τις πολιτικές και τις διαδικασίες σύνταξης και υποβολής χρηματοοικονομικών και λοιπών αναφορών. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραλείψεων στις υφιστάμενες διαδικασίες ή κενών στις δικλείδες ασφαλείας, οι Εσωτερικοί Ελεγκτές οφείλουν να προτείνουν βελτιώσεις που θα διασφαλίζουν την αποφυγή ουσιωδών λαθών ή παραλείψεων και οι οποίες θα συμβάλλουν στην ακρίβεια, πληρότητα, ορθότητα και αξιοπιστία των διαδικασιών.
Άρθρο 17
Ετήσιος Προγραμματισμός της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου Κατάρτιση ετήσιου προγράμματος ελέγχων.
1.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, καταρτίζει Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών (διαβεβαιωτικών και συμβουλευτικών), λαμβανομένων υπόψη των διαθέσιμων πόρων αυτής. Στη συνέχεια το υποβάλλει για έγκριση στον Υπουργό, μέχρι το τέλος Ιανουαρίου εκάστου έτους.
Για την κατάρτιση του ετήσιου προγράμματος ελέγχου λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω κτήρια:
-Η εκτίμηση και ιεράρχηση της προτεραιότητας βάσει αξιολόγησης των παραγόντων κινδύνου.
-Η αποτελεσματικότητα του συστήματος εσωτερικού ελέγχου καθώς και η πιθανότητα βελτίωσης της αποδοτικότητας.
-Οι στόχοι και οι ανάγκες της Διοίκησης, βάσει του οράματος, των στρατηγικών στόχων και των αξόνων παρέμβασης του Υπουργείου Υγείας.
-Οι υποχρεώσεις που προκύπτουν από την ισχύουσα Νομοθεσία.
-Το διάστημα από την διενέργεια προηγούμενων ελέγχων, τα αποτελέσματα και η παρακολούθηση της πορείας αυτών.
Το Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών περιλαμβάνει:
α. Τους εσωτερικούς ελέγχους.
Οι έλεγχοι επιλέγονται από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, κατόπιν αξιολόγησης των κινδύνων που επηρεάζουν το Υπουργείο και του βαθμού έκθεσης σε αυτούς, σε σχέση και με τους στόχους του επιχειρησιακού προγράμματος. Μέχρι τη θέσπιση πλαισίου διαχείρισης κινδύνων από το Υπουργείο, η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, με μέριμνα του Προϊσταμένου της, αξιολογεί τους κινδύνους αυτού, λαμβανομένων υπόψη των διαθέσιμων στοιχείων που παρέχονται από τις Υπηρεσίες του. Η τεκμηρίωση της εν λόγω αξιολόγησης περιλαμβάνεται στο Ετήσιο Πρόγραμμα.
β. Τα συμβουλευτικά έργα.
Τα συμβουλευτικά έργα επιλέγονται από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου με κριτήριο τη βελτίωση των λειτουργιών του Υπουργείου, καθώς και την αξία που προσθέτουν σε αυτό, μέσω της διαχείρισης κινδύνων.
2.Το Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών υλοποιείται με την έκδοση εντολών από τον Υπουργό ή από το εξουσιοδοτημένο από αυτόν όργανο (προγραμματισμένο έργο). Ο Υπουργός έχει το δικαίωμα, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, να δώσει εντολή για την διενέργεια έκτακτων ελέγχων, εκτός από αυτούς που περιλαμβάνονται στο Ετήσιο Πρόγραμμα Ελέγχου.
3.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου παρακολουθεί και εισηγείται την τροποποίηση του Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών, όταν κρίνει ότι αυτό απαιτείται, λόγω εξωγενών ή ενδογενών παραγόντων. Το Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών τροποποιείται με την ίδια διαδικασία έγκρισής του.
Άρθρο 18
Στάδια Έργου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
1.Τα Στάδια Έργου διακρίνονται ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας, στα παρακάτω:
α. Στάδιο διαβεβαιωτικού/ελεγκτικού έργου (διαβεβαιωτική δραστηριότητα):
1.Ανάθεση της διεξαγωγής του ελέγχου (εντολή ελέγχου),
2.Σχεδιασμός του ελέγχου,
3.Εκτέλεση του ελέγχου,
4.Προσωρινή Έκθεση του ελέγχου,
5.Οριστικοποίηση και υποβολή της Έκθεσης του ελέγχου.
β. Στάδιο συμβουλευτικού έργου (συμβουλευτική δραστηριότητα):
1.Ανάθεση της παροχής του συμβουλευτικού έργου,
2.Σχεδιασμός του συμβουλευτικού έργου,
3.Εκτέλεση του συμβουλευτικού έργου,
4.Έκθεση και υποβολή του συμβουλευτικού έργου.
