Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1443/2020 - ΦΕΚ 4737/Β/26-10-2020
Θέσπιση Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης.
Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ. 1443/2020
ΦΕΚ 4737/Β/26-10-2020
Θέσπιση Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συνεδρίαση την 22η Οκτωβρίου 2020)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τον ν. 4001/2011 (Α΄ 179) και ειδικότερα τα άρθρα 127 και 128.
2. Τον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (Β΄ 78/2017), εφεξής Κώδικας ΕΔΔΗΕ, και ιδίως το άρθρο 2, το Τμήμα VII και το άρθρο 138.
3. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/5277/2-5-2017 έγγραφο της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. σχετικά με το περιεχόμενο των Εγχειριδίων Εφαρμογής του Κώδικα ΕΔΔΗΕ (ΡΑΕ/Ι-220834/2-5-2017).
4. Το Εγχειρίδιο Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης (Β΄ 2773/2015).
5. Το υπό στοιχεία Ο-68956/8-9-2017 έγγραφο ΡΑΕ σχετικά με το περιεχόμενο των Εγχειριδίων Εφαρμογής του Κώδικα ΕΔΔΗΕ.
6. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/2768/28-02-2018 έγγραφο της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. «Υποβολή Εγχειριδίων Εφαρμογής Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου και ενέργειες προ της έναρξης της πρώτης Ρυθμιστικής Περιόδου» (ΡΑΕ/Ι-23302/
28-02-2018).
7. Τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ επί της από 28-2-2018 εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου για τη θέσπιση του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, με καταληκτική ημερομηνία 30-4-2018 (πρώτη διαβούλευση) και τα αποτελέσματα αυτής.
8. Τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ επί πρόσθετων προτάσεων της Αρχής για το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, με καταληκτική ημερομηνία 31-3-2020 (δεύτερη διαβούλευση) και τα αποτελέσματα αυτής.
9. Το υπό στοιχεία ΔΔΑ/20231/11-3-2020 έγγραφο ΑΔΜΗΕ Α.Ε., με θέμα: «Απόψεις της ΑΔΜΗΕ ΑΕ στη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ για το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης» (ΡΑΕ Ι-278540/12-3-2020).
10. Το υπό στοιχεία Ο-82177/12-5-2020 έγγραφο ΡΑΕ, με θέμα: «Εκκαθάριση Αγοράς Εξισορρόπησης».
11. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/4729/22-05-2020 έγγραφο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., με θέμα: «Απόψεις ΔΕΔΔΗΕ για την Εκκαθάριση Αγοράς Εξισορρόπησης» (ΡΑΕ Ι-282214/25-5-2020).
12. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/5372/10-6-2020 έγγραφο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. «Απόψεις ΔΕΔΔΗΕ για την Εκκαθάριση Αγοράς Εξισορρόπησης» (ΡΑΕ Ι-283282/10-6-2020).
13. Το υπό στοιχεία Ο-82929/22-6-2020 έγγραφο ΡΑΕ, με θέμα: «Εκκαθάριση Αγοράς Εξισορρόπησης».
14. Την υπό στοιχεία ΓρΔ/8972/2-9-2020 εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ για την προσαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ και του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης στις προβλέψεις του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (ΡΑΕ/Ι-287585/2-9-2020).
15. Τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ επί της από 2-9-2020 εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου, με καταληκτική ημερομηνία 18-9-2020 (τρίτη διαβούλευση) και τα αποτελέσματα αυτής.
16. Τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για τον καθορισμό λεπτομερειών εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ αναφορικά με τον υπολογισμό συντελεστών απωλειών του Δικτύου, με καταληκτική ημερομηνία 22-5-2020 και τα αποτελέσματα αυτής.
17. Την υπό στοιχεία 1238A/2020 απόφαση ΡΑΕ «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ) - Τροποποίηση διατάξεων του Εγχειριδίου Ρευματοκλοπών του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ».
18. Τη συμπληρωματική εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ για την προσαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ και του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης στις προβλέψεις του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (ΡΑΕ/Ι-290328/
22-10-2020).
19. Την υπ’ αρ. 1442/2020 απόφαση ΡΑΕ «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ)».
20. Την υπ’ αρ. 1432/2020 απόφαση ΡΑΕ, με θέμα: «Κανονισμός Μηχανισμού Κινήτρου για τον περιορισμό των Απωλειών στο ΕΔΔΗΕ - Καθορισμός Λεπτομερειώνν Εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου για τον υπολογισμό των συντελεστών απωλειών Δικτύου».
