Σε διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τις αδειοδοτήσεις ΑΠΕ και την ενέργεια
Σε 14 μήνες από 5 χρόνια η αδειοδότηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ)
Η μείωση του μέσου χρόνου αδειοδότησης νέων έργων ΑΠΕ σε 14 μήνες από 5 χρόνια που είναι τώρα, η ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με εγκατεστημένη ισχύ τουλάχιστον 3,5 GW έως το 2030 και η αύξηση της χωρητικότητας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας για την ένταξη περισσότερων μονάδων ΑΠΕ είναι οι βασικοί στόχοι του νομοσχεδίου για την απλούστευση της αδειοδότησης των ΑΠΕ που έθεσε απόψε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Σε ό,τι αφορά την αδειοδοτική διαδικασία, η επιτάχυνση θα επιτευχθεί με την απλοποίηση και την ψηφιοποίηση των σχετικών διαδικασιών, καθώς πλέον όλες οι ενέργειες για την απόκτηση αδειών θα διενεργούνται ψηφιακά. Τα δικαιολογητικά που θα απαιτείται να καταθέτουν οι επενδυτές μειώνονται δραστικά (από 91 σε 54) και περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, διαδικασίες που μέχρι τώρα ήταν σειριακές πλέον γίνονται παράλληλες, μειώνοντας σημαντικά τους χρόνους υλοποίησης, και τα στάδια της αδειοδοτικής διαδικασίας μειώνονται σε 5 από 7. Επίσης δημιουργείται Υπηρεσία μιας Στάσης στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που θα παρακολουθεί και θα εποπτεύει όλη την αδειοδοτική διαδικασία, από τη λήψη της πρώτης άδειας (Βεβαίωση Παραγωγού), μέχρι και τη λειτουργία του έργου (Άδεια Λειτουργίας).
Οι κύριες παρεμβάσεις του σχεδίου νόμου είναι:
* Αναμόρφωση της αδειοδοτικής διαδικασίας για την εγκατάσταση μεμονωμένων σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
* Εισαγωγή προβλέψεων σχετικά με την αδειοδότηση σταθμών παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ενσωματωμένη αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, που είτε έχουν τη δυνατότητα να απορροφούν ενέργεια από το σύστημα μεταφοράς ή το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, είτε όχι.
* Μεταβατικές διατάξεις για τη συμμόρφωση των υφιστάμενων αδειών και εκκρεμών αιτήσεων για την αδειοδότηση σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με το νέο πλαίσιο.
Για τα δίκτυα προβλέπεται ότι σε 45 ημέρες από την ψήφιση του σχεδίου νόμου, ο ΔΕΔΔΗΕ θα υπολογίσει τα διαθέσιμα περιθώρια ισχύος όλων των Υποσταθμών στο δίκτυο διανομής. Για τους υποσταθμούς όπου τα περιθώρια είναι έως 10 MW, τότε αυτά διατίθενται αποκλειστικά για αυτοπαραγωγή, ενεργειακό συμψηφισμό και πρόγραμμα φωτοβολταϊκών στις στέγες.
Τα νέα περιθώρια προτείνεται να κατανεμηθούν ως εξής:
* Νοικοκυριά - 30%
* Αγρότες - 30%
* Βιομηχανία και μεταποίηση - 30%
* Ανεξάρτητοι παραγωγοί - 10%
Για τους υποσταθμούς όπου τα νέα περιθώρια υπερβαίνουν τα 10 MW, η πλεονάζουσα ισχύς άνω των 10 ΜW προτείνεται να κατανεμηθεί ως εξής:
- Σε ποσοστό τουλάχιστον 30% στις παραπάνω τέσσερις κατηγορίες (νοικοκυριά, αγρότες, βιομηχανία και μεταποίηση, ανεξάρτητοι παραγωγοί).
- Σε ποσοστό τουλάχιστον 70% για την εγκατάσταση λοιπών σταθμών ΑΠΕ.
Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει τίτλο: «Εκσυγχρονισμός της Αδειοδοτικής Διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Β’ Φάση, Aδειοδότηση Παραγωγής και Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, Πλαίσιο Ανάπτυξης Πιλοτικών Θαλάσσιων Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών και Ειδικότερες διατάξεις για την Ενεργεια και την Προστασία του Περιβάλλοντος».
Με το Μέρος Α' ορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο του σχεδίου νόμου.
