Αλλαγές για τα χρέη προς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, δημοτική αστυνομία, ζώα συντροφιάς, διαβατήρια κ.α.
Με νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση
Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις».
Οι προτεινόμενες διατάξεις του Σχέδιου Νόμου προβλέπουν τα παρακάτω :
Άρθρο |
Στόχος |
1 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται o σκοπός του Μέρους Α'. |
2 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται το αντικείμενο του Μέρους Α'. |
3 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ο χερσαίος συνοριακός σταθμός. |
4 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση ορίζει την οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση ως το αρμόδιο όργανο για: α) την υλοποίηση των πάσης φύσεως μελετών, έργων, προμηθειών και υπηρεσιών που είναι αναγκαία για την κατασκευή των χερσαίων συνοριακών σταθμών, β) την επισκευή, συντήρηση, επέκταση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεών τους, καθώς και την υλοποίηση των παρεμβάσεων για τη συμμόρφωση της χώρας προς το κεκτημένο Σένγκεν και την πλήρη εφαρμογή των σχετικών Κανονισμών (ΕΕ) και των απαιτήσεων των υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται εντός των χερσαίων συνοριακών σταθμών και γ) την παρακολούθηση της ορθής διοίκησης και της άρτιας λειτουργίας των χερσαίων συνοριακών σταθμών. Επιπρόσθετα, ορίζονται οι δυνητικές πηγές χρηματοδότησης των ανωτέρω έργων. |
5 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, για λόγους που υπαγορεύονται από το δημόσιο συμφέρον, καθορίζονται ειδικότεροι όροι και περιορισμοί δόμησης για την κατασκευή νέων χερσαίων συνοριακών σταθμών ή την επέκταση των χώρων ή την κατασκευή νέων κτηρίων σε ήδη λειτουργούντες χερσαίους συνοριακούς σταθμούς. Επιπρόσθετα, προβλέπονται οι αναγκαίες ρυθμίσεις για α) την κατασκευή στεγάστρων, β) τη σύνδεση με δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, και ηλεκτροφωτισμού. Τέλος, ορίζεται το αρμόδιο όργανο για την έκδοση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. |
6 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα κήρυξης απαλλοτριώσεων για την κατασκευή νέων συνοριακών σταθμών ή για την επέκταση των χώρων σε υφιστάμενους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, που κρίνονται απαραίτητοι για την εύρυθμη και άρτια λειτουργία αυτών ή την κατασκευή νέων κτηρίων σε λειτουργούντες χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, καθώς και των συνοδών χώρων αυτών ή λοιπών βοηθητικών χώρων ή δημιουργίας οδικού δικτύου πρόσβασης από και προς αυτούς. Επιπρόσθετα, προβλέπεται η απαλλαγή από τα τέλη μεταβίβασης για την παραχώρηση εκτάσεων κατά κυριότητα ή χρήση στο Υπουργείο Εσωτερικών με σκοπό τη δημιουργία κτιριακών εγκαταστάσεων των συνοριακών σταθμών, των συνοδών χώρων αυτών ή λοιπών βοηθητικών χώρων. |
7 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται ότι οι όροι λειτουργίας των χερσαίων συνοριακών σταθμών καθορίζονται με τον Κανονισμό Λειτουργίας τους. |
8 |
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται η δυνατότητα παραχώρησης χώρων σε δημόσιους φορείς για την κατασκευή μη μόνιμων εγκαταστάσεων και η διαδικασία και ο τρόπος εγκατάστασης μη δημοσίων υπηρεσιών εντός των χερσαίων συνοριακών σταθμών. Επιπρόσθετα, προβλέπεται το μέσο διαχείρισης των εσόδων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που προέρχονται από την εγκατάσταση μη δημοσίων υπηρεσιών στους χώρους των χερσαίων συνοριακών σταθμών. |