21. Την υπ’ αρ. 1431/2020 απόφαση ΡΑΕ «Μεθοδολογία Υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας».
22. Το Κεφάλαιο Γ΄ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 185) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 17, 18 και 20 του νόμου αυτού.
23. Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (υπ’ αρ. 1090/2018 απόφαση ΡΑΕ, Β΄ 5910/2018 και Β΄ 468/2019), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με την υπ’ αρ. 938/2020 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 2757) και την υπ’ αρ. 1357/2020 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 4516).
24. Την υπ’ αρ. 1298/2020 απόφαση ΡΑΕ «Σχετικά με την ημέρα έναρξης της μη συζευγμένης λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 4425/2016 (Α΄ 185), όπως ισχύει, και τις διατάξεις του Κεφαλαίου 7 του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, όπως ισχύει» (Β΄ 4415).
25. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,
σκέφθηκε ως εξής:
Α. Κανονιστικό πλαίσιο - Ιστορικό
Επειδή με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 128 του ν. 4001/2011 και του άρθρου 2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (εφεξής «Κώδικας ΕΔΔΗΕ»), ορίζονται τα ακόλουθα:
α) Οι λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα ΕΔΔΗΕ, καθώς και οι αναγκαίες διαδικασίες και μεθοδολογίες υπολογισμών που απαιτούνται για την εφαρμογή του Κώδικα αυτού καθορίζονται στα Εγχειρίδια Εφαρμογής, τα οποία προβλέπονται στον εν λόγω Κώδικα και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του.
β) Τα Εγχειρίδια Εφαρμογής του Κώδικα ΕΔΔΗΕ θεσπίζονται με απόφαση ΡΑΕ μετά από εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου, ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης. Τα Εγχειρίδια Εφαρμογής του Κώδικα ΕΔΔΗΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
γ) Για την αποτελεσματική εφαρμογή των προβλεπόμενων στον Κώδικα ΕΔΔΗΕ και στα Εγχειρίδια Εφαρμογής, ο Διαχειριστής του Δικτύου δύναται να εκδίδει Τεχνικές Οδηγίες Εφαρμογής, με τις οποίες ρυθμίζονται τεχνικά θέματα λεπτομερειακού χαρακτήρα που δεν έχουν ρυθμιστικό περιεχόμενο ή οικονομικό αντίκτυπο στους χρήστες. Οι Οδηγίες αυτές δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του Διαχειριστή Δικτύου, οπότε και άρχεται η εφαρμογή τους και κοινοποιούνται στη ΡΑΕ. Η ΡΑΕ, δύναται να επιβάλει την τροποποίηση των Οδηγιών εφόσον το κρίνει αναγκαίο.
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του Τμήματος VII του Κώδικα ΕΔΔΗΕ, με το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης ρυθμίζονται και εξειδικεύονται γενικές αρχές που περιλαμβάνονται στον Κώδικα ΕΔΔΗΕ αναφορικά με την εκπροσώπηση μετρητών, τους υπολογισμούς εκπροσώπησης του φορτίου του Δικτύου και την περιοδική εκκαθάριση μεταξύ Εκπροσώπων Φορτίου. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 135 του Κώδικα ΕΔΔΗΕ, στο ως άνω Εγχειρίδιο καθορίζονται, επίσης, λεπτομέρειες αναφορικά με την καταβολή των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου και τον υπολογισμό των σχετικών εγγυήσεων που προσκομίζουν στον Διαχειριστή οι Εκπρόσωποι Φορτίου.
Επειδή μέχρι τη θέσπιση του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, οι λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του Τμήματος VII του Κώδικα ΕΔΔΗΕ καθορίζονται στο Εγχειρίδιο Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης (σχετικό 4), όπως προβλέπεται στην παρ. 6 του άρθρου 138 του Κώδικα ΕΔΔΗΕ.
Επειδή με το σχετικό 6, ο Διαχειριστής Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ εισήγηση για τη θέσπιση του Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης. Η ΡΑΕ διενήργησε δημόσια διαβούλευση επί της εισήγησης του Διαχειριστή με καταληκτική ημερομηνία 30-4-2018 (πρώτη διαβούλευση). Ουσιώδεις παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης αφορούσαν στα ακόλουθα:
α) Ακρίβεια εκτιμώμενων ποσοστών εκπροσώπησης φορτίου Δικτύου.
