Απόφαση Ρ.Α.Ε. 60/2022 - ΦΕΚ 454/Β/7-2-2022
Έγκριση λειτουργίας Αγορών Φυσικού Αερίου από την ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 (Α’185).
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 60/2022
ΦΕΚ 454/Β/7-2-2022
Έγκριση λειτουργίας Αγορών Φυσικού Αερίου από την ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 (Α’185).
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Την Οδηγία 2009/73/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου και την κατάργηση της οδηγίας 2003/55/ΕΚ.
2. Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ’ αρι. 312/2014 της Επιτροπής της 26ης Μαρτίου 2014 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά την εξισορρόπηση του φυσικού αερίου στα δίκτυα μεταφοράς.
3. Τον ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179), και ιδίως τα άρθρα 117Α - 117Ε αυτού.
4. Το Κεφάλαιο Γ’ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α’ 185) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 11 και 19 του νόμου αυτού.
5. Την αίτηση της «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» για την έγκριση της λειτουργίας της ως Χρηματιστήριο Ενέργειας για τη διαχείριση και λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 9, 10 και 11 του ν. 4425/2016, όπως υποβλήθηκε στη ΡΑΕ με το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-265469/23.07.2019 έγγραφο της ΕΧΕ Α.Ε.
6. Την υπ’ αρ. 36/15.1.2020 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4425/2016 και την παρ. 1 του άρθρου 117Γ του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, της λειτουργίας της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ Α.Ε.» ως Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τη διαχείριση και λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς» (B’ 742).
7. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-81721/09.04.2020 έγγραφο της ΡΑΕ «Υλοποίηση Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου», με το οποίο η ΡΑΕ ζήτησε ενημέρωση από το ΕΧΕ σχετικά με την πρόθεσή του να αναπτύξει και να λειτουργήσει Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου στην Ελλάδα.
8. Το υπ’ αρ. 1304/19.06.2020 έγγραφο της ΕΧΕ (ΡΑΕ Ι-283854/19.06.2020) «Υλοποίηση Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου», με το οποίο η ΕΧΕ ανέλαβε την υλοποίηση του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου.
9. Το υπ’ αρ. 879/24.06.2021 έγγραφο της ΕΧΕ και 519/24.06.2021 έγγραφο της ΕnExClear (ΡΑΕ Ι-305281/24.06.2021) «Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας», με το οποίο ο Όμιλος Χρηματιστηρίου Ενέργειας υπέβαλε την αρχική πρότασή του για το πλαίσιο λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου.
10. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-90758/12.11.2021 έγγραφο προς την ΕΧΕ Α.Ε. «Έγκριση λειτουργίας αγορών Φυσικού Αερίου από την ΕΧΕ Α.Ε.», με την οποία η Αρχή ζήτησε από την ΕΧΕ στοιχεία προκειμένου να αξιολογήσει την δυνατότητά της να διαχειρίζεται τις αγορές Φυσικού Αερίου.
11. Το υπ’ αρ. 19/07.01.2022 έγγραφο της ΕΧΕ (ΡΑΕ Ι-317395/11.01.2022) «Έγκριση λειτουργίας Αγορών Φυσικού Αερίου από την ΕΧΕ Α.Ε.», με το οποίο η ΕΧΕ Α.Ε. υπέβαλε στη ΡΑΕ τα ζητηθέντα με το σχετικό 10.
12. Το υπ’ αρ. 18/07.01.2022 έγγραφο της ΕΧΕ και 12/07.01.2022 έγγραφο της ΕnExClear (ΡΑΕ Ι-317393/07.01.2022) «Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας», με το οποίο υποβλήθηκε η τελική εισήγηση του Ομίλου Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας και τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
13. Τον ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α’ 112).
14. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.
Σκέφθηκε ως εξής:
Ι. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Επειδή, σύμφωνα με τον Κανονισμό 312/2014 (σχετικό 2), οι χρήστες του συστήματος μεταφοράς έχουν την ευθύνη της εξισορρόπησης των εισροών και των απολήψεών τους στο σύστημα φυσικού αερίου. Οι Διαχειριστές του Συστήματος Μεταφοράς διενεργούν τυχόν αναγκαία εναπομείνασα εξισορρόπηση των συστημάτων μεταφοράς. Στο πλαίσιο της ενέργειας αυτής, οι Διαχειριστές θα πρέπει να επιδιώκουν τη μεγιστοποίηση της ποσότητας των αναγκών εξισορρόπησης φυσικού αερίου που καλύπτεται μέσω της αγοράς και της πώλησης βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων στη βραχυπρόθεσμη αγορά χονδρικής πώλησης αερίου.
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του Κανονισμού 312/2014: «Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς εκτελεί πράξεις εξισορρόπησης μέσω: α) της αγοράς και της πώλησης βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων σε βάθρο εμπορίας […]».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 3 σημείο 4) του Κανονισμού 312/2014, ως Βάθρο Εμπορίας ορίζεται: «Ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο παρέχει και χειρίζεται ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας, μέσω του οποίου οι συμμετέχοντες στη συναλλαγή επιτρέπεται να υποβάλλουν και να αποδέχονται, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος να αναθεωρούν και να αποσύρουν, προσφορές για φυσικό αέριο που απαιτείται για την κάλυψη των βραχυπρόθεσμων διακυμάνσεων της ζήτησης ή της παροχής του φυσικού αερίου, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ισχύουν στο εν λόγω βάθρο εμπορίας και βάσει των οποίων ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς προβαίνει σε εμπορικές συναλλαγές με σκοπό την ανάληψη πράξεων εξισορρόπησης».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 10 του Κανονισμού 312/2014: «1. Για τους σκοπούς της προμήθειας βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς συναλλάσσεται σε βάθρο εμπορίας το οποίο πληροί όλα τα ακόλουθα κριτήρια:
α) παρέχει επαρκή στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας παροχής αερίου τόσο στους χρήστες του δικτύου για τις εμπορικές τους συναλλαγές όσο και στους διαχειριστές των συστημάτων μεταφοράς για την ανάληψη κατάλληλων πράξεων εξισορρόπησης μέσω της εμπορίας των σχετικών βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων προϊόντων· β) παρέχει διαφανή πρόσβαση χωρίς διακρίσεις· γ) παρέχει υπηρεσίες με βάση την ισότιμη μεταχείριση· δ) διασφαλίζει την ανωνυμία της διαδικασίας μέχρι να ολοκληρωθεί η συναλλαγή· ε) παρέχει λεπτομερή επισκόπηση των τρεχουσών προσφορών σε όλους τους συμμετέχοντες στη συναλλαγή· στ) διασφαλίζει ότι όλες οι συναλλαγές κοινοποιούνται δεόντως στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς. 2. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς επιδιώκει τη διασφάλιση της εκπλήρωσης των κριτηρίων που καθορίζονται στην παρ. 1 από τουλάχιστον ένα βάθρο εμπορίας. Σε περίπτωση αδυναμίας εκπλήρωσης αυτών των κριτηρίων από τουλάχιστον ένα βάθρο εμπορίας, ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς λαμβάνει τα απαραίτητα μέτρα για τη δημιουργία βάθρου εξισορρόπησης ή κοινού βάθρου εξισορρόπησης κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 47. 3. Μετά την ολοκλήρωση κάθε συναλλαγής, ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας θέτει στη διάθεση των συμμετεχόντων επαρκείς πληροφορίες για την επιβεβαίωση της συναλλαγής. 4. Ο συμμετέχων στη συναλλαγή είναι υπεύθυνος για την υποβολή κοινοποίησης της συναλλαγής στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς, όπως ορίζεται στο άρθρο 5, εκτός εάν το καθήκον αυτό έχει ανατεθεί στον διαχειριστή του βάθρου εμπορίας ή σε τρίτο μέρος σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν για το βάθρο εμπορίας. 5. Ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας: α) δημοσιεύει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης έπειτα από κάθε συναλλαγή ή β) παρέχει στον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς πληροφορίες στην περίπτωση που ο εν λόγω διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς επιλέγει να δημοσιεύσει την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς δημοσιεύει τις πληροφορίες αυτές χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση. Όταν στην ίδια ζώνη εξισορρόπησης υπάρχουν περισσότεροι του ενός διαχειριστές βάθρου εμπορίας, εφαρμόζεται το στοιχείο β). 6. Ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας επιτρέπει στους χρήστες του δικτύου να συναλλάσσονται στο οικείο βάθρο εμπορίας μόνον εάν δικαιούνται να προβαίνουν σε κοινοποιήσεις συναλλαγών. 7. Ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ενημερώνει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση τον διαχειριστή του βάθρου εμπορίας στην περίπτωση που χρήστης του δικτύου απολέσει το δικαίωμα να προβαίνει σε κοινοποιήσεις συναλλαγών δυνάμει της ισχύουσας συμβατικής ρύθμισης, με αποτέλεσμα την αναστολή του δικαιώματος του χρήστη του δικτύου να προβαίνει σε συναλλαγές στο βάθρο εμπορίας, με την επιφύλαξη των λοιπών έννομων μέσων προστασίας τα οποία στη εν λόγω περίπτωση έχει ενδεχομένως στη διάθεσή του ο διαχειριστής του βάθρου εμπορίας σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν για το βάθρο εμπορίας».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4425/2016 (σχετικό 4): «1. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας που λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Υποκεφαλαίου Β’ του παρόντος νόμου, δύναται να διαχειρίζεται Αγορές Φυσικού Αερίου καθώς και Περιβαλλοντικές Αγορές. Για τη λειτουργία των Αγορών Φυσικού Αερίου καθώς και των Περιβαλλοντικών Αγορών απαιτείται έγκριση από την ΡΑΕ εφαρμοζομένων των διατάξεων των άρθρων 11, 12, 13 και 14 του παρόντος νόμου. 2. Με απόφαση της ΡΑΕ μπορεί να εξειδικεύονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας των Αγορών Φυσικού Αερίου καθώς και των Περιβαλλοντικών Αγορών. Με την ίδια απόφαση δύναται να εξειδικεύονται και οι όροι λειτουργίας Αγορών Εξισορρόπησης επί φυσικού αερίου και επί των προϊόντων που διαπραγματεύονται στις Περιβαλλοντικές Αγορές, στο πλαίσιο των προβλέψεων της κείμενης νομοθεσίας και του ενωσιακού δικαίου».
Επειδή, έπειτα από πρωτοβουλία της Αρχής και με τη συμμετοχή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του ΔΕΣΦΑ, εκπονήθηκε από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ Α.Ε.) μελέτη σκοπιμότητας, η οποία ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο 2019 και ανέδειξε την ανάγκη υλοποίησης βάθρου εμπορίας για το φυσικό αέριο στην Ελλάδα, καθώς και τη βιωσιμότητά του. Το καλοκαίρι του 2020, έπειτα από υπενθυμίσεις της Αρχής (σχετικό 7), η ΕΧΕ Α.Ε. (εφεξής η «ΕΧΕ») αποφάσισε την ανάπτυξη και λειτουργία του βάθρου εμπορίας στην Ελλάδα (σχετικό 8) σύμφωνα με τη δυνατότητα που της είχε δοθεί από τον ν. 4425/2016.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 4425/2026, όπως ισχύει: «1. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας διαθέτει επαρκείς συναλλακτικές ρυθμίσεις για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, μη θιγομένων των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία.
2. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας εφαρμόζει αποτελεσματικούς μηχανισμούς και διαδικασίες σχετικά με τις Αγορές Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς που διαχειρίζεται, για την τακτική παρακολούθηση της συμμόρφωσης των Συμμετεχόντων με τους κανόνες τους που περιλαμβάνονται στον Κανονισμό του. Προκειμένου να εντοπίζονται οι παραβάσεις των κανόνων του Κανονισμού του, οι ανώμαλες συνθήκες διαπραγμάτευσης και οι συμπεριφορές που ενδέχεται να συνιστούν κατάχρηση της αγοράς, παρακολουθεί τις συναλλαγές που καταρτίζονται στις Αγορές Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς από τους χρήστες τους μέσω των συστημάτων τους.
3. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας αναφέρει στη ΡΑΕ τις σημαντικές παραβάσεις των κανόνων του Κανονισμού του, τις ανώμαλες συνθήκες διαπραγμάτευσης και τις συμπεριφορές που ενδέχεται να συνιστούν κατάχρηση της αγοράς και διαβιβάζει χωρίς καθυστέρηση στη ΡΑΕ τις σχετικές πληροφορίες για τη διερεύνηση των περιπτώσεων κατάχρησης της αγοράς και παρέχει στη ΡΑΕ κάθε συνδρομή για τη διερεύνηση των περιπτώσεων κατάχρησης της αγοράς που έχουν επιχειρηθεί στα συστήματα του ή μέσω αυτών.
4. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας δημοσιοποιεί τις τρέχουσες τιμές προσφοράς και ζήτησης και το βάθος του συναλλακτικού ενδιαφέροντος στις τιμές που ανακοινώνονται μέσω των συστημάτων των Αγορών Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς που διαχειρίζεται, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό του. Τα στοιχεία αυτά πρέπει να τίθενται στη διάθεση του κοινού υπό εύλογους εμπορικούς όρους και συνεχώς κατά τις κανονικές ώρες συναλλαγών. Με απόφαση της ΡΑΕ μπορεί να απαλλάσσεται το Χρηματιστήριο Ενέργειας από την υποχρέωση να ανακοινώνει δημόσια τα αναφερόμενα στο πρώτο εδάφιο στοιχεία, ανάλογα με το μοντέλο αγοράς ή το είδος και το μέγεθος της εντολής θέτοντας σχετικά κριτήρια για τον καθορισμό τους.
5. Το Χρηματιστήριο Ενέργειας δημοσιοποιεί τουλάχιστον την τιμή, τον όγκο και το χρόνο των συναλλαγών που εκτελούνται στα πλαίσια των συστημάτων των Αγορών Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς. Τα στοιχεία αυτά δημοσιοποιούνται υπό εύλογους εμπορικούς όρους και, όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο χρόνο κατάρτισης κάθε συναλλαγής. Η ΡΑΕ μπορεί με απόφασή της να επιτρέπει στο Χρηματιστήριο Ενέργειας να μεταθέτει χρονικά τη δημοσιοποίηση των στοιχείων των συναλλαγών ανάλογα με τον τύπο ή τον όγκο τους, θέτοντας σχετικά κριτήρια για τον καθορισμό τους. Με την ίδια απόφαση της η ΡΑΕ μπορεί να απαλλάσσει από την υποχρέωση δημοσιοποίησης συναλλαγές που καταρτίζονται διμερώς και δηλώνονται στα συστήματα του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, θέτοντας σχετικούς όρους απαλλαγής. Ο τρόπος μετάθεσης της δημοσιοποίησης των στοιχείων των συναλλαγών εγκρίνεται εκ των προτέρων από την ΡΑΕ και ανακοινώνεται στους Συμμετέχοντες και στο ευρύ κοινό».
Επειδή, το άρθρο 11 του ν. 4425/2016, το οποίο αφορά στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας εφαρμόζεται αναλογικώς και για τις Αγορές Φυσικού Αερίου σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 19 του ν. 4425/2016. Κατά συνέπεια, η έγκριση λειτουργίας της ΕΧΕ για τις Αγορές Φυσικού Αερίου χορηγείται από τη ΡΑΕ εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 11 του νόμου. Περαιτέρω, το Χρηματιστήριο Ενέργειας λειτουργεί ως ανώνυμη εταιρεία και ως εκ τούτου διέπεται από τις διατάξεις της νομοθεσίας για τις ανώνυμες εταιρείες.
ΙΙ. Αξιολόγηση προϋποθέσεων των διατάξεων των άρθρων 19 και 11 του ν. 4425/2016, όπως ισχύει.
Επειδή, η ΕΧΕ με το σχετικό 9 υπέβαλε στη ΡΑΕ την αρχική πρότασή της για το πλαίσιο λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου, η οποία ετέθη σε δημόσια διαβούλευση από την Αρχή.
Επειδή, η Αρχή, ζήτησε από την ΕΧΕ (σχετικό 10) την υποβολή δικαιολογητικών εγγράφων και στοιχείων για την τεκμηρίωση διάθεσης των επαρκών οργανωτικών και συναλλακτικών ρυθμίσεων, καθώς και των κατάλληλων προσώπων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του ως Χρηματιστηρίου Ενέργειας για τη διαχείριση και λειτουργία των Αγορών Φυσικού Αερίου.
Επειδή, η ΕΧΕ υπέβαλε στη ΡΑΕ με το σχετικό 11, τα στοιχεία που είχε ζητήσει η Αρχή και πιο συγκεκριμένα: α) Κωδικοποιημένο καταστατικό της ΕΧΕ, όπως ισχύει, β) Επιχειρηματικό Σχέδιο, γ) Συναλλακτικές ρυθμίσεις για την άσκηση της αρμοδιότητας οργάνωσης και διαχείρισης των Αγορών Φυσικού Αερίου από την ΕΧΕ, δ) Μηχανισμούς και διαδικασίες παρακολούθησης της συμμόρφωσης των Συμμετεχόντων με τους κανόνες που περιλαμβάνονται στον Κανονισμό και ε) Συμβατικό πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ της ΕΧΕ και του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ και αιτήθηκε την έγκριση της Αρχής σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 4425/2016.
Επειδή, η ΡΑΕ με την υπ’ αρ. 36/2020 απόφασή της (σχετικό 6) ενέκρινε τη λειτουργία της Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε. ως Χρηματιστήριο Ενέργειας για τη διαχείριση και λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 4425/2016 και της παρ. 1 του άρθρου 117Γ του ν. 4001/2011. Προς το σκοπό αυτό, η ΕΧΕ είχε υποβάλει στη ΡΑΕ φάκελο με τα ζητηθέντα στοιχεία (σχετικό 5).
Επειδή, στο άρθρο 3 του κωδικοποιημένου καταστατικού της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.», όπως αυτό καταχωρίστηκε την 28η.01.2019 στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (υπ’ αρ. καταχώρισης 1649467) και το οποίο περιλαμβάνεται στα έγγραφα που υπέβαλε η ΕΧΕ (σχετικό 11), αναφέρεται ρητά ότι: «Σκοπός της Εταιρείας είναι: 1. Η οργάνωση και διαχείριση των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας, Φυσικού Αερίου, Περιβαλλοντικών Αγορών, και Ενεργειακών Χρηματοπιστωτικών Αγορών, ως και κάθε άλλη συναφής δραστηριότητα. …».
Επειδή, στο άρθρο 15 του καταστατικού αναφέρεται ότι: «1. Κάθε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ευθύνεται απέναντι στην Εταιρεία κατά τη διοίκηση των εταιρικών υποθέσεων για κάθε πταίσμα του. Ιδιαίτερα ευθύνεται, εάν ο ισολογισμός περιέχει παραλείψεις ή ψευδείς δηλώσεις, που αποκρύπτουν την πραγματική κατάσταση της Εταιρείας.…5. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και κάθε τρίτο πρόσωπο, στο οποίο έχουν ανατεθεί από αυτό αρμοδιότητες του, οφείλουν να αποκαλύπτουν έγκαιρα στα υπόλοιπα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου τα ίδια συμφέροντα τους, που ενδέχεται να ανακύψουν από τις συναλλαγές της Εταιρείας, οι οποίες εμπίπτουν στα καθήκοντα τους, καθώς και κάθε άλλη σύγκρουση ίδιων συμφερόντων με αυτά της Εταιρείας ή συνδεδεμένων με αυτήν επιχειρήσεων, που ανακύπτει κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.…».
Επειδή, στο πλαίσιο της έγκρισης λειτουργίας της ΕΧΕ από τη ΡΑΕ για τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας (σχετικό 6), η ΕΧΕ υπέβαλε απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου - η οποία περιλαμβάνεται στο σχετικό 5 - με την οποία αποδεικνύεται ότι η ΕΧΕ διαθέτει εγκεκριμένο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας με τον οποίο καθορίζονται, μεταξύ άλλων, αναλυτικά τα ακόλουθα: (α) η διαδικασία απόκτησης ιδίων μετοχών από την ΕΧΕ Α.Ε., (β) η υποχρέωση γνωστοποίησης των επαγγελματικών και οικονομικών δραστηριοτήτων των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΧΕ Α.Ε. καθώς και των προσώπων που ασκούν διευθυντικά ή διοικητικά καθήκοντα σε αυτή, (γ) η υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης και δήλωσης οικονομικών συμφερόντων από τον Πρόεδρο, τα εκτελεστικά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και τους κατέχοντες διευθυντική θέση στην ΕΧΕ Α.Ε. καθώς και (δ) οι διαδικασίες γνωστοποίησης και δημοσιοποίησης συναλλαγών της εταιρείας με συνδεδεμένες επιχειρήσεις. Επιπλέον, στον εν λόγω Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας περιγράφεται η οργανωτική δομή της ΕΧΕ Α.Ε., σύμφωνα με την οποία η εταιρεία διαθέτει, μεταξύ άλλων, εξειδικευμένη οργανωτική μονάδα σε επίπεδο Διεύθυνσης με βασικές αρμοδιότητες την παρακολούθηση των Τιμών και του Όγκου Συναλλαγών καθώς και την περιοδική ανάλυση των αποτελεσμάτων των Αγορών προκειμένου για τον εντοπισμό καταχρηστικών συμπεριφορών.
Επειδή, η ΕΧΕ διαθέτει, βάσει σχετικών αποφάσεων του Διοικητικού της Συμβουλίου - οι οποίες περιλαμβάνονται στο σχετικό 5 έγγραφό της - εγκεκριμένη Πολιτική Εξωτερικής Ανάθεσης καθώς και εγκεκριμένη Πολιτική Διαχείρισης Αρχείων. Ειδικότερα, στην Πολιτική Εξωτερικής Ανάθεσης η ΕΧΕ θέτει τις αρχές και τους κανόνες που αφορούν στην ανάθεση κρίσιμων λειτουργικών δραστηριοτήτων της σε εξωτερικούς παρόχους, οι οποίοι θα παρέχουν υπηρεσίες ή/και θα ασκούν δραστηριότητες που συνδέονται με τις κύριες επιχειρηματικές δραστηριότητες της εταιρείας σύμφωνα με το καταστατικό της. Στην Πολιτική Διαχείρισης Αρχείων η ΕΧΕ θέτει τις βασικές αρχές, τους κανόνες και τις οδηγίες για τη συλλογή, την ασφαλή διατήρηση και συντήρηση, την ταχεία πρόσβαση και την αναζήτηση καθώς και τη διάθεση ή/και την καταστροφή των αρχείων και των πληροφοριών που αυτά περιέχουν, ώστε να διασφαλίζεται η συμμόρφωση της εταιρείας με το κανονιστικό πλαίσιο και τις εμπορικές της δεσμεύσεις αναφορικά με την επεξεργασία και τη δημοσίευση δεδομένων και πληροφοριών. Αναφορικά με τα ως άνω, ήτοι τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, την Πολιτική Εξωτερικής Ανάθεσης καθώς και την Πολιτική Διαχείρισης Αρχείων δεν γνωστοποιήθηκε στη ΡΑΕ οποιαδήποτε μεταβολή.
Επειδή, σύμφωνα με την τελική εισήγηση της ΕΧΕ (σχετικό 12), στον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας του Χρηματιστηρίου Ενέργειας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
α) Στο Κεφάλαιο 4, υποενότητα 4.1.1, παρ. 2 του Κανονισμού: «Η διαπραγμάτευση στο Βάθρο Εμπορίας διενεργείται ανώνυμα τόσο ως προς τις διαβιβαζόμενες σε αυτό εντολές, όσο και ως προς τις διεξαγόμενες σε αυτό συναλλαγές. Η ανωνυμία μπορεί να αίρεται στις περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίο για την πρόσβαση από το ΕΧΕ και τις Αρμόδιες Αρχές και φορείς στα στοιχεία των παραπάνω εντολών και συναλλαγών και εν γένει για την άσκηση των νομίμων καθηκόντων τους».
β) Στο Κεφάλαιο 4, υποενότητα 4.1.2, παρ. 2 του Κανονισμού: «Το Βάθρο Εμπορίας που διαχειρίζεται το ΕΧΕ πληροί τα ακόλουθα κριτήρια: α) παρέχει επαρκή στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της Ημέρας Αερίου τόσο στους Χρήστες Μεταφοράς για τις εμπορικές τους συναλλαγές που διενεργούνται στο Βάθρο Εμπορίας όσο και στον ΔΕΣΦΑ για την ανάληψη κατάλληλων Πράξεων Εξισορρόπησης, μέσω της εμπορίας των σχετικών βραχυπρόθεσμων τυποποιημένων Προϊόντων τηρουμένων των διατάξεων του Κανονισμού (ΕΕ) 312/2014, του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ και του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης Φορτίου που καταρτίζεται από τον ΔΕΣΦΑ, β) παρέχει διαφανή πρόσβαση χωρίς διακρίσεις, γ) παρέχει υπηρεσίες με βάση την ισότιμη μεταχείριση, δ) διασφαλίζει την ανωνυμία της διαπραγμάτευσης, ε) παρέχει λεπτομερή επισκόπηση των τρεχουσών προσφορών σε όλους τους Συμμετέχοντες, στ) επιβεβαιώνει προς τους Συμμετέχοντες μέσω του Συστήματος Συναλλαγών τις συναλλαγές που διενήργησαν και τις λεπτομέρειες αυτών αμέσως μετά τη διενέργειά τους, ζ) διασφαλίζει ότι για όλες τις συναλλαγές παρέχονται μέσω στου Συστήματος Συναλλαγών Κοινοποιήσεις Συναλλαγών στον ΔΕΣΦΑ, τηρουμένων των όρων των υποενοτήτων 4.6.2 και 4.6.7. Οι Κοινοποιήσεις Συναλλαγών από το ΕΧΕ στον ΔΕΣΦΑ είναι οριστικές και δεν ανακαλούνται, με την επιφύλαξη των προβλέψεων της υποενότητας 4.2.1 παρ. 8 […]».
γ) Στο Κεφάλαιο 3, υποενότητα 3.6.4, παρ. 1 του Κανονισμού: «Το ΕΧΕ παρακολουθεί τον τρόπο διενέργειας συναλλαγών από τους Συμμετέχοντες στο Βάθρο Εμπορίας στο πλαίσιο διαφύλαξης της ακεραιότητας της αγοράς σύμφωνα με τον Κανονισμό και τις προβλέψεις της νομοθεσίας. Στο πλαίσιο αυτό διαθέτει μηχανισμούς και διαδικασίες προς διευκόλυνση της παρακολούθησης των σχετικών συναλλαγών. Σε περίπτωση ενδείξεων ή υπονοιών κατάχρησης αγοράς ή άλλων μεθοδεύσεων το ΕΧΕ ενημερώνει σχετικά τη ΡΑΕ με βάση τις διαδικασίες του».
δ) Στο Κεφάλαιο 3, υποενότητα 3.6.4, παρ. 2 του Κανονισμού: «Το ΕΧΕ ελέγχει την τήρηση από τους Συμμετέχοντες των κανόνων λειτουργίας του Βάθρου Εμπορίας. Σε περίπτωση διαπίστωσης παραβιάσεων επιβάλλει τα ενδεδειγμένα κατά περίπτωση μέτρα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου 5».
ε) Στο Κεφάλαιο 4, υποενότητα 4.8.1, παρ. 1 του Κανονισμού: «Το ΕΧΕ ανακοινώνει στους Συμμετέχοντες τις τρέχουσες τιμές αγοράς και πώλησης και το βάθος του συναλλακτικού ενδιαφέροντος στις τιμές αυτές που ανακοινώνονται μέσω του Συστήματος του Βάθρου Εμπορίας για τα Προϊόντα που τελούν υπό διαπραγμάτευση».
στ) Στο Κεφάλαιο 4, υποενότητα 4.8.1, παρ. 2 του Κανονισμού: «Το ΕΧΕ ανακοινώνει στους Συμμετέχοντες την τιμή, τον όγκο και τον χρόνο των συναλλαγών που καταρτίζονται στο Βάθρο Εμπορίας όσο πλησιέστερα στον πραγματικό χρόνο είναι τεχνικά εφικτό».
ζ) Στην ενότητα 5.2 του Κανονισμού περιγράφονται αναλυτικά (α) οι κατηγορίες των μέτρων που επιβάλλονται στους Συμμετέχοντες σε περίπτωση παραβίασης των προβλέψεων του Κανονισμού, (β) οι περιπτώσεις επιβολής των εν λόγω μέτρων καθώς και (γ) τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία επιβολής των μέτρων.
Επομένως, βάσει των ανωτέρω, πληρούνται οι προϋποθέσεις των παρ. 1, 2, 3, 4 και 5 του άρθρου 11 του ν. 4425/2016.
ΙΙΙ. Αξιολόγηση προϋποθέσεων των διατάξεων του άρθρου 10 του Κανονισμού 312/2014
Επειδή, με βάση την τελική εισήγηση της ΕΧΕ για τον Κανονισμό του Βάθρου Εμπορίας (σχετικό 12) πληρούνται τα προβλεπόμενα στο άρθρο 10 του Κανονισμού 312/2014 καθώς:
α) Η κανονική περίοδος διαπραγμάτευσης προϊόντων στο Βάθρο Εμπορίας είναι ημερήσια, συμπεριλαμβανομένων των εργάσιμων ημερών, των αργιών και του Σαββατοκύριακου, από τις 09.00 μέχρι τις 19.00 ενώ προβλέπεται και εκτεταμένη περίοδος διαπραγμάτευσης που έχει διάρκεια από τις 08.00 έως τις 02.30. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται επαρκή στήριξη καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας παροχής αερίου τόσο στους Συμμετέχοντες όσο και στο Διαχειριστή του ΕΣΦΑ για τις συναλλαγές φυσικού αερίου.
β) Η διαδικασία πρόσβασης στο Βάθρο Εμπορίας μέσω της απόκτησης της ιδιότητας του Συμμετέχοντος, ιδιότητα την οποία υποχρεούται να αποκτήσει και ο Διαχειριστής του ΕΣΦΑ προκειμένου να συμμετέχει στο Βάθρο Εμπορίας είναι κοινή για όλους, σαφής και διαφανής διασφαλίζοντας την ισότιμη χωρίς διακρίσεις μεταχείριση των συμμετεχόντων. Προϋπόθεση για την απόκτηση της ιδιότητας του Συμμετέχοντος είναι η υπογραφή Σύμβασης πλαισίου με τον Διαχειριστή του ΕΣΦΑ για τη μεταφορά φυσικού αερίου.
γ) Η διαπραγμάτευση στο Βάθρο Εμπορίας διενεργείται ανώνυμα τόσο ως προς τις διαβιβαζόμενες σε αυτό εντολές, όσο και ως προς τις διεξαγόμενες σε αυτό συναλλαγές μέχρι ωσότου αυτές ολοκληρωθούν. Κατόπιν, ο Διαχειριστής του Βάθρου Εμπορίας έχει υποχρέωση να υποβάλλει στον ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 10 του Κανονισμού 312/2014, το σύνολο των Κοινοποιήσεων Συναλλαγών οι οποίες περιλαμβάνουν, κατ’ ελάχιστον, i) την ημέρα αερίου που αφορούν, ii) τον Κωδικό EIC Συμμετέχοντος, iii) εάν πρόκειται για κοινοποίηση συναλλαγής αγοράς ή πώλησης και iv) την ποσότητα της συναλλαγής. Η διαδικασία κοινοποιήσεων συναλλαγών περιγράφεται αναλυτικά στην ενότητα 4.8.1 του σχεδίου του Κανονισμού, στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ καθώς και στη Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας μεταξύ Χρηματιστηρίου Ενέργειας και Διαχειριστή ΕΣΦΑ.
δ) Η ΕΧΕ, σύμφωνα με την ενότητα 4.7 του σχεδίου του Κανονισμού, δημοσιεύει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση, την εξέλιξη της οριακής τιμής πώλησης και της οριακής τιμής αγοράς αερίου εξισορρόπησης έπειτα από κάθε συναλλαγή τηρουμένων των διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ. Επιπλέον συμπράττει με τον ΔΕΣΦΑ παρέχοντας τα απαραίτητα στοιχεία τιμών και συναλλαγών όπου τούτο κρίνεται αναγκαίο για τον προσδιορισμό των οριακών τιμών αγοράς και πώλησης φυσικού αερίου.
ε) Η συμμετοχή στο Βάθρο Εμπορίας επιτρέπεται αποκλειστικά στους Χρήστες Μεταφοράς οι οποίοι περιέχονται στον Κατάλογο Επιλέξιμων Συμμετεχόντων στο Βάθρο Εμπορίας (ΚΕΣΒΕ) που τηρείται από τον ΔΕΣΦΑ. Ο ΔΕΣΦΑ πριν την έναρξη κάθε Ημέρας Αερίου αποστέλλει στο ΕΧΕ τον ΚΕΣΒΕ και ενημερώνει το ΕΧΕ για έκτακτη τροποποίησή του σε περίπτωση αφαίρεσης Συμμετέχοντος από τον ΚΕΣΒΕ. Η διαδικασία συνεργασίας ΕΧΕ και ΔΕΣΦΑ αποτυπώνεται αναλυτικά στη Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας μεταξύ Χρηματιστηρίου Ενέργειας και Διαχειριστή ΕΣΦΑ.
Επειδή, ως προς το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ ΕΧΕ και Διαχειριστή ΕΣΦΑ, το οποίο καθορίζεται στη Συμφωνία Βάθρου Εμπορίας (σχετικό 11) και λαμβάνοντας υπόψη και τα προβλεπόμενα στην εισήγηση της ΕΧΕ για τον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας (σχετικό 12), ισχύουν τα ακόλουθα:
α) Στο άρθρο 5 της Συμφωνίας Βάθρου Εμπορίας: «5. Το ΕΧΕ αναλαμβάνει την υποχρέωση να:
5.1. Λειτουργεί το Βάθρο Εμπορίας Φυσικού Αερίου σε συμφωνία με το ισχύον νομικό και κανονιστικό πλαίσιο και με τη Σύμβαση. Για τον σκοπό της εκκαθάρισης των συναλλαγών που καταρτίζονται στο Βάθρο Εμπορίας το ΕΧΕ συνεργάζεται με εκκαθαριστικό οίκο και συγκεκριμένα με την EnExClear, εταιρεία η οποία λειτουργεί ως Φορέας Εκκαθάρισης σύμφωνα με τον ν. 4425/2016. 5.2. Διασφαλίζει ότι το Βάθρο Εμπορίας πληροί τα προβλεπόμενα, στο άρθρο 10 του Κανονισμού (ΕΕ) 312/2014, κριτήρια. 5.3. Παρέχει επαρκή στήριξη στον ΔΕΣΦΑ καθ’ όλη τη διάρκεια της Ημέρας Αερίου ως προς τις υποχρεώσεις του από τον BAL κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό Βάθρου Εμπορίας και στη Σύμβαση.
5.4. Δημοσιεύει χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση την εξέλιξη της οριακής τιμής αγοράς και της οριακής τιμής πώλησης στο πλαίσιο των προβλέψεων της παρ. 5 του άρθρου 10 και της παρ. 4 του άρθρου 22 του Κανονισμού (EΕ) 312/2014. 5.5. Υποβάλει το σύνολο των Κοινοποιήσεων Συναλλαγών σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ. 4 του Κανονισμού (EΕ) 312/2014 σε συνδυασμό με το άρθρο 5 αυτού, καθώς και σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους του Κανονισμού Βάθρου Εμπορίας. Σε περίπτωση λανθασμένης διαβίβασης στοιχείων προς τον ΔΕΣΦΑ το ΕΧΕ προβαίνει σε διόρθωση των σχετικών στοιχείων με βάση τις τεχνικές διαδικασίες που προβλέπονται στο Παράρτημα 2’. 5.6. Μεριμνά για την ενεργοποίηση της Μεθόδου Διαπραγμάτευσης 2 (Αυτόματη και στιγμιαία κατάρτιση συναλλαγών - Δημοπρασία) στο Βάθρο Εμπορίας με στόχο τη διεξαγωγή προαναγγελθεισών δημοπρασιών για τις ανάγκες εξισορρόπησης του ΕΣΜΦΑ, κατόπιν σχετικών αιτημάτων του ΔΕΣΦΑ, τα οποία υποβάλλονται σύμφωνα με τις προβλέψεις του Παραρτήματος Β’».
β) Στον Κεφάλαιο 1, υποενότητα 1.1, παρ 1. του σχεδίου Κανονισμού Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου: «Το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) διαχειρίζεται το Βάθρο Εμπορίας που λειτουργεί υπό την εποπτεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) τηρουμένων των διατάξεων του ν. 4425/2016 ως και του Κανονισμού (ΕΕ) 312/2014. Το ΕΧΕ έχει ως αρμοδιότητα την ανάπτυξη και τη λειτουργία του Βάθρου Εμπορίας κατά τρόπο που να διασφαλίζεται η διαφανής πρόσβαση σε αυτό χωρίς διακρίσεις και εν γένει η παροχή υπηρεσιών με βάση την ισότιμη μεταχείριση και η ανωνυμία των συναλλαγών, ως και η παροχή πληροφοριών σχετικά με τις τρέχουσες τιμές αγοράς και πώλησης σε όλους τους Συμμετέχοντες. Το ΕΧΕ τηρεί τις υποχρεώσεις που υπέχει ως διαχειριστής βάθρου εμπορίας σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 312/2014 για το Βάθρο Εμπορίας που διαχειρίζεται σύμφωνα με τους όρους του παρόντος Κανονισμού. […] Οι συναλλαγές που διενεργούνται στο Βάθρο Εμπορίας κοινοποιούνται στον ΔΕΣΦΑ, ο οποίος υποχρεούται να προβαίνει στις ενέργειες που προβλέπονται στις οικείες διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου. Επιπλέον, ο ΔΕΣΦΑ έχει πρόσβαση στο Βάθρο Εμπορίας, αποκτώντας την ιδιότητα του Συμμετέχοντος, με σκοπό την αγορά ή πώληση ποσοτήτων Φυσικού Αερίου στο πλαίσιο ανάληψης Πράξεων Εξισορρόπησης στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), σύμφωνα με τον ν. 4001/2011 και τον Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (Κώδικας Διαχείρισης του ΕΣΦΑ), όπως εκάστοτε ισχύει, και τις κατ’ εξουσιοδότηση του ως άνω νόμου κανονιστικές πράξεις, τον Κανονισμό (ΕΕ) 312/2014 και τους όρους του Κανονισμού».
Επειδή, βάσει των ανωτέρω, ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 10 του Κανονισμού (ΕΕ) 312/2014.
Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω προκύπτει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων των άρθρων 19 και 11 του ν. 4425/2016 καθώς και του άρθρου 10 του Κανονισμού 312/2014, για την έγκριση της λειτουργίας της ΕΧΕ για τις Αγορές Φυσικού Αερίου, αποφασίζει:
1. Την έγκριση της λειτουργίας και διαχείρισης των Αγορών Φυσικού Αερίου από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΕΧΕ Α.Ε.» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016, όπως ισχύει.
2. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.».
Την ανάρτηση της παρούσας Απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και τη δημοσίευσή της στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.
Η παρούσα απόφαση υπόκειται σε αίτηση αναθεώρησης εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση ή τη δημοσίευσή της σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 4001/2011.
Αθήνα, 20 Ιανουαρίου 2022
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 60/2022 - ΦΕΚ 454/Β/7-2-2022
Έγκριση λειτουργίας Αγορών Φυσικού Αερίου από την ανώνυμη εταιρεία «Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας Α.Ε.» σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4425/2016 (Α’185).