Απόφαση Ρ.Α.Ε. 164/2022 - ΦΕΚ 1074/Β/10-3-2022
Τροποποίηση της υπ' αρ. 14/2014 (Β' 270) απόφασης ΡΑΕ για τη Μεθοδολογία υπολογισμού του Ανταλλάγματος για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ).
Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ. 164/2022
ΦΕΚ 1074/Β/10-3-2022
Τροποποίηση της υπ' αρ. 14/2014 (Β' 270) απόφασης ΡΑΕ για τη Μεθοδολογία υπολογισμού του Ανταλλάγματος για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ).
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (συνεδρίαση την 17η Φεβρουαρίου 2022)
Λαμβάνοντας υπόψη:
Τη διάταξη της παρ. 10 του άρθρου 20 του ν. 4203/2013 «Ρυθμίσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και άλλες διατάξεις» (Α' 235).
Τις διατάξεις του ν. 4001/2011«Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α' 179) (εφεξής ο «Νόμος»), όπως ισχύει και ιδίως τα άρθρα 3, 22, τις παρ. 8, 9, 10 του άρθρου 55, την παρ. 2 του άρθρου 56, το άρθρο 58Β, το άρθρο 130 και το άρθρο 143 αυτού.
Την υπ' αρ. 39/2014 απόφαση ΡΑΕ «Κώδικας Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών» (Β' 304) (εφεξής ο «Κώδικας ΜΔΝ»).
Τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5 ης Ιουνίου 2019, σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ».
Την υπό στοιχεία 2014/536/ΕΕ απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη χορήγηση παρέκκλισης στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά.
Το άρθρο 36 του ν. 4067/2012 «Νέος Οικοδομικός Κανονισμός» (Α' 79) σχετικά με τη «Διασφάλιση παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
Την υπ' αρ. 14/2014 απόφαση της ΡΑΕ «Μεθοδολογία υπολογισμού του ανταλλάγματος για την κάλυψη των δαπανών παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (ΥΚΩ) στα μη διασυνδεδεμένα νησιά» (Β' 270), (εφεξής η «Μεθοδολογία Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ»).
8.Το άρθρο 57 του ν. 4508/2017 «Αδειοδότηση διαστημικών δραστηριοτήτων - Καταχώριση στο Εθνικό Μητρώο Διαστημικών Αντικειμένων - Ιδρυση Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού και λοιπές διατάξεις» (Α' 200).
9.Τα άρθρα 2, 13 και 14Α του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (Α' 129).
10.Την παρ. 6 του άρθρου 13 του ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (Α' 149).
11.Το άρθρο 11 του ν. 4513/2018 «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις» (Α' 9).
12.Την υπό στοιχεία ΠΔ5/ΗΛ/Β/Φ1Β/12924/2007 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης «Καθορισμός Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας» (Β' 1040), όπως αυτή τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε διαδοχικά από την υπό στοιχεία Δ5-ΗΛ/Β/Φ29/19046/2010 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ένταξη του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου - Κ.Ο.Τ. - στις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας» (Β' 1614) και στη συνέχεια από την υπό στοιχεία Δ5-ΗΛ/Β7Φ.1/οικ. 27547/2011 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Ορισμός Παροχών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ)» (Β' 2783).
13.Τα άρθρα 5 και 11 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/ 15084/382/2019 υπουργικής απόφασης «Εγκατάσταση σταθμών παραγωγής από αυτοπαραγωγούς με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού σύμφωνα με το άρθρου 14Α του ν. 3468/2006, όπως ισχύει, και από Ενεργειακές Κοινότητες» (Β' 759).
14.Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-246073/25.9.2018 επιστολή της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. (υπό στοιχεία ΔΕΔΔΗΕ ΓρΔ/11060/ 25.9.2018) με θέμα «Εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ για τις κανονιστικές διατάξεις που προβλέπονται στα άρθρα 5557 του ν. 4508/2017 για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ)».