β) Μεθοδολογία υπολογισμού των εγγυήσεων που καταβάλουν οι Εκπρόσωποι Φορτίου στον Διαχειριστή Δικτύου για τις χρεώσεις χρήσης Δικτύου των πελατών που εκπροσωπούν.
Επειδή, η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα της πρώτης διαβούλευσης, προέβη σε νέα δημόσια διαβούλευση (δεύτερη διαβούλευση), καταθέτοντας προτάσεις για την αντιμετώπιση των ακόλουθων ειδικότερων ζητημάτων:
α) Ζητήματα που προκύπτουν κατά τη διαχείριση μεταβολών εκπροσώπησης μετρητών:
αα) στην περίπτωση διαδοχής καταναλωτών,
αβ) σε σχέση με τη διασφάλιση της εγκυρότητας των ενδείξεων αρχικής κατανάλωσης που δηλώνονται από Προμηθευτές και
αγ) σε σχέση με την υλοποίηση του δικαιώματος εναντίωσης στην αλλαγή Προμηθευτή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών δυνάμει της παρ. 1 του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας.
β) Βελτίωση ακρίβειας των εκτιμώμενων ποσοστών εκπροσώπησης με ολοκλήρωση της διαδικασίας καθορισμού τους πλησιέστερα στην έναρξη του μήνα τον οποίο αφορούν τα ποσοστά.
γ) Αποτελεσματικότερη διαχείριση της απενεργοποίησης παροχών, λόγω χρέους. Συστηματοποίηση παρακολούθησης της απόδοσης του Διαχειριστή Δικτύου.
Επειδή, στο πλαίσιο της δεύτερης διαβούλευσης, ο Διαχειριστής του Συστήματος επεσήμανε την ανάγκη προσαρμογής των ρυθμίσεων του Εγχειριδίου αναφορικά με τις διαδικασίες υπολογισμού εκπροσώπησης και εκκαθάρισης του φορτίου του Δικτύου, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα εκκαθάρισης της Αγοράς Εξισορρόπησης (σχετικό 9). Ο Διαχειριστής του Δικτύου, σε συνέχεια διαβούλευσης με τη ΡΑΕ και τον Διαχειριστή Συστήματος και κατευθύνσεων που δόθηκαν από την Αρχή (σχετικά 10 και 13), εισηγήθηκε στη ΡΑΕ την τροποποίηση των διατάξεων των Κεφαλαίων 23 και 24 του Κώδικα ΕΔΔΗΕ και των σχετικών διατάξεων του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, για την προσαρμογή τους στις διαδικασίες εκκαθάρισης των νέων αγορών σύμφωνα με τον Κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης (σχετικό 14) και ειδικότερα σύμφωνα με τις υποχρεώσεις που καθορίζονται για τον Διαχειριστή Δικτύου στον Κανονισμό αυτό.
Επειδή, η ΡΑΕ, διενήργησε δημόσια διαβούλευση επί της ανωτέρω εισήγησης του Διαχειριστή με καταληκτική ημερομηνία 18-9-2020 (τρίτη διαβούλευση).
Β. Επί του περιεχομένου των ρυθμίσεων
Επειδή, το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης αφορά σε λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του Κώδικα ΕΔΔΗΕ αναφορικά με τις λειτουργίες του Διαχειριστή Δικτύου, στο πλαίσιο υποστήριξης της εύρυθμης λειτουργίας της λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και συγκεκριμένα της διαχείρισης της εκπροσώπησης πελατών του δικτύου από Προμηθευτές, του υπολογισμού των ποσοστών εκπροσώπησης του φορτίου του Δικτύου και την υποστήριξη της περιοδικής εκκαθάρισης μεταξύ Προμηθευτών για τις συναλλαγές που αφορούν σε πελάτες χωρίς τηλεμέτρηση. Μέχρι τη θέσπιση του Κώδικα ΕΔΔΗΕ και του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, τα θέματα αυτά ρυθμίζονταν με το Εγχειρίδιο Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης, το οποίο εκδόθηκε με εξουσιοδότηση από τον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος. Οι διαδικασίες και οι λεπτομέρειες που περιλαμβάνονται στο ισχύον Εγχειρίδιο Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης αποτελούν το πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο λειτουργεί επί του παρόντος η αγορά. Για τον λόγο αυτό, η αρχική εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης (σχετικό 6) βασίστηκε σχεδόν σε απόλυτο βαθμό στο περιεχόμενο του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης, καλύπτοντας επαρκώς τον αναγκαίο καθορισμό λεπτομερειών εφαρμογής βάσει του Κώδικα ΕΔΔΗΕ.
Επειδή αναφορικά με τα πρόσθετα θέματα που εισηγήθηκε η ΡΑΕ στο πλαίσιο της δεύτερης διαβούλευσης για το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις συμμετεχόντων στη διαβούλευση αυτή, θεωρούνται εύλογα τα ακόλουθα:
α) Αναφορικά με τα επιμέρους θέματα της διαδικασίας μεταβολής εκπροσώπησης που διαβουλεύτηκε η ΡΑΕ:
αα) Σχετικά με το θέμα της πιστοποίησης των στοιχείων πελατών στις περιπτώσεις διαδοχής, τυποποιείται περιορισμένο πλήθος δικαιολογητικών, τα οποία οι Προμηθευτές υποχρεούνται να ζητούν από τους Πελάτες τους, να ελέγχουν ως προς την ορθότητά τους, να τηρούν και να διαθέτουν στον Διαχειριστή του Δικτύου σε περίπτωση σχετικού αιτήματος, ιδίως σε περιπτώσεις αλλαγής χρήσης ή και ρευματοκλοπών.
αβ) Σχετικά με το θέμα της εγκυρότητας των ενδείξεων αρχικής κατανάλωσης που δηλώνονται από Προμηθευτές για Μη Τηλεμετρούμενους Μετρητές, τίθεται υποχρέωση λήψης φωτογραφικού υλικού, το οποίο θα μεταφορτώνεται στο μηχανογραφικό σύστημα του Διαχειριστή του Δικτύου κατά την υποβολή Δήλωσης Εκπροσώπησης όταν υπάρξει σχετική δυνατότητα και μεταβατικά θα είναι διαθέσιμο στον Διαχειριστή Δικτύου, κατόπιν σχετικού αιτήματος.
αγ) Σχετικά με την υλοποίηση, μέσω του μηχανογραφικού συστήματος του Διαχειριστή Δικτύου, του δικαιώματος των Προμηθευτών για εναντίωση στη μεταβολή εκπροσώπησης δυνάμει της παρ. 1 του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας, η Αρχή θεωρεί αναγκαία περαιτέρω επεξεργασία και διαβούλευση επί του θέματος και για τον λόγο αυτό δεν περιλαμβάνει σχετικές διατάξεις στο Εγχειρίδιο στην παρούσα φάση.
β) Αναφορικά με τα ζητήματα ακρίβειας των εκτιμώμενων ποσοστών εκπροσώπησης, θεωρείται ότι αυτά αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά με την προωθούμενη προσαρμογή των σχετικών διαδικασιών στη λειτουργία των νέων αγορών, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται υπολογισμός των ποσοστών εκπροσώπησης σε καθημερινή βάση, βάσει των πλέον πρόσφατων διαθέσιμων δεδομένων εκπροσώπησης μετρητών (σχετικό 14).
γ) Αναφορικά με την αποτελεσματικότερη διαχείριση της απενεργοποίησης παροχών λόγω χρέους και τη συστηματοποίηση της παρακολούθησης της απόδοσης του Διαχειριστή Δικτύου, εξειδικεύονται οι γενικές διατάξεις του Εγχειριδίου (άρθρο 6) στη γενική κατεύθυνση των προτάσεων που διαβουλεύτηκε η ΡΑΕ (καθιέρωση αποτελεσματικότερων τρόπων απενεργοποίησης, θέσπιση συγκεκριμένων υποχρεώσεων του Διαχειριστή Δικτύου για τη διαχείριση των ανεπιτυχών προσπαθειών, καθώς και για παρακολούθηση και αυτεπάγγελτους ελέγχους απενεργοποιημένων παροχών με χρονικές προθεσμίες, εξειδίκευση προβλέψεων Εγχειριδίου αναφορικά με την καταγραφή στοιχείων από τη διαχείριση των εντολών απενεργοποίησης παροχών λόγω χρέους) και υιοθετώντας, έως ένα βαθμό, απόψεις συμμετεχόντων στη διαβούλευση αναφορικά με την ενίσχυση προβλέψεων ενημέρωσης/επικοινωνίας μεταξύ Διαχειριστή Δικτύου και Προμηθευτών στο πλαίσιο διαχείρισης των εντολών απενεργοποίησης, καθώς και αναφορικά με τον όγκο των αυτεπάγγελτων ελέγχων.
Επειδή, στο πλαίσιο της δεύτερης διαβούλευσης υποβλήθηκε επιπλέον μικρό πλήθος παρατηρήσεων επί λοιπών επιμέρους λεπτομερειών των διαδικασιών εκπροσώπησης που καθορίζονται στο Εγχειρίδιο, καθώς και για την επέκταση του πεδίου εφαρμογής των διαδικασιών στα ηλεκτρικά συστήματα των ΜΔΝ. Οι παρατηρήσεις που κρίνονται εύλογες από τη ΡΑΕ ενσωματώνονται στο κείμενο του Εγχειριδίου.
Επειδή με την υπό στοιχεία 1238Α/2020 απόφαση της ΡΑΕ (σχετικό 17) τροποποιήθηκαν οι διατάξεις του Κώδικα ΕΔΔΗΕ και του Εγχειριδίου Ρευματοκλοπών, ώστε η περίπτωση αυθαίρετης επανενεργοποίησης παροχών για τις οποίες υπάρχει σύμβαση προμήθειας σε ισχύ και επιπλέον δεν υπάρχει αλλοίωση της μέτρησης, να μην χαρακτηρίζεται ως ρευματοκλοπή. Ως εκ τούτου, οι προβλέψεις που περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης (άρθρο 6) σχετικά με τη διαχείριση των ποσοτήτων καταναλισκόμενης ενέργειας που καταγράφεται μετά από αυθαίρετη επανενεργοποίηση ανενεργών παροχών λόγω χρέους, θα πρέπει να προσαρμοστούν αναλόγως.
Επειδή στο πλαίσιο της τρίτης δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ επί της εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου για την προσαρμογή των διαδικασιών υπολογισμού εκπροσώπησης του φορτίου του Δικτύου και εκκαθάρισης σύμφωνα με τον Κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης (σχετικό 14), οι σχετικές με το περιεχόμενο του Εγχειριδίου παρατηρήσεις και προτάσεις που υποβλήθηκαν κατηγοριοποιούνται στις ακόλουθες θεματικές:
α) Προβλέψεις σχετικά με διαδικασίες, χρονοδιαγράμματα και περιεχόμενο κοινοποίησης στοιχείων σε Εκπροσώπους Φορτίου, λαμβάνοντας υπόψη τις αντίστοιχες διαδικασίες των νέων αγορών και τις τρέχουσες πρακτικές.
β) Ρυθμίσεις με στόχο τη διασφάλιση της ακρίβειας των εκτιμήσεων κατανάλωσης μη τηλεμετρούμενων μετρητών στο πλαίσιο της Οριστικής Εκκαθάρισης και τον περιορισμό της επίπτωσης των εκτιμήσεων στα αποτελέσματα της εκκαθάρισης.
γ) Καθορισμός πεδίου εφαρμογής και περιορισμός αποκλίσεων μεταξύ αρχικής/διορθωτικής και οριστικής εκκαθάρισης λόγω σημαντικών μεταβολών στις απώλειες δικτύου λόγω ρευματοκλοπών (Συντελεστής Κανονικοποίησης).
Επειδή στο πλαίσιο προσαρμογής των διαδικασιών υπολογισμού εκπροσώπησης του φορτίου του Δικτύου και εκκαθάρισης, σύμφωνα με τον Κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης, κρίνονται εύλογες οι περισσότερες από τις παρατηρήσεις και προτάσεις της πρώτης θεματικής ανωτέρω. Οι προτάσεις για πρόβλεψη άνω ορίου στην ποσότητα ενέργειας που δύναται να περιλαμβάνεται κατ’ εκτίμηση στην Οριστική Εκκαθάριση δεν θεωρούνται ολοκληρωμένες, αφού δεν διευκρινίζεται πως θα εκκαθαρίζεται η αγορά στην περίπτωση μη διαθεσιμότητας επαρκών ογενών μετρήσεων. Η πρόταση για εφαρμογή του Συντελεστή Κανονικοποίησης μόνο στις καταναλώσεις των μη τηλεμετρούμενων μετρητών φορτίου δεν κρίνεται ορθή, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο εν λόγω συντελεστής αντανακλά τη διαφορά μεταξύ πραγματικών και θεωρούμενων (βάσει συντελεστών) απωλειών, το γεγονός ότι οι μη τεχνικές απώλειες του Δικτύου επιμερίζονται μεταξύ πελατών πρωτεύοντος και δευτερεύοντος δικτύου κατά τον υπολογισμό των συντελεστών απωλειών και την προωθούμενη βελτίωση στον υπολογισμό των συντελεστών απωλειών (σχετικά 16 και 20). Τέλος, η πρόταση για αφαίρεση από τη συνολική εκκαθαριζόμενη ενέργεια που χρεώνεται στους Εκπροσώπους Φορτίου, των ποσοτήτων ενέργειας που αντιστοιχούν σε διαπιστωμένες ρευματοκλοπές, κρίνεται ότι εμπεριέχει σημαντική πολυπλοκότητα και, σε κάθε περίπτωση, δεν είναι συμβατή με τον υφιστάμενο τρόπο λειτουργίας της αγοράς στην οποία ο Διαχειριστής του Δικτύου δεν συναλλάσσεται για τις απώλειες. Σε σχέση με την πρόταση αυτή, λαμβάνεται επιπλέον υπόψη η πρόθεση της ΡΑΕ για προώθηση των αναγκαίων ρυθμίσεων, ώστε το συνολικό κόστος των απωλειών δικτύου να ενσωματώνεται στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις από το 2025 (σχετικό 21).
Επειδή λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της τρίτης διαβούλευσης, καθώς και την ανάγκη συμφωνίας των διαδικασιών του Κώδικα ΕΔΔΗΕ και του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης με τον Κανονισμό της Αγοράς Εξισορρόπησης, η ΡΑΕ διαβουλεύτηκε περαιτέρω με τον Διαχειριστή Δικτύου και τον Διαχειριστή Συστήματος προκειμένου για τη διαμόρφωση του οριστικού κειμένου των σχετικών άρθρων του Κώδικα ΕΔΔΗΕ και του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης. Στη συνέχεια, ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε συμπληρωματική εισήγηση.
Επειδή με την υπ’ αρ. 1442/2020 απόφαση της ΡΑΕ (σχετικό 19) τροποποιήθηκε η παρ. 5 του άρθρου 135 του Κώδικα ΕΔΔΗΕ και καθορίστηκε ότι το σύνολο των λεπτομερειών εφαρμογής των θεμάτων που ρυθμίζονται με το εν λόγω άρθρο (καταβολή των χρεώσεων χρήσης Δικτύου και παροχή σχετικών εγγυήσεων από Εκπροσώπους Φορτίου) καθορίζονται στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου. Ως εκ τούτου, λεπτομέρειες για τα παραπάνω θέματα δεν περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά την παρ. 3 του άρθρου 128 του ν. 4001/2011 και την παρ. 1 του άρθρου 2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, ως ακολούθως:
Άρθρο 1
Θεσπίζει το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με το Παράρτημα Α΄, το οποίο προσαρτάται στην παρούσα απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Άρθρο 2
Το Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (Εγχειρίδιο) τίθεται σε ισχύ και εφαρμόζεται ταυτόχρονα με την Έναρξη Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, όπως αυτή καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 9 του ν. 4425/2016 και το Κεφάλαιο 7 του Κανονισμού Λειτουργίας Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς.
Άρθρο 3
1. Από την έναρξη ισχύος του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, παύει η ισχύς των διατάξεων των Κεφαλαίων 1 έως 8 του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης, που εκδόθηκε με την υπ’ αρ. 404/2015 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 2773), όπως τροποποιημένο ισχύει.
2. Κατ’ εξαίρεση, διατηρούνται σε ισχύ και εφαρμόζονται οι διατάξεις των Κεφαλαίων 4 έως και 8 του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης, στον βαθμό που αφορούν στον υπολογισμό της εκπροσώπησης του φορτίου του ΕΔΔΗΕ και την περιοδική εκκαθάριση μεταξύ Εκπροσώπων Φορτίου κατά το χρονικό διάστημα που προηγείται της Ημέρας Έναρξης Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς.
3. Κατ’ εξαίρεση διατηρούνται σε ισχύ και εφαρμόζονται οι διατάξεις του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης (Β΄ 2773/2015) οι οποίες διέπουν το Δίκτυο του Διεθνούς Αερολιμένα
Αθηνών, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο αυτό.
Άρθρο 4
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στον ιστότοπο της Αρχής.
Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 1443/2020 - ΦΕΚ 4737/Β/26-10-2020
Θέσπιση Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης.