Εγκύκλιος για τις νέες τροποποιήσεις διατάξεων για την ελληνική ιθαγένεια βάσει του ν. 4674/2020
Εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας αριθ.151/25-5-2020 ΑΔΑ ΨΧΒ346ΜΤΛ6-ΩΨ9
Με εγκύκλιό της (151/25-5-2020 ΑΔΑ ΨΧΒ346ΜΤΛ6-ΩΨ9) η Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας του Υπουργείου Εσωτερικών παρέχει διευκρινίσεις σχετικά με τις τροποποιήσεις των διατάξεων για την ελληνική ιθαγένεια βάσει του ν. 4674/2020.
Αναλυτικά η εγκύκλιος αναφέρει:
Υπουργείο Εσωτερικών
Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας
Κεντρική Διεύθυνση Ιθαγένειας
Αθήνα 25-5-2020
ΑΔΑ ΨΧΒ346ΜΤΛ6-ΩΨ9
Εγκύκλιος αριθ. 151
Θέμα: Τροποποιήσεις διατάξεων για την ελληνική ιθαγένεια βάσει του ν. 4674/2020 (Α' 53/11-03-2020)
Με διατάξεις του ν. 4674/2020, ΦΕΚ Α' 53/11-03-2020, «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις», επήλθαν αλλαγές σε διατάξεις του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας και σε διατάξεις περί ιθαγένειας του ν. 4604/2019, οι οποίες αφορούν τόσο στην ουσία ορισμένων κανονιστικών ρυθμίσεων, όσο και στην οργάνωση της υπηρεσιακής δομής.
Οι τροποποιήσεις περιλαμβάνονται στις διατάξεις των άρθρων 36 έως και 40 του Κεφαλαίου Δ', καθώς και του άρθρου 94 του ως άνω νόμου.
Συγκεκριμένα:
Α. Άρθρο 36 του ν. 4674/2020
1.Δυνατότητα μεταβίβασης αρμοδιότητας ορκωμοσίας (άρθρο 9 του Κ.Ε.Ι.)
Με τη διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 9 του Κ.Ε.Ι. η αρμοδιότητα τέλεσης της ορκωμοσίας των αλλοδαπών παρέχεται από το νόμο στον Περιφερειακό Διευθυντή Ιθαγένειας. Με την νέα διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020, η οποία προστίθεται ως παράγραφος 6 στο άρθρο 9 του Κ.Ε.Ι., παρέχεται η δυνατότητα στους Προϊσταμένους των Περιφερειακών Διευθύνσεων Ιθαγένειας να μεταβιβάζουν αυτή την αρμοδιότητα στους Προϊσταμένους των οργανικών μονάδων ιθαγένειας τις οποίες εποπτεύουν. Η μεταβίβαση της αρμοδιότητας γίνεται με απόφαση του Προϊσταμένου της οικείας Περιφερειακής Διεύθυνσης Ιθαγένειας η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Με την ρύθμιση αυτή αναμένεται να διευκολυνθεί η διαδικασία ορκωμοσίας των ενδιαφερομένων με γνώμονα την εγγύτητα του τόπου διαμονής τους και συνεπώς να
επιταχυνθεί η συνολική διαδικασία που απαιτείται για την ολοκλήρωση της κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας.
2.Αλλαγές στις τυπικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης των ομογενών προερχομένων από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης (άρθρο 15 του Κ.Ε.Ι.)
Οι αλλαγές που επιφέρουν οι παράγραφοι 2, 3 και 4 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020 στο άρθρο 15 του Κ.Ε.Ι. αφορούν στους ομογενείς από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, οι οποίοι έχουν εισέλθει νόμιμα και διαμένουν στην Ελλάδα πριν την 31-05-2019. Συγκεκριμένα:
α. Η παρ. 2 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020 αντικαθιστά το τέταρτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 15 του Κ.Ε.Ι..
Με την προηγούμενη ρύθμιση τα πρόσωπα της κατηγορίας αυτής έπρεπε κατά τα διαλαμβανόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 5 του Κ.Ε.Ι. i) να είναι ενήλικα (περ. α') ii) να μην τους έχει επιβληθεί αμετάκλητη ποινική καταδίκη (περ. β') και iii) να μην τελούν υπό απέλαση (περ. γ').
Με τη νέα ρύθμιση οφείλουν επιπλέον των περ. α'και περ. β' όχι μόνο να μην τελούν υπό απέλαση αλλά και να μην έχουν οποιαδήποτε άλλη εκκρεμότητα όσον αφορά στο καθεστώς της νομιμότητας διαμονής τους στη χώρα (περ. γ').
Με την προσθήκη αυτή εξομοιώνονται οι τυπικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης ως προς την υποχρέωση κατοχής νόμιμου τίτλου διαμονής για όλες τις κατηγορίες των αιτούντων ώστε να εφαρμόζονται οι πάγιες διατάξεις του άρθρου 5, παρ. 1, περ. γ' του Κ.Ε.Ι. για την εξέταση κάθε αίτησης πολιτογράφησης .
β. Με την παρ. 3 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020 γίνεται προσθήκη εδαφίου στην παρ. 2 του άρθρου 15 του Κ.Ε.Ι., σύμφωνα με την οποία τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 6 του άρθρου 7 του Κ.Ε.Ι. εφαρμόζονται αναλογικά και για τις αιτήσεις πολιτογράφησης των ομογενών που προέρχονται από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
Υπενθυμίζεται ότι στην προβλεπόμενη από την ανωτέρω διάταξη διαδικασία η Επιτροπή Πολιτογράφησης οφείλει να συντάσσει αναλυτικό πρακτικό, στο οποίο να αποτυπώνονται τα ερωτήματα που υποβλήθηκαν και οι απαντήσεις που δόθηκαν από τους εξεταζόμενους ενώπιον της. Η εισήγηση της Επιτροπής Πολιτογράφησης, στην οποία δεν μπορούν να περιλαμβάνονται αναφορές σε γεγονότα ή κρίσεις που άπτονται ζητημάτων δημόσιας ή εθνικής ασφάλειας, κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο, ο οποίος έχει δικαίωμα να υποβάλει έγγραφες αντιρρήσεις κατ' αυτής ενώπιον του Συμβουλίου Ιθαγένειας μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών.
Η θεσμοθέτηση της δυνατότητας υποβολής αντιρρήσεων κατά της εισήγησης της Επιτροπής Πολιτογράφησης και για τα πρόσωπα της κατηγορίας αυτής, υπαγορεύεται από την αρχή της αναλογικότητας και της ίσης μεταχείρισης ομοειδών περιπτώσεων, καθώς το δικαίωμα υποβολής ένστασης σε περίπτωση αρνητικής γνωμοδότησης ασκείται ήδη από τους αιτούντες την ελληνική ιθαγένεια που ανήκουν στη κατηγορία των αλλογενών αλλοδαπών.
Υπενθυμίζεται ότι η υποβολή αντιρρήσεων ενώπιον του Συμβουλίου Ιθαγένειας έχει ως προϋπόθεση παραδεκτού την καταβολή παραβόλου, ύψους εκατό (100) ευρώ σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 6 του ΚΕΙ όπως ισχύει.
γ. Η παρ. 4 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020 αντικαθιστά το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 15 του Κ.Ε.Ι.. Στο εδάφιο αυτό προβλεπόταν ότι με την απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, που καθόριζε τις ουσιαστικές προϋποθέσεις πολιτογράφησης των αιτούντων ομογενών από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, ορίζονται και τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν τις αιτήσεις πολιτογράφησης.
Η νέα ρύθμιση καλύπτει νομοθετικά και την υποχρεωτική καταβολή παραβόλου ως απαιτούμενου δικαιολογητικού για την υποβολή αίτησης πολιτογράφησης ομογενών από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, όπως είχε ήδη προβλεφθεί με υπουργική απόφαση.
Επισημαίνεται ότι για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του ν. 4604/2019 που αφορούν στην ανωτέρω κατηγορία αλλοδαπών και των οποίων άμεσα ολοκληρώνεται η ενσωμάτωσή τους στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), θα ακολουθήσει νεότερη εγκύκλιος με ειδικότερες οδηγίες για τις διαδικασίες εξέτασης ανά κατηγορία αίτησης.
3.Γενική αρμοδιότητα σχετικά με θέματα ιθαγένειας (άρθρο 25 του Κ.Ε.Ι.)
Με την παρ. 5 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020 αντικαθίσταται το άρθρο 25 του Κ.Ε.Ι. σχετικά με την γενική αρμοδιότητα για θέματα ιθαγένειας.
Στην νέα ρύθμιση
i.Επαναλαμβάνεται η πάγια ρήτρα γενικής αρμοδιότητας επί θεμάτων ιθαγένειας, τα οποία μνημονεύεται ρητά ότι αποτελούν αρμοδιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών.
ii.Θεσμοθετείται οριζόντια πρόβλεψη σχετικά με την υποχρέωση δημοσίευσης περίληψης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως κάθε απόφασης για κτήση ιθαγένειας, ανεξάρτητα από την νομική αιτιολογία με βάση την οποία εκδίδεται.
iii.Επαναλαμβάνεται η υποχρέωση των Περιφερειακών Διευθύνσεων Ιθαγένειας κατά περιοχή αρμοδιότητάς τους να αποστέλλουν ετησίως στην Κεντρική Διεύθυνση Ιθαγένειας στατιστικά στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των ατόμων που αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια και τον αριθμό των αιτήσεων που απορρίφθηκαν. Τα στοιχεία αυτά επαναπροσδιορίζονται και περιλαμβάνουν τη νομική βάση κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας, ενδείξεις ως προς το φύλο και την ενηλικότητα ή μη, και την ιθαγένεια της χώρας προέλευσης. Τα στατιστικά στοιχεία θα πρέπει να συγκεντρώνονται ως το τέλος Απριλίου του επόμενου έτους και να δημοσιεύονται με ανάρτησή τους στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών.
iv.Καθιερώνεται υποχρέωση για καταχώρηση κάθε αίτησης για κτήση της ελληνικής ιθαγένειας στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) «Ιθαγένεια» από υπάλληλο της υπηρεσίας ιθαγένειας στην οποία αυτή κατατίθεται. Ο υπάλληλος θα πρέπει να έχει λάβει την προβλεπόμενη πιστοποίηση. Η διαδικασία αυτή θεσμοθετείται για την διασφάλιση της ενιαίας και αποτελεσματικής διαχείρισης των σχετικών αιτημάτων. Επιπροσθέτως προβλέπεται για τη ρύθμιση όλων των ειδικότερων ζητημάτων διαχείρισης και λειτουργίας του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.) «Ιθαγένεια» η έκδοση απόφασης του Γενικού Γραμματέα Ιθαγένειας.
4.Αλλαγή σύνθεσης του Συμβουλίου Ιθαγένειας - Αμοιβές (άρθρο 28 του Κ.Ε.Ι.)
Με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 36 του ν. 4674/2020 για λόγους εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας του Συμβουλίου Ιθαγένειας αντικαθίσταται η παρ. 2 του άρθρου 28 του Κ.Ε.Ι.. Ειδικότερα:
Α. Το Συμβούλιο Ιθαγένειας, το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, διαφοροποιείται ως προς τη σύνθεσή του. Συγκεκριμένα αποτελείται από ένα (1) επίτιμο μέλος του Συμβουλίου της Επικρατείας, ως Πρόεδρο και τα εξής μέλη:
α. Τον Γενικό Γραμματέα Ιθαγένειας, προσαρμογή απαραίτητη μετά την μετατροπή της Ειδικής Γραμματείας Ιθαγένειας σε Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας.
β. Έναν (1) Νομικό Σύμβουλο του Κράτους.
γ. Δύο (2) καθηγητές ή ομότιμους καθηγητές ή αναπληρωτές καθηγητές του Διεθνούς Δικαίου, ή του Διοικητικού Δικαίου, ημεδαπού Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος.
δ. Τον Προϊστάμενο της Κεντρικής Διεύθυνσης Ιθαγένειας της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Εσωτερικών και
ε. Έναν (1) νομικό επιστήμονα εγνωσμένου κύρους με εμπειρία σε θέματα δημόσιας διοίκησης.
Τα μέλη του Συμβουλίου Ιθαγένειας που απουσιάζουν ή κωλύονται αναπληρώνονται, όπως ήδη προβλεπόταν, από τους οριζόμενους στην απόφαση συγκρότησης του Συμβουλίου Ιθαγένειας ή τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
Β. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών καθορίζεται αμοιβή για τα μέλη, τους γραμματείς και τους κατά περίπτωση εισηγητές του Συμβουλίου Ιθαγενείας, από πόρους προερχόμενους από το ποσοστό των εισπραττόμενων εσόδων από τα παράβολα πολιτογράφησης.
Β. Άρθρο 37 ν. 4674/2020: Δικαίωμα προσφυγής (άρθρο 45 του ν. 4604/2019/Α'50)
Με τις διατάξεις του ως άνω άρθρου επιδιώκεται η επίλυση ερμηνευτικών ζητημάτων τα οποία είχαν προκύψει από την θεσμοθέτηση της διάταξης που αντικαθίσταται, δηλαδή του άρθρου 45 του ν. 4604/2019 (Α' 50). Διασφαλίζεται έτσι ρητά και οριζόντια ότι το δικαίωμα άσκησης ειδικής διοικητικής προσφυγής του άρθρου 8 του ν. 3200/1955 (Α' 97) κατά των αποφάσεων που έχουν εκδώσει οι Περιφερειακοί Διευθυντές Ιθαγένειας, για λόγους ισονομίας, αφορά και στις αποφάσεις που έχουν εκδώσει με εντολή εξουσιοδότησης.
Με τις ίδιες διατάξεις ρυθμίζεται νομοθετικά το σχετικό με την άσκηση της ως άνω διοικητικής προσφυγής παράβολο, ύψους εκατό (100) ευρώ.
Γ. Άρθρο 38 ν. 4674/2020: Αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας - Διάρθρωση Κεντρικής Διεύθυνσης Ιθαγένειας (άρθρα 20 και 21 του π.δ. 141/2017/Α180 )
Με το άρθρο αυτό αναδιαρθρώνονται οργανωτικά η Γενική Γραμματεία Ιθαγένειας και η Κεντρική Διεύθυνση Ιθαγένειας με αλλαγή των άρθρων 20 και 21 του Οργανισμού Υπουργείου Εσωτερικών (π.δ. 141/2017), όπως αυτά είχαν τροποποιηθεί με τις διατάξεις του άρθρου 43 του ν. 4604/2019.
Οι κυριότερες αλλαγές είναι οι εξής: Υπό τον Γενικό Γραμματέα Ιθαγένειας συστήνεται Αυτοτελές Τμήμα Εποπτείας και Αξιολόγησης της Κεντρικής και των Περιφερειακών Διευθύνσεων Ιθαγένειας. Η Κεντρική Διεύθυνση Ιθαγένειας δομείται σε πέντε (5) τμήματα: α) Το Τμήμα Καθορισμού Ιθαγένειας, β) Το Τμήμα Πολιτογράφησης Αλλογενών Αλλοδαπών, γ) Το Τμήμα Πολιτογράφησης Ομογενών, που ανασυστήνεται, δ) Το Τμήμα Στατιστικών και Διαχείρισης Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Ιθαγένειας, νέο τμήμα αρμόδιο για την ψηφιακή υποστήριξη του έργου της Γενικής Γραμματείας και ε) Το Τμήμα Γραμματειακής Υποστήριξης και Αρχείου.
Δ. Άρθρο 39 ν. 4674/2020: Αναστολή ισχύος διατάξεων του άρθρου 32 ν. 4604/2019 (Α'50)
Με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ν. 4674/2020 αναστέλλεται για χρονικό διάστημα έξι (6)μηνών, από τη δημοσίευσή του, δηλαδή έως την 11η Σεπτεμβρίου 2020, η ισχύς των τροποποιήσεων που είχαν επέλθει στον Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας με τις διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 4604/2019. Πρόκειται για τροποποιήσεις στο άρθρο 5Α του Κ.Ε.Ι. οι οποίες αφορούν στις διαδικασίες διαπίστωσης των ουσιαστικών προϋποθέσεων πολιτογράφησης και τυχόν απαλλαγής από τη διακρίβωση μέρους ή του συνόλου αυτών. Οι διαδικασίες που αναστέλλονται είναι οι προβλεπόμενες στις παραγράφους 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 5Α του Κ.Ε.Ι.. Επίσης αναστέλλεται για ισόχρονο διάστημα η ισχύς κάθε κανονιστικής πράξης που εκδόθηκε βάσει των ως άνω αναστελλόμενων διατάξεων.1
Η αναστολή ισχύος των διατάξεων αυτών, οι οποίες, λόγω μη έκδοσης της αναφερόμενης σε αυτές υπουργικής απόφασης «για τη ρύθμιση των προδιαγραφών της εξέτασης της γλώσσας και της ειδικής δοκιμασίας και κάθε άλλου θέματος σχετικού με την οργάνωση και το περιεχόμενό τους» δεν τέθηκαν ποτέ σε εφαρμογή, σχετίζεται με την δρομολόγηση διαδικασιών για αναμόρφωση όλου του σχετικού πλέγματος των ρυθμίσεων που αφορούν στην διακρίβωση της συνδρομής των ουσιαστικών προϋποθέσεων πολιτογράφησης.
Ε. Άρθρο 40 ν. 4674/2020: Κατάργηση της διάταξης για διαπίστωση ιθαγένειας Ρομά - Κατάργηση κανονιστικών πράξεων
Με την παρ. 1 του άρθρου 40 του ν. 4674/2020 καταργείται το άρθρο 46 του ν. 4604/2019, που αφορούσε στην διαπίστωση της ιθαγένειας και την συνακόλουθη δημοτολογική τακτοποίηση των Ρομά.
Οι καταργούμενες διατάξεις έθεταν ως προϋπόθεση της εφαρμογής τους την διαπίστωση ότι οι αιτούντες Ρομά είναι ανιθαγενείς και έχουν μακροχρόνια ιστορική παρουσία στην χώρα μας. Ωστόσο στις εν λόγω διατάξεις δεν προσδιορίζονταν τα στοιχεία με βάση τα οποία θα μπορούσε να αποδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας είτε η ανιθαγένεια είτε η μακρόχρονη παρουσία προσώπων από την συγκεκριμένη ομάδα στην χώρα μας, ιδίως αν ληφθούν υπόψη τα ιδιαίτερα κοινωνικά, οικονομικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά τους. Ούτως ή άλλως για την αντιμετώπιση τυχόν περιπτώσεων ανιθαγένειας υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής σε πάγιες διατάξεις του δικαίου ελληνικής ιθαγένειας, σύμφωνα με τις οποίες και κατ' εφαρμογή της αρχής του δικαίου του εδάφους, όποιος γεννιέται στην Ελλάδα και δεν αποκτά με την γέννησή του αλλοδαπή ιθαγένεια δύναται να αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια.
Με τις διατάξεις της παρ. 2 του ως άνω άρθρου καταργούνται κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 31 του ίδιου νόμου, που αφορά στην κτήση της ελληνικής ιθαγένειας λόγω φοίτησης από τέκνα αλλοδαπών με πιστοποιημένη αναπηρία.2
ΣΤ. Άρθρο 94 ν. 4674/2020: Αλλαγές στους δικαιούχους μειωμένων χρονικών προϋποθέσεων πολιτογράφησης
Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού τροποποιείται το τρίτο εδάφιο της περίπτωσης δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 5 του Κ.Ε.Ι., το οποίο αναφέρεται στις κατηγορίες αλλοδαπών για τους οποίους ισχύει η εξακρίβωση της συμπλήρωσης μειωμένου χρόνου νόμιμης διαμονής στην χώρα πριν από την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης. Βασικότερες αλλαγές είναι:
α) Διορθώνεται η νομική βάση κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας του τέκνου στην φράση «όσους έχουν τη γονική μέριμνα τέκνου Ελληνικής Ιθαγένειας, εφόσον αυτή δεν αποκτήθηκε σύμφωνα με το άρθρο 1Α παρ. 2» στην ορθή, που είναι «όσους έχουν τη γονική μέριμνα τέκνου ελληνικής ιθαγένειας, που έχει γεννηθεί στην Ελλάδα». Η αλλαγή ήταν απαραίτητη, δεδομένου ότι το άρθρο 1Α του Κ.Ε.Ι., όπως αυτό είχε προστεθεί με το άρθρο 1 του ν. 3838/2010 και βάσει του οποίου είχε εισαχθεί η ρύθμιση αυτή στον Κ.Ε.Ι., έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 1 του ν. 4332/2015 και για τον λόγο αυτό ήταν λανθασμένη η αναφορά σε αυτό. Επιπλέον με τη διατύπωση αυτή αποσαφηνίζεται ότι στην ευνοϊκή ρύθμιση της τριετούς (3) προηγούμενης νόμιμης και συνεχούς διαμονής στη χώρα που είχε εισαχθεί με τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 3838/2010, υπάγονται οι αλλοδαποί γονείς των τέκνων που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα και έχουν αποκτήσει την ελληνική ιθαγένεια είτε α. με βάση τις (καταργημένες) διατάξεις του 1Α παρ. 1 του Κ.Ε.Ι. όπως είχε προστεθεί με το άρθρο 1 του ν. 3838/2010 είτε β. με βάση τις (ισχύουσες) διατάξεις του 1Α του Κ.Ε.Ι., όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4332/2015.
β) Οι αναγνωρισμένοι πολιτικοί πρόσφυγες που αιτούνται την πολιτογράφησή τους, εντάσσονται στην γενική ρήτρα των χρονικών προϋποθέσεων για κτήση της ελληνικής ιθαγένειας, ήτοι οφείλουν να διαμένουν νόμιμα και μόνιμα στην Ελλάδα για επτά (7) συνεχή έτη πριν από την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης. Ωστόσο το παράβολο που καταβάλλουν τα πρόσωπα της κατηγορίας αυτής κατά την κατάθεση αιτήματος πολιτογράφησης παραμένει το ίδιο, ήτοι εκατό (100) ευρώ, σύμφωνα με το εδ. ζ' της παραγράφου 3 του άρθρου 6 του Κ.Ε.Ι..
Η αλλαγή αυτή κρίθηκε αναγκαία για τους αιτούντες της συγκεκριμένης κατηγορίας δεδομένου ότι η τριετής νόμιμη συνεχής διαμονή τους στη Χώρα, που ίσχυε, δεν κρίνεται ότι είναι επαρκής για την ενσωμάτωσή τους στην πολιτική, κοινωνική και οικονομική ζωή αυτής, στοιχείο το οποίο αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη θεμελίωση του δικαιώματος υποβολής αιτήματος για την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας. Σημειώνεται ότι η νέα αυτή ρύθμιση δεν αφορά στις ήδη υποβληθείσες αιτήσεις, οι οποίες και εξετάζονται με βάση τις διατάξεις που ίσχυαν κατά το χρόνο υποβολής τους.
Κατεβάστε από τη Διαύγεια την Εγκύκλιο
https://diavgeia.gov.gr/decision/view/ΨΧΒ346ΜΤΛ6-ΩΨ9