x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1001/2021 - ΦΕΚ 6256/Β/27-12-2021

Θέσπιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 1001/2021

ΦΕΚ 6256/Β/27-12-2021

Θέσπιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 15, 96 και 140 αυτού.

2. Την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Ιουνίου 2019, σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ (L 158).

3. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (L 158) και ιδίως το άρθρο 18 αυτού.

4. Τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ισχύει μετά την επανέκδοσή του με την υπ’ αρ. 1412/2020 (B΄ 4658) απόφαση της ΡΑΕ και την τροποποίησή του με τις υπ’ αρ. 1572/2020 (B΄ 5484), 609/2021 (B΄ 3500) και 807/2021 (B΄ 5025) αποφάσεις της ΡΑΕ.

5. Το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για Πελάτες Δικτύου Διανομής (B΄ 1460/2009).

6. Το Εγχειρίδιο Λειτουργίας Δικτύου του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (B΄ 1891/2020).

7. Το υπό στοιχεία Ο-69702/7.11.2017 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Επανεξέταση μεθοδολογιών προσδιορισμού χρεώσεων χρήσης Συστήματος Μεταφοράς για πελάτες Συστήματος και Δικτύου».

8. Το υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-230328/27.12.2017 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΓΡ.Δ/20590/21.12.2017) με θέμα «Τροποποίηση μεθοδολογιών προσδιορισμού Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος».

9. Τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ επί των ως άνω προτάσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 8), η οποία έλαβε χώρα από 12.1.2018 έως και 16.2.2018, καθώς και τα αποτελέσματα αυτής, όπως αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Αρχής.

10. Το υπό στοιχεία Ο-77058/8.5.2019 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Τροποποίηση μεθοδολογιών προσδιορισμού χρεώσεων χρήσης Συστήματος Μεταφοράς για πελάτες Συστήματος και Δικτύου».

11. Το υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-274236/24.12.2019 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΓΡ.Δ/21064/20.12.2019) με θέμα «Τροποποίηση μεθοδολογιών προσδιορισμού Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για πελάτες Συστήματος και Δικτύου».

12. Το υπό στοιχεία Ο-82339/20.5.2020 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Αναθεώρηση μεθοδολογίας προσδιορισμού χρεώσεων χρήσης Συστήματος Μεταφοράς για πελάτες Συστήματος και Δικτύου»

13. Το υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-285751/21.7.2020 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΔΑΔΥ/22199/17.7.2020) με θέμα «Αναθεώρηση μεθοδολογίας προσδιορισμού χρεώσεων χρήσης Συστήματος Μεταφοράς για πελάτες Συστήματος και Δικτύου».

14. Το υπό στοιχεία Ο-84846/11.11.2020 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Αναθεώρηση μεθοδολογίας προσδιορισμού χρεώσεων χρήσης Συστήματος Μεταφοράς για πελάτες Συστήματος και Δικτύου».

15. Το υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-305759/1.7.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΔΝΣ/20043/30.6.2021), προς τη ΡΑΕ, με θέμα «Εισήγηση ΑΔΜΗΕ για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ και για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος».

16. Τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ως άνω εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 15), η οποία έλαβε χώρα από 6.7.2021 έως και 30.7.2021 καθώς και τα αποτελέσματα αυτής, όπως αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Αρχής .

17. Το υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-312909/3.11.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΓΔ ΛΥΑ/20064/2.11.2021) προς τη ΡΑΕ με θέμα «Εισήγηση ΑΔΜΗΕ για τροποποίηση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος».

18. Την υπ’ αρ. 1000/2021 απόφαση της ΡΑΕ «Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (B΄ 4658/2020), σύμφωνα με το άρθρο 96 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει».

19. Το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

20. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

σκέφθηκε ως εξής:

Α. Νομικό πλαίσιο

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«1. Η ΡΑΕ αποφασίζει, έξι (6) μήνες πριν από την έναρξη ισχύος τους, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 88 για το Φυσικό Αέριο και 140 για την ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με διαφανή κριτήρια, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των Τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, κατά τρόπο, ώστε τα Τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις και να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι μεθοδολογίες και τα Τιμολόγια Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ και των αρμόδιων Διαχειριστών.».

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«2. Η ΡΑΕ αποφασίζει, έξι (6) μήνες πριν την έναρξη ισχύος τους, μετά από γνώμη των αρμόδιων διαχειριστών του ΕΣΜΗΕ και του ΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με διαφανή κριτήρια, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των τιμολογίων σύνδεσης και χρήσης των εθνικών δικτύων και ιδίως των τιμολογίων πρόσβασης στο ΕΣΜΗΕ και στο ΕΔΔΗΕ και στα Κλειστά Δίκτυα Διανομής, στα οποία περιλαμβάνονται οι χρεώσεις σύνδεσης και χρήσης σε αυτά.».

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 96 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, προβλέπονται αναφορικά με τον Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (εφεξής «ΚΔΕΣΜΗΕ») τα ακόλουθα:

«1. Η διαχείριση του ΕΣΜΗΕ διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ), ο οποίος καταρτίζεται και υποβάλλεται στη ΡΑΕ από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Η ΡΑΕ, κατόπιν δημόσιας Διαβούλευσης και αφού προβεί σε τυχόν τροποποιήσεις και προσθήκες, εκδίδει με απόφαση της το τελικό κείμενο του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, το οποίο δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο Κώδικας τροποποιείται είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Διαχειριστή ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον, κατ’ εφαρμογή της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου.

[…]

4. Με απόφαση της ΡΑΕ εκδίδονται εγχειρίδια για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 1.»

Επειδή, με την υπ’ αρ. 1412/2020 απόφαση της ΡΑΕ επανεκδόθηκε ο ΚΔΕΣΜΗΕ, σύμφωνα με το άρθρο 96 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και της εφαρμογής του Μοντέλου Στόχου, ο οποίος, εν συνεχεία, τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1572/2020, 609/2021, 807/2021 και 1000/2021 αποφάσεις της ΡΑΕ (σχετ. 4).

Επειδή, σύμφωνα με τις παρ. 1 έως 6 του άρθρου 18 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943, προβλέπονται αναφορικά με τα τέλη πρόσβασης στα δίκτυα τα ακόλουθα:

«1. Τα τέλη που επιβάλλουν οι διαχειριστές δικτύου για την πρόσβαση στα δίκτυα, συμπεριλαμβανομένων των τελών σύνδεσης στα δίκτυα, των τελών χρήσης των δικτύων και, κατά περίπτωση, των τελών για συναφείς ενισχύσεις δικτύων, πρέπει να αντανακλούν το κόστος, να είναι διαφανή, να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ασφάλειας και ευελιξίας των δικτύων και να αντανακλούν το πραγματικό κόστος που προκύπτει στο βαθμό που αντιστοιχεί στο κόστος αποτελεσματικού και διαρθρωτικά συγκρίσιμου διαχειριστή δικτύου και ν α εφαρμόζονται χωρίς διακρίσεις. Τα τέλη αυτά δεν περιλαμβάνουν μη συναφείς δαπάνες που υποστηρίζουν μη συναφείς πολιτικούς στόχους. Με την επιφύλαξη των παρ. 1 και 6 του άρθρου 15 της οδηγίας 2012/27/ΕΕ και των κριτηρίων του παραρτήματος XI της εν λόγω οδηγίας, η μέθοδος που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των τελών δικτύου υποστηρίζει κατά τρόπο ουδέτερο τη μακροπρόθεσμη γενική αποδοτικότητα του συστήματος μέσω ενδείξεων τιμών προς πελάτες και παραγωγούς και ειδικότερα εφαρμόζεται κατά τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις, είτε θετικές είτε αρνητικές, μεταξύ παραγωγής που συνδέεται στο επίπεδο διανομής και παραγωγής που συνδέεται στο επίπεδο μεταφοράς. Με τα τέλη δικτύου δεν εισάγονται διακρίσεις, είτε θετικές είτε αρνητικές, σε βάρος της αποθήκευσης ενέργειας ή της συγκέντρωσης και δεν δημιουργούνται αντικίνητρα για αυτοπαραγωγή, αυτοκατανάλωση ή για τη συμμετοχή στην απόκριση ζήτησης. Μ ε την επιφύλαξη της παρ. 3 του παρόντος άρθρου, τα τέλη αυτά δεν πρέπει να εξαρτώνται από την απόσταση.

2. Οι μεθοδολογίες τιμολόγησης απηχούν σταθερά κόστη για τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και διανομής και τους παρέχουν κατάλληλα κίνητρα τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, προκειμένου να αυξηθεί η αποδοτικότητα, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής αποδοτικότητας, να προαχθεί η ενοποίηση της αγοράς και η ασφάλεια εφοδιασμού, να στηριχθούν οι αποδοτικές επενδύσεις και οι συναφείς ερευνητικές δραστηριότητες, και να διευκολυνθεί η καινοτομία προς το συμφέρον των καταναλωτών σε πεδία όπως της ψηφιοποίησης, των υπηρεσιών ευελιξίας και της διασύνδεσης.

3. Ανάλογα με την περίπτωση, το επίπεδο των τιμολογίων που ισχύουν για τους παραγωγούς ή τους τελικούς πελάτες, ή και τους δύο, παρέχει σήματα γεωγραφικής διαφοροποίησης σε ενωσιακό επίπεδο και λαμβάνει υπόψη το μέγεθος των απωλειών δικτύου και τη συμφόρηση που προκαλούνται και το κόστος επένδυσης για τις υποδομές.

4. Κατά τον καθορισμό των τελών πρόσβασης στο δίκτυο, λαμβάνονται υπόψη τα εξής: α) οι πληρωμές και οι εισπράξεις που προκύπτουν με βάση τον μηχανισμό αποζημίωσης μεταξύ διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς? β) τα ποσά που όντως καταβλήθηκαν και εισπράχθηκαν καθώς και όλες οι αναμενόμενες για μελλοντικές περιόδους πληρωμές, που υπολογίζονται με βάση παρελθούσες περιόδους.

5. Ο καθορισμός των τελών πρόσβασης στο δίκτυο δυνάμει του παρόντος άρθρου πραγματοποιείται με την επιφύλαξη των τελών που απορρέουν από τη διαχείριση της συμφόρησης που αναφέρεται στο άρθρο 16.

6. Δεν επιβάλλεται ειδικό τέλος δικτύου σε μεμονωμένες συναλλαγές για διαζωνικό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας.».

