x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ε-21/2023 - ΦΕΚ 3623/Β/1-6-2023

Τροποποίηση και κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ.


Απόφαση Αριθμ. απόφ. Ε-21/2023

ΦΕΚ 3623/Β/1-6-2023

Τροποποίηση και κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ.

Η ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΛΑΔΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΩΝ

(συνεδρίαση την 18η Μαΐου 2023)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1.Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α' 179) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 15, 96 και 140 του νόμου αυτού σε συνδυασμό με το ΜΕΡΟΣ Α' του ν. 5037/2023 (Α' 78).

2.Την Επανέκδοση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ, ο οποίος εγκρίθηκε με την υπ' αρ. 1412/2020 (Β' 4658). Απόφαση της ΡΑΕ και ιδίως την Ενότητα 9, όπως ισχύει.

3.Το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ (Β'6256/2021), όπως ισχύει.

4.Το υπό στοιχεία ΓΔΛΥΑ/20068/28.11.2022 έγγραφο ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα «Υποβολή εισήγησης τροποποίησης του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για τον υπολογισμό των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος» (ΡΑΕ Ι-341335/29.11.2022).

5.Τη Δημόσια Διαβούλευση που διεξήγαγε η ΡΑΕ από

7.2.2023έως 10.3.2023  επί της εισήγησης του Διαχειριστή ΕΣΜΗΕ για τροποποίηση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.

6.Τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης της

7.2.2023που διεξήγαγε η ΡΑΕ (ΡΑΕ Ι-346141/20.02.23, Ι-347444/10.3.23) .

7.Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

8.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σκέφθηκε ως εξής:

Α. Νομικό πλαίσιο

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ. 1 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«1. Η ΡΑΕ αποφασίζει, έξι (6) μήνες πριν από την έναρξη ισχύος τους, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 88 για το Φυσικό Αέριο και 140 για την ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με διαφανή κριτήρια, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των Τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, κατά τρόπο, ώστε τα Τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις και να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι μεθοδολογίες και τα Τιμολόγια Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ και των αρμόδιων Διαχειριστών.»

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 140 παρ. 2 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«2. Η ΡΑΕ αποφασίζει, έξι (6) μήνες πριν την έναρξη ισχύος τους, μετά από γνώμη των αρμόδιων διαχειριστών του ΕΣΜΗΕ και του ΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με διαφανή κριτήρια, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των τιμολογίων σύνδεσης και χρήσης των εθνικών δικτύων και ιδίως των τιμολογίων πρόσβασης στο ΕΣΜΗΕ και στο ΕΔΔΗΕ και στα Κλειστά Δίκτυα Διανομής, στα οποία περιλαμβάνονται οι χρεώσεις σύνδεσης και χρήσης σε αυτά.».

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 96 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, προβλέπονται αναφορικά με τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (εφεξής «ΚΔΕΣΜΗΕ») τα ακόλουθα: «1. Η διαχείριση του ΕΣΜΗΕ διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ), ο οποίος καταρτίζεται και υποβάλλεται στη ΡΑΕ από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Η ΡΑΕ, κατόπιν δημόσιας Διαβούλευσης και αφού προβεί σε τυχόν τροποποιήσεις και προσθήκες, εκδίδει με απόφαση της το τελικό κείμενο του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, το οποίο δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο Κώδικας τροποποιείται είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Διαχειριστή ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον, κατ' εφαρμογή της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου. [...]

4. Με απόφαση της ΡΑΕ εκδίδονται εγχειρίδια για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του

Συστήματος, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 1.»

Επειδή, αναφορικά με τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος, με τις διατάξεις της ενότητας 9 του ΚΔΕΣΜΗΕ ορίζονται τα ακόλουθα:

«ΕΝΟΤΗΤΑ 9.0 ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΕΣΟΔΟ ΚΑΙ ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

9.1Απαιτούμενο Έσοδο

1.Για την παροχή των υπηρεσιών του, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ λαμβάνει ως αντάλλαγμα το Απαιτούμενο Έσοδο του ΕΣΜΗΕ. Το Απαιτούμενο Έσοδο καθορίζεται για κάθε ημερολογιακό έτος με απόφαση της ΡΑΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Μεθοδολογία Υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΜΗΕ, η οποία εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 15 και 140 του ν. 4001/2011.

2.Το Απαιτούμενο Έσοδο επιμερίζεται στους Χρήστες που συνδέονται στο ΕΣΜΗΕ ή στα Δίκτυα Διανομής που είναι διασυνδεδεμένα με το ΕΣΜΗΕ και εισπράττεται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις υποενότητες 9.2 και 9.3 του παρόντος Κώδικα.

9.2Διαδικασία υπολογισμού και έγκρισης Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος

1.Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει σε ετήσια βάση εισήγηση στη ΡΑΕ, για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για το επόμενο ημερολογιακό έτος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο από τη ΡΑΕ Απαιτούμενο Έσοδο του ΕΣΜΗΕ για το έτος αυτό. Η εισήγηση υποβάλλεται το αργότερο μέχρι τη 10η Νοεμβρίου ή μέχρι τη 10η ημέρα μετά τον καθορισμό του Απαιτούμενου Εσόδου για το επόμενο ημερολογιακό έτος σύμφωνα με την υποενότητα 9.1. Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, η οποία εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 140 του ν. 4001/2011.

2.Οι Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής αποστέλλουν στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, μέχρι τη 10η Οκτωβρίου κάθε έτους, τα δεδομένα που προβλέπονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, τα οποία απαιτούνται για τον προσδιορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται στα Δίκτυα Διανομής τα οποία διαχειρίζονται, περιλαμβανομένου και του Μικρού Συνδεδεμένου Συστήματος της Κρήτης.

3.Η μεθοδολογία προσδιορισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, η μεθοδολογία υπολογισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, καθώς και οι αναγκαίες σχετικές λεπτομερείς ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ. Κατά την κατάρτιση του εν λόγω Εγχειριδίου λαμβάνονται υπόψη οι ακόλουθες αρχές:

Α) Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος προσδιορίζονται θεωρώντας ανάκτηση του ετήσιου Απαιτούμενου Εσόδου εντός χρονικού διαστήματος ενός έτους. Περαιτέρω, οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος δύνανται να προσαρμόζονται κατάλληλα, θεωρώντας ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους στο οποίο αφορούν, στην περίπτωση που εκτιμάται ότι δεν δύνανται να εφαρμοστούν από την αρχή του έτους αυτού. Για την απόφαση προσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος κατά τα ανωτέρω, λαμβάνονται υπόψη ιδίως η εκτιμώμενη υποανάκτηση ή υπερανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου σε απόλυτα ή/και σχετικά μεγέθη, εκτιμήσεις της τάσης μεταβολής του Απαιτούμενου Εσόδου και των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, τυχόν διακύμανση που προκαλείται στις Μοναδιαίες Χρεώσεις σε περίπτωση προσαρμογής τους, καθώς και τους λόγους για τους οποίους δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος από την αρχή του ημερολογιακού έτους.

Β) Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος είναι κοστοστρεφείς, αντανακλούν το κόστος που προκαλεί στο ΕΣΜΗΕ η λειτουργία των εγκαταστάσεων κάθε Χρήστη ή/και κάθε κατηγορίας Χρηστών και, στο πλαίσιο αυτό, δύνανται να λαμβάνουν υπόψη και τυχόν μείωση του κόστους του ΕΣΜΗΕ από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων Χρηστών ή/και κατηγοριών Χρηστών.

Γ) Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος παρέχουν στους Χρήστες κατάλληλα οικονομικά σήματα, ώστε οι Χρήστες να διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους κατά τρόπο που συμβάλλει στη βελτίωση της αποδοτικότητας του ΕΣΜΗΕ.