Άρθρο 19
Εποπτεία του Έργου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου
1.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου έχει την ευθύνη για την υλοποίηση του έργου αυτής.
2.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου εποπτεύει κάθε διαβεβαιωτικό ή συμβουλευτικό έργο που ανατίθεται στα στελέχη αυτής καθ' όλη τη διάρκειά του, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών αυτού και να διασφαλίζεται η ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας.
Άρθρο 20
Ανάθεση Έργου
1.Η διεξαγωγή εσωτερικού ελέγχου ή η παροχή συμβουλευτικού έργου ανατίθεται στα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, με την έκδοση σχετικής εντολής.
2.Τροποποίηση της εντολής επιτρέπεται, κατόπιν έγκρισης του Υπουργού ή του εξουσιοδοτημένου από αυτόν οργάνου, που έχει εκδώσει την εντολή, σε περίπτωση που απαιτείται:
α. επέκταση της διάρκειας του έργου ή/και β. τροποποίηση της σύνθεσης της ελεγκτικής ομάδας ή της ομάδας παροχής συμβουλευτικού έργου.
3.Σε περίπτωση που απαιτείται περιορισμός ή διεύρυνση του σκοπού της εντολής, η τροποποίηση αυτή εγκρίνεται μόνο από τον Υπουργό.
4.Τροποποίηση της εντολής έκτακτου ελέγχου ή έκτακτου συμβουλευτικού έργου επιτρέπεται, μόνο, κατόπιν έγκρισης του Υπουργού.
Τροποποίηση των εντολών μπορούν να προτείνουν και: α. ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου ή/και,
β. τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, κατόπιν αιτιολογημένης πρότασής τους και έγκρισης από τον/τους Προϊστάμενο/-μένους του/των αρμόδιου/-δίων για την υλοποίηση του Έργου Τμήματος/-μάτων.
Άρθρο 21
Σχεδιασμός του Έργου
Μετά την ανάθεση του Ελέγχου, αναπτύσσεται ο σχεδιασμός αυτού, λαμβανομένων υπόψη: α. των στρατηγικών στόχων του Υπουργείου, β. των αντικειμενικών σκοπών του έργου, γ. των κινδύνων που σχετίζονται με το έργο (εσωτερικών και εξωτερικών) συμπεριλαμβανομένων και των κινδύνων απάτης,
δ. του εύρους του έργου, το οποίο πρέπει να είναι επαρκές για την επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του, ε. της διάρκειας του έργου και των διαθέσιμων πόρων για την υλοποίηση αυτού.
Άρθρο 22
Εκτέλεση του Έργου
1.Κατά το στάδιο της εκτέλεσης του Ελέγχου υλοποιούνται τα ελεγκτικά βήματα (οι ελεγκτικές ενέργειες) που έχουν συμπεριληφθεί στο Σχέδιο Έργου, με την τήρηση του σχετικού Χρονοδιαγράμματος. Στο στάδιο αυτό εντοπίζονται, συλλέγονται και καταγράφονται επαρκείς, αξιόπιστες, και χρήσιμες πληροφορίες για την τεκμηρίωση τυχόν ευρημάτων του έργου, καθώς και οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι.
2.Σε περίπτωση κατά την οποία θα υπάρξουν ενδείξεις απάτης ή έλλειψης ακεραιότητας που χρειάζονται ειδική διερεύνηση, αυτές γνωστοποιούνται, αμέσως, μέσω εμπιστευτικής αλληλογραφίας, μετά από ενημέρωση του Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου και των Προϊσταμένων των αρμόδιων Τμημάτων αυτής, κατά περίπτωση, στην/στις αρμόδια/διες Υπηρεσία/σίες και στον Υπουργό. Παράλληλα, λαμβάνονται όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να μην καταστραφούν ή αλλοιωθούν τα αποδεικτικά στοιχεία.
Άρθρο 23
Προσωρινή Έκθεση Εσωτερικού Ελέγχου
1.Η Προσωρινή Έκθεση Εσωτερικού Ελέγχου υποβάλλεται από τους διενεργήσαντες αυτόν, στον Προϊστάμενο της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου.
2.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, κατά την κρίση του, μπορεί να ζητήσει την τροποποίηση της Προσωρινής Έκθεσης (για την οποία ενδέχεται να απαιτείται και συμπληρωματική ελεγκτική εργασία) και την επανυποβολή αυτής.
