x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Αλλαγές στην κοστολόγηση και τιμολόγηση του νερού - Δημοσιεύθηκε η νέα ΚΥΑ

Αυξομειώσεις στις τιμές του νερού ανά περιοχή και ανά κοινωνική ομάδα, διαφορετικές τιμές ανά περιοχή, κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με τα επίπεδα κατανάλωσης

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η ΚΥΑ με τους νέου γενικούς κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του.

Στις αλλαγές περιλαμβάνεται η κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με τα επίπεδα κατανάλωσης ενώ θα υπάρχει η υποχρέωση η πρώτη κλίμακα κατανάλωσης να είναι οικονομικά προσιτή και να καλύπτει τις ανάγκες διαβίωσης του πληθυσμού.

Περιλαμβάνεται επίσης, ειδικό τιμολόγιο για συγκεκριμένους χρήστες, όπως είναι οι δημόσιες κοινωνικές υποδομές, τα ευάλωτα νοικοκυριά και οι πολύτεκνες ή τρίτεκνες οικογένειες.

Στον υπολογισμό του κόστους στα νέα τιμολόγια θα περιλαμβάνεται ακόμα το Κόστος Διοίκησης, το Κόστος Λειτουργίας και το κόστος συντήρησης, το κόστος των δομικών έργων, το  Περιβαλλοντικό Κόστος ανά χρήση ύδατος και άλλες επιβαρύνσεις που αναφέρονται στην ΚΥΑ που τελικά θα οδηγήσουν σε αυξήσεις στις χρεώσεις για την κατανάλωση στο νερό σε βάρος του τελικού καταναλωτή.

 

Γενικοί κανόνες προσδιορισμού χρηματοοικονομικού κόστους

Στον προσδιορισμό του χρηματοοικονομικού κόστους θα λαμβάνονται υπόψη οι εξής συνιστώσες κόστους:

α) Κεφαλαιουχικό κόστος, για τον υπολογισμό του οποίου λαμβάνονται υπόψη:

αα) το αναλισκόμενο πάγιο κεφάλαιο στη διαδικασία παροχής των υπηρεσιών ύδατος.

αβ) το κόστος τόκων των δανειακών κεφαλαίων.

αγ) εύλογη απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων στην διαδικασία παροχής των υπηρεσιών ύδατος, (βλ. Παράρτημα Ι).

β) Λειτουργικό κόστος, το οποίο περιλαμβάνει τις εύλογες και αποδοτικές δαπάνες που είναι αναγκαίες προκειμένου ο πάροχος υπηρεσιών ύδατος να παρέχει τις υπηρεσίες με τρόπο ασφαλή σύμφωνα με τα σχετικά πρότυπα ποιότητας όπως αυτά πιστοποιούνται από το προβλεπόμενο πρόγραμμα παρακολούθησης, επαρκή, αποδοτικό και αξιόπιστο. Στο Λειτουργικό Κόστος περιλαμβάνεται το Κόστος Διοίκησης, το Κόστος Λειτουργίας και το κόστος συντήρησης .

 

Περιβαλλοντικό Κόστος ανά χρήση ύδατος

Για τον υπολογισμό του περιβαλλοντικού κόστους λαμβάνονται υπόψη τα κάτωθι:

1. Συσχέτιση του κόστους των Συμπληρωματικών Μέτρων που αφορούν το περιβαλλοντικό κόστος, όπως αυτό υπολογίζεται στο άρθρο 5, με τις σχετικές χρήσεις ύδατος ανά ΥΣ ή ανά ομάδα ΥΣ. Σε περίπτωση όπου κάποιο μέτρο σχετίζεται με περισσότερες από μία χρήσεις, το κόστος αυτό θα κατανέμεται στις χρήσεις αυτές αναλογικά, βάσει του ισοζυγίου ποσοτήτων ύδατος που αντιστοιχούν σε κάθε χρήση.

2. Άθροιση όλων των στοιχείων περιβαλλοντικού κόστους, ώστε να προκύψει το συνολικό Περιβαλλοντικό Κόστος ανά χρήση ύδατος.

3. Εκτίμηση του μοναδιαίου (ανά κυβικό μέτρο ύδατος στους τελικούς χρήστες) Περιβαλλοντικού Κόστους ανά χρήση ύδατος αναλογικά, βάσει του ισοζυγίου ποσοτήτων ύδατος ανά χρήση, σύμφωνα με τα Σ.Δ.Λ.Α.Π..

Το κόστος των δομικών έργων που συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμα των Συμπληρωματικών Μέτρων του εκάστοτε ισχύοντος Σ.Δ.Λ.Α.Π., θα υπολογίζεται στον ετήσιο υπολογισμό του περιβαλλοντικού κόστους μέσω συντελεστή απόσβεσης του δομικού έργου ίσου με 2%. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων αυτών, το κόστος δεν θα υπολογίζεται πλέον ως Περιβαλλοντικό Κόστος.

Το κόστος των υπόλοιπων μέτρων που συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμα των Συμπληρωματικών Μέτρων του εκάστοτε ισχύοντος Σ.Δ.Λ.Α.Π., υπολογίζεται ετησίως επιμερίζοντας το συνολικό κόστος αυτών κατά έτος για την περίοδο εφαρμογής του Προγράμματος Μέτρων των Σ.Δ.Λ.Α.Π..

3.1. Ειδικά για την περιοχή της Θεσσαλίας, ο συντελεστής απόσβεσης των δομικών έργων της παρ. 3 μειώνεται κατά 50% για την πρώτη τριετία.

4. Ο κάθε πάροχος υπηρεσιών ύδατος που παρέχει νερό σε τελικούς χρήστες, ανάλογα με την κατηγορία υπηρεσιών ύδατος που παρέχει και ανάλογα με την κατηγορία χρήσης ύδατος στην οποία εμπίπτει ο εκάστοτε τελικός χρήστης ύδατος, θα θεωρεί ως μοναδιαίο περιβαλλοντικό κόστος το αντίστοιχο περιβαλλοντικό κόστος της χρήσης ύδατος που υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 3 του παρόντος παραρτήματος.

 

Κανόνες τιμολόγησης χρηματοοικονομικού κόστους υπηρεσιών παροχής ύδατος για αγροτική χρήση μέσω οργανωμένων συλλογικών δικτύων

1. Ο προσδιορισμός των τιμολογίων γίνεται κατά τρόπο ώστε τα έσοδα των παρόχων από την δραστηριότητα παροχής των υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση, να ανακτούν το κόστος παροχής της υπηρεσίας. Για τον προσδιορισμό τους δύναται να λαμβάνεται υπόψιν η βιωσιμότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων στην περιοχή και τυχόν ειδικές συνθήκες λόγω καταστάσεων έκτακτων αναγκών ή ανωτέρας βίας.

2. Ο τρόπος τιμολόγησης των τελικών χρηστών πραγματοποιείται με μικτό σύστημα χρέωσης. Τα τέλη βάσει της μεθόδου αυτής αποτελούνται από ένα σταθερό τέλος και ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα όγκου ύδατος, το οποίο αυξάνεται με την αύξηση της κατανάλωση ύδατος αποτελώντας κίνητρο για τη μείωση αυτής. Για τον προσδιορισμό του μεταβλητού τέλους δύναται να λαμβάνεται υπόψη το είδος της αγροτικής εκμετάλλευσης και η συγκριτική αξιολόγηση ομοειδών αγροτικών εκμεταλλεύσεων, στην βάση των επιδόσεων τους ως προς την ορθολογική χρήση του ύδατος (π.χ. βάσει ορθών γεωργικών πρακτικών).

3. Το σταθερό τέλος αφορά στο κόστος διοίκησης του παρόχου υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση και εφαρμόζεται ανά στρέμμα καλλιέργειας.

4. Τα μεταβλητά τέλη ανά κυβικό μέτρο εφαρμόζονται στους χρήστες ανάλογα με την μετρηθείσα ποσότητα του ύδατος που χρησιμοποιήθηκε.

5. Σε περιπτώσεις όπου δεν είναι εφικτή η καταμέτρηση του ύδατος ώστε να γίνεται χρέωση ανά κυβικό μέτρο και μέχρι την συμμόρφωση των παρόχων με την παρ. 2 του άρθρου 11, ο πάροχος εκτιμά την ποσότητα του ύδατος που χρησιμοποιήθηκε, είτε κατά έκταση γης, είδος καλλιέργειας και μέθοδο άρδευσης, είτε ανάλογα με το χρόνο χρήσης του ύδατος από τον τελικό χρήστη (π.χ. βάσει της καταναλισκόμενης ενέργειας για άντληση νερού) ανάλογα με τα διαθέσιμα δεδομένα.

 

Ειδικά Τιμολόγια για πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, οικονομικά αδύναμων προσώπων και των ευάλωτων νοικοκυριών

Για τελικούς χρήστες, όπως πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, ή που εντάσσονται, γενικότερα, στις κατηγορίες των οικονομικά αδύναμων προσώπων και των ευάλωτων νοικοκυριών ή πελατών, οι πάροχοι δύνανται να καθορίζουν, κατόπιν οικονομοτεχνικής έκθεσης για την επίδρασή τους στις άλλες κατηγορίες χρηστών, ευνοϊκότερες τιμές, χωρίς να ανατρέπεται η λειτουργία της τιμής ως μέσου αποτροπής της σπατάλης νερού.

 

Διαβάστε αναλυτικά ολόκληρη την Απόφαση

Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΓρΓΓΦΠΥ/103755/2994/2024 - ΦΕΚ 5438/Β/27-9-2024

Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του.

 

 

Έχει διαβαστεί 1362 φορές

Τελευταία Νέα