x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις κρίσιμες οντότητες

Επιπλέον επαναπροσδιορίζεται η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού σε θέσεις Εξωτερικής Φρούρησης των Σωφρονιστικών Καταστημάτων

Κατατέθηκε στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με τίτλο "Προσδιορισμός κρίσιμων οντοτήτων, ορισμός της Γενικής Γραμματείας Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ως αρμόδιας αρχής και ενιαίου σημείου επαφής - Εποπτεία συμμόρφωσης, επιβολή μέτρων και κυρώσεων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων και την κατάργηση της Οδηγίας 2008/114/ΕΚ του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις".

Σκοπός του Σχεδίου νόμου είναι η ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κρίσιμων οντοτήτων, ως παρόχων βασικών υπηρεσιών με θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση ζωτικών κοινωνικών λειτουργιών ή οικονομικών δραστηριοτήτων στην αγορά, έναντι ανθρωπογενών ή φυσικών κινδύνων και απειλών, με την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων και την κατάργηση της Οδηγίας 2008/114/ΕΚ του Συμβουλίου (L 333).

Αντικείμενο του Σχεδίου νόμου είναι:

α) ο ορισμός της Γενικής Γραμματείας Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων (Γ.Γ.Π.Κ.Ο.) του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ως αρμόδιας εθνικής αρχής και ενιαίου σημείου επαφής για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων, σύμφωνα με το άρθρο 200 του ν. 5187/2025 (Α' 48),

β) η εισαγωγή ρυθμίσεων για την Εθνική Στρατηγική για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κρίσιμων οντοτήτων και την εκτίμηση κινδύνων των άρθρων 5 και 6, αντίστοιχα, γ) η θέσπιση ρυθμίσεων για τη λήψη ειδικών μέτρων από τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. σε συνεργασία με την εκάστοτε αρμόδια αρχή με στόχο τη διασφάλιση της απρόσκοπτης παροχής υπηρεσιών στη χώρα, οι οποίες είναι βασικές για τη διατήρηση ζωτικών κοινωνικών λειτουργιών ή οικονομικών δραστηριοτήτων, εντός του πεδίου εφαρμογής του άρθρου 114 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως η θέσπιση υποχρεώσεων για τον προσδιορισμό κρίσιμων οντοτήτων και την υποστήριξή τους για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που τους επιβάλλονται,

δ) η θέσπιση υποχρεώσεων των κρίσιμων οντοτήτων με στόχο την ενίσχυση της ανθεκτικότητάς τους και της ικανότητάς τους να παρέχουν στη χώρα τις υπηρεσίες της περ. γ), αναλόγως του τομέα ή υποτομέα δραστηριοποίησής τους, ε) η θέσπιση κανόνων σχετικά με:

εα) τον προσδιορισμό των κρίσιμων οντοτήτων της χώρας και των κρίσιμων οντοτήτων ιδιαίτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος του άρθρου 18,

εβ) την παρακολούθηση της λειτουργίας, τον έλεγχο και την εποπτεία των κρίσιμων οντοτήτων, ως προς την ανθεκτικότητά τους και την εφαρμογή των υποχρεώσεων του παρόντος νόμου,

εγ) την επιβολή της σχετικής με τις κρίσιμες οντότητες εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας και

εδ) την πρόβλεψη συμβουλευτικών αποστολών για την αξιολόγηση των μέτρων που έχουν θεσπίσει οι οντότητες ιδιαίτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος του άρθρου 18 για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους σύμφωνα με το Κεφάλαιο Γ' του Μέρους Β',

στ) τη θέσπιση κοινών διαδικασιών συνεργασίας και υποβολής εκθέσεων ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εφαρμογή του παρόντος νόμου και

ζ) τη θέσπιση μέτρων με σκοπό την επίτευξη υψηλού επιπέδου ανθεκτικότητας των κρίσιμων οντοτήτων, προκειμένου να διασφαλιστεί η παροχή βασικών υπηρεσιών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να βελτιωθεί η λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.

 

Με το υπόψη σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα εξής:

ΜΕΡΗ Α’- Β’

Ενσωματώνεται στην ελληνική έννομη τάξη η προαναφερόμενη Οδηγία ^E) 2022/2557 και θεσπίζονται κανόνες δικαίου, που αφορούν στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κρίσιμων, για τις ζωτικές κοινωνικές λειτουργίες ή τις οικονομικές δραστηριότητες, οντοτήτων, έναντι ανθρωπογενών ή φυσικών κινδύνων και απειλών. Ειδικότερα:

1.Τίθενται ο σκοπός και το αντικείμενο του υπόψη σχεδίου νόμου,

δίδονται οι έννοιες των όρων για την εφαρμογή του και καθορίζεται το πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων διατάξεων.(άρθρα 1 - 4, 9)

2.α. Ανατίθενται στη Γενική Γραμματεία Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων (Γ.Γ.Π.Κ.Ο.) του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη (έχει συσταθεί με το άρθρο 200 του ν.5187/2025):

-η διαμόρφωση της Εθνικής Στρατηγικής για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας των κρίσιμων οντοτήτων,

-η διενέργεια εκτίμησης κινδύνων,

-ο προσδιορισμός των κρίσιμων οντοτήτων για τους οριζόμενους τομείς και τους υποτομείς.

β. Η Γ.Γ.Π.Κ.Ο. συνεπικουρείται στο έργο της από Επιτροπή Εκτίμησης Κινδύνων, τα μέλη της οποίας δεν λαμβάνουν αμοιβή ή οποιασδήποτε μορφής αποζημίωση.

γ. Προβλέπεται η δημιουργία και η τήρηση, από τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο., Εθνικής Βάσης Δεδομένων Κρίσιμων Οντοτήτων (Μητρώο Κρίσιμων Οντοτήτων), στην οποία εντάσσονται οι κρίσιμες οντότητες και καταχωρίζονται όλα τα σχετικά στοιχεία και οι πληροφορίες.

δ. Η Γ.Γ.Π.Κ.Ο. αποτελεί την αρμόδια αρχή για την εφαρμογή και επιβολή των προτεινόμενων κανόνων και ως ενιαίο σημείο επαφής για τη διασυνοριακή συνεργασία, δύναται να συνεργάζεται, κατά περίπτωση, με τις λοιπές αρμόδιες εθνικές αρχές και τις αρμόδιες αρχές άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών, καθώς και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

ε. Καθορίζονται:

-τα κριτήρια, που λαμβάνονται υπόψη από τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο., για τον προσδιορισμό μιας διαταραχής,

-οι τρόποι υποστήριξης των κρίσιμων οντοτήτων για την ενίσχυση της

ανθεκτικότητάς τους που μπορεί να περιλαμβάνουν την ανάπτυξη υλικού κατεύθυνσης και μεθοδολογιών, την κατάρτιση ειδικών προβλέψεων στην Εθνική Στρατηγική, τον καθορισμό προτύπων ανθεκτικότητας και ελαχίστων μέτρων ασφαλείας, την υποστήριξη της διοργάνωσης ασκήσεων για τον έλεγχο της ανθεκτικότητας και την ευαισθητοποίηση και καθοδήγηση του προσωπικού των κρίσιμων οντοτήτων.(άρθρα 5 - 12)

3.α. Προσδιορίζονται οι υποχρεώσεις των κρίσιμων οντοτήτων και συγκεκριμένα:

-προβαίνουν στη διενέργεια εκτίμησης κινδύνων,

-λαμβάνουν κατάλληλα και αναλογικά τεχνικά μέτρα, μέτρα ασφάλειας και οργανωτικά μέτρα για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητάς τους, βάσει των σχετικών πληροφοριών και οδηγιών που παρέχονται από τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο., σχετικά με την εκτίμηση κινδύνων,

-διαθέτουν και εφαρμόζουν σχέδιο ανθεκτικότητας ή ισοδύναμο έγγραφο ή σχέδια όπου περιγράφονται τα μέτρα που έχουν ληφθεί,

-ορίζουν έναν (1) εκπρόσωπο ή εξουσιοδοτημένο στέλεχος, ανάλογων προσόντων και εμπειρογνωμοσύνης, ως σημείο επαφής με τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. Περαιτέρω, η Γ.Γ.Π.Κ.Ο. μπορεί να προβλέπει ως υποχρεωτική την εκπαίδευση των αρμόδιων υπαλλήλων των κρίσιμων οντοτήτων που είναι επιφορτισμένοι με καθήκοντα ενίσχυσης της ανθεκτικότητας,

-κοινοποιούν στη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. τα περιστατικά, τα οποία διαταράσσουν σημαντικά ή έχουν τη δυνατότητα να διαταράξουν σημαντικά την παροχή βασικών υπηρεσιών.

β. Επιτρέπεται σε κάθε κρίσιμη οντότητα, σε αιτιολογημένες περιπτώσεις να υποβάλει αιτήματα στην αρμόδια Διεύθυνση του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας για ελέγχους ιστορικού όσον αφορά σε φυσικά πρόσωπα, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.(άρθρα 13 - 16)

4.Παρέχεται η δυνατότητα στη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. να προβλέπει διαδικασία πιστοποίησης ελεγκτών, που επιλέγονται από την κρίσιμη οντότητα με δαπάνες

της, με σκοπό τη διενέργεια ελέγχων στην οικεία κρίσιμη οντότητα και καταγραφής των αποτελεσμάτων αυτών, για να αποδεικνύεται η πραγματική εφαρμογή των μέτρων ασφάλειας και ανθεκτικότητας που εφαρμόζονται σε αυτές ή η λήψη τυχόν πρόσθετων μέτρων.(άρθρο 17)

5.α. Τίθεται το πλαίσιο για τον προσδιορισμό των κρίσιμων οντοτήτων ιδιαίτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και της σχετικής με το θέμα συνεργασίας μεταξύ Γ.Γ.Π.Κ.Ο. και Ευρωπαϊκής Επιτροπής,

β. Προβλέπεται η δυνατότητα διοργάνωσης συμβουλευτικών αποστολών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατόπιν αιτήματος της Γ.Γ.Π.Κ.Ο., για την αξιολόγηση των μέτρων που εφαρμόζουν οι κρίσιμες οντότητες ιδιαίτερου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Στις εν λόγω αποστολές μπορεί να προταθεί από τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. η συμμετοχή εμπειρογνωμόνων, τις δαπάνες των οποίων καλύπτει η Επιτροπή.

γ. Ορίζονται, επίσης, από τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. ένας ή περισσότεροι εκπρόσωποι στην ομάδα, που έχει συσταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων.

δ. Προβλέπεται η παροχή υποστήριξης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς τη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. και τις κρίσιμες οντότητες, όσον αφορά στη συμμόρφωσή τους με τις υποχρεώσεις τους.(άρθρα 18 - 21)

6.α. Ανατίθεται στη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. η εποπτεία και η αξιολόγηση της συμμόρφωσης των κρίσιμων οντοτήτων, ως προς τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις προτεινόμενες διατάξεις, με τη διεξαγωγή επιτόπιων επιθεωρήσεων των υποδομών τους, την άσκηση τοπικής και απομακρυσμένης εποπτείας των μέτρων που λαμβάνουν, τη διενέργεια ελέγχων, κ.λπ..

-Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η επιβολή στις κρίσιμες οντότητες αναλογικού παραβόλου εποπτείας και αναλογικού τέλους ελέγχου.

β. Παρέχεται η δυνατότητα στη Γ.Γ.Π.Κ.Ο. να αποφασίζει την επιβολή μέτρων εποπτείας σε κρίσιμη οντότητα, σε περίπτωση παραβάσεων των υποχρεώσεών της, καθώς και διοικητικών κυρώσεων (πρόστιμα), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 22 - 23)

7.α. Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων και μεταξύ άλλων, για:

-την ένταξη στο πεδίο εφαρμογής του υπόψη σχεδίου νόμου οντοτήτων του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα,

-τη δημιουργία και τήρηση του προβλεπόμενου πληροφοριακού συστήματος της Εθνικής Βάσης Δεδομένων Κρίσιμων Οντοτήτων (Μητρώο Κρίσιμων Οντοτήτων),

-τον ορισμό του ύψους των διοικητικών προστίμων, του παραβόλου εποπτείας και του τέλους ελέγχου, κ.λπ..

β. Παρατίθενται οι καταργούμενες σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και προσδιορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των προτεινόμενων διατάξεων.(άρθρα 24, 25, 29 παρ. 2)

ΜΕΡΗ Γ’- Δ’

Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη:

1. α.Επαναπροσδιορίζεται η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού σε θέσεις ΔΕ Φύλαξης καθώς και ΔΕ Εξωτερικής Φρούρησης των Σωφρονιστικών Καταστημάτων, η οποία πραγματοποιείται με το σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων (μόρια), σύμφωνα με τα προτεινόμενα, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν.4765/2021 περί επιλογής προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ (έκδοση απόφασης της ΠΥΣ 33/2006, διενέργεια γραπτού διαγωνισμού κ.λπ.). Ειδικότερα:

β. Συστήνονται με τις προβλεπόμενες κανονιστικές πράξεις:

-πενταμελής επιτροπή, για την πρόσληψη του ανωτέρω προσωπικού,

-τριμελείς ή πενταμελείς επιτροπές, για τις ψυχομετρικές, υγειονομικές και αθλητικές δοκιμασίες των υποψηφίων, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των ισχυόντων για την εισαγωγή υποψηφίων στις Σχολές της Αστυνομικής Ακαδημίας.

Για τον καθορισμό της αποζημίωσης, που χορηγείται στο προσωπικό το οποίο συμμετέχει στις ανωτέρω επιτροπές, εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα σχετικά με τις αμοιβές των μελών των συλλογικών οργάνων (άρθρο 21 του ν.4354/2015).

γ. Παράλληλα, καταργούνται προγενέστερες διατάξεις, που ρυθμίζουν τα ανωτέρω θέματα, ενώ τίθενται μεταβατικής ισχύος διατάξεις για τις εκκρεμείς διαδικασίες σχετικά με τα προαναφερόμενα και παρέχονται οι απαραίτητες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την υλοποίηση των προτεινομένων κατά τα ανωτέρω.(άρθρο 26)

2.Αυξάνεται το ανώτατο όριο της δυναμικότητας των αυτοτελών Σωφρονιστικών Καταστημάτων.(άρθρο 27)

3.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη δυνατότητα μετεγγραφής φοιτητών που έχουν αδέλφια προπτυχιακούς φοιτητές στη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας ή στη Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας, στη Σχολή Αξιωματικών ή στη Σχολή Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας. (άρθρο 28)

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

 

ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΑΣ

 

 

Google news
Ακολουθήστε το e-nomothesia.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα Νομοθετικά νέα.

 

Έχει διαβαστεί 26 φορές