Απόφαση Ρ.Α.Ε. 122/2013 - ΦΕΚ 691/Β/26-3-2013
Έγκριση σχεδίου έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με τον Κανονισμό 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Οκτωβρίου 2010 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο και την κατάργηση της οδηγίας 2004/67/ΕΚ του Συμβου
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 122/2013
ΦΕΚ 691/Β/26-3-2013
Έγκριση σχεδίου έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με τον Κανονισμό 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Οκτωβρίου 2010 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο και την κατάργηση της οδηγίας 2004/67/ΕΚ του Συμβουλίου.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Συνεδρίαση της 6ης Μαρτίου 2013)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 2773/1999 (ΦΕΚ Α΄ 286), όπως ισχύει.
2. Τις διατάξεις του ν. 2690/1999 (ΦΕΚ Α΄ 45/09.03.1999), όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις του ν. 3428/2005 (ΦΕΚ Α΄ 313), όπως ισχύει.
4. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20 Οκτωβρίου 2010 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο και την κατάργηση της οδηγίας 2004/67/ΕΚ του Συμβουλίου (εφεξής «Κανονισμός»).
5. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179) «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (εφεξής «Νόμος»), και ιδίως τα άρθρα 12 και 73 αυτού.
6. Το εγχειρίδιο με τίτλο «Preventive Action Plan and Emergency Plan Good Practices» που καταρτίστηκε από το Joint Research Center for Energy and Transport της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
7. Το υπ’ αριθμ. Ο-50329/28.02.2012 έγγραφο της ΡΑΕ προς ΔΕΣΦΑ Α.Ε. με θέμα «Ασφάλεια Εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο».
8. Το υπ’ αριθμ. 53275/13.06.2012 έγγραφο του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-157872/13.06.2012) με θέμα «Εισήγηση για το σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων».
9. Το υπ’ αριθμ. Ο-52300/16.08.2012 έγγραφο της ΡΑΕ προς τις επιχειρήσεις φυσικού αερίου και τις οργανώσεις που εκπροσωπούν οικιακούς και βιομηχανικούς πελάτες με θέμα «Σχέδια προληπτικής δράσης και έκτακτης ανάγκης αναφορικά με την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κανονισμού 994/2010».
10. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της ως άνω διαβούλευσης με τα ακόλουθα έγγραφα:
(α) Το υπ’ αριθμ. 2213/ΚΜΠ έγγραφο της εταιρείας ΗΡΩΝ ΙΙ ΘΕΡΜΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ A.E. (ΡΑΕ Ι-162149/19.09.2012).
(β) Το υπ’ αριθμ. 18879 έγγραφο της εταιρείας ΔΕΠΑ A.E. (ΡΑΕ Ι-162183/19.09.2012).
(γ) Το υπ’ αριθμ. ELSON-RAE-044 έγγραφο της εταιρείας ELPEDISON POWER A.E. (ΡΑΕ Ι-162202/19.09.2012).
(δ) Το υπ’ αριθμ. 1799 έγγραφο των εταιρειών PROTERGIA A.E. και KORINTHOS POWER A.E. (ΡΑΕ Ι-162206/20.09.2012).
(ε) Το υπ’ αριθμ. 270071588 έγγραφο της εταιρείας ΕΠΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-162207/20.09.2012).
(στ) To υπ’ αριθμ. 33431/3745 έγγραφο των εταιρειών ΕΠΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ A.E. και ΕΠΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ A.E. (ΡΑΕ Ι-162208/20.09.2012).
(ζ) Το υπ’ αριθμ. 436/360Β έγγραφο της εταιρείας ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ A.E. (ΡΑΕ Ι-162209/20.09.2012).
(η) Το υπ’ αριθμ. 55398 έγγραφο του ΔΕΣΦΑ A.E. (ΡΑΕ Ι-162243/20.09.2012).
(θ) Το έγγραφο με ημερομηνία 18 Σεπτεμβρίου 2012 της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΡΑΕ Ι-162245/20.09.2012).
(ι) Το υπ’ αριθμ. 1/Β/18780 έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΡΑΕ Ι-162437/25.09.2012).
(ια) Το έγγραφο της ΔΕΗ Α.Ε. με Α.Π. ΡΑΕ Ι-164041/29.10.2012 με θέμα «Διαβούλευση για την υποβολή παρατηρήσεων επί των Σχεδίων προληπτικής δράσης και έκτακτης ανάγκης αναφορικά με την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κανονισμού 994/2010».
11. Το υπ’ αριθμ. Ο-52790/14.10.2012 έγγραφο της ΡΑΕ προς ΔΕΣΦΑ Α.Ε με θέμα «Ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο και προπαρασκευαστικές ενέργειες ενόψει του χειμώνα: Σχέδιο Μέτρων Έκτακτης Ανάγκης».
12. Το υπ’ αριθμ. 56454/02.11.2012 έγγραφο του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-164308/05.11.2012), με θέμα «Τελική εισήγηση για το σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων».
13. Το υπ’ αριθμ. Ο-53701/24.12.2012 έγγραφο της ΡΑΕ προς ΔΕΣΦΑ Α.Ε με θέμα «Εισήγηση ΔΕΣΦΑ για το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων».
14. Το υπ’ αριθμ. 58511/22.1.2013 έγγραφο του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-167566/23.1.2013) με θέμα «Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων».
15. Το ηλεκτρονικό έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Απ.: Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων με track-changes»
16. Το υπ’ αριθμ. 59317/21.02.2013 έγγραφο του ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (ΡΑΕ Ι-168599/21.02.2013) με θέμα «Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης – Τελική Εισήγηση Διαχειριστή».
Σκέφτηκε ως εξής:
Α. Σχετικές διατάξεις
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού: «Η αρμόδια αρχή κάθε κράτους μέλους, έπειτα από διαβούλευση με τις επιχειρήσεις φυσικού αερίου, τις σχετικές οργανώσεις που εκπροσωπούν τα συμφέροντα των οικιακών και βιομηχανικών πελατών και την εθνική ρυθμιστική αρχή, εφόσον αυτή δεν είναι η αρμόδια αρχή, καταρτίζει σε εθνικό επίπεδο, με την επιφύλαξη της παραγράφου 3: α) ….και β) σχέδιο έκτακτης ανάγκης που περιέχει τα ληπτέα μέτρα για την εξάλειψη ή τον μετριασμό των επιπτώσεων ενδεχόμενης διαταραχής του εφοδιασμού με αέριο σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κανονισμού».
Περαιτέρω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 4 του Κανονισμού: «Πριν από την έγκριση .... ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης σε εθνικό επίπεδο, οι αρμόδιες αρχές ανταλλάσσουν, μέχρι τις 3 Ιουνίου 2012, τα προσχέδιά τους έκτακτης ανάγκης και προβαίνουν σε διαβουλεύσεις μεταξύ τους στο κατάλληλο περιφερειακό επίπεδο και με την Επιτροπή, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι τα προσχέδια και τα μέτρα τους δεν έρχονται σε αντίθεση με προληπτικό σχέδιο δράσης και σχέδιο έκτακτης ανάγκης άλλου κράτους μέλους και ότι συμμορφώνονται με τον παρόντα Κανονισμό και με άλλες διατάξεις της Ενωσιακής Νομοθεσίας. Τέτοιες διαβουλεύσεις πρέπει να διενεργούνται ιδίως ανάμεσα σε γειτονικά κράτη μέλη, κυρίως ανάμεσα σε απομονωμένα συστήματα που αποτελούν νησίδες αερίου και τα γειτονικά τους κράτη μέλη, και μπορούν να καλύπτουν για παράδειγμα εκείνα τα κράτη μέλη που ορίζονται στον ενδεικτικό κατάλογο του Παραρτήματος IV».
Με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 4 του Κανονισμού: «Το αργότερο έως τις 3 Δεκεμβρίου 2012, εγκρίνονται και δημοσιοποιούνται τα […] σχέδια έκτακτης ανάγκης […]. Αυτά τα σχέδια γνωστοποιούνται χωρίς χρονοτριβή στην Επιτροπή. Η Επιτροπή ενημερώνει την ομάδα συντονισμού για το αέριο. Οι αρμόδιες αρχές διασφαλίζουν την τακτική παρακολούθηση της εφαρμογής τέτοιων σχεδίων».
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 6 του άρθρου 4 του Κανονισμού: «Εντός τριών μηνών από την κοινοποίηση από τις αρμόδιες αρχές των σχεδίων που αναφέρονται στην παράγραφο 5: α) η Επιτροπή εκτιμά τα σχέδια αυτά, όπως ορίζεται στο στοιχείο β). Για αυτόν τον σκοπό, η Επιτροπή συμβουλεύεται την ομάδα συντονισμού για το αέριο σχετικά με τα εν λόγω σχέδια και λαμβάνει υπόψη τη γνώμη της. Η Επιτροπή υποβάλλει έκθεση της εκτίμησής της όσον αφορά τα σχέδια στην ομάδα συντονισμού για το αέριο.»
Περαιτέρω, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου 12 του Νόμου: «Η ΡΑΕ ορίζεται ως η Αρμόδια Αρχή (Competent Authority) για τη διασφάλιση της εφαρμογής των μέτρων που ορίζονται στον Κανονισμό Ασφάλειας Εφοδιασμού του Φυσικού Αερίου 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Οκτωβρίου 2010 (L 295). Τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 6 και 7 του Κανονισμού 994/2010/ΕΚ ασκούνται από τη ΡΑΕ με την ιδιότητα της ως Αρμόδιας Αρχής. Η ΡΑΕ, με την ιδιότητα της αυτή, κατά την κατάρτιση και εφαρμογή του προληπτικού σχεδίου δράσης και του σχεδίου έκτακτης ανάγκης σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, τα οποία προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 4 του Κανονισμού 994/2010/ΕΚ, δύναται να αναθέτει τη διεκπεραίωση ειδικά οριζόμενων καθηκόντων που σχετίζονται με τα παραπάνω σε τρίτα πρόσωπα. Η ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει την εκτέλεση των ανατιθέμενων καθηκόντων».
Τέλος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παραγράφους 1 και 4 του άρθρου 73 του Νόμου: «1. Ο ΔΕΣΦΑ ΑΕ καταρτίζει Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων. Το Σχέδιο αυτό εγκρίνεται από τη ΡΑΕ….4. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης του ΕΣΦΑ διακόπτονται, κατά προτεραιότητα, οι παροχές: (α)….(β) Άλλων Πελατών, των οποίων η διακοπή κρίνεται απολύτως αναγκαία, για να διασφαλιστεί η αξιόπιστη και ασφαλής λειτουργία του ΕΣΦΑ, σύμφωνα με Κατάλογο Σειράς Διακοπής, ο οποίος καταρτίζεται από το ΔΕΣΦΑ Α.Ε. και εγκρίνεται από τη ΡΑΕ».
Β. Κατάρτιση Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης
1) Επειδή, η ΡΑΕ, κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 12 του Νόμου ζήτησε, με το υπ’ αρ. 7 σχετικό έγγραφό της, την εισήγηση του Διαχειριστή ΕΣΦΑ (ΔΕΣΦΑ Α.Ε.) σχετικά με το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων και τον Κατάλογο Σειράς Διακοπής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 73 του Νόμου και το άρθρο 4 του Κανονισμού.
2) Επειδή, ο Διαχειριστής, με το υπ’ αριθμ. 8 σχετικό έγγραφό του, απέστειλε την αρχική εισήγησή του, σχετικά με το Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και Διαχείρισης Κρίσεων, το οποίο περιελάμβανε και Κατάλογο Σειράς Διακοπής καταναλωτών φυσικού αερίου (εφεξής «σχέδιο έκτακτης ανάγκης»).
3) Επειδή, στη συνέχεια, η ΡΑΕ, με το υπ’ αριθμ. 9 σχετικό έγγραφό της, έθεσε σε διαβούλευση την ως άνω εισήγηση του Διαχειριστή, στην οποία συμμετείχαν επιχειρήσεις φυσικού αερίου και οργανώσεις που εκπροσωπούν οικιακούς και βιομηχανικούς πελάτες. Οι απόψεις των συμμετεχόντων στη διαβούλευση διαβιβάστηκαν στο Διαχειριστή με το υπ’ αρ. 11 σχετικό έγγραφο της ΡΑΕ.
4) Επειδή, ο Διαχειριστής, με τα υπ’ αριθμ. 12 και 14 σχετικά έγγραφά του υπέβαλε εκ νέου στη ΡΑΕ την εισήγησή του σχετικά με το προσχέδιο έκτακτης ανάγκης έχοντας επεξεργαστεί το σύνολο των σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης (σχετικό υπ’ αριθμ. 10) και τις παρατηρήσεις της Αρχής (σχετικό υπ’ αριθμ. 13). Στο πλαίσιο επεξεργασίας της ως άνω εισήγησης του Διαχειριστή από την Αρχή (σχετικό υπ’ αριθμ. 14), με σκοπό την πλήρωση στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό των απαιτήσεων του άρθρου 10 του Κανονισμού, η ΡΑΕ απέστειλε εκ νέου το υπ’ αριθμ. 15 ηλεκτρονικό έγγραφό της με παρατηρήσεις προς επεξεργασία από το Διαχειριστή.
5) Επειδή, ο Διαχειριστής με το υπ’ αριθμ. 16 έγγραφό του υπέβαλε στη ΡΑΕ την τελική του εισήγηση για το σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
6) Επειδή, η τελική εισήγηση του ΔΕΣΦΑ ΑΕ που υποβλήθηκε στη ΡΑΕ με το υπ’ αρ. 16 σχετικό έγγραφο, πληρεί τα ακόλουθα δεδομένα:
(α) βασίζεται στα επίπεδα κρίσης της παραγράφου 3 του άρθρου 10 του Κανονισμού.
(β) ορίζει επαρκώς τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των συμμετεχόντων στην αγορά φυσικού αερίου.
(γ) ορίζει επαρκώς τους ρόλους και τις αρμοδιότητες των Διαχειριστών, της ΡΑΕ και του ΥΠΕΚΑ.
(δ) διασφαλίζει ότι δίνονται επαρκείς δυνατότητες στις επιχειρήσεις φυσικού αερίου και στους Μεγάλους Πελάτες να ανταποκριθούν σε κάθε επίπεδο κρίσης.
(ε) προσδιορίζει επαρκώς τα μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων.
(στ) θεσπίζει μέτρα και διαδικασίες για κάθε επίπεδο κρίσης.
(ζ) καθορίζει διαδικασίες εφαρμογής μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά και διασφαλίζει ότι αυτά εφαρμόζονται μόνο όταν οι μηχανισμοί που στηρίζονται στην αγορά από μόνοι τους δεν μπορούν πλέον να διασφαλίσουν τον εφοδιασμό, ιδίως στους προστατευόμενους καταναλωτές φυσικού αερίου.
(ι) περιγράφει τους μηχανισμούς που χρησιμοποιούνται σε περίπτωση έκκλησης για βοήθεια από την Ένωση και τα κράτη μέλη της.
(ια) παρουσιάζει επαρκώς τις υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών που επιβάλλονται σε επιχειρήσεις φυσικού αερίου σε κάθε επίπεδο κρίσης.
7) Επειδή δεν κατέστη δυνατό οι αρμόδιες αρχές να ανταλλάξουν, μέχρι τις 3 Ιουνίου 2012, τα προσχέδιά τους σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 4 του Κανονισμού.
8) Επειδή οι Αρμόδιες Αρχές σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 4 του Κανονισμού, το αργότερο έως τις 3 Δεκεμβρίου 2012, εγκρίνουν και δημοσιοποιούν το σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
9) Επειδή κρίνεται σκόπιμο η διαβούλευση με τα γειτονικά κράτη μέλη να λάβει χώρα παράλληλα με τη διαδικασία υποβολής ενώπιον της Επιτροπής και εκτίμησης από αυτήν του σχεδίου, η οποία είναι πιθανό να οδηγήσει σε επικαιροποίηση του εγκεκριθέντος σχεδίου έκτακτης ανάγκης.
Κατόπιν των ανωτέρω και σύμφωνα με αυτά, αποφασίζει:
1) Την έγκριση του σχεδίου έκτακτης ανάγκης και του καταλόγου σειράς διακοπής που περιέχεται σε αυτό, όπως αυτά καταρτίστηκαν από τον ΔΕΣΦΑ Α.Ε. και προσαρτώνται στην παρούσα απόφαση ως «Προσάρτημα», το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.
2) Την αποστολή του μεταφρασμένου στα Αγγλικά σχεδίου έκτακτης ανάγκης στις αρμόδιες Αρχές της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
3) Την αποστολή του σχεδίου έκτακτης ανάγκης στην αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και γνωστοποίηση σε αυτήν της παράλληλης διαβούλευσης με τα γειτονικά κράτη μέλη.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 6 Μαρτίου 2013
Ο Πρόεδρος
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 122/2013 - ΦΕΚ 691/Β/26-3-2013
Έγκριση σχεδίου έκτακτης ανάγκης σύμφωνα με τον Κανονισμό 994/2010 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Οκτωβρίου 2010 σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με αέριο και την κατάργηση της οδηγίας 2004/67/ΕΚ του Συμβου