x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Σε δημόσια διαβούλευση το φορολογικό νομοσχέδιο - Οι βασικές διατάξεις

Περιλαμβάνει το νέο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, τη ρύθμιση της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων, την απαγόρευση της χρήσης μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων κ.α.

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από σήμερα (14-11-2023) από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη το σχέδιο νόμου «Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής».

Με το σχέδιο νόμου επιδιώκεται η ρύθμιση ζητημάτων που αφορούν στη φοροδιαφυγή, το καθεστώς της βραχυχρόνιας μίσθωσης και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται μέτρα για τη φορολογική μεταχείριση εσόδων, δαπανών και του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και την υποχρεωτική διαβίβασή τους στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA», διευρύνεται το ελεγκτικό πεδίο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε). και εκσυγχρονίζονται ο ορισμός και το πλαίσιο ρυθμίσεων της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Επιπρόσθετα, για τους ελεύθερους επαγγελματίες προωθείται η αναμόρφωση του καθεστώτος για τη δίκαιη φορολόγησή τους, ενώ παράλληλα θεσπίζεται μια σειρά συμπληρωματικών φορολογικών διατάξεων.

 

Οι παρεμβάσεις που υλοποιούνται με το νομοσχέδιο περιλαμβάνουν:

-Την υποχρεωτική ανάρτηση εσόδων και δαπανών στο MyData εντός του 2024.

-Την απαγόρευση της χρήσης μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων.

-Το νέο δίκαιο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.

-Την αύξηση του προστίμου για χρήση μετρητών σε συναλλαγές άνω των 500 ευρώ, σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής.

-Τη ρύθμιση της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

-Την διακοπή συνεργασίας των εταιριών εμπορίας καυσίμων με παραβάτες λαθρεμπορίας.

Επιπλέον, τη μεταρρύθμιση συμπληρώνουν οι εξής παρεμβάσεις που δεν απαιτούν νομοθετική ρύθμιση και θα υλοποιηθούν με διοικητικές πράξεις:

-Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS τους πρώτους μήνες του 2024.

-Η επέκταση της υποχρέωσης κατοχής συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών (EFT/POS) στους υπόλοιπους κλάδους της λιανικής αγοράς που σήμερα δεν έχουν.

-Η ενεργοποίηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής, πιλοτικά από τις αρχές του 2024 και πλήρως έως το τέλος του έτους.

-Τα υποχρεωτικά ηλεκτρονικά τιμολόγια εντός του 2024 για τα οποία έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα στην ΕΕ.

 

Ειδικότερα τα σημαντικότερα σημεία του σχεδίου νόμου σύμφωνα με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών  είναι τα ακόλουθα:

 

1. Περιορισμός της χρήσης μετρητών

– Οι αγοραπωλησίες ακινήτων θα γίνονται αποκλειστικά με χρήση τραπεζικών μέσων πληρωμής. Συμβόλαια που αναφέρουν μερική ή ολική εξόφληση του τιμήματος με μετρητά είναι άκυρα.

 

– Τα πρόστιμα για αγορές άνω των 500 ευρώ με μετρητά, που είναι σήμερα 100 ευρώ, αυξάνονται στο διπλάσιο της αξίας της συναλλαγής.

 

2. Διαφάνεια στους ελέγχους

– Θεσπίζεται υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση των λογιστικών αρχείων στην ΑΑΔΕ. Ορίζεται ότι εκπτώσεις φόρων και δαπάνες προς έκπτωση δεν λαμβάνονται υπόψη, αν τα παραστατικά στα οποία στηρίζονται δεν έχουν διαβιβασθεί ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ, καθώς και ότι τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν μπορεί να είναι μικρότερα από τα έξοδα που έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα.

– Επεκτείνονται οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου για τον προσδιορισμό του εισοδήματος (οι τεχνικές αυτές βασίζονται σε στοιχεία, όπως οι τραπεζικές καταθέσεις, οι δαπάνες σε μετρητά, η ρευστότητα του φορολογούμενου, κ.ά.). Με τη διάταξη ορίζεται ότι οι έμμεσες τεχνικές θα χρησιμοποιούνται σε τρεις ακόμη περιπτώσεις (πέρα από αυτές που ισχύουν ήδη), που είναι οι εξής:

-όταν δηλώνεται ζημία σε τρία τουλάχιστον συνεχόμενα έτη και δεν προκύπτει ο τρόπος χρηματοδότησης της επιχείρησης, με τον οποίο καλύπτονται οι υποχρεώσεις της,

-όταν υπάρχει σημαντική αναντιστοιχία μεταξύ αγορών, πωλήσεων και αποθεμάτων,

-όταν ο συντελεστής μικτού κέρδους που προκύπτει από τα δηλούμενα αποτελέσματα είναι διαφορετικός από αυτόν που προκύπτει βάσει των παραστατικών αγορών και πωλήσεων.

Οι έμμεσες τεχνικές εφαρμόζονται ήδη στις περιπτώσεις που δεν εφαρμόζονται τα λογιστικά πρότυπα ή ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και αν τα φορολογικά στοιχεία δεν προσκομισθούν στη Φορολογική Διοίκηση μετά από δύο προσκλήσεις (αντί για μια που ισχύει τώρα).

– Προβλέπεται χρηματικό μπόνους ίσο με το δεκαπλάσιο της αξίας της συναλλαγής (με ελάχιστο 100 ευρώ και μέγιστο 3.000 ευρώ) για τους πολίτες που κάνουν καταγγελίες για παραποιημένες ταμειακές μηχανές μέσω της εφαρμογής «Appodixi», οι οποίες καταλήγουν σε έλεγχο και επιβολή προστίμου.

– Θεσπίζεται η δυνατότητα καταγραφής ήχου ή και εικόνας με κάμερες κατά τη διάρκεια των φορολογικών/ τελωνειακών ελέγχων.

– Αυστηροποιούνται οι κυρώσεις για νοθεία, λαθρεμπόριο καυσίμων ή παρεμπόδιση του ελέγχου: προβλέπεται σφράγιση της εγκατάστασης για δύο χρόνια, ενώ ορίζεται ότι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα των οποίων η εγκατάσταση σφραγίστηκε, δεν μπορούν να δραστηριοποιηθούν στη διακίνηση ενεργειακών προϊόντων επίσης για δύο χρόνια από τη διαπίστωση της παράβασης.

– Θεσπίζονται υποχρεώσεις για τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων να λαμβάνουν μέτρα πρόληψης («δέουσας επιμέλειας») για τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων στα πρατήρια με τα οποία συνεργάζονται. Μεταξύ άλλων, υποχρεούνται να ελέγχουν αν τα πρατήρια διαθέτουν το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών, καθώς και τις απαιτούμενες άδειες και πιστοποιητικά. Επίσης, υποχρεούνται να κάνουν έναν τουλάχιστον έλεγχο ποιότητας καυσίμου το χρόνο. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις οι εταιρείες θα διακόπτουν τη συνεργασία, θα αποσύρουν το σήμα τους από τα παραβατικά πρατήρια και θα ενημερώνουν την ΑΑΔΕ.

 

3. Βραχυχρόνιες μισθώσεις

Εισάγονται ρυθμίσεις για τη διασφάλιση ισότιμου ανταγωνισμού στην τουριστική αγορά, τη διασταύρωση των εισοδημάτων και την ενίσχυση του κλάδου της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι:

– Φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν τρία ή περισσότερα ακίνητα σε βραχυχρόνια μίσθωση υποχρεούνται να κάνουν έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το εισόδημα που αποκτάται από νομικά πρόσωπα, από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου, θεωρείται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και υπόκειται σε ΦΠΑ.

– Αυξάνονται τα πρόστιμα για μη εγγραφή στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής», στο 50% των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστο 5.000 ευρώ (σήμερα το πρόστιμο είναι 5.000 ευρώ).

– Ορίζεται ως βραχυχρόνια η μίσθωση ακινήτου, ανεξάρτητα αν είναι αναρτημένο σε ψηφιακή πλατφόρμα ή όχι, για χρονική διάρκεια μικρότερη των εξήντα ημερών κάθε φορά και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες, πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων.

– Επεκτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, που είναι 0,5 % επί των εσόδων.

– Καταργείται ο φόρος διαμονής και θεσπίζεται το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικές επαύλεις, βραχυχρόνιες μισθώσεις και τουριστικές επαύλεις. Το τέλος κλιμακώνεται κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο από 1,5 έως 10 ευρώ την ημέρα και από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο από 0,5 έως 4 ευρώ την ημέρα.

 

4. Δίκαιο σύστημα φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες

Θεσπίζεται το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς και η μείωση κατά 50% του τέλος επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, που δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα από το τεκμήριο, ενώ για όσους δηλώνουν χαμηλότερα εισοδήματα, το τέλος μειώνεται κατά 25%. Βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι ότι η προσωπική συνεισφορά κάθε ελεύθερου επαγγελματία στην ατομική του επιχείρηση δεν μπορεί να αποτιμάται σε επίπεδο χαμηλότερο από το εισόδημα του μισθωτού που πληρώνεται με τον κατώτατο μισθό. Προκειμένου να μην υπάρχει εξισωτική αντίληψη, το ύψος της προσωπικής αυτής συνεισφοράς προσαυξάνεται ανάλογα με τα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, το σύνολο της μισθοδοσίας και το ύψος του τζίρου της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, για τον υπολογισμό της φορολογίας λαμβάνονται υπόψιν:

α) Ο εκάστοτε ισχύων κατώτατος μισθός προσαυξημένος κατά 10% για κάθε 3 χρόνια επαγγελματικής δραστηριότητας μετά την πρώτη εξαετία ή ο ανώτερος ετήσιος μισθός που ο ελεύθερος επαγγελματίας καταβάλλει σε υπάλληλό του. Λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο από τα δύο ποσά με ανώτατο όριο σε κάθε περίπτωση τις 30.000 ευρώ.

β) Συντελεστής προσαύξησης του ποσού που προκύπτει από το προηγούμενο κριτήριο, στις περιπτώσεις που ο ετήσιος τζίρος είναι υψηλότερος από το μέσο όρο του εκάστοτε κλάδου. Η προσαύξηση είναι 35 % για όσους πραγματοποιούν τζίρο μεγαλύτερο του μέσου όρου, 70% για τζίρο μεγαλύτερο του 150% του μέσου όρου και 100% για τζίρο που υπερβαίνει το διπλάσιο του μέσου όρου.

γ) Το 10 % του κόστους μισθοδοσίας του προσωπικού με όριο τις 15.000 ευρώ.

Το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο 50.000 ευρώ και είναι το άθροισμα τριών συντελεστών.

Ορίζεται ότι το τεκμήριο δεν εφαρμόζεται κατά τα τρία πρώτα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, για το τέταρτο έτος μειώνεται κατά 67 % και για το πέμπτο έτος κατά 33 %.

Υπενθυμίζεται ότι το τεκμήριο είναι μαχητό. Με το νομοσχέδιο εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις προκειμένου ο φορολογούμενος να αμφισβητήσει το τεκμήριο

Πιο αναλυτικά:

Οι φορολογούμενοι μπορούν να αμφισβητήσουν το τεκμήριο στις περιπτώσεις ιδίως που:

α) υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία,

β) είναι φυλακισμένοι,

γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική,

δ) βρίσκονται σε αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία,

ε) έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας,

στ) τελούν υπό ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους,

ζ) τελούν υπό απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον,

η) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανωτέρας βίας δεν ασκούσαν επιχειρηματική δραστηριότητα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Σε κάθε περίπτωση ο φορολογούμενος οφείλει να προσκομίσει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του.

Στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι από την εφαρμογή του τεκμηρίου απαλλάσσονται οι επαγγελματίες που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%. Το τεκμήριο μειώνεται κατά 50 % για τους επαγγελματίες που ασκούν δραστηριότητα και έχουν την κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100.

Τυχόν εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις ή από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα συνυπολογίζονται για την κάλυψη του τεκμηρίου. Για παράδειγμα αν το τεκμήριο για έναν επαγγελματία προσδιορίζεται στις 12.000 ευρώ και ο ίδιος έχει εισόδημα από μισθούς ύψους 7.000 ευρώ, το τεκμήριο μειώνεται στις 5.000 ευρώ (12.000-5.000).

Ορίζεται μεταβατική διάταξη με την οποία οι επαγγελματίες που θα φορολογηθούν για τα φετινά (2023) εισοδήματα με το τεκμήριο, θα πληρώσουν το 2024 μειωμένη κατά 50 % προκαταβολή φόρου.

Για την αντιμετώπιση καταχρηστικών ενεργειών ορίζεται ότι φορολογούμενος που διακόπτει το ελεύθερο επάγγελμα και συμμετέχει ως μοναδικός μέτοχος ή εταίρος σε μονοπρόσωπη εταιρεία που ασκεί την ίδια επιχειρηματική δραστηριότητα , μπορεί να φορολογείται με το τεκμήριο αν από τη σύγκριση των φόρων στις δυο περιπτώσεις προκύπτει μικρότερη φορολογική επιβάρυνση.

Προβλέπεται ότι η προσαύξηση λόγω ΚΑΔ δεν ισχύει όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ ή όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους 30. Διευκρινίζεται επίσης ότι για τον υπολογισμό του μέσου όρου του κύκλου εργασιών δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό τζίρο.

Για τους επαγγελματίες που δηλώνουν ζημιές και φορολογούνται με το τεκμήριο, προβλέπεται ότι οι ζημιές δεν μεταφέρονται για να συμψηφιστούν με τα κέρδη επομένων ετών.

 

5. Άλλες ρυθμίσεις

Εισάγεται σειρά νέων ρυθμίσεων που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

– Μεγαλύτερη μείωση φόρου για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων. Οι δαπάνες για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, τα οποία δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν θα ενταχθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων, μειώνουν, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο πέντε ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος για κάθε έτος φόρου, με ανώτατο συνολικά όριο δαπάνης τις 16.000 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι με το σημερινό καθεστώς εκπίπτει το 40% της δαπάνης (το όριο αυτό καταργείται με το νομοσχέδιο) ενώ λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες μόνο για τις εργασίες κι όχι για τα υλικά (οι οποίες περιλαμβάνονται με το νομοσχέδιο).

– Μειώνονται όπως είχε ήδη γίνει γνωστό οι φόροι συγκέντρωσης κεφαλαίου (από 0,5 σε 0,2%) και χρηματιστηριακών συναλλαγών κατά 50%, σε 1 τοις χιλίοις.

– Για τις φορολογικές δηλώσεις συζύγων, προβλέπεται ότι η δήλωση μπορεί να υποβάλλεται χωριστά, εφόσον ένας τουλάχιστον εκ των συζύγων το επιλέξει με δήλωσή του μέχρι την 28η Φεβρουαρίου του έτους υποβολής της δήλωσης. Η επιλογή της χωριστής δήλωσης είναι δεσμευτική και για τον άλλο σύζυγο, είναι ανέκκλητη για το πρώτο έτος που αφορά και ισχύει για κάθε επόμενο φορολογικό έτος, αν δεν ανακληθεί μέχρι την 28η Φεβρουαρίου του αντίστοιχου έτους.

 

Το κείμενο του σχεδίου νόμου έχει αναρτηθεί στη διεύθυνση http://www.opengov.gr/minfin/?p=12178.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τη Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου.

Διαβάστε εδώ τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

 

Αναλυτικά το Σχέδιο Νόμου κατά άρθρο

Άρθρα 1-2 Περιγράφονται ο σκοπός και το αντικείμενο του σχεδίου νόμου.
Άρθρο 3 Καταργείται η χρήση μετρητών ως τρόπος εξόφλησης του τιμήματος κατά τη σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων μεταβίβασης ακινήτων με επαχθή αιτία και καθίσταται υποχρεωτική η χρήση τραπεζικών μέσων πληρωμής για την εξόφληση του τιμήματος για την οποία η Φορολογική Διοίκηση ενημερώνεται από τον συμβολαιογράφο που συντάσσει τη πράξη μεταβίβασης μέσω της εφαρμογής «myPROPERTY». Περαιτέρω, θεσπίζεται ακυρότητα και απαγόρευση μεταγραφής συμβολαίου, το οποίο έχει συνταχθεί κατά παράβαση των οριζόμενων, περί αναγραφής σε αυτό του τρόπου εξόφλησης του τιμήματος αποκλειστικά με τη χρήση τραπεζικών μέσων πληρωμής. Τέλος, ορίζεται σχετική υποχρέωση του συμβολαιογράφου καθώς και του Υποθηκοφύλακα/Προϊσταμένου Κτηματολογικού Γραφείου ως προς τα ανωτέρω και παράλληλα θεσπίζεται αυτοτελές πρόστιμο σε αυτούς, όταν παραβαίνουν τις ως άνω υποχρεώσεις. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2022 πραγματοποιήθηκαν 338.511 μεταβιβάσεις ακινήτων. Από αυτές, οι 42.613 εξοφλήθηκαν αποκλειστικά με μετρητά ενώ σε 41.741 περιπτώσεις, το τίμημα εξοφλήθηκε εν μέρει με μετρητά.
Άρθρο 4 Ορίζεται η καθολική εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων («myDATA»), με σκοπό τα έσοδα που δηλώνονται να μην υπολείπονται των εσόδων που έχουν διαβιβαστεί ηλεκτρονικά στην Α.Α.Δ.Ε. Περαιτέρω, προβλέπεται ότι ως τιμολόγια εξόδων προσμετρώνται για φορολογικούς σκοπούς, μόνο όσα έχουν διαβιβαστεί ηλεκτρονικά στην ψηφιακή πλατφόρμα του «myDATA».
Άρθρο 5 Με την προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 54 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α' 206), περί επιβολής προστίμων, ορίζεται ότι για παραβάσεις που αφορούν δήλωση Φ.Π.Α. του άρθρου 47α του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, Α' 248), καθώς και για παραβάσεις που αφορούν ενιαία δήλωση Φ.Π.Α. υποβλητέα σε άλλο κράτος μέλος, στο πλαίσιο ειδικών καθεστώτων αντίστοιχων των άρθρων 47β, 47γ και 47δ του Κώδικα Φ.Π.Α., εφόσον η Ελλάδα είναι κράτος μέλος κατανάλωσης, επιβάλλεται πρόστιμο στον υποκείμενο ή στον μεσάζοντα που ενεργεί για λογαριασμό του στην περίπτωση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής ενιαίας δήλωσης Φ.Π.Α., εκτός αν πρόκειται για μηδενική δήλωση. Για κάθε τέτοια παράβαση το πρόστιμο ορίζεται σε εκατό (100) ευρώ.
Άρθρο 6 Ρυθμίζονται νομοτεχνικά ζητήματα της υφιστάμενης μορφής του άρθρου 54ΣΤ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Υπό την υφιστάμενη εκδοχή της διάταξης δημιουργείται πρόβλημα διότι ορίζεται κύρωση, χωρίς να προκύπτει με σαφήνεια σε ποιες παραβάσεις αναφέρεται.
Άρθρο 7 Προβλέπονται οι κυρώσεις και τα πρόστιμα για τις παραβάσεις της υποχρέωσης ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αποτελεσματική εφαρμογή της.
Άρθρο 8 Στο πνεύμα των ανωτέρω προτεινόμενων διατάξεων, προβλέπεται η διαδικασία για την καταστροφή από την Α.Α.Δ.Ε. των αχρησιμοποίητων εντύπων παραβόλων που έχουν αντικατασταθεί με το ηλεκτρονικό παράβολο.
Άρθρο 9 Επιμηκύνεται ο παρεχόμενος χρόνος υπαγωγής στην επιλογή ηλεκτρονικής τιμολόγησης για το φορολογικό έτος 2024 και ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία η 31η Δεκεμβρίου 2024, προκειμένου οι οντότητες να επιλέξουν την αποκλειστική χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης με τη χρήση των υπηρεσιών παρόχων ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων.
Άρθρο 10 Θεσπίζεται η μείωση του τέλους επιτηδεύματος ανά κατηγορία στους επιτηδευματίες και τους ασκούντες ελεύθερο επάγγελμα. Για όσους δηλώνουν πραγματικά εισοδήματα υψηλότερα από το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος του άρθρου 13, εφαρμόζεται άμεσα, από το 2024, μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 50% ενώ όσοι δηλώνουν εισοδήματα χαμηλότερα από την ελάχιστη αμοιβή, θα έχουν μείωση του τέλους επιτηδεύματος κατά 25 %.
Άρθρο 11 Ρυθμίζεται το ζήτημα της μεταφοράς ζημιών από την επιχειρηματική δραστηριότητα στην περίπτωση προσδιορισμού ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους του άρθρου 13 του αξιολογούμενου σχεδίου νόμου.
Άρθρο 12 Αντιμετωπίζεται η ανάγκη για την ευρύτερη χρήση από τον ελεγκτικό μηχανισμό των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, μέσω της διεύρυνσης των προϋποθέσεων εφαρμογής τους, οι οποίες αποτελούν διεθνώς σημαντικά ελεγκτικά εργαλεία για τον εντοπισμό τυχόν αποκρυπτέας φορολογητέας ύλης και συνακόλουθα για τον προσδιορισμό της σχετικής φορολογικής υποχρέωσης.
Άρθρο 13 Καθιερώνεται ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα. Ελεύθερος επαγγελματίας ή επιτηδευματίας τεκμαίρεται ότι αποκερδαίνει από τη δραστηριότητά του ποσό τουλάχιστον αντίστοιχο με τον κατώτατο μισθό ή, εάν απασχολεί ένα ή περισσότερους υπαλλήλους, με τον μισθό του υπαλλήλου του που αμείβεται υψηλότερα, αναγόμενο σε ετήσια βάση. Το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 10% μετά την πρώτη εξαετία της επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον 10% μετά την πάροδο μιας τριετίας και επιπλέον 10% μετά την πάροδο και δεύτερης τριετίας μετά την πρώτη εξαετία. Επιπλέον, τεκμαίρεται ότι το κέρδος του περιλαμβάνει και ένα ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) επί του εργατικού κόστους, μέχρι του ποσού των 15.000 ευρώ, ενώ το τεκμήριο προσαυξάνεται και με βάση τον κύκλο εργασιών που πραγματοποιεί ο ελεύθερος επαγγελματίας σε σχέση με τον μέσο όρο του κύκλου εργασιών του ίδιου (δευτεροβάθμιου) Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας: αν ο κύκλος εργασιών είναι ίσος με τον μέσο όρο του κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ., το ποσό που αντιστοιχεί στον κατώτατο μισθό αυξάνεται κατά 35%, αν υπερβαίνει τον μέσο όρο κατά 50% τότε η προσαύξηση ανέρχεται σε 70% και, αν είναι διπλάσιος από τον μέσο όρο, τότε το ποσό που αντιστοιχεί στον κατώτατο μισθό διπλασιάζεται. Το σύνολο του τεκμηρίου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των πενήντα χιλιάδων ευρώ (50.000 €) ετησίως. Ο προσδιορισμός αυτός είναι μαχητός και ο φορολογούμενος μπορεί να αποδείξει ότι το πραγματικό του εισόδημα είναι χαμηλότερο από το μαχητό, αν αποδείξει περιστατικά που οδηγούν στο συμπέρασμα αυτό, όπως στρατιωτική θητεία, φυλακή, νοσηλεία, εγκυμοσύνη και λοχεία, φυσικές καταστροφές, ανάκληση άδειας, απαγόρευση λειτουργίας και άλλους λόγους ανωτέρας βίας.
Άρθρο 14 Προβλέπονται τα εισοδήματα που μειώνουν το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 13 του αξιολογούμενου σχεδίου νόμου.
Άρθρο 15 Ορίζονται οι περιπτώσεις που προβλέπονται μειώσεις του ελάχιστου τεκμαιρόμενου κέρδους από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως προσδιορίζεται στο άρθρο 13 του αξιολογούμενου σχεδίου νόμου για τους νέους επαγγελματίες και τους κατοίκους μικρών νησιών και οικισμών ενώ προβλέπεται η μη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων για τους αναπήρους με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω.
Άρθρο 16 Ρυθμίζεται η φορολογική μεταχείριση της διακοπής της επαγγελματικής δραστηριότητας για την εφαρμογή του άρθρου 13 του αξιολογούμενου σχεδίου νόμου.
Άρθρο 17 Με την αξιολογούμενη ρύθμιση περιορίζεται η δυνατότητα φοροαποφυγής μέσω της διακοπής της ατομικής επιχείρησης και της σύστασης και συμμετοχής σε μονοπρόσωπη εταιρεία. Ειδικότερα, μετά από τη διενέργεια ελέγχου σε ελεύθερο επαγγελματία που είχε ατομική επιχείρηση στο παρελθόν, τη διέκοψε και στη συνέχεια συνέστησε μονοπρόσωπη εταιρεία με το ίδιο ακριβώς αντικείμενο, μπορεί να επιβληθεί φόρος στο φυσικό πρόσωπο, αν ο φόρος που προκύπτει από τη λειτουργία της εταιρείας (φόρος επί των κερδών της εταιρείας και επί του μερίσματος, αν όλα τα κέρδη είχαν διανεμηθεί) είναι μικρότερος από τον φόρο που θα κατέβαλλε ο ελεύθερος επαγγελματίας αν συνέχιζε την ατομική του δραστηριότητα, με βάση το τεκμαιρόμενο ελάχιστο κέρδος που καθιερώνεται στον παρόντα νόμο. Σε μια τέτοια περίπτωση το φυσικό πρόσωπο καταβάλλει τη διαφορά ανάμεσα στον φόρο που οφείλει η εταιρεία και τον φόρο που θα όφειλε ο ίδιος, αν το κέρδος της εταιρείας είχε διανεμηθεί ως μέρισμα στο σύνολό του, και στον φόρο που θα κατέβαλλε κατ' εφαρμογή του τεκμαιρόμενου ελάχιστου κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα. Σημειώνεται ότι και στην περίπτωση αυτή ο προσδιορισμός της φορολογικής υποχρέωσης είναι τεκμαρτός, δηλαδή μπορεί ο φορολογούμενος να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που έχει για να αμφισβητήσει και το τεκμαιρόμενο ελάχιστο κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα.
Άρθρο 18 Θεσπίζεται μεταβατική διάταξη που ορίζει ότι σε περίπτωση που τα κέρδη από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας του φορολογικού έτους 2023 προσδιορίζονται σύμφωνα με τα άρθρα 13-16 του αξιολογούμενου σχεδίου νόμου, το ποσό προκαταβολής φόρου του άρθρου 69 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167, Κ.Φ.Ε.) μειώνεται για το έτος 2024 κατά το ήμισυ.
Άρθρα 19-21 Αντιμετωπίζονται το λαθρεμπόριο, η φοροδιαφυγή και οι παράνομες παρεμβάσεις στους μηχανισμούς λήψης και διαβίβασης δεδομένων από τα εγκατεστημένα συστήματα εισροών εκροών στα πρατήρια που διαθέτουν ενεργειακά προϊόντα, καθώς και η διάθεση στους καταναλωτές καυσίμων αμφιβόλου ποιότητας (νοθευμένα) και ο αθέμιτος ανταγωνισμός στην αγορά των καυσίμων.
Η λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας για τα νομικά πρόσωπα των εταιριών διύλισης και εμπορίας καυσίμων αφορά: α) στην τήρηση και επικαιροποίηση στοιχείων του φορολογικού μητρώου των προσώπων που διαθέτουν ενεργειακά προϊόντα, ώστε να εξασφαλιστεί ότι διαθέτουν καύσιμα σε αξιόπιστα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, β) στην τακτική εποπτεία των πελατών τους ως προς τις άδειες, τα πιστοποιητικά, τη χημική σύνθεση των προϊόντων, την εγκατάσταση συστήματος εισροών εκροών και άλλων μερών αυτού, με στόχο την τελωνειακή και φορολογική συμμόρφωση της εφοδιαστικής αλυσίδας των ενεργειακών προϊόντων, γ) στην αναφορά ενδείξεων προς τις Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ δ) σε διακοπή της διάθεσης καυσίμων, στην απόσυρση εξοπλισμού και τυχόν σημάτων, καθώς και στην απάντληση και φύλαξη των καυσίμων εφόσον ενημερωθούν σχετικά από τις Υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε.
Παράλληλα, για την εξασφάλιση εφαρμογής των μέτρων δέουσας επιμέλειας από τα νομικά πρόσωπα διύλισης και εμπορίας καυσίμων έχει προβλεφθεί κατά περίπτωση πλαίσιο κυρώσεων με πρόστιμα.
Άρθρο 20 Για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας, της νοθείας και τις παρεμβάσεις στα συστήματα εισροών - εκροών, προβλέφθηκε για τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν εγκατάσταση πρατηρίου καυσίμων, ξεχωριστό πλαίσιο κυρώσεων το οποίο οδηγεί σε σφράγιση της εγκατάστασης του πρατηρίου για δύο (2) έτη.
Άρθρο 21 Ορίζεται ότι η σφράγιση που επιβάλλεται σε περίπτωση προσωρινής ή οριστικής αφαίρεσης της λειτουργίας διαρκεί δύο (2) έτη και τροποποιείται η ένδειξη που πρέπει να υπάρχει στον σφραγισμένο χώρο, ώστε να αναγράφει «Κλειστό λόγω παραποίησης μηχανισμών».
Άρθρο 22 Η αξιολογούμενη ρύθμιση αφορά στη δυνατότητα εγκατάστασης και χρήσης καμερών (σταθερών, περιστρεφόμενων ή κινητών, προσαρμοσμένων σε σταθερές ή φορητές βάσεις, μεταφερόμενων από οχήματα κάθε είδους, στελεχωμένα ή μη ή μεταφερόμενων από φυσικά πρόσωπα) σε Τελωνειακές Αρχές για την αποτροπή, καταστολή και βεβαίωση των αδικημάτων της λαθρεμπορίας, δασμοφοροδιαφυγής και οποιωνδήποτε άλλων αξιόποινων πράξεων ή τελωνειακών παραβάσεων στο πλαίσιο των τελωνειακών ελέγχων.
Άρθρο 23 Το ζήτημα που αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση είναι αφενός η ανάγκη διασφάλισης του αδιάβλητου της διαδικασίας διενέργειας μερικών επιτόπιων ελέγχων της Φορολογικής Διοίκησης και αφετέρου η ενίσχυση της τεκμηρίωσης των πραγματικών περιστατικών που λαμβάνουν χώρα κατά τη διενέργεια των εν λόγω ελέγχων και ενδέχεται να επιφέρουν σοβαρές κυρώσεις εις βάρος του φορολογούμενου, όπως οι προβλεπόμενες στην παρ. 3 του άρθρου 13Α του ν. 2523/1997 (Α'179) περί παρεμπόδισης του ελέγχου με τη χρήση βίας ή απειλής, μέσω τήρησης του σχετικού οπτικοακουστικού υλικού.
Άρθρο 24 Με την αξιολογούμενη ρύθμιση θεσπίζεται η δυνατότητα καταβολής χρηματικής επιβράβευσης στους καταγγέλλοντες επώνυμα φορολογικές παραβάσεις μέσω της ψηφιακής εφαρμογής σάρωσης QR code appodixi της Α.Α.Δ.Ε.
Η χρηματική επιβράβευση χορηγείται υπό την προϋπόθεση επιβολής προστίμου σε βάρος οντότητας του ν. 4308/2014 (Α' 251) κατόπιν διενέργειας φορολογικού ελέγχου σε συνέχεια επώνυμης καταγγελίας μέσω της ψηφιακής εφαρμογής appodixi.
Περαιτέρω, ρυθμίζεται το ύψος της χρηματικής επιβράβευσης, καθώς και ειδικότερα ζητήματα αναφορικά με τον τρόπο καταβολής της.
Άρθρο 25 Ορίζονται το εισόδημα από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, η υπαγωγή σε καθεστώς Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, η υποβολή τέλους διαμονής παρεπιδημούντων και η θέσπιση τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Οι ρυθμίσεις αποσκοπούν στη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού με τα ξενοδοχεία και αφετέρου στην ανάπτυξη του κλάδου που συνεισφέρει σημαντικά στην τουριστική κίνηση.
Άρθρο 26 Ορίζονται η διάρκεια και η φορολογική αντιμετώπιση της βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων. Ειδικότερα τίθεται όριο 60 ημερών στη διάρκεια της μίσθωσης προκειμένου να λογίζεται ως βραχυχρόνια. Διευκρινίζεται ότι το όριο των 60 ημερών δεν αφορά τη διάρκεια των μισθώσεων μέσα στον χρόνο, αλλά τη διάρκεια κάθε μίσθωσης ξεχωριστά. Έτσι, θα επιτρέπεται για παράδειγμα η μίσθωση ενός ακινήτου για 100 ή 150 ημέρες μέσα στο έτος με την προϋπόθεση ότι κάθε μίσθωση ξεχωριστά δεν υπερβαίνει τις 60 ημέρες.
Άρθρο 27 Προβλέπεται η υπαγωγή της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε καθεστώς Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.
Άρθρο 28 Ρυθμίζεται η επιβολή υπέρ του Δημοσίου του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση. Το τέλος ανθεκτικότητας αντικαθιστά τον φόρο διαμονής ο οποίος επιβάλλεται σήμερα σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Το τέλος ανθεκτικότητας επιβαρύνει και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ενώ το ύψος του διαφοροποιείται, κατ' εφαρμογή της αρχής της αναλογικής ισότητας, στη βάση τόσο της κατηγορίας του καταλύματος όσο και της εποχής του χρόνου στο οποίο αναφέρεται.
Άρθρο 29 Ρυθμίζεται η δυνατότητα μείωσης του φόρου με τη συνολική δαπάνη για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που αφορούν σε υπηρεσίες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης κτιρίων ισόποσα κατανεμημένη σε πέντε (5) έτη.
Άρθρο 30 Με την προτεινόμενη κατάργηση επιλύονται ερμηνευτικά προβλήματα που έχουν ανακύψει σχετικά με την επιστροφή του φόρου μεταβίβασης ακινήτου σε περίπτωση ματαίωσης της υπογραφής του μεταβιβαστικού συμβολαίου, εντός έτους από την υποβολή της δήλωσης, καθώς η διάταξη της παρ. 1 και της περ. Α) της παρ. 6 του άρθρου 16 του α.ν. 1521/1950 (Α' 245) «περί φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων», ο οποίος κυρώθηκε με τον ν. 1587/1950 (Α' 294), ως ειδικότερη του άρθρου 42 του ν. 4987/2022 (Α' 206, «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας», (Κ.Φ.Δ.)), κατισχύει αυτού.
Άρθρο 31 Αντιμετωπίζεται το ζήτημα του ακατάσχετου των ποσών που κατατίθενται στον ειδικό επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό των συμβολαιογράφων.
Άρθρο 32 Η αξιολογούμενη διάταξη αποτελεί μέρος της υλοποίησης των αντίστοιχων έργων δημιουργίας ολοκληρωμένων πληροφοριακών συστημάτων που προβλέπονται στη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025 (Β' 2894/5.7.2021) με τίτλο Μητρώο/Βάση Δεδομένων στοιχείων των ακινήτων και αξιών και Ολοκληρωμένο Γεωπληροφοριακό Σύστημα Μαζικής Εκτίμησης Αξίας Ακινήτων (CAMA). Το Μητρώο/Βάση Δεδομένων στοιχείων των ακινήτων και αξιών θα συγκεντρώνει στοιχεία που επηρεάζουν την αξία των ακινήτων από όλες τις διαθέσιμες πηγές καθώς και ανοιχτά δεδομένα, με σκοπό να συμβάλει στον προσδιορισμό των αντικειμενικών αξιών ακινήτων.
Άρθρο 33 Το Ολοκληρωμένο Γεωπληροφοριακό Σύστημα Μαζικής Εκτίμησης Αξίας Ακινήτων της αξιολογούμενης διάταξης έχει ως στόχο τη μαζική εκτίμηση αξίας ακινήτων, δημόσιων και ιδιωτικών, κατά τρόπο ομοιόμορφο, αξιόπιστο, θεσμικά κατοχυρωμένο και αυτοματοποιημένο ενώ παράλληλα τηρεί ιστορικά στοιχεία για τις εν λόγω εκτιμήσεις και παράγει σχετικά στατιστικά στοιχεία. Το εν λόγω σύστημα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης ψηφιακής εποχής, και στις υποχρεώσεις της Πολιτείας για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, και θέτει μια πιο αντικειμενική, αυτοματοποιημένη και αξιόπιστη μέθοδο υπολογισμού της αξίας των ακινήτων.
Άρθρο 34 Προβλέπονται εξουσιοδοτικές διατάξεις για τα άρθρα 32-33.
Άρθρο 35 Προβλέπονται οι κανόνες ηλεκτρονικής κοινοποίησης εγγράφων που εκδίδονται στο πλαίσιο ειδικών καθεστώτων Φόρου Προστιθέμενης Αξίας. Ειδικότερα, ορίζεται ότι η πράξη κοινοποιείται με ανάρτηση στον λογαριασμό που έχει δηλωθεί από τον φορολογούμενο και παράλληλα του αποσταλεί μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η πράξη θεωρείται ότι επιδόθηκε στην περίπτωση αυτή ενώ, αν ο φορολογούμενος δεν διαθέτει λογαριασμό με δυνατότητα ανάκτησης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, η πράξη θεωρείται ότι επιδόθηκε μετά την πάροδο δέκα (10) ημερών από την αποστολή μηνύματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στην ηλεκτρονική διεύθυνσή του.
Άρθρο 36 Ορίζεται ότι δεν είναι υποχρεωτική η απόδοση αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) σε υποκείμενους στον φόρο και μεσάζοντες που εγγράφονται στα ειδικά καθεστώτα των άρθρων 47β και 47δ του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.
Άρθρο 37 Επεκτείνεται η έννοια του άμεσου προσδιορισμού φόρου και στην περίπτωση, κατά την οποία η σχετική δήλωση στο πλαίσιο ειδικού καθεστώτος Φόρου Προστιθέμενης Αξίας γίνεται στο εξωτερικό με ταυτόχρονη ενημέρωση της ελληνικής Φορολογικής Διοίκησης.
Άρθρο 38 Ορίζεται η σειρά με την οποία επέρχεται η εξόφληση υποχρεώσεων από φόρους που επιβάλλονται στο πλαίσιο ειδικού καθεστώτος Φόρου Προστιθέμενης Αξίας κατά τρόπο παρόμοιο με τον ισχύοντα στους υπόλοιπους φόρους, αλλά με μια σημαντική διαφορά: ενώ το αρχικό ποσό του φόρου είναι το τελευταίο στη σειρά είσπραξης των υπόλοιπων φόρων, όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 44 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, στο ειδικό καθεστώς Φ.Π.Α. είναι πρώτο στη σειρά είσπραξης.
Άρθρο 39 Στους εκτελεστούς τίτλους, βάσει των οποίων γίνεται η είσπραξη των φόρων, προστίθεται και η ενημέρωση της ελληνικής φορολογικής διοίκησης για δήλωση Φόρου Προστιθέμενης Αξίας που υποβλήθηκε στο εξωτερικό στο πλαίσιο ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α.
Άρθρο 40 Προβλέπεται η τοκοφορία επί οφειλής φόρου, η οποία προκύπτει σε ειδικό καθεστώς Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και στην περίπτωση θετικών διορθώσεων προηγούμενων ετών.
Άρθρο 41 Προβλέπεται πρόστιμο για την υποβολή ανακριβών δηλώσεων στο πλαίσιο ειδικού καθεστώτος Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, το οποίο ανέρχεται στο πενήντα τοις εκατό (50%) του φόρου που θα προέκυπτε από τη μη υποβληθείσα δήλωση ή της διαφοράς μεταξύ του δηλωθέντος και του πραγματικού ποσού που θα έπρεπε να δηλωθεί.
Άρθρο 42 Προβλέπεται η διαδικασία επιβολής κοινοποίησής και πληρωμής προστίμων που σχετίζονται με ειδικά καθεστώτα Φ.Π.Α. περί ηλεκτρονικού εμπορίου. Ρυθμίζονται ειδικότερα ο χρόνος καταβολής των σχετικών προστίμων, ο τρόπος υπολογισμού του χρόνου παραγραφής του σχετικού δικαιώματος του δημοσίου και η διαδικασία κοινοποίησης της πράξης επιβολής προστίμου της παρ. 1Α του άρθρου 54 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
Άρθρο 43 Επιβάλλεται Φόρος Κατανάλωσης στα νέα θερμαινόμενα προϊόντα χωρίς καπνό και στα σακουλάκια νικοτίνης, μέσω συμπερίληψης αυτών στο υφιστάμενο πλαίσιο εθνικής φορολογίας καπνικών προϊόντων καθ' όσον δεν εμπίπτουν στα εναρμονισμένα σε επίπεδο Ε.Ε. υποκείμενα σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) προϊόντα, σύμφωνα με την Οδηγία 2008/118/ΕΚ του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2008, σχετικά με το γενικό καθεστώς των ειδικών φόρων κατανάλωσης και για την κατάργηση της Οδηγίας 92/12/ΕΟΚ (L 311/3) και της Οδηγίας 2011/64/ΕΕ της 21ης Ιουνίου 2011 για τη διάρθρωση και τους συντελεστές του ειδικού φόρου κατανάλωσης που εφαρμόζονται στα βιομηχανοποιημένα καπνά (L 176/24).
Άρθρο 44 Η κανονιστική αρμοδιότητα για τη ρύθμιση διαδικαστικών ζητημάτων που αφορούν τη μεταβολή φορολογικής κατοικίας μεταφέρεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..
Άρθρο 45 Ορίζεται ότι η επιλογή των συζύγων για την υποβολή χωριστών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ισχύει όχι μόνο για το πρώτο έτος που αφορά, αλλά και για τα επόμενα φορολογικά έτη, μέχρι να ανακαλέσουν οι ίδιοι την επιλογή τους, αρχής γενομένης από την επιλογή υποβολής χωριστής δήλωσης για το φορολογικό έτος 2023, η οποία θα ισχύει και για τα επόμενα έτη μέχρι ανάκλησης αυτής.
Άρθρο 46 Μειώνεται ο συντελεστής φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου στο ένα πέμπτο (1/5) της μονάδας.
Άρθρο 47 Μειώνεται ο συντελεστής φόρου πώλησης εισηγμένων μετοχών σε ένα τοις χιλίοις (1%).
Άρθρο 48 Προβλέπεται η κατάργηση του άρθρου 32 του ν. 3220/2004 (Α' 15) για την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων φόρων.
Άρθρο 49 Προβλέπεται η έναρξη ισχύος του αξιολογούμενου σχεδίου νόμου.

 

Κατεβάστε εδώ το Σχέδιο Νόμου.

 

Έχει διαβαστεί 390 φορές

Τελευταία Νέα