Επειδή, αναφορικά με τις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος, με τις διατάξεις της ενότητας 9 του ΚΔΕΣΜΗΕ ορίζονται τα ακόλουθα:

«ΕΝΟΤΗΤΑ 9.0 ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΕΣΟΔΟ

ΚΑΙ ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΧΡΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ

9.1 Απαιτούμενο Έσοδο

1. Για την παροχή των υπηρεσιών του, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ λαμβάνει ως αντάλλαγμα το Απαιτούμενο Έσοδο του ΕΣΜΗΕ. Το Απαιτούμενο Έσοδο καθορίζεται για κάθε ημερολογιακό έτος με απόφαση της ΡΑΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Μεθοδολογία Υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΜΗΕ, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση των άρθρων 15 και 140 του ν. 4001/2011.

2. Το Απαιτούμενο Έσοδο επιμερίζεται στους Χρήστες που συνδέονται στο ΕΣΜΗΕ ή στα Δίκτυα Διανομής που είναι διασυνδεδεμένα με το ΕΣΜΗΕ και εισπράττεται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις υποενότητες 9.2 και 9.3 του παρόντος Κώδικα.

9.2 Διαδικασία υπολογισμού και έγκρισης

Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος

1. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει σε ετήσια βάση εισήγηση στη ΡΑΕ, για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για το επόμενο ημερολογιακό έτος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο από τη ΡΑΕ Απαιτούμενο Έσοδο του ΕΣΜΗΕ για το έτος αυτό. Η εισήγηση υποβάλλεται το αργότερο μέχρι τη 10η Νοεμβρίου ή μέχρι τη 10η ημέρα μετά τον καθορισμό του Απαιτούμενου Εσόδου για το επόμενο ημερολογιακό έτος σύμφωνα με την υποενότητα 9.1. Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, η οποία εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 140 του ν. 4001/2011.

2. Οι Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής αποστέλλουν στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, μέχρι τη 10η Οκτωβρίου κάθε έτους, τα δεδομένα που προβλέπονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, τα οποία απαιτούνται για τον προσδιορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται στα Δίκτυα Διανομής τα οποία διαχειρίζονται, περιλαμβανομένου και του Μικρού Συνδεδεμένου Συστήματος της Κρήτης.

3. Η μεθοδολογία προσδιορισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, η μεθοδολογία υπολογισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, καθώς και οι αναγκαίες σχετικές λεπτομερείς ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ. Κατά την κατάρτιση του εν λόγω Εγχειριδίου λαμβάνονται υπόψη οι ακόλουθες αρχές:

Α) Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος προσδιορίζονται θεωρώντας ανάκτηση του ετήσιου Απαιτούμενου Εσόδου εντός χρονικού διαστήματος ενός έτους. Περαιτέρω, οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος δύνανται να προσαρμόζονται κατάλληλα, θεωρώντας ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου μέχρι το τέλος του ημερολογιακού έτους στο οποίο αφορούν, στην περίπτωση που εκτιμάται ότι δεν δύνανται να εφαρμοστούν από την αρχή τ ου έτους αυτού. Για την απόφαση προσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος κατά τα ανωτέρω, λαμβάνονται υπόψη ιδίως η εκτιμώμενη υποανάκτηση ή υπερανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου σε απόλυτα ή/και σχετικά μεγέθη, εκτιμήσεις της τάσης μεταβολής του Απαιτούμενου Εσόδου και των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, τυχόν διακύμανση που προκαλείται στις Μοναδιαίες Χρεώσεις σε περίπτωση προσαρμογής τους, καθώς και τους λόγους για τους οποίους δεν είναι δυνατή η εφαρμογή των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος από την αρχή του ημερολογιακού έτους.

Β) Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος είναι κοστοστρεφείς, αντανακλούν το κόστος που προκαλεί στο ΕΣΜΗΕ η λειτουργία των εγκαταστάσεων κάθε Χρήστη ή/και κάθε κατηγορίας Χρηστών και, στο πλαίσιο αυτό, δύνανται να λαμβάνουν υπόψη και τυχόν μείωση του κόστους του ΕΣΜΗΕ από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων Χρηστών ή/και κατηγοριών Χρηστών.

Γ) Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος παρέχουν στους Χρήστες κατάλληλα οικονομικά σήματα, ώστε οι Χρήστες να διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους κατά τρόπο που συμβάλλει στη βελτίωση της αποδοτικότητας του ΕΣΜΗΕ.

Δ) Η μεθοδολογία υπολογισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος λαμβάνει υπόψη τις 15-λεπτες μετρήσεις των Χρηστών και σε περίπτωση που αυτές δεν είναι διαθέσιμες, τυχόν διαθέσιμα σχετικά δεδομένα.

Ε) Ο προσδιορισμός των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος περιγράφεται κατά τρόπο απλό και κατανοητό για τους Χρήστες και η προκύπτουσα Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάθε Χρήστη είναι επαρκώς προβλέψιμη και ευχερώς επαληθεύσιμη.

9.3 Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος

1. Η Χρέωση Χρήσης Συστήματος για κάθε Χρήστη προσδιορίζεται σε μηνιαία βάση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ.

2. Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται στο ΕΣΜΗΕ υπολογίζονται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Οι Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος για τους Χρήστες που συνδέονται σε Δίκτυα Διανομής υπολογίζονται από τους Διαχειριστές Δικτύου Διανομής. Για τη διενέργεια της αρχικής εκκαθάρισης των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποενότητα 11.5 του παρόντος Κώδικα, οι Διαχειριστές Δικτύου Διανομής αποστέλλουν στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ τα σχετικά αποτελέσματα ανά Προμηθευτή, ανά κατηγορία Χρηστών και ανά επίπεδο τάσης, για κάθε μήνα Μ μέχρι την 5η εργάσιμη ημέρα του μήνα Μ+2.

3. Για τη διενέργεια της Οριστικής Εκκαθάρισης των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του έτους Υ-1, όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 11.5 του παρόντος Κώδικα, οι Διαχειριστές Δικτύου Διανομής ενημερώνουν εγκαίρως τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, αποστέλλοντας τα σχετικά αποτελέσματα ανά Προμηθευτή για κάθε μήνα Μ, σύμφωνα με το παρακάτω χρονοδιάγραμμα:

Α) Έως την 30η Ιουνίου του έτους Υ αποστέλλουν τα αναθεωρημένα αποτελέσματα για το Α εξάμηνο του έτους Υ-1.

Β) Έως την 31η Δεκεμβρίου τους έτους Υ αποστέλλουν τα αναθεωρημένα αποτελέσματα για το Β εξάμηνο του έτους Υ-1.»

Επειδή, οι προαναφερόμενες διατάξεις της ενότητας 9 (Απαιτούμενο Έσοδο και Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος) του ΚΔΕΣΜΗΕ και οι διατάξεις του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, αποτελούν συνδυαστικά τη μεθοδολογία υπολογισμού των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΜΗΕ, η οποία προβλέπεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011.

Β. Ιστορικό

Επειδή, με την από 7.11.2017 επιστολή της (σχετικό 7), η ΡΑΕ ζήτησε από τον Διαχειριστή του Συστήματος να εξετάσει την αναθεώρηση της μεθοδολογίας προσδιορισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (εφεξής «μεθοδολογία»), με κύριους στόχους την ουσιαστικότερη πρακτική εφαρμογή της αρχής της κοστοστρέφειας των χρεώσεων και την παροχή αποτελεσματικότερων σημάτων στους Χρήστες για ορθολογική διαχείριση του φορτίου τους, και να υποβάλει τις προτάσεις του στη ΡΑΕ.

Επειδή, με την από 27.12.2017 επιστολή του (σχετικό 8), ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε σκέψεις και προτάσεις στη ΡΑΕ για την επανεξέταση της μεθοδολογίας.

Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε τις προτάσεις αυτές του Διαχειριστή του Συστήματος σε Δημόσια Διαβούλευση (σχετικό 9). Στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης, η ΡΑΕ παρείχε κατευθύνσεις προς τον Διαχειριστή του Συστήματος για την τροποποίηση της μεθοδολογίας, ζητώντας παράλληλα την υποβολή μελέτης εφαρμογής της νέας μεθοδολογίας για την εκτίμηση τυχόν σημαντικών μεταβολών στις χρεώσεις διαφορετικών κατηγοριών Χρηστών του Συστήματος (σχετικό 10). Στη συνέχεια, ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε μελέτη εφαρμογής της νέας μεθοδολογίας (σχετικό 11).

Επειδή, σε συνέχεια των ανωτέρω και κατόπιν διαβουλεύσεων της ΡΑΕ με τον Διαχειριστή του Συστήματος (σχετικά 12, 13 και 14), ο Διαχειριστής υπέβαλε εισήγηση για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και για το αντίστοιχο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (σχετικό 15).

Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε την ανωτέρω εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος σε Δημόσια Διαβούλευση (σχετικό 16).

Επειδή, λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα της ως άνω διαβούλευσης, η ΡΑΕ παρείχε περαιτέρω κατευθύνσεις στον Διαχειριστή του Συστήματος, σε συνέχεια των οποίων ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε εκ νέου αναθεωρημένη εισήγηση για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (σχετικό 17).

Γ. Εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος

Επειδή, στο πλαίσιο αναθεώρησης της μεθοδολογίας προσδιορισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε εισήγηση για την τροποποίηση των σχετικών διατάξεων του ΚΔΕΣΜΗΕ, καθώς και για τη θέσπιση Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, το οποίο προβλέπεται σύμφωνα με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του ΚΔΕΣΜΗΕ (σχετικό 15). Στη συνέχεια, κατόπιν κατευθύνσεων της ΡΑΕ, ο Διαχειριστής του Συστήματος υπέβαλε αναθεωρημένη εισήγηση στη ΡΑΕ για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (σχετικό 17).

Επειδή, το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος που εισηγήθηκε ο Διαχειριστής του Συστήματος (σχετικό 17) έχει το ακόλουθο περιεχόμενο:

α) Διατύπωση των βασικών αρχών της μεθοδολογίας προσδιορισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος

β) Αναλυτική μεθοδολογία προσδιορισμού Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος και εκπτώσεων επί της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος για καταναλωτές ΥΤ και ΜΤ.

γ) Αναλυτική μεθοδολογία υπολογισμού Μηνιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.

δ) Καθορισμό διαδικασιών και χρονοδιαγράμματος για την εφαρμογή των μεθοδολογιών του Εγχειριδίου.

ε) Καθορισμό υποχρεώσεων Διαχειριστή του Συστήματος και Διαχειριστών Δικτύων Διανομής.

Δ. Επί της εισήγησης του Διαχειριστή του Συστήματος

Επειδή, κρίνεται ότι η μεθοδολογία που εισηγείται ο Διαχειριστής του Συστήματος, η οποία αναπτύσσεται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, λαμβάνει συνολικά υπόψη τις γενικές αρχές που καθορίζονται στον ΚΔΕΣΜΗΕ για τη μεθοδολογία προσδιορισμού των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος. Ειδικότερα, σημειώνονται τα ακόλουθα ως προς τις επιμέρους γενικές αρχές:

α) Ανάκτηση Απαιτούμενου Εσόδου: Οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος προσδιορίζονται βάσει προβλέψεων ζήτησης 12μήνου, με στόχο την ανάκτηση του συνολικού Απαιτούμενου Εσόδου εντός χρονικού διαστήματος ενός έτους. Επιπλέον, προβλέπεται δυνατότητα προσαρμογής των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος προκειμένου το Απαιτούμενο Έσοδο να ανακτάται εντός του ημερολογιακού έτους στο οποίο αυτό αφορά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΔΕΣΜΗΕ.

β) Κοστοστρέφεια χρεώσεων και παροχή κατάλληλων οικονομικών σημάτων στους Χρήστες: Λαμβανομένης υπόψη διαθεσιμότητας αναλυτικών δεδομένων κατανάλωσης Χρηστών, η Χρέωση Χρήσης Συστήματος προσδιορίζεται για κάθε Χρήστη ή κατηγορία Χρηστών βάσει της αντίστοιχης ζήτησης ισχύος στις Περιόδους Μέγιστης Ζήτησης του Συστήματος. Στην αποτελεσματικότητα των οικονομικών σημάτων που παρέχονται στους Χρήστες συμβάλουν ο καθορισμός των Περιόδων Μέγιστης Ζήτησης του Συστήματος εκ των προτέρων, η σταθερότητά τους και ο ορισμός τους με τρόπο ώστε να διευκολύνουν τους Χρήστες να διαχειρίζονται κατάλληλα το φορτίο τους.

γ) Απλότητα, προβλεψιμότητα, επαληθευσιμότητα, εφαρμοσιμότητα: Το σύνολο των κριτηρίων κρίνεται ότι πληρούνται σε απόλυτο βαθμό στην περίπτωση των μη τηλεμετρούμενων Χρηστών, λαμβάνοντας υπόψη ότι το ύψος της μηνιαίας Χρέωσης Χρήσης Συστήματος προσδιορίζεται βάσει της μηνιαίας κατανάλωσης ενέργειας. Τα κριτήρια προβλεψιμότητας και απλότητας ενδεχομένως πληρούνται σε μικρότερο βαθμό στην περίπτωση των τηλεμετρούμενων Χρηστών, ωστόσο αυτό κρίνεται αποδεκτό συνεκτιμώντας την αναγκαία παροχή αποτελεσματικών σημάτων στους Χρήστες αυτούς, οι οποίοι λόγω του μεγέθους τους και της πρόσβασης σε αναλυτικά δεδομένα μέτρησης, αναμένεται ότι είναι σε θέση να διαχειριστούν αποτελεσματικά το φορτίο τους, καθώς και να προβλέψουν το ύψος της χρέωσής τους, λόγος για τον οποίο εκτιμάται ότι δεν έχει υπάρχει ουσιαστική επίπτωση στη διαφάνεια της μεθοδολογίας.

Επειδή σε ό,τι αφορά στο κριτήριο αποφυγής διακρίσεων στην εφαρμογή των τιμολογίων χρήσης που προβλέπεται σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943, σημειώνονται τα ακόλουθα:

α) Βάσει της μεθοδολογίας που εισηγείται ο Διαχειριστής του Συστήματος, προβλέπεται ότι το Απαιτούμενο Έσοδο ανακτάται από τους Καταναλωτές Συστήματος και Δικτύων Διανομής κατ’ αρχήν βάσει μίας ενιαίας αναλογικής τιμής, η οποία υπολογίζεται ως το πηλίκο του Απαιτούμενου Εσόδου προς την Ετήσια Εκτιμώμενη Ισχύ Χρέωσης του Συστήματος, η οποία αποτελεί το άθροισμα της Ετήσιας Εκτιμώμενης Ισχύος Χρέωσης κάθε τηλεμετρούμενου Καταναλωτή (ανεξαρτήτως τάσης σύνδεσης) και της Ετήσιας Ισχύος Χρέωσης του συνόλου των Καταναλωτών κάθε κατηγορίας μη τηλεμετρούμενων καταναλωτών. Ως εκ τούτου, το Απαιτούμενο Έσοδο επιμερίζεται κατ’ αρχήν κατά τον ίδιο τρόπο, δηλαδή άνευ διάκρισης, σε κάθε Τηλεμετρούμενο Καταναλωτή ΥΤ, ΜΤ και ΧΤ και σε κάθε Κατηγορία Μη Τηλεμετρούμενων Καταναλωτών ΧΤ.