9 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση καθορίζεται ο αρμόδιος φορέας για την κατασκευή, συντήρηση και εκσυγχρονισμό των οδικών δικτύων και των παράπλευρων δρόμων τους που εξυπηρετούν τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, καθώς και ο αρμόδιος φορέας για την αποκομιδή απορριμμάτων. |
10 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζονται οι εξουσιοδοτικές διατάξεις του Μέρους Α'. |
11 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζονται οι τελικές και οι μεταβατικές διατάξεις του Μέρους Δ'. Ειδικότερα, λαμβάνεται μέριμνα για τους ήδη λειτουργούντες συνοριακούς σταθμούς, για την προσκόμιση των απαραίτητων για τη νομιμοποίησή τους εγγράφων, για τη συνέχιση των διαδικασιών για σύναψη συμβάσεων που έχουν ήδη ξεκινήσει, καθώς και για την έκδοση προεδρικού διατάγματος καθορισμού χωροθέτησής τους. |
12 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζονται οι διατάξεις που καταργούνται δυνάμει του Μέρους Α'. |
13 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ο σκοπός του Μέρους Β' |
14 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται το αντικείμενο του Μέρους Β' |
15 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση αντικαθιστά την παροχή γάλακτος σε συγκεκριμένη ομάδα εργαζομένων των ΟΤΑ α' και β' βαθμού και των νομικών τους προσώπων με την καταβολή χρηματικού ποσού, το οποίο αντιστοιχεί στην αξία του παρεχόμενου γάλακτος και καταβάλλεται σε ετήσια βάση. Η μετατροπή της παροχής θα απαλλάξει τους υπόχρεους από την χρονοβόρα διακήρυξη διαγωνισμών για εύρεση παρόχου γάλακτος και από τις συνακόλουθες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Οι δε δικαιούχοι θα εξακολουθήσουν να λαμβάνουν αντίστοιχη παροχή. |
16 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση σκοπό έχει τη διευκόλυνση των Ο.Τ.Α. κατά την πρόσληψη εποχικού προσωπικού, όταν ακόμα δεν υπάρχει εγκεκριμένος προϋπολογισμός για το επόμενο έτος. Για να μην εμποδίζονται οι προσλήψεις εξαιτίας της μη πρόβλεψης πιστώσεων, προβλέπεται βεβαίωση αυτών από το αρμόδιο όργανο και εγγραφή τους στον προϋπολογισμό σε επόμενο χρόνο. Με τον τρόπο αυτό δεν ακυρώνεται ο σκοπός της ρύθμισης περί προσλήψεων για κάλυψη πρόσκαιρων αναγκών. |
17 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση η εξουσιοδότηση για ζητήματα μετεκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας δίδεται στον Υπουργό αντί για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, επειδή τα ζητήματα αυτά είναι τεχνικά και λεπτομερειακά και εμπίπτουν στην πρόβλεψη του άρθρου 42 παρ. 2 δεύτερο εδάφιο του Συντάγματος. Επίσης, αναγνωρίζεται, για τη βαθμολογική κατάταξη του υπηρετούντος προσωπικού της δημοτικής αστυνομίας, ως επιπλέον ο χρόνος που διανύθηκε από τους δημοτικούς αστυνομικούς, οι οποίοι μετά τη θέση τους σε διαθεσιμότητα τοποθετήθηκαν: α) στην Ελληνική Αστυνομία, ως ένστολο προσωπικό που ασκούσε αρμοδιότητες δημοτικής αστυνομίας μέχρι και το 2015, ημερομηνία που επανασυστήθηκε η υπηρεσία δημοτικής αστυνομίας, β) στους Δήμους, όπου παρέμειναν ως διοικητικοί υπάλληλοι και τοποθετήθηκαν σε οργανικές μονάδες επιφορτισμένες με την άσκηση αρμοδιοτήτων δημοτικής αστυνομίας (δηλ. έλεγχος κοινοχρήστων χώρων και ελεγχόμενη στάθμευση) και γ) στα καταστήματα κράτησης, όπου και έφεραν στολή και επιπλέον έλαβαν εκπαίδευση σε μέσα εξοπλισμού. Η ανωτέρω πρόβλεψη υποδεικνύεται για λόγους ίσης μεταχείρισης και άρσης αδικιών που έχουν προκύψει και επιπλέον για να αντιμετωπιστούν ζητήματα με την ιεραρχία, μετά από την κατάταξη του ειδικού ένστολου προσωπικού, στο νέο βαθμολόγιο του ν.5003/2022. |