3.Η Προσωρινή Έκθεση αποστέλλεται στον/στους Προϊστάμενο/μένους των οργανικών μονάδων, στην/ στις οποία/οποίες αφορά ο έλεγχος, προκειμένου να διατυπώσουν εγγράφως την αποδοχή των προτάσεων που εμπεριέχονται σε αυτήν, καθώς και του χρονοδιαγράμματος υλοποίησής τους ή να αιτιολογήσουν την τυχόν εν μέρει ή εν όλων μη αποδοχή αυτών.
Άρθρο 24
Οριστική Έκθεση Ελέγχου
1.Η αποδοχή των προτάσεων των Προσωρινών Εκ-θέσεων γνωστοποιείται εγγράφως στη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου και ακολούθως οι διενεργήσαντες τον έλεγχο συντάσσουν την Οριστική Έκθεση Εσωτερικού Ελέγχου και την υποβάλλουν στον Προϊστάμενο της Μονάδας. Κατά το στάδιο της ως άνω οριστικοποίησης είναι δυνατό να προκύψουν διορθώσεις ή αλλαγές.
2.Σε περίπτωση που δεν γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις, εν όλω ή εν μέρει, από τον/τους αρμόδιο/διους, ενημερώνεται σχετικά ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, ο οποίος δύναται να ζητήσει να πραγματοποιηθεί συνάντηση, με σκοπό την επίτευξη συμφωνίας. Σε περίπτωση που δεν αιτιολογείται από τους ως άνω αρμοδίους η μη αποδοχή πρότασης για υλοποίηση βελτιωτικής ενέργειας, καταγράφονται στην Οριστική Έκθεση οι τυχόν κίνδυνοι που συνεχίζουν να υφίστανται λόγω της μη υλοποίησης αυτής και γίνεται ιδιαίτερη μνεία των εν λόγω κινδύνων στο έγγραφο του
Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, με το οποίο υποβάλλεται η Έκθεση στον Υπουργό.
Άρθρο 25
Γνωστοποίηση των Αποτελεσμάτων του Ελέγχου
1.Τα αποτελέσματα του Ελέγχου (έκθεση ελέγχου) υποβάλλονται εγγράφως στον Υπουργό και γνωστοποιούνται στον Προϊστάμενο της εμπλεκόμενης οργανικής μονάδας, στην οποία αφορά το διενεργούμενο έργο.
2.Οι Εκθέσεις μπορούν να γνωστοποιούνται στο βαθμό που απαιτείται, πέραν των προαναφερθέντων και σε άλλους φορείς εκτός του Υπουργείου, μετά από έγκριση του Υπουργού Υγείας.
3.Οι οριστικές εκθέσεις κοινοποιούνται επίσης και στην Επιτροπή Ελέγχου.
Άρθρο 26
Παρακολούθηση της Υλοποίησης των Συμφωνηθεισών Ενεργειών (follow up) του Εσωτερικού Ελέγχου-Τελική Αναφορά Διαδικασίες Επανελέγχου (follow up)
Οι Εσωτερικοί Ελεγκτές πρέπει να παρακολουθούν ότι η διορθωτική ενέργεια υλοποιήθηκε και επιτυγχάνει τα επιθυμητά αποτελέσματα ή ότι η ανώτερη Διοίκηση έχει αναλάβει τον κίνδυνο της μη ανάληψης διορθωτικής δράσης, για παρατηρήσεις που έχουν αναφερθεί.
Η διαδικασία επανελέγχου από Εσωτερικούς Ελεγκτές ορίζεται ως η διαδικασία με την οποία καθορίζουν την επάρκεια, αποτελεσματικότητα και έγκαιρη υλοποίηση των ενεργειών που έχουν πραγματοποιηθεί από την ελεγχόμενη υπηρεσία, ως προς τις παρατηρήσεις και εισηγήσεις που έχουν αναφερθεί.
Η φύση, ο χρόνος και η έκταση του επανελέγχου πρέπει να καθορίζονται από τον Επικεφαλής της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, ο οποίος έχει και την ευθύνη του προγραμματισμού των διαδικασιών και χρονοδιαγράμματος επανελέγχου, ως μέρος της ανάπτυξης των προ-γραμμάτων εργασιών του έργου. Ο προγραμματισμός αυτός βασίζεται στο σχετικό κίνδυνο και την έκθεση σε κίνδυνο, καθώς και στο βαθμό δυσκολίας και σημαντικότητας του χρόνου της υλοποίησης της διορθωτικής ενέργειας.
Όλες οι Εκθέσεις Εσωτερικού Ελέγχου είναι εμπιστευτικές και φέρουν την κατάλληλη σήμανση. Ομοίως, κάθε αλληλογραφία και κάθε φάκελος που προορίζεται ως στοιχείο ελέγχου, σημαίνεται ως εμπιστευτικό.
