Η ρύθμιση οφειλών για το αγροτικό ρεύμα (Τροπολογία)
Τροπολογία για τιμολογήσεις ηλεκτρικής ενέργειας και απλήρωτες οφειλές καταναλωτών με παροχή αγροτικής χρήσης
Την τροπολογία για τους αγρότες όσον αφορά στο ρεύμα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την Ενίσχυση δικηγορικής ύλης που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή με την οποία παρέχεται η δυνατότητα σε κατόχους αγροτικών τιμολογίων να συνάψουν μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με χαμηλές τιμές ρεύματος.
Ειδικότερα με την τροπολογία προβλέπονται τα ακόλουθα:
1. Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με τη λήψη μέτρων μείωσης του ενεργειακού κόστους για την προώθηση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα. Μεταξύ άλλων:
α. Προβλέπεται η, κατά απόλυτη προτεραιότητα, χορήγηση σε κατόχους σταθμών Α.Π.Ε. Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για ισχύ έργων Α.Π.Ε. που αντιστοιχεί στο αναφερόμενο ποσοστό ετήσιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να συνάψουν, εντός της τασσόμενης προθεσμίας, σχετική σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας έναντι ειδικά διαμορφωμένης τιμολόγησης (Τιμολόγιο ΓΑΙΑ) με Προμηθευτή της επιλογής τους, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Οι ανωτέρω Προμηθευτές, ως εκπρόσωποι των κατόχων, υποκαθίστανται στα δικαιώματα του προηγούμενου Προμηθευτή για την ανάκτηση των καταβληθέντων ληξιπρόθεσμων οφειλών κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος προς άλλον ή άλλους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, για καταναλώσεις μέχρι και την οριζόμενη ημερομηνία, και μπορούν για τον σκοπό αυτό να λαμβάνουν επιδότηση επιτοκίου.
Σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με το Τιμολόγιο ΓΑΙΑ, οι κάτοχοι των συνδέσεων επιβαρύνονται με χρεώσεις και υποχρεούνται σε άμεση εξόφληση των προαναφερόμενων ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.
β. Παρέχεται δυνατότητα υπαγωγής σε ρύθμιση με μηδενικό επιτόκιο για τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας με παροχή αγροτικής χρήσης, όσον αφορά στις απλήρωτες οφειλές τους που αφορούν καταναλώσεις μέχρι και την οριζόμενη ημερομηνία. Στις περιπτώσεις αυτές, το Δημόσιο καλύπτει στο ακέραιο το σύνολο της έντοκης επιβάρυνσης με ισόποση επιχορήγηση του παρόχου, τηρουμένων των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων.
γ. Προβλέπεται επίσης, η κατά απόλυτη προτεραιότητα, χορήγηση σε κατόχους σταθμών Α.Π.Ε. Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για τα μνημονευόμενα έργα Α.Π.Ε. που εμπίπτουν εντός του μεγίστου ορίου ισχύος προσφορών σύνδεσης, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις (σύναψη σύμβασης προμήθειας με τελικό πελάτη μη οικιακής χρήσης ή με ενεργοβόρο βιομηχανικό καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας).