18 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση προσθέτει στην υφιστάμενη διάταξη μία επιπλέον κατηγορία υπηρετούντων στα σώματα ασφαλείας που δικαιούνται την ίδια αμοιβή για την υπερωριακή τους απασχόληση. Πρόκειται για το ένστολο προσωπικό που απασχολείται στα γραφεία των Περιφερειαρχών και η φύση της εργασίας τους δεν διαφοροποιείται από αυτήν του προσωπικού που απασχολείται στα γραφεία των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων. |
19 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η σύσταση Επιτροπής για την αντιμετώπιση και διαχείριση κινδύνων στις Περιφέρειας της χώρας, έτσι ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα μετά από εμπεριστατωμένη έκθεση των κινδύνων και τεκμηρίωση της προς λήψη απόφασης. Για τον λόγο αυτό προβλέπεται η συμμετοχή τόσο φορέων δημόσιας εξουσίας σε νευραλγικά πόστα όσο και επιστημόνων. |
20 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση σκοπό έχει την επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης για τα περιφερειακά έργα μείζονος σημασίας και ειδικής κατάστασης πολιτικής προστασίας. Σε αυτό το πλαίσιο και λόγω της σπουδαιότητας των ανωτέρω έργων, προβλέπονται συντομότερες προθεσμίες, απλουστευμένες διαδικασίες και γρηγορότερη εκδίκαση τυχόν ενστάσεων. |
21 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιχειρείται η διευκόλυνση της Περιφέρειας Αττικής στην άσκηση των αρμοδιοτήτων μητροπολιτικού χαρακτήρα, μέσω της ενισχυμένης σύνθεσης των Συντονιστικών Μητροπολιτικών Επιτροπών. Σκοπός είναι η αύξηση της λειτουργικότητας και της αποτελεσματικότητας κατά τη λήψη και υλοποίηση αποφάσεων μητροπολιτικού χαρακτήρα στην Περιφέρεια Αττικής. |
22 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση σκοπό έχει την παροχή δυνατότητας, αφενός στα μέλη του περιφερειακού συμβουλίου ως προς την αποζημίωσή τους ανά συνεδρίαση, και, αφετέρου, στους περιφερειάρχες, τους αντιπεριφερειάρχες και τους προέδρους των περιφερειακών συμβουλίων ως προς την αντιμισθία τους, να αρνούνται τη λήψη ή να την παραχωρούν προς έναν κοινωνικό σκοπό της επιλογής τους. Πρόκειται για δυνατότητα που υφίσταται ήδη για τα αντίστοιχα αξιώματα των Δήμων. Ως εκ τούτου, με την προτεινόμενη διάταξη επιτυγχάνεται αναλογική εφαρμογή και σε επίπεδο Περιφέρειας. |
23 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση διευρύνεται το πεδίο από το οποίο μπορεί να γίνει επιλογή περιφερειακού συμβούλου για τη συμμετοχή του σε Δ.Σ. νοσοκομείου. Ειδικότερα, η επιλογή καθίσταται ευχερέστερη καθώς δεν είναι απαραίτητο αυτός να προέρχεται από την ίδια περιφερειακή ενότητα, στην οποία ανήκει το νοσοκομείο. Εναλλακτικά, δίδεται η δυνατότητα συμμετοχής στο Δ.Σ προσώπου εγνωσμένου κύρους, όχι απαραίτητα αιρετού. |
24 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επεκτείνεται και στο επόμενο σχολικό έτος η ισχύς της πρόβλεψης που θεσπίστηκε κατά το προηγούμενο έτος με το άρθρο 51 του ν. 5056/2023 (Α'163), για τη δυνατότητα σύναψης συμβάσεων leasing για τη μίσθωση οχημάτων και συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου για την εύρεση οδηγών και συνοδών, σε περιπτώσεις άγονης διαγωνιστικής διαδικασίας για την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς μαθητών από τις Περιφέρειες της χώρας. Λόγω των ιδιαιτεροτήτων ορισμένων δρομολογίων, όπως ενδεικτικά σε απομακρυσμένες περιοχές, του χρόνου ενημέρωσης των Περιφερειών για τον τελικό αριθμό και τις περιοχές των μαθητών που πρέπει να εξυπηρετηθούν, ο οποίος συνδέεται με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και τον οικογενειακό προγραμματισμό, συνεπώς μεταβάλλεται από χρονιά σε χρονιά, αλλά και της έλλειψης προσφοράς των συγκεκριμένων υπηρεσιών σε τουριστικές περιοχές όπου οι δυνητικοί ανάδοχοι απασχολούνται σε τουριστικές και λοιπές επιβατικές δραστηριότητες, παρατηρείται διαχρονικά το φαινόμενο αδυναμίας εύρεσης αναδόχων για τη συνολική κάλυψη της μεταφοράς μαθητών, η οποία δεν συνδέεται κατ' ανάγκη με την καθυστερημένη έναρξη των διαγωνισμών. Η διατήρηση της δυνατότητας εύρεσης εναλλακτικής λύσης στο μείζον ζήτημα της εξασφάλισης της - κατά κυριολεξία - πρόσβασης των μαθητών στην εκπαίδευση κρίνεται αναγκαία, ιδίως δεδομένου ότι κατά την προηγούμενη χρονιά λειτούργησε αποτελεσματικά, προκειμένου να αποκατασταθούν τα ζητήματα μεταφοράς μαθητών που παρουσιάστηκαν στην έναρξη της σχολικής χρονιάς. Σημειώνεται ότι πρόκειται για δυνατότητα που αξιοποιείται αποκλειστικά και μόνον όταν η διαγωνιστική διαδικασία έχει αποβεί άγονη. |
25 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκονται, αφενός, η διευκόλυνση των οφειλετών προς τους Δήμους, μέσω της εισαγωγής της δυνατότητας ρύθμισης των οφειλών τους και, αφετέρου, η βελτίωση της εισπραξιμότητας των οφειλών και, ακολούθως, της οικονομικής κατάστασης των Δήμων. Η ρύθμιση, εκτός από τη δυνατότητα καταβολής των τελών σε δόσεις, περιλαμβάνει και κατά ποσοστό απαλλαγή από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής για τους ευάλωτους οφειλέτες. |
26 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται η δυνατότητα, για τους οφειλέτες των Δήμων, προσφυγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν. 4728/2020 εφόσον οι οφειλές υπερβαίνουν τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. |
27 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται ρητά η δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. που έχουν προβεί σε λύση και εκκαθάριση των επιχειρήσεων τους, εφόσον αυτές κατά τη λήξη της εκκαθάρισης δεν έχουν υποχρεώσεις σε τρίτους, να ανακτήσουν τα ακίνητα που είχαν παραχωρήσει ή τα οποία αποκτήθηκαν για την επίτευξη των σκοπών των δημοτικών επιχειρήσεων, χωρίς περαιτέρω επιβαρύνσεις. Επιπλέον, με τη ρύθμιση αίρονται τα ζητήματα ερμηνείας των σχετικών διατάξεων του άρθρου 276 του ν. 3463/2006. |
28 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα σε δήμους οι οποίοι, ως καθολικοί διάδοχοι απαιτήσεων και υποχρεώσεων από 1.1.2024 των νομικών τους προσώπων που καταργήθηκαν με τα άρθρα 27 και 29 του ν. 5056/2023, δεν πρόλαβαν την προθεσμία ανάρτησης στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» των πράξεων ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης των νομικών προσώπων αυτών, καθώς και αντίστοιχων πράξεων που αφορούν τους ίδιους τους δήμους, λόγω ακριβώς της μεταβατικής περιόδου και του αυξημένου διοικητικού φόρτου, ιδίως κατά τον μήνα Ιανουάριο έτους 2024. |
29 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση παρέχει τη δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλών των Δ.Ε.Υ.Α. με αυτές των δήμων χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση φορολογικής ή ασφαλιστικής ενημερότητας. Κρίνεται αναγκαία, καθώς ο συμψηφισμός των οφειλών των ΔΕΥΑ με αυτές των δήμων οδηγεί σε μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορέων Γενικής Κυβέρνησης. |
30 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο επιβολής του τέλους παρεπιδημούντων, το οποίο ισχύει σχεδόν πενήντα (50) έτη, κατά τη διάρκεια των οποίων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα η διακίνηση επισκεπτών, ο αριθμός των τουριστικών επιχειρήσεων και, συνεπώς, έχουν μεταβληθεί ουσιωδώς η εξυπηρετούμενη ανάγκη, η έκτασή της, η επιβάρυνση των υποδομών των δή μων και η ένταση των απαιτή σεων απόκριση ς των υπηρεσιών των δήμων στις καθημερινές ανάγκες εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων. Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίνεται δυνατότητα επιλογής του ποσοστού από τον κάθε δήμο στο 0,5% ή 0,75%, ώστε να ενισχυθούν τα έσοδα του κάθε δήμου ανάλογα με τις υποδομές που διαθέτει και τις τοπικές ιδιαιτερότητες. Επιπλέον, εκσυγχρονίζεται το τέλος επί της χρήσης φυσικών ιαματικών πηγών, η εφαρμογή του οποίου είχε ατονήσει. |
31 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση αυξάνεται το πρόστιμο και αυστηροποιούνται οι κυρώσεις για την αυθαίρετη χρήση των κοινόχρηστων χώρων, η οποία θα διευκολύνει την απελευθέρωση του δημόσιου χώρου, μέσω της περαιτέρω αποτροπής της αυθαίρετης χρήσης του. |
32 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση αποδίδονται αρμοδιότητες σε διοικητικά όργανα για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων για οφειλές προς τους δήμους. |
33 |
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται αναλογικότερο ανώτατο όριο τελών καθαριότητας και φωτισμού σε χώρους στάθμευσης δημόσιας χρήσης, ώστε να ανταποκρίνεται στην πραγματική επιβάρυνση που υφίσταται ο κάθε δήμος από τους συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης, η οποία είναι ιδιαιτέρως περιορισμένη σε σύγκριση με την επιβάρυνση που προκαλούν οι λοιπές επιχειρηματικές δραστηριότητες. |
34 |
Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται η περίπτωση των ακινήτων, τα οποία σωρευτικά δεν ηλεκτροδοτούνται και δεν χρησιμοποιούνται με τρόπο ώστε να μην οφείλονται για αυτά δημοτικά τέλη. Στο πλαίσιο της αρχής της επιείκειας, παρότι απαιτείται δήλωση αυτών των ακινήτων από τους ιδιοκτήτες, δεν αναζητούνται ποσά που αντιστοιχούν σε δημοτικά τέλη για τη χρονική περίοδο πριν την υποβολή της δήλωσης, εφόσον επρόκειτο ήδη για ακίνητα που συγκέντρωναν τα ανωτέρω χαρακτηριστικά. |
35 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η διευκόλυνση των δήμων στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων προσαρμογών προκειμένου να αδειοδοτήσουν τους δημοτικούς παιδικούς και βρεφικούς σταθμούς. Ειδικότερα, δίνεται η δυνατότητα να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις πυροπροστασίας είτε των διατάξεων του χρόνου έναρξης της λειτουργίας των σταθμών είτε τις τρέχουσες και ορίζεται, αποκλειστικά στους δήμους των μητροπολιτικών κέντρων, ως απαιτούμενος υπαίθριος χώρος ανά παιδί τα 3 τ.μ.. |
36 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσαφηνίζεται ότι οι δήμοι Ρόδου και Κω, ως καθολικοί διάδοχοι των κοινωφελών τους επιχειρήσεων, συνεχίζουν να διατηρούν το δικαίωμα άδειας κυκλοφορίας των Λεωφορείων Δημοσίας Χρήσης (Λ.Δ.Χ.) που είχε χορηγηθεί σε αυτές, και ρυθμίζει το είδος των πινακίδων που φέρουν τα λεωφορεία αυτά. Για λόγους χρηστής διοίκησης, οι πινακίδες παραμένουν ίδιες. |
37 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η σύσταση Μονάδας Σύνταξης και Εφαρμογής Κώδικα Αυτοδιοίκησης, η οποία θα συμβάλει αφενός στην επιτάχυνση του έργου της Επιτροπής σύνταξης του Κώδικα Αυτοδιοίκησης για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει την τοπική αυτοδιοίκηση και, αφετέρου, στην αποτελεσματική εφαρμογή αυτού και την ομαλή προσαρμογή του συνόλου των φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης. |
38 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επικαιροποιείται η σύνθεση της Επιτροπής για τη σύνταξη του Κώδικα Αυτοδιοίκησης, η ενεργοποίηση της οποίας θα οδηγήσει στην αναγκαία επικαιροποίηση του συνολικού θεσμικού πλαισίου που διέπει την οργάνωση και λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, όπως ενδεικτικά των διατάξεων που ρυθμίζουν το σύστημα διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα όργανα διοίκησής τους και το εκλογικό σύστημα ανάδειξης αυτών, τις αρμοδιότητες, την οργάνωση, λειτουργία και εποπτεία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συμπεριλαμβανομένων των κάθε είδους νομικών προσώπων αυτών, κάθε ζήτημα περιουσίας, εσόδων, δαπανών, οικονομικής λειτουργίας, τεχνικών υπηρεσιών, συμβάσεων και εναρμόνισης με τις διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α' 147), καθώς και αναπτυξιακής πολιτικής τους. |
39 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ρητά το αρμόδιο πρόσωπο ανά φορέα για την συγκέντρωση και υποβολή στοιχείων στον Κόμβο Παρακολούθησης Επιδόσεων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με σκοπό την πληρέστερη δυνατή παροχή δεδομένων, τα οποία θα οδηγήσουν στη σχεδίαση αποτελεσματικότερων πολιτικών σε επίπεδο τόσο δήμου όσο και περιφέρειας. |
40 |
Στην προτεινόμενη ρύθμιση συγκεντρώνονται οι εξουσιοδοτικές διατάξεις του Μέρους Β' για την εφαρμογή του τέλους παρεπιδημούντων του άρθρου 30 και τη συγκρότηση και αμοιβή των μελών της Επιτροπής του Κώδικα Αυτοδιοίκησης του άρθρου 38. |
41 |
Στην προτεινόμενη ρύθμιση ορίζονται οι διατάξεις που καταργούνται δυνάμει του Μέρους Β'. |
42 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ο σκοπός του Μέρους Γ' |
43 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται το αντικείμενο του Μέρους Γ' |
44 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσαφηνίζεται ότι η υποχρέωση εγγραφής στο Υπομητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Οργανώσεων του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς αφορά αποκλειστικά τα σωματεία που έχουν στους σκοπούς τους τη φροντίδα ζώων συντροφιάς. Συνεπώς, για αυτά και μόνο τα συγκεκριμένα σωματεία, απαιτείται να έχουν εγγραφεί στο ΕΜΖΣ προκειμένου να μπορούν να παρίστανται για υποστήριξης κατηγορίας σε ποινικές δίκες για αδικήματα του ν. 4830/2021. |
45 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η απαλλαγή των δήμων από οποιαδήποτε ευθύνη από τροχαίο που προκαλείται από αδέσποτα ζώα συντροφιάς, καθώς είναι πρακτικά αδύνατη η λήψη μέτρων ικανών να αποτρέψουν την οποιαδήποτε κίνηση αδέσποτων ζώων στα όρια των δήμων, η οποία δυνητικά μπορεί να οδηγήσει σε τροχαίο ατύχημα. |
46 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση διπλασιάζεται η προθεσμία υποβολής αντιρρήσεων κατά της πράξης βεβαίωσης παράβασης σχετικά με την ευζωία των ζώων συντροφιάς από πέντε σε δέκα εργάσιμες ημέρες και δίνεται ισόχρονη προθεσμία αποκατάστασης της παράβασης χωρίς επιβολή προστίμου σε περιπτώσεις παράλειψης σήμανσης ή στείρωσης ή αποστολής δείγματος DNA ζώου συντροφιάς από τον ιδιοκτήτη του. |
47 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση μειώνεται το ύψος του παραβόλου λήψης γενετικού υλικού των ζώων συντροφιάς από τα 135 ευρώ στα 70 ευρώ και, ιδίως για τους κυνηγετικούς σκύλους στα 40 ευρώ, αυξάνεται το προβλεπόμενο ανώτατο όριο αμοιβής των κτηνιάτρων για τη συγκεκριμένη εργασία στα 50 ευρώ, συμπεριλαμβανόμενων των εξόδων αποστολής του υλικού, από τα 25 ευρώ που προβλέπονται σήμερα, και μετατίθεται η έναρξη επιβολής των οικείων προστίμων την 1.7.2025. |
48 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση θεσπίζεται υποχρέωση αναφοράς του Μοναδικού Αριθμού Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών ΜΙΤΟΣ, κάθε διοικητικής διαδικασίας, στο προοίμιο των κανονιστικών πράξεων που τις προβλέπουν. Αντίστοιχα, προβλέπεται υποχρέωση αναγραφής στο προοίμιο περί μη υποχρέωσης καταγραφής του Μ.Α.Κ. όταν δεν συντρέχει αυτή η περίπτωση. |
49 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσαφηνίζεται ότι δεν απαιτείται οπωσδήποτε δικαστική απόφαση για να αποκτήσει το τέκνο τη δημοτικότητα του γονέα στον οποίο περιήλθε η επιμέλειά του, καθώς ολοένα και συχνότερα πλέον αυτή ρυθμίζεται με συμφωνία των γονέων και όχι με αντιδικία. |
50 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επικαιροποιείται η ονομασία της ιδιότητας των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης χωρίς να διαφοροποιείται στην ουσία της η ρύθμιση για τη σύσταση και τη λειτουργία του εν λόγω Συμβουλίου. |
51 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επικαιροποιούνται τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. |
52 |
Η προτεινόμενη ρύθμιση επιλύει το ζήτημα που ανακύπτει ως προς την αδυναμία συγκρότησης της Επιτροπής Επιλογής κατά τη διαδικασία προκήρυξης για την κάλυψη των θέσεων του Επικεφαλής της Μονάδας Επιθεωρήσεων και Ελέγχων και των Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής ή αναπλήρωσης του Διοικητή της Αρχής. Για τον σκοπό αυτό, παρατείνεται, το αργότερο για διάστημα έξι (6) μηνών η θητεία των στελεχών, προκειμένου να υπάρξει ικανός χρόνος για τον διορισμό του νέου Συμβουλίου ή Διοικητή αντίστοιχα, και, ακολούθως, για την επιλογή των νέων στελεχών. |
53 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα σε ομογενείς της Ουκρανίας που έχουν έρθει στην Ελλάδα από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία κι έπειτα και είναι κάτοχοι άδειας διαμονής προσωρινής προστασίας, να λάβουν την ελληνική ιθαγένεια σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας. |
54 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση προσδιορίζονται ρητά οι περιπτώσεις τέκνων για τα οποία απαιτείται να εκδοθεί απόφαση διαπίστωσης της ελληνικής ιθαγένειας από την αρμόδια κατά λόγο χωρικής αρμοδιότητας Διεύθυνση Ιθαγένειας. Αίρεται, με τον τρόπο αυτό, η σύγχυση αναφορικά με τις περιπτώσεις τέκνων που γεννήθηκαν στην αλλοδαπή από γονείς οι οποίοι εγγραφήκαν στο δημοτολόγιο μετά τη γέννηση των τέκνων τους με αυτεπάγγελτη διαδικασία, χωρίς δηλαδή να έχει εκδοθεί απόφαση για διαπίστωση της ελληνικής τους ιθαγένειας, λόγω αυτοδίκαιης κτήσης της ελληνικής τους ιθαγένειας ως τέκνων που κατά τον χρόνο γέννησης τους οι δικοί τους γονείς ήταν ήδη Έλληνες πολίτες, γραμμένοι είτε σε χωριστές πατρικές μερίδες είτε σε κοινή οικογενειακή μερίδα. Η προτεινόμενη ρύθμιση επιταχύνει την αυτοδίκαιη κτήση της ελληνικής ιθαγένειας από τέκνα Ελλήνων της αλλοδαπής που αιτούνται την καταχώρηση των γεννήσεων τους στις ελληνικές προξενικές αρχές μέσω του Μητρώου Πολιτών ως τέκνων από Έλληνες γονείς, οι οποίοι εγγράφηκαν στο δημοτολόγιο μετά την παρέλευση μεγάλου χρονικού διαστήματος, όπως ίσχυε στη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων που έχουν γεννηθεί στην αλλοδαπή λόγω της εκπρόθεσμης δήλωσης των ληξιαρχικών πράξεων του γάμου τους και της γεννήσεως των τέκνων τους στις αρμόδιες ελληνικές αρχές. |
55 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξορθολογίζεται το ενιαίο σύστημα κινητικότητας και διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα της κινητικότητας των πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων, αλλά και η στελέχωση κρίσιμων υπηρεσιών, όπως τα σχολεία, τα σωφρονιστικά καταστήματα και τα νοσηλευτικά ιδρύματα και καταργούνται διατάξεις που ρύθμιζαν ευνοϊκότερα θέματα κινητικότητας υπαλλήλων που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα. |
56 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνεται η έναρξη της πρώτης εφαρμογής της διαδικασίας εκκαθάρισης των εκλογικών καταλόγων κατά τρείς μήνες, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διασταύρωση, για πρώτη φορά, των στοιχείων του συνόλου των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους της χώρας που έχουν γεννηθεί πριν από την 1η.1.1944 με τα στοιχεία που τηρούνται από την Α.Α.Δ.Ε και τα στοιχεία του Μητρώο Διαβατηρίων της Ελληνικής Αστυνομίας. |
57 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ενσωματώνεται η εφαρμογή της Σύμβαση του Tromso του Συμβουλίου της Ευρώπης σχετικά με την πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα, η οποία αφορά στην ενίσχυση της αρχής της διαφάνειας της δράσης της διοίκησης και, συνακόλουθα, του κράτους δικαίου, μέσω της διεύρυνσης του πεδίου εφαρμογής του δικαιώματος πρόσβασης στα δημόσια έγγραφα. Ειδικότερα, εισάγεται η δυνατότητα υποβολής ανώνυμης αίτησης, κατά τα οριζόμενα στην ανωτέρω Σύμβαση, καθώς επίσης και ηλεκτρονικής αίτησης. Επιπλέον, διευκρινίζονται τα απόρρητα έγγραφα που περιορίζουν την άσκηση του δικαιώματος και διευρύνονται οι φορείς-αποδέκτες του δικαιώματος, αφού πλέον εισάγεται το λειτουργικό κριτήριο της άσκησης δημόσιας εξουσίας και αίρεται ο περιορισμός του οργανικού κριτηρίου, το οποίο ήταν έως σήμερα αυτό που έπρεπε να πληρούται προκειμένου ένας φορέας να εξασφαλίζει την πρόσβαση του πολίτη στα δημόσια έγγραφα. Τέλος, θεσπίζεται η δυνατότητα συγκρότησης ομάδας εργασίας από τον Συνήγορο του Πολίτη προκειμένου να αξιολογείται σε ετήσια βάση η εφαρμογή της προτεινόμενης διάταξης. |
58 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιταχύνεται η διαδικασία έκδοσης ελληνικών διαβατηρίων μέσω της ηλεκτρονικής διακίνησης των απαιτούμενων δικαιολογητικών και εισάγεται, μεταβατικά, πρόβλεψη για την ταχυδρομική διακίνησή τους μέχρι την επίτευξη της διασύνδεσης των υπηρεσιών παραλαβής με τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας. |
59 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση υπάγονται οι ειδικοί φρουροί των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων στις διατάξεις του π.δ. 211/2005 (Α' 254) περί τοποθετήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων και μετακινήσεων συνοριακών φυλάκων και ειδικών φρουρών. |
60 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση συμπεριλαμβάνονται οι σκύλοι εργασίας της Ελληνικής Αστυνομίας στο ειδικό καθεστώς εξαίρεσης από τις ρυθμίσεις του ν. 4830/2021 περί ευζωίας ζώων συντροφιάς, όπως ήδη ισχύει για τους σκύλους εργασίας των Ενόπλων Δυνάμεων, του Λιμενικού Σώματος και των διωκτικών αρχών της Α.Α.Δ.Ε. |
61 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατείνεται έως της 31η.12.2024 η ισχύς της παρ. 1Α του άρθρου 74 του ν. 5108/2024 περί των δαπανών μετακίνησης αστυνομικού προσωπικού για την κάλυψη έκτακτων και απρόβλεπτων δαπανών. |
62 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζονται οι καταργούμενες διατάξεις συνεπεία του Μέρους Γ' |
63 |
Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται η έναρξη ισχύος του νομοσχεδίου και επιμέρους διατάξεων αυτού. |
Για συμμετοχή στη Δημόσια Διαβούλευση :http://www.opengov.gr/ypes/?p=9312
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5143/2024 με τη Ρύθμιση οφειλών προς Δήμους και τέλος παρεπιδημούντων
- Νόμος 5143/2024 - ΦΕΚ 161/Α/11-10-2024 (Κωδικοποιημένος)
- Αντικαθίσταται η παροχή γάλακτος σε εργαζόμενους των Δήμων με επίδομα
- Στη Βουλή το νομοσχέδιο με τη Ρύθμιση οφειλών προς Δήμους και τέλος παρεπιδημούντων
- Αύξηση προστίμου αυθαίρετης χρήσης κοινόχρηστων χώρων με σχέδιο νόμου σε δημόσια διαβούλευση
- Ρύθμιση οφειλών προς Δήμους με σχέδιο νόμου σε δημόσια διαβούλευση
- Μειώνεται το παράβολο για λήψη γενετικού υλικού των ζώων συντροφιάς