15.Την υπ' αρ. 749/2021 απόφαση ΡΑΕ «Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Β' 78/2017) και του Κώδικα Διαχείρισης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Β' 304/2014) αναφορικά με τη διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας της παρ. 8 του άρθρου 55 του ν. 4001/2011 και λοιπές τροποποιήσεις» (Β' 4975).
16.Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-307445/30.7.2021 εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ (υπό στοιχεία ΓρΔ/5497/29.7.2021) για την τροποποίηση του Κώδικα ΜΔΝ και της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ.
17.Την από 20 Οκτωβρίου 2021 Δημόσια Διαβούλευση1 της ΡΑΕ για την τροποποίηση του Κώδικα ΜΔΝ και της Μεθοδολογίας Υπολογισμού ΥΚΩ_ΜΔΝ, καθώς και τις απόψεις των συμμετεχόντων σε αυτή (έγγραφο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. υπό στοιχεία ΡΑΕ I-312815/2.11.2021)), όπως δημοσιοποιήθηκαν στα αποτελέσματα αυτής, τα οποία αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Αρχής2.
18.Την από 12 Νοεμβρίου 2021 Δημόσια Διαβούλευση3 της ΡΑΕ για την τροποποίηση / συμπλήρωση της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ, επικαιροποιημένης ως προς τις συμπληρωματικές παρατηρήσεις του ΔΕΔΔΗΕ που υποβλήθηκαν με το υπό στοιχεία ΡΑΕ I-312815/2.11.2021 (ΔΕΔΔΗΕ ΔΔΝ/4337/2.11.2021) έγγραφό του, καθώς και τη μη υποβολή άλλων σχολίων / απόψεων επί της δημόσιας διαβούλευσης αυτής, όπως αποτυπώνεται και στα αποτελέσματα της, τα οποία αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Αρχής4.
19.Την υπ' αρ. 165/17.2.2022 απόφαση ΡΑΕ «Τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Β' 304/2014)».
20.Το γεγονός ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 32 του Νόμου, οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
21.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφτηκε ως εξής:
Α. Ως προς το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη Μεθοδολογία Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ:
Επειδή, στο άρθρο 9 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 ορίζεται ότι «2. Τηρώντας πλήρως τις οικείες διατάξεις της ΣΛΕΕ, και ιδίως το άρθρο 106, τα κράτη μέλη μπορούν να επιβάλλουν στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, χάριν του γενικού οικονομικού συμφέροντος, υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας οι οποίες μπορεί να αφορούν την ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλειας του εφοδιασμού, την τακτική παροχή, την ποιότητα και τις τιμές παροχής, καθώς και την προστασία του περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής απόδοσης, της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και της προστασίας του κλίματος. Οι υποχρεώσεις αυτές πρέπει να ορίζονται σαφώς, να είναι διαφανείς, αμερόληπτες και επαληθεύσιμες και να διασφαλίζουν την ισότιμη πρόσβαση των επιχειρήσεων ηλεκτρικής ενέργειας της Ένωσης στους εθνικούς καταναλωτές. Οι υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας οι οποίες αφορούν τον καθορισμό των τιμών για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις που καθορίζονται στο άρθρο 5 της παρούσας οδηγίας.
3. Όταν παρέχεται οικονομική αντιστάθμιση, άλλες μορφές αντιστάθμισης και αποκλειστικά δικαιώματα τα οποία παραχωρεί ένα κράτος μέλος για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της παρ. 2 του παρόντος άρθρου ή για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, όπως προβλέπεται στο άρθρο 27, τούτο γίνεται χωρίς διακρίσεις και με διαφάνεια.».
Επειδή, με το άρθρο 1 της υπό στοιχεία ΠΔ5/ΗΛ/ Φ1Β/12924/13.6.2007 (Β' 1040) απόφασης, ο Υπουργός Ανάπτυξης καθόρισε ως Υπηρεσία Κοινής Ωφέλειας, μεταξύ άλλων και:
«1. Την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές των Μη διασυνδεδεμένων νησιών και των Απομονωμένων Μικροδικτύων, με τιμολογήσεις ίδιες, ανά κατηγορία καταναλωτή, με αυτές του Διασυνδεδεμένου Συστήματος.» (εφεξής «ΥΚΩ_ΜΔΝ»).
Επειδή, με την παρ. 10 του άρθρου 20 του ν. 4203/2013 ορίσθηκε ότι «10. Η ΡΑΕ, μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4001/2011 και τη θέσπιση του Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη Διασυνδεδεμένων Νήσων κατά το άρθρο 130 του ίδιου νόμου, καθορίζει με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 56 του ν. 4001/2011, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό του ανταλλάγματος που οφείλεται στους δικαιούχους που παρέχουν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που καθορίζονται με την υπό στοιχεία ΠΔ5/ΗΛ/Φ1Β/12924/13.6.2007 (Β' 1040) απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, όπως ισχύει. Ειδικότερα για την περίπτωση της παρ. 1 του άρθρου 1 της ως άνω υπουργικής απόφασης, η μεθοδολογία αφορά το αντάλλαγμα που οφείλεται από 1.1.2012.».
Επειδή, στην παρ. 2 του άρθρου 56 του Νόμου ορίζεται ότι «2. Στην περίπτωση που ορίζεται ότι οι υπηρεσίες των άρθρων 55, 56 και 57 παρέχονται από το σύνολο των επιχειρήσεων που ασκούν τη σχετική δραστηριότητα, με απόφαση Ρ.Α.Ε που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και κοινοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επι-τροπή, καθορίζεται η μεθοδολογία υπολογισμού του κόστους και το αντάλλαγμα που οφείλεται για την εκπλήρωση υποχρεώσεων των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας. Το αντάλλαγμα δεν μπορεί να υπερβαίνει το μέτρο του αναγκαίου για την κάλυψη του κόστους για την εκπλήρωση της υποχρέωσης παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, λαμβανομένων υπόψη των σχετικών εσόδων και ενός εύλογου κέρδους για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων αυτών. Η μεθοδολογία υπολογισμού του ανταλλάγματος πρέπει να είναι απλή, διαφανής, να μην επιφέρει στρεβλώσεις στην αγορά, να επιφέρει το ελάχιστο δυνατό κόστος στους καταναλωτές και η εφαρμογή της να είναι εύκολα επαληθεύσιμη και ελέγξιμη. Για τον ορθό υπολογισμό του κόστους παροχής των υπηρεσιών θα πρέπει να πληρούνται τα ακόλουθα κριτήρια:
(α) Το κόστος παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας δεν δύναται να υπερβαίνει τη διαφορά μεταξύ του καθαρού κόστους της λειτουργίας μιας καθορισμένης επιχείρησης, με υποχρεώσεις κοινής ωφέλειας και της λειτουργίας της χωρίς τις υποχρεώσεις αυτές.
(β) Για την ορθή εκτίμηση του κόστους δεν λαμβάνο- νται υπόψη κόστη που κάθε καθορισμένη επιχείρηση θα προσπαθούσε να αποφύγει εάν δεν παρείχε υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.
(γ) Για τον προσδιορισμό του κόστους συνεκτιμώνται τα οφέλη που αποκομίζει η επιχείρηση από την παροχή των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.».
Επειδή, με την υπό στοιχεία Δ5-ΗΛ/Β/Φ.1/οικ.27547/ 2011 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β' 2783), καθορίσθηκε ότι οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), όπως αυτές καθορίζονται στις υπό στοιχεία Δ5/ΗΛ/Β/Φ1Β/12924/13.6.2007 (Β' 1040) και Δ5/ΗΛ/Β/Φ.29/οικ.19046/24.9.2010 (Β' 1614) υπουργικές αποφάσεις, παρέχονται από το σύνολο των επιχειρήσεων που ασκούν τη σχετική δραστηριότητα, δηλαδή από το σύνολο των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας.
Επειδή, στην παρ. 11 του άρθρου 20 του ν. 4203/2013 προβλέπεται ότι «[τ]ο ύψος των δαπανών της δραστηριότητας της παραγωγής από συμβατικές μονάδες, βάσει των συμβάσεων αυτών, ελέγχεται από τη ΡΑΕ και αναγνωρίζεται απολογιστικά, κατά τον καθορισμό του ανταλλάγματος που οφείλεται για την παροχή των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στους καταναλωτές των Μη Διασυνδεδεμένων Νήσων, βάσει της κείμενης νομοθεσίας».
Επειδή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την υπό στοιχεία C (2014) 6436 final απόφαση σχετικά με την υπόθεση SA. 32060 (2014/NN) «Ελλάδα Εικαζόμενη παράνομη ενίσχυση μέσω της επιβολής υποχρεώσεων παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά», έκρινε το ζήτημα της κρατικής ενίσχυσης αξιολογώντας παράλληλα και τη συμβατότητα της νέας μεθοδολογίας υπολογισμού του ανταλλάγματος σε σχέση με το καθεστώς των κρατικών ενισχύσεων και αποφάσισε ότι η νέα μεθοδολογία αντιστάθμισης που ισχύει από το 2012 και μετά, ήτοι η υπ' αρ. 14/2014 απόφαση (που εφαρμόσθηκε αναδρομικά από το έτος 2012) υιοθετεί τη μεθοδολογία καθαρού αποφευχθέντος κόστους που ορίζεται στο Πλαίσιο του 2012 για τις ΥΓΟΣ.
Β. Ως προς την τροποποίηση της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ
Επειδή, στη διάταξη του άρθρου 157 του Κώδικα ΜΔΝ ορίζονται τα ακόλουθα:
«Γ ια τους Υβριδικούς Σταθμούς και λοιπούς Σταθμούς ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ προσδιορίζονται διακριτά αμοιβές ως εξής:
α) Αμοιβή για την έγχυση ενέργειας στο Σύστημα ΜΔΝ, με βάση τις τιμολογήσεις που προβλέπονται από τις σχετικές κείμενες διατάξεις, καθώς και τους σχετικούς Ειδικούς Όρους των οικείων αδειών παραγωγής και Συμβάσεων Πώλησης.
β) Αμοιβή για τη Διαθεσιμότητα Ισχύος, για τους Σταθμούς για τους οποίους αυτή προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, με βάση τα οριζόμενα στις διατάξεις αυτές, καθώς και στους σχετικούς Ειδικούς Όρους των οικείων αδειών παραγωγής και Συμβάσεων Πώλησης.
γ) Αμοιβή για Επικουρικές Υπηρεσίες του άρθρου 224 τις οποίες παρέχουν υποχρεωτικά ή κατόπιν επιλογής τους, σύμφωνα με το άρθρο 166.».
Επειδή, για την προσαρμογή του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις λογιστικές πράξεις και τις διαδικασίες που αφορούν στις αμοιβές / πληρωμές των παραγωγών Υβριδικών Σταθμών, Σταθμών ΑΠΕ και Ενεργειακών Κοινοτήτων με πλεόνασμα εγχυθείσας ενέργειας, ως πρό- κριμα για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 του ν. 3468/2006, όπως ισχύει και του άρθρου 55 του Νόμου, η ΡΑΕ, με την υπ' αρ. 749/2021 απόφασή της, προέβη σε τροποποίηση των άρθρων 172, 174 και 178 του Κώδικα ΜΔΝ, προκειμένου να συμπεριληφθούν, οι λογιστικές εκκαθαρίσεις των επιμέρους Λογαριασμών που τηρεί ο Διαχειριστής ΜΔΝ για την αποζημίωση των Υβριδικών Σταθμών για την ενέργεια που εγχέουν στο Δίκτυο των ΜΔΝ και για τη διαθεσιμότητα ισχύος τους, καθώς και η χρέωσή τους για την ενέργεια που απορροφούν από το Δίκτυο ΜΔΝ. Αντιστοίχως, προβλέφθηκαν οι λογιστικές εκκαθαρίσεις για τις χρεώσεις των Εκπροσώπων Φορτίου για την ενέργεια που εγχέεται στο Δίκτυο ΜΔΝ από Υβριδικούς σταθμούς, καθώς και για τις χρεώσεις αποζημίωσης του τιμήματος Διαθεσιμότητας Ισχύος Υβριδικών σταθμών.
Επειδή, η θέση σε λειτουργία και η ένταξη στα ΗΣ ΜΔΝ μονάδων Υβριδικών Σταθμών και Σταθμών ΑΠΕ με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού για το πλεόνασμα εγχυθείσας ενέργειας από αυτοπαραγωγούς ΑΠΕ και Ενεργειακές Κοινότητες, κατέστησε αναγκαία την τροποποίηση των διατάξεων του Κώδικα ΜΔΝ που αφορούν στον υπολογισμό των χρεώσεων των Εκπροσώπων Φορτίου που συμμετέχουν στην αγορά ΜΔΝ, όπου λειτουργούν οι ως άνω μονάδες παραγωγής. Συγκεκριμένα, με την υπ' αρ. 165.2.2022 απόφαση της ΡΑΕ τροποποιήθηκε το τέταρτο άρθρο της «Σύμβασης Συμμετοχής Εκπροσώπου Φορτίου στην αγορά ΜΔΝ» που προβλέπεται στο άρθρο 15 του Κεφαλαίου 5 του Παραρτήματος Α του Κώδικα ΜΔΝ ως προς τον μαθηματικό τύπο υπολογισμού των χρεώσεων των Εκπροσώπων Φορτίου για την ενέργεια των Πελατών τους από Υβριδικούς Σταθμούς ή/και για το πλεόνασμα εγχυθείσας ενέργειας σταθμών ΑΠΕ από αυτοπαραγωγούς ή Ενεργειακές Κοινότητες με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού.
Επειδή, σύμφωνα με τη Μεθοδολογία Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ, το αντάλλαγμα ΥΚΩ_ΜΔΝ που οφείλεται στους Προμηθευτές του εκάστοτε Συστήματος ΜΔΝ, καλύπτει το υπερβάλλον κόστος με το οποίο επιβαρύνονται οι Προμηθευτές που δραστηριοποιούνται στο Σύστημα ΜΔΝ, σε σχέση με την αντίστοιχη επιβάρυνσή τους στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα, ώστε να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις παροχής ενιαίου τιμολογίου για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην επικράτεια, ανά κατηγορία καταναλωτών.
Επειδή, η προπεριγραφείσα συνθήκη, ήτοι η θέση σε λειτουργία και η ένταξη στα ΗΣ ΜΔΝ μονάδων Υβριδικών Σταθμών και Σταθμών ΑΠΕ με εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού για το πλεόνασμα εγχυθείσας ενέργειας από αυτοπαραγωγούς ΑΠΕ και Ενεργειακές Κοινότητες, και η μεταβολή που επήλθε ένεκα αυτής, με την υπ' αρ. 165/2022 από-φαση ΡΑΕ, στον τρόπο υπολογισμού των χρεώσεων των Εκπροσώπων Φορτίου που συμμετέχουν στην αγορά ΜΔΝ όπου λειτουργούν οι ως άνω μονάδες παραγωγής, καθιστά εξ αντικειμένου αναγκαία την τροποποίηση της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ. Συγκεκριμένα, δεδομένου ότι το Αντάλλαγμα ΥΚΩ_ΜΔΝ για κάθε Προμηθευτή υπολογίζεται σύμφωνα με τον τύπο (2) της παρ. 2 της εν λόγω Μεθοδολογίας, αποτελώντας συνάρτηση της συνολικής Ενέργειας Χρέωσης για το Σύστημα ΜΔΝ που δραστηριοποιείται ο εν λόγω Προμηθευτής, όπως αυτή ορίζεται στον Κώδικα Δδιαχείρισης ΜΔΝ και στις Συμβάσεις Συμμετοχής Εκπροσώπου Φορτίου στην Αγορά ΜΔΝ, η μεταβολή ορισμού της παραμέτρου της Ενέργειας Χρέωσης στον Κώδικα ΜΔΝ και στις ανωτέρω Συμβάσεις, συνεφέλκεται μεταβολή της σχετικής παραμέτρου στην Μεθοδολογία Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ.
Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., ως Διαχειριστής ΜΔΝ, εισηγήθηκε στη ΡΑΕ, με το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-307445/30.7.2021 έγγραφό της, επιπροσθέτως της προαναφερθείσας τροποποίησης του Κώδικα ΜΔΝ, την τροποποίηση της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ.
Επειδή, η ΡΑΕ κρίνει ότι για τη συστηματική και κανονιστική πληρότητα και συνοχή του πλαισίου που διέπει την παροχή των ΥΚΩ και ειδικότερα τον προσήκοντα συνυπολογισμό της λειτουργίας των Υβριδικών Σταθμών και των Σταθμών ΑΠΕ με πλεονάζουσα ενέργεια από Net Metering που εγχύθηκε στο δίκτυο ΜΔΝ, στον υπολογισμό του Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ ΜΔΝ, σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή ΜΔΝ.
Επειδή, επιπροσθέτως της ανωτέρω μεταβολής, χάριν αποσαφήνισης και συμπλήρωσης ορισμένων σημείων της Μεθοδολογίας προκειμένου αφενός να δύναται η ΡΑΕ να λάβει όλως εξαιρετικώς υπόψη, για τον καθορισμό του πλήρους κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, δαπάνες για την ενοικίαση, μεταφορά και εγκατάσταση μισθωμένων Η/Ζ για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών για τα οποία δεν έχουν χορηγηθεί άδειες παραγωγής (εδάφιο ζ' της παρ. 3 της Μεθοδολογίας), αφετέρου να αποτυπώνεται η βέλτιστη πρακτική ως προς τις αξίες των στοιχείων που λαμβάνονται υπόψη ως αξία RAV για τους σκοπούς της ετήσιας οριστικής εκκαθάρισης που προβλέπεται στην παράγραφο 6 της Μεθοδολογίας (εδάφιο α' της παρ. 3 της Μεθοδολογίας), καθώς και να εναρμονισθεί η ρύθμιση της παρ. 4 της Μεθοδολογίας με την αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας της αγοράς του Διασυνδεδεμένου Συστήματος που έχει διαφοροποιήσει τη μεθοδολογία υπολογισμού της Μεσοσταθμικής Τιμής Αγοράς (ΜΤΑ_ΔΣ), η ΡΑΕ διενήργησε πρόσθετη δημόσια διαβούλευση για την τροποποίηση των ως άνω διατάξεων της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ.
Επειδή, στο πλαίσιο της ως άνω δημόσιας διαβούλευσης, ο ΔΕΔΔΗΕ υπέβαλε τις απόψεις του, ως προς τη συμπλήρωση της Μεθοδολογίας υπολογισμού ΥΚΩ_ΜΔΝ για την ειδική περίπτωση που η Μεσοσταθμική Τιμή Αγοράς (ΜΤΑ_ΔΣ) που διαμορφώνεται στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα υπερβαίνει το Μέσο Πλήρες Κόστος Παραγωγής (ΜΠΚΠ_ΜΔΝ) ή το Μέσο Μεταβλητό Κόστος παραγωγής (ΜΜΚ_ΜΔΝ) σε κάποιο Ηλεκτρικό Σύστημα των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών και συνεπώς προκύπτει αρνητικό πρόσημο στο μοναδιαίο τίμημα του ανταλλάγματος που αναλογεί στους Εκπροσώπους Φορτίου (ΕΦ). Δεδομένου ότι το Αντάλλαγμα ΥΚΩ_ΜΔΝ αποτελεί την αποζημίωση του ΕΦ για το υπερβάλλον κόστος της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα ΜΔΝ, η μοναδιαία τιμή του οποίου σύμφωνα με τη Μεθοδολογία Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ υπολογίζεται ως η διαφορά ΜΠΚΠΜΔΝ-ΜΤΑ_ΔΣ για τη συμβατική ενέργεια παραγωγής στα ΜΔΝ και ως η διαφορά ΜΜΚ_ΜΔΝ-ΜΤΑ_ΔΣ για την ενέργεια ΑΠΕ στα ΜΔΝ, προκειμένου να διασφαλίζεται η ενιαία τιμολόγηση των καταναλωτών, στην ως άνω ειδική περίπτωση, η εν λόγω διαφορά (ΜΠΚΠΜΔΝ-ΜΤΑ_ ΔΣ ή/και ΜΜΚ_ΜΔΝ-ΜΤΑ_ΔΣ) θα πρέπει να μηδενίζεται.
Επειδή, έγινε αποδεκτή η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ, ως Διαχειριστή των ΜΔΝ, σε περίπτωση αύξησης της Μεσοσταθμικής Τιμής Αγοράς που διαμορφώνεται από τη δραστηριοποίηση των Προμηθευτών στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα (ΜΤΑ_ΔΣ) άνω του κόστους παραγωγής σε ορισμένα Ηλεκτρικά Συστήματα των ΜΔΝ, το αντίστοιχο μοναδιαίο αντάλλαγμα, με το οποίο πολλαπλασιάζεται η αντίστοιχη ενέργεια χρέωσης των Προμηθευτών, να λαμβάνει τιμή ίση με μηδέν. Επιπρόσθετα επειδή έγινε αποδεκτή η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης εμφάνισης αρνητικών τιμών του Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ σε περίπτωση αύξησης της Μεσοσταθμικής Τιμής Αγοράς που διαμορφώνεται από τη δραστηριοποίηση των προμηθευτών στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα (ΜΤΑ_ΔΣ) άνω του κόστους παραγωγής σε ορισμένα Ηλεκτρικά Συστήματα των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών, το ποσό αυτό να πιστώνεται υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας στα ΜΔΝ (ΕΛΥΚΩ), η ΡΑΕ προέβη στην από 12.11.2021 πρόσκληση σε (δεύτερη κατά σειρά) δημόσια διαβούλευση για την τροποποίηση / συμπλήρωση της Μεθοδολογίας Υπολογισμού ΥΚΩ_ΜΝΔ στην οποία δεν υποβλήθηκαν απόψεις από τους Συμμετέχοντες σύμφωνα με τα από 1.12.2021 αποτελέσματα αυτής.
Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:
1. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά τα άρθρα 3, 22 και την παρ. 2 του άρθρου 56 του ν. 4001/2011 (Α' 179), όπως ισχύει, και της παρ. 11 του άρθρου 20 του ν. 4203/2013, την τροποποίηση της Μεθοδολογίας Ανταλλάγματος ΥΚΩ_ΜΔΝ ως εξής:
Α. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 της μεθοδολογίας, μετά τη φράση «διακριτά από συμβατικές μονάδες» και έως το τέλος του εδαφίου, η περίοδος που ακολουθεί τροποποιείται ως εξής:
(Ακολουθούν οι τροποποιήσεις για τις οποίες βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αθήνα, 17 Φεβρουαρίου 2022
Απόφαση Ρ.Α.Ε. 164/2022 - ΦΕΚ 1074/Β/10-3-2022
Τροποποίηση της υπ' αρ. 14/2014 (Β' 270) απόφασης ΡΑΕ για τη Μεθοδολογία υπολογισμού του Ανταλλάγματος για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (ΜΔΝ).