δ. Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων εφαρμογής των προτεινομένων και, μεταξύ άλλων, για τον καθορισμό:
-της διαδικασίας εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος σε περίπτωση αλλαγής προμηθευτή και την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση καταγγελίας από μέρους τους της σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας,
-των δικαιούχων, των προϋποθέσεων ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, τη μεθοδολογία υπολογισμού της έντοκης επιβάρυνσης κλπ.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ «Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών, τις εννραφές και τις εξαλείφεις συναινετικών προσημειώσεων υποθηκών και τις ένορκες βεβαιώσεις και για το Ταμείο Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτιρίων και την πληρωμή των υποθέσεων νομικής
βοήθειας»
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Μέτρα μείωσης του ενεργειακού κόστους για την προώθηση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα
1.Με την επιφύλαξη του ορίου ισχύος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) της απόφασης της παρ. 11, κάτοχοι σταθμών Α.Π.Ε. που έχουν υποβάλλει στον Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.), πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, πλήρες αίτημα για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, και οι οποίοι εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος της απόφασης της παρ. 11 υποβάλλουν σε αυτόν:
α) διμερή σύμβαση ή συμφωνία για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με χρηματοοικονομική διευθέτηση (financial settlement) ή με φυσική παράδοση (physical delivery), με Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας που επιθυμεί να εκπροσωπήσει κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, β) υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου του Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, περί της ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας που έχει συμφωνήσει να διαθέτει και να εκπροσωπεί στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας έναντι ειδικά διαμορφωμένης τιμολόγησης (Τιμολόγιο ΓΑΙΑ), μέσω συμβάσεων προμήθειας με κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος σύμφωνα με τις παρ. 3 KOL 4, γ) υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου του Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας με τα στοιχεία των παροχών των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων ετήσιων καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας, κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, και
δ) βεβαίωση του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, περί των καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας των εν λόγω παροχών των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, λαμβάνουν κατά απόλυτη προτεραιότητα για τα έργα αυτά, έναντι των άλλων πλήρων αιτημάτων που έχουν υποβληθεί στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, Οριστική Προσφορά Σύνδεσης για ισχύ έργων Α.Π.Ε. που αντιστοιχεί στο τριάντα τοις εκατό (30%) της ετήσιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος που προτίθενται να εκπροσωπούν, σύμφωνα με τις περ. β), γ) και δ).
2.Για την εφαρμογή της παρ. 1, οι ενδιαφερόμενοι Προμηθευτές, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την έναρξη ισχύος της απόφασης της παρ. 11, ανακοινώνουν τα χαρακτηριστικά του τιμολογίου - χρεώσεων προμήθειας που επιθυμούν να προσφέρουν στους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος (Τιμολόγιο ΓΑΙΑ) και προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, ώστε να καταστεί δυνατή η εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος για τη σύναψη της σύμβασης προμήθειας των παρ. 3 και 4.
3.Για την εφαρμογή του Τιμολογίου ΓΑΙΑ οι Προμηθευτές υποβάλλουν στους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, προσφορά για τη σύναψη σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας διάρκειας μεγαλύτερης ή ίσης των δέκα (10) ετών με δυνατότητα διαφορετικής χρέωσης κατά τα δύο (2) πρώτα έτη της σύμβασης.
4.Οι κάτοχοι συνδέσεων αγροτικού ρεύματος δύνανται να συνάψουν τη σχετική σύμβαση προμήθειας της παρ. 3 με τον Προμηθευτή που επιθυμούν εντός αποκλειστικής προθεσμίας δύο (2) μηνών από το πέρας της περιόδου της παρ. 2. Μετά την παρέλευση της ως άνω προθεσμίας δεν είναι δυνατή η σύναψη από τους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος, σύμβασης προμήθειας με Τιμολόγιο ΓΑΙΑ.
5.Οι Προμηθευτές που αναλαμβάνουν την εκπροσώπηση των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος με σύμβαση προμήθειας με Τιμολόγιο ΓΑΙΑ, αναλαμβάνουν επιπροσθέτωςτην υποχρέωση άμεσης εξόφλησης του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πελατών αυτών, προς άλλον ή άλλους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, που αφορούν καταναλώσεις μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2023. Στην περίπτωση αυτή ο Προμηθευτής υποκαθίσταται στα δικαιώματα του προηγούμενου Προμηθευτή για την ανάκτηση των καταβληθέντων ληξιπροθέσμων οφειλών των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος που εκπροσωπούν. Οι Προμηθευτές που συνάπτουν συμβάσεις προμήθειας με κατόχους αγροτικών συνδέσεων με Τιμολόγιο ΓΑΙΑ, δύνανται να λαμβάνουν, σύμφωνα με την απόφαση της περ. β) της παρ. 13, επιδότηση επιτοκίου για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των κατόχων αγροτικών συνδέσεων με τους οποίους συμβάλλονται.
6.Για την εφαρμογή της παρ. 1 δύναται να συνάπτονται διμερείς συμβάσεις της περ. α) της παρ. 1 με σταθμούς Α.Π.Ε. οι κάτοχοι των οποίων έχουν υποβάλει πλήρη αιτήματα στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε., χωρίς να εφαρμόζεται η απόκλιση ισχύος της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/84014/7123/12.8.2022 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β' 4333) και της παρ. 2 του άρθρου 89 του ν. 4951/2022 (ΑΊ29).
7.Η καταγγελία της σύμβασης προμήθειας με το Τιμολόγιο ΓΑΙΑ της παρ. 3 από τους κατόχους των συνδέσεων αγροτικού ρεύματος πριν από το πέρας της συμβατικής διάρκειας ισχύος της, συνεπάγεται την επιβάρυνση του κατόχου των συνδέσεων με χρέωση που προβλέπεται στους όρους της σύμβασης και την άμεση εξόφληση από τους κατόχους των συνδέσεων αγροτικού ρεύματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών της παρ. 5.
8.Α. Με την επιφύλαξη του ορίου ισχύος Α.Π.Ε. της απόφασης της παρ. 11, κάτοχοι σταθμών Α.Π.Ε. που έχουν υποβάλλει, πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, πλήρες αίτημα στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. για χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της Ομάδας προτεραιότητας Β' του άρθρου 2 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/84014/7123/12.8.2022 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και τα έργα Α.Π.Ε. που εμπίπτουν εντός του μεγίστου ορίου ισχύος προσφορών σύνδεσης που αναφέρεται στην ως άνω απόφαση για την Ομάδα αυτή, λαμβάνουν κατά απόλυτη προτεραιότητα, έναντι των άλλων πλήρων αιτημάτων που έχουν υποβληθεί στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι κάτωθι προϋποθέσεις:
α) έχει συναφθεί διμερής σύμβαση αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, με χρηματοοικονομική διευθέτηση ή με φυσική παράδοση, μεταξύ του Παραγωγού, ως πωλητή, και Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, ως αγοραστή για την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από τα έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας προτεραιότητας Β' του άρθρου 2 της ως άνω απόφασης, τα οποία περιγράφονται στη σύμβαση ή ο Παραγωγός έχει υποβάλλει στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε.:
αα) υπεύθυνη δήλωση με την οποία δεσμεύεται ότι θα συνάψει διμερή σύμβαση αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ή διμερείς συμβάσεις), με χρηματοοικονομική διευθέτηση ή με φυσική παράδοση, ως πωλητής, με Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας ως αγοραστή,
αβ) συμφωνία που περιγράφει τους βασικούς όρους της διμερούς σύμβασης και τα συγκεκριμένα έργα Α.Π.Ε., της Ομάδας προτεραιότητας Β' του άρθρου 2 της ως άνω απόφασης, καθώς και
αγ) δήλωση του Προμηθευτή, ο οποίος δεσμεύεται ότι θα συνάψει σχετική σύμβαση προμήθειας με τελικό πελάτη ή τελικούς πελάτες μη οικιακής χρήσης, για έργα Α.Π.Ε. που υπάγονται στην Ομάδα Β της ανωτέρω υπουργικής απόφασης και
β) έχει συναφθεί διμερής σύμβαση αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με χρηματοοικονομική διευθέτηση ή με φυσική παράδοση, μεταξύ του ως άνω αντισυμβαλλόμενου του παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας της περ. α) και του ενεργοβόρου βιομηχανικού καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος υπάγεται σε τομείς ή υποτομείς, που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα I του Προσωρινού Πλαισίου Κρίσης και Μετάβασης (TCTF) για την πώληση της ηλεκτρικής ενέργειας προς τον ενεργοβόρο βιομηχανικό καταναλωτή.
Για την υπαγωγή στην παρούσα οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. του πρώτου εδαφίου υποβάλλουν ηλεκτρονικά στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και στη Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εναλλακτικών Καυσίμων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός τριάντα πέντε (35) ημερών, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, αντίγραφο της διμερούς σύμβασης της περ. β), συνοδευόμενο από υπεύθυνη δήλωση του κατόχου των σταθμών Α.Π.Ε. ότι τα στοιχεία που υποβάλλει είναι αληθή και υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου του ενεργοβόρου βιομηχανικού καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας της διμερούς σύμβασης της περ. β) σχετικά με την απολογιστική ετήσια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά τα τελευταία τρία (3) έτη λειτουργίας του.
Οι διμερείς συμβάσεις της περ. β), που υποβάλλονται στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και στη Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εναλλακτικών Καυσίμων, για να ενταχθούν στις προβλέψεις της παρούσας, οφείλουν να αναφέρουν ρητά τα συγκεκριμένα έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας προτεραιότητας Β που εμπεριέχονται και στις διμερείς συμβάσεις ή στοιχεία της περ. α), από τα οποία προέρχεται η παροχή ενέργειας που τις διέπει. Αν δεν γίνεται σχετική αναφορά, οι διμερείς συμβάσεις της περ. β) τροποποιούνται κατάλληλα πριν από την υποβολή τους στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και τη Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εναλλακτικών Καυσίμων.
Β. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την απόφαση της παρ. 12 ανακοινώνει και ενημερώνει τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. σχετικά με τη χρονική σειρά προτεραιότητας αυτών από την παλαιότερη προς τη νεότερη ημερομηνία, όπως περιγράφεται ακολούθως: α) Οι διμερείς συμβάσεις της περ. β) της υποπαρ. Α που έχουν συναφθεί και άρχισαν να εκτελούνται πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος και οι οποίες ανέφεραν από τη σύναψή τους ρητά τα αντίστοιχα έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας προτεραιότητας Β' που εμπεριέχονται και στις διμερείς συμβάσεις ή στοιχεία της περ. α) της υποπαρ. Α, ταξινομούνται και αξιολογούνται, για τη χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στα αντίστοιχα έργα Α.Π.Ε., κατά χρονική προτεραιότητα από την παλαιότερη προς τη νεότερη ημερομηνία έναρξης εκτέλεσης των συμβάσεων αυτών, β) Οι διμερείς συμβάσεις της περ. β) της υποπαρ. Α που έχουν συναφθεί και άρχισαν να εκτελούνται πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, οι οποίες δεν ανέφεραν από τη σύναψή τους ρητά τα αντίστοιχα έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας Β' που εμπεριέχονται και στις διμερείς συμβάσεις ή στοιχεία της περ. α) της υποπαρ. Α, καθώς και οι διμερείς συμβάσεις που έχουν συναφθεί και δεν εκτελούνται ή θα συναφθούν και θα αρχίσουν να εκτελούνται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος ταξινομούνται και αξιολογούνται, για τη χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στα αντίστοιχα έργα Α.Π.Ε., μετά τις διμερείς συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου και κατά χρονική προτεραιότητα από την παλαιότερη προς τη νεότερη ημερομηνία με βάση την πιο πρόσφατη ημερομηνία υποβολής τους προς τη Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εναλλακτικών Καυσίμων. Στις διμερείς συμβάσεις της περ. β) της υποπαρ. Α του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνεται η ακριβής ημερομηνία κατά την οποία θα αρχίσουν να εκτελούνται με ηλεκτρική ενέργεια που θα προέρχεται
από τα ως άνω έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας Β' που εμπεριέχονται και στις διμερείς συμβάσεις ή στοιχεία της περ. α) της υποπαρ. Α, και τα οποία αναφέρονται ρητά στη διμερή αυτή σύμβαση. Αν, για τις ίδιες ως άνω συμβάσεις η ισχύς των αναφερόμενων σε αυτές έργων Α.Π.Ε. υπερβαίνει το διπλάσιο της ισχύος που υπολείπεται, λαμβανομένης υπόψη της ισχύος έργων Α.Π.Ε. των διμερών συμβάσεων της περ. α) της υποπαρ. Β, μέχρι τη συμπλήρωση της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος της απόφασης της παρ. 12, οι διμερείς συμβάσεις της περ. β) της υποπαρ. Β ταξινομούνται και αξιολογούνται, για τη χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στα αντίστοιχα έργα Α.Π.Ε., κατά χρονική προτεραιότητα από την παλαιότερη προς τη νεότερη ημερομηνία έναρξης εκτέλεσης των συμβάσεων αυτών με ενέργεια που προέρχεται από τα συγκεκριμένα έργα Α.Π.Ε..
Γ. Για την απόδειξη του χρόνου έναρξης εκτέλεσης των διμερών συμβάσεων της περ. β) της υποπαρ. Α που έχουν αρχίσει να εκτελούνται πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος και οι οποίες αναφέρουν ρητά από τη σύναψή τους τα αντίστοιχα έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας Β' που εμπεριέχονται και στις διμερείς συμβάσεις ή στοιχεία της περ. α) της υποπαρ. Α, οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. προσκομίζουν στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. τις σχετικές αναφορές συναλλαγών που εκτελέστηκαν και οι οποίες προσηκόντως, κατά περίπτωση, υπεβλήθησαν, σε συνέχεια της σύναψής της, είτε κατά τον Κανονισμό 648/2012 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου 2012 για τα εξωχρηματιστηριακά παράγωγα, τους κεντρικούς αντισυμβαλλομένους και τα αρχεία καταγραφής συναλλαγών - EMIR (L 201) ή τον Κανονισμό 1227/2011 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ακεραιότητα και τη διαφάνεια στη χονδρική αγορά ενέργειας (REMIT, L 326), αναλόγως εάν η διμερής σύμβαση είναι με χρηματοοικονομική διευθέτηση ή με φυσική παράδοση, αντίστοιχα. Στις προβλέψεις της παρούσας δύναται να εμπίπτουν και έργα Α.Π.Ε. που έχουν ενταχθεί σε Υποομάδα της Ομάδας Α και εμπίπτουν εντός του μέγιστου ορίου ισχύος της Υποομάδας αυτής βάσει της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/84014/7123/12.8.2022 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τα οποία μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν έχουν λάβει Οριστική Προσφορά Σύνδεσης και τα οποία θα υποβάλλουν στον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και τη Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εναλλακτικών Καυσίμων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τα έγγραφα KOL στοιχεία των περ. α) και β) της υποπαρ. Α εντός τριάντα πέντε (35) ημερών, από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Τα έργα Α.Π.Ε. του προηγούμενου εδαφίου για να ενταχθούν στις προβλέψεις της παρούσας πληρούν αναλογικά τις προβλέψεις της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/84014/7123/12.8.2022 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας που διέπεται έργα Α.Π.Ε. της Ομάδας προτεραιότητας Β'.
9.Για τα έργα της παρ. 1 δεν εφαρμόζονται οι περιορισμοί ισχύος των παρ. 3 και 4 του άρθρου 10 του ν. 4951/2022 και για τα έργα της παρ. 8 δεν εφαρμόζονται οι περιορισμοί ισχύος της παρ. 4 του άρθρου 10 του ν. 4951/2022.
10.Με την επιφύλαξη της απόφασης της παρ. 12 οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. της παρ. 8 που λαμβάνουν Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης σύμφωνα με το παρόν υποχρεούνται στην τήρηση των παρ. 5 έως 7 του άρθρου 2 που διέπουν τα έργα που εντάσσονται στην Ομάδα προτεραιότητας Β' και των άρθρων 6 και 7 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/84014/7123/12.8.2022 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
11.Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται εντός είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ορίζεται η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των έργων Α.Π.Ε. που είναι αναγκαία για την εφαρμογή της παρ. 1 και τα κριτήρια επιλογής των έργων Α.Π.Ε. που εμπίπτουν σε αυτή, αν η ισχύς των σταθμών Α.Π.Ε. που πληρούν τα κριτήρια ένταξης στην παρ. 1 υπερκαλύπτει τα όρια συνολικής εγκατεστημένης ισχύος των έργων Α.Π.Ε. που θα οριστούν με την απόφαση της παρούσας. Με την ίδια απόφαση δύναται να προσδιορίζονται η γεωγραφική κατανομή των έργων και η σειρά εξέτασης των εκκρεμών αιτημάτων που εμπίπτουν στο παρόν, καθώς και τα δικαιολογητικά έγγραφα και στοιχεία που προσκομίζουν οι κάτοχοι συνδέσεων αγροτικού ρεύματος για να συνάψουν τη σύμβαση προμήθειας της παρ. 4. Με την απόφαση αυτή μπορούν επίσης να ορίζονται οι λεπτομέρειες και ο τρόπος εφαρμογής της διαδικασίας εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών των κατόχων συνδέσεων αγροτικού ρεύματος σε περίπτωση αλλαγής Προμηθευτή, η αναλογία παραγωγής σε «kWh/kW/έτος» για κάθε τεχνολογία σταθμών Α.Π.Ε. για τον υπολογισμό της ισχύος των έργων Α.Π.Ε. που θα λάβουν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης για την εφαρμογή της παρ. 1, καθώς και κυρώσεις προς τους κατόχους συνδέσεων αγροτικού ρεύματος αν καταγγελθεί από αυτούς η σύμβαση προμήθειας κατά την παρ. 7.
12.Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται εντός εξήντα (60) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ορίζεται η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των έργων Α.Π.Ε. που είναι αναγκαία για την εφαρμογή της παρ. 8. Με όμοια απόφαση δύναται να προσδιορίζεται η ελάχιστη αποδεκτή χρονική διάρκεια των διμερών συμβάσεων της περ. β) της υποπαρ. Α της παρ. 8. Αν οι διμερείς συμβάσεις της περ. β) της υποπαρ. Α της παρ. 8 έχουν διάρκεια μικρότερη της ελάχιστης αποδεκτής διάρκειας που ορίζει η απόφαση του πρώτου εδαφίου ή παύσουν να εκπροσωπούν ενεργοβόρους βιομηχανικούς καταναλωτές της παρ. 8, σε χρόνο μικρότερο της ελάχιστης αποδεκτής χρονικής διάρκειας των συμβάσεων αυτών ή τα έργα Α.Π.Ε. που αναφέρονται στις διμερείς αυτές συμβάσεις τεθούν σε λειτουργία μετά την 31η Δεκεμβρίου 2026, τα έργα Α.Π.Ε. των διμερών αυτών συμβάσεων απεντάσσονται από τις ευνοϊκές προβλέψεις περί περιορισμών έγχυσης της παρ. 9. Με την απόφαση της παρούσας ορίζονται επίσης οι περιορισμοί έγχυσης που θα εφαρμοστούν στα έργα Α.Π.Ε. του προηγούμενου εδαφίου, η αναλογία παραγωγής σε «kWh/kW/έτος» για κάθε τεχνολογία σταθμών Α.Π.Ε. για τον υπολογισμό της ισχύος των έργων Α.Π.Ε. που λαμβάνουν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης για την εφαρμογή της παρ. 8 και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την ορθή εφαρμογή των προβλεπόμενων της παρούσας.
13.α) Οι απλήρωτες οφειλές των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας με παροχή αγροτικής χρήσης που αφορούν καταναλώσεις μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2023 δύναται να υπαχθούν σε ρύθμιση με μηδενικό επιτόκιο για τους καταναλωτές. Το Δημόσιο καλύπτει στο ακέραιο το σύνολο της έντοκης επιβάρυνσης με ισόποση επιχορήγηση του παρόχου, τηρουμένων των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων. Ένταξη στη ρύθμιση του παρόντος και ένταξη στη ρύθμιση του άρθρου 27 του ν. 5085/2024 (Α' 17), για το χρονικό διάστημα ισχύος της τελευταίας, είναι αμοιβαία αποκλεισμένες ενέργειες για το ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο.
β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων εξειδικεύονται το πεδίο εφαρμογής, οι δικαιούχοι, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι όροι και οι προϋποθέσεις ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, οι υποχρεώσεις των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και καθορίζεται η μεθοδολογία υπολογισμού της έντοκης επιβάρυνσης, καθώς και οποιαδήποτε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 2
Επιτροπή Ελέγχου του Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας-Προσθήκη άρθρου 265Α στον ν. 4512/2018
Στον ν. 4512/2018 (Α' 5), μετά το άρθρο 265, προστίθεται άρθρο 265Α ως εξής:
«Άρθρο 265Α
Επιτροπή Ελέγχου του Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας
1.Συστήνεται στο Υπουργείο Υγείας μη αμειβόμενη Επιτροπή Ελέγχου του Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης (Επιτροπή Ελέγχου Σ.Η.Π.) του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Υγείας.
2.Η Επιτροπή Ελέγχου Σ.Η.Π. αποτελείται από δεκαπέντε (15) τακτικά μέλη ως εξής: α) έντεκα (11) ειδικευμένοι ιατροί διαφόρων ειδικοτήτων,
β) δύο (2) φαρμακοποιοί του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και γ) δύο (2) οικονομολόγοι υγείας.
Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής Ελέγχου Σ.Η.Π. παρίσταται δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω που ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας.
3.Έργο της Επιτροπής είναι ο έλεγχος των ατομικών αιτημάτων που εμπίπτουν στις περ. β) και γ) της παρ. 1 του άρθρου 265 και αφορούν σε φάρμακο με νέα δραστική ουσία ή σε συνδυασμό ουσιών που εισάγονται για πρώτη φορά στη χώρα μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος ή σε φάρμακο με δραστική ουσία που πρόκειται να χορηγηθεί σε μη εγκεκριμένη ένδειξη (off label) για την οποία εμφανίζεται αίτημα στο Σ.Η.Π. για πρώτη φορά μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Φαρμακευτικά σκευάσματα για τα οποία έχουν γίνει ήδη αποδεκτά μέσω Σ.Η.Π. ατομικά αιτήματα που υποβλήθηκαν πριν από τη δημοσίευση του παρόντος, δύνανται να ελέγχονται από την Επιτροπή κατόπιν νέου αιτήματος που υποβάλλεται μετά τη δημοσίευση του παρόντος. Η Επιτροπή ελέγχει τα ως άνω ατομικά αιτήματα ως προς τη στοιχειοθέτηση υψηλής ακάλυπτης ιατρικής ανάγκης, σύμφωνα με τα εξής κριτήρια: α) πάθηση απειλητική για τη ζωή, β) πάθηση που προκαλεί σοβαρή αναπηρία και γ) πάθηση για την οποία δεν υπάρχουν αποζημιούμενες θεραπείες στη χώρα. Εφόσον, κατά την κρίση της Επιτροπής, στοιχειοθετείται υψηλή ακάλυπτη ιατρική ανάγκη για τη συγκεκριμένη πάθηση στην οποία αφορά το αίτημα, η Επιτροπή ελέγχει περαιτέρω τα εξής κριτήρια: α) τη στοιχειοθέτηση μεγάλου θεραπευτικού αποτελέσματος σχετικά με συγκεκριμένη ένδειξη, β) την άμεση θεραπευτική διασύνδεση με την πλειοψηφία του πληθυσμού με τη συγκεκριμένη πάθηση και γ) τα κλινικά δεδομένα υψηλής βεβαιότητας.
4.Η Επιτροπή ελέγχει τα ως άνω ατομικά αιτήματα και εισηγείται στον Υπουργό Υγείας είτε την αποζημίωση του φαρμάκου από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., είτε τη μη αποζημίωση του φαρμάκου στο οποίο αφορά το ατομικό αίτημα, μέχρι την ένταξή του στον Κατάλογο Αποζημιούμενών Φαρμάκων. Αν η Επιτροπή υποβάλλει θετική εισήγηση, παράλληλα θέτει περιορισμούς και προϋποθέσεις για την εξέταση των αιτημάτων και για την τελική έγκρισή τους μέσω Σ.Η.Π.. Στο τέλος κάθε έτους, παραδίδει στον Υπουργό Υγείας το αρχείο με τα εξετασθέντα αιτήματα που έχουν υποβληθεί από τον εκάστοτε ιατρό.
5.Αν η Επιτροπή εισηγείται στον Υπουργό Υγείας τη μη αποζημίωση ορισμένου φαρμάκου και μεταγενέστερα υποβάλλεται νέο αίτημα το οποίο αφορά στο ίδιο φάρμακο, η Επιτροπή δύναται να κρίνει θετικά για την αποζημίωσή του μόνο εφόσον έχουν προκόψει νεότερα έγκυρα κλινικά δεδομένα που μεταβάλλουν ουσιωδώς τις συνθήκες δυνάμει των οποίων η Επιτροπή είχε καταλήξει σε αρνητική γνωμοδότηση.
6.Οι εισηγήσεις της Επιτροπής Ελέγχου Σ.Η.Π. διαβιβάζονται στον Υπουργό Υγείας, ο οποίος αποφασίζει περί της έναρξης ή μη της αποζημίωσης των φαρμάκων μέχρι την ένταξή τους στον Κατάλογο Αποζημιούμενών Φαρμάκων. Ο Υπουργός Υγείας μπορεί να αποφασίζει διαφορετικά από τη γνώμη της Επιτροπής Ελέγχου Σ.Η.Π., με ειδική αιτιολογία, που εδράζεται στα κριτήρια της παρ. 3.
7.Η Επιτροπή Ελέγχου Σ.Η.Π. επικουρείται στο έργο της από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες, που ανήκουν σε πανεπιστημιακούς ή ερευνητικούς φορείς, οι οποίοι ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής. Στο πλαίσιο κάθε ενεργούμενου ελέγχου ατομικού αιτήματος, οι εξωτερικοί εμπειρογνώμονες επιλέγονται με κριτήριο την επιστημονική ειδίκευσή τους και τις αποδεδειγμένες επιστημονικές ικανότητές τους στη θεραπευτική κατηγορία στην οποία ανήκει το υπό έλεγχο φάρμακο.
8.Με απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου Σ.Η.Π. ορίζεται ένα (1) από τα μέλη της, πλην του Προέδρου, ως Εισηγητής για κάθε αίτημα, καθώς και τουλάχιστον ένας (1) εξωτερικός εμπειρογνώμονας. Η Επιτροπή Ελέγχου μπορεί, με ομόφωνη και ειδικώς αιτιολογημένη απόφαση, να μην ορίσει εξωτερικούς εμπειρογνώμονες.
9.Η Επιτροπή Ελέγχου υποστηρίζεται από δύο (2), κατά ανώτατο όριο, γραμματείς που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και είναι υπάλληλοι του Υπουργείου Υγείας ή των εποπτευομένων από το Υπουργείο Υγείας φορέων με οποιαδήποτε σχέση εργασίας.
10.Η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα διενεργείται κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ελέγχου Σ.Η.Π. σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 265.
11.Τα μέλη της Επιτροπής Ελέγχου Σ.Η.Π. οφείλουν, τουλάχιστον δύο (2) ημέρες πριν από τον έλεγχο κάθε αιτήματος, να δηλώνουν εγγράφως στη Γραμματεία της Επιτροπής εάν έχουν οι ίδιοι ή οι σύζυγοι ή συμβιούντες ή συγγενείς τους έως δεύτερο βαθμό εξ αίματος ή εξ αγχιστείας άμεσο οικονομικό συμφέρον είτε με τον Κάτοχο Άδειας Κυκλοφορίας (ΚΑΚ), προϊόν του οποίου ελέγχεται, είτε με τον ασθενή στον οποίο αφορά το ατομικό αίτημα. Ως άμεσο οικονομικό συμφέρον νοείται: α) οποιαδήποτε σχέση εξαρτημένης εργασίας, β) οικονομικά δικαιώματα επί των επιχειρήσεων, όπως κατοχή κεφαλαίου, μετοχών και μεριδίων, ομολόγων, δικαιωμάτων προαίρεσης αγοράς μετοχών, αποζημιώσεις, δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και γ) ιδιότητα μέλους Διοικητικού Συμβουλίου ή νομίμου εκπροσώπου των προαναφερόμενών επιχειρήσεων. Στην περίπτωση υποβολής της ως άνω δήλωσης, το μέλος της Επιτροπής οφείλει να απέχει από τον έλεγχο του συγκεκριμένου αιτήματος. Σε περίπτωση μη υποβολής της απαιτούμενης δήλωσης, στον υπαίτιο επιβάλλεται ποινή φυλάκισης έως ένα (1) έτος και χρηματική ποινή έως χίλια (1.000) ευρώ.
Με απόφαση του Υπουργού Υγείας δύνανται να εξειδικεύονται τα κριτήρια ελέγχου των αιτημάτων, να ρυθμίζονται τα ειδικότερα ζητήματα και οι τεχνικές λεπτομέρειες της διαδικασίας του ελέγχου, της μεθοδολογίας εφαρμογής του, του τρόπου λειτουργίας της Επιτροπής, των ειδικών υποχρεώσεων των μελών και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την άσκηση του έργου της.».
Κατεβάστε εδώ την Τροπολογία