Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα στρατιωτικά νοσοκομεία και για τη ρύθμιση των υγειονομικών θεμάτων των ενόπλων δυνάμεων
Αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου του ΥΠΕΘΑ είναι η βελτίωση της οργανωτικής δομής των υγειονομικών μονάδων και του Υγειονομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων
Κατατέθηκε στη Βουλή, το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ με τίτλο «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις».
Αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου είναι η βελτίωση της οργανωτικής δομής των υγειονομικών μονάδων και του Υγειονομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων, η αναβάθμιση και αναδιοργάνωση των υγειονομικών υπηρεσιών, καθώς και η βελτίωση της παρεχόμενης περίθαλψης τόσο των εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικών όσο και του γενικού πληθυσμού. Επιπλέον, είναι η βελτίωση του εργασιακού και μισθολογικού πλαισίου των στελεχών του Υγειονομικού Σώματος, ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση της διαδικασίας χορήγησης στρατολογικών διευκολύνσεων σε Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) και η δραστική επιτάχυνση της αποζημίωσης των υγειονομικών δαπανών των στρατιωτικών και των μελών των οικογενειών τους.
Με το υπόψη σχέδιο νόμου ρυθμίζονται ζητήματα υγειονομικής φύσης των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.) καθώς και λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ειδικότερα:
ΜΕΡΟΣ Α'
Εξειδικεύονται ο σκοπός και το αντικείμενο του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου που συνίστανται ιδίως στη βελτίωση της παρεχόμενης υγειονομικής εν γένει περίθαλψης και των αντίστοιχων υπηρεσιών στα στελέχη των Ε.Δ. και των Σωμάτων Ασφαλείας (Σ.Α.), στην εξοικονόμηση πόρων και στην επιτάχυνση της διαδικασίας αποπληρωμής των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης κ.λπ..
(άρθρα 1 - 2)
ΜΕΡΟΣ Β'
Ρυθμίζονται υγειονομικά και διοικητικά ζητήματα των Ε.Δ. και μεταξύ
άλλων:
1. α. Εισάγονται οι έννοιες της ειδικής απασχόλησης στρατιωτικών ιατρών και της νυχτερινής βάρδιας στρατιωτικών νοσηλευτών, σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται η αυτοπρόσωπη παροχή υπηρεσιών υγείας σε κλινική Στρατιωτικού Νοσοκομείου (Σ.Ν.) ή στο Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) τις μνημονευόμενες κατά περίπτωση ώρες.
β. Επιτρέπεται η διανυκτέρευση εκ περιτροπής των στρατιωτικών φαρμακείων, τα οποία διενεργούν, επίσης, την κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους στο δικαιούχο εν ενεργεία στρατιωτικό προσωπικό καθώς και στα προστατευόμενα μέλη του, με ίδια μέσα ή κατόπιν σύναψης σύμβασης με εταιρείες. Το κόστος της μεταφοράς βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
γ. Παρέχεται η δυνατότητα επέκτασης της λειτουργίας των εξωτερικών ιατρείων των Σ.Ν. καθώς και της διενέργειας διαγνωστικών, θεραπευτικών και επεμβατικών πράξεων πέραν του τακτικού ωραρίου.
Η παροχή των υπηρεσιών των οριζόμενων κατηγοριών προσωπικού (ιατρικού, νοσηλευτικού, παραϊατρικού, διοικητικού κ.λπ.) καθ’ υπέρβαση του ωραρίου του προσφέρεται επ’ αμοιβή και το σχετικό κόστος βαρύνει τον ασφαλιστικό φορέα του ασθενή ή τον ίδιο ή την ιδιωτική ασφαλιστική του εταιρεία, εφόσον ο ασθενής προσέρχεται ως ιδιώτης. Προς τούτο, οι διοικητές των Σ.Ν. μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις με τους ασφαλιστικούς φορείς και εταιρείες για την κάλυψη του προαναφερόμενου κόστους. Το κόστος των ιατρικών πράξεων, το ύψος της προαναφερόμενης αμοιβής και κάθε άλλο συναφές ζήτημα καθορίζονται με κανονιστική πράξη.
Τα έσοδα από τις ανωτέρω πηγές κατατίθενται στο ταμείο του Σ.Ν. και ισόποσες πιστώσεις εγγράφονται υπέρ του οικείου Σ.Ν..
δ. Προβλέπεται η επιβολή κυρώσεων στους ιατρούς που παραβιάζουν τους κανόνες συμμετοχής στη λειτουργία των Σ.Ν. πέραν του τακτικού ωραρίου.
ε. Επιτρέπεται επίσης η διενέργεια κυκλικών εφημεριών από τις κλινικές των Σ.Ν. της Φρουράς Αθηνών. (άρθρα 3, 4)
2. α. Επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με την έναρξη εφαρμογής του Συστήματος Κοστολόγησης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών (Συ.Κ.Ν.Υ.) στα Σ.Ν., το νοσήλιο αναφοράς και κάθε άλλο σχετικό θέμα που ισχύει για αυτά. Το Συ.Κ.Ν.Υ. εφαρμόζεται για την αποζημίωση της νοσηλείας και των νοσοκομειακών υπηρεσιών, που παρέχονται από τα Σ.Ν. και το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. στο στρατιωτικό προσωπικό και στους υπόλοιπους λήπτες υπηρεσιών υγείας από τα νοσοκομεία αυτά με εγγραφή των ανάλογων πιστώσεων, κατά τα οριζόμενα.
β. Προσδιορίζονται οι πόροι των Σ.Ν. για την εξασφάλιση της οικονομικής τους αυτοτέλειας, στους οποίους περιλαμβάνονται, εκτός των προαναφερόμενων πιστώσεων από τη λειτουργία τους πέραν του τακτικού ωραρίου, την εφαρμογή του Συ.Κ.Ν.Υ. και των πιστώσεων που απορρέουν από απαιτήσεις έναντι του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) και των λοιπών ασφαλιστικών φορέων, λοιπές πηγές εσόδων όπως ιδίως πρόσοδοι από ίδια περιουσία αυτών, δωρεές, κληροδοτήματα και εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων, εκμίσθωση κυλικείων, παροχή υπηρεσιών σε τρίτους κ.λπ.. γ. Ορίζεται ότι τα Σ.Ν.:
- αποτελούν αναθέτουσες αρχές και δύνανται να διενεργούν διαδικασίες σύναψης συμβάσεων προμηθειών, έργου και παροχής υπηρεσιών, μέχρι του οριζόμενου ποσού, σύμφωνα με τον ν.4412/2016, το οποίο μπορεί κατ’ εξαίρεση να προσαυξάνεται, με υπουργική απόφαση. Οι διοικητές των Σ.Ν. ενεργούν ως κύριοι διατάκτες για όλα τα στάδια διενέργειας των σχετικών δαπανών,
- μπορούν να συμμετέχουν σε εθνικά, ευρωπαϊκά ή συγχρηματοδοτούμενα ερευνητικά ή άλλα προγράμματα.
δ. Προβλέπεται η διενέργεια, από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τα Επιτελεία, κατά περίπτωση, ετήσιου ελέγχου διαφάνειας και αποτελεσματικής λειτουργίας καθώς και οικονομικής και διοικητικής επιθεώρησης των Σ.Ν.. (άρθρα 5 - 6)
3. Παρατείνεται η περίοδος εντός της οποίας πραγματοποιηθείσες δαπάνες Σ.Ν. και του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. μπορούν να εξοφλούνται κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων (ν.4270/2014, ν.4412/2016, π.δ. 80/2016). (άρθρο 7)
4. α. Προβλέπεται η στελέχωση των Σ.Ν. και των Ναυτικών Νοσοκομείων με υποχρεωτική μετάθεση ή απόσπαση σε αυτά ιατρών ειδικών καθηκόντων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.) καθώς και ειδικών ιατρών του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.) και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ.), αντίστοιχα, μετά την απονομή της ιατρικής τους ειδικότητας ή μετά την πρόσληψή τους ως ειδικών.
β. Επιτρέπεται επίσης, κατ’ εξαίρεση, η διάθεση και η απόσπαση ειδικών στρατιωτικών ιατρών, ανεξαρτήτως του τόπου όπου υπηρετούν, σε μονάδες υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση έκτακτων και επιτακτικών αναγκών. Στην περίπτωση αυτή, οι στρατιωτικοί ιατροί λαμβάνουν αποζημίωση για τα έξοδα μετακίνησής τους καθώς και την προβλεπόμενη στην κείμενη νομοθεσία μηνιαία αποζημίωση (άρθρο εικοστό παρ.1 του ν.5015/2023). (άρθρο 8)
5. Ρυθμίζονται θέματα αξιολόγησης και πιστοποίησης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας από τα Σ.Ν. και το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ., σε συνεργασία με εξειδικευμένους προς τούτο φορείς της ημεδαπής ή της αλλοδαπής. (άρθρο 9)
6. α. Συστήνεται Διακλαδικό Κέντρο Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος, επιπέδου Τμήματος, με έδρα τη Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής στην οποία και υπάγεται, με δυνατότητα λειτουργίας κινητής μονάδας εκπαίδευσης.
Προσδιορίζεται η αποστολή του Κέντρου, στο πλαίσιο της οποίας παρέχεται από όλο το στρατιωτικό προσωπικό πιστοποιημένη εκπαίδευση πρώτων βοηθειών στο πεδίο της μάχης, βασικές γνώσεις και σωστικές δεξιότητες μάχης κ.λπ..
Επιτρέπεται η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων από το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας (Γ.Ε.ΕΘ.Α.) με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.), Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι.), Σχολές της Αστυνομικής Ακαδημίας της ΕΛ.ΑΣ., ινστιτούτα και οργανισμούς της ημεδαπής και της αλλοδαπής, για την εκπαίδευση ιδιωτών επί πληρωμή στο Διακλαδικό Κέντρο Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος.
Τα έσοδα από τη λειτουργία του Διακλαδικού Κέντρου Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Γ.Ε.ΕΘ.Α., σύμφωνα με το άρθρο 74 του ν.4270/2014.
β. Συστήνεται, επίσης, ειδικότητα Διασώστη Υγειονομικού για τους Επαγγελματίες Οπλίτες, η οποία αποκτάται μετά την κατάλληλη εκπαίδευση και κατάρτιση και καθορίζεται η αποστολή των εν λόγω Διασωστών.
γ. Διοργανώνεται και λειτουργεί Σχολείο Επιμόρφωσης και Εκπαίδευσης Επαγγελματιών Οπλιτών Υγειονομικού και προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες αυτού και ο τρόπος διενέργειας της εκπαίδευσης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 10 - 12)
7. Ρυθμίζονται ζητήματα ανάθεσης καθηκόντων διοίκησης των μνημονευόμενων μονάδων των Ε.Δ. σε αξιωματικούς του Υγειονομικού Σώματος. (άρθρο 13)
8. α. Παρέχεται η δυνατότητα στις οριζόμενες Υγειονομικές Επιτροπές να συνεδριάζουν εξ αποστάσεως ή ψηφιακά.
β. Επανακαθορίζονται οι αρμοδιότητες των Ανωτάτων Υγειονομικών Επιτροπών.
γ. Επιτρέπεται η διάθεση ή η απόσπαση στελεχών του Υγειονομικού Σώματος από άλλο κλάδο από αυτόν στον οποίο υπάγονται, για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών στις μνημονευόμενες μονάδες Υγειονομικού των Ε.Δ.
δ. Ανατίθενται πρόσθετες αρμοδιότητες στη Διεύθυνση Υγειονομικού του Γ.Ε.ΕΘ.Α. μεταξύ των οποίων, η έγκριση προμηθειών ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, οι ενέργειες ανάθεσης σχετικών διαγωνισμών για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία εντός των μνημονευόμενων ορίων, η εισήγηση σχετικά με μεταβολές στην οργανωτική δομή των Σ.Ν. κλπ.. (άρθρα 14 - 17)
9. Ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στο υγειονομικό προσωπικό των Ε.Δ. και μεταξύ άλλων:
α. Εξειδικεύονται οι ειδικότητες των υγειονομικών αξιωματικών, για τους οποίους επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος αυτών ιδιωτικά,
β. Επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με την υποχρεωτική παραμονή στις Ε.Δ. αξιωματικών του Υγειονομικού Σώματος.
γ. Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με τις μεταθέσεις στελεχών του Υγειονομικού Σώματος, ζητήματα συνυπηρέτησης συζύγου ή συμβίου αυτών, τη διενέργεια των τοποθετήσεων, μεταθέσεων και αποσπάσεων των στελεχών των Ε.Δ., τη συγκρότηση των Συμβουλίων Μεταθέσεων - Προσφυγών κ.λπ..(άρθρα 18 - 22)
10 .α. Αναπροσαρμόζεται η διαδικασία προκήρυξης ιατρικών, οδοντιατρικών και νοσηλευτικών ειδικοτήτων των αξιωματικών Υγειονομικού, ανεξαρτήτως Κλάδου, των Ε.Δ.
β. Καθορίζεται η διαδικασία κάλυψης των θέσεων άγονων ιατρικών ειδικοτήτων, κατά την οριζόμενη έννοια του όρου και αντιμετωπίζονται θέματα μεταθέσεων και συνυπηρέτησης των εν λόγω ειδικών στρατιωτικών ιατρών.(άρθρα 23, 24)
11. Προβλέπεται η χορήγηση αποζημίωσης σε στρατιωτικούς ιατρούς, ιατρούς των Σωμάτων Ασφαλείας και του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ., για την ειδική απασχόληση αυτών στα Σ.Ν. και στο Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.
Καθορίζεται το ύψος, κατ’ ανώτατο όριο, της εν λόγω αποζημίωσης, η οποία δεν περιλαμβάνεται στην έννοια των μηνιαίων τακτικών αποδοχών, καταβάλλεται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμής (Ε.Α.Π.) και προβλέπεται ο τρόπος κάλυψης της σχετικής δαπάνης.
Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό των δικαιούχων, του ύψους, των όρων και των προϋποθέσεων χορήγησης της ανωτέρω αποζημίωσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα κριτήρια. (άρθρο 25)
12. α. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την εκπαίδευση αξιωματικών του Υγειονομικού Σώματος, η οποία πραγματοποιείται στις μνημονευόμενες Σχολές και λοιπούς φορείς, πριν από την απονομή της ιδιότητας του αξιωματικού, ενόσω τα στελέχη φέρουν την ιδιότητα του μαθητή της αντίστοιχης παραγωγικής Σχολής.
β. Προσδιορίζεται η διάρκεια της εν λόγω εκπαίδευσης, η οποία μπορεί να διεξάγεται και εξ αποστάσεως. Στην περίπτωση αυτή επιτρέπεται η αποστολή εκπαιδευτικών κλιμακίων στην έδρα της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων (Σ.Σ.Α.Σ) και της Σχολής Αξιωματικών Νοσηλευτικής. (Σ.Α.Ν.).(άρθρο 26)
13. α. Προσδιορίζεται ο απαιτούμενος, σε κάθε βαθμό και ειδικότητα, μέγιστος ή ελάχιστος, κατά περίπτωση, χρόνος διοίκησης ή ειδικής υπηρεσίας Αξιωματικών του Υγειονομικού για κάθε έναν από τους Κλάδους των Ε.Δ., ως αναγκαίο προσόν για την προαγωγή στον επόμενο βαθμό και ρυθμίζονται λοιπά συναφή ζητήματα.
β. Επιτρέπεται και στους διαγραφέντες σπουδαστές της Σ.Α.Ν. η συνέχιση της φοίτησής τους σε αντίστοιχο έτος σπουδών της οικείας Σχολής ή Τμήματος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. (άρθρα 27, 28)
14 .α. Παρέχεται η δυνατότητα στη μνημονευόμενη Διεύθυνση του Γ.Ε.ΕΘ.Α. να συνάπτει με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες σύμβαση ασφάλισης για την αστική ευθύνη έναντι τρίτων με σκοπό τη νομική προστασία των στελεχών του Υγειονομικού Σώματος σε περιπτώσεις προβολής αξιώσεων αποζημίωσης σχετικά με την άσκηση των καθηκόντων τους. Η συμμετοχή στο ανωτέρω πρόγραμμα είναι προαιρετική και το κόστος βαρύνει αποκλειστικά τα ασφαλιζόμενα στελέχη.
β. Επανακαθορίζονται η διαδικασία και οι προϋποθέσεις για την ένταξη αξιωματικών σε ειδικότητα του Υγειονομικού Σώματος (ύπαρξη κενών οργανικών θέσεων, κριτήρια).
γ. Προβλέπεται ότι και για τους στρατιωτικούς ιατρούς, που εξέρχονται από τις Ε.Δ. και το Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ., λόγω παραίτησης ή απόταξης, ισχύει, κατ’ αναλογία με τους λοιπούς ιατρούς, ο περιορισμός σχετικά με τον διορισμό τους στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (Ε.Σ.Υ.).
δ. Διευρύνονται οι κατηγορίες των αξιωματικών και λοιπού προσωπικού που μπορεί να στελεχώνουν τους Βρεφονηπιακούς Σταθμούς Στρατού Ξηράς και Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) σε διοικητικές και λοιπές θέσεις. (άρθρα 29 - 33)
15. α. Παρέχεται η δυνατότητα:
- στα στελέχη των Ε.Δ. και των Σ.Α. καθώς και στα προστατευόμενα μέλη τους, να υλοποιούν διαγνωστικές εξετάσεις, να νοσηλεύονται και να υποβάλλονται σε χειρουργικές επεμβάσεις σε Σ.Ν. άλλου Κλάδου από αυτόν στον οποίο ανήκουν. Η κάλυψη των αντίστοιχων εξόδων γίνεται με μεταφορά πιστώσεων από τον Κλάδο προέλευσης του στελέχους ή από το αρμόδιο Υπουργείο για τα στελέχη των Σ.Α., στον ειδικό φορέα του οικείου Σ.Ν.,
- σύναψης συμβάσεων μεταξύ των Σ.Ν. και ιδιωτικών διαγνωστικών κέντρων για την αποστολή δειγμάτων και την υλοποίηση εξετάσεων, με το σχετικό κόστος να καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του αντίστοιχου Σ.Ν.
β. Προβλέπεται ότι τα στελέχη των Ε.Δ., των Σ.Α. και του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ.:
- δικαιούνται αποζημίωση, σύμφωνα με την ισχύουσα περί οδοιπορικών εξόδων νομοθεσία, για τη μετάβαση και την επιστροφή τους, προκειμένου να υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις σε Σ.Ν. άλλης φρουράς από αυτή στην οποία υπηρετούν, λόγω μετάθεσης και για έως τέσσερις (4) επεμβάσεις κατ’ έτος,
- δεν καταβάλουν συμμετοχή για τις μνημονευόμενες ιατρικές πράξεις και επεμβάσεις σε δημόσιο νοσοκομείο.
Περαιτέρω, προβλέπεται ότι το στρατιωτικό προσωπικό των Ε.Δ. και τα προστατευόμενα μέλη του εντάσσονται στον ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο υγείας, ο τρόπος λειτουργίας του οποίου καθορίζεται με κ.υ.α.
γ. Επανακαθορίζονται τα όργανα και τα μέσα παροχής υγειονομικής περίθαλψης στα στελέχη των Ε.Δ. (άρθρο 3 του ν.154/1975).(άρθρα 34 - 35 και 59 παρ.14)
16. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την υγειονομική περίθαλψη των στρατιωτικών και των λιμενικών (π.δ.62/2023), όπου μεταξύ άλλων:
α. Παρέχεται η δυνατότητα:
- εκτέλεσης διαγνωστικών εξετάσεων στρατιωτικών και σε δημόσια νοσοκομεία, νοσηλευτικά ιδρύματα ν.π.ι.δ. κοινωφελούς και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια,
- συνταγογράφησης φαρμάκων και διαγνωστικών εξετάσεων σε στρατιωτικούς από ιδιώτες ιατρούς.
β. Προβλέπεται η κάλυψη:
- του κόστους υγειονομικής περίθαλψης των στρατιωτικών στα δημόσια νοσοκομεία από τον προϋπολογισμό του Γ ενικού Επιτελείου στο οποίο υπάγονται,
- του κόστους της ιατρικής επίσκεψης, της νοσηλείας και κάθε είδους ιατρικής πράξης: i) σε στρατιωτικούς, που διενεργείται σε ιδιωτική κλινική ή ιδιωτικό ιατρείο, από τους ίδιους ii) σε στελέχη του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (άρθρο 69 του ν.4504/2017).
γ. Επιτρέπεται στα Γενικά Επιτελεία να συνάπτουν συλλογικές συμβάσεις ή προγραμματικές συμφωνίες με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, για την επίτευξη οικονομικότερων επιλογών των στρατιωτικών που επιθυμούν να συνάψουν σύμβαση ιδιωτικής ασφάλειας υγείας. Το σχετικό κόστος βαρύνει αποκλειστικά τους συμβαλλόμενους στρατιωτικούς.
δ. Εφαρμόζεται και για το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας η κατάταξη σε θέσεις νοσηλείας που ισχύουν για το προσωπικό των Ε.Δ.
ε. Παρέχεται στο στρατιωτικό προσωπικό η δυνατότητα ελεύθερης επιλογής ιατρού για την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.
στ. Επανακαθορίζονται τα σχετικά με τη συμμετοχή των στρατιωτικών στις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης. Ειδικότερα:
- Μειώνεται (σε 15%, αντί 25% που ισχύει), το ποσοστό συμμετοχής τους σε οδοντοπροσθετικές εργασίες που πραγματοποιούνται σε ιδιωτικά οδοντιατρεία. Με ίδιο ποσοστό επιβαρύνονται και για τις διαγνωστικές εξετάσεις που διενεργούνται σε δημόσια νοσοκομεία, νοσηλευτικά ιδρύματα ν.π.ι.δ., ιδιωτικές κλινικές και εργαστήρια.
- Επεκτείνεται η καταβολή, από το οικείο Γενικό Επιτελείο, της αξίας των ευγενών μετάλλων και των οδοντικών εμφυτευμάτων για τις οδοντοπροσθετικές εργασίες σε κάθε περίπτωση απώλειας δοντιών (ανεξαρτήτως αιτίας), καταβάλλεται επίσης και το αντίτιμο αμοιβής του οδοντοτεχνίτη.
- Καθορίζεται σε ποσοστό δεκαπέντε (15%) τοις εκατό, η συμμετοχή των στρατιωτικών επί του κόστους των διαγνωστικών εξετάσεων σε συμβεβλημένα, με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, ενώ το υπόλοιπο ποσό καταβάλλεται στον ιδιώτη πάροχο από το οικείο Γενικό Επιτελείο.
- Τα στελέχη του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. δεν υποχρεούνται σε συμμετοχή στις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό (άρθρο 69 του ν.4504/2017).
ζ. Επανακαθορίζονται:
- το καταβαλλόμενο επίδομα για τον φυσιολογικό τοκετό συζύγων στρατιωτικών, με βάση τις κλίνες Α' θέσης των Γενικών Νοσοκομείων (αντί κλινών Ββ' θέσης που ισχύει),
- η διαδικασία ελέγχου, εκκαθάρισης και έγκρισης δαπανών υγειονομικής περίθαλψης του προσωπικού των Ε.Δ., όπου, μεταξύ άλλων, προβλέπεται: i) η εκκαθάριση των εν λόγω δαπανών με δειγματοληψία, με τη χρήση πληροφοριακού συστήματος και ii) ο καταλογισμός στο διπλάσιο του καταβληθέντος ποσού σε περίπτωση πληρωμής μη νόμιμων δαπανών.
η. Προβλέπεται η χορήγηση στον στρατιωτικό προκαταβολικά μέρους του συνολικού ποσού της προβλεπόμενης δαπάνης, για την αντιμετώπιση των δαπανών υψηλού κόστους, το ύψος του οποίου καθορίζεται με κ.υ.α..(άρθρα 36 - 43 και 59 παρ.16)
17. Διευρύνονται οι υπηρεσίες υγείας οι οποίες παρέχονται στα στελέχη των Ε.Δ. και στα μέλη των οικογενειών τους από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Συγκεκριμένα:
- Εκτελούνται διαγνωστικές εξετάσεις και λοιπές ιατρικές πράξεις πρωτοβάθμιας φροντίδας και από ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια συμβεβλημένα με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., τα οποία υποβάλλουν τη δαπάνη προς έλεγχο και εκκαθάριση στο οικείο Γενικό Επιτελείο, μέσω των πληροφοριακών συστημάτων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. (Κατά τα ισχύοντα, παρέχεται μόνο η εκτέλεση συνταγών φαρμάκων). Με κ.υ.α., καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις χρήσης του πληροφοριακού συστήματος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., η δαπάνη του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για την παραμετροποίηση των συστημάτων του, το διαχειριστικό τέλος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
- Προβλέπεται η μετάθεση, η απόσπαση ή η διάθεση στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. στελεχών του Οικονομικού ή του Υγειονομικού Σώματος, ανεξαρτήτως Κλάδου των Ε.Δ., για τον έλεγχο και την εκκαθάριση των συνταγών φαρμακευτικών σκευασμάτων, διαμέσου του πληροφοριακού συστήματος του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Το κόστος μισθοδοσίας των ανωτέρω στελεχών εξακολουθεί να επιβαρύνει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
- Καθορίζεται η διαδικασία μεταφοράς των απαιτούμενων πιστώσεων για τη
φαρμακευτική δαπάνη από τον προϋπολογισμό του ανωτέρω Υπουργείου στο Υπουργείο Υγείας. (άρθρα 44 και 59 παρ.17)
18. α. Παρέχεται το δικαίωμα έκτακτης μετάθεσης ή παράτασης της μετάθεσης του στελέχους των Ε.Δ. στο εξωτερικό και στην περίπτωση δυσίατης ή ανίατης πάθησης, νοσήματος ή διαταραχής συζύγου, τέκνου ή αναδεχόμενου τέκνου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την οδοντιατρική περίθαλψη των στελεχών των Ε.Δ. και των Σ.Α. καθώς και των μελών των οικογενειών τους. Ειδικότερα:
- Παρέχεται η δυνατότητα εκτέλεσης οδοντιατρικών πράξεων στα οδοντιατρεία των στρατιωτικών μονάδων και στο Οδοντιατρικό Κέντρο του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) και κατά τις απογευματινές ώρες.
- Προβλέπεται η λειτουργία οδοντιατρείου για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) στο Οδοντιατρικό Τμήμα των Σ.Ν., με υποστήριξη ειδικού αναισθησιολόγου και καθορίζονται οι δικαιούχοι παροχής των σχετικών υπηρεσιών.
γ. Παρέχεται δικαίωμα περίθαλψης σε όλους τους Έλληνες πολίτες στη διακλαδική Μονάδα Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών, με κάλυψη του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα, και καθορίζεται η προτεραιότητα εξυπηρέτησης των δικαιούχων. (άρθρα 45 - 48)
19. α. Παρέχεται η δυνατότητα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας:
- να ιδρύει, να οργανώνει, να λειτουργεί και να επιβλέπει Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (Σ.Υ.Δ.) Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ), για ενήλικα ΑμεΑ, τα οποία δεν μπορούν να διαβιώσουν αυτόνομα χωρίς κατάλληλη υποστήριξη σύμφωνα με τον ν.2072/1992,
- να αναθέτει, έναντι αμοιβής, τη λειτουργία και τη στελέχωση των Σ.Υ.Δ. σε ειδικώς πιστοποιημένους φορείς του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας του άρθρου 5 του ν.2646/1998,
- να συνάπτει συμβάσεις μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση των Σ.Υ.Δ..
Περαιτέρω, καθορίζονται:
- οι δικαιούχοι κατοικίας στις Σ.Υ.Δ.,
- ο τρόπος κάλυψης του λειτουργικού κόστους των Σ.Υ.Δ. και παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό των όρων, των προϋποθέσεων, του απαραίτητου προσωπικού και των πόρων για την ίδρυση και λειτουργία των Σ.Υ.Δ.
β. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με το Κέντρο Ειδικής Φροντίδας Παιδιών Ενόπλων Δυνάμεων (Κ.Ε.Φ.Π.) και συγκεκριμένα:
i) Καθορίζεται η αποστολή και οι δικαιούχοι των υπηρεσιών του Κ.Ε.Φ.Π., το οποίο αποτελεί Διεύθυνση του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών.
ii) Παρέχεται η δυνατότητα:
- συνεργασίας του Κ.Ε.Φ.Π. με ιατρούς, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, παιδαγωγούς ειδικής αγωγής, παιδοψυχολόγους και θεραπευτές λοιπών εξειδικεύσεων, με καθεστώς έκδοσης δελτίου απόδειξης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 41 του ν.4058/2012, για την κάλυψη των αναγκών του σε προσωπικό,
- διάθεσης των εσόδων από τη λειτουργία του Κ.Ε.Φ.Π., από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και από δωρεές, αποκλειστικά για τις λειτουργικές και επιστημονικές ανάγκες του,
- σύναψης προγραμματικών συμβάσεων και μνημονίων συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και Σχολών συναφούς αντικειμένου με την αποστολή του Κ.Ε.Φ.Π., προκειμένου αυτό να καταστεί φορέας πρακτικής άσκησης σπουδαστών των εν λόγω Σχολών,
- ανάπτυξης από το Κ.Ε.Φ.Π. θεραπευτικών τμημάτων σε άλλα Σ.Ν. σε συνεργασία με το προσωπικό του οικείου Σ.Ν.,
- παροχής υπηρεσιών, χωρίς αμοιβή, στο Κ.Ε.Φ.Π. από εν αποστρατεία στελέχη των Ε.Δ. και του Π.Σ.
γ. Καθορίζονται οι δικαιούχοι επίσκεψης και παραθερισμού στα μνημονευόμενα κέντρα παραθερισμού του Κλάδου τους, με ειδική αναφορά στο δικαίωμα παραθερισμού των στρατιωτικών των Κοινών Σωμάτων.
(άρθρα 49 - 52 και 59 παρ.18)
20. Τροποποιείται ο α.ν.1137/1946 που αναφέρεται στη λειτουργία του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. και, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα εξής:
α. Διευρύνεται ο σκοπός του ανωτέρω Ιδρύματος, το οποίο εφεξής παρέχει και υπηρεσίες φροντίδας ηλικιωμένων. Προς τούτο, συστήνεται Διακλαδική Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων, υπαγόμενη στην Υπηρεσία Υγειονομικού του Ιδρύματος και στεγαζόμενη σε κατάλληλο χώρο του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. ή σε χώρο που παραχωρείται σε αυτό από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ή τους εποπτευόμενους φορείς του.
Η υγειονομική περίθαλψη των διαμενόντων στην εν λόγω Μονάδα παρέχεται, εκτός από το προσωπικό του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ., και από το στρατιωτικό υγειονομικό προσωπικό των τριών (3) Κλάδων των Ε.Δ.
β. Επιτρέπεται το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ., για τη λειτουργία της Διακλαδικής Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων, να συνάπτει σύμβαση με τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού (Μ.Τ.Σ.), Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.) και Αεροπορίας (Μ.Τ.Α.) καθώς και ιδιωτικούς ασφαλιστικούς φορείς.
γ. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με κ.υ.α., του τόπου και του τρόπου λειτουργίας της Μονάδας, του κόστους διαμονής των δικαιούχων, του τρόπου καταβολής αυτού, της στελέχωσης, των δικαιούχων και κάθε άλλου σχετικού θέματος. (άρθρα 53 - 54 και 59 παρ.21)
21. Ρυθμίζονται στρατολογικής φύσης θέματα (τροποποίηση του ν.3421/2005) και ειδικότερα:
α. Επαναπροσδιορίζονται οι κατηγορίες οπλιτών που είναι υπόχρεοι μειωμένης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης και επανακαθορίζεται η σχετική διαδικασία.
β. Προβλέπεται η απαλλαγή για λόγους υγείας αυτεπάγγελτα από την αρμόδια
Στρατολογική Υπηρεσία των ΑμεΑ με ποσοστό αναπηρίας εφ’ όρου ζωής τουλάχιστον εξήντα επτά τοις εκατό (67%), που υποβάλλουν μαζί με το δελτίο απογραφής σχετική γνωμάτευση από τις οριζόμενες Υγειονομικές Επιτροπές.
γ. Επαναπροσδιορίζονται, επίσης, οι κατηγορίες στρατευσίμων και οπλιτών οι οποίες απαλλάσσονται από την υποχρέωση στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης. (άρθρα 55 - 58)
22. Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινομένων διατάξεων και παρατίθενται οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις καθώς και οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.(άρθρα 59 - 61)
ΜΕΡΟΣ Γ
Περιλαμβάνονται λοιπές ρυθμίσεις και ειδικότερα:
1. α. Προστίθεται στο διδακτικό εκπαιδευτικό προσωπικό των Α.Σ.Ε.Ι. και το Στρατιωτικό Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (Σ.Δ.Ε.Π.), το οποίο αποτελείται από αξιωματικούς εν ενεργεία των Ε.Δ., με τον οριζόμενο βαθμό.
β. Προσδιορίζονται τα προσόντα των μελών Σ.Δ.Ε.Π., η διαδικασία εκλογής και εξέλιξής τους στις βαθμίδες των μελών Δ.Ε.Π. καθώς και το πλαίσιο απασχόλησής τους.
γ. Ορίζεται ότι τα μέλη Σ.Δ.Ε.Π. διατηρούν τη στρατιωτική ιδιότητα, απαλλάσσονται των λοιπών στρατιωτικών υποχρεώσεων και ο χρόνος υπηρεσίας τους στο οικείο Α.Σ.Ε.Ι. λογίζεται ως χρόνος υπηρεσίας για τη μισθολογική και βαθμολογική τους προαγωγή, καθώς και ως χρόνος διοίκησης και ειδικής υπηρεσίας. (άρθρα 62, 63)
2. Ορίζεται ότι οι σπουδαστές και σπουδάστριες της Σ.Σ.Α.Σ. και της Σ.Α.Ν.,
λογίζονται ως αξιωματικοί από την ημερομηνία απόκτησης του συνόλου των προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για τη λήψη πτυχίου του πανεπιστημιακού τμήματος, στο οποίο φοιτούν. Από την ίδια ημερομηνία, εφαρμόζονται και οι ρυθμίσεις περί υποχρέωσης παραμονής στις Ένοπλες Δυνάμεις, σύμφωνα με το άρθρο 64 του ν.δ.140/1973. (άρθρο 64)
3. α. Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τη διαδικασία συγκρότησης των εκλεκτορικών σωμάτων των Α.Σ.Ε.Ι. καθώς και με την εκλογή και εξέλιξη των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Σ.Ε.Ι., μέχρι την εφαρμογή των οικείων διατάξεων του ν.4957/2022.
β. Συμπληρώνονται οι διατάξεις του προαναφερόμενου νόμου και προβλέπεται η έκδοση κανονιστικών πράξεων για τη ρύθμιση θεμάτων σχετικά με:
- τη διαδικασία παραχώρησης των διδακτικών συγγραμμάτων, μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «ΕΥΔΟΞΟΣ», στους σπουδαστές των Α.Σ.Ε.Ι και των Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (Α.Σ.Σ.Υ.),
- τη σύσταση Επιτροπής Ελέγχου Κοστολόγησης των συγγραμμάτων αυτών.(άρθρα 65, 66)
4. Καθιερώνεται δικαίωμα απαλλαγής από την εργασία, χωρίς ανάλογη περικοπή των αποδοχών τους, για τους στρατιωτικούς που εκτελούν εικοσιτετράωρη υπηρεσία διανυκτέρευσης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 67)
5. Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με το Πολεμικό Μουσείο και συγκεκριμένα:
- Προβλέπεται η παραγωγή και η έκδοση κάθε είδους εντύπων, συμβατικών και ψηφιακών εκδόσεων, καθώς και εκπαιδευτικού υλικού, προς πώληση από το πωλητήριο του Μουσείου και των παραρτημάτων αυτού, στο πλαίσιο υλοποίησης της αποστολής του.
- Προστίθενται στους πόρους του Μουσείου πρόσοδοι από τη δημιουργία και τη διαχείριση πωλητηρίων, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους του Μουσείου και των παραρτημάτων αυτού.
- Επανακαθορίζονται τα προσόντα για την τοποθέτηση στη θέση του Διευθυντή του Μουσείου καθώς και στη θέση συντηρητή - καλλιτέχνη. (άρθρα 68 - 70)
6. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τους Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.) και ειδικότερα:
- Επανακαθορίζονται τα ηλικιακά όρια κατάταξης των ΕΠ.ΟΠ..
- Επιμηκύνεται το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την προαγωγή αυτών στους βαθμούς Λοχία, Επιλοχία και Αρχιλοχία. Για τους υπηρετούντες ΕΠ.ΟΠ. η ανωτέρω ρύθμιση εφαρμόζεται από την προαγωγή τους στον μεθεπόμενο βαθμό.
- Ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις απόλυσης αυτών. (άρθρα 71 - 73 και 81 παρ. 1)
7. α. Επέρχονται τροποποιήσεις στο ν.δ.127/1969 και ορίζεται ότι εφεξής χορηγείται δελτίο αστυνομικής ταυτότητας στο στρατιωτικό προσωπικό των Ε.Δ., στο αστυνομικό προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ., στους συνοριακούς φύλακες, στους συνοριακούς φύλακες ορισμένου χρόνου και στους ειδικούς φρουρούς, στο πυροσβεστικό προσωπικό του Π.Σ. καθώς και στο προσωπικό του Λ.Σ. - ΕΛ.ΑΚΤ. που τελούν στην ενέργεια ή σε πολεμική ή μόνιμη διαθεσιμότητα, ενώ τα ειδικά δελτία ταυτότητας χορηγούνται από την υπηρεσία τους αποκλειστικά για υπηρεσιακή χρήση.
β. Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με την έκδοση και επανέκδοση των προαναφερόμενων δελτίων και προβλέπεται μεταβατικό στάδιο μέχρι την πλήρη εφαρμογή της ρύθμισης.
γ. Επανακαθορίζεται μειούμενη η διάρκεια της θητείας διοικητικών συμβουλίων των Μ.Τ.Σ., Μ.Τ.Ν. και Μ.Τ.Α.(άρθρα 74, 75, 81 παρ. 2 και 3 και 82)
8. Συμπληρώνεται ο ν.5110/2024, αναφορικά με την ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας» (ΕΛ.Κ.Α.Κ. Α.Ε.) και προβλέπονται τα ακόλουθα:
α. Ανατίθεται στο ΕΛ.Κ.Α.Κ. η εκπροσώπηση του Ελληνικού Δημοσίου, ως δικαιούχου των δικαιωμάτων πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, για τη χρήση, την εκμετάλλευση ή την αξιοποίηση των υπηρεσιακών και εξαρτημένων εφευρέσεων και προγραμμάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών που πραγματοποιούνται σε υπηρεσίες και σε εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις.
Το ΕΛ.Κ.Α.Κ. υπεισέρχεται αυτοδικαίως στη θέση των οικείων υπηρεσιών και φορέων ως προς κάθε έννομη σχέση που αφορά στη διαχείριση των δικαιωμάτων αυτών.
Τα έσοδα του Κέντρου από οποιαδήποτε χρήση ή εκμετάλλευση ή αξιοποίηση των προαναφερόμενων δικαιωμάτων κατανέμονται στο Ταμείο Καινοτομίας Εθνικής Άμυνας.
β. Επιτρέπεται και στους Δόκιμους Εφέδρους Αξιωματικούς της Π.Α. και στους Επίκουρους Σημαιοφόρους του Π.Ν. να υπηρετήσουν τη στρατιωτική τους θητεία στο ΕΛ.Κ.Α.Κ., σε Κλάδους και υπηρεσίες του Γ.Ε.ΕΘ.Α. και στα ερευνητικά κέντρα των Ε.Δ., κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 76, 77)
9. Εισάγονται νέες ρυθμίσεις για την «Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Ανώνυμη Εταιρεία» (Ε.Α.Β. Α.Ε.), κατά βάση μισθολογικού περιεχομένου, και συγκεκριμένα:
α. Συμπληρώνεται το άρθρο 103 του ν.5079/2023 και ορίζεται ότι ρυθμίζεται με Κανονισμούς, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, και η αντιστοίχιση των θέσεων ευθύνης με αυτές του άρθρου 16 του ν.4354/2015, περί επιδόματος θέσης ευθύνης.
Περαιτέρω ορίζεται ότι, υπάλληλοι που έχουν καταταγεί σε ανώτερα μισθολογικά και βαθμολογικά κλιμάκια κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων έως τη δημοσίευση του ν.5079/2023 (22/12/2023),
επανακατατάσσονται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και η διαφορά των αποδοχών τους διατηρείται ως προσωπική διαφορά που μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση αποδοχών.
β. Επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 78 του ν.4941/2022, αναφορικά με τη χορήγηση κινήτρου παραγωγικότητας στους εργαζομένους της Ε.Α.Β. Α.Ε. και συγκεκριμένα:
- επανακαθορίζεται η διαδικασία χορήγησης αυτού, με την πρόβλεψη καταβολής των σχετικών ποσών ανά μήνα (και όχι άπαξ ετησίως όπως ισχύει),
- επιτρέπεται η περαιτέρω προσαύξηση του ύψους του κινήτρου μέχρι πενήντα τοις εκατό (50%), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα (αντί μέχρι 20% που ισχύει).
γ. Προβλέπεται η καταβολή στο προσωπικό της Ε.Α.Β. Α.Ε. ημερήσιας αποζημίωσης για εκτός έδρας εργασία, κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, αποκλειστικά για την επισκευή και τη συντήρηση εναέριων μέσων πυρόσβεσης, με αναλογική εφαρμογή των μνημονευόμενων διατάξεων της υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ του άρθρου δεύτερου του ν.4336/2015.
δ. Θεωρείται σύννομη η μισθολογική κατάταξη του προσωπικού της Ε.Α.Β. Α.Ε. που έγινε σύμφωνα με τον υπολογισμό των αμοιβών του την 1η.1.2013 και την 1η.1.2016, ο οποίος επίσης θεωρείται νόμιμος.
Θεωρούνται επίσης νόμιμα και δεν αναζητούνται ποσά που καταβλήθηκαν στο προσωπικό της Ε.Α.Β. Α.Ε. ως κίνητρο παραμονής στην εργασία και τα οποία προβλέπονται στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας.
ε. Θεωρούνται νόμιμες οι καταβολές προς το προσωπικό της Ε.Α.Β. Α.Ε. που έχουν γίνει μέχρι την έναρξη ισχύος των προτεινομένων διατάξεων αναφορικά με τα προαναφερόμενα ζητήματα και δεν αναζητούνται.
στ. Προβλέπεται, επίσης, η συνέχιση χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στους εργαζομένους της Ε.Α.Β. Α.Ε., σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις του άρθρου 7 του ν.4690/2020, λόγω της κατάργησης της παρ. 8 του ιδίου άρθρου που ορίζει μεταβατικά την εφαρμογή των εν λόγω ρυθμίσεων μέχρι την έναρξη ισχύος του αντίστοιχου πλαισίου του ν.4354/2015. (άρθρο 78, 83)
10. Ρυθμίζονται θέματα άρσης τραπεζικού απορρήτου, στο πλαίσιο ελέγχων και ερευνών που διενεργούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. (άρθρο 79)
11. Αναγνωρίζονται ως νόμιμες και κανονικές, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, η μνημονευόμενη σύμβαση προμήθειας - διανομής ύδατος, για τις ανάγκες υδροδότησης της Κλειστής Ελεγχόμενης Δομής (Κ.Ε.Δ.) Σάμου και οι δαπάνες που απορρέουν από αυτή είτε έχουν πληρωθεί, είτε εκκρεμούν. (άρθρο 80)
12. Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινομένων ρυθμίσεων και παρατίθενται οι καταργούμενες καθώς και μεταβατικής ισχύος διατάξεις. (άρθρα 81 - 83)