x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1165/2020 - ΦΕΚ 3757/Β/7-9-2020

Λήψη απόφασης σχετικά α. με τον καθορισμό των κατωφλίων μέγιστης ισχύος που εφαρμόζονται σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής βάσει του άρθρου 5.3 και β. σχετικά με τις γενικές απαιτήσεις εφαρμογής βάσει του άρθρου 7.6 του κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG]

της Επιτροπής για τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο.


Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1165/2020

ΦΕΚ 3757/Β/7-9-2020

Λήψη απόφασης σχετικά α. με τον καθορισμό των κατωφλίων μέγιστης ισχύος που εφαρμόζονται σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής βάσει του άρθρου 5.3 και β. σχετικά με τις γενικές απαιτήσεις εφαρμογής βάσει του άρθρου 7.6 του κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG] της Επιτροπής για τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση 30η Ιουλίου 2020)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 (Α’ 185) «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» και ιδίως του άρθρου 6, παρ.1β του νόμου αυτού.

2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (Α’ 179) «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις», όπως ισχύει, ιδίως των άρθρων 22 και 32 αυτού.

3. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1228/2003 (EEL 211 της 14.082009 σελ. 15).

4. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 της Επιτροπής της 14ης Απριλίου 2016 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο και ιδίως των άρθρων 62 έως 63.

5. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1388 της Επιτροπής της 17ης Αυγούστου 2016 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τη σύνδεση ζήτησης και ιδίως των άρθρων 52 έως 53.

6. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1447 της Επιτροπής της 26ης Αυγούστου 2016 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση με το δίκτυο των συστημάτων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης και των συνδεόμενων σε συνεχές ρεύμα μονάδων πάρκων ισχύος και ιδίως των άρθρων 79 έως 81.

7. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019, σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΕ L 158 της 14.06.2019 σελ. 54).

8. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ για τον καθορισμό των κριτηρίων χορήγησης παρεκκλίσεων από τις διατάξεις τους, η οποία έλαβε χώρα από 04.01.2018 έως και 16.02.2018 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

9. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ 778/2018 λήψη απόφασης για τον καθορισμό των ενιαίων κριτηρίων χορήγησης παρεκκλίσεων σύμφωνα με το άρθρο 61 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG], για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο (RfG), το άρθρο 51 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1388 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τη σύνδεση ζήτησης (DCC), το άρθρο 78 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1447 για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση με το δίκτυο των συστημάτων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης και των συνδεόμενων σε συνεχές ρεύμα μονάδων πάρκων ισχύος (HVDC).

10. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-251796/20.12.2018 επιστολή του ΑΔΜΗΕ με τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε για τον ορισμό κατωφλίων ισχύος για την κατάταξη των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε κατηγορίας σημαντικότητας βάσει του Άρθρου 5.3 του Κανονισμού ΕΕ 2016/631 «Απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο».

11. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG], για τον ορισμό μέγιστων κατωφλίων ισχύος για τον καθορισμό της σημαντικότητας των νέων γεννητριών ηλεκτροπαραγωγής η οποία έλαβε χώρα από 09.01.2019 έως και 25.01.2019 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

12. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-253517/25.01.2019 επιστολή της «VESTAS HELLAS WIND TECHNOLOGY S.A.» με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

13. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-253530/28.01.2019 επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ, με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

14. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-75844/12.02.2019 επιστολή της ΡΑΕ προς ΑΔΜΗΕ για τον προγραμματισμό κοινών ενεργειών ενόψει των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/631 [RfG].

15. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-254899/15.02.2019 επιστολή του ΑΔΜΗΕ για τον προγραμματισμό κοινών ενεργειών ενόψει των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/631 [RfG].

16. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-76584/02.04.2019 επιστολή της ΡΑΕ προς τον ΑΔΜΗΕ με την οποία ζητήθηκε χρονοδιάγραμμα για την υποβολή των πρόσθετων εισηγήσεων που αφορούν στην σταδιακή ενσωμάτωση στο εθνικό πλαίσιο των διατάξεων που αφορούν στους λοιπούς Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς για θέματα του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

17. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-258028/02.04.2019 επιστολή του Τσέρκης Απόστολου, με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

18. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-258546/08.04.2019 επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ, με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

19. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-263082/12.06.2019 επιστολή του ΑΔΜΗΕ με την οποία την οποία υποβλήθηκαν τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης που διενήργησε ο ΑΔΜΗΕ σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG] για τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο.

20. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-263593/20.06.2019 επιστολή του ΑΔΜΗΕ απάντηση στην επιστολή 0-76584 της ΡΑΕ προς ΑΔΜΗΕ.

21. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG], για τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο, η οποία έλαβε χώρα από 20.06.2019 έως και 31.07.2019 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

22. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-266174/20.08.2019 επιστολή της «VESTAS HELLAS WIND TECHNOLOGY S.A.», με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

23. Την Παράταση της Δημόσιας Διαβούλευσης της ΡΑΕ σε εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG], για τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο, από 09.09.2019 έως και 30.09.2019 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

24. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-266945/04.09.2019 επιστολή του ΑΔΜΗΕ με την οποία υποβλήθηκαν παροράματα επί του κειμένου δημόσιας διαβούλευσης που υπέβαλε ο ΑΔΜΗΕ σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG] «για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο».

25. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ σε εφαρμογή του Κανονισμού ΕΕ 2016/631 [RfG], για τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο με τη νέα πρόταση του ΑΔΜΗΕ, η οποία έλαβε χώρα από 19.09.2019 έως και 30.09.2019 και την ανακοίνωση αυτής στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

26. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-268586/20.09.2019 επιστολή της «FGH GmbH.», με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

27. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-78892/20.09.2019 επιστολή της ΡΑΕ προς τον ΑΔΜΗΕ σχετικά με την πρόοδο υλοποίησης των Κωδίκων Λειτουργίας Συστήματος «SO GL», «Electricity Emergency & Restoration» και των Κωδίκων Σύνδεσης «HVDC», «DCC» και «RfG».

28. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-268392/26.09.2019 επιστολή του ΑΔΜΗΕ με την οποία υποβλήθηκαν τα αποτελέσματα Δημόσιας Διαβούλευσης που διενήργησε ο ΑΔΜΗΕ σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1388 [DCC] «για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τη σύνδεση ζήτησης».

29. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-268621/01.10.2019 επιστολή της «VESTAS HELLAS WIND TECHNOLOGY S.A.», με την οποία συμμετείχε στη Δημόσια Διαβούλευση.

30. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-272305/29.11.2019 επιστολή του ΑΔΜΗΕ με την οποία υποβλήθηκαν τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης που διενήργησε ο ΑΔΜΗΕ σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/1447 [HVDC] «για τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τη σύνδεση με το δίκτυο συστημάτων συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης και των συνδεόμενων σε συνεχές ρεύμα μονάδων πάρκων ισχύος».

31. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ 0-81027/17.2.2020 επιστολή της ΡΑΕ σχετικά με τη Θέσπιση Κωδίκων Σύνδεσης στο Δίκτυο (RfG, DCC και HVDC) και Κώδικα Διαχείρισης Συστήματος.

32. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-278704/16.3.2020 επιστολή της εταιρείας «Μυτιληναίος» με θέμα «Agios Nikolaos ΙΙ- RfG requirements and compliance schemes and testing».

33. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-283093/5.6.2020 επιστολή του ΑΔΜΗΕ με την οποία υποβλήθηκαν οι Παράμετροι Γενικής Εφαρμογής των Κωδίκων Σύνδεσης στο Δίκτυο (RfG, DCC, HVDC) για το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

34. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1

του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

35. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφτηκε ως εξής:

Επειδή, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εξεδόθη, κατ" αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ" α. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 (σχετικό 3) σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) υπ’ αρ. 1228/2003. Σύμφωνα με το άρθρο 19, «Ρυθμιστικές Αρχές» του Κανονισμού 714/2009 «Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, οι Ρυθμιστικές Αρχές εξασφαλίζουν τη συμμόρφωση προς τον παρόντα κανονισμό και προς τις κατευθυντήριες γραμμές που θεσπίζονται σύμφωνα με το άρθρο 18. Εφόσον ενδείκνυται για την επίτευξη των σκοπών του παρόντος κανονισμού, οι ρυθμιστικές αρχές συνεργάζονται μεταξύ τους καθώς και με την Επιτροπή και τον Οργανισμό σύμφωνα με το κεφάλαιο IX της οδηγίας 2009/72/ΕΚ.».

