Απόφαση Ρ.Α.Ε. 413/2022 - ΦΕΚ 3506/Β/6-7-2022
Τροποποίηση του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 118Α του ν. 4001/2011 (Α' 179).
Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ.413/2022
ΦΕΚ 3506/Β/6-7-2022
Τροποποίηση του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 118Α του ν. 4001/2011 (Α' 179).
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συνεδρίαση την 13η Μαΐου 2022)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α' 179) και ειδικότερα τις διατάξεις των άρθρων 22, 32, 118, 118Α και 143 αυτού.
2.Τις διατάξεις του ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (Α' 149).
3.Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ' «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α' 185).
4.Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (εφεξής και «Κώδικας ΔΑΠΕΕΠ» ή «ΚΔΑΠΕΕΠ»), όπως εκδόθηκε με την υπ' αρ. 509/2018 (Β' 2307) απόφαση ΡΑΕ, και τροποποιήθηκε με τις υπ' αρ. 943/2019 (Β' 4045), 261/2010 (Β' 1436), 1417/2020 (Β' 4778), 1539/2020 (Β' 5473), 132/2021 (Β' 581) και 775/2021 (Β' 4982) αποφάσεις της ΡΑΕ και ιδίως τη διάταξη του άρθρου 13 αυτού.
5.Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (υπ' αρ. 1116/2018, Β' 5914 απόφαση ΡΑΕ), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις υπ' αρ. 820/2020 (Β' 1941),
1228/2020 (Β' 4124), 610/2021 (Β' 3857), 775/2021 (Β' 4982) και 987/2021 (Β' 6485) αποφάσεις ΡΑΕ.
6.Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (υπ' αρ. 1090/2018, Β' 5910/2018 και Β' 468/2019 απόφαση ΡΑΕ), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις υπ' αρ. 938/2020 (Β' 2757), 1357/2020 (Β' 4516), 1572/2020 (Β' 5484), 54/2021 (Β' 531) και 609/2021 (Β' 3500) 775/2021 (Β' 4982), 854/2021 (Β' 5418) και 98/2022 (Β' 725) 185/2022 (Β' 985) αποφάσεις ΡΑΕ.
7.Το υπό στοιχεία ΔΑΠΕΕΠ/24670/17.12.2021 (ΡΑΕ Ι-316258/20.12.2021) έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με θέμα «Εισήγηση για Τροποποίηση του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ αναφορικά με τον Πίνακα αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ».
8.Το υπ' αρ. πρωτ. 0-92119/20.01.2022 εξερχόμενο έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με θέμα «Εισήγηση για τροποποίηση ΚΔΑΠΕΕΠ».
9.Το υπ' αρ. πρωτ. ΔΑΠΕΕΠ/5168/25.2.2022 (ΡΑΕ Ι-321218/25.2.2022) έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. σε απάντηση του αιτήματος της Αρχής (σχετ. 8) με θέμα «Εισήγηση για Τροποποίηση του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ αναφορικά με τον Πίνακα αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ».
10.Την από 1.3.2022 Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. για την τροποποίηση του Πίνακα των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης (ΜΜΒΑΠ), καθώς και την από 10.3.2022 παράταση αυτής.
11.Τα ακόλουθα έγγραφα που υποβλήθηκαν ως σχόλια στο πλαίσιο της από 1.3.2022 Δημόσιας Διαβούλευσης της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-321218/25.02.2022), λαμβάνοντας υπ' όψιν και τους συμμετέχοντες οι οποίοι αιτήθηκαν τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων ή/και των απόψεών τους, ήτοι τα υπ' αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ έγγραφα: I-322801 / 14.3.2022 (ΕΒΙΚΕΝ), I-322831/14.3.2022 (WOOTIS S.A./ FORENA ENERGY S.A./ΕΣΜΥΕ/SOLAR ENERGY SOUMPASIS), I-323305/21.3.2022 (MOTOR OIL HELLAS S.A.),I-323319/21.3.2022 (RENOPTIPOWER S.A.),
I-323376/21.3.2022 (ΔΕΗ A.E.), I-323388/21.3.2022 (OPTIMUS ENERGY A.E.), I-323391/21.3.2022 (Εμπιστευτικό) και I-323395/21.3.2022 (ΕΣΑΗ) .
12.Το υπό στοιχεία Ο-93685/28.3.2022 εξερχόμενο έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. με θέμα «Απόψεις ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ- Τροποποίηση Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ-ΜΜΒΑΠ».
13.Το υπό στοιχεία ΔΑΠΕΕΠ/11767/20.4.2022 (ΡΑΕ Ι-326688/21.4.2022) έγγραφο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. σε απάντηση του αιτήματος της Αρχής (σχετ. 12) με θέμα: «Απόψεις ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. - Τροποποίηση Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ - ΜΜΒΑΠ».
14.Το πλέον πρόσφατο «Μηνιαίο Δελτίο Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2021» του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε., το οποίο αναρτήθηκε στην επίσημή ιστοσελίδα του στις 31.3.2021.
15.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφθηκε ως εξής:
1.Επί του θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 118Α
του ν. 4001/2011 (σχετ. 1) προβλέπεται ότι:
«1. Με τον Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης καθορίζονται ιδίως οι οικονομικοί και τεχνικοί κανόνες, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια που αφορούν την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης.
2.Ο Κώδικας του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προ-έλευσης εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 117 Ε. Ο Κώδικας τροποποιείται κατόπιν διενέργειας Δημόσιας Διαβούλευσης και έγκρισης της ΡΑΕ, είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον.
3.Με τον Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης ρυθμίζονται ιδίως:
α) ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι συνεργασίας με τους Διαχειριστές του ΕΣΜΗΕ, του ΕΔΔΗΕ και το ΔΑΑ,
β) θέματα που αφορούν τη διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και ειδικότερα κάθε εισροής και εκροής αυτού,
γ) τα έσοδα από τους αντισυμβαλλόμενους παραγωγούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για την κάλυψη των λειτουργικών και επενδυτικών δαπανών του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης,
δ) ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι υποβολής Προσφορών Έγχυσης για την ποσότητα ενέργειας η οποία προβλέπεται ότι θα εγχυθεί στο Σύστημα και στο Δίκτυο από Φωτοβολταϊκά Στεγών, από μονάδες ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ βάσει Συμβάσεων πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α' 129) και στο άρθρο 10 του ν. 4414/2016 (Α' 149),
ε) ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι εκπροσώπησης στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας ως Φορέας Συλλογικής Εκπροσώπησης (Φο.Σ.Ε.) των παραγωγών που συνάπτουν συμβάσεις λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης του άρθρου 9 του ν. 4414/2016, στ) ο τρόπος και η διαδικασία υπολογισμού του συνολικού μείγματος καυσίμων κάθε Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας και του υπολειπόμενου μείγματος καυσίμων της χώρας καθώς και η διαδικασία του ελέγχου της χρήσης των Εγγυήσεων Προέλευσης για τον προσδιορισμό από τους Προμηθευτές στους καταναλωτές της προέλευσης της ηλεκτρικής ενέργειας, ζ) ο τρόπος και η διαδικασία δημοσίευσης των απαραίτητων πληροφοριών για τη διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και ειδικότερα κάθε εισροής και εκροής αυτού,
η) ο τρόπος και η διαδικασία προστασίας των εμπορικά ευαίσθητων πληροφοριών σχετικά με τη διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και ειδικότερα κάθε εισροής και εκροής αυτού, θ) κάθε άλλη ρύθμιση απαραίτητη για την εύρυθμη, διαφανή και αποδοτική εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης».
Επειδή, ειδικότερα για τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 (σχετ. 1), προβλέπεται ότι:
«[...] 3. Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου διαχωρίζεται από την 1η.6.2022 λογιστικά στους εξής τέσσερεις (4) Υπολογαριασμούς: τον Υπολογαριασμό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, τον Υπολογαριασμό Ενισχύσεων υφιστάμενων Έργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την 1η.1.2021, τον Υπολογαριασμό νέων Έργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (Ε.Σ.Ε.Κ., Β' 4893/2019), από τον οποίο αποζημιώνονται οι κάτοχοι των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που τίθενται σε λειτουργία από την 1η.1.2021, και τον Υπολογαριασμό Συστημάτων Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, από τον οποίο αποζημιώνονται οι κάτοχοι των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, που εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης, κατά το άρθρο 143ΣΤ.
Τα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου είναι:
α. Έσοδα του Υπολογαριασμού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου και ειδικότερα:
αα) Τα ποσά που καταβάλλουν οι συμμετέχοντες στο πλαίσιο λειτουργίας των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016 (Α' 185) για την ενέργεια από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης σταθερής τιμής ή με σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, κατά το άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α' 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας προ του ν. 3468/2006, περιλαμβανομένων των φωτοβολταϊκών ειδικού προγράμματος, του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006 ή σύμβαση συμψηφισμού ενέργειας, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (Β' 5914/2018), τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς (Β' 428/2019), τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (Β' 5910/2018), και τον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. (B' 2307/2018), που τέθηκαν σε λειτουργία πριν την 1η.1.2021.
αβ) Έσοδα που προέρχονται από τις δημοπρατήσεις των Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3468/2006.
αγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
αδ) Το μέρος εκ των ποσών που προκύπτουν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, το οποίο δεν χρεοπιστώνεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που λειτουργούν στο πλαίσιο σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης διαφορικής προσαύξησης, κατά τη συμμετοχή τους, είτε απευθείας, είτε μέσω Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης, στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016, εντός του μεταβατικού διαστήματος και μέχρι την ανάληψη από τους κατόχους των ανωτέρω αδειών πλήρους υποχρέωσης εξισορρόπησης, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Εξισορρόπησης και τον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.
αε) Τα ποσά που προκύπτουν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, τα οποία αφορούν σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., εφόσον οι σταθμοί αυτοί εκπροσωπούνται μέσω του Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. ως Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου, σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 (Α' 149), στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Εξισορρόπησης και τον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. [...]».
Επειδή, περαιτέρω, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 2 του ν. 4414/2016 (σχετ. 2) ως Μεταβατικός Μηχανισμός Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης (εφεξής ΜΜΒΑΠ) ορίζεται:
«[...] ο μηχανισμός υπολογισμού των χρεώσεων, διαφοροποιούμενων ανά τεχνολογία ή και ανά κατηγορία σταθμών, που επιβάλλονται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που υποχρεούνται σε απευθείας συμμετοχή στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Ο υπολογισμός αυτών των χρεώσεων λαμβάνει υπόψη, μεταξύ άλλων, την κανονικοποιημένη απόκλιση της παραγωγής των σταθμών αυτών από την πρόβλεψη παραγωγής τους, μια περιοχή ανοχής σφάλματος πρόβλεψης, καθώς και το πρόσθετο κόστος αποκλίσεων που προκύπτει από τον ισχύοντα μηχανισμό εκκαθάρισης αποκλίσεων. [...]». Συναφώς, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 7 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 (σχετ. 2), όπως αυτή τροποποιήθηκε με το άρθρο 47 του ν. 4710/2020 (Α' 142), αναφορικά με τη συμμετοχή των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν συνάψει Σ.Ε.Δ.Π. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, ορίζεται ότι:
«7. Οι κάτοχοι σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., οι οποίοι συνάπτουν Σ.Ε.Δ.Π. και εγγράφονται στο Μητρώο Συμμετεχόντων ή οι Φο.Σ.Ε. που τους εκπροσωπούν, με την επιφύλαξη όσων ορίζονται με την απόφαση της παρ. 5, αποκτούν υποχρεώσεις εξισορρόπησης στο πλαίσιο εφαρμογής του υποδείγματος - στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας κατά τα προβλεπόμενα στο υποκεφάλαιο «Ενέργεια», του κεφαλαίου 4.3 της παρ. Γ του άρθρου 3 του ν. 4336/2015 (Α' 94) και κατά τους ειδικότερους όρους που καθορίζονται από τους οικείους Κώδικες. Η υποχρέωση αυτή αρχίζει με την ανάπτυξη και λειτουργία συνεχούς ενδοημερήσιας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο πλαίσιο της λειτουργίας του εν λόγω υποδείγματος-στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εγχώρια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.»
Επειδή, ειδικότερα, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 13 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ αναφορικά με τον ΜΜΒΑΠ:
«1. Σε περίπτωση που για το σύνολο των Μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ΣΕΔΠ σε κανονική λειτουργία που εκπροσωπεί ο Συμμετέχων rep, οι οποίες αποτελούν το Χαρτοφυλάκιο, PFLrep,norm_DSAS, διαπιστώνεται σημαντική απόκλιση μεταξύ της έγχυσης ηλεκτρικής ενέργειας στο Σύστημα ή στο Δίκτυο και του Προγράμματος Αγοράς του, όπως αυτό ορίζεται στον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, τότε, κατά την Αρχική Μηνιαία Εκκαθάριση, ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης υπολογίζει και χρεώνει τον Εκπρόσωπο rep του Χαρτοφυλακίου αυτού, για κάθε Αγοραία Χρονική Μονάδα t του μήνα μ, ποσό NCBAL_GRES σε €, ως εξής: [.]
2.Ως σημαντική απόκλιση για μια Αγοραία Χρονική Μονάδα t νοείται η περίπτωση κατά την οποία, η απόλυτη τιμή της διαφοράς μεταξύ της έγχυσης ηλεκτρικής ενέργειας στο Σύστημα ή το Δίκτυο από το Χαρτοφυλάκιο Μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ΣΕΔΠ σε κανονική λειτουργία PFLrep,norm_DSAS, του Εκπροσώπου rep, και του Προγράμματος Αγοράς του Χαρτοφυλακίου αυτού, αναφερόμενου στα Σημεία Σύνδεσης με το Σύστημα ή το Δίκτυο, προς την αθροιστική εγκατεστημένη ισχύ του Pinst, υπερβαίνει το όριο REPTOL1rep^ το οποίο υπολογίζεται ανά Εκπρόσωπο για κάθε μήνα μ [...] και MQpFLrep,norm DSAS,tech,p είναι το άθροισμα της μετρούμενης ποσότητας ενέργειας στα σημεία σύνδεσης με το Σύστημα ή το Δίκτυο σε MWh, κατά τον μήνα μ, των ευρισκομένων σε κανονική λειτουργία Μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ με ΣΕΔΠ του Εκπροσώπου rep που ανήκουν στην κατηγορία τεχνολογίας tech του πίνακα της παρ. 4. Κατ' αναλογία με τα παραπάνω ορίζεται και το όριο ανοχής REPTOL 2: [...].
3.[...].
4.Οι αριθμητικές τιμές των παραμέτρων της παρ. 1 καθορίζονται σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
(Ακολουθεί πίνακας για τον οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
SUR_ GRESc, μ, IMBL, του συντελεστή ND_GRES και των ορίων ανοχής BAL_ TOL_ GRES1%tech και BAL_ TOL_ GRES2%tech δύνανται να μεταβάλλονται για κάθε ημερο-λογιακό έτος με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ και το Χρηματιστήριο Ενέργειας παρέχουν στον Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης τα απαραίτητα δεδομένα για την κατάρτιση της εισήγησής του. Η παραπάνω απόφαση της ΡΑΕ εκδίδεται τουλάχιστον δύο μήνες πριν την περίοδο εφαρμογής της, και δεν τροποποιείται εντός της περιόδου αυτής.
[...]».
ΙΙ. Επί της εισήγησης της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. αναφορικά με την τροποποίηση του Πίνακα των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης (ΜΜΒΑΠ)
(Ακολουθεί πίνακας για τον οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Επειδή, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 118A του ν. 4001/2011 (σχετ. 1) και του άρθρου 13 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ (σχετ. 4), αλλά και υπό την ιδιότητά της ως Διαχειριστή του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (εφεξής και «ΕΛΑΠΕ»), υπέβαλε στην Αρχή εισήγηση για την τροποποίηση του Πίνακα των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης (ΜΜΒΑΠ), με επισυναπτόμενη σχετική αναλυτική μελέτη (σχετ. 7).
Επειδή, στην προαναφερθείσα συνοδευτική μελέτη εμπεριέχονται ευαίσθητα εμπορικά δεδομένα και οικονομικά αποτελέσματα, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., σε συνέχεια του υπ' αρ. 8 σχετικού εγγράφου της ΡΑΕ για την αποστολή μη εμπιστευτικής έκδοσης της συνοδευτικής μελέτης, με σκοπό να τεθεί από κοινού με την εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. σε δημόσια διαβούλευση από την Αρχή, υπέβαλε
στη ΡΑΕ με το υπ' αρ. 9 σχετικό έγγραφό της αναθεωρημένη εισήγηση για την τροποποίηση του Πίνακα των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ, καθώς και εμπιστευτική και μη εμπιστευτική έκδοση της συνοδευτικής μελέτης.
Επειδή, με βάση την ως άνω συνοδευτική μελέτη της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (σχετ. 9), αναδείχθηκαν, μεταξύ άλλων, τα εξής κύρια ευρήματα του εν λόγω Διαχειριστή (ιδιαιτέρως για τις εκκαθαρίσεις του 2021 - έως και τον Σεπτέμβριο - υπό το καθεστώς των αγορών του Target Model): (α) για έναν συμμετέχοντα στην αγορά υπό την ιδιότητα του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης (εφεξής ΦοΣΕ), οι χρεώσεις ήταν μηδενικές για όλο το χρονικό διάστημα του έτους 2021, (β) σε αρκετές εκκαθαρίσεις ΜΜΒΑΠ περιλαμβάνονται 3 με 4 συμμετέχοντες ΦοΣΕ με μηδενικές χρεώσεις, (γ) κατά κύριο λόγο η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικούς σταθμούς επηρεάζει καθοριστικά το ύψος της εν λόγω χρέωσης, (δ) δεν υφίσταται διάκριση μεταξύ της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικούς και φωτοβολταϊκούς σταθμούς αναφορικά με τους συντελεστές SUR_ GRESc, μ, IMBL, (ε) οι κατηγορίες μεγεθών των χαρτοφυλακίων, όπως ορίζονται στον Πίνακα της παραγράφου 4 του άρθρου 13 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ δεν ανταποκρίνονται πλέον στα μεγέθη χαρτοφυλακίων των ΦοΣΕ και (στ) παρατηρήθηκε πως ένας συμμετέχων στην αγορά υπό την ιδιότητα του ΦοΣΕ και με χαρτοφυλάκιο αποκλειστικά αποτελούμενο από φωτοβολταϊκούς σταθμούς, υποβάλλει κατά τις νυχτερινές ώρες εντολές στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς αυτό να του επιφέρει τη χρέωση ΜΜΒΑΠ.
Επειδή, στο πλαίσιο εκπόνησης της σχετικής μελέτης του ως άνω Διαχειριστή, λαμβάνονται υπόψη από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. τα εξής ιστορικά στοιχεία του ΕΛΑΠΕ: (α) η χρεοπίστωση ΙΜΒC_B για χαρτοφυλάκια ΑΠΕ με ΣΕΔΠ σε κανονική και δοκιμαστική λειτουργία που συμμετέχουν στις αγορές αυτόνομα ή μέσω ΦοΣΕ, (β) η Προσαύξηση Ανάπτυξης Ετοιμότητας Συμμετοχής στην Αγορά (ΠΑΕ- ΣΑ) η οποία καταβάλλεται στους δικαιούχους με τη Σταθερή Προσαύξηση (ΣΠ) ως μοναδιαία τιμή και αφορά χαρτοφυλάκια ΣΕΔΠ σε κανονική λειτουργία και (γ) η χρέωση ΜΜΒΑΠ η οποία αφορά χαρτοφυλάκια ΣΕΔΠ σε κανονική λειτουργία. Τα μεγέθη αυτά αποτελούν συνιστώσες των υπολογαριασμών Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΓ-1) και Ενισχύσεων (ΛΓ-2) του ΕΛΑΠΕ, και ειδικότερα ο ΜΜΒΑΠ αποτελεί εισροή στον Ειδικό Λογαριασμό, η ΠΑΕΣΑ αποτελεί εκροή, ενώ η συνιστώσα ΙΜΒC_B των ΦοΣΕ με ΣΕΔΠ αποτελεί χρεοπίστωση.
Επειδή, σύμφωνα με την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. και όπως απο-τυπώνεται σχετικά στην αντίστοιχη μελέτη της (σχετ. 9) η χρέωση ΜΜΒΑΠ των ΑΠΕ με υποχρεωτική συμμετοχή στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας (ΥΣΑ) ως προς το ύψος της είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή αναλογικά με το κόστος των ευθυνών εξισορρόπησης που επιφέρουν. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία των πρώτων εννιά μηνών του έτους 2021, τα οποία αξιοποιήθηκαν από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. στο πλαίσιο της μελέτης (σχετ. 9), η συνιστώσα ΙΜΒC_B αποτέλεσε σταθερή εκροή για τον ΕΛΑΠΕ και ανήλθε στο ύψος των 13,15 εκ. €, η ΠΑΕΣΑ, η οποία αποτελεί εκροή για τον Ειδικό Λογαριασμό, ανήλθε σε
0,54 εκ. €, ενώ ο ΜΜΒΑΠ, ο οποίος αποτελεί σταθερή εισροή, ανήλθε στα επίπεδα των 0,21 εκ. €. Κατ' επέκταση, η χρέωση ΜΜΒΑΠ αποτελεί μόλις το ~ 1,57% του ΙΜΒC_B των ΦοΣΕ (για το πρώτο 9μηνο του 2021) και το ~ 1,51% του συνόλου των εκροών του ΕΛΑΠΕ στο πλαίσιο ΜΜΒΑΠ (IMBC_B και ΠΑΕΣΑ).
Επειδή, η αναθεωρημένη εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (σχετ. 9) ως προς τον προσδιορισμό των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ λαμβάνει υπόψη τις ακόλουθες αρχές:
(α) την ανάγκη επαναπροσδιορισμού των κατηγοριών μεγεθών των χαρτοφυλακίων ώστε να είναι δυνατό να τεθούν διακριτές παράμετροι χρέωσης ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους,
(β) την τροποποίηση των συντελεστών και των ορίων της μεθοδολογίας χρέωσης ΜΜΒΑΠ, ώστε η χρέωση αυτή αφενός να αποτελεί πιο αξιόπιστο μέγεθος αποτύπωσης των ευθυνών εξισορρόπησης των χαρτοφυλακίων ΑΠΕ και αφετέρου να αποτελεί ένα σαφές σήμα επαγρύπνησης με στόχο τη μείωση των αποκλίσεων που επιβάλλονται στο σύστημα από τις ΑΠΕ,
(γ) την καλύτερη αποτύπωση των ευθυνών εξισορρόπησης των ΑΠΕ μέσω της χρέωσης ΜΜΒΑΠ διατηρώντας, όμως, το μεταβατικό χαρακτήρα του πλαισίου ΜΜΒΑΠ και λαμβάνοντας υπόψη την ανυπαρξία μηχανισμού συνεχούς συναλλαγής στην ενδοημερήσια αγορά (XBID), ενός σημαντικού εργαλείου μείωσης αποκλίσεων, με δυνατότητα διόρθωσης θέσης έως μία ώρα πριν την φυσική παράδοση και
(δ) την αναγκαιότητα διαχωρισμού των συντελεστών αναφορικά με την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αιολικούς και Φ/Β σταθμούς, ώστε το σχήμα να ανταπο- κρίνεται καλύτερα στις αντίστοιχες δυνατότητες πρόβλεψης έγχυσης ενέργειας, όπως αποτυπώνονται, όχι μόνο στη βιβλιογραφία, αλλά και στα ιστορικά δεδομένα από τη συμμετοχή των ΑΠΕ στις αγορές.
Επειδή, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω και σύμφωνα με την αναθεωρημένη εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (σχετ. 9) αναφορικά με την τροποποίηση του Πίνακα των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ, οι προτάσεις τροποποίησης αφορούν στα ακόλουθα: (α) την κατηγοριοποίηση των χαρτοφυλακίων (β) τα όρια ανοχής, ήτοι BAL_ TOL_ GRES1%tech και BAL_ TOL_ GRES2%tech αλλά και (γ) τις αριθμητικές τιμές του συντελεστή απομείωσης της χρέωσης λόγω σημαντικών αποκλίσεων Μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, ήτοι SUR_ GRESc, μ, IMBL. Ειδικότερα, για την τροποποίηση των συντελεστών BAL_ TOL_ GRES1%tech, BAL_ TOL_ GRES2%tech και SUR_ GRESc, μ, IMBL σύμφωνα με την αναθεωρημένη εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. αυτοί καθίστανται λιγότερο αυστηροί ως προς τους συμμετέχοντες, συγκριτικά με την αρχική της εισήγηση (σχετ. 7).
Επειδή, όπως αποτυπώθηκε από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. στο υπ' αρ. 9 σχετικό, αναφορικά με τα όρια επιβολής χρέωσης ΜΜΒΑΠ και λαμβάνοντας υπόψη πως οι ΦοΣΕ στο υπό εξέταση μεταβατικό διάστημα δεν δύναται να καθίστανται υπόχρεοι ΜΜΒΑΠ για το 100% του συνόλου των ωρών που συμμετέχουν στις Αγορές Ενέργειας κατά τη διάρκεια του μήνα, οι τιμές των ορίων ανοχής BAL_ TOL_ GRES1%tech και BAL_ TOL_ GRES2% tech προ- τάθηκαν ως εξής, σε αντιπαραβολή με το ισχύον πλαίσιο:
(Ακολουθεί πίνακας για τον οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Συνεπώς, από τον ανωτέρω πίνακα συνάγεται πως με το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο, οι συμμετέχοντες στην αγορά ΦοΣΕ καθίστανται υπόχρεοι για το 4,7% των ωρών κατά τη διάρκεια του μήνα για το όριο BAL_ TOL_ GRES1%tech και 1,9% για το όριο BAL_ TOL_ GRES2%tech, ανεξαρτήτως διαχωρισμού τους με βάση την τεχνολογία. Αντιθέτως, με τα προτεινόμενα από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. όρια, η εικόνα διαφοροποιείται δραστικά, αφού οι ΦοΣΕ καθίστανται υπόχρεοι για το 33,8% των ωρών κατά τη διάρκεια του μήνα για το πρώτο όριο και 13,1% για το δεύτερο.
Επειδή, σύμφωνα με την αναθεωρημένη εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (σχετ. 9) η υποβληθείσα τροποποίηση επιτυγχάνει όλους τους στόχους που είχαν τεθεί αρχικώς στην μελέτη της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.. Ειδικότερα, με βάση τα συμπεράσματα της μελέτης της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.: (α) με τη μείωση των ορίων χρέωσης των συντελεστών αποφεύγονται μηδενικές χρεώσεις ΜΜΒΑΠ, (β) διαχωρίζονται οι συντελεστές ανά τεχνολογία, ήτοι σε Φ/Β και αιολικά, (γ) η κατηγοριοποίηση των χαρτοφυλακίων επιτυγχάνει τη δυνατότητα για συντελεστές που στοχεύουν καλύτερα στο να υποστηρίξουν τα μικρότερα, ενδεχομένως νεοεισερχόμενα χαρτοφυλάκια και (δ) καθίστανται σαφείς οι οικονομικές επιπτώσεις των αποκλίσεων που προ- καλούν οι ΑΠΕ ΥΣA, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη την πορεία τους προς την ανάληψη πλήρους ευθύνης εξισορρόπησης με την έναρξη λειτουργίας της συνεχούς συναλλαγής στην ενδοημερήσια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (XBID) σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 7 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016, όπως ισχύει.
ΙΙΙ. Επί των απόψεων των συμμετεχόντων στην Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ
Επειδή, η ΡΑΕ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, σύμφωνα με το άρθρο 118Α του ν. 4001/2011, έθεσε σε Δημόσια Διαβούλευση την εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (σχετ. 9), κατά την περίοδο από 1.3.2022 έως 21.3.2022 στο πλαίσιο της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια από οκτώ (8) συμμετέχοντες, ένας εκ των οποίων αιτήθηκε τη μη δημοσιοποίηση των απόψεών του (σχετ. 11).
Επειδή, δύο από τους συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση, ήτοι η εταιρεία OPTIMUS ENERGY Α.Ε. και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλε
κτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ) (σχετ. 11) εγείρουν ζήτημα εκπρόθεσμης εισήγησης από την πλευρά της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 13 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ. Ειδικότερα, με βάση την ερμηνεία τους, η απόφαση της ΡΑΕ θα έπρεπε να είχε εκδοθεί από τον Οκτώβριο του 2021 ώστε να καθίσταται εφαρμοστέα για το έτος 2022. Προς επίρρωση του ανωτέρω ισχυρισμού, η OPTIMUS ENERGY Α.Ε. θέτει το ζήτημα της πρόβλεψης των οικονομικών αποτελεσμάτων των ΦοΣΕ, παράλληλα με τον σχεδιασμό της δομής των εν ισχύι συμβάσεων εκπροσώπησης με τους παραγωγούς ΑΠΕ. Ωστόσο, από τη γραμματική προσέγγιση του επίμαχου άρθρου 13 παρ. 5 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ, προκύπτει ότι η συγκεκριμένη διάταξη δεν θέτει κάποια αποκλειστική προθεσμία στη ΡΑΕ για την έκδοση της σχετικής απόφασης τροποποίησης. Στην άποψη αυτή μάλιστα συνηγορεί και το γεγονός ότι για την άσκηση από τη ΡΑΕ της σχετικής αποφασιστικής αρμοδιότητάς της, απαιτείται η υποβολή σχετικής εισήγησης από την ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., η οποία, στην προκείμενη περίπτωση υποβλήθηκε στη ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του έτους 2021 (σχετ. 7). Συνεπώς, η ημερομηνία υποβολής της εισήγησης καθαυτή, καθιστά πρακτικά ανέφικτη την εφαρμογή οποιασδήποτε τροποποίησης από 01.01.2022. Περαιτέρω, η επίμαχη διάταξη, προβλέπει ότι η περίοδος εφαρμογής της απόφασης ΡΑΕ για την τροποποίηση των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ θα ξεκινήσει τουλάχιστον δύο μήνες μετά την έκδοσή της. Συναφώς, η έκδοση από τη ΡΑΕ της σχετικής απόφασης εντός του έτους δεν επάγεται την αναδρομική ισχύ αυτής, ενώ ταυτόχρονα παρέχει στους συμμετέχοντες χρονικό διάστημα για την ενημέρωση και προσαρμογή τους στο νέο πλαίσιο.
Επειδή, είναι προφανής και αναντίλεκτος ο σκοπός του δημοσίου συμφέροντος που επιτελούν οι ρυθμίσεις της σχετικής τροποποίησης της παρ. 4 του άρθρου 13 του ΚΔΑΠΕΕΠ, καθότι, όπως συμπεραίνεται και από την μελέτη της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. (σχετ. 9), θα οδηγήσουν σε μείωση των εκροών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ. Το γεγονός αυτό τεκμαίρεται στη λογική του ότι οι εισροές που θα ανακτηθούν για τον ΕΛΑΠΕ μέσω της τροποποίησης των παραμέτρων της συνιστώσας του ΜΜΒΑΠ, εμφανίζονται στην προαναφερθείσα μελέτη ως αισθητά αυξημένες.
Σημειώνεται δε ότι λαμβάνοντας υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία για το σύνολο του έτους 2021, όπως αυτά περιλαμβάνονται στο από 31.3.2022 δημοσιευμένο Μηνιαίο Δελτίο Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ(σχετ. 14) η συνιστώσα (εκροή ΕΛΑΠΕ) ανήλθε σε 26,36 εκ. € στο τέλος του έτους 2021, έναντι των 13,15 εκ. € κατά το πρώτο εννεάμηνο του έτους αυτού, ήτοι παρουσίασε αύξηση εκατό τοις εκατό (100%) σε τρεις μόλις μήνες. Αντίθετα ο ΜΜΒΑΠ (εισροή ΕΛΑΠΕ) ανήλθε για το έτος 2021 σε μόλις 0,29 εκ. € έναντι 0,21 εκ. € κατά το πρώτο εννεάμηνο του έτους αυτού. Απολογιστικά για το έτος 2021, η χρέωση ΜΜΒΑΠ αποτέλεσε επομένως μόλις το 1,1% του των ΦοΣΕ ενώ με βάση την αναθεωρημένη εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. ο ΕΛΑΠΕ εκτιμάται ότι θα ανακτά σχεδόν το δεκαέξι τοις εκατό (16%) της επιβάρυνσης λόγω ευθυνών εξισορρόπησης των ΑΠΕ ΥΣΑ μέσω της χρέωσης ΜΜΒΑΠ για το έτος 2022.
Επειδή, η OPTIMUS ENERGY Α.Ε. με το υπ' αρ. 11 σχετικό έγγραφό της εγείρει επίσης ζήτημα μη υποβολής σχετικής μελέτης από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. καθότι βάσει της παραγράφου 9 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 (σχετ. 2): «Η λειτουργία του Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης της παραγωγής Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. της προηγούμενης παραγράφου αξιολογείται ετησίως από την Α.Δ.Μ.Η.Ε. Α.Ε. η οποία εισηγείται προς τη Ρ.Α.Ε., με την επιφύλαξη των αποφάσεων των παραγράφων 12 και 13, πιθανές τροποποιήσεις στον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και στο σχετικό Εγχειρίδιό του, αναφορικά με το πλαίσιο λειτουργίας, την υποχρέωση συμμετοχής, τις αναλογούσες χρεώσεις και τη μεθοδολογία υπολογισμού τους, και κάθε άλλο σχετικό θέμα που αφορά στη συμμετοχή των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στον εν λόγω Μεταβατικό Μηχανισμό Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης της παραγωγής Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α..». Σύμφωνα με τις απόψεις της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. επί του ως άνω σχολίου, όπως αποτυπώνονται στο υπ' αρ. 13 σχετικό έγγραφό της, αναφέρεται ότι ανεξάρτητα από την ύπαρξη της αναφερόμενης σχετικής μελέτης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. είναι υποχρεωμένη να υποβάλει εισήγηση στη ΡΑΕ (βάσει των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 13 του ΚΔΑΠΕΕΠ), ώστε η Αρχή να μπορεί να εκδώσει απόφαση τροποποίησης των σχετικών παραμέτρων του ΜΜΒΑΠ. Πράγματι, η εν λόγω κανονιστική διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 13 του ΚΔΑΠΕΕΠ προβλέπει ότι η έκδοση από τη ΡΑΕ της σχετικής απόφασης τροποποίησης του ΜΜΒΑΠ προϋποθέτει την εισήγηση του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, ο οποίος συνεπικουρείται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και το Χρηματιστήριο Ενέργειας με την παροχή των απαραίτητων δεδομένων. Παράλληλα, στο ίδιο με τα ως άνω πνεύμα τίθεται και η παρ. 8 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 (σχετ. 2), όπως ισχύει, σύμφωνα με την οποία: «[...] το πλαίσιο εφαρμογής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη λειτουργία του Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης καθορίζονται στον Κώδικα του Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης και στο σχετικό εγχειρίδιό του [...]». Η εν λόγω διάταξη τροποποιήθηκε με το έβδομο άρθρο (παρ. 2) του ν. 4618/2019 (Α' 89), το οποίο αντικατέστησε ως άνω τις λέξεις «στον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος». Τούτων δοθέντων, δεν προκύπτει ότι η προηγούμενη αξιολόγηση της εισήγησης της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αποτελεί προϋπόθεση για την τροποποίηση του πίνακα των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ.
Επειδή, το σύνολο σχεδόν των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση (σχετικό 11) εγείρει το ζήτημα μη λειτουργίας Συνεχούς Συναλλαγής στην Ενδοημερήσια Αγορά (XBID) ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η OPTIMUS ENERGY Α.Ε. θεωρεί πως τα υφιστάμενα όρια των παραμέτρων της χρέωσης ΜΜΒΑΠ είναι εύλογα, δεδομένου ότι σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο για τη λειτουργία των νέων αγορών ηλεκτρικής ενέργειας η προσφορά γίνεται δεκατρείς (13) ώρες πριν την έναρξη της ημέρας κατανομής με περιορισμένες δυνατότητες διόρθωσης στις ρηχές Συμπληρωματικές Περιφερειακές Ενδοημερήσιες Δημοπρασίες (CRIDAs). Ο ΕΣΑΗ μνημονεύει ότι για όσο διάστημα δε λειτουργεί η συνεχής ενδοημερήσια αγορά σε συζευγμένη λειτουργία, η ρυθμιστική προσέγγιση που διέπει την πρόταση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. εγείρει, μεταξύ άλλων, σοβαρά ζητήματα ανταγωνισμού, ενώ παράλληλα προσθέτει πως το κίνητρο για βελτιστοποίηση προβλέψεων υπάρχει ήδη και είναι ισχυρό, ενώ οποιαδήποτε περαιτέρω αύξηση του ΜΜΒΑΠ μόνο τιμωρητικό χαρακτήρα έχει. Επίσης, η MOTOR OIL Α.Ε. χαρακτηρίζει ως αδικαιολόγητη τη μείωση των ορίων ανοχής στον υπολογισμό χρέωσης του ΜΜΒΑΠ, ιδιαιτέρως χωρίς να δίνεται δυνατότητα διόρθωσης θέσης μέσω της συνεχούς ενδοημερήσιας αγοράς (XBID) και ταυτοχρόνως συνηγορεί στο να μη γίνει καμία μεταβολή στον ΜΜΒΑΠ μέχρι την ολοκλήρωση του XBID. Η RENOPTIPOWER S.A. σημειώνει ότι η απουσία συνεχούς ενδοημερήσιας αγοράς δε δίνει δυνατότητα διόρθωσης της θέσης του συμμετέχοντος σε συνεχή χρόνο, ενώ οι ενδοημερήσιες δημοπρασίες καθώς και η προθεσμιακή αγορά δίνουν πλασματική αίσθηση δυνατότητας αντιστάθμισης κινδύνου λόγω των πολύ χαμηλών επιπέδων συναλλαγών και ρευστότητας. Με τα ανωτέρω, ευθυγραμμίζονται, σε γενικές γραμμές, και οι απόψεις των WOOTIS AE, Forena Energy, ΕΣΜΥΕ, Solar Energy Soumpasis. Επιπλέον, η ΔΕΗ Α.Ε. τονίζει την αναγκαιότητα να υπάρξει αποτελεσματικός συντονισμός των εμπλεκόμενων φορέων προκειμένου να μη μετατεθεί εκ νέου η ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας της ενδοημερήσιας αγοράς συνεχούς διαπραγμάτευσης (XBID). Σε απάντηση των ανωτέρω σχολίων, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. στο υπ' αρ. 13 σχετικό έγγραφό της, αναφέρει πως η καθυστέρηση υπαγωγής των σταθμών ΑΠΕ σε πλήρη ευθύνη εξισορρόπησης επιτρέπει στους ΦοΣΕ να απολαμβάνουν μειωμένων ή και μηδενικών χρεώσεων εξισορρόπησης από τον 11ο μήνα του 2019 έως σήμερα, επιβαρύνοντας τον ΕΛΑΠΕ, ενώ συμφωνεί με το γεγονός πως η μη ύπαρξη Συνεχούς Ενδοημερήσιας Συναλλαγής στην Ενδοημερήσια Αγορά ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί τροχοπέδη για όλους τους συμμετέχοντες στη μείωση των αποκλίσεων. Ωστόσο, θεωρεί πως μετά το πέρας ενός εύλογου χρονικού διαστήματος λειτουργίας του ΜΜΒΑΠ, η εισηγούμενη από μέρους της αυστηρο- ποίηση των ορίων ουδόλως αντιβαίνει στο πνεύμα του μηχανισμού.
Επειδή, αναφορικά με τις ειδικότερες απόψεις που κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβού- λευση ως προς τις προτεινόμενες τιμές για τα όρια BAL_ TOL_ GRES1%tech και BAL_ TOL_ GRES2%tech, ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει ότι το όριο ανοχής 6% κρίνεται ιδιαίτερα χαμηλό για τις ΑΠΕ, ενώ η RENOPTIPOWER S.A. αναφέρει ότι ο περιορισμός των αποκλίσεων κάτω του 6% και 12%, είναι υπερβολικά αυστηρός για τους ΦοΣΕ, ειδικά για χαρτοφυλάκια που αποτελούνται από μεγάλο ποσοστό αιολικών έργων και προτείνει τα όρια των αποκλίσεων να μη μεταβληθούν. Ο συμμετέχων στη δημόσια διαβούλευση που επιθυμεί την μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του, αλλά όχι των απόψεών του, θεωρεί ότι τα προτεινόμενα όρια 6% και 12% είναι πολύ αυστηρά (έως και μη ρεαλιστικά) για χαρτοφυλάκια κάτω των 250MW και συμφωνεί με την άποψη της RENOPTIPOWER S.A. πως χαρτοφυλάκια που απαρτίζονται κατά κύριο λόγο από Αιολικά Έργα (<65%) θα έχουν ιδιαίτερα αυξημένες χρε-ώσεις ΜΜΒΑΠ, ενώ προτείνει τα όρια των αποκλίσεων να διαμορφωθούν σε 15% και 20% αντίστοιχα. Οι WOOTIS AE, Forena Energy, ΕΣΜΥΕ, Solar Energy Soumpasis διαφωνούν κατηγορηματικά με τη μείωση των ορίων αποκλίσεων από 20% και 30% σε 6% και 12% αντίστοιχα, ενώ προτείνουν για τους Φ/Β και αιολικούς σταθμούς να διατηρηθούν τα όρια αποκλίσεων ως έχουν. Αντιθέτως, η ΔΕΗ Α.Ε. αναφέρει ότι το τρέχον μεταβατικό καθεστώς ευθύνης εξισορρόπησης των ΑΠΕ δεν παρέχει επαρκή αντικίνητρα για τη μείωση των αποκλίσεων, αλλά, υπό συνθήκες, δύναται να οδηγεί στην αύξηση των αποκλίσεων, κινούμενο αντίθετα με τις κατευθυντήριες γραμμές του Κανονισμού ΕΕ 2017/2195 για την εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ η ΕΒΙΚΕΝ συμφωνεί με την εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. για την επιβολή αυστηρότερων ορίων και συντελεστών και παράλληλα αναφέρει πως η εισήγηση είναι αρκετά επιεικής. Σε απάντηση των ανωτέρω απόψεων, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. στο υπ' αρ. 13 σχετικό έγγραφό της, αναφέρει πως τα υφιστάμενα όρια ανοχής BAL_ TOL_ GRES1%tech και BAL_ TOL_ GRES2%tech είχαν τεθεί αρχικώς, για χαρτοφυλάκια ΑΠΕ βάσει τεχνολογίας με υποθέσεις χαρτοφυλακίων μικρότερου μεγέθους τα οποία οδηγούν σε μεγαλύτερες αποκλίσεις λόγω στατιστικής πολυπλεξίας. Αντίθετα, με τα μεγαλύτερα, τεχνολογικά ουδέτερα χαρτοφυλάκια που προέκυψαν στο πλαίσιο του Μοντέλου Στόχου, φαίνεται ιδιαίτερα εφικτό να επιτυγχάνονται τα όρια αποκλίσεων του ΜΜΒΑΠ (με βάση και τον ανωτέρω πίνακα όπου οι ΦοΣΕ καθίστανται υπόχρεοι για 33,8 % και 13,1 % των περιπτώσεων, για το πρώτο όριο και το δεύτερο όριο αντίστοιχα).
Επειδή, η ΡΑΕ αφενός αναγνωρίζει τη δυσκολία δι-όρθωσης των προγραμμάτων αγοράς από την πλευρά των συμμετεχόντων στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, κυρίως λόγω μη ύπαρξης της Συνεχούς Ενδοημερήσιας Συναλλαγής στην Ενδοημερήσια Αγορά, αφετέρου μελετώντας τα δημοσίως διαθέσιμα ιστορικά στοιχεία 26 μηνών (σχετ. 14), ήτοι από την έναρξη εφαρμογής του ΜΜΒΑΠ, τον 11ο μήνα του 2019 έως τον 12ο μήνα του 2021 και ιδίως τις παραμέτρους που σχετίζονται με την ευθύνη εξισορρόπησης των ΑΠΕ με σύμβαση ΣΕΔΠ και υποχρεωτική συμμετοχή στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, σημειώνει πως: (α) η συνιστώσα του ΕΛΑΠΕ των ΦοΣΕ με ΣΕΔΠ ενώ κατ' ουσίαν αποτελεί χρεοπίστωση για τον ΕΛΑΠΕ, λειτουργεί επί μονίμου βάσεως ως εκροή και (β) η χρέωση ΜΜΒΑΠ αποτελεί σημαντικά μικρό ποσοστό συγκριτικά με την συνιστώσα των ΦοΣΕ με ΣΕΔΠ. Παράλληλα, διαπιστώνεται ότι το τρέχον πλαίσιο του ΜΜΒΑΠ με την εξέλιξη της διείσδυσης των σταθμών ΥΣΑ έχει οδηγήσει σχεδόν όλα τα χαρτοφυλάκια να κατατάσσονται στην εκάστοτε κατηγορία «μεγάλου» χαρ-τοφυλακίου με βάση τον πίνακα της μεθοδολογίας που ορίζεται στον Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ, όπως ορθώς ανέδειξε και ο Διαχειριστής, ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε..
Επειδή, η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. προτείνει με την εισήγησή της (σχετ. 9) αυστηρότερα μεν όρια, ταυτόχρονα όμως υιοθετεί μειωμένους συντελεστές συγκριτικά με το κείμενο ρυθμιστικό πλαίσιο (αναδιατάσσοντας παράλληλα τις κατηγορίες εγκατεστημένης ισχύος), με αποτέλεσμα οι συμμετέχοντες να χρεώνονται μεν για μεγαλύτερο ποσοστό ωρών κατά τον μήνα (μ), αλλά οι μειωμένοι συντελεστές οδηγούν σε μεγαλύτερη απομείωση του συνολικού ποσού ΜΜΒΑΠ, εφόσον αξιοποιηθεί από την πλευρά των συμμετεχόντων το κίνητρο για καλύτερες / ρεαλιστικότερες προβλέψεις.
Επειδή, η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο όσων προηγήθηκαν, συμπεραίνει ότι στην εισήγηση της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε., ως αποκλειστικού Διαχειριστή του ΕΛΑΠΕ, για την τροποποίηση του Πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 13 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ, περιέχονται όλες εκείνες οι απαραίτητες ρυθμίσεις, ώστε να ενισχύεται το κίνητρο των συμμετεχόντων για τη βελτίωση των προβλέψεών τους προς αποφυγή αποκλίσεων εν όψει της επερχό- μενης ανάληψης πλήρους ευθύνης εξισορρόπησης με την έναρξη λειτουργίας της συνεχούς ενδοημερήσιας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (XBID), αναγνωρίζοντας παράλληλα τον σκοπό του δημοσίου συμφέροντος που επιτελούν οι ρυθμίσεις αυτές, καθότι εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε μείωση των εκροών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.
Γ ια τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:
1.Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το άρθρο 118Α του ν. 4001/2011, σε συνδυασμό με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 13 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ:
Την τροποποίηση και αντικατάσταση του Πίνακα της παρ. 4 του άρθρου 13 του Κώδικα του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης ως εξής:
(Ακολουθεί πίνακας για τον οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
2.Η έναρξη ισχύος και εφαρμογής της παρούσας ορίζεται την πρώτη ημέρα του τρίτου μήνα από το μήνα δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή κοινοποιείται στην εταιρεία «Διαχειριστής ΑΠΕ & Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε.», αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 13 Μαΐου 2022
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 413/2022 - ΦΕΚ 3506/Β/6-7-2022
Τροποποίηση του Κώδικα Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 118Α του ν. 4001/2011 (Α' 179).