Σκοπός του Σχεδίου νόμου είναι ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, καθώς και της παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπροσθέτως, επιδιώκονται η ανάπτυξη πιλοτικών θαλάσσιων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών, καθώς και η ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων για την ενέργεια και την προστασία του περιβάλλοντος.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου της αδειοδότησης των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε., Α' Φάση), το προτεινόμενο Μέρος Β' αποτελεί το επόμενο αναγκαίο βήμα, μετά την έκδοση της Βεβαίωσης Παραγωγού ή της Βεβαίωσης Ειδικών Έργων (Β' Φάση), μέσω: α) πιο σύντομων και απλούστερων διαδικασιών, της σημαντικής μείωσης των δικαιολογητικών που απαιτούνται σε κάθε αδειοδοτικό στάδιο που μεσολαβεί από την υποβολή αιτήματος χορήγησης Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, μέχρι και την έκδοση της Άδειας Λειτουργίας, β) εύλογων προθεσμιών υλοποίησης, ώστε να εξασφαλίζεται ένα ασφαλές πλαίσιο επενδύσεων, γ) ψηφιοποίησης των διαδικασιών, προς πλήρη συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου 2018, «για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές» (L 328).
Στο Μέρος Γ' προβλέπονται οι αναγκαίες ρυθμίσεις για την αδειοδότηση και τη λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και για την τροποποίηση της αδειοδότησης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα, ενώ περαιτέρω πραγματοποιείται ενσωμάτωση των διατάξεων της Οδηγίας 2019/944, αναφορικά με τα ανωτέρω αντικείμενα και τη δραστηριότητα της σωρευτικής εκπροσώπησης.
Με το Μέρος Δ' θεσπίζεται πιλοτικό πλαίσιο για τη χωροθέτηση, αδειοδότηση, εγκατάσταση και λειτουργία στη χώρα μας επενδύσεων που αφορούν στην καινοτόμα και πολλά υποσχόμενη τεχνολογία παραγωγής ενέργειας από πλωτά φωτοβολταϊκά σε θαλάσσιο περιβάλλον.
Με το Μέρος Ε' ενισχύεται η ένταξη περισσότερης ισχύος σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ενώ παράλληλα επιδιώκεται η υλοποίηση έργων επέκτασης ή ενίσχυσης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Δ.Δ.Η.Ε.), απελευθερώνεται δεσμευμένος ηλεκτρικός χώρος και παράλληλα δημιουργείται νέος, διευκολύνεται η αποδέσμευση σταθμών Α.Π.Ε. που αντιμετωπίζουν δυσκολίες και σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων τους, προωθούνται η αύξηση του περιθωρίου ισχύος για την εγκατάσταση φ/β σταθμών στις κορεσμένες περιοχές και η στροφή κατόχων αιολικών πάρκων στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά σε επενδύσεις σε ανεμογεννήτριες μεσαίας ισχύος, λόγω των ιδιαίτερων κλιματολογικών συνθηκών προς χρήση στα ΜΔΝ, προωθούνται ο ενεργειακός συμψηφισμός και η αυτοπαραγωγή, με σκοπό να αντιμετωπιστεί η σφοδρή αύξηση του ενεργειακού κόστους, εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση των ενεργειακών κοινοτήτων, εξορθολογίζονται τα ποσά που καταβάλλουν οι παραγωγοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για την κάλυψη των λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, ανάλογα με τον τύπο της σύμβασης που έχει συνάψει ο κάτοχος του σταθμού ή και τον τρόπο συμμετοχής του σταθμού στην αγορά και αίρονται υφιστάμενοι περιορισμοί που αφορούν στη διαθεσιμότητα αποθηκευτικών χώρων κατά τη χορήγηση αδειών εμπορίας του ν. 3054/2002.
Με το Μέρος Στ' ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν την ευρύτερη προστασία του περιβάλλοντος. Ειδικότερα με το Κεφάλαιο Α', επιδιώκεται η ορθολογική διαχείριση της μεταλλευτικής και λατομικής δραστηριότητας. Με το Κεφάλαιο Β' επιλύονται επιμέρους χωροταξικά και πολεοδομικά ζητήματα, ενώ με το Κεφάλαιο Γ' σκοπείται η πλήρης συμμόρφωση με την Οδηγία 91/271/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Μαΐου 1991 «για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων» (L 135).
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Μαΐου 2022, ημέρα Τρίτη και ώρα 19:00.
Για συμμετοχή στη διαβούλευση : http://www.opengov.gr/minenv/?p=12340
Διαβάστε επίσης
- Εγκύκλιος ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/135179/4495/20-12-2022
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 4951/2022 για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
- Νόμος 4951/2022 - ΦΕΚ 129/Α/4-7-2022 (Άρθρα 1- 58) (Κωδικοποιημένος)
- Νόμος 4951/2022 - ΦΕΚ 129/Α/4-7-2022 (Άρθρα 59 - 173)
- Πολεοδομικός σχεδιασμός: καταργείται η έγκριση γεωλογικών μελετών
- Αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας με Τροπολογία
- Στη Βουλή νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου αδειοδότησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
- Στη Βουλή το νομοσχέδιο με τη ρύθμιση της ρήτρας αναπροσαρμογής και το πλαφόν στην τιμή της χονδρικής