Άρθρο 27
Ετήσια Έκθεση με Γνώμη
1. Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου υποβάλλει, έως την 31 Μαρτίου εκάστου έτους, στον Υπουργό Υγείας καθώς και στην Επιτροπή Ελέγχου του Υπουργείου και κοινοποιεί αμελλητί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών:
α. Την Ετήσια Έκθεση, η οποία αφορά το παραχθέν έργο του προηγούμενου έτους και περιλαμβάνει, κατ' ελάχιστο:
1.την επιβεβαίωση της ανεξαρτησίας του έργου της Μονάδας Εσωτερικού ελέγχου,
2.τη συμμόρφωση με τον παρόντα Κανονισμό και με τον Κώδικα Δεοντολογίας,
3.θέματα σχετικά με τους σκοπούς, τη λειτουργία και τον τρόπο άσκησης των αρμοδιοτήτων της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, καθώς και άλλα θέματα που άπτονται του παρόντος Κανονισμού,
4.την αξιολόγηση της λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου σε σχέση με το Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών και την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε σχέση με αυτό,
5.τα αποτελέσματα των ελεγκτικών δραστηριοτήτων, με έμφαση στα ευρήματα που είναι ενδεικτικά καταστάσεων που και θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά την επίτευξη των στρατηγικών στόχων του Υπουργείου,
6.την πρόοδο υλοποίησης των συμφωνηθεισών ενεργειών,
7.τις δυσκολίες και τα προβλήματα που προέκυψαν, κατά τη διεξαγωγή των εσωτερικών ελέγχων/συμβουλευτικών έργων καθώς και κατά την παρακολούθηση υλοποίησης των συμφωνηθεισών ενεργειών, όπως επίσης και τις προτάσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών,
8.τις απαιτήσεις σε πόρους για την υλοποίηση του έργου της Μονάδας.
β. Τη διατύπωση «Γνώμης»(θετική, αρνητική, με επιφύλαξη) του Προϊσταμένου της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, αποκλειστικά και μόνο προς τον Υπουργό Υγείας, σχετικά με το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου, τη Διακυβέρνηση, τον εντοπισμό κινδύνων, τον βαθμό ανταπόκρισης της Διοίκησης του Υπουργείου Υγείας στη διαχείριση αυτών. Σε περίπτωση που στη Γνώμη διατυπώνονται αρνητικές απόψεις, πρέπει να αιτιολογούνται επαρκώς.
Άρθρο 28
Ηλεκτρονικές Εφαρμογές Υποστήριξης του Εσωτερικού Ελέγχου
Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου κατά την άσκηση των καθηκόντων της, μπορεί να υποστηρίζεται από ηλεκτρονικές ελεγκτικές εφαρμογές και προγράμματα.
Άρθρο 29
Αρχείο Εσωτερικών Ελέγχων και Συμβουλευτικών Έργων
1.Η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου φέρει την ευθύνη της τήρησης των αρχείων των ελεγκτικών της έργων σε φυσικό και ηλεκτρονικό αρχείο.
2.Τα αρχεία τηρούνται τουλάχιστον επί δεκαετίας. Με το πέρας αυτού του διαστήματος, είτε καταστρέφονται από τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου ή διατηρούνται, εάν συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι (επίδικες διαδικασίες, εκκρεμείς έρευνες, κ.λπ.). Τα αρχεία αυτά είναι εμπιστευτικά και μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα εντός ή εκτός του Υπουργείου δε δύναται να αποκτούν πρόσβαση σε αυτά, με εξαίρεση τα πρόσωπα, τα οποία έχουν εκ του νόμου δικαίωμα πρόσβασης. Στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να προηγείται σχετική έγγραφη συνεννόηση του Επικεφαλής Εσωτερικού Ελεγκτή με τον Επικεφαλής του Υπουργείου.
3.Ο Προϊστάμενος της Μονάδας ορίζει τον υπάλληλο, με τον αναπληρωτή του, που θα είναι αρμόδιοι για την τήρηση των αρχείων αυτών.
4.Η διαβάθμιση ασφαλείας του εν λόγω αρχείου είναι ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΗ.
Άρθρο 30
Έναρξη Ισχύος.
Τροποποίηση/Επικαιροποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας
Ο παρών Κανονισμός τίθεται σε ισχύ ευθύς μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, δύναται να επισκοπεί και να επανεκτιμά τον Κανονισμό της, να τον τροποποιεί με την υποχρέωση να υποβάλλει, προς έγκριση τον επικαιροποιημένο Κανονισμό στον Υπουργό Υγείας.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 19 Ιανουαρίου 2022
Υπουργική Απόφαση 3106/2022 - ΦΕΚ 278/Β/28-1-2022
Κανονισμός Λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου.