x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση ΡΑΕ 1060/2021 - ΦΕΚ 37/Β/10-1-2022

Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου - Ολοκλήρωση Έβδομης Αναθεώρησης.


Απόφαση ΡΑΕ Αριθμ. 1060/2021

ΦΕΚ 37/Β/10-1-2022

Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου - Ολοκλήρωση Έβδομης Αναθεώρησης.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(συνεδρίαση την 29η Δεκεμβρίου 2021)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179), (εφεξής, ο νόμος) και ιδίως του άρθρου 68 αυτού.

2. Την Οδηγία 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 13ης Ιουλίου 2009 «Σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά Φυσικού Αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ» (L 211).

3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 312/2014 της Επιτροπής, της 26ης Μαρτίου 2014, για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά την εξισορρόπηση του φορτίου φυσικού αερίου στα δίκτυα μεταφοράς (L 91) (εφεξής «Κανονισμός 312/2014»).

4. Την υπό στοιχεία Δ1/Α/5346/22.3.2010 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β΄ 379) (εφεξής, «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ» ή ο «Κώδικας»), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1096/2011 (Β΄ 2227), 526/2013 (Β΄ 3131), 239/2017 (Β΄ 1549 και Β΄ 2159), 123/2018 (Β΄ 788), 1005/2019 (Β΄ 4088), 727/2020 (Β΄ 1684), 1035/2020 (Β΄ 2840), 1400/2020 (Β΄ 4585), 1433/2020 (Β΄ 4799 και Β΄ 5078) και 735/2021 (Β΄ 4687) αποφάσεις της ΡΑΕ.

5. Την υπ’ αρ. 274/2015 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση της Έκθεσης του Διαχειριστή για την υλοποίηση προσωρινών μέτρων κατ’ εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κώδικα Εξισορρόπησης (ΕΕ) 312/2014» (Β΄ 1916).

6. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 185).

7. Την υπ’ αρ. 546/2018 απόφαση της ΡΑΕ «Εγχειρίδιο Εξισορρόπησης Φορτίου του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β΄ 2523).

8. Την υπ’ αρ. 774/2019 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση της 2ης Έκθεσης του Διαχειριστή για την υλοποίηση προσωρινών μέτρων κατ’ εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κώδικα Εξισορρόπησης (ΕΕ) 312/2014» (Β΄ 3688).

9. Την υπ’ αρ. 1035/2020 απόφαση της ΡΑΕ «Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης Φορτίου του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου» (Β΄ 2840).

10. Τα υπ’ αρ. 136484/14.6.2021 (ΡΑΕ Ι-304772/15.6.2021) και 136721/28.6.2021 (ΡΑΕ Ι-305524/29.6.2021) έγγραφα του ΔΕΣΦΑ, με τα οποία ο Διαχειριστής υπέβαλε την αρχική πρότασή του για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.

11. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 29.06.2021 - 20.9.2021, κατά τη διάρκεια της οποίας τέθηκε σε διαβούλευση και η ως άνω αρχική πρόταση του Διαχειριστή, ήτοι τα με υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ έγγραφα: ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ (ΡΑΕ Ι-307378/28.7.2021), ΔΕΗ (ΡΑΕ Ι-307417/2.8.2021), ΡΑΕ I-307512/2.8.2021 (ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ), ΕΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ- ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ (ΡΑΕ Ι-307587/3.8.2021), ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ (ΡΑΕ Ι-307588/3.8.2021) (ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ), ΕLPEDISON (ΡΑΕ Ι-307615/3.8.2021), ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΑE (ΡΑΕ Ι-307617/3.8.2021) και ΜOTOR OIL (ΡΑΕ Ι-307619/3.8.2021).

12. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 29.6.2021 - 20.9.2021, σχετικά με το πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, ήτοι τα με υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ έγγραφα: ΜOTOR OIL (ΡΑΕ Ι-309451/14.9.2021), ΔΕΗ (ΡΑΕ Ι-309452/14.9.2021), ΖΕΝΙΘ (ΡΑΕ Ι-309454/14.9.2021), ΙΕΝΕ (ΡΑΕ Ι-309455/14.9.2021), ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΡΑΕ Ι-309456/14.9.2021) και ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ (ΡΑΕ Ι-309460/30.9.2021).

13. Τις από 5.8.2021 και 30.9.2021 ηλεκτρονικές επιστολές της ΡΑΕ, με τις οποίες ζητήθηκαν οι απόψεις του ΔΕΣΦΑ επί των σχολίων που υποβλήθηκαν στη δημόσια διαβούλευση.

14. Τα υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-309459/13.9.2021 και ΡΑΕ Ι-313540/11.11.2021 έγγραφα του ΔΕΣΦΑ, με τα οποία ο Διαχειριστής υπέβαλε στην Αρχή τις απόψεις του επί των σχολίων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.

15. Την από 19.12.2021 ηλεκτρονική επιστολή τουΔΕΣΦΑ, με την οποία διαβιβάστηκε στην Αρχή σχέδιο της Συμφωνίας Βάθρου Εμπορίας, την οποία θα υπογράψουν ο ΔΕΣΦΑ και το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, και των τεχνικών παραρτημάτων αυτής.

16. Την από 23.12.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ, με την οποία απεστάλησαν στο Διαχειριστή παρατηρήσεις επί του σχεδίου Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης (ΡΑΕ O-91768/28.12.2021).

17. Τις συναντήσεις εργασίας που έλαβαν χώρα μεταξύ της ομάδας εργασίας της ΡΑΕ και της ομάδας εργασίας του Διαχειριστή, για την από κοινού επεξεργασία της πρότασης του Διαχειριστή και των σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης και τη διαμόρφωση του τελικού σχεδίου Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και Εγχειριδίου Εξισορρόπησης Φορτίου.

18. Το υπ’ αρ. πρωτ. 1428/24.12.2021 (ΡΑΕ Ι-316801/24.12.2021) έγγραφο του ΔΕΣΦΑ, με το οποίο ο Διαχειριστής υπέβαλε την τελική πρότασή του για την αναθεώρηση Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης.

19. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011.

20. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112).

21. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.

Σκέφτηκε ως εξής:

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 69 του νόμου (σχετικό 1) «Με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του ΔΕΣΦΑ ΑΕ, θεσπίζεται ο Κώδικας Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, σύμφωνα με τον οποίο διενεργείται η διαχείριση, η συντήρηση και η ανάπτυξη του ΕΣΦΑ. Ο Κώδικας αυτός δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 2. Με τον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ ρυθμίζονται ιδίως: (α) Οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι τεχνικές λεπτομέρειες και οι ελάχιστες απαιτούμενες λειτουργικές προδιαγραφές για την πρόσβαση των Χρηστών στο ΕΣΦΑ (β) Η διαδικασία, οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι περιορισμοί σχετικά με τη δέσμευση και αποδέσμευση δυναμικότητας του ΕΣΦΑ από τους Χρήστες, καθώς και την περαιτέρω εκχώρηση της δεσμευμένης μεταφορικής ικανότητας ή δυναμικότητας, αντίστοιχα, σε άλλους Χρήστες. […] (θ) Η διαδικασία αντιστάθμισης φυσικών απωλειών και ιδιοκατανάλωσης, ιδίως αυτή που αφορά τη σύναψη συμβάσεων και τον προσδιορισμό του κόστους αντιστάθμισης φυσικών απωλειών και ιδιοκατανάλωσης του ΕΣΦΑ, ο τρόπος καθορισμού των χρεώσεων που επιβάλλονται στους Χρήστες για την ανάκτηση από τη ΔΕΣΦΑ Α.Ε. του κόστους αυτού, καθώς και η διαδικασία λήψης άλλων αναγκαίων μέτρων για την ασφαλή, αξιόπιστη και οικονομικά αποτελεσματική λειτουργία του ΕΣΦΑ. Η μεθοδολογία και οι τιμές των παραμέτρων που υπεισέρχονται στον υπολογισμό του κόστους αντιστάθμισης φυσικών απωλειών και ιδιοκατανάλωσης του ΕΣΦΑ, εγκρίνονται από τη ΡΑΕ και δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (ι) Οι κανόνες και οι διαδικασίες που διέπουν την εξισορρόπηση φορτίου και τη διενέργεια πράξεων εξισορρόπησης στο ΕΣΦΑ. (ιγ) Οι κανόνες που διέπουν τις συναλλαγές του ΔΕΣΦΑ ΑΕ με τους Χρήστες και ιδίως οι λογαριασμοί που πρέπει να τηρεί ο ΔΕΣΦΑ ΑΕ για τις συναλλαγές αυτές. (ιε) κάθε θέμα σχετικό με την αντιμετώπιση κρίσεων στο ΕΣΦΑ, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 73 […]».

Επειδή, σύμφωνα με τον Κανονισμό 312/2014 (σχετικό 3), οι χρήστες του συστήματος μεταφοράς έχουν την ευθύνη της εξισορρόπησης των εισροών και των απολήψεών τους. Οι Διαχειριστές του Συστήματος Μεταφοράς διενεργούν τυχόν αναγκαία εναπομένουσα εξισορρόπηση των συστημάτων μεταφοράς, η οποία πρέπει να καλύπτεται κατά το δυνατόν μέσω αγοράς και πώλησης βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων σε χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου. Ο Διαχειριστής δύναται να χρησιμοποιεί υπηρεσίες εξισορρόπησης μόνο στην περίπτωση που τα βραχυπρόθεσμα τυποποιημένα προϊόντα δεν πρόκειται ή είναι απίθανο να συντελέσουν, βάσει της αξιολόγησής του, στις απαραίτητες αλλαγές για τη διατήρηση του δικτύου μεταφοράς εντός των επιχειρησιακών του ορίων (παρ. 1.γ του άρθρου 9 του Κανονισμού 312/2014).

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κανονισμού 312/2014:

«1. Για τους σκοπούς της προμήθειας βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς συναλλάσσεται σε Βάθρο Εμπορίας το οποίο πληροί όλα τα ακόλουθα κριτήρια: α) παρέχει επαρκή στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας παροχής αερίου τόσο στους χρήστες του δικτύου για τις εμπορικές τους συναλλαγές όσο και στους διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς για την ανάληψη κατάλληλων πράξεων εξισορρόπησης μέσω της εμπορίας των σχετικών βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων? β) παρέχει διαφανή πρόσβαση χωρίς διακρίσεις? γ) παρέχει υπηρεσίες με βάση την ισότιμη μεταχείριση? δ) διασφαλίζει την ανωνυμία της διαδικασίας μέχρι να ολοκληρωθεί η συναλλαγή? ε) παρέχει λεπτομερή επισκόπηση των τρεχουσών προσφορών σε όλους τους συμμετέχοντες στη συναλλαγή? στ) διασφαλίζει ότι όλες οι συναλλαγές κοινοποιούνται δεόντως στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς.

2. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς επιδιώκει τη διασφάλιση της εκπλήρωσης των κριτηρίων που καθορίζονται στην παρ. 1 από τουλάχιστον ένα Βάθρο Εμπορίας. Σε περίπτωση αδυναμίας εκπλήρωσης αυτών των κριτηρίων από τουλάχιστον ένα Βάθρο Εμπορίας, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα για τη δημιουργία βάθρου εξισορρόπησης ή κοινού βάθρου εξισορρόπησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 47.

3. Μετά την ολοκλήρωση κάθε συναλλαγής, ο διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας θέτει στη διάθεση των συμμετεχόντων επαρκείς πληροφορίες για την επιβεβαίωση της συναλλαγής.

4. Ο συμμετέχων στη συναλλαγή είναι υπεύθυνος για την υποβολή κοινοποίησης της συναλλαγής στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς, όπως ορίζεται στο άρθρο 5, εκτός εάν το καθήκον αυτό έχει ανατεθεί στον διαχειριστή του Βάθρου Εμπορίας ή σε τρίτο μέρος σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν για το Βάθρο Εμπορίας.

5. Ο διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας: α) δημοσιεύει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης έπειτα από κάθε συναλλαγή ή β) παρέχει στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς πληροφορίες στην περίπτωση που ο εν λόγω διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς επιλέγει να δημοσιεύσει την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς δημοσιεύει τις πληροφορίες αυτές χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Όταν στην ίδια ζώνη εξισορρόπησης υπάρχουν περισσότεροι του ενός διαχειριστές Βάθρου Εμπορίας, εφαρμόζεται το στοιχείο β).

6. Ο διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας επιτρέπει στους χρήστες του δικτύου να συναλλάσσονται στο οικείο Βάθρο Εμπορίας μόνον εάν δικαιούνται να προβαίνουν σε κοινοποιήσεις συναλλαγών.

7. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ενημερώνει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση τον διαχειριστή του Βάθρου Εμπορίας στην περίπτωση που χρήστης του δικτύου απολέσει το δικαίωμα να προβαίνει σε κοινοποιήσεις συναλλαγών δυνάμει της ισχύουσας συμβατικής ρύθμισης, με αποτέλεσμα την αναστολή του δικαιώματος του χρήστη του δικτύου να προβαίνει σε συναλλαγές στο Βάθρο Εμπορίας, με την επιφύλαξη των λοιπών έννομων μέσων προστασίας τα οποία στη εν λόγω περίπτωση έχει ενδεχομένως στη διάθεσή του ο διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν για το Βάθρο Εμπορίας.».

Επειδή, όταν τέθηκε σε εφαρμογή ο Κανονισμός 312/2014, δεν λειτουργούσε στη ζώνη εξισορρόπησης του ΕΣΦΑ Βάθρο Εμπορίας στο οποίο να έχει ο Διαχειριστής τη δυνατότητα διενέργειας των συναλλαγών εξισορρόπησης, η Αρχή με την υπ’ αρ. 274/2015 απόφασή της (σχετικό 5) ενέκρινε τη δημιουργία Βάθρου Εξισορρόπησης από τον Διαχειριστή ως Προσωρινό Μέτρο σύμφωνα με τα άρθρα 45 και 47 του Κανονισμού 312/2014. Επιπλέον, η Αρχή με την υπ’ αρ. 774/2019 απόφασή της (σχετικό 8) ενέκρινε τη διατήρηση της λειτουργίας του Βάθρου Εξισορρόπησης μέχρι τη δημιουργία Βάθρου Εμπορίας καθώς και για εύλογο χρονικό διάστημα, κατά μέγιστο ένα (1) έτος, μετά από αυτή.

Επειδή, με τον ν. 4425/2016 (σχετικό 6) δόθηκε η δυνατότητα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας να διαχειρίζεται μεταξύ άλλων και τις Αγορές Φυσικού Αερίου καθώς σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9: «Σκοπός του Χρηματιστηρίου Ενέργειας είναι η οργάνωση και η διαχείριση των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας, Φυσικού Αερίου, Περιβαλλοντικών Αγορών, σύμφωνα με το άρθρο 19 ή και Ενεργειακών Χρηματοπιστωτικών Αγορών σύμφωνα με τα άρθρα 15 και 16 του παρόντος νόμου, ως και κάθε άλλη συναφής δραστηριότητα». Επιπλέον, επειδή σύμφωνα με την παρ. 1γ του άρθρου 5 του ν. 4425/2016 ορίζονται: «ιγ) Αγορές Φυσικού Αερίου: Οι Αγορές Φυσικού Αερίου, στις οποίες πραγματοποιούνται συναλλαγές επί συμβολαίων προμήθειας ή μεταφοράς φυσικού αερίου και οι οποίες λειτουργούν ως αγορές ενεργειακών προϊόντων χονδρικής, κατά την έννοια του Κανονισμού (ΕΕ) 1227/2011».

Επειδή, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 «1. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας που λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Υποκεφαλαίου Β΄ του παρόντος νόμου, δύναται να διαχειρίζεται Αγορές Φυσικού Αερίου καθώς και Περιβαλλοντικές Αγορές. Για τη λειτουργία των Αγορών Φυσικού Αερίου καθώς και των Περιβαλλοντικών Αγορών απαιτείται έγκριση από την ΡΑΕ εφαρμοζομένων των διατάξεων των άρθρων 11, 12, 13 και 14 του παρόντος νόμου. 2. Με απόφαση της ΡΑΕ μπορεί να εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας των Αγορών Φυσικού Αερίου καθώς όροι λειτουργίας Αγορών Εξισορρόπησης επί φυσικού αερίου και επί των προϊόντων που διαπραγματεύονται στις Περιβαλλοντικές Αγορές, στο πλαίσιο των προβλέψεων της κείμενης νομοθεσίας και του ενωσιακού δικαίου.».

Επειδή, έπειτα από πρωτοβουλία της Αρχής και με τη συμμετοχή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τον ΔΕΣΦΑ, εκπονήθηκε από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ Α.Ε.) μελέτη σκοπιμότητας, η οποία ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο 2019 και ανέδειξε την ανάγκη υλοποίησης Βάθρου Εμπορίας για το φυσικό αέριο στην Ελλάδα, καθώς και την βιωσιμότητά του. Το καλοκαίρι του 2020, έπειτα από υπενθυμίσεις της Αρχής, η ΕΧΕ Α.Ε. αποφάσισε την ανάπτυξη και λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας στην Ελλάδα σύμφωνα με τη δυνατότητα που της είχε δοθεί από τον ν. 4425/2016.

Επειδή, το πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε. τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ κατά το χρονικό διάστημα 29.6.2021 - 20.9.2021 (σχετικό 12), βρίσκεται σε τελικό στάδιο επεξεργασίας και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2022.

Επειδή, στο υπό θέσπιση πλαίσιο που θα διέπει τις αγορές φυσικού αερίου προβλέπεται, σύμφωνα και με τον Κανονισμό 312/2014, η συμμετοχή του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ στο Βάθρο Εμπορίας για την προμήθεια βραχυπρόθεσμων προϊόντων για σκοπούς εξισορρόπησης, και για τον σκοπό αυτό απαιτούνται οι κατάλληλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που αφορούν στη διενέργεια συναλλαγών αγοράς ή/και πώλησης φυσικού αερίου και στην εξισορρόπηση φορτίου.

Επειδή, σύμφωνα με τα ανωτέρω, Διαχειριστής προχώρησε στην υποβολή εισήγησης για την αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ (σχετικό 10), η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ, ταυτόχρονα με τη διαβούλευση των εισηγήσεων του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τους Κανονισμούς Βάθρου Εμπορίας και Εκκαθάρισης Συναλλαγών και των απαραίτητων αποφάσεων για την εφαρμογή τους.

Επειδή, η εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 10) περιλαμβάνει:

1) Προσθήκες στους Ορισμούς σχετικά με τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας

2) Τροποποιήσεις που αφορούν στις Συναλλαγές Φυσικού Αερίου και συγκεκριμένα στο είδος των Συναλλαγών, οι οποίες πραγματοποιούνται εκτός και εντός Βάθρου Εμπορίας και λαμβάνουν χώρα στο Εικονικό Σημείο Συναλλαγών καθώς και τη διαδικασία με την οποία κοινοποιούνται στο Διαχειριστή.

3) Τις βασικές αρχές της Συμφωνίας Βάθρου Εμπορίας, με την οποία ρυθμίζεται η συνεργασία μεταξύ Διαχειριστή ΕΣΦΑ και Διαχειριστή Βάθρου Εμπορίας στο πλαίσιο του Κανονισμού 312/2014.

4) Τη διαδικασία και τις μεθόδους -μέσω συνεχούς διαπραγμάτευσης ή/και μέσω δημοπρασιών- με τις οποίες ο Διαχειριστής διενεργεί αγορά και πώληση βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων για σκοπούς εξισορρόπησης.

5) Τη μεθοδολογία υπολογισμού των τιμών διευθέτησης αρνητικού και θετικού ανισοζυγίου.

6) Μεταβατικές διατάξεις για τη θέση σε ισχύ της προτεινόμενης αναθεώρησης του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, καθώς οι περισσότερες διατάξεις που τροποποιούνται θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ την Ημέρα Έναρξης Λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας.

Επειδή, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο διαμόρφωσης της απόφασής της για την αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ εξέτασε ενδελεχώς την πρόταση του Διαχειριστή του Συστήματος Φυσικού Αερίου, τις απόψεις των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση, (σχετικό 11) καθώς και τις απόψεις που υπέβαλε ο Διαχειριστής επί των σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης (σχετικά 13 και 14). Στο πλαίσιο αυτό και έπειτα από συναντήσεις εργασίας με το Διαχειριστή (σχετικό 17), η Αρχή ζήτησε τη Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας προκειμένου να διαμορφώσει τη συνολική εικόνα της επικοινωνίας μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Διαχειριστή Βάθρου Εμπορίας (σχετικό 15) και κάποιες μικρές προσαρμογές στο κείμενο (σχετικό 16), οι οποίες ενσωματώθηκαν στην τελική εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 18).

Επειδή, η Αρχή λαμβάνοντας υπόψη τις επιταγές του Κανονισμού 312/2014 σχετικά με τα κριτήρια που πρέπει να πληροί το Βάθρο Εμπορίας στο οποίο θα συναλλάσσεται ο Διαχειριστής, την πρόταση του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, αναφορικά με το πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου, τα σχόλια που τέθηκαν από τους συμμετέχοντες στη σχετική δημόσια διαβούλευση (σχετικό 12), καθώς και το κείμενο της Συμφωνίας Βάθρου Εμπορίας (σχετικό 15), εγκρίνει τη συμμετοχή του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς στο Βάθρο Εμπορίας που θα λειτουργεί το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας.

Επειδή, σύμφωνα με την τελική εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 18), τροποποιούνται οι διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ που αφορούν στην εξισορρόπηση φορτίου (Κεφάλαιο 8), ώστε να αντικατοπτρίζονται πλήρως τα προβλεπόμενα στο Κεφάλαιο V του Κανονισμού 312/2014 (άρθρα 19-23), και ιδίως τα θέματα που σχετίζονται με την Εφαρμοστέα Τιμή (άρθρο 22 Κανονισμού 312/2014) που χρησιμοποιείται για υπολογισμό του ημερησίου τέλους διαταραχής ισορροπίας. Συγκεκριμένα, οι οριακές τιμές αγοράς και πώλησης αερίου εξισορρόπησης που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό της ημερήσιας χρέωσης και πίστωσης κατά τη διευθέτηση του αρνητικού και του θετικού ανισοζυγίου, αντίστοιχα, υπολογίζονται λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές αγοράς και πώλησης Βραχυπρόθεσμων Τυποποιημένων Προϊόντων Τίτλου από τον Διαχειριστή και τη Μεσοσταθμική Τιμή Αερίου, η οποία ορίζεται ως ο σταθμισμένος μέσος όρος τιμών του συναλλαγών που διενεργήθηκαν στο Βάθρο Εμπορίας, εξαιρουμένων των προσυμφωνημένων συναλλαγών μεταξύ χρηστών.

Επειδή, στην τελική εισήγησή του, ο Διαχειριστής (σχετικό 18) πρότεινε την κατάργηση ειδικής πρόβλεψης για αυξημένη χρέωση του λογαριασμού εξισορρόπησης των χρηστών κατά τη διάρκεια κρίσης επιπέδου επιφυλακής (παρ. 6 του άρθρου 64), η οποία λειτουργούσε ως αντικίνητρο, ώστε οι χρήστες να εξισορροπούν τα χαρτοφυλάκιά τους προκειμένου να αποφευχθεί περαιτέρω όξυνση της κρίσης. Επειδή, η εν λόγω πρόβλεψη είχε υιοθετηθεί σε μια περίοδο που οι τιμές διευθέτησης του ανισοζυγίου των χρηστών δεν αντανακλούσαν τρέχουσες τιμές αγοράς και πώλησης φυσικού αερίου, θεωρείται εύλογη η κατάργησή της.

Επειδή, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου, για τον λόγο αυτό αξιολογεί συνεχώς τα στοιχεία που λαμβάνει για την αγορά εξισορρόπησης στο πλαίσιο του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης, καθώς και τη συμμετοχή του Διαχειριστή στο Βάθρο Εμπορίας, ώστε να προβεί σε τροποποιήσεις του πλαισίου όπου αυτό κριθεί αναγκαίο.

Επειδή, οι προτεινόμενες τροποποιήσεις στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, σε συνδυασμό με αυτές που θεσπίστηκαν με την υπ’ αρ. 735/2021 απόφαση της Αρχής, διαμορφώνουν την 7η Αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, η θέση σε ισχύ της οποίας πρέπει να γίνει σταδιακά, καθώς οι περισσότερες διατάξεις συνδέονται με την έναρξη λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας. Συνεπώς, είναι απαραίτητη η πρόβλεψη μεταβατικής διάταξης, η οποία αποτυπώνεται στο άρθρο 110 του Κώδικα.

Επειδή, η ΡΑΕ κρίνει εύλογη την τελική εισήγηση του Διαχειριστή για τον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, καθώς α) περιλαμβάνει τους κανόνες και τις διαδικασίες που διέπουν την εξισορρόπηση φορτίου και τη διενέργεια πράξεων εξισορρόπησης στο ΕΣΦΑ από τον Διαχειριστή, καθώς και τις συναλλαγές μεταξύ χρηστών ή/και Διαχειριστή σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 69 του ν. 4001/2011 και β) είναι συμβατή τόσο με τους κανόνες του σχεδιαζόμενου από την ΕΧΕ, σε συνεργασία με τη ΡΑΕ, Βάθρου Εμπορίας, όσο και με τα οριζόμενα στον Κανονισμό 312/2014.

Για όλους τους ανωτέρω λόγους, αποφασίζει:

Α. Την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και την αντικατάστασή του σύμφωνα με το κωδικοποιημένο κείμενο του Παραρτήματος της παρούσας απόφασης, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.

Β. Τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την ανάρτησή της στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στον ιστότοπο της Αρχής.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

(Βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 29 Δεκεμβρίου 2021

 

 


 

Έχει διαβαστεί 335 φορές

Τελευταία Νέα