β) Όσον αφορά στον επιμερισμό του Απαιτούμενου Εσόδου μεταξύ Καταναλωτών της ίδιας Κατηγορίας Μη Τηλεμετρούμενων Καταναλωτών ΧΤ, αυτός γίνεται βάσει της κατανάλωσης ενέργειας κάθε καταναλωτή. Ως εκ τούτου, στο βαθμό που οι καταναλωτές κάθε κατηγορίας έχουν παρόμοια καμπύλη διακύμανσης φορτίου, δεν υφίσταται διάκριση αναφορικά με τη χρέωση χρήσης ούτε μεταξύ καταναλωτών της ίδιας κατηγορίας.

γ) Η μεθοδολογία δεν εισάγει διακρίσεις μεταξύ παραγωγής που συνδέεται στο Σύστημα Μεταφοράς και παραγωγής που συνδέεται στο Δίκτυο Διανομής, δεδομένου ότι σε καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν προβλέπεται τακτική επιβολή χρεώσεων χρήσης δικτύων σε παραγωγούς. Ομοίως, η μεθοδολογία δεν εισάγει διακρίσεις σε βάρος της αποθήκευσης ενέργειας ή της συγκέντρωσης, αφού δεν προβλέπει χρεώσεις ειδικά για αυτές τις κατηγορίες Χρηστών, ούτε δημιουργεί αντικίνητρα για αυτοπαραγωγή, αυτοκατανάλωση ή για συμμετοχή στην απόκριση ζήτησης, αφού, αντιθέτως, η χρέωση χρήσης λαμβάνει υπόψη τη ζήτηση των καταναλωτών τις Περιόδους Μέγιστης Ζήτησης του Συστήματος.

Επειδή, η εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος περιλαμβάνει σαφή και λεπτομερή περιγραφή των μεθόδων και των διαδικασιών προσδιορισμού των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης, των μηνιαίων Χρεώσεων Χρήσης, καθώς και των μεγεθών που υπεισέρχονται στον υπολογισμό των χρεώσεων. Με τον τρόπο αυτό εκπληρώνεται επαρκώς η ρυθμιστική απαίτηση της διαφάνειας στον προσδιορισμό των χρεώσεων.

Επειδή, οι χρεώσεις χρήσης Συστήματος που προκύπτουν βάσει της μεθοδολογίας την οποία εισηγείται ο Διαχειριστής του Συστήματος δεν εξαρτώνται από την απόσταση, αλλά μόνο από το επίπεδο τάσης Δικτύου στο οποίο συνδέονται οι Χρήστες, έτσι ώστε να λαμβάνεται ευλόγως υπόψη η διαφορετική συνεισφορά στο συνολικό φορτίο του Συστήματος, από Χρήστες διαφορετικών επιπέδων τάσης, λόγω των διαφορετικών απωλειών ενέργειας.

Επειδή, αναφορικά με τον επιμερισμό του Απαιτούμενου Εσόδου μεταξύ Καταναλωτών που συνδέονται στο Σύστημα Μεταφοράς και Καταναλωτών που συνδέονται στο Δίκτυο Διανομής, η προτεινόμενη μεθοδολογία δεν λαμβάνει υπόψη ότι μέρος της ζήτησης ισχύος των Καταναλωτών που συνδέονται στο Δίκτυο Διανομής ενδέχεται να καλύπτεται από ενέργεια η οποία εγχέεται απευθείας στο Δίκτυο Διανομής από μονάδες παραγωγής που συνδέονται σε αυτό και επομένως δεν διέρχεται από το Σύστημα Μεταφοράς. Ωστόσο, η μεθοδολογία δεν λαμβάνει επίσης διακριτά υπόψη το κόστος υποδομών του Συστήματος Μεταφοράς οι οποίες αφορούν αποκλειστικά, ή κατά κύριο λόγο στην τροφοδότηση Καταναλωτών του Δικτύου, όπως για παράδειγμα οι υποσταθμοί ΥΤ/ΜΤ, έτσι ώστε το σχετικό κόστος να ανακτάται αποκλειστικά, ή σε μεγαλύτερο βαθμό από τους Καταναλωτές που συνδέονται στο Δίκτυο Διανομής. Περαιτέρω, πρέπει να συνεκτιμηθούν και τα ακόλουθα: α) το Σύστημα Μεταφοράς διαστασιολογείται με κριτήριο την εξυπηρέτηση της συνολικής μέγιστης ζήτησης φορτίου, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας ιστορικά καλύπτεται από μονάδες παραγωγής που συνδέονται στο Σύστημα Μεταφοράς, β) η ενέργεια που εγχέεται απευθείας στο Δίκτυο Διανομής παράγεται κυρίως από φωτοβολταϊκές μονάδες, ως εκ τούτου η συνεισφορά της στον περιορισμό του φορτίου του Συστήματος τις Περιόδους Μέγιστης Ζήτησης οι οποίες περιλαμβάνουν κατά κύριο λόγο βραδινές ώρες είναι περιορισμένη και γ) για την ορθή εκτίμηση της θετικής συμβολής της παραγωγής που συνδέεται στο Δίκτυο στο φορτίο του Συστήματος, θα πρέπει να ληφθεί επιπλέον υπόψη τυχόν χρήση του Συστήματος για μεταφορά ισχύος από πλεονασματικά, από άποψη ενεργειακού ισοζυγίου, προς ελλειμματικά τμήματα του Δικτύου Διανομής. Συνεκτιμώντας όλα τα ανωτέρω και χάριν απλότητας της μεθοδολογίας, κρίνεται εύλογος ο προτεινόμενος τρόπος επιμερισμού του Απαιτούμενου Εσόδου μεταξύ Καταναλωτών Συστήματος και Δικτύου, δηλαδή αφενός χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η κάλυψη μέρους της ζήτησης των Καταναλωτών Δικτύου από μονάδες παραγωγής που συνδέονται στο Δίκτυο Διανομής, αφετέρου χωρίς να θεωρείται διακριτά το κόστος των υποδομών Συστήματος Μεταφοράς που σχετίζονται αποκλειστικά με την τροφοδότηση του Δικτύου Διανομής.

Επειδή, ο Διαχειριστής του Συστήματος εισηγείται (σχετικό 17) μείωση της Χρέωσης Χρήσης που προκύπτει για ορισμένες κατηγορίες ενεργοβόρων Καταναλωτών ΥΤ και ΜΤ, το εύρος της οποίας καθορίζεται με κριτήρια την ετήσια κατανάλωση και τον συντελεστή φορτίου κάθε Καταναλωτή. Συγκεκριμένα, ο Διαχειριστής εισηγείται μείωση της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος από 33% έως 54%, για Καταναλωτές ΥΤ και ΜΤ με ετήσια κατανάλωση από 13 GWh και άνω και ετήσιο συντελεστή φορτίου τουλάχιστον 0,3, κλιμακούμενη σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα.

Ποσοστό έκπτωσης βάσει Σ.Φ.

και ετήσιας κατανάλωσης

Συντελεστής

ΦορτίουΕτήσια κατανάλωση (GWh) -

Κάτω όριο

13502001.000

Κάτω όριο0,333%38%43%48%

0,636%41%46%51%

0,839%44%49%54%

Επειδή προς αιτιολόγηση της ανωτέρω εισήγησής του, ο Διαχειριστής του Συστήματος αναφέρεται (σχετικά 13 και 15) στις ακόλουθες θετικές επιδράσεις στη λειτουργία, τη διαχείριση και το κόστος του Συστήματος, λόγω της ύπαρξης ενεργοβόρων καταναλωτών με σταθερό προφίλ ή/και σημαντικές καταναλώσεις εκτός των ωρών αιχμής του Συστήματος:

α) Διευκόλυνση εξισορρόπησης αποκλίσεων Συστήματος, λόγω μείωσης των αποκλίσεων ως ποσοστό του συνολικού φορτίου του Συστήματος, καθώς και τάση μείωσης των απαιτήσεων εφεδρειών, ως συνέπεια της βελτιωμένης αξιοπιστίας πρόβλεψης των φορτίων βάσης.

β) Διευκόλυνση της διαχείρισης του Συστήματος τις νυχτερινές ώρες χαμηλού φορτίου και αποφυγή αύξησης του σχετικού κόστους, λόγω διατήρησης περισσότερων συμβατικών μονάδων βάσης συγχρονισμένων τις ώρες αυτές, η οποία συμβάλει στα ακόλουθα:

αα) Ενίσχυση της ασφάλειας του Συστήματος καθώς διευκολύνεται η κάλυψη των απαιτήσεων εφεδρείας.

ββ) Αποφυγή αύξησης των απαιτήσεων ευελιξίας του Συστήματος και του κόστους συντήρησης των θερμικών μονάδων, καθώς μειώνεται η συχνότητα σβέσεων και επανεκκίνησης μονάδων.

γγ) Διευκόλυνση της εξισορρόπησης παραγωγής-ζήτησης και της κάλυψης των αιχμών που παρουσιάζονται τις πρωϊνές ώρες.

δδ) Βελτίωση της ικανότητας ρύθμισης τάσης του Συστήματος σε περιόδους χαμηλού φορτίου, λόγω αύξησης της ικανότητας έγχυσης/απορρόφησης αέργου ισχύος.

γ) Βελτίωση της ικανότητας ρύθμισης συχνότητας του Συστήματος, λόγω μείωσης του σχετικού μεγέθους της ανισορροπίας παραγωγής-ζήτησης συγκριτικά με το συνολικό φορτίο του Συστήματος, καθώς και λόγω της διαθέσιμης αδράνειας του Συστήματος (συγχρονισμένες στρεφόμενες μάζες).

Επειδή περαιτέρω ο Διαχειριστής του Συστήματος αναφέρει παραδείγματα Ευρωπαϊκών χωρών όπου παρέχονται εκπτώσεις επί των χρεώσεων χρήσης Συστήματος, με ανάλογα κριτήρια. Από τα παραδείγματα αυτά προκύπτει ότι σε κάποιες περιπτώσεις προβλέπονται πράγματι σημαντικές εκπτώσεις στη Χρέωση Χρήσης Συστήματος. Συγκεκριμένα:

α) Γαλλία: Οι βιομηχανικοί πελάτες επωφελούνται από μείωση της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος μεταξύ 5% και 90%, με κριτήρια την ετήσια κατανάλωση, το πλήθος ωρών λειτουργίας ετησίως, το πλήθος ωρών λειτουργίας εκτός ωρών αιχμής συστήματος, τη σημαντικότητα της ηλεκτρικής ενέργειας στις διεργασίες τους και τη δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας.

β) Γερμανία: Για ενεργοβόρους καταναλωτές με ετήσια κατανάλωση που υπερβαίνει τις 10 GWh και τις 7000 ώρες λειτουργίας ετησίως, παρέχεται έκπτωση στις Χρεώσεις Χρήσης Συστήματος μεταξύ 80% και 90%.

γ) Ολλανδία: Έκπτωση έως και 90% προβλέπεται για καταναλωτές με ετήσια κατανάλωση άνω των 50 GWh και ετήσια εκτός αιχμής κατανάλωση άνω του 65% από το σύνολο των 2920 ωρών εκτός αιχμής ετησίως.

δ) Πολωνία: Έκπτωση 72% σε καταναλωτές με ετήσια κατανάλωση άνω των 400 GWh, χρήση της συμβολαιοποιημένης ισχύος σε ποσοστό άνω του 60% και συμμετοχή του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας στο συνολικό κόστος παραγωγής άνω του 15%.

ε) Σλοβακία: Έκπτωση έως και 95% σε καταναλωτές με χρήση της συμβολαιοποιημένης ισχύος άνω των 6800 ωρών ετησίως.

Επειδή σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943, προβλέπεται ότι τα τέλη χρήσης δικτύων πρέπει να λαμβάνουν υπόψη μεταξύ άλλων τις ανάγκες ασφάλειας και ευελιξίας του Συστήματος και να αντανακλούν το κόστος που προκύπτει. Ως εκ τούτου, στον βαθμό που η ύπαρξη καταναλωτών με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά, έχει θετική επίδραση στο Σύστημα, μειώνοντας το κόστος διασφάλισης των αναγκαίων επιπέδων ασφάλειας και ευελιξίας, κρίνεται επί της αρχής εύλογη η μείωση της Χρέωσης Χρήσης Συστήματος των εν λόγω καταναλωτών. Οι προτεινόμενες από τον Διαχειριστή του Συστήματος εκπτώσεις αξιολογούνται ως αναλογικές, λαμβάνοντας υπόψη τις προαναφερθείσες αντίστοιχες πρακτικές που απαντώνται σε Ευρωπαϊκές χώρες, δεδομένου ότι η εκτίμηση του αποφευχθέντος κόστους για το ΕΣΜΗΕ κρίνεται αντικειμενικά πολύπλοκη.

Επειδή, σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος Πελατών Δικτύου, που θεσπίσθηκε με την υπ’ αρ. 1332/2009 απόφαση της ΡΑΕ (σχετικό 5), όπως ισχύει, προβλέπεται ότι απαλλαγή των Αγροτικών Πελατών Μέσης και Χαμηλής Τάσης, λόγω των όρων περιορισμού φορτίου κατά τις ώρες αιχμής που περιλαμβάνονται στις συμβάσεις σύνδεσης στο Δίκτυο. Η απαλλαγή αυτή κρίνεται εύλογο να διατηρηθεί δεδομένου ότι οι εν λόγω όροι συνεχίζουν να είναι σε ισχύ. Επιπλέον, ανάλογες προβλέψεις, σύμφωνα με τις οποίες τα αρδευτικά φορτία διακόπτονται κατά προτεραιότητα, σε περίπτωση περικοπών φορτίου για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στο ηλεκτρικό σύστημα, περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Λειτουργίας του Δικτύου (σχετικό 6). Ως εκ τούτου, προστίθεται σχετικός όρος απαλλαγής στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.

Επειδή λαμβάνοντας υπόψη και τις σχετικές απόψεις που κατατέθηκαν στη Δημόσια Διαβούλευση επί της εισήγησης του Διαχειριστή (σχετικό 16), κρίνεται σκόπιμο να προβλεφθούν οι ακόλουθες μεταβατικές ρυθμίσεις για την πρώτη εφαρμογή της μεθοδολογίας του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος:

α) Δυνατότητα χρήσης της ενιαίας καμπύλης διακύμανσης φορτίου του συνόλου των μη τηλεμετρούμενων καταναλωτών XT, σε περίπτωση που δεν είναι διαθέσιμες τυπικές καμπύλες διακύμανσης φορτίου ανά κατηγορία μη τηλεμετρούμενων καταναλωτών XT.

β) Δυνατότητα χρήσης δεδομένων μέτρησης ωριαίας ζήτησης για τους τηλεμετρούμενους Καταναλωτές ΧΤ και ΜΤ, σε περίπτωση μη διαθεσιμότητας μετρήσεων ζήτησης ανά 15λεπτο.

γ) Επεξεργασία πιστοποιημένων δεδομένων μέτρησης Καταναλωτών ΜΤ ΕΔΔΗΕ για τις ανάγκες εφαρμογής της μεθοδολογίας από τον Διαχειριστή του Συστήματος, προκειμένου να μειωθεί το διαχειριστικό φορτίο του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ, αποφασίζει:

1. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά την παρ. 1 του άρθρου 15, την παρ. 4 του άρθρου 96 και την παρ. 2 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011 και κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 3 της υποενότητας 9.2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, θεσπίζεται το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ, σύμφωνα με το Παράρτημα, το οποίο προσαρτάται στην παρούσα απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

2. Η υπ’ αρ. 1332/2009 (Β΄ 1460) απόφαση της ΡΑΕ, όπως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. 2215/2010 (Β΄ 2093) απόφαση της ΡΑΕ, παραμένει σε ισχύ και εφαρμόζεται για τον καθορισμό Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποενότητα 15.2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΜΗΕ.

3. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

4. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής.

Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2021

 

 


 

Έχει διαβαστεί 454 φορές

Τελευταία Νέα