Δ) Η μεθοδολογία υπολογισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος λαμβάνει υπόψη τις 15-λεπτες μετρήσεις των Χρηστών και σε περίπτωση που αυτές δεν είναι διαθέσιμες, τυχόν διαθέσιμα σχετικά δεδομένα.

Ε) Ο προσδιορισμός των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος περιγράφεται κατά τρόπο απλό και κατανοητό για τους Χρήστες και η προκύπτουσα Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάθε Χρήστη είναι επαρκώς προβλέψιμη και ευχερώς επαληθεύσιμη.

9.3Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος

1.Η Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάθε Χρήστη προσδιορίζεται σε μηνιαία βάση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ.

2.Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται στο ΕΣΜΗΕ υπολογίζονται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται σε Δίκτυα Διανομής υπολογίζονται από τους Διαχειριστές Δικτύου Διανομής. Για τη διενέργεια της αρχικής εκκαθάρισης των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποενότητα 11.5 του παρόντος Κώδικα, οι Διαχειριστές Δικτύου Διανομής αποστέλλουν στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ τα σχετικά αποτελέσματα ανά Προμηθευτή, ανά κατηγορία Χρηστών και ανά επίπεδο τάσης, για κάθε μήνα Μ μέχρι την 5η εργάσιμη ημέρα του μήνα Μ+2.

3.Για τη διενέργεια της Οριστικής Εκκαθάρισης των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του έτους Υ-1, όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 11.5 του παρόντος Κώδικα, οι Διαχειριστές Δικτύου Διανομής ενημερώνουν εγκαίρως τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, αποστέλλοντας τα σχετικά αποτελέσματα ανά Προμηθευτή για κάθε μήνα Μ, σύμφωνα με το παρακάτω χρονοδιάγραμμα:

Α) Έως την 30η Ιουνίου του έτους Υ αποστέλλουν τα αναθεωρημένα αποτελέσματα για το Α εξάμηνο του έτους Υ-1.

Β) Έως την 31η Δεκεμβρίου τους έτους Υ αποστέλλουν τα αναθεωρημένα αποτελέσματα για το Β εξάμηνο του έτους Υ-1.»

Επειδή, με την υπ' αρ. 1001/2021 απόφαση ΡΑΕ (σχετικό 3) θεσπίσθηκε το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, το οποίο προβλέπεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 της υποενότητας 9.2 του Κώδικα.

Επειδή, οι προαναφερόμενες διατάξεις της ενότητας 9 (Απαιτούμενο Έσοδο και Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος) του ΚΔΕΣΜΗΕ και οι διατάξεις του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος αποτελούν, συνδυαστικά, τη μεθοδολογία υπολογισμού των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΜΗΕ, η οποία προβλέπεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 140 παρ. 2 του ν. 4001/2011.

Β. Σχετικά με την εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος για τροποποίηση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος

Επειδή, με το από 28.11.2022 έγγραφό του (σχετικό 4), ο Διαχειριστής του Συστήματος, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του για την κατάρτιση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ και των εγχειριδίων εφαρμογής του Κώδικα, εισηγήθηκε στη ΡΑΕ την τροποποίηση διατάξεων του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (σχετικό 3).

Επειδή, η εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος διαμορφώθηκε σε συνέχεια προτάσεων του Διαχειριστή του Δικτύου για την αντιμετώπιση ορισμένων δυσχερειών τις οποίες εντόπισε ο Διαχειριστής του Δικτύου στην προσπάθεια εφαρμογής του Εγχειριδίου για τον υπολογισμό της χρέωσης χρήσης Συστήματος για πελάτες του Δικτύου. Ειδικότερα, οι προτεινόμενες τροποποιήσεις σχετίζονται με τα ακόλουθα επιμέρους θέματα: α) Τον υπολογισμό της χρέωσης χρήσης Συστήματος σε μηνιαία βάση. Με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις αντιμετωπίζονται ζητήματα εφαρμογής και αυξημένη πολυπλοκότητα τα οποία ανακύπτουν σε περιπτώσεις όπου κατά τη διάρκεια ενός μήνα, μία παροχή είτε δεν εκπροσωπείται αδιαλείπτως από τον ίδιο Προμηθευτή ή/και μεταβάλλεται ο σκοπός χρήσης της παροχής και η αντίστοιχη μοναδιαία χρέωσης χρήσης Συστήματος ή/και μεταβάλλεται ο καταναλωτής που χρησιμοποιεί την παροχή, ο οποίος προσδιορίζεται στα συστήματα του Διαχειριστή Δικτύου βάσει του ΑΦΜ. Επιπλέον, στην περίπτωση αλλαγής Προμηθευτή υπό τον ίδιο Καταναλωτή εντός του μήνα, αντιμετωπίζεται το ζήτημα του υπολογισμού της χρέωσης χρήσης Συστήματος που αναλογεί σε κάθε Προμηθευτή, αποκλειστικά και μόνο βάσει των δεδομένων μέτρησης που αφορούν στην περίοδο του μήνα κατά την οποία ο κάθε Προμηθευτής εκπροσωπεί τον Καταναλωτή.

β) Τον υπολογισμό της έκπτωσης επί της χρέωσης χρήσης Συστήματος για καταναλωτές μέσης τάσης και συγκεκριμένα τον ορισμό της χρονικής περιόδου αναφοράς που λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό του εφαρμοζόμενου ποσοστού έκπτωσης, βάσει των κριτηρίων κατανάλωσης και συντελεστή φορτίου του καταναλωτή, ως τα δύο έτη που προηγούνται του έτους υπολογισμού των μοναδιαίων χρεώσεων. Με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις αντιμετωπίζονται πρωτίστως ζητήματα εφαρμογής τα οποία ανακύπτουν σε περιπτώσεις διαφοροποίησης του καταναλωτή που χρησιμοποιεί την παροχή, ο οποίος προσδιορίζεται στα συστήματα του Διαχειριστή Δικτύου βάσει του ΑΦΜ, είτε εντός της προαναφερθείσας περιόδου αναφοράς ή/και εντός της περιόδου εφαρμογής της έκπτωσης σε σχέση με την περίοδο αναφοράς. Επιπρόσθετα, με την προτεινόμενη απεξάρτηση του ποσοστού έκπτωσης από τις καταναλώσεις προηγούμενων χρονικών περιόδων, σε περίπτωση αναθεώρησης μετρήσεων για τις περιόδους αυτές, η ανάγκη επανυπολογισμού της χρέωσης χρήσης συστήματος περιορίζεται αποκλειστικά στις αναθεωρούμενες περιόδους τιμολόγησης.

Επειδή, για την αντιμετώπιση των παραπάνω ζητημάτων εφαρμογής, ο Διαχειριστής του Συστήματος, κατόπιν προτάσεων του Διαχειριστή Δικτύου, εισηγήθηκε τις ακόλουθες τροποποιήσεις στο Εγχειρίδιο:

α) Εισάγεται η έννοια της Περιόδου Τιμολόγησης, ως η περίοδος του μήνα κατά την οποία μια παροχή εκπροσωπείται αδιαλείπτως από τον ίδιο Προμηθευτή (ή Προμηθευτές στην περίπτωση παράλληλης εκπροσώπησης), χωρίς μεταβολή του σκοπού χρήσης και υπό τον ίδιο Καταναλωτή (ΑΦΜ).

β) Η Χρέωση Χρήσης Συστήματος των Καταναλωτών Μέσης και Χαμηλής Τάσης υπολογίζεται αυτοτελώς για κάθε Περίοδο Τιμολόγησης, αντί του υπολογισμού ανά μήνα ο οποίος προβλέπεται βάσει των εν ισχύ διατάξεων του Εγχειριδίου.

γ) Το ποσοστό έκπτωσης που αναλογεί σε κάποιον Καταναλωτή Μέσης Τάσης, προσδιορίζεται βάσει της κατανάλωσης και του συντελεστή φορτίου του Καταναλωτή κατά την Περίοδο Τιμολόγησης, αντί της μέσης ετήσιας κατανάλωσης και συντελεστή φορτίου κατά τα δύο προηγούμενα έτη.

Επειδή, στη δημόσια διαβούλευση που διοργάνωσε η ΡΑΕ επί της εισήγησης του Διαχειριστή του Συστήματος συμμετείχαν η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) και η εταιρεία ΔΕΗ Α.Ε. Οι απόψεις των προαναφερθέντων συμμετεχόντων στη διαβούλευση συνοψίζονται ακολούθως:

α) Η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (σχετικό 6, ΡΑΕ Ι-346141/20.2.23):

- Αναφερόμενη στον τρόπο υπολογισμού της έκπτωσης για Καταναλωτές Μέσης Τάσης, δεν συμφωνεί με την προτεινόμενη αλλαγή στον τρόπο προσδιορισμού του ποσοστού έκπτωσης, καθώς θεωρεί ότι αυτή αδικεί πολλούς καταναλωτές Μέσης Τάσης. Συγκεκριμένα, δεν συμφωνεί με την προτεινόμενη τροποποίηση στον τρόπο υπολογισμού του συντελεστή φορτίου, δηλαδή τον υπολογισμό του συντελεστή βάσει καταναλώσεων περιόδου τιμολόγησης (δηλαδή σε επίπεδο μήνα), αντί του έτους που προβλέπεται βάσει των σε ισχύ διατάξεων του Εγχειριδίου, οι οποίες προτείνεται να συνεχίσουν να ισχύουν για τους Καταναλωτές Υψηλής Τάσης.

-Συναφώς, επισημαίνει ότι τους μήνες που μία βιομηχανία μέσης τάσης εκτελεί συντήρηση, ο συντελεστής φορτίου υπολογίζεται μειωμένος σε σχέση με την τιμή που θα είχε αν ο υπολογισμός γινόταν σε ετήσια βάση, θεωρώντας ότι ενώ η μέση ισχύς σε επίπεδο μήνα μειώνεται (μειωμένη μηνιαία κατανάλωση λόγω μειωμένης λειτουργίας), η μέγιστη ισχύς παραμένει η ίδια. Η μείωση αυτή μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερη ή/και μηδενική έκπτωση επί της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος του μήνα.

-Η ΕΒΙΚΕΝ καταλήγει ότι δεν μπορεί να συμφωνήσει με την καθολική αλλαγή της μεθοδολογίας χάριν μείωσης της πολυπλοκότητας των διαδικασιών του ΔΕΔΔΗΕ στις περιπτώσεις που εντός του μήνα μία παροχή δεν εκπροσωπείται αδιαλείπτως από τον ίδιο Προμηθευτή, κάτι που η Ένωση θεωρεί ότι δεν αφορά όλους τους καταναλωτές μέσης τάσης με ετήσια κατανάλωση άνω των 13 GWh.

β) Η ΔΕΗ Α.Ε. (σχετικό 6, ΡΑΕ Ι-347444/10.3.23):

-Θεωρεί ότι η προτεινόμενη τροποποίηση του Εγχειρίδιου ΧΧΣ κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, διευθετώντας δυσκολίες που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή των διατάξεών του.

-Θεωρεί απαραίτητο να προσδιοριστεί η ακρίβεια υπολογισμού των απαιτούμενων μεγεθών στην εφαρμοζόμενη μεθοδολογία, με στρογγυλοποίηση σε ορισμένο δεκαδικό ψηφίο, προκειμένου να διασφαλίζεται κοινή αντίληψη και διαχείριση των δεδομένων από τους Διαχειριστές και τους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και κατ' επέκταση η αποφυγή λαθών, όπως, ενδεικτικά, στην κατηγοριοποίηση πελατών βάσει των καταναλώσεων αυτών σε μία περίοδο τιμολόγησης.

-Προτείνει η εφαρμογή των προτεινόμενων τροποποιήσεων να εκκινήσει από περίοδο τιμολόγησης η οποία θα έπεται της ημερομηνίας έγκρισης των τροποποιήσεων.

Επειδή, κρίνεται ότι οι παραπάνω προτεινόμενες τροποποιήσεις του Εγχειριδίου, οι οποίες αφορούν στην εισαγωγή της έννοιας της Περιόδου Τιμολόγησης, ως η περίοδος του μήνα κατά την οποία μια παροχή εκπροσωπείται αδιαλείπτως από τον ίδιο Προμηθευτή (ή Προμηθευτές στην περίπτωση παράλληλης εκπροσώπησης), χωρίς μεταβολή του σκοπού χρήσης και υπό τον ίδιο Καταναλωτή (ΑΦΜ), στον τρόπο προσδιορισμού του ποσοστού έκπτωσης επί της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος για ενεργοβόρους Καταναλωτές Μέσης Τάσης και στον υπολογισμό της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος των Καταναλωτών Μέσης και Χαμηλής Τάσης αυτοτελώς για κάθε Περίοδο Τιμολόγησης αντί του υπολογισμού ανά μήνα που προβλέπεται βάσει των εν ισχύ διατάξεων του Εγχειριδίου, δεν αντιβαίνουν στις αρχές που διέπουν τη μεθοδολογία προσδιορισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος και οι οποίες λαμβάνονται υπόψη για την κατάρτιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ (ενότητα 9.3).

Επειδή, κρίνεται ότι οι παραπάνω προτεινόμενες τροποποιήσεις του Εγχειριδίου συμβάλουν στην αποτελεσματικότερη και με ενιαίο τρόπο αντιμετώπιση διαφορετικών περιπτώσεων που δύνανται να απαντώνται στην πράξη κατά την διαχείριση των πελατών δικτύου και των μεταβολών της εκπροσώπησής τους από Προμηθευτές, στο πλαίσιο συμμετοχής τους στην αγορά.

Επειδή, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διεξήγαγε η ΡΑΕ διατυπώθηκε η παρατήρηση ότι ο προτεινόμενος υπολογισμός του συντελεστή φορτίου σε μηνιαία βάση, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τον υπολογισμό χαμηλότερου ποσοστού έκπτωσης για ενεργοβόρους βιομηχανικούς καταναλωτές μέσης τάσης, κατά τους μήνες μειωμένης λειτουργίας των εγκαταστάσεών τους λόγω συντήρησης, συγκριτικά με το ενιαίο ποσοστό έκπτωσης που θα προέκυπτε για όλο το έτος, θεωρώντας υπολογισμό του συντελεστή φορτίου βάσει ετήσιας κατανάλωσης. Η παρατήρηση αυτή και γενικότερα με το περιεχόμενο της επιστολής της ΕΒΙΚΕΝ (σχετικό 6, ΡΑΕ Ι-346141/20.2.23), σχολιάζονται ακολούθως: α) Το ενδεχόμενο που επισημαίνει η ΕΒΙΚΕΝ υφίσταται επί της αρχής, ωστόσο εξαρτάται από τον τρόπο λειτουργίας των εγκαταστάσεων κάθε καταναλωτή κατά τους υπόψη μήνες, δηλαδή αν η μειωμένη λειτουργία έχει επίπτωση μόνο στη μέση μηνιαία κατανάλωση ισχύος ή αν επηρεάζει και τη μέγιστη μηνιαία κατανάλωση ισχύος.

β) Επιπλέον, η αρχική Χρέωση Χρήσης Συστήματος, δηλαδή η χρέωση που υπολογίζεται πριν την εφαρμογή του ποσοστού έκπτωσης, ενδέχεται να είναι μειωμένη κατά τους μήνες μειωμένης λειτουργίας, συγκριτικά με λοιπούς μήνες του έτους, λόγω μειωμένης κατανάλωσης ισχύος τις Περιόδους Μέγιστης Ζήτησης Συστήματος.

γ) Όπως προαναφέρθηκε, η προτεινόμενη τροποποίηση δεν σχετίζεται με τη διαχείριση της περίπτωσης αλλαγής Προμηθευτή. Αντίθετα, αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της περίπτωσης όπου σημειώνεται μεταβολή του καταναλωτή που χρησιμοποιεί την παροχή, ο οποίος προσδιορίζεται στα συστήματα του Διαχειριστή Δικτύου βάσει του ΑΦΜ, είτε εντός της διετούς περιόδου αναφοράς για τον προσδιορισμό της μέσης ετήσιας κατανάλωσης και του μέσου ετήσιου συντελεστή φορτίου ή/και εντός της περιόδου εφαρμογής της έκπτωσης σε σχέση με την περίοδο αναφοράς. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο προσδιορισμός του ποσοστού έκπτωσης ή/και η εφαρμογή του κατά τον υπολογισμό της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος καθίστανται προβληματικά ή/και ενδεχομένως άδικα. Επιπλέον, η προτεινόμενη τροποποίηση συμβάλει στην αποφυγή πρόσθετης και περιττής πολυπλοκότητας σε περιπτώσεις αναθεώρησης μετρήσεων για παρελθούσες χρονικές περιόδους.

δ) Δεν θεωρείται ότι ο προσδιορισμός του ποσοστού έκπτωσης για κάθε μήνα, βάσει των δεδομένων κατανάλωσης του μήνα, αποκλίνει από το σκεπτικό για τη χορήγηση της έκπτωσης, όπως αυτό παρατίθεται στην απόφαση ΡΑΕ με την οποία θεσπίσθηκε το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (σχετικό 3), δηλαδή την αναγνώριση θετικών επιδράσεων στη λειτουργία, τη διαχείριση και το κόστος του Συστήματος, λόγω της ύπαρξης ενεργοβόρων καταναλωτών με σταθερό προφίλ ή/ και σημαντικές καταναλώσεις εκτός των ωρών αιχμής του Συστήματος.

ε) Σταθμίζοντας όλα τα παραπάνω, η προτεινόμενη τροποποίηση κρίνεται σκόπιμη.

Επειδή, για τους ενεργοβόρους καταναλωτές υψηλής τάσης, ο Διαχειριστής του Συστήματος, ο οποίος είναι αποκλειστικά αρμόδιος για τη διαχείριση της εκπροσώπησης των καταναλωτών αυτών από Προμηθευτές και τον προσδιορισμό των χρεώσεων χρήσης Συστήματος που αναλογούν σε αυτούς, δεν εισηγήθηκε ανάλογη τροποποίηση στον τρόπο προσδιορισμού του ποσοστού έκπτωσης. Σε περίπτωση που ο Διαχειριστής του Συστήματος κρίνει στο μέλλον σκόπιμη την τροποποίηση της σχετικής μεθοδολογίας και για τους καταναλωτές υψηλής τάσης, το θέμα θα εξετασθεί από την Αρχή.

Επειδή, οι λοιπές παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διεξήγαγε η ΡΑΕ δεν κρίνεται ότι χρήζουν σχολιασμού ή ουσιαστικών παρεμβάσεων στο Εγχειρίδιο.

Επειδή, στο Εγχειρίδιο περιλαμβάνεται πρόβλεψη για υπολογισμό της μηνιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος βάσει μεσοσταθμικής Μοναδιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος, στην περίπτωση που η Μοναδιαία Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάποια κατηγορία καταναλωτών μεταβάλλεται εντός του μήνα. Ωστόσο στην πράξη οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος καθορίζονται με έναρξη ισχύος στην αρχή ημερολογιακού μήνα. Επιπλέον, η περίπτωση μεταβολής της Μοναδιαίας Χρέωσης που εφαρμόζεται για τον υπολογισμό της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος, λόγω μεταβολής στην Κατηγορία του Καταναλωτή καλύπτεται πλέον μέσω της πρόβλεψης

Περιόδου Τιμολόγησης. Για τους λόγους αυτούς, η προαναφερθείσα πρόβλεψη διαγράφεται ως μη αναγκαία στην πράξη.

Επειδή, βάσει των ανωτέρω, κρίνεται σκόπιμη η τροποποίηση των διατάξεων του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος, και με ενσωμάτωση μικρού πλήθους πρόσθετων λεκτικών διορθώσεων στο κείμενο. Περαιτέρω, λόγω της έκτασης των τροποποιήσεων σε διάφορα σημεία του Εγχειριδίου, κρίνεται σκόπιμη η κωδικοποίηση του κειμένου και η επανέκδοσή του στην παρούσα.

Αποφασίζει:

1.Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το άρθρο 15 παρ. 1, το άρθρο 96 παρ. 4 και το άρθρο 140 παρ. 2 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει και κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 3 της υποενότητας 9.2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, την τροποποίηση των διατάξεων του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ (Β' 6256/2021), όπως ισχύει, την κωδικοποίηση του Εγχειριδίου σε ενιαίο κείμενο και την επανέκδοσή σύμφωνα με το Παράρτημα το οποίο προσαρτάται στην παρούσα απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

2.Η απόφαση αυτή ισχύει από την αρχή του έβδομου μήνα που έπεται του μήνα δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΕΣΜΗΕ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

Γλωσσάρι

1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ

2 ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

3 ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΥΤ ΚΑΙ ΜΤ

3.1 Ποσοστά εκπτώσεων

4 ΜΕΘΩΔΩΛΩΓΙΑ ΥΠΩΛΩΓΙΣΜΩΥ ΜΩΝΑΔΙΑΙΩΝ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΣ

4.1 Περίοδοι Μέγιστης Ζήτησης Συστήματος

4.2 Εκτίμηση Ισχύος Χρέωσης Καταναλωτών για τον υπολογισμό Μοναδιαίων Χρεώσεων ....

4.2.1 Εκτιμώμενη Ισχύς Χρέωσης Καταναλωτών ΥΤ, ΜΤ και XT με Τηλέμετρούμενους

Μετρητές

4.2.2 Εκτιμώμενη Ισχύς Χρέωσης Καταναλωτών XT χωρίς Τηλεμετρούμενους Μετρητές

4.2.3 Κατηγορίες Μη Τηλεμετρούμενων Καταναλωτών XT

4.2.4 Συντελεστές ετεροχρονισμού ανά κατηγορία Μη Τηλεμετρούμενων Καταναλωτών XT

4.2.5 Συντελεστές απωλειών δικτύου

4.3 Υπολογισμός Ενιαίας Αναλογικής Τιμής

4.4 Υπολογισμός Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος

4.4.1 Μοναδιαίες Χρεώσεις Καταναλωτών ΥΤ και ΜΤ

4.4.2 Αναμενόμενη ανάκτηση εσόδου ΥΤ και ΜΤ

4.4.3 Μοναδιαίες Χρεώσεις Καταναλωτών XT

4.5 Υποχρέωση παροχής δεδομένων από τους Διαχειριστές Δικτύου

5 ΜΕΘΩΔΩΛΩΓΙΑ ΥΠΩΛΩΓΙΣΜΩΥ ΜΗΝΙΑΙΩΝ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΣ

5.1 Υπολογισμός Μηνιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος Καταναλωτών ΥΤ

5.2 Υπολογισμός Μηνιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος Καταναλωτών ΜΤ

5.3 Υπολογισμός Μηνιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος Καταναλωτών XT

5.4 Λεπτομέρειες υπολογισμού Μηνιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος Καταναλωτών ΥΤ...

6 ΤΕΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

7 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ: ΠΡΩΣΔΙΩΡΙΣΜΩΣ ΠΕΡΙΩΔΩΝ ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΣ ΓΙΑ

ΕΦΑΡΜΩΓΗ ΑΠΩ ΤΩ ΕΤΩΣ 2022

(Βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)

 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής.

Αθήνα, 18 Μαΐου 2023

 

Προβολή πρωτότυπου ΦΕΚ

 



Έχει διαβαστεί 135 φορές
Ετικέτες: απόφαση ε21/2023 212023