Απόφαση Ρ.Α.Ε.1431/2020 - ΦΕΚ 4740/Β/26-10-2020
Μεθοδολογία υπολογισμού απαιτούμενου έσοδου του διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 1431/2020
ΦΕΚ 4740/Β/26-10-2020
Μεθοδολογία υπολογισμού απαιτούμενου έσοδου του διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Συνεδρίαση την 22η Οκτωβρίου 2020)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (Α΄ 179) και ειδικότερα τις διατάξεις των άρθρων 15, 122, 124, 127, 128, 129, 130 και 140.
2. Τις διατάξεις του ν. 4736/2020 (Α’ 200) και ειδικότερα τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 24.
3. Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ
(Β’ 78/2017), όπως ισχύει, εφεξής ΚΔΕΔΔΗΕ, και ιδίως το άρθρο 4 και το Κεφάλαιο 29.
4. Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων ΜΔΝ (ΦΕΚ Β΄304/2014), όπως ισχύει, εφεξής ΚΔΜΔΝ, και ιδίως το άρθρο 180.
5. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (L 158) και ιδίως το άρθρο 18 του Κεφάλαιου ΙΙΙ.
6. Τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΚ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ (L 158) και ιδίως το Κεφάλαιο IV, καθώς και το άρθρο 56.
7. Την αλληλογραφία που υπήρξε με τον Διαχειριστή, στο πλαίσιο της επεξεργασίας του κειμένου της μεθοδολογίας Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενου Εσόδου ΕΔΔΗΕ (Ο- 81744/13.04.2020, Ι-280773/27.04.2020, I-281283/06.05.2020, Ι-281295/07.05.2020, Ι- 281501/
11.05.2020).
8. Την από 05.06.2020 Δημόσια Διαβούλευση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας για την έκδοση μεθοδολογίας υπολογισμού του Επιτρεπόμενου και Απαιτούμενου Εσόδου ΕΔΔΗΕ, καθώς και τις σχετικές απόψεις που υποβλήθηκαν (έγγραφα με αρ. πρωτ. ΡΑΕ:
α) Ι- 283695/17.06.2020, από τη ΔΕΗ Α.Ε., β) Ι-284297/
26.06.2020, από ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε.).
9. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις τις παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, σκέφθηκε ως εξής:
Α. ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4001/2011, η μεθοδολογία υπολογισμού των τιμολογίων των μη ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων, επομένως και η μεθοδολογία υπολογισμού των τιμολογίων χρήσης του ΕΔΔΗΕ, καθορίζεται με απόφαση της ΡΑΕ. Συγκεκριμένα, κατά τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15, σε συνδυασμό με την παρ. 2 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011, η ΡΑΕ αποφασίζει σύμφωνα με διαφανή κριτήρια τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των Τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων έξι (6) μήνες πριν από την έναρξη ισχύος τους, κατά τρόπο, ώστε τα τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις, να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών και να επιτρέπουν την πραγματοποίηση των αναγκαίων επενδύσεων στο ΕΣΜΗΕ και στο ΕΔΔΗΕ, ώστε να διασφαλίζεται με αποδοτικό τρόπο η παροχή υπηρεσιών μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.
Επειδή, ειδικότερα σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 15 : «…η ΡΑΕ λαμβάνει υπόψη της την ανάγκη για τη θέσπιση βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων κινήτρων για τους Διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς και τους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής, προκειμένου να βελτιώνεται η αποδοτικότητα των Συστημάτων Μεταφοράς και των Δικτύων Διανομής, να προωθείται η ανάπτυξη της αγοράς ενέργειας, η ασφάλεια του εφοδιασμού και να υποστηρίζονται οι σχετικές με τις αρμοδιότητες των ως άνω Διαχειριστών ερευνητικές δραστηριότητες αυτών». Επίσης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 140 «…κατά την έγκριση των τιμολογίων πέραν ενός εύλογου κέρδους, λαμβάνονται υπόψη ιδίως:
(α) Οι δαπάνες για την παραγωγή ή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που αφορούν τη λειτουργία του Συστήματος Μεταφοράς ή του Δικτύου Διανομής.
(β) Οι δαπάνες για μισθούς, ημερομίσθια και συναφή έξοδα.
(γ) Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα, συμπεριλαμβανομένων ιδίως των φόρων και λοιπών τελών και δασμών.
(δ) Η απόσβεση των επενδύσεων.
(ε) Η απόδοση του επενδυμένου κεφαλαίου, λαμβανομένου υπόψη του επιχειρηματικού κινδύνου και του κόστους κεφαλαίου αντίστοιχων δραστηριοτήτων.
(στ) Οι δαπάνες για τη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που επιβάλλονται για την παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.
(ζ) Οι δαπάνες για τις υποχρεώσεις που αναλήφθηκαν ή εγγυήσεις λειτουργίας που χορηγήθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4001/2011.
(η) Κριτήρια ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.»
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 24 του
ν. 4736/2020 «Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για την έγκριση της Μεθοδολογίας Υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου του δικτύου, που εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 140 και την παρ. 1 του άρθρου 15 του ν. 4001/2011, καθώς και το άρθρο 124 του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ) (Β΄ 78/2017), ειδικά για την πρώτη εφαρμογή της δύναται να εκδίδεται δύο (2) μήνες πριν την ημερολογιακή έναρξη του πρώτου έτους της Ρυθμιστικής Περιόδου 2021-2024. ….»
Επειδή, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (σχετικό 5):
«1. Τα τέλη που επιβάλλουν οι διαχειριστές δικτύου για την πρόσβαση στα δίκτυα, συμπεριλαμβανομένων των τελών σύνδεσης στα δίκτυα, των τελών χρήσης των δικτύων και, κατά περίπτωση, των τελών για συναφείς ενισχύσεις δικτύων, πρέπει να αντανακλούν το κόστος, να είναι διαφανή, να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ασφάλειας και ευελιξίας των δικτύων και να αντανακλούν το πραγματικό κόστος που προκύπτει στο βαθμό που αντιστοιχεί στο κόστος αποτελεσματικού και διαρθρωτικά συγκρίσιμου διαχειριστή δικτύου και να εφαρμόζονται χωρίς διακρίσεις. Τα τέλη αυτά δεν περιλαμβάνουν μη συναφείς δαπάνες που υποστηρίζουν μη συναφείς πολιτικούς στόχους.
…..
2. Οι μεθοδολογίες τιμολόγησης απηχούν σταθερά κόστη για τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και διανομής και τους παρέχουν κατάλληλα κίνητρα τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, προκειμένου να αυξηθεί η αποδοτικότητα, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής αποδοτικότητας, να προαχθεί η ενοποίηση της αγοράς και η ασφάλεια εφοδιασμού, να στηριχθούν οι αποδοτικές επενδύσεις και οι συναφείς ερευνητικές δραστηριότητες, και να διευκολυνθεί η καινοτομία προς το συμφέρον των καταναλωτών σε πεδία όπως της ψηφιοποίησης, των υπηρεσιών ευελιξίας και της διασύνδεσης.
……..
7. Τα τιμολόγια διανομής αντανακλούν το κόστος λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του δικτύου διανομής από τους χρήστες του συστήματος, συμπεριλαμβανομένων των ενεργών πελατών. Τα τιμολόγια διανομής μπορούν να περιέχουν στοιχεία δυναμικότητας σύνδεσης στο δίκτυο και είναι δυνατό να διαφοροποιούνται με βάση τα χαρακτηριστικά κατανάλωσης ή ηλεκτροπαραγωγής των χρηστών του συστήματος. Σε περίπτωση που τα κράτη μέλη έχουν εφαρμόσει την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων μέτρησης, οι ρυθμιστικές αρχές κατά τον καθορισμό ή την έγκριση τιμολογίων μεταφοράς και διανομής ή των σχετικών μεθοδολογιών τους σύμφωνα με το άρθρο 59 της οδηγίας (ΕΕ) 2019/944, εξετάζουν και μπορούν, όπου ενδείκνυται, να θεσπίσουν χρονικά διαφοροποιημένα τιμολόγια δικτύων τα οποία να αντανακλούν τη χρήση του δικτύου, με διαφανή, οικονομικά αποδοτικό και προβλέψιμο τρόπο για τον τελικό πελάτη.
……
8. Οι μεθοδολογίες τιμολογίων διανομής παρέχουν κίνητρα στους διαχειριστές συστημάτων διανομής για την πιο αποδοτική οικονομικά λειτουργία και την ανάπτυξη των δικτύων τους, μεταξύ άλλων μέσω της παροχής υπηρεσιών. Για τον σκοπό αυτό, οι ρυθμιστικές αρχές αναγνωρίζουν τις σχετικές δαπάνες ως επιλέξιμες, τις περιλαμβάνουν στα τιμολόγια διανομής και μπορούν να καθιερώνουν στόχους επιδόσεων προκειμένου να παρέχονται κίνητρα στους διαχειριστές συστημάτων διανομής για να βελτιώνουν την αποδοτικότητα στα δίκτυά τους, μεταξύ άλλων μέσω της ενεργειακής απόδοσης, της ευελιξίας και της ανάπτυξης έξυπνων δικτύων και έξυπνων συστημάτων μέτρησης.».
Επειδή, σύμφωνα με το προοίμιο της Οδηγίας (ΕΚ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου αναφορικά με την έγκριση των τιμολογίων:
«(81) Οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να δύνανται να καθορίζουν ή να εγκρίνουν τιμολόγια ή μεθοδολογίες οι οποίες διέπουν τον υπολογισμό των τιμολογίων, βάσει προτάσεως του διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς ή του(των) διαχειριστή(ων) του δικτύου διανομής, ή βάσει προτάσεως με την οποία συμφώνησαν ο(οι) εν λόγω διαχειριστής(ές) και οι χρήστες του δικτύου. Διεκπεραιώνοντας τα καθήκοντα αυτά, οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα τιμολόγια μεταφοράς και διανομής δεν εισάγουν διακρίσεις και αντικατοπτρίζουν το κόστος, θα πρέπει δε να λαμβάνουν υπόψη τους το μακροπρόθεσμο, οριακό και εξοικονομούμενο κόστος δικτύου από την κατανεμημένη παραγωγή και τα μέτρα διαχείρισης της ζήτησης.
(82) Οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να καθορίσουν και να εγκρίνουν επιμέρους τιμολόγια δικτύου για τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ή να ορίσουν μεθοδολογία ή αμφότερα. Σε κάθε περίπτωση, διατηρείται η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών αρχών όσον αφορά τον καθορισμό των τιμολογίων δικτύου σύμφωνα με το άρθρο 57 παράγραφος 4 στοιχείο β) σημείο ii).
(83) Οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι οι διαχειριστές συστημάτων διανομής και οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για να καταστήσουν το δίκτυό τους πιο ανθεκτικό και πιο ευέλικτο. Για τον σκοπό αυτό, θα πρέπει να παρακολουθούν τις επιδόσεις των διαχειριστών αυτών με βάση δείκτες όπως η ικανότητα των διαχειριστών συστημάτων διανομής και των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς να έχουν σε λειτουργία γραμμές με δυναμικές ονομαστικές τιμές γραμμής, η ανάπτυξη της τηλεπαρακολούθησης και του ελέγχου υποσταθμών σε πραγματικό χρόνο, η μείωση των απωλειών δικτύου και η συχνότητα και διάρκεια των διακοπών ισχύος.»
Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 της Οδηγίας (ΕΚ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου:
«1. Ο διαχειριστής συστήματος διανομής διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ικανότητα του συστήματος να ανταποκρίνεται σε εύλογη ζήτηση διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, θέτοντας σε λειτουργία, συντηρώντας και αναπτύσσοντας υπό οικονομικούς όρους ένα ασφαλές, αξιόπιστο και αποδοτικό σύστημα διανομής στην περιοχή που καλύπτει, λαμβάνοντας τη δέουσα μέριμνα για το περιβάλλον, και την ενεργειακή απόδοση.
……
5. Οι διαχειριστές συστήματος διανομής ενεργούν ως ουδέτερος φορέας διευκόλυνσης της αγοράς όσον αφορά την προμήθεια της ενέργειας που χρησιμοποιούν για να καλύπτουν τις απώλειες ενέργειας στο σύστημά τους με διαφανείς, αμερόληπτες και βασιζόμενες στην αγορά διαδικασίες, όταν ασκούν τα καθήκοντα αυτά.
…».
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 56 της Οδηγίας (ΕΚ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου:
«1. Τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να διασφαλίζεται ότι οι λογαριασμοί των επιχειρήσεων ηλεκτρικής ενέργειας τηρούνται σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3.
2. Ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό καθεστώς ή τη νομική μορφή τους, οι επιχειρήσεις ηλεκτρισμού καταρτίζουν, δημοσιεύουν και υποβάλλουν σε έλεγχο τους ετήσιους λογαριασμούς τους σύμφωνα με τους εθνικούς κανόνες τους σχετικούς με τους ετήσιους λογαριασμούς των κεφαλαιουχικών εταιρειών οι οποίοι έχουν θεσπιστεί με την οδηγία 2013/34/ΕΕ. Οι επιχειρήσεις που δεν υποχρεούνται από τον νόμο να δημοσιεύουν τους ετήσιους λογαριασμούς τους, διατηρούν στα κεντρικά γραφεία τους αντίγραφα στη διάθεση του κοινού.
3. Οι επιχειρήσεις ηλεκτρικής ενέργειας τηρούν, στα εσωτερικά τους λογιστικά, χωριστούς λογαριασμούς για κάθε μία από τις δραστηριότητες μεταφοράς και διανομής, όπως ακριβώς θα ήταν υποχρεωμένες να πράξουν εάν οι εν λόγω δραστηριότητες ασκούνταν από χωριστές επιχειρήσεις, για να αποφεύγονται οι διακρίσεις, οι σταυροειδείς επιδοτήσεις και οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. Τηρούν επίσης λογαριασμούς, οι οποίοι μπορούν να είναι ενοποιημένοι, για άλλες δραστηριότητες σχετικές με την ηλεκτρική ενέργεια που δεν έχουν σχέση με τη μεταφορά και τη διανομή. Στους λογαριασμούς αποσαφηνίζονται τα έσοδα που προέρχονται από το ιδιοκτησιακό καθεστώς του συστήματος μεταφοράς ή διανομής. Εφόσον ενδείκνυται, οι επιχειρήσεις αυτές τηρούν ενοποιημένους λογαριασμούς για άλλες δραστηριότητες, εκτός του τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας. Οι εσωτερικοί λογαριασμοί περιλαμβάνουν ισολογισμό και αποτελέσματα χρήσεως για κάθε
δραστηριότητα.
4. Ο έλεγχος που αναφέρεται στην παράγραφο 2 αφορά ιδίως την τήρηση της κατά την παράγραφο 3 υποχρέωσης για αποφυγή των διακρίσεων και σταυροειδών επιδοτήσεων.».
Επειδή, ο ΚΔΕΔΔΗΕ στο άρθρο 4, αναφορικά με την απόφαση Ρύθμισης Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας προβλέπει ότι:
«Με την απόφαση Ρύθμισης Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας εγκρίνεται το Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης και Διαχείρισης του Δικτύου και ρυθμίζονται οι παράμετροι της μεθοδολογίας Υπολογισμού του Απαιτούμενου Εσόδου του Δικτύου, καθώς και όσες παράμετροι εφαρμογής προβλέπεται από τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα, ότι ρυθμίζονται με την απόφαση αυτή, κατά την επόμενη ρυθμιστική περίοδο διανομής. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης και Διαχείρισης του Δικτύου αφορά, μεταξύ άλλων, τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος Ανάπτυξης του Δικτύου που καταρτίζεται σύμφωνα με το άρθρο 110, βάσει του εγκεκριμένου σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου κατά τις διατάξεις του άρθρου 109.
Η χρονική περίοδος ισχύος της απόφασης Ρύθμισης Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας καλείται «Ρυθμιστική Περίοδος Διανομής» και καθορίζεται με την απόφαση αυτή με διάρκεια από τρία έως πέντε συνεχόμενα πλήρη ημερολογιακά έτη. Κάθε Ρυθμιστική Περίοδος Διανομής ξεκινά την αμέσως επόμενη ημέρα από το πέρας της προηγούμενης Ρυθμιστικής Περιόδου Διανομής.
Η απόφαση Ρύθμισης Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας εκδίδεται από τη ΡΑΕ τουλάχιστον (2) μήνες πριν από την έναρξη της Ρυθμιστικής Περιόδου Διανομής στην οποία αφορά, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του Δικτύου για το Επιχειρησιακό Σχέδιο Ανάπτυξης και Διαχείρισης του Δικτύου και τη διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης. Οι διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα για την έκδοση της απόφασης Ρύθμισης Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας καθορίζονται στη μεθοδολογία υπολογισμού του επιτρεπόμενου εσόδου του διαχειριστή του δικτύου.».
Επειδή, συναφώς, στο κεφάλαιο 25 του ΚΔΕΔΔΗΕ, αναφορικά με την ανάπτυξη του Δικτύου, ορίζεται το πλαίσιο σχεδιασμού των αναγκαίων επενδύσεων και οι στόχοι που αυτές πρέπει να επιτυγχάνουν. Στα άρθρα 109 και 110 του εν λόγω κεφαλαίου, αποτυπώνεται αναλυτικά τι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για την κατάρτιση του Σχεδίου Ανάπτυξης και του Προγράμματος Ανάπτυξης του Δικτύου. Συγκεκριμένα:
α) στο άρθρο 109 αναφέρεται:
«1. Το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου προσδιορίζει όλους τους βασικούς άξονες ανάπτυξης του Δικτύου κατά την επόμενη πενταετία, βάσει μεσοπρόθεσμου προγραμματισμού των επόμενων πέντε (5) ετών.
2. Στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου προσδιορίζονται ιδίως τα εξής:
…..
(ζ) Σχολιασμός των έργων και των μέτρων που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου, εστιάζοντας στην αναγκαιότητα ή τη σκοπιμότητα υλοποίησής τους, στα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.
(η) Ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα και προϋπολογιζόμενο κόστος, για κάθε μέτρο ανάπτυξης του Δικτύου που συμπεριλαμβάνεται στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου κατά τα ανωτέρω.
και β) στο άρθρο 110 αναφέρεται:
«1. Ο Διαχειριστής του Δικτύου καταρτίζει και υποβάλει προς έγκριση στη ΡΑΕ, έως το τέλος Οκτωβρίου κάθε έτους, πρόγραμμα Ανάπτυξης του Δικτύου το οποίο αναφέρεται στο υπολειπόμενο διάστημα της τρέχουσας Ρυθμιστικής Περιόδου. Η ΡΑΕ, δύναται, κατά την κρίση της, να επιβάλει τροποποιήσεις στο πρόγραμμα αυτό. Το εγκεκριμένο πρόγραμμα Ανάπτυξης του Δικτύου αναρτάται στην ιστοσελίδα του διαχειριστή του Δικτύου.
2. Το πρόγραμμα Ανάπτυξης του Δικτύου καταρτίζεται με βάση το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου, και αποτυπώνει τον χρονικό προγραμματισμό των αναγκαίων σταδίων υλοποίησης των έργων που προσδιορίζονται σε αυτό, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του εγκεκριμένου Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου. Το πρόγραμμα Ανάπτυξης του Δικτύου επικαιροποιείται κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου Διανομής και εντός των πλαισίων του εγκεκριμένου απαιτούμενου εσόδου του Δικτύου για την τρέχουσα Ρυθμιστική Περίοδο Διανομής.»
Επειδή, στο Κεφάλαιο 29 του ΚΔΕΔΔΗΕ διατυπώνονται οι στόχοι, προσδιορίζεται το γενικό περίγραμμα της Μεθοδολογίας υπολογισμού απαιτούμενου εσόδου του Δικτύου και καθορίζονται οι βασικές παράμετροι που απαρτίζουν το έσοδο του Δικτύου, το οποίο αφορά και τις δραστηριότητες διαχείρισης του Δικτύου και των ηλεκτρικών συστημάτων
Επειδή, ο Κώδικας Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων ΜΔΝ (σχετικό 4) στις παρ. 3 και 4 του άρθρου 180 και στο άρθρο 181 περιγράφει το πλαίσιο για την κάλυψη του συνόλου των εύλογων δαπανών του Διαχειριστή ΜΔΝ, προσδιορίζοντας τον τρόπο ανάκτησης αυτών μέσω των χρεώσεων χρήσης δικτύου.
Β. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΥ ΕΣΟΔΟΥ - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Επειδή, βάσει των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπόψη τη διεθνή πρακτική η ΡΑΕ προχώρησε στην κατάρτιση μεθοδολογίας (εφεξής «Μεθοδολογία»), παρέχοντας το σύνολο των αναγκαίων κατευθύνσεων αναφορικά με τον τρόπο προσδιορισμού του επιτρεπόμενου και του απαιτούμενου εσόδου του διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ, τα οποία αφορούν στις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, διαχείρισης των ηλεκτρικών συστημάτων ΜΔΝ και διαχείρισης του λογαριασμού Υπηρεσιών Κοινής ωφέλειας (ΥΚΩ). Το κείμενο της μεθοδολογίας αυτής, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από 05.06.2020 έως 19.06.2020 και οι συμμετέχοντες σε αυτήν, ΔΕΗ Α.Ε. και ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε, υπέβαλαν σχόλια (σχετικά 8), τα οποία η Αρχή έλαβε υπόψη της στην ολοκλήρωση της παρούσας μεθοδολογίας.
Επειδή, τα κύρια σημεία της Μεθοδολογίας συνοψίζονται ακολούθως:
1. Εφαρμογή ενιαίων κανόνων για τη ρύθμιση του εσόδου των ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων του διαχειριστή ΕΔΔΗΕ, ήτοι τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξη του ΕΔΔΗΕ, τη διαχείριση των Ηλεκτρικών Συστημάτων των ΜΔΝ και τη διαχείριση του Λογαριασμού Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), βάσει αρχών που ρητά προσδιορίζονται στο κείμενο της μεθοδολογίας.
2. Ορισμό πολυετούς Ρυθμιστικής Περιόδου, σύμφωνα και με τις προβλέψεις του ΚΔΕΔΔΗΕ, από τρία έως και πέντε έτη, ενώ ειδικά η πρώτη Ρυθμιστική Περίοδο ορίζεται τετραετής, με έναρξη από 1.1.2021, κατ’ αναλογία της πρακτικής που έχει υιοθετηθεί για το σύνολο των διαχειριστών στην Ελλάδα.
3. Υπολογισμό του Επιτρεπόμενου Εσόδου σε ονομαστικούς όρους, βάσει:
i. εισήγησης του διαχειριστή που θα στηρίζεται μεταξύ άλλων σε πιστοποιημένα από Ορκωτό Ελεγκτή μεγέθη.
ii. αποτύπωσης των λειτουργικών δαπανών ανά δραστηριότητα και διάκριση αυτών σε ελεγχόμενες (ως προς το ύψος τους από τον διαχειριστή) και μη, βάσει ενός συνόλου κανόνων που αναλυτικά παρατίθενται στην Μεθοδολογία και οι οποίοι αποσκοπούν στον καθορισμό των εύλογων και αποδοτικών ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών του διαχειριστή που θα ληφθούν υπόψη στον αντίστοιχο μηχανισμό κινήτρου, με τελικό στόχο το όφελος των καταναλωτών από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του διαχειριστή.
iii. πρόνοιας για εξομάλυνση των επιτρεπόμενων εσόδων εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου, προς αποφυγή σημαντικών διακυμάνσεων στα τιμολόγια των καταναλωτών.
iv. υπολογισμού των αποσβέσεων σύμφωνα με την οικονομική ζωή των παγίων, αντί της λογιστικής ωφέλιμης ζωής.
v. διάκρισης των παρεχόμενων υπηρεσιών του διαχειριστή σε ρυθμιζόμενες και μη, με σχετική πρόβλεψη για αφαίρεση εσόδων από δραστηριότητες που δεν διαχωρίζονται λογιστικά.
vi. υπολογισμού της απόδοσης επί των απασχολούμενων κεφαλαίων βάσει ενιαίου μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου (wacc) για όλη τη διάρκεια της Ρυθμιστικής Περιόδου, ονομαστικό (nominal) προ-φόρων (pre tax), με υιοθέτηση μιας «ιδεατής» αναλογίας δανειακών προς σύνολο κεφαλαίων (notional gearing) και ενός «ιδεατού» κόστους δανειακών κεφαλαίων, με σκοπό αφενός την παροχή ενός πλαισίου σταθερότητας και αφετέρου την ώθηση του διαχειριστή σε βελτιστοποίηση της διάρθρωσης των απασχολούμενων κεφαλαίων του.
vii. υπολογισμού της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης (ΡΠΒ) σύμφωνα με:
- την αξία των παγίων και των αποσβέσεων που ενσωματώνονται στο επιτρεπόμενο έσοδο, λαμβάνοντας υπόψη τα απολογιστικά μεγέθη που αποτυπώνονται στο Ρυθμιστικό Μητρώο Παγίων (ΡΜΠ) και την εξέλιξη των μεγεθών βάσει των προγραμματισμένων επενδύσεων (νέων και σε εξέλιξη).
- την αξία των παγίων και των επενδύσεων για τη δραστηριότητα ΜΔΝ, που συμπεριλαμβάνονται στη ΡΠΒ.
- τον συνυπολογισμό του κεφαλαίου κίνησης, με στόχο αυτό να αντικατοπτρίζει ένα εύλογο ποσό για την κάλυψη των ταμειακών αναγκών του διαχειριστή.
viii. σύνδεσης των επενδύσεων κάθε έτους της Ρυθμιστικής Περιόδου που συνυπολογίζονται στη ΡΠΒ με τον εγκεκριμένο σχεδιασμό - προγραμματισμό ανάπτυξης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΔΕΔΔΗΕ (άρθρα 109 και 110), θέτοντας το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ) ως εξαιρετικά σημαντικό βήμα για την ολοκληρωμένη αξιολόγηση των επενδύσεων και ενδιάμεσο στάδιο για την ενσωμάτωση του κόστους αυτών στο έσοδο του διαχειριστή. Ειδικά για τα σημαντικά από άποψη προϋπολογισμού έργα, και προκειμένου να συνεξετάζεται το εκτιμώμενο όφελος των καταναλωτών, τίθεται ως αναγκαία η υποβολή ανάλυσης κόστους-οφέλους, ενώ παράλληλα προσδιορίζονται αναλυτικά οι κανόνες για την εκ των υστέρων αξιολόγηση έργων, με έμφαση στον έλεγχο σημαντικών υπερβάσεων σε σχέση με το αρχικά προϋπολογιζόμενο κόστος στο εγκεκριμένο ΣΑΔ.
ix. διακριτής τήρησης των έργων που βάσει τεκμηριωμένης εισήγησης (μελέτη κόστους οφέλους) έχουν χαρακτηριστεί ως έργα μείζονος σημασίας, ώστε να επιτρέπεται η παρακολούθησή τους, σύμφωνα με τους ειδικούς όρους έγκρισης της υλοποίησης αυτών. Τα έργα αυτά εντάσσονται στην Ειδική Περιουσιακή Βάση (ΕΠΒ) και δύναται να παρασχεθεί σε αυτά κίνητρο πρόσθετης απόδοσης που κυμαίνεται από 0,5% έως και 2% και για χρονικό διάστημα από 4 έως 7 έτη, εφόσον όμως επιτυγχάνεται το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
4. Υπολογισμό του απαιτούμενου εσόδου κάθε έτους i της Ρυθμιστικής Περιόδου, με όλες τις αναγκαίες προσαρμογές των επιμέρους παραμέτρων του σε τρέχουσες αξίες και ενσωματώνοντας τα αποτελέσματα των κάτωθι μηχανισμών κινήτρων:
i. μηχανισμός κινήτρου για τις ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες (opex efficiency incentive mechanism) από την 1η Ρυθμιστική Περίοδο, με στόχο τη σταδιακή μείωση του λειτουργικού κόστους που μετακυλίεται στους χρήστες του ΕΔΔΗΕ μεταξύ των Ρυθμιστικών Περιόδων, καθώς και επιμερισμό του σχετικού οφέλους από την εξοικονόμηση δαπανών μεταξύ διαχειριστή και χρηστών ΕΔΔΗΕ εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου που αυτό το όφελος δημιουργείται.
ii. μηχανισμοί κινήτρων που προβλέπονται στον
ΚΔΕΔΔΗΕ για μείωση των απωλειών ενέργειας στο Δίκτυο και βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών της Διανομής.
Επειδή, με την Μεθοδολογία εισάγονται νέα δεδομένα για τον Διαχειριστή αναφορικά με τον τρόπο συγκέντρωσης, επεξεργασίας και υποβολής πλήθους στοιχείων για τον προσδιορισμό των παραμέτρων του Επιτρεπόμενου και απαιτούμενου εσόδου, κρίθηκε αναγκαίο για συγκεκριμένες παραμέτρους αυτών να υπάρξει διαφοροποίηση είτε ως προς τον χρόνο αναφοράς είτε ως προς τον τρόπο προσδιορισμού τους. ως εκ τούτου, παρατίθενται ειδικές προβλέψεις για την εφαρμογή της Μεθοδολογίας κατά την πρώτη Ρυθμιστική Περίοδο 2021- 2024 και ιδίως αναφορικά με τον προσδιορισμό:
1. των ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών
2. του εύλογου μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου ως προς την παράμετρο του συντελεστή δανειακής επιβάρυνσης και του κόστους δανειακών κεφαλαίων
3. της ΡΠΒ, σε σχέση με το ύψος του κεφαλαίου κίνησης, των αποσύρσεων, των παγίων και των επενδύσεων.
4. των έργων μείζονος σημασίας μεταβατικά, μέχρι την έκδοση εγχειριδίου με τον καθορισμό των προδιαγραφών για τις σχετικές μελέτες κόστους - οφέλους
5. τον συντελεστή επιμερισμού του οφέλους από την θέση σε ισχύ του μηχανισμού κινήτρου για τις ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες, αποφασίζει:
Α. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15 και 140 του ν. 4001/2011, καθώς και το άρθρο 124 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ, όπως ισχύει, τον καθορισμό της Μεθοδολογίας υπολογισμού του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ, ως ακολούθως:
«….
Β. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Γ. Η παρούσα να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στον ιστότοπο της Αρχής.
Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2020
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.1431/2020 - ΦΕΚ 4740/Β/26-10-2020
Μεθοδολογία υπολογισμού απαιτούμενου έσοδου του διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας.