x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε. 61/2022 - ΦΕΚ 336/Β/1-2-2022

Έγκριση Κανονισμού Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 (Α’ 185).


Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ.61/2022

ΦΕΚ 336/Β/1-2-2022

Έγκριση Κανονισμού Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 (Α’ 185).

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Την Οδηγία 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 «Σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά Φυσικού Αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ» (ΕΕ L 211/14.8.2009).

2. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 312/2014 της Επιτροπής της 26ης Μαρτίου 2014 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά την εξισορρόπηση του φορτίου φυσικού αερίου στα δίκτυα μεταφοράς (EE L 91/27.03.2014) (εφεξής ο «Κανονισμός 312/2014»).

3. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179), (εφεξής, ο «Νόμος»).

4. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ’ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του

ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α’185) και ιδίως τις διατάξεις του άρθρου 19.

5. Την υπό στοιχεία Δ1/Α/5346/22.03.2010 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β’ 379/2010) (εφεξής ο «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ» ή ο «Κώδικας»), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1096/2011 (Β’ 2227), 526/2013 (Β’ 3131), 239/2017 (Β’ 1549 και Β’ 2159), 123/2018

(Β’ 788/2018), 1005/2019 (Β’ 4088), 727/2020 (Β’ 1684), 1035/2020 (Β’ 2840), 1400/2020 (Β’ 4585), 1433/2020 (Β’ 4799 και Β’ 5078), 735/2021 (Β’4687) και 1060/2021 (Β’37) αποφάσεις της ΡΑΕ.

6. Την υπ’ αρ. 274/2015 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση της Έκθεσης του Διαχειριστή για την υλοποίηση προσωρινών μέτρων κατ’ εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κώδικα Εξισορρόπησης (ΕΕ) 312/2014» (Β’ 1916).

7. Την υπ’ αρ. 774/2019 απόφαση της ΡΑΕ «Έγκριση της 2ης Έκθεσης του Διαχειριστή για την υλοποίηση προσωρινών μέτρων κατ’ εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κώδικα Εξισορρόπησης (ΕΕ) 312/2014» (Β’ 3688).

8. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-81721/09.04.2020 έγγραφο της ΡΑΕ «Υλοποίηση Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου», με το οποίο η ΡΑΕ ζήτησε ενημέρωση από το ΕΧΕ σχετικά με την πρόθεσή του να αναπτύξει και να λειτουργήσει Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα.

9. Το υπ’ αρ. 1304/19.06.2020 έγγραφο της ΕΧΕ (ΡΑΕ Ι-283854/19.06.2020)  «Υλοποίηση Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου», με το οποίο η ΕΧΕ ανέλαβε την υλοποίηση του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου.

10. Την υπ’ αρ. 60/2022 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση Λειτουργίας Αγορών Φυσικού Αερίου από την ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 (Α’185)» (υπό έκδοση σε ΦΕΚ).

11. Το υπ’ αρ. 879/24.06.2021 έγγραφο της ΕΧΕ και 519/24.06.2021 έγγραφο της ΕnExClear (ΡΑΕ Ι-305281/ 24.06.2021) «Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας», με το οποίο ο Όμιλος Χρηματιστηρίου Ενέργειας υπέβαλε την αρχική πρότασή του για το πλαίσιο λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου.

12. Το υπ’ αρ. 915/02.07.2021 έγγραφο της ΕΧΕ και 545/02.07.2021 έγγραφο της ΕnExClear (ΡΑΕ Ι-305824/ 02.07.2021)  «Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας», με το οποίο ο Όμιλος Χρηματιστηρίου Ενέργειας υπέβαλε τα κείμενα των αποφάσεων που περιλαμβάνονται στην αρχική πρότασή του (σχετικό 11) στα Αγγλικά.

13. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ στο διάστημα 29.06.2021 - 20.09.2021, σχετικά με το πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, ήτοι τα με υπ’ αρ. ΡΑΕ έγγραφα:

ΡΑΕ Ι-309425/10.09.2021 (ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ), ΜOTOR OIL (ΡΑΕ Ι-309451/13.09.2021), ΔΕΗ (ΡΑΕ Ι-309452/ 13.09.2021), ΖΕΝΙΘ (ΡΑΕ Ι-309454/13.09.2021), ΙΕΝΕ (ΡΑΕ Ι-309455/ 13.09.2021), ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΡΑΕ Ι-309456/13.09.2021) και ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ (ΡΑΕ Ι- 309460/13.09.2021).

14. Την από 30.09.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ, με την οποία ζητήθηκαν οι απόψεις της ΕΧΕ και της ΕnExClear επί των σχολίων που υποβλήθηκαν στη δημόσια διαβούλευση.

15. Το υπ’ αρ. 1514/15.10.2021 έγγραφο της ΕΧΕ και 858/15.10.2021 έγγραφο της ΕnExClear (ΡΑΕ Ι-311586/ 18.10.2021) «Απόψεις των εταιρειών ΕΧΕ Α.Ε. και EnExClear επί των αποτελεσμάτων της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ για το πλαίσιο που θα διέπει την λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας».

16. Την υπό στοιχεία Ο-91013/25.11.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ «Σχόλια ΡΑΕ επί της πρότασης του ΕΧΕ για τον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας και τις σχετικές Αποφάσεις».

17. Το υπό στοιχεία Ο-91199/3.12.2021 έγγραφο της ΡΑΕ «Αποφάσεις για την εφαρμογή των Κανονισμών Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας και Εκκαθάρισης Συναλλαγών Βάθρου Εμπορίας Χρηματιστηρίου Ενέργειας».

18. Την από 19.12.2021 ηλεκτρονική επιστολή του ΔΕΣΦΑ, με την οποία διαβιβάστηκε στην Αρχή σχέδιο της Συμφωνίας Βάθρου Εμπορίας, την οποία θα υπογράψουν ο ΔΕΣΦΑ και το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας, και των τεχνικών παραρτημάτων αυτής.

19. Tην υπό στοιχεία Ο-91767/28.12.2021 ηλεκτρονική επιστολή της ΡΑΕ «Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου», με την οποία υποβλήθηκαν στο Χρηματιστήριο Ενέργειας οι τελικές παρατηρήσεις της ΡΑΕ επί των κειμένων των Κανονισμών του Βάθρου Εμπορίας και της Εκκαθάρισης Συναλλαγών Βάθρου Εμπορίας Χρηματιστηρίου Ενέργειας και των σχετικών αποφάσεων που θα εγκριθούν από την ΡΑΕ.

20. Τις συναντήσεις εργασίας που έλαβαν χώρα μεταξύ της ομάδας εργασίας της ΡΑΕ και της ομάδας εργασίας του Ομίλου Χρηματιστηρίου Ενέργειας για την από κοινού επεξεργασία της πρότασής του και των σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης και τη διαμόρφωση των τελικών σχεδίων Κανονισμών Βάθρου Εμπορίας και Εκκαθάρισης Συναλλαγών Βάθρου Εμπορίας και των σχετικών αποφάσεων.

21. Το υπ’ αρ. 18/07.01.2022 έγγραφο της ΕΧΕ και 12/07.01.2022 έγγραφο της ΕnExClear (ΡΑΕ Ι-317393/ 07.01.2022) «Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας», με το οποίο υποβλήθηκε η τελική εισήγηση του Ομίλου Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας και τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας.

22. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011.

23. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α’ 112), όπως ισχύει, και ιδίως τη διάταξη της περ. 4  της παρ. 4 του άρθρου 2 αυτού.

24. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.

Σκέφθηκε ως εξής:

Επειδή, σύμφωνα με τον Κανονισμό 312/2014 (σχετικό 2), οι χρήστες του συστήματος μεταφοράς έχουν την ευθύνη της εξισορρόπησης των εισροών και των απολήψεών τους στο σύστημα φυσικού αερίου. Οι Διαχειριστές του Συστήματος Μεταφοράς διενεργούν τυχόν αναγκαία εναπομείνασα εξισορρόπηση των συστημάτων μεταφοράς. Στο πλαίσιο της ενέργειας αυτής, οι Διαχειριστές θα πρέπει να επιδιώκουν τη μεγιστοποίηση της ποσότητας των αναγκών εξισορρόπησης φυσικού αερίου που καλύπτεται μέσω της αγοράς και της πώλησης βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων στη βραχυπρόθεσμη αγορά χονδρικής πώλησης αερίου.

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του Κανονισμού 312/2014: «Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς εκτελεί πράξεις εξισορρόπησης μέσω: α) της αγοράς και της πώλησης βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων σε βάθρο εμπορίας […]»

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 3 σημείο 4) του Κανονισμού 312/2014, ως Βάθρο Εμπορίας ορίζεται: «Ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο παρέχει και χειρίζεται ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας, μέσω του οποίου οι συμμετέχοντες στη συναλλαγή επιτρέπεται να υποβάλλουν και να αποδέχονται, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος να αναθεωρούν και να αποσύρουν, προσφορές για φυσικό αέριο που απαιτείται για την κάλυψη των βραχυπρόθεσμων διακυμάνσεων της ζήτησης ή της παροχής του φυσικού αερίου, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν στο εν λόγω βάθρο εμπορίας και βάσει των οποίων ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς προβαίνει σε εμπορικές συναλλαγές με σκοπό την ανάληψη πράξεων εξισορρόπησης».

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κανονισμού 312/2014: «1. Για τους σκοπούς της προμήθειας βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς συναλλάσσεται σε βάθρο εμπορίας το οποίο πληροί όλα τα ακόλουθα κριτήρια:

α) παρέχει επαρκή στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας παροχής αερίου τόσο στους χρήστες του δικτύου για τις εμπορικές τους συναλλαγές όσο και στους διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς για την ανάληψη κατάλληλων πράξεων εξισορρόπησης μέσω της εμπορίας των σχετικών βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων· β) παρέχει διαφανή πρόσβαση χωρίς διακρίσεις· γ) παρέχει υπηρεσίες με βάση την ισότιμη μεταχείριση· δ) διασφαλίζει την ανωνυμία της διαδικασίας μέχρι να ολοκληρωθεί η συναλλαγή· ε) παρέχει λεπτομερή επισκόπηση των τρεχουσών προσφορών σε όλους τους συμμετέχοντες στη συναλλαγή· στ) διασφαλίζει ότι όλες οι συναλλαγές κοινοποιούνται δεόντως στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς. 2. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς επιδιώκει τη διασφάλιση της εκπλήρωσης των κριτηρίων που καθορίζονται στην παράγραφο 1 από τουλάχιστον ένα βάθρο εμπορίας. Σε περίπτωση αδυναμίας εκπλήρωσης αυτών των κριτηρίων από τουλάχιστον ένα βάθρο εμπορίας, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα για τη δημιουργία βάθρου εξισορρόπησης ή κοινού βάθρου εξισορρόπησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 47. 3. Μετά την ολοκλήρωση κάθε συναλλαγής, ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας θέτει στη διάθεση των συμμετεχόντων επαρκείς πληροφορίες για την επιβεβαίωση της συναλλαγής. 4. Ο συμμετέχων στη συναλλαγή είναι υπεύθυνος για την υποβολή κοινοποίησης της συναλλαγής στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς, όπως ορίζεται στο άρθρο 5, εκτός εάν το καθήκον αυτό έχει ανατεθεί στον διαχειριστή του βάθρου εμπορίας ή σε τρίτο μέρος σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν για το βάθρο εμπορίας. 5. Ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας: α) δημοσιεύει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης έπειτα από κάθε συναλλαγή ή β) παρέχει στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς πληροφορίες στην περίπτωση που ο εν λόγω διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς επιλέγει να δημοσιεύσει την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς δημοσιεύει τις πληροφορίες αυτές χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Όταν στην ίδια ζώνη εξισορρόπησης υπάρχουν περισσότεροι του ενός διαχειριστές βάθρου εμπορίας, εφαρμόζεται το στοιχείο β). 6. Ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας επιτρέπει στους χρήστες του δικτύου να συναλλάσσονται στο οικείο βάθρο εμπορίας μόνον εάν δικαιούνται να προβαίνουν σε κοινοποιήσεις συναλλαγών. 7. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ενημερώνει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση τον διαχειριστή του βάθρου εμπορίας στην περίπτωση που χρήστης του δικτύου απολέσει το δικαίωμα να προβαίνει σε κοινοποιήσεις συναλλαγών δυνάμει της ισχύουσας συμβατικής ρύθμισης, με αποτέλεσμα την αναστολή του δικαιώματος του χρήστη του δικτύου να προβαίνει σε συναλλαγές στο βάθρο εμπορίας, με την επιφύλαξη των λοιπών έννομων μέσων προστασίας τα οποία στη εν λόγω περίπτωση έχει ενδεχομένως στη διάθεσή του ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν για το βάθρο εμπορίας.»

Επειδή, όταν τέθηκε σε εφαρμογή ο Κανονισμός 312/2014, δεν λειτουργούσε στη ζώνη εξισορρόπησης του ΕΣΦΑ βάθρο εμπορίας στο οποίο να έχει ο Διαχειριστής τη δυνατότητα διενέργειας των συναλλαγών εξισορρόπησης, η Αρχή με την υπ’ αρ. 274/2015 απόφαση (σχετικό 6) ενέκρινε τη δημιουργία Βάθρου Εξισορρόπησης από τον Διαχειριστή ως Προσωρινό Μέτρο σύμφωνα με τα άρθρα 45 και 47 του Κανονισμού 312/2014. Επιπλέον, η Αρχή με την υπ’ αρ. 774/2019 απόφαση (σχετικό 7) ενέκρινε τη διατήρηση της λειτουργίας του Βάθρου Εξισορρόπησης μέχρι τη δημιουργία Βάθρου Εμπορίας καθώς και για εύλογο χρονικό διάστημα, κατά μέγιστο ένα (1) έτος, μετά από αυτή.

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4425/2016 (σχετικό 2): «1. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας που λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Υποκεφαλαίου Β’ του παρόντος νόμου, δύναται να διαχειρίζεται Αγορές Φυσικού Αερίου καθώς και Περιβαλλοντικές Αγορές. Για τη λειτουργία των Αγορών Φυσικού Αερίου καθώς και των Περιβαλλοντικών Αγορών απαιτείται έγκριση από την ΡΑΕ εφαρμοζομένων των διατάξεων των άρθρων 11, 12, 13 και 14 του παρόντος νόμου. 2. Με απόφαση της ΡΑΕ μπορεί να εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας των Αγορών Φυσικού Αερίου καθώς και των Περιβαλλοντικών Αγορών. Με την ίδια απόφαση δύναται να εξειδικεύονται και οι όροι λειτουργίας Αγορών Εξισορρόπησης επί φυσικού αερίου και επί των προϊόντων που διαπραγματεύονται στις Περιβαλλοντικές Αγορές, στο πλαίσιο των προβλέψεων της κείμενης νομοθεσίας και του ενωσιακού δικαίου.»

Επειδή, έπειτα από πρωτοβουλία της Αρχής και με τη συμμετοχή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του ΔΕΣΦΑ, εκπονήθηκε από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ Α.Ε.) μελέτη σκοπιμότητας, η οποία ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο 2019 και ανέδειξε την ανάγκη υλοποίησης βάθρου εμπορίας για το φυσικό αέριο στην Ελλάδα, καθώς και τη βιωσιμότητά του. Το καλοκαίρι του 2020, έπειτα από υπενθυμίσεις της Αρχής (σχετικό 8), η ΕΧΕ Α.Ε. αποφάσισε την ανάπτυξη και λειτουργία του βάθρου εμπορίας στην Ελλάδα (σχετικό 9) σύμφωνα με τη δυνατότητα που της είχε δοθεί από τον ν. 4425/2016.

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4425/2016, το οποίο αφορά στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας αλλά εφαρμόζεται αναλογικώς και για τις Αγορές Φυσικού Αερίου σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 19 του ν. 4425/2016, το Χρηματιστήριο Ενέργειας εφαρμόζει αποτελεσματικούς μηχανισμούς και διαδικασίες σχετικά με τις Αγορές Φυσικού Αερίου που διαχειρίζεται, για την τακτική παρακολούθηση της συμμόρφωσης των Συμμετεχόντων με τους κανόνες τους που περιλαμβάνονται στον Κανονισμό του.

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 10 του ν. 4425/2016: «8. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας διαθέτει Κανονισμό, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ, ύστερα από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Με τον ίδιο τρόπο εγκρίνεται και κάθε τροποποίηση του Κανονισμού. Ο Κανονισμός περιλαμβάνει τους όρους λειτουργίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας […]. Το ελάχιστο περιεχόμενό του προσδιορίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 18. Ο Κανονισμός περιλαμβάνει διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά την πρόσβαση των Συμμετεχόντων […]. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορά ο Κανονισμός οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτόν. Με τον Κανονισμό καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων του. Οι αποφάσεις της παραγράφου αυτής δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της εγκριτικής απόφασης της ΡΑΕ ο Κανονισμός και οι τροποποιήσεις του ισχύουν έναντι των προσώπων που αναφέρονται στην παρούσα παράγραφο».

Επειδή, με την υπ’ αρ. 60/2022 Απόφαση ΡΑΕ (σχετικό 10) εγκρίθηκε η λειτουργία των αγορών φυσικού αερίου από την ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ Α.Ε.».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 η ΡΑΕ εγκρίνει τους όρους λειτουργίας των Αγορών Φυσικού Αερίου.

Επειδή, στο άρθρο 18 του ν. 4425/2016 προβλέπονται τα εξής: «1. Ο Κανονισμός του Χρηματιστηρίου Ενέργειας [...] εκδίδονται με βάση τον παρόντα νόμο, συμμορφώνονται με τις προβλέψεις του ενωσιακού δικαίου [...].2. [...]. Οι Κανονισμοί περιλαμβάνουν διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά στην πρόσβαση των Συμμετεχόντων […]. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορούν οι Κανονισμοί οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτούς. Με τους Κανονισμούς καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων τους. Ιδίως καθορίζονται τα ακόλουθα:

α) Οι Συμμετέχοντες, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εγγραφής και συμμετοχής τους, καθώς και ο τύπος και ο χρόνος υποβολής των εντολών συναλλαγών.

β) Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Συμμετεχόντων, καθώς και η συνεργασία τους με το Χρηματιστήριο Ενέργειας […].

γ) Διατάξεις που αφορούν τις υποχρεώσεις και τη λειτουργία των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης, όπου συντρέχει περίπτωση.

δ) Τυχόν εξειδίκευση και συμπλήρωση των αρμοδιοτήτων των Διαχειριστών, όπως καθορίζονται στα άρθρα 9, 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου και στις λοιπές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.

ε) Το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και του Διαχειριστή […] λοιπούς φορείς, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις ανταλλαγής δεδομένων και τις διεπαφές των σχετικών αγορών.[…]

ζ) Οι κανόνες και οι διαδικασίες διεξαγωγής των συναλλαγών και οι όροι σύνδεσης αυτών με την εκκαθάριση, όπως διενεργείται από το Χρηματιστήριο ή τον Φορέα Εκκαθάρισης ή τον κεντρικό αντισυμβαλλόμενο […].

η) Η τήρηση των αναγκαίων λογαριασμών για τη λειτουργία των κατά περίπτωση Αγορών και τη διευθέτηση των συναλλαγών και ο φορέας διαχείρισής τους.[…].

ια) Η επιβολή μέτρων και οι συνέπειες που επιφέρει η παραβίαση του Κανονισμού του Χρηματιστηρίου Ενέργειας,[…].

ιβ) Οι κανόνες για τη διασφάλιση της αδιάλειπτης, απρόσκοπτης και ασφαλούς λειτουργίας των πληροφοριακών συστημάτων που διαθέτει το Χρηματιστήριο Ενέργειας […].

ιγ) Ο τρόπος και η διαδικασία δημοσιοποίησης των απαραίτητων πληροφοριών […].

ιδ) Ο τρόπος και η διαδικασία προστασίας των εμπορικά ευαίσθητων δεδομένων των Συμμετεχόντων.

ιε) Η διαδικασία εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών μεταξύ των Συμμετεχόντων και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας […].

ιστ) Κάθε άλλη ρύθμιση απαραίτητη για την εύρυθμη, διαφανή και αποδοτική λειτουργία κάθε Αγοράς […].3. [...].

4. Μεθοδολογίες, παράμετροι και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται από τους Κώδικες των Αγορών, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

5. Πέραν των ρυθμιστικών μέτρων που λαμβάνονται από τη ΡΑΕ βάσει του άρθρου 23 του ν. 4001/2011, στους Κανονισμούς δύναται να προβλέπονται περαιτέρω μέτρα που αποβλέπουν στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς […] και στην προώθηση του αποτελεσματικού ανταγωνισμού σε αυτή. Τα μέτρα αυτά είναι δυνατόν να αφορούν σε ειδικές ρυθμίσεις αντιστάθμισης τυχόν δεσπόζουσας επιρροής στην αγορά […], ειδικούς ρυθμιστικούς όρους και κανόνες με αντικείμενο τη διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής σε αυτή, ρυθμίσεις που αφορούν στη βελτίωση της ρευστότητας των Αγορών, όπως περιορισμοί και κανόνες στους οποίους πρέπει να συμμορφώνονται οι εντολές συναλλαγών των Συμμετεχόντων, […].

7. Για τις Εντολές Συναλλαγών των Συμμετεχόντων η ΡΑΕ δύναται με απόφασή της να καθορίζει το ανώτατο και κατώτατο όριο τιμής τους.

8. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας [...] δημοσιοποιούν μέσω της ιστοσελίδας τους κάθε τεχνική απόφαση που εκδίδουν σε εφαρμογή του Κανονισμού τους ως και κάθε διευκρινιστική οδηγία της εφαρμογής.[...]».

Επειδή, από τα ως άνω προκύπτει ότι ο Κανονισμός του ΕΧΕ οφείλει να περιλαμβάνει τους όρους λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου.

Επειδή, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο διαμόρφωσης της απόφασής της για την θέσπιση του Κανονισμού του Βάθρου Εμπορίας εξέτασε ενδελεχώς την εισήγηση του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΧΕ) (σχετικό 11 και 12), τις απόψεις των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση (σχετικό 13), καθώς και τις απόψεις που υπέβαλε η ΕΧΕ επί των σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης (σχετικό 15). Στο πλαίσιο αυτό και έπειτα από συναντήσεις εργασίας (σχετικό 20), η ΡΑΕ υπέβαλε τα σχόλιά της σχετικά με τον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας (σχετικά 16 & 19), ενώ η ΕΧΕ υπέβαλε την τελική εισήγησή της με το σχετικό 21.

Επειδή, σύμφωνα με την εισήγηση της ΕΧΕ, το πλαίσιο που θα διέπει τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας απαρτίζεται από: α) Κανονισμό Λειτουργίας Βάθρου Εμπορίας, β) Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Φυσικού Αερίου στο Βάθρο Εμπορίας, γ) Αποφάσεις που εκδίδονται από το ΕΧΕ και αφορούν ιδίως τεχνικά, διαδικαστικά και επιχειρησιακά θέματα και δ) Αποφάσεις που εκδίδονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Επειδή, οι βασικές αρχές που διέπουν το πλαίσιο λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας έχουν ως εξής:

α) Το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας είναι ο Διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας και οφείλει να τηρεί τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον Κανονισμό 312/2014.

β) Δικαίωμα πρόσβασης στο Βάθρο Εμπορίας έχουν όσοι Χρήστες Μεταφοράς περιλαμβάνονται στον Κατάλογο Επιλέξιμων Συμμετεχόντων στο Βάθρο Εμπορίας (ΚΕΣΒΕ) που τηρεί ο ΔΕΣΦΑ. Προϋπόθεση για την ένταξη στον ΚΕΣΒΕ είναι οι Χρήστες Μεταφοράς να έχουν πρόσβαση στο Εικονικό Σημείο Συναλλαγών (ΕΣΣ) του ΕΣΦΑ, καθώς όλες οι συναλλαγές που διενεργούνται στο Βάθρο Εμπορίας κοινοποιούνται στον ΔΕΣΦΑ ως συναλλαγές με υποχρέωση φυσικής παράδοσης στο ΕΣΣ.

γ) Ο ΔΕΣΦΑ έχει δικαίωμα πρόσβασης στο Βάθρο Εμπορίας, υπό την προϋπόθεση ότι θα αποκτήσει την ιδιότητα του Συμμετέχοντος, με σκοπό την αγορά ή πώληση ποσοτήτων Φυσικού Αερίου στο πλαίσιο ανάληψης Πράξεων Εξισορρόπησης στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

δ) Το προϊόν που αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο Βάθρο Εμπορίας είναι βραχυπρόθεσμο προϊόν τίτλου, ημερήσιο για την τρέχουσα ημέρα αερίου καθώς και για τις επόμενες τρεις.

ε) Διακρίνονται δύο περίοδοι διαπραγμάτευσης στο Βάθρο Εμπορίας, η κανονική από 09.00-19.00 και η εκτεταμένη από 08.00-02.30. Η εκτεταμένη περίοδος διαπραγμάτευσης ενεργοποιείται σε περίπτωση αιτήματος του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ για διεξαγωγή δημοπρασίας πέραν του διαστήματος της Κανονικής Περιόδου.

στ) Κατά τη διάρκεια μια συνεδρίασης διενεργούνται συναλλαγές με τρεις Μεθόδους Διαπραγμάτευσης: i) Μέθοδος 1: Αυτόματη και συνεχής κατάρτιση συναλλαγών στο Βιβλίο Εντολών με βάση τα κριτήρια κατάταξης της τιμής και του χρόνου, ii) Μέθοδος 2: Αυτόματη και στιγμιαία κατάρτιση συναλλαγών - Δημοπρασία, διαδικασία που εκκινείται από το Διαχειριστή του ΕΣΦΑ ή στην περίπτωση ενεργοποίησης του Αυτόματου Μηχανισμού Ελέγχου Μεταβλητότητας (ΑΜΕΜ) και iii) Μέθοδος 3: Προσυμφωνημένες συναλλαγές μεταξύ Χρηστών, οι οποίες διενεργούνται εκτός Βιβλίου Εντολών.

ζ) Η εκκαθάριση των συναλλαγών που καταρτίζονται στο Βάθρο Εμπορίας διενεργείται από την Εταιρεία Εκκαθάρισης Συναλλαγών Χρηματιστηρίου Ενέργειας (EnExClear) που λειτουργεί ως Φορέας Εκκαθάρισης σύμφωνα με τον ν. 4425/2016.

Επειδή, η εισήγηση του Χρηματιστήριου Ενέργειας για τον Κανονισμό του Βάθρου Εμπορίας περιλαμβάνει όσα προβλέπονται στην παράγραφο 2 και ειδικότερα στα σημεία α)-η) και ια)-ιστ) του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 καθώς στον Κανονισμό αποτυπώνονται:

α) Η διαδικασία πρόσβασης στο Βάθρο Εμπορίας μέσω της απόκτησης της ιδιότητας του Συμμετέχοντος, ιδιότητα την οποία υποχρεούται να αποκτήσει και ο Διαχειριστής του ΕΣΦΑ προκειμένου να συμμετέχει στο Βάθρο Εμπορίας (Κεφάλαιο 3, ιδίως τα άρθρα 3.1- 3.3).

β) Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Συμμετεχόντων, καθώς και η συνεργασία τους με το Χρηματιστήριο Ενέργειας (Κεφάλαιο 3, ιδίως τα άρθρα 3.6-3.7).

γ) Το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ ΕΧΕ και Διαχειριστή ΕΣΦΑ σε ότι αφορά την ανταλλαγή δεδομένων, τις κοινοποιήσεις συναλλαγών και τις απαιτήσεις ανακοινώσεων τιμών αναφοράς σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό 312/2014 (Κεφάλαιο 4, ιδίως 4.6-4.7 & 5.2.1).

δ) Η διαδικασία διαπραγμάτευσης στο Βάθρο Εμπορίας, τα χαρακτηριστικά των προϊόντων που αποτελούν αντικείμενο συναλλαγών, τα είδη των εντολών που εισάγονται στο σύστημα συναλλαγών και οι μέθοδοι διαπραγμάτευσης με βάση τις οποίες διενεργούνται οι συναλλαγές στο Βάθρο Εμπορίας (Κεφάλαιο 4, ιδίως 4.1-4.5).

ε) Η διαδικασία ελέγχου τήρησης του Κανονισμού, τα μέτρα και οι συνέπειες που επιφέρει η παραβίασή του (Κεφάλαιο 5, ιδίως 5.2.2-5.2.9).

στ) Η διαδικασία δημοσιοποίησης απαραίτητων πληροφοριών (Ενότητα 4.8). ζ) Η διαδικασία διαχείρισης ευαίσθητων δεδομένων (Ενότητα 3.1.4).

ε) Η διαδικασία επίλυσης διαφορών μεταξύ Συμμετεχόντων και ΕΧΕ, η οποία περιλαμβάνει και πρόβλεψη εξωδικαστικής επίλυσης (Ενότητα 1.3).

Επειδή, με βάση την εισήγηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τον Κανονισμό του Βάθρου Εμπορίας πληρούνται τα προβλεπόμενα στο άρθρο 10 του Κανονισμού 312/2014 καθώς:

α) Η κανονική περίοδος διαπραγμάτευσης προϊόντων στο Βάθρο Εμπορίας είναι ημερήσια, συμπεριλαμβανομένων των εργάσιμων ημερών, των αργιών και του Σαββατοκύριακου, από τις 09.00 μέχρι τις 19.00 ενώ προβλέπεται και εκτεταμένη περίοδος διαπραγμάτευσης που έχει διάρκεια από τις 08.00 έως τις 02.30. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται επαρκή στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας παροχής αερίου τόσο στους Συμμετέχοντες όσο και στο Διαχειριστή του ΕΣΦΑ για τις συναλλαγές φυσικού αερίου.

β) Η διαδικασία πρόσβασης στο Βάθρο Εμπορίας μέσω της απόκτησης της ιδιότητας του Συμμετέχοντος, ιδιότητα την οποία υποχρεούται να αποκτήσει και ο Διαχειριστής του ΕΣΦΑ προκειμένου να συμμετέχει στο Βάθρο Εμπορίας είναι κοινή για όλους, σαφής και διαφανής διασφαλίζοντας την ισότιμη χωρίς διακρίσεις μεταχείριση των συμμετεχόντων. Προϋπόθεση για την απόκτηση της ιδιότητας του Συμμετέχοντος είναι η υπογραφή Σύμβασης πλαισίου με τον Διαχειριστή του ΕΣΦΑ για τη μεταφορά φυσικού αερίου.

γ) Η διαπραγμάτευση στο Βάθρο Εμπορίας διενεργείται ανώνυμα τόσο ως προς τις διαβιβαζόμενες σε αυτό εντολές, όσο και ως προς τις διεξαγόμενες σε αυτό συναλλαγές μέχρι ωσότου αυτές ολοκληρωθούν. Κατόπιν, ο Διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας έχει υποχρέωση να υποβάλλει στον ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Κανονισμού 312/2014, το σύνολο των Κοινοποιήσεων Συναλλαγών οι οποίες περιλαμβάνουν, κατ’ ελάχιστον, i) την ημέρα αερίου που αφορούν, ii) τον Κωδικό EIC Συμμετέχοντος, iii) εάν πρόκειται για κοινοποίηση συναλλαγής αγοράς ή πώλησης και iv) την ποσότητα της συναλλαγής. Η διαδικασία κοινοποιήσεων συναλλαγών περιγράφεται αναλυτικά στην ενότητα 4.8.1 του σχεδίου του Κανονισμού, στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ (σχετικό 5) καθώς και στη Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας μεταξύ Χρηματιστηρίου Ενέργειας και Διαχειριστή ΕΣΦΑ (σχετικό 18).

δ) Η ΕΧΕ, σύμφωνα με την ενότητα 4.7 του σχεδίου του Κανονισμού, δημοσιεύει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, την εξέλιξη της οριακής τιμής πώλησης και της οριακής τιμής αγοράς αερίου εξισορρόπησης έπειτα από κάθε συναλλαγή τηρουμένων των διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ. Επιπλέον συμπράττει με τον ΔΕΣΦΑ παρέχοντας τα απαραίτητα στοιχεία τιμών και συναλλαγών όπου τούτο κρίνεται αναγκαίο για τον προσδιορισμό των οριακών τιμών αγοράς και πώλησης φυσικού αερίου.

ε) Η συμμετοχή στο Βάθρο Εμπορίας επιτρέπεται αποκλειστικά στους Χρήστες Μεταφοράς οι οποίοι περιέχονται στον Κατάλογος Επιλέξιμων Συμμετεχόντων στο Βάθρο Εμπορίας (ΚΕΣΒΕ) που τηρείται από τον ΔΕΣΦΑ. Ο ΔΕΣΦΑ πριν την έναρξη κάθε Ημέρας Αερίου αποστέλλει στο ΕΧΕ τον ΚΕΣΒΕ και ενημερώνει το ΕΧΕ για έκτακτη τροποποίησή του σε περίπτωση αφαίρεσης Συμμετέχοντος από τον ΚΕΣΒΕ. Η διαδικασία συνεργασίας ΕΧΕ και ΔΕΣΦΑ αποτυπώνεται αναλυτικά στη Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας μεταξύ Χρηματιστηρίου Ενέργειας και Διαχειριστή ΕΣΦΑ (σχετικό 18).

Επειδή, με βάση την εισήγηση του ΕΧΕ, το προϊόν διαπραγμάτευσης στο Βάθρο Εμπορίας θα είναι ημερήσιο προϊόν τίτλου για την τρέχουσα ημέρα (ενδοημερήσιο) καθώς και για τις επόμενες τρεις, γεγονός που εξυπηρετεί την υποχρέωση του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ, από τον Κανονισμό 312/2014, να συναλλάσσεται σε Βάθρο Εμπορίας στο οποίο πωλούνται βραχυπρόθεσμα τυποποιημένα προϊόντα με παράδοση εντός της ίδιας ή της επόμενης ημέρας, επτά ημέρες την εβδομάδα (Παρ. 1 - Άρθρο 7 Κανονισμού 312/2014).

Επειδή, η Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας μεταξύ Χρηματιστηρίου Ενέργειας και Διαχειριστή ΕΣΦΑ (σχετικό 18) περιλαμβάνει τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και τις συνέργειες μεταξύ ΕΧΕ και Διαχειριστή ΕΣΦΑ στο πλαίσιο λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΧΕ αναλαμβάνει την υποχρέωση να λειτουργεί το Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου σε συμφωνία με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο, και τον Κανονισμό 312/2014 και ο ΔΕΣΦΑ συμμετέχει στο Βάθρο Εμπορίας για την ανάληψη κατάλληλων πράξεων εξισορρόπησης μέσω της εμπορίας βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων.

Επειδή, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της η ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς φυσικού αερίου, για το λόγο αυτό αξιολογεί συνεχώς τα στοιχεία που λαμβάνει από το ΕΧΕ και το ΔΕΣΦΑ για τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας, ώστε να προβεί σε τροποποιήσεις του πλαισίου όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο. Στο πλαίσιο αυτό, το Χρηματιστήριο Ενέργειας αναφέρει στη ΡΑΕ σημαντικές παραβάσεις των κανόνων του Κανονισμού, ανώμαλες συνθήκες διαπραγμάτευσης και συμπεριφορές που ενδέχεται να συνιστούν κατάχρηση της αγοράς και διαβιβάζει χωρίς καθυστέρηση στη ΡΑΕ τις σχετικές πληροφορίες για τη διερεύνηση περιπτώσεων κατάχρησης συνδράμοντας στη διερεύνησή τους.

Επειδή, προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση της αγοράς φυσικού αερίου από το Βάθρο Εξισορρόπησης στο Βάθρο Εμπορίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, η Αρχή κρίνει εύλογο αρχικά ο Διαχειριστής του ΕΣΦΑ να έχει τη δυνατότητα να ζητάει την ενεργοποίηση της μεθόδου 2 και την διεξαγωγή δημοπρασιών τουλάχιστον 30 λεπτά πριν από την έναρξη κάθε ώρας του διαστήματος 08.00-02.00, δυνατότητα που υπήρχε μέχρι σήμερα στο πλαίσιο λειτουργίας του Βάθρου Εξισορρόπησης. Σε κάθε περίπτωση η Αρχή παρακολουθεί συνολικά τη συμμετοχή του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ στο Βάθρο Εμπορίας ώστε να προβεί σε αλλαγές όποτε αυτό κριθεί αναγκαίο.

Επειδή, επί της τελικής εισήγησης της EXE έγιναν τροποποιήσεις νομοτεχνικού και διευκρινιστικού κυρίως χαρακτήρα.

Επειδή, η ΡΑΕ κρίνει εύλογη την τελική εισήγηση του Διαχειριστή για τον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου του Χρηματιστηρίου Ενέργειας καθώς α) περιλαμβάνει τους κανόνες και τις διαδικασίες που διέπουν τις συναλλαγές μεταξύ Συμμετεχόντων στο Βάθρο Εμπορίας ή/και Διαχειριστή ΕΣΦΑ και β) είναι συμβατή με τα οριζόμενα στον Κανονισμό 312/2014.

Επειδή, η λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου είναι αλληλένδετη με τη δυνατότητα της εκκαθάρισης των αντίστοιχων συναλλαγών, νοείται ότι η έναρξη του λειτουργίας ΕΧΕ συνέχεται με την έναρξη λειτουργίας της EnexClear ως φορέα Εκκαθάρισης των Συναλλαγών στο Βάθρο Εμπορίας

Για όλους τους ανωτέρω λόγους, αποφασίζουμε:

1. Την έγκριση του Κανονισμού Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας, σύμφωνα με το περιεχόμενο του Παραρτήματος της παρούσας απόφασης, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.

2. Την έναρξη λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 σε συγκεκριμένη ημερομηνία που θα ανακοινωθεί από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και το Διαχειριστή του ΕΣΦΑ, με κοινή ανάρτηση στην ιστοσελίδα τους, τουλάχιστον επτά (7) ημέρες πριν, σύμφωνα και με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 110 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ.

3. Την υποβολή από την ΕΧΕ Α.Ε. εισήγησης σχετικά με την επιβολή μέτρων κατά των συμμετεχόντων στο Βάθρο Εμπορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2022.

4. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.».

5. Την ανάρτηση της παρούσας απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2022

 

 


 

Έχει διαβαστεί 273 φορές

Τελευταία Νέα