Επειδή, δυνάμει της ανωτέρω εξουσιοδότησης του άρθρου 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 και ιδίως της παρ. 3 στοιχείο δ) και παρ. 5 του εν λόγω άρθρου, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ" αρ. 2016/631 Κανονισμός (ΕΕ) 14ης Απριλίου 2016 (εφεξής ο «Κανονισμός», σχετικό 4), σχετικά με τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο στα Κράτη Μέλη.

Επειδή, με τον Κανονισμό 2019/943 "σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας" (σχετικό 7) χώρησε αναδιατύπωση του Κανονισμού 714/2009 "για λόγους σαφήνειας" (Προοίμιο Κανονισμού, παρ. 1) και, συνεπώς, οι διατάξεις του Κανονισμού 714/2009 νοούνται πλέον ως παραπέμπουσες στις αντίστοιχες διατάξεις του νέου Κανονισμού 2019/943, σύμφωνα και με τον πίνακα αντιστοιχίας.

Επειδή, περαιτέρω για την ταχεία ολοκλήρωση πλήρως λειτουργικής και διασυνδεδεμένης εσωτερική αγοράς ενέργειας και τη διατήρηση του ασφαλούς ενεργειακού εφοδιασμού εκδόθηκε ο Κανονισμός (ΕΕ) 2016/631 της 14ης Απριλίου 2016 σχετικά με «... .τη θέσπιση κώδικα δικτύου όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο». Όπως αναφέρεται στο προοίμιο του Κανονισμού (σκ 2) «...Προκειμένου να υπάρχει ασφάλεια εντός του διασυνδεδεμένου συστήματος μεταφοράς, είναι απαραίτητο να καθοριστεί κοινή αντίληψη όσον αφορά τις εφαρμοστέες απαιτήσεις για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής. Οι απαιτήσεις που συμβάλλουν στη συντήρηση, τη διατήρηση και την αποκατάσταση της ασφάλειας του συστήματος με στόχο τη διευκόλυνση της ορθής λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας εντός και μεταξύ συγχρονισμένων περιοχών, καθώς και την επίτευξη αποδοτικότητας ως προς το κόστος, θα πρέπει να θεωρούνται ζητήματα διασυνοριακών δικτύων και ζητήματα ενοποίησης της αγοράς.».

Ειδικότερα σύμφωνα με το Άρθρο 5.3 του Κανονισμού «... Οι προτάσεις για τα κατώφλια μέγιστης ισχύος που εφαρμόζονται σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής τύπου Β, Γ και Δ υπόκεινται σε έγκριση από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από το κράτος μέλος. Κατά τη διαμόρφωση προτάσεων, ο οικείος ΔΣΜ συντονίζεται με τους γειτονικούς ΔΣΜ και ΔΣΔ και διενεργεί δημόσια διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 10. Ο οικείος ΔΣΜ δεν επιτρέπεται να υποβάλει πρόταση αλλαγής των κατωφλίων προτού παρέλθουν τρία έτη από προγενέστερη πρόταση.»

Συναφώς στο Άρθρο 7, «Ρυθμιστικές πτυχές», ορίζεται ότι:

«1. Οι απαιτήσεις γενικής εφαρμογής που πρέπει να καθοριστούν από τους οικείους διαχειριστές συστημάτων ή τους ΔΣΜ δυνάμει του παρόντος κανονισμού υπόκεινται σε έγκριση από την ορισθείσα από το κράτος μέλος οντότητα και δημοσιεύονται. Ο ορισθείσα οντότητα είναι η ρυθμιστική αρχή, αν δεν προβλέπεται διαφορετικά από το κράτος μέλος.

2. Τα κράτη μέλη δύνανται να απαιτούν έγκριση από ορισθείσα οντότητα των απαιτήσεων σχετικά με συγκεκριμένους τόπους που πρέπει να καθοριστούν από οικείους διαχειριστές συστημάτων ή ΔΣΜ δυνάμει του παρόντος κανονισμού.

3. Κατά την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος κανονισμού, τα κράτη μέλη, οι ρυθμιστικές αρχές και οι διαχειριστές συστημάτων: α) εφαρμόζουν τις αρχές της αναλογικότητας και της μη διακριτικής μεταχείρισης β) διασφαλίζουν τη διαφάνεια γ) εφαρμόζουν την αρχή της βελτιστοποίησης μεταξύ της μέγιστης συνολικής αποδοτικότητας και του ελάχιστου δυνατού κόστους για όλους τους εμπλεκόμενους δ) σέβονται την ευθύνη που ανατίθεται στον οικείο ΔΣΜ να εγγυάται την ασφάλεια του συστήματος, συμπεριλαμβανομένων, κατά περίπτωση, των απαιτήσεων της εθνικής νομοθεσίας ε) διαβουλεύονται με τους οικείους ΔΣΔ και λαμβάνουν υπόψη τις πιθανές επιπτώσεις στο σύστημα τους στ) λαμβάνουν υπόψη τα πρότυπα και τις τεχνικές προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

4. Εντός δύο ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, ο οικείος διαχειριστής συστήματος ή ΔΣΜ υποβάλλει στην αρμόδια οντότητα προς έγκριση πρόταση σχετικά με τις γενικής εφαρμογής απαιτήσεις, ή τη μεθοδολογία που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό και τον καθορισμό των εν λόγω απαιτήσεων.

5. Όταν ο παρών κανονισμός απαιτεί την επιδίωξη συμφωνίας μεταξύ του οικείου ΔΣΜ, του ιδιοκτήτη εγκατάστασης ηλεκτροπαραγωγής και/ή του διαχειριστή του συστήματος διανομής, τα εν λόγω μέρη προσπαθούν να συμφωνήσουν μεταξύ τους εντός έξι μηνών αφότου η πρώτη πρόταση υποβλήθηκε από ένα από αυτά στα λοιπά μέρη. Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία εντός αυτής της προθεσμίας, κάθε μέρος δύναται να ζητήσει την έκδοση απόφασης από την οικεία ρυθμιστική αρχή εντός έξι μηνών. Οι αρμόδιες οντότητες λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τις προτάσεις για τις απαιτήσεις ή τις μεθοδολογίες εντός έξι μηνών από την παραλαβή των εν λόγω προτάσεων.

6. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τις προτάσεις για τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες εντός έξι μηνών από την παραλαβή των εν λόγω προτάσεων για τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες.

7. Αν ο οικείος διαχειριστής συστήματος ή ΔΣΜ κρίνει αναγκαία τροποποίηση των απαιτήσεων ή μεθοδολογιών που προβλέπονται και έχουν εγκριθεί σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2, εφαρμόζονται στην προτεινόμενη τροποποίηση οι διατάξεις που προβλέπονται στις παραγράφους 3 έως 8. Οι διαχειριστές συστημάτων και ΔΣΜ που προτείνουν τροποποίηση λαμβάνουν υπόψη τυχόν δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των ιδιοκτητών εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής, των κατασκευαστών εξοπλισμού και άλλων εμπλεκόμενων παραγόντων, με βάση τις απαιτήσεις ή μεθοδολογίες που είχαν καθοριστεί ή συμφωνηθεί αρχικά..

8. Οποιοδήποτε μέρος έχει να υποβάλει καταγγελία κατά του οικείου διαχειριστή συστήματος ή ΑΣΜ σχετικά με τις υποχρεώσεις που υπέχει ο οικείος διαχειριστής συστήματος ή ΑΣΜ σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό δύναται να υποβάλει καταγγελία στη ρυθμιστική αρχή, η οποία, ενεργώντας ως αρχή επίλυσης διαφορών, εκδίδει απόφαση εντός δύο μηνών από την παραλαβή της καταγγελίας. Η προθεσμία αυτή είναι δυνατόν να παραταθεί κατά δύο μήνες, όταν ζητούνται συμπληρωματικές πληροφορίες από τη ρυθμιστική αρχή. Η παραταθείσα περίοδος είναι δυνατόν να παραταθεί περαιτέρω, με τη σύμφωνη γνώμη του καταγγέλλοντος. Η απόφαση της ρυθμιστικής αρχής έχει δεσμευτική ισχύ, εκτός αν και έως ότου ακυρωθεί κατόπιν προσφυγής.

9. Όταν απαιτήσεις δυνάμει του παρόντος κανονισμού πρέπει να καθοριστούν από τον οικείο διαχειριστή συστήματος ο οποίος δεν είναι ΑΣΜ, τα κράτη μέλη δύνανται να προβλέπουν να είναι ο ΑΣΜ υπεύθυνος για τον καθορισμό των σχετικών απαιτήσεων.».

Επειδή, ειδικότερα ως προς την αρμοδιότητα της Ρυθμιστικής Αρχής και την ακολουθούμενη διαδικασία το άρθρο 61 του Κανονισμού προβλέπει ότι, «1. Κάθε ρυθμιστική αρχή καθορίζει, κατόπιν διαβούλευσης με τους οικείους διαχειριστές συστημάτων, τους ιδιοκτήτες εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής και άλλους εμπλεκόμενους παράγοντες τους οποίους κρίνει ότι αφορά ο παρών κανονισμός, τα κριτήρια χορήγησης παρεκκλίσεων δυνάμει των άρθρων 62 και 63. Δημοσιεύει τα εν λόγω κριτήρια στον ιστότοπό της και τα κοινοποιεί στην Επιτροπή εντός εννέα μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος κανονισμού. Η Επιτροπή δύναται να ζητήσει από ρυθμιστική αρχή να τροποποιήσει τα κριτήρια, αν κρίνει ότι δεν συνάδουν με τον παρόντα κανονισμό. Η εν λόγω δυνατότητα επανεξέτασης και τροποποίησης των κριτηρίων για τη χορήγηση παρεκκλίσεων δεν θίγει ήδη χορηγηθείσες παρεκκλίσεις, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν έως την προγραμματισμένη ημερομηνία λήξης τους, όπως καθορίζεται στην απόφαση για τη χορήγηση της κάθε παρέκκλισης. 2. Αν η ρυθμιστική αρχή κρίνει ότι είναι απαραίτητο, λόγω αλλαγής των περιστάσεων που αφορούν στόχος του ανωτέρω Κανονισμού είναι, μεταξύ άλλων, να θεσπίσει αναλυτικές κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά τις απαιτήσεις και τις αρχές που διέπουν τη λειτουργία του συστήματος με σκοπό να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του διασυνδεδεμένου συστήματος. 3. Η ρυθμιστική αρχή δύναται να αποφασίσει ότι οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για τις οποίες έχει κατατεθεί αίτημα παρέκκλισης δυνάμει των άρθρων 62 ή 63 δεν χρειάζεται να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του παρόντος κανονισμού από τις οποίες ζητήθηκε παρέκκλιση, από την ημερομηνία κατάθεσης του αιτήματος έως ότου εκδοθεί η απόφαση της ρυθμιστικής αρχής.»

Επειδή, η Αρχή προέβη σε αξιολόγηση της αρχικής πρότασης που υποβλήθηκε με το ως άνω σχετικό 19 και των παροραμάτων (σχετικό 24) και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν στις δημόσιες διαβουλεύσεις, ζήτησε, με το ως άνω σχετικό 31, την υποβολή αναθεωρημένης πρότασης με την ενσωμάτωση των παρατηρήσεών της.

Επειδή, η Αρχή προέβη σε εκ νέου αξιολόγηση της αναθεωρημένης πρότασης, που υποβλήθηκε με το ως άνω σχετικό 33 και λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG], έκρινε ότι τα προτεινόμενα κατώφλια μέγιστης ισχύος για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής καθώς και οι προτεινόμενες παράμετροι των γενικών απαιτήσεων εφαρμογής είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων του Κανονισμού.

Επειδή, σύμφωνα με το Άρθρο 5.2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG] ορίζεται ότι «2. Σημαντικές θεωρούνται οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που εμπίπτουν στις ακόλουθες κατηγορίες: α) τάση στο σημείο σύνδεσης κατώτερη των 110 Wκαι μέγιστη ισχύς 0,8 kW"ή μεγαλύτερη (τύπος Α) β) τάση στο σημείο σύνδεσης κατώτερη των 110 Wκαι μέγιστη ισχύς ίση ή μεγαλύτερη κατωφλίου που προτείνει κάθε οικείος ΔΣΜ σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται στην παράγραφο 3 (τύπος Β). Το κατώφλι αυτό δεν υπερβαίνει τα όρια που περιλαμβάνονται στον πίνακα 1 για μονάδες ηλεκτροπαραγωγής τύπου Β γ) τάση στο σημείο σύνδεσης κατώτερη των 110 kV και μέγιστη ισχύς ίση ή μεγαλύτερη κατωφλίου που προδιαγράφει κάθε οικείος ΔΣΜ σύμφωνα με την παράγραφο 3 (τύπος Γ). Το κατώφλι αυτό δεν υπερβαίνει τα όρια που περιλαμβάνονται στον πίνακα 1 για μονάδες ηλεκτροπαραγωγής τύπου Γ- ή δ) τάση στο σημείο σύνδεσης 110 kV ή μεγαλύτερη (τύπος Α). Επίσης τύπου Δ είναι μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με τάση στο σημείο σύνδεσης της κατώτερη των 110 kV και μέγιστη ισχύ ίση ή μεγαλύτερη κατωφλίου που προδιαγράφεται σύμφωνα με την παράγραφο 3. Το κατώφλι αυτό δεν υπερβαίνει το όριο που περιλαμβάνεται στον πίνακα 1 για μονάδες ηλεκτροπαραγωγής τύπου Δ.».

Επειδή, έπειτα από την εκ νέου υποβολή της πρότασης του Διαχειριστή, με το ως άνω σχετικό 33, η ΡΑΕ προέβη στις αναγκαίες νομοτεχνικές προσαρμογές της πρότασης βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631 [RfG].

Επειδή, στο άρθρο 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του

ν. 4425/2016 (σχετικό 1), προβλέπεται ότι:

«1. Πέραν των αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως στις διατάξεις του

ν. 4001/2011, η ΡΑΕ: ...β) Ασκεί τις αρμοδιότητες των ρυθμιστικών αρχών που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 714/2009......

Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τα άρθρα 5.3 και 7 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/631, καθώς και το άρθρο 6 του ν. 4425/2016 (Α’ 185):

1. Την έγκριση:

α. Των κατωφλίων μέγιστης ισχύος που εφαρμόζονται σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και

β. των παραμέτρων γενικών απαιτήσεων εφαρμογής

όσον αφορά τις απαιτήσεις για τη σύνδεση ηλεκτροπαραγωγών με το δίκτυο, σύμφωνα με το συνημμένο στην παρούσα Απόφαση κείμενο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

2. Ο ΑΔΜΗΕ να υποβάλει, όπου κρίνεται σκόπιμο, για έγκριση από τη ΡΑΕ τα παρακάτω εγχειρίδια:

α. Εγχειρίδιο 1 - «Ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του κέντρου κατανομής του ΔΣΜ και των εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής», τις απαιτήσεις του Κανονισμού που περιγράφονται στον Τίτλο II «Απαιτήσεις» (Άρθρα 14-16).

β. Εγχειρίδιο 2 - «Δοκιμές Συμμόρφωσης Μονάδων Ηλεκτροπαραγωγής», σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού που περιγράφονται στον Τίτλο III «Διαδικασίες Κοινοποίησης Λειτουργίας για Σύνδεση» (Άρθρα 29-37) και στον Τίτλο IV «Συμμόρφωση» (Άρθρα 44-50).

γ. Εγχειρίδιο 3 - «Προσομοιώσεις Συμμόρφωσης Μονάδων Ηλεκτροπαραγωγής», σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού που περιγράφονται στον Τίτλο III «Διαδικασίες Κοινοποίησης Λειτουργίας για Σύνδεση» (Άρθρα 29-37) και στον Τίτλο IV «Συμμόρφωση» (Άρθρα 51-57).

δ. Εγχειρίδιο 4 - «Απαιτούμενα δεδομένα χρηστών για σύνδεση στο σύστημα μεταφοράς ή το δίκτυο διανομής», σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού που περιγράφονται στον Τίτλο III «Διαδικασίες Κοινοποίησης Λειτουργίας για Σύνδεση» (Άρθρα 32 και 35).

3. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στις εταιρείες:

> «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» και με διακριτικό τίτλο «ΑΔΜΗΕ».

> «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» και με διακριτικό τίτλο «ΔΕΔΔΗΕ».

για τις σχετικές τους ενέργειες σύμφωνα με τον Κανονισμό.

4. Την ανάρτηση της παρούσα απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

Αθήνα, 30 Ιουλίου 2020

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 1490 φορές