Απόφαση Ρ.Α.Ε.777/2021 - ΦΕΚ 4877/Β/21-10-2021
Έγκριση Παραμέτρων Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα έτη 2022 - 2026.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 777/2021
ΦΕΚ 4877/Β/21-10-2021
Έγκριση Παραμέτρων Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα έτη 2022 - 2026.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179), και ιδίως του άρθρου 69 αυτού.
2. Την Οδηγία 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 «Σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά Φυσικού Αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ» (ΕΕ L 211/14.8.2009).
3. Την υπό στοιχεία Δ1/Α/5346/22.03.2010 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β’ 379) (εφεξής, «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ» ή ο «Κώδικας»), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1096/2011 (Β’ 2227), 526/2013 (Β’ 3131), 239/2017 (Β’ 1549 και Β’ 2159), 123/2018 (Β’ 788), 1005/2019 (Β’ 4088), 727/2020 (Β’ 1684), 1035/2020 (Β’ 2840), 1400/2020 (Β’ 4585), 1433/2020 (Β’ 4799 και Β’ 5078) και 735/2021 (Β’ 4687) αποφάσεις της ΡΑΕ.
4. Την υπ’ αρ. 1434/2020 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας «Έγκριση τροποποίησης Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011 - Πέμπτη Αναθεώρηση» (Β’ 4801) (εφεξής, ο «Κανονισμός Τιμολόγησης»).
5. Την υπ’ αρ. 1435/2020 απόφαση της ΡΑΕ «Τροποποίηση Πρότυπων Συμβάσεων Πλαίσιο για τη Μεταφορά Φυσικού Αερίου και τη Χρήση Εγκατάστασης ΥΦΑ» (Β’ 4802).
6. Την υπ’ αρ. 1513/2020 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση Παραμέτρων Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για το έτος 2021» (Β’ 5094).
7. Την υπ’ αρ. 216/2021 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση Σχεδίου Προληπτικής Δράσης σύμφωνα με τον Κανονισμό (EE) 2017/1938 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο και με την κατάργηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 994/2010» (Β’ 877).
8. Την υπ’ αρ. 512/2021 απόφαση της Αρχής «Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011».
9. Την υπ’ αρ. 736/2021 απόφαση της ΡΑΕ «Τροποποίηση Εγχειριδίου Δημοπρασιών Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου» (Β’ 4634).
10. Η υπό στοιχεία Ο-88348/25.06.2021 επιστολή της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ «7η Αναθεώρηση Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ-Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ των Ετών 2022-2026».
11. Τo υπ’ αρ. 136820/01.07.2021 έγγραφο του ΔΕΣΦΑ «Εφαρμογή του άρθρου 83 του υφιστάμενου (6η αναθεώρηση) καθώς και του νέου προτεινόμενου (7η αναθεώρηση) Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ» (αρ. ΡΑΕ Ι-305796/ 02.07.2021).
12. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 29.06.2021 - 02.08.2021, ήτοι τα υπ’ αρ. ΡΑΕ έγγραφα: Ι-307378/29.07.2021 της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, Ι-307417/30.07.2021 της ΔΕΗ Α.Ε., Ι-307512/2.08.2021 (ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ), Ι-307584/03.08.2021 ΕΔΑ ΘΕΣΣ, Ι-307588/03.08.2021 της ΔΕΠΑ Α.Ε., Ι-307615/03.08.2021 της ELPEDISON, Ι-307617/03.08.2021 της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. και Ι-307619/03.08.2021 της MOTOR OIL.
13. Την από 13.09.2021 απαντητική ηλεκτρονική επιστολή του ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ (αρ. ΡΑΕ Ι-309459/ 13.09.2021), με την οποία κατέθεσε τις απόψεις του επί των σχολίων της άνω δημόσιας διαβούλευσης, όπως αυτά διαβιβάστηκαν στο ΔΕΣΦΑ με την από 05.08.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ «Σχόλια δημόσιας διαβούλευσης - 7η Αναθεώρηση Κώδικα ΕΣΦΑ».
14. Την από 24.09.2021 ανακοίνωση της ΡΑΕ για την «Ημερομηνία έναρξης δημοπρασιών ΥΦΑ 2022-2026».
15. Την υπ’ αρ. 137879/04.10.2021 επιστολή του ΔΕΣΦΑ «Παράμετροι του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα επόμενα πέντε Έτη (2022-2026) σύμφωνα με το άρθρο 83 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ» (αρ. ΡΑΕ Ι-310686/06.10.2021).
16. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 5.10.2021-11.10.2021, ήτοι τα υπ’ αρ. ΡΑΕ έγγραφα: Ι-311011/11.10.2021 της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ Α.Ε. (εμπιστευτικό) και Ι-311158/12.10.2021 της PROMETHEUS (εμπιστευτικό).
17. Την υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-311109/12.10.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. «Παράμετροι Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ - Χρόνος Διεξαγωγής», την υπό στοιχεία EL/SON 11113/12.10.2021 επιστολή της ELPEDISON «Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της πρότασης του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ για τις παραμέτρους του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ των Ετών 2022-2026» (αρ. ΡΑΕ Ι-311328/13.10.2021) και την υπό στοιχεία 199/360B/14.10.2021 επιστολή της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ «Ημερομηνία έναρξης Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ Ετών 2022-2026» (αρ. ΡΑΕ Ι-311532/14.10.2021).
18. Την από 14.10.2021 απαντητική ηλεκτρονική επιστολή του ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ, με την οποία κατέθεσε τις απόψεις του επί των σχολίων της άνω δημόσιας διαβούλευσης, όπως αυτά διαβιβάστηκαν στο ΔΕΣΦΑ με την από 12.10.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ «Σχόλια διαβούλευσης για τις παραμέτρους του ετήσιου προγραμματισμού ΥΦΑ» (αρ. ΡΑΕ Ο-90244/14.10.2021).
19. Την υπ’ αρ. ΡΑΕ Ο-90246/14.10.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ προς το ΔΕΣΦΑ «Ημερομηνία Έναρξης Δημοπρασιών ΥΦΑ για την περίοδο 2022-2026».
20. Την υπ’ αρ. 138043/14.10.2021 επιστολή του ΔΕΣΦΑ «Παράμετροι του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα επόμενα πέντε Έτη (2022-2026) σύμφωνα με το άρθρο 83 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ».
21. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 32 παρ. 1 του ν. 4001/2011.
22. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112), και ιδίως τη διάταξη της περ. 4 της παρ. 4 του άρθρου 2.
23. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.
Σκέφτηκε ως εξής:
Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 68 του νόμου: «Ο ΔΕΣΦΑ ΑΕ λειτουργεί, συντηρεί, διαχειρίζεται, εκμεταλλεύεται και αναπτύσσει το ΕΣΦΑ και τις διασυνδέσεις που εντάσσονται σε αυτό, προκειμένου το ΕΣΦΑ να είναι οικονομικά αποδοτικό, τεχνικά άρτιο και ολοκληρωμένο, ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες των Χρηστών σε Φυσικό Αέριο, κατά τρόπο ασφαλή, επαρκή, αξιόπιστο και οικονομικά αποδοτικό και να διασφαλίζεται η λειτουργία μίας ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η προστασία του περιβάλλοντος».
Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 και στην παρ. 2 του άρθρου 69 του νόμου: «Με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του ΔΕΣΦΑ ΑΕ, θεσπίζεται ο Κώδικας Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, σύμφωνα με τον οποίο διενεργείται η διαχείριση, η συντήρηση και η ανάπτυξη του ΕΣΦΑ. Ο Κώδικας αυτός δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως 2. Με τον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ ρυθμίζονται ιδίως: (α) Οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι τεχνικές λεπτομέρειες και οι ελάχιστες απαιτούμενες λειτουργικές προδιαγραφές για την πρόσβαση των Χρηστών στο ΕΣΦΑ (β) Η διαδικασία, οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι περιορισμοί σχετικά με τη δέσμευση και αποδέσμευση δυναμικότητας του ΕΣΦΑ από τους Χρήστες, καθώς και την περαιτέρω εκχώρηση της δεσμευμένης μεταφορικής ικανότητας ή δυναμικότητας, αντίστοιχα, σε άλλους Χρήστες. (γ) Η διαχείριση των σημείων εισαγωγής Φυσικού Αερίου στο ΕΣΦΑ […]».
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 69 του νόμου: «Με απόφαση της ΡΑΕ εγκρίνονται οι μεθοδολογίες, οι υπολογισμοί, οι ειδικές εγκρίσεις και οι λεπτομέρειες που απαιτούνται για την εφαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, τις οποίες καταρτίζει ο ΔΕΣΦΑ Α.Ε.».
Επειδή, με την υπ’ αρ. 735/2021 απόφαση της Αρχής (σχετικό 3) τροποποιήθηκε η διαδικασία του ετήσιου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ, η οποία έχει ως εξής:
(α) Εκπόνηση ετήσιου προγραμματισμού με ορίζοντα υλοποίησης το Ημερολογιακό Έτος για κάθε ένα από τα επόμενα πέντε έτη.
(β) Διενέργεια της διαδικασίας των δημοπρασιών, μέσω ηλεκτρονικού υπόβαθρου, η οποία είναι διακριτή για κάθε έτος του Ετήσιου Προγραμματισμού. Κάθε δημοπρασία περιλαμβάνει δύο φάσεις, όπου στην πρώτη φάση δημοπρατούνται Τυποποιημένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ και στη δεύτερη φάση Συμπληρωματική Δυναμικότητα, η οποία υποχρεωτικώς ενοποιείται με τμήματα Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ της πρώτης φάσης σε Συνεχή Δυναμικότητα για κάθε Χρήστη ΥΦΑ, ανά έτος. Η πρώτη φάση της Δημοπρασίας διακρίνεται σε δύο στάδια όπου στο πρώτο δημοπρατούνται Σειρές Τυποποιημένων Χρονοθυρίδων ενώ στο δεύτερο μεμονωμένες Τυποποιημένες Χρονοθυρίδες.
(γ) Δικαίωμα συμμετοχής στις Δημοπρασίες ΥΦΑ έχουν οι Χρήστες ΥΦΑ που είναι ταυτόχρονα και Χρήστες Μεταφοράς. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή Χρηστών στη Δημοπρασία ΥΦΑ αποτελεί η παροχή εγγύησης, όπως αυτή προβλέπεται στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και στις Πρότυπες Συμβάσεις Μεταφοράς και ΥΦΑ.
(δ) Η ανακήρυξη Χρήστη ΥΦΑ πλειοδότη στην πρώτη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ, ισοδυναμεί με δέσμευση Χρονοθυρίδας ΥΦΑ ή χρονοθυρίδων αν αναφερόμαστε σε πλειοδότη Σειράς Χρονοθυρίδων, ένταξη στο Ετήσιο Πρόγραμμα ΥΦΑ και δέσμευση Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ που αντιστοιχεί στις δεσμευμένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ. Κριτήριο κατακύρωσης χρονοθυρίδων (Σειράς ή μεμονωμένων) αποτελεί η υψηλότερη προσφορά.
(ε) Μετά το τέλος της πρώτης φάσης, ο Διαχειριστής υπολογίζει το ανώτατο όριο Συνεχούς Δυναμικότητας για κάθε πλειοδοτούντα Χρήστη, ως τη διαφορά μεταξύ της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ της Εγκατάστασης ΥΦΑ, όπως αυτή ανακοινώνεται από τον Διαχειριστή και του αθροίσματος της Δεσμοποιημένης Δυναμικότητας ΥΦΑ επί της οποίας έκαστος των λοιπών Χρηστών ΥΦΑ έχει αναδειχθεί πλειοδότης κατά την πρώτη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ, για κάθε Ημέρα του Έτους στο οποίο αφορά η εν λόγω Δημοπρασία ΥΦΑ.
(στ) Για την κατανομή της Συμπληρωματικής Δυναμικότητας στη δεύτερη φάση της Δημοπρασίας εφαρμόζεται αλγόριθμος διαδικασίας αυξανόμενου τιμήματος με πολλαπλούς γύρους υποβολής προσφορών, προκειμένου να ικανοποιηθεί το σύνολο των προσφορών των συμμετεχόντων Χρηστών ΥΦΑ στη δεύτερη φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ. Κριτήριο κατακύρωσης αποτελεί το υψηλότερο μοναδιαίο τίμημα.
(ζ) Ο ετήσιος προγραμματισμός εκφορτώσεων ΥΦΑ είναι πλήρως δεσμευτικός για τους Χρήστες στους οποίους κατανέμονται χρονοθυρίδες εκφόρτωσης ΥΦΑ, ενώ προβλέπονται διατάξεις περί χρηματικών ποινών σε περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί η εκφόρτωση ενός προγραμματισμένου φορτίου ΥΦΑ και η αντίστοιχη χρονοθυρίδα δεν διατεθεί επιτυχώς στη δευτερογενή αγορά από τον Χρήστη στον οποίο είχε πρωτογενώς κατανεμηθεί.
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 110 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ: «Ειδικά για τον Ετήσιο Προγραμματισμό ΥΦΑ των επόμενων πέντε (5) Ετών (2022-2026), οι προθεσμίες που προβλέπονται στο άρθρο 1 του άρθρου 83 του Κώδικα καθορίζονται εξαιρετικώς ως ακολούθως: Α) Η Δημοπρασία ΥΦΑ θα ξεκινήσει το αργότερο έως την 22α Οκτωβρίου Έτους 2021. Β) Ο Διαχειριστής θα υποβάλει στη ΡΑΕ προς έγκριση, εντός δύο (2) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στο Φύλλο της Κυβερνήσεως, την πρότασή του σχετικά με τις παραμέτρους του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα επόμενα πέντε (5) Έτη (2022-2026) σύμφωνα με το άρθρο 83 του Κώδικα. Γ) Η ΡΑΕ θέτει την πρόταση του Διαχειριστή σε σύντομη δημόσια διαβούλευση διάρκειας πέντε (5) ημερών. Εντός δύο (2) ημερών από τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης και λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα αυτής, η ΡΑΕ δύνανται να ζητήσει από τον Διαχειριστή τροποποιήσεις στην πρότασή του. Στην περίπτωση αυτή, ο Διαχειριστής υποβάλλει αναθεωρημένη πρόταση στη ΡΑΕ προς έγκριση εντός δύο (2) Ημερών.»
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 83 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ: «… ο Διαχειριστής υποβάλλει στη ΡΑΕ προς έγκριση την πρότασή του σχετικά με τις ακόλουθες παραμέτρους του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ που αφορά στα επόμενα πέντε (5) Έτη: Α) Τις ημερομηνίες διεξαγωγής της Δημοπρασίας ΥΦΑ για κάθε ένα από τα Έτη στα οποία αφορά ο Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ, λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα: […] ii) Η έναρξη του Σταδίου ΙΙ της Α΄ Φάσης της Δημοπρασίας ΥΦΑ για κάθε Έτος στο οποίο αφορά ο Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ απέχει τουλάχιστον μία (1) εργάσιμη ημέρα από τη λήξη του Σταδίου Ι για το αντίστοιχο Έτος. iii) Η έναρξη της Β’ Φάσης της Δημοπρασίας ΥΦΑ για κάθε Έτος στο οποίο αφορά ο Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ απέχει τουλάχιστον δύο (2) εργάσιμες ημέρες από τη λήξη της Α΄ Φάσης Δημοπρασίας για το αντίστοιχο Έτος. Β) Κατάλογο με τις προσφερόμενες Τυποποιημένες Χρονοθυρίδες ΥΦΑ και τυχόν προσφερόμενες Σειρές Χρονοθυρίδων για κάθε ένα από τα Έτη στα οποία αφορά ο Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ, με προσδιορισμό της Ημέρας Εκφόρτωσης κάθε Χρονοθυρίδας. Γ) Τις ημερομηνίες έναρξης και λήξης των Περιόδων Προγραμματισμού για κάθε ένα από τα Έτη στα οποία αφορά ο Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ. Δ) Την Οριακή Τιμή για κάθε Φάση της Δημοπρασίας ΥΦΑ. Ε) Το μείζον και έλασσον βήμα αύξησης του τιμήματος κατά τη διαδικασία αυξανόμενου τιμήματος προσφορών. ΣΤ) Τη μέγιστη χρονική διάρκεια της διαδικασίας αυξανόμενου τιμήματος προσφορών της Β’ Φάσης.».
Επειδή, ο Διαχειριστής υπέβαλε την πρότασή του με το σχετικό 15, η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση (σχετικό 16) και περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στα υπό Α) έως και ΣΤ) στοιχεία της παρ. 1 του άρθρου 83 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.
Επειδή, ο Διαχειριστής προτείνει ως ημερομηνία έναρξης των δημοπρασιών για το Έτος 2022 (Ημέρα Έναρξης Α φάσης - Στάδιο Ι) την 18η Οκτωβρίου 2021, σε συμφωνία με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 110 Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ. Τόσο στο πλαίσιο της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης όσο και εκτός αυτής, οι συμμετέχοντες στην αγορά υπέβαλαν τις απόψεις τους σχετικά με την ημερομηνία έναρξης διεξαγωγής των δημοπρασιών για τα έτη 2022-2026 (σχετικά 16 και 17). Αρκετοί από τους συμμετέχοντες ζήτησαν την άμεση έναρξη της διαδικασίας των δημοπρασιών ενώ άλλοι, επίσης αρκετοί, αιτήθηκαν τη μετάθεση του χρόνου έναρξης των δημοπρασιών εντός του Νοεμβρίου 2021.
Επειδή, για την αιτιολόγηση του αιτήματός τους και οι δύο πλευρές πρόβαλαν ως επιχείρημα μετάθεσης ή μη του χρόνου έναρξης των δημοπρασιών τις διαπραγματεύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη εμπορικών συμφωνιών με προμηθευτές φυσικού αερίου αλλά και με πελάτες. Η μια πλευρά θεωρεί ότι θα πρέπει να διεξαχθούν άμεσα οι δημοπρασίες ώστε μετά την ολοκλήρωσή τους να προχωρήσουν στη σύναψη συμφωνιών για την προμήθεια φυσικού αερίου. Αντιθέτως η δεύτερη πλευρά αναφέρει ότι απαιτείται χρόνος για να ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές και έπειτα να προχωρήσουν στη δέσμευση χρονοθυρίδων.
Επειδή, σύμφωνα με την πάγια πρόβλεψη της παρ. 1 του άρθρου 83 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ «Η Δημοπρασία ΥΦΑ για το πρώτο ’Έτος στο οποίο αφορά ο Ετήσιος Προγραμματισμός ΥΦΑ εκκινεί το αργότερο την 1η Οκτωβρίου». Συνεπώς τόσο με βάση την πάγια πρόβλεψη του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ όσο και με βάση την ειδική ρύθμιση του άρθρου 110 του Κώδικα η έναρξη των δημοπρασιών ΥΦΑ τοποθετείται χρονικά στις αρχές-μέσα της φθινοπωρινής περιόδου ώστε να υπάρχει μια ορατότητα για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού για τις ποσότητες φυσικού αερίου που θα εισαχθούν στη χώρα μέσω του τερματικού σταθμού ΥΦΑ κατά το επόμενο έτος. Επομένως η Αρχή θεωρεί ότι θα πρέπει να τηρηθεί η συγκεκριμένη πρόβλεψη και η έναρξη των δημοπρασιών για τα έτη 2022-2026 να πραγματοποιηθεί εντός των προθεσμιών που τίθενται στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.
Επειδή, η Αρχή αναγνωρίζει ότι λόγω των στενών χρονικών περιθωρίων έως την προτεινόμενη από το Διαχειριστή ημερομηνία έναρξης δημοπρασιών ΥΦΑ (18η Οκτωβρίου 2021) μπορεί να προκύψουν δυσκολίες σε σχέση με την προσκόμιση των προβλεπόμενων αναγκαίων εγγυητικών επιστολών για τη συμμετοχή στις δημοπρασίες αυτές. Για λόγο αυτό, η Αρχή έκρινε εύλογο να μετατεθεί η ημερομηνία έναρξης των δημοπρασιών ΥΦΑ για τα Έτη 2022-2026 για λίγες ημέρες, στο πλαίσιο των οριζόμενων στο άρθρο 110 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και ζήτησε από το Διαχειριστή (σχετικό 19) την υποβολή αναθεωρημένης εισήγησης θέτοντας ως ημερομηνία έναρξης των δημοπρασιών την 22α Οκτωβρίου 2021.
Επειδή, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 4 του άρθρου 82Α του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, για τον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών και του αριθμού των τυποποιημένων χρονοθυρίδων ΥΦΑ, ο Διαχειριστής λαμβάνει υπόψη, μεταξύ άλλων, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και τους λειτουργικούς περιορισμούς της Εγκατάστασης ΥΦΑ, το μέγεθος Φορτίων ΥΦΑ τα οποία εκφορτώθηκαν στην Εγκατάσταση ΥΦΑ κατά το Έτος εκπόνησης του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ και τα δύο προηγούμενα Έτη, την ανάγκη μεγιστοποίησης της χρήσης της Εγκατάστασης ΥΦΑ και την ισότιμη πρόσβαση των Χρηστών ΥΦΑ σε αυτή. Για τον καθορισμό δε των Περιόδων Προγραμματισμού, ο Διαχειριστής λαμβάνει υπόψη του, ιδίως, την ετήσια και εποχική ζήτηση Φυσικού Αερίου στο ΕΣΦΑ κατά την τελευταία τριετία.
Επειδή, τα σχετικά με τον προσδιορισμό των χαρακτηριστικών των χρονοθυρίδων και τον καθορισμό των Περιόδων Προγραμματισμού έχουν αναλυθεί εκτενώς στο σκεπτικό της υπ’ αρ. 1513/2020 απόφασης της Αρχής (σχετικό 6). Με βάση αυτό, κάθε έτος από τα πέντε για τα οποία εκπονείται ο ετήσιος προγραμματισμός ΥΦΑ (2022-2026) χωρίζεται σε πέντε περιόδους ζήτησης φυσικού αερίου: δύο υψηλής (Ιανουάριος - Φεβρουάριος και 14 Νοεμβρίου - 31 Δεκεμβρίου), δύο μεσαίας (18 Ιουνίου - 20 Σεπτεμβρίου και 21 Σεπτεμβρίου - 13 Νοεμβρίου) και μίας χαμηλής (1 Μαρτίου - 17 Ιουνίου) ζήτησης φυσικού αερίου.
Επειδή, ο Διαχειριστής, στην τελική εισήγησή του (σχετικό 20) προτείνει τη διεξαγωγή δημοπρασιών για τη δέσμευση συνολικά σαράντα έξι (46) τυποποιημένων χρονοθυρίδων ΥΦΑ για το έτος 2022 και σαράντα πέντε (45) για τα έτη 2023-2026, αριθμός αντίστοιχος με τις χρονοθυρίδες που διατέθηκαν κατά τον ετήσιο προγραμματισμό του έτους 2021, πρώτο έτος εφαρμογής του μηχανισμού δημοπρασιών. Κάθε έτος, στο στάδιο Ι της Α΄ φάσης των δημοπρασιών, διατίθενται τέσσερεις (4) Σειρές Χρονοθυρίδων, η πρώτη περιλαμβάνει οκτώ (8) φορτία 500.000 MWh φυσικού αερίου και οι υπόλοιπες τρεις από πέντε (5) φορτία 1.000.000 MWh φυσικού αερίου. Οι τυποποιημένες χρονοθυρίδες είναι κατανεμημένες στις πέντε προαναφερόμενες Περιόδους Προγραμματισμού. Ο χρόνος έγχυσης των φορτίων αντιστοιχεί σε 36 ώρες για φορτία 1.000.000 MWh και σε 18 ώρες για φορτία 500.000 MWh. Η περίοδος προσωρινής αποθήκευσης αντιστοιχεί σε 13 ημέρες τους χειμερινούς μήνες (Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Δεκέμβριο) και σε 18 ημέρες τους υπόλοιπους εννέα μήνες του έτους.
Επειδή, σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 20) οι χρονοθυρίδες που θα διατεθούν αφορούν στην εκφόρτωση 38 ΤWh φυσικού αερίου για το Έτος 2022 και 37,5 ΤWh για τα Έτη 2023-2026, ποσότητες αντίστοιχες με τις ποσότητες που διατέθηκαν κατά τον ετήσιο προγραμματισμό του έτους 2021, πρώτο έτος εφαρμογής του μηχανισμού δημοπρασιών. Σημειώνεται ότι την τελευταία τριετία στην εγκατάσταση ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα εκφορτώθηκαν ποσότητες φυσικού κατά μέσο όρο 30,3 ΤWh ετησίως. Ειδικότερα το 2019 εκφορτώθηκαν 30,9 ΤWh, το 2020 33,6 ΤWh ενώ το 2021 αναμένεται να εκφορτωθούν συνολικά 26,6 TWh σύμφωνα με το τελικό πρόγραμμα εκφορτώσεων κάθε έτους.
Επειδή, οι προσφερόμενες χρονοθυρίδες αφορούν πλοία των 0,5 ΤWh και 1 TWh προκειμένου να καλύπτεται η διασπορά των χαρτοφυλακίων των Χρηστών με μεγαλύτερο ή μικρότερο μερίδιο στην αγορά φυσικού αερίου, και τα διαφορετικά μεγέθη φορτίων ΥΦΑ που έχουν εκφορτωθεί στην Εγκατάσταση ΥΦΑ Ρεβυθούσας, κατά τα τελευταία έτη.
Επειδή, η πύκνωση των φορτίων τους χειμερινούς μήνες συντελεί στην αύξηση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας. Σύμφωνα με το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης (σχετικό 7), λαμβάνοντας υπόψη τα συμπεράσματα της Μελέτης Εκτίμησης Επικινδυνότητας και προκειμένου να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών σε περίπτωση εμφάνισης σημαντικών διαταραχών στη ζήτηση ή/και την προμήθεια φυσικού αερίου, η ΡΑΕ έχει προκρίνει το συνδυασμό των Δράσεων Δ1 «Ρύθμιση για την έκτακτη προσφερόμενη από τον Διαχειριστή δυναμικότητα και κατανομή στα Σημεία Εισόδου 2020» και Δ3 «Βελτίωση πλαισίου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ - προγραμματισμός Β 2020 - 2025». Ο συνδυασμός των δύο προαναφερόμενων δράσεων επιδρά θετικά στη μείωση της επικινδυνότητας με καλύτερα αποτελέσματα από την υιοθέτηση του συνδυασμού των δράσεων Δ1 και Δ4 «Χρήση Ρεβυθούσας για διατήρηση εποχικού αποθέματος ΥΦΑ ΗΠ 2020», δράση που είχε χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν και η οποία είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της διαθέσιμης δυναμικότητας του τερματικού σταθμού. Η δράση Δ3 «Βελτίωση πλαισίου προγραμματισμού εκφορτώσεων ΥΦΑ - προγραμματισμός Β 2020 - 2025» αφορά σε πύκνωση των αφίξεων φορτίων ΥΦΑ κατά τους χειμερινούς μήνες, η οποία επιτυγχάνεται με μείωση της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης των 18 ημερών σε 13 ημέρες.
Επειδή, η εισήγηση του Διαχειριστή είναι σε συμφωνία με τον Κώδικα, τον Κανονισμό Τιμολόγησης και το Εγχειρίδιο Δημοπρασιών ΥΦΑ. Ειδικότερα, η προτεινόμενη από το Διαχειριστή Οριακή Τιμή για κάθε φάση της δημοπρασίας είναι σύμφωνη με το εγκεκριμένο Τιμολόγιο Χρήσης ΕΣΦΑ (σχετικό 8) για το έτος 2022 και προκύπτει ως άθροισμα της τιμής αναφοράς στο σημείο εισόδου ΥΦΑ και της τιμής αναφοράς στην Εγκατάσταση ΥΦΑ, επί του αθροίσματος των ημερών της περιόδου προσωρινής αποθήκευσης και της ημέρας εκφόρτωσης, προς το πλήθος των ημερών του έτους επί τον συντελεστή Βραχυχρόνιας Χρήσης που αντιστοιχεί στο πλήθος των ημερών για το οποίο δεσμεύεται δεσμοποιημένη δυναμικότητα.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 11 του Εγχειριδίου Δημοπρασιών ΥΦΑ (σχετικό 9), ο Διαχειριστής υποβάλλει στη ΡΑΕ εντός τριάντα ημερών από το πέρας των δημοπρασιών Έκθεση στην οποία περιλαμβάνονται στοιχεία για τις τυποποιημένες χρονοθυρίδες ΥΦΑ και την συμπληρωματική δυναμικότητα ΥΦΑ που κατακυρώθηκαν ανά επιτυχόντα Χρήστη, το μοναδιαίο τίμημα κάθε προσφοράς της Α΄ Φάσης καθώς και τις τιμές εκκαθάρισης για κάθε φάση της δημοπρασίας, τις έγκυρες προσφορές που υποβλήθηκαν από κάθε Χρήστη, τις περιπτώσεις και τους λόγους απόρριψης μη έγκυρων προσφορών που τυχόν υποβλήθηκαν, και τις περιπτώσεις και τους λόγους ματαίωσης ή ακύρωσης δημοπρασίας, προκειμένου η ΡΑΕ να ασκήσει τις αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί από το ν. 4001/2011 για την παρακολούθηση και εποπτεία της αγοράς ενέργειας με τέτοιο τρόπο ώστε να προάγεται ο υγιής ανταγωνισμός και η εύρυθμη λειτουργία αυτής.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους, αποφασίζει:
Α. Την έγκριση των παραμέτρων του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα έτη 2022-2026, σύμφωνα με το κείμενο του Προσαρτήματος της παρούσας απόφασης, περιλαμβανομένων των Παραρτημάτων Α΄ και Β΄ αυτού, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.
Β. Τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την ανάρτησή της στο Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στον ιστότοπο της Αρχής.
Αθήνα, 14 Οκτωβρίου 2021
Απόφαση Ρ.Α.Ε.777/2021 - ΦΕΚ 4877/Β/21-10-2021
Έγκριση Παραμέτρων Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ για τα έτη 2